Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Tuo nyt on ihan täysin paskapuhetta ja vailla todellisuuspohjaa. Eteenpäin on menty tänä vuonna ihan valtavasti, mutta työtä toki on vielä edessä. Jos tarkoitat FSD Suomessa/EU:ssa niin sitten kyllä. :coffee:
Sitä olen kyllä ihmetellyt miten vähän vaihinkoja on sattunut jenkeissä tuon fsd:betan kehityksen yhteydessä. Pisteet siitä kyllä Teslalle, riskejä on mitigoitu varmasti niin paljon kuin mahdollista. Tähän liittyen, nyt kun se kaikkien käsiin annetaan, täytyy kehitysporukan olla suht luottavainen nykyisen softan tasoon kun uskaltavat antaa laajempaan jakeluun - varsinkin kun samalla laajenettaan fsd stack myös moottoriteille ja heitetään vanha legacy ap softa roskiin. :hmm: Odotan kyllä mielenkiinnolla v11 videoita motarilta. Miten eroaa legacy stackin ajosta. :geek:
Virallinen tiedon mukaan 0 vahinkoa FSD Betalla.
 
Liittynyt
18.03.2021
Viestejä
36
Ainoa mitä tulee harvoin aktivoitua valikosta sumuvalot.
Valosäädöt saa nykyään näkyviin näytön vasemman reunan valojen logoa tökkäämällä. Huomasin tuon vasta kun uutta logoa regenin rajoittamisesta ihmettelin ja tökkäsin niin tuli infoteksti mitä se tarkoittaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Valosäädöt saa nykyään näkyviin näytön vasemman reunan valojen logoa tökkäämällä. Huomasin tuon vasta kun uutta logoa regenin rajoittamisesta ihmettelin ja tökkäsin niin tuli infoteksti mitä se tarkoittaa.
Pyyhkijätkin avaa menun mutta eipä sieltä enää hirveästi voi säätää niitä.

Ymmärrän silti että kaipaa fyysisiä nappeja koska nyt kun säätää lämpötilaa jne. katse herpaantuu ajosta. Ja äänikomennot ei toimi edes välttävästi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 471
Kyllä meidän auto lukitsee ovet kun siirryn parin metrin päähän kuljettajan ovesta. Jos tämäkin toimii sinulla väärin niin suosittelen avaamaan huoltokutsun.
Todettu "working as intended", kuten kaikki muutkin yleisimmät huoltoasiat mitä noista ilmoittelee (koska Teslalla ei muutakaan keinoa ole). Kolme metriä on tosin vähemmän kuin auton etäisyys makkarista, sillä auto on makkarin takana, joten kyllä se tekisi sinun "ei tässä mitään vikaa ole" autolla myös saman.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 942
Itse en kolmoseen kaipaa oikeastaan mitään fyysisiä nappeja, mutta automatiikka voisi toimia joltain osin paremmin. Esim. penkinlämmittimiin en juurikaan koske, vaan toimii tarpeeksi hyvin automaatilla. Ilmastointiakaan ei juurikaan tarvi säädellä, vaikka lämpötila ei aivan täysin vakaa aina olekaan.

Tuulilasinpyyhkijät lienee se heikoin lenkki tuon automatiikan osalta. Nekään eivät tarvisi tuon kummempaa viikseä, jos automaattipyyhkijät toimisi paremmin. Mutta nyt joutuu jonkun verran näillä keleillä räpläämään pyyhkimiä käsin ja ottamaan automaattia pois päältä. Toivottavasti softapäivityksillä tulisi vähintäänkin mahdollisuus ottaa pyyhkijät pois päältä adaptiivisen vakkarin ja autopilotin kanssa.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
439
Virallinen tiedon mukaan 0 vahinkoa FSD Betalla.
Onko versioita jotenkin eritelty jossain?

Tesla edustaa ajoavustiimiin liittyvissä kuolonkolareissa:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Onko versioita jotenkin eritelty jossain?

Tesla edustaa ajoavustiimiin liittyvissä kuolonkolareissa:
Ei tuollaista voi levittää. Elon sanoo että nolla niin tämä uutinen on väärä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 942
Tuolla tilastolla ei ole oikeastaan mitään virkaa sen suhteen, että mikä automerkki ajaa kolareita. Esimerkkinä mm. se, että kolaridatassa Tesla on ainoa merkki, jolla raportoinnin lähde on ollut telemetriikka ja lähes kaikki Teslan kolarit on raportoitu telemetriikan kautta.

Eli toisinsanoen Teslalla on telemetriikkapuoli aivan omalla tasollaan ja raportoivat jokaisen kolarin, koska telemetriikasta saadaan jokaisesta kolarista tieto ja sitä kautta jokainen kolari raportoidaan. Muilla merkeillä ei ole mitään tietoa siitä, että milloin heidän autoillaan on kolari ajettu ja raportit tehdään vain niistä tapauksista, jotka erikseen on autokuskin toimesta pyydetty raportoimaan tai poliisiraportissa erikseen pyydetty raportoimaan.

Lisäksi raportin mukaan Hondalla ja Teslalla kulkevat ovat mukana 95% kolareista, mutta muut autot vain 5%. Kuulostaa hassulta, kun kolareissa on usein kaksi osapuolta ja molempien osapuolten pitäisi tehdä raportti jos ADAS järjestelmiä, kuten adaptiivinen tasanopeuden säädin on päällä.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
608
Eipä kait tuossa Teslassa muuta kuin että voisivat muuttaa tuota nimeämistä. FSD (full self drive?) antaa hieman harhaanjohtavan kuvan.

Mersu jo vissiin edellä ainakin matalissa nopeuksissa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 471
Tuolla tilastolla ei ole oikeastaan mitään virkaa sen suhteen, että mikä automerkki ajaa kolareita. Esimerkkinä mm. se, että kolaridatassa Tesla on ainoa merkki, jolla raportoinnin lähde on ollut telemetriikka ja lähes kaikki Teslan kolarit on raportoitu telemetriikan kautta.
Tarkoitatko jotain tiettyä maata? Euroopassa kaikissa uusissa autoissa taitaa olla pakollinen tuo (tulee automaattisen hätäjarrutuksen kautta). Sieltähän se MobileEyen data tulee. 60 miljoonassa autossa on MobileEyellä tuo järjestelmä. Nuo autot myös lähettävät sitä dataa jatkuvasti takaisin MobileEyelle, sillä tavalla he rakentavat noita erittäin tarkkoja karttoja tuleviin L4 järjestelmiinsä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 942
Tarkoitatko jotain tiettyä maata?
Kyse siis tuosta edellä linkitetystä pohjois-amerikan NHTSA kolaridatasta, joka perustuu autovalmistajien omaan raportointiin.

Eli tuo raportti vastaa suunnilleen sitä, että viestintävirasto julkaisisi iOS-appin, jonka raportoi kun joku sovellus kaatuu. Toinen vaihtoehto olisi tehdä sovelluksen kaatumisraportti kirjallisena lomakkeena Pasilan poliisilaitoksella. Ja sitten ihmeteltäisiin kun Applen puhelimissa sovellukset kaatuu usein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Kyse siis tuosta edellä linkitetystä pohjois-amerikan NHTSA kolaridatasta, joka perustuu autovalmistajien omaan raportointiin.
Kyllä ne on aikaisemminkin raportoineen ja jos et raportoi tulee sakkoa. Nyt raportointi laajennettu kolareihin joissa avustin ollut käytössä.

The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) in June began releasing data provided by automakers on reports of crashes tied to driver assistance systems like Tesla's Autopilot.
Ei Teslan telemetria mitenkään erikoinen ole. Samanlailla jokainen valmistaja kerää dataa ja luovuttaa sitä. Toisinkuin Tesla joka ei halua antaa kuin oikeuden päätöksellä tiedot.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
976
Tuo nyt on ihan täysin paskapuhetta ja vailla todellisuuspohjaa. Eteenpäin on menty tänä vuonna ihan valtavasti, mutta työtä toki on vielä edessä. Jos tarkoitat FSD Suomessa/EU:ssa niin sitten kyllä. :coffee:
Sitä olen kyllä ihmetellyt miten vähän vaihinkoja on sattunut jenkeissä tuon fsd:betan kehityksen yhteydessä. Pisteet siitä kyllä Teslalle, riskejä on mitigoitu varmasti niin paljon kuin mahdollista. Tähän liittyen, nyt kun se kaikkien käsiin annetaan, täytyy kehitysporukan olla suht luottavainen nykyisen softan tasoon kun uskaltavat antaa laajempaan jakeluun - varsinkin kun samalla laajenettaan fsd stack myös moottoriteille ja heitetään vanha legacy ap softa roskiin. :hmm: Odotan kyllä mielenkiinnolla v11 videoita motarilta. Miten eroaa legacy stackin ajosta. :geek:
Liikuttavaa hyväuskoisuutta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
422
Tuo tutkien poistuminen uusista hieman mietityttää, taloyhtiön autotalli on sen verran nafti että noista on ihan hyötyäkin. Model 3 menee talliin kohtuudella, tutkan avulla saa helposti auton tarpeeksi sisään jotta ovi menee kiinni. Aiemmilla tutkattomilla autoilla ollut satunnaisesti haasteita arvioinnin kanssa onko jo perillä. Ja jokusen kerran melkein liiankin perillä...

Oli eilen koeajolla Model Y juurikin tuon tallin sovittamisen vuoksi ja tuollaisella -21 vuosimallin Myyllä homma vielä toimii tutkien kanssa vaikka auto hieman isompi onkin. Jonkin verran tarkempi saa kyllä olla muutenkin, oviaukko alkaa käydä turhan tiukaksi. Auto muuten tuntui kyllä hyvältä mitä tunteroisen sitä testasin, alusta M3 verrattuna mukavampi ja muutenkin tykkään enemmän tuollaisesta hieman isommasta. Vaikutti myös että poppi soi paremmin (tai oli säädetty eri tavalla, tai se kun radiossa soi Basso-kanava :D ) ja takakameran kuva oli tarkempi. Eihän yhtä tymäkästi kiihdy kun boostilla varustettu M3 LR, mutta ihan riittävästi. Saakohan MY muuten sitä boostia?

Ehkäpä tuollaiseen vähän ajettuun käytettyyn MY vaihtaminen voisi olla fixumpaa kuin uuden odottelu, vaikkakin lieneekö mahdollista että nuo tutkat kytketään kokonaan pois vanhoistakin jossain vaiheessa... miinuksena ei sitten saa muita uudistuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 652
Mulla oli joskus tutkaton mutta peruutuskamerallinen auto. Ei sitä tutkan piipitystä kyllä erityisesti kaipaa, kunhan kamerasta vaan näkee jotain.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
141
Tuo tutkien poistuminen uusista hieman mietityttää, taloyhtiön autotalli on sen verran nafti että noista on ihan hyötyäkin. Model 3 menee talliin kohtuudella, tutkan avulla saa helposti auton tarpeeksi sisään jotta ovi menee kiinni. Aiemmilla tutkattomilla autoilla ollut satunnaisesti haasteita arvioinnin kanssa onko jo perillä. Ja jokusen kerran melkein liiankin perillä...

Oli eilen koeajolla Model Y juurikin tuon tallin sovittamisen vuoksi ja tuollaisella -21 vuosimallin Myyllä homma vielä toimii tutkien kanssa vaikka auto hieman isompi onkin. Jonkin verran tarkempi saa kyllä olla muutenkin, oviaukko alkaa käydä turhan tiukaksi. Auto muuten tuntui kyllä hyvältä mitä tunteroisen sitä testasin, alusta M3 verrattuna mukavampi ja muutenkin tykkään enemmän tuollaisesta hieman isommasta. Vaikutti myös että poppi soi paremmin (tai oli säädetty eri tavalla, tai se kun radiossa soi Basso-kanava :D ) ja takakameran kuva oli tarkempi. Eihän yhtä tymäkästi kiihdy kun boostilla varustettu M3 LR, mutta ihan riittävästi. Saakohan MY muuten sitä boostia?

Ehkäpä tuollaiseen vähän ajettuun käytettyyn MY vaihtaminen voisi olla fixumpaa kuin uuden odottelu, vaikkakin lieneekö mahdollista että nuo tutkat kytketään kokonaan pois vanhoistakin jossain vaiheessa... miinuksena ei sitten saa muita uudistuksia.
Ei välttämättä kovin pitkään tarvitse uuttakaan odotella. Itse ostin uuden yyn 2022 mallia olevan suoraan tuolta inventorystä tai mikä lie nopean toimituksen osasto. Tilaus sisään tämän viikon tiistaina ja nouto on ensi viikon torstaina.

Täältä vaan kyttäämään. Yksittäisiä autoja tulee ja menee pitkin viikkoa.

 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
141
Mulla oli joskus tutkaton mutta peruutuskamerallinen auto. Ei sitä tutkan piipitystä kyllä erityisesti kaipaa, kunhan kamerasta vaan näkee jotain.
Tätä samaa itsekin mietin. Vaihtoautoja katsellessa olen arvostanut enemmänkin 360 kameraa kuin etu- ja taka-tutkia
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
422
Ei välttämättä kovin pitkään tarvitse uuttakaan odotella. Itse ostin uuden yyn 2022 mallia olevan suoraan tuolta inventorystä tai mikä lie nopean toimituksen osasto. Tilaus sisään tämän viikon tiistaina ja nouto on ensi viikon torstaina.

Täältä vaan kyttäämään. Yksittäisiä autoja tulee ja menee pitkin viikkoa.

Joo noita välillä kyttäillyt. On vaan jo tilaus sisässä elokuun lopulta ja 1.9% rahotuksella, nyt jos tuolta ottaa niin tuo menee uusiksi ja ei taida tuolla korolla saada enää. Ei tässä nyt kiire ole uutta saada, mutta kuitenki... :D

Tätä samaa itsekin mietin. Vaihtoautoja katsellessa olen arvostanut enemmänkin 360 kameraa kuin etu- ja taka-tutkia
No peruutuskameralla tieten tuo varmaan onnistuis, tottunut vaan ajamaan auton talliin etuperin. Ei kait sille kyllä estettä että peruuttas...
360 kamerasysteemi vois olla kyllä hyvä tuohon. Teslan kameroita ei olekaan hirveästi tuossa tullut hyödynnettyä, pitääpä testailla niitäkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Tuo tutkien poistuminen uusista hieman mietityttää, taloyhtiön autotalli on sen verran nafti että noista on ihan hyötyäkin. Model 3 menee talliin kohtuudella, tutkan avulla saa helposti auton tarpeeksi sisään jotta ovi menee kiinni. Aiemmilla tutkattomilla autoilla ollut satunnaisesti haasteita arvioinnin kanssa onko jo perillä. Ja jokusen kerran melkein liiankin perillä...

Oli eilen koeajolla Model Y juurikin tuon tallin sovittamisen vuoksi ja tuollaisella -21 vuosimallin Myyllä homma vielä toimii tutkien kanssa vaikka auto hieman isompi onkin. Jonkin verran tarkempi saa kyllä olla muutenkin, oviaukko alkaa käydä turhan tiukaksi. Auto muuten tuntui kyllä hyvältä mitä tunteroisen sitä testasin, alusta M3 verrattuna mukavampi ja muutenkin tykkään enemmän tuollaisesta hieman isommasta. Vaikutti myös että poppi soi paremmin (tai oli säädetty eri tavalla, tai se kun radiossa soi Basso-kanava :D ) ja takakameran kuva oli tarkempi. Eihän yhtä tymäkästi kiihdy kun boostilla varustettu M3 LR, mutta ihan riittävästi. Saakohan MY muuten sitä boostia?

Ehkäpä tuollaiseen vähän ajettuun käytettyyn MY vaihtaminen voisi olla fixumpaa kuin uuden odottelu, vaikkakin lieneekö mahdollista että nuo tutkat kytketään kokonaan pois vanhoistakin jossain vaiheessa... miinuksena ei sitten saa muita uudistuksia.
Kuulemma tulossa jossain vaiheessa softa mikä kertoo etäisyydet. Ei vaan tiedä koska ja mitä saa. Teslan tuntien se on raakile ja tulee jäämään raakileeksi. Pelkkä peruutuskamera ja huonot sivukamerat tällä hetkellä on vain läppä vrt kilpailijat.

Teslalla ei juuri enää ole kilpailuetua kun ovat karsineet toiminnallisuuksia ja muilla asiat alkaa paremmin olemaan hanskassa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
422
Kuulemma tulossa jossain vaiheessa softa mikä kertoo etäisyydet. Ei vaan tiedä koska ja mitä saa. Teslan tuntien se on raakile ja tulee jäämään raakileeksi. Pelkkä peruutuskamera ja huonot sivukamerat tällä hetkellä on vain läppä vrt kilpailijat.

Teslalla ei juuri enää ole kilpailuetua kun ovat karsineet toiminnallisuuksia ja muilla asiat alkaa paremmin olemaan hanskassa.
Tjoo, kieltämättä hieman outoon suuntaan menossa nuo ratkasut. Noh ilmeisen kova luotto tuohon konenäköön, saas nähdä miten hyvin toimii loppujen lopuksi. Autopilotti ei ainakaan ole mennyt huonompaa suuntaan, varsinkin kun valot toimii jopa hyvin ja pyyhkimien kanssa ei ole ollut suuremmin ongelmia muutenkaan.
Jostain juutuubi-videosta bongasin että uusin autoihin olisi tulossa tarkemmat kamerat. Mikä hyöty lienee loppupeleissään ja vanhoissa autoissa on edelleen vanhat kamerat...
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
689
Komeita noi Teslan Supercharger-kentät on edelleen muihin verrattuna. Hartolan Jari-Pekalle tulossa tällainen setuppi.

Ilmeisesti 16kpl tulossa noita 250W latureita, ainakin supercharge.info mukaan. Eikö nämä V3 superchargerit vieläpä toimineet niin että kaikista saa maksimitehon eikä sitä jaeta, eli yhteensä 4MW olisi syöttöä? Auttaa juhannusviikonloppuna mukavasti
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 942
Näköjään nyt tullut myös Supercharger-karttaan ylöjärvi Q3/2023, en muista että tuosta olisi ollut puhetta aiemmin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 039
Ilmeisesti 16kpl tulossa noita 250W latureita, ainakin supercharge.info mukaan. Eikö nämä V3 superchargerit vieläpä toimineet niin että kaikista saa maksimitehon eikä sitä jaeta, eli yhteensä 4MW olisi syöttöä? Auttaa juhannusviikonloppuna mukavasti
Juu, ei jaeta
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Tjoo, kieltämättä hieman outoon suuntaan menossa nuo ratkasut. Noh ilmeisen kova luotto tuohon konenäköön, saas nähdä miten hyvin toimii loppujen lopuksi. Autopilotti ei ainakaan ole mennyt huonompaa suuntaan, varsinkin kun valot toimii jopa hyvin ja pyyhkimien kanssa ei ole ollut suuremmin ongelmia muutenkaan.
Jostain juutuubi-videosta bongasin että uusin autoihin olisi tulossa tarkemmat kamerat. Mikä hyöty lienee loppupeleissään ja vanhoissa autoissa on edelleen vanhat kamerat...
Pyyhkijät on ihan susipaskat ainakin itsellä. Kyllä pysyy puhdas lasi puhtaana vaikka ei sada tai muutakaan.

Vielä ei ole yhtään uutta kameraa eli vain huhu asteella ja voi olla että tulevat vasta HW4 kanssa koska nykyinen rauta ei jaksa.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
100
Aivan ihastuttava ”mä _oikeasti_ luulen olevani cool, kun dissaan kaikkea”-postaus.

Fakta kuitenkin on, että tälläl hetkkellä AP ja FSD kolaroi tilastojen valossa vähemmän, kuin ihmiskuskit ja tilasto paranee kokoajan. Dissaajille faktat on tietysti fanitusta. Ihastuttavan teiniä.
Hmmm... olikos tästä tilastosta jo nähtävissä tarkempaa dataa jossain? Kun tämä ylätason tilasto on kategoria-asteikolla vale, emävale, tilasto. Siinä tilastoidaan onnettomuuksina kuljettuun matkaan nähden ja autopilottia käytetään todella vähän kaikkein vaativimmissa ajo-olosuhteissa (koska se ei niissä välttämättä edes toimi ollenkaan) ja lyhyillä kaupunkimatkoilla joilla onnettomuuden todennäköisyys on moninkertainen (per ajettu matka).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
422
Pyyhkijät on ihan susipaskat ainakin itsellä. Kyllä pysyy puhdas lasi puhtaana vaikka ei sada tai muutakaan.

Vielä ei ole yhtään uutta kameraa eli vain huhu asteella ja voi olla että tulevat vasta HW4 kanssa koska nykyinen rauta ei jaksa.
Feisbookissa joku oli tuon ikkunan kamerakotelon purkanut ja puhdistanut lasin sen takaa, kuulemma joissain autoissa siellä on rasvaa yms joka sitten ilmeisesti aiheuttaa tuota pyykijöiden innokkuutta. Taitaa olla Teslan laatuun sopivaa että tuollastakin on.
Itse en ehkä alkais tuota purkamaan, näytti olevan sen verran monimutkasta että mielellään saisi Tesla hoitaa tuollaiset. Onneksi oma yksilö ilmeisesti on puhdas tuolta niin pyyhkimet toimii pääosin kunnolla.

Tuossa videossa on juttua noista kameroistakin:

Tiedä sitten onko tuo tuubisti miten perillä asioista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Feisbookissa joku oli tuon ikkunan kamerakotelon purkanut ja puhdistanut lasin sen takaa, kuulemma joissain autoissa siellä on rasvaa yms joka sitten ilmeisesti aiheuttaa tuota pyykijöiden innokkuutta. Taitaa olla Teslan laatuun sopivaa että tuollastakin on.
Itse en ehkä alkais tuota purkamaan, näytti olevan sen verran monimutkasta että mielellään saisi Tesla hoitaa tuollaiset. Onneksi oma yksilö ilmeisesti on puhdas tuolta niin pyyhkimet toimii pääosin kunnolla.

Tuossa videossa on juttua noista kameroistakin:

Tiedä sitten onko tuo tuubisti miten perillä asioista.
Näin itsekin tuon kamerakotelon. Toiset sanoo että toimii mutta toiset sanoo että ei. Jotenka en usko tuon tekevän käytännössä mitään vaan se tunne vain.

Paljon on noita kameroita näytetty mutta ei juurikaan tullut vastaan onko kuva sen parempi vai ei. Virallisissa dokumenteissa ei ole mainittu kameroiden vielä vaihtuneet. Ehkä eri valmistajan kameroita vain.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
439
Hmmm... olikos tästä tilastosta jo nähtävissä tarkempaa dataa jossain? Kun tämä ylätason tilasto on kategoria-asteikolla vale, emävale, tilasto. Siinä tilastoidaan onnettomuuksina kuljettuun matkaan nähden ja autopilottia käytetään todella vähän kaikkein vaativimmissa ajo-olosuhteissa (koska se ei niissä välttämättä edes toimi ollenkaan) ja lyhyillä kaupunkimatkoilla joilla onnettomuuden todennäköisyys on moninkertainen (per ajettu matka).
Ei tarvita dataa, kun Muskin sana on laki nykyään.

Tai jos laittaa autopilotin pois päältä sekunnin ennen kolaria, voi laittaa kuskin syyksi.

 
Liittynyt
21.04.2022
Viestejä
7
Minkä tilaston? Vertailukelpoista tilastoa ei edelleenkään ole olemassa, ei Tesla sellaista ole ikinä tarjonnut.
Lähin on https://www.tesla.com/ns_videos/2021-tesla-impact-report.pdf sivu 85. Vaikka tuo olisikin siloiteltu (koska itsenäisiä säännöllisiä tutkimuksia asiasta ei vain ole), niin mittaluokka erossa AP:n hyväksi on selkeä. AP:ta itseäänhän ei ole juuri kehitetty juurikaan viime vuosina, vaan paukut on olleet FSD:ssä.

Mitä FSD:n viimeaikaisista edistysaskeleista lukee, niin AP:n siirtyessä FSD:n stäkkiin lähikuukausina, tuo tilasto parantunee tuosta. Minkäänsortin todistus ei toki kelpaa negaiscool-tyyppisille "kun ei se kuitenkaan sitä ja tätä". Niinhän Euro-NCAP ja ANCAP testitulosten kohdallakin kävi: "ne kuitenkin huijasi".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Tuon tilaston ongelma on että kukaan kolmasosapuoli ei pääse dataan käsiksi vaan pitää luottaa siihen mitä Tesla sanoo.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
100
Lähin on https://www.tesla.com/ns_videos/2021-tesla-impact-report.pdf sivu 85. Vaikka tuo olisikin siloiteltu (koska itsenäisiä säännöllisiä tutkimuksia asiasta ei vain ole), niin mittaluokka erossa AP:n hyväksi on selkeä. AP:ta itseäänhän ei ole juuri kehitetty juurikaan viime vuosina, vaan paukut on olleet FSD:ssä.
Otetaanpa malliesimerkki tilanteessa missä nämä tilastot vääristyy välittömästi:

Aktiivinen autopilotin käyttäjä jolla autopilot toimii hienosti valtaosan työmatkasta. Lopun kaupunkipyörittelyssä on kuitenkin ajettava itse. Tämä osuus on ajomatkasta vain 5% mutta onnettomuusriski on huomattavasti korkeampi koska kaupunki. Toisena päivänä sitten onkin kunnon kaatosade ja luistonesto aktivoituu autopilottia käyttäessä tiellä olevan veden takia ja AP heittää "take over immediately". Kuski päättää ajaa loppumatkan ilman autopilottia; näitä on kuitenkin vain hyvin harvoina päivinä, mutta onnettomuusriski ajo-olosuhteiden takia on taas merkittävästi suurempi.

Miltä tämän käyttäjän data näyttää jos tapahtuu yksi onnettomuus autopilotilla ja yksi itse ajaen? Tuhansia kilometrejä autopilottia ja sitten muutamia satoja kilometrejä itse ajoa. Onko autopilotti tässä tilanteessa 10x turvallisempi kuten voisi datan perusteella olettaa?

Ja en usko että tämä käyttötapa olisi edes mitenkään erityinen; monet varmasti käyttää autopilottia tilanteissa missä tietää sen toimivan luotettavasti, hoitaen käsin ajon niissä tilanteissa missä tietää sen toimivan huonommin.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
5 220
Innolla odotan fsd 11 versiosta kommentteja. Mielenkiintoista nähdä miten pino lähtee kehittymään, kun kaikki logiikka on yhdessä koodissa versus erikseen highway/muut tiet monistettuna koodina. Toinen mielenkiintoinen asia on se, että huhut hw4:en ympärillä kiihtyvät. Ei ehkä kerkeä 2023 vielä hw4, mutta aika varmaksi vois epäillä, että on tuotantoautoissa hw4:en on viimeistään 2024 aikana.

HW4 voi olla mukava epäjatkuvuuskohta, kun parempi laskentateho ja uudet sensorit voivat paikata aukkoja mitä hw3:ssa todennäköisesti on. Paikkaaminen voi olla ihan yksinkertaista kameroiden sijoittelun, resoluution jne. parantamista ja tietenkin lisä laskentateho mahdollistaa pitkän hännän pienentämistä. Jos on tehty virheitä sensoreiden kanssa niin hw4 on myös hyvä kohta korjata tehdyt virheet.

Perustuen tuubikommentteihin uusin fsd betaversio mikä meni kaikille on aikas hyvä versus wanhat versiot. Pitäisi katsoa jotain random kommentteja uusilta fsd-käyttäjiltä niin saisi toisenlaisen perspektiivin. Mikä on random käyttäjän odotusarvo betalle versus mitä beta toimittaa?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 471
Lähin on https://www.tesla.com/ns_videos/2021-tesla-impact-report.pdf sivu 85. Vaikka tuo olisikin siloiteltu (koska itsenäisiä säännöllisiä tutkimuksia asiasta ei vain ole), niin mittaluokka erossa AP:n hyväksi on selkeä. AP:ta itseäänhän ei ole juuri kehitetty juurikaan viime vuosina, vaan paukut on olleet FSD:ssä.
Vaan kun tässä ei verrata kahta samaa asiaa. Ongelmana on kaksi erittäin suurta muuttujaa tilastoissa, a) ajetut tiet, b) auton nykyaikaisuus. Esim. moottoriteillä ei satu vastakkaisen suunnan yhteistörmäyksiä, mutta muilla teillä niitä tapahtuu. Arvaatko kummassa AP toimii? Moottoritie on kaikista turvallisin Suomessakin, ero ajettuihin kilometreihin riittäisi Suomessa jo yksinään selittämään tuon eron. Toinen aivan merkittävä ero on verrata koko autokantaa vs. vain uudet autot. Pelkästään ESP:n vaikutus on kymmeniä prosentteja kuolemankolareissakin. Siihen päälle voit alkaa miettiä miten paljon vanhat autot ovat yliedustettuina niin rattijuopumuksissa, surkeissa renkaissa ja huonommassa hallinnassa / huollossa / etc.

Jo pelkästään noiden vaikutus onnettomuuksiin on Suomessa niin iso, että AP:n pitäisi olla tuossa tilastossa vielä reippaasti (magnitudin verran vähintään) parempi, jotta sen voitaisiin näyttää olevan reippaasti turvallisempi. Mutta, oletko nähnyt missään vastaavaa tilastoa? Vain uudet autot ja vain tiet joissa AP:ta käytetään. Sitten vertailemaan, veikkaan että tulos voisi olla aika masentavan tylsä.

Mitä taas tulee pelkästään AP/FSD ja ihmisen huomiokykyyn, niin AP/FSD on todistettu heikentävän ihmisen reagointikykyä liikenteessä (ei kenenkään yllätykseksi).

On emävalheita ja on tilastoja. Ensimmäinen on luotettavampi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
578
Tai jos laittaa autopilotin pois päältä sekunnin ennen kolaria, voi laittaa kuskin syyksi.
Tarkennuksena tähän, raja on 5 sekuntia. Eli jos kolaroi tuona aikana kolari tilastoidaan noihin teslan keräämiin ap turvallisuustilastoihin AP kolarina.

Lähde: Tesla Vehicle Safety Report

Huomatkaa myös että perinneautokolarit on aliraportoituja koska data perustuu poliisidataan ja kaikkia ei ilmoiteta vs teslan 100% kattavuus, joka kerätään sensoridatasta suoraan autoista.
Mutta joo, onhan nämä aina vähän viitteellisiä ja arvioitava miten hyvin kuvaa todellisuutta.

Tuossa lähteessä on myös historiadata kvartaaleittain, joista voi todeta että kehitystä on tapahtunut oikeaan suuntaan - lienee teslan data olevan ainakin itsensä kanssa vertailukelpoista.

Metologia tilaston datakeruuseen alla ylläolevasta lähteestä.
Methodology:
We collect the amount of miles traveled by each vehicle with Autopilot active or in manual driving, based on available data we receive from the fleet, and do so without identifying specific vehicles to protect privacy. We also receive a crash alert anytime a crash is reported to us from the fleet, which may include data about whether Autopilot was active at the time of impact. To ensure our statistics are conservative, we count any crash in which Autopilot was deactivated within 5 seconds before impact, and we count all crashes in which the incident alert indicated an airbag or other active restraint deployed. (Our crash statistics are not based on sample data sets or estimates.) In practice, this correlates to nearly any crash at about 12 mph (20 kph) or above, depending on the crash forces generated. On the other hand, police-reported crashes from government databases are notoriously under-reported, by some estimates as much as 50%, in large part because most minor crashes (like “fender benders”) are not investigated. We also do not differentiate based on the type of crash or fault. (For example, more than 35% of all Autopilot crashes occur when the Tesla vehicle is rear-ended by another vehicle.) In this way, we are confident that the statistics we share unquestionably show the benefits of Autopilot.
Mutta tämä riittänee varmaan tästä aiheesta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
302
Kohta kuukaus ja 5000km täynnä Model 3 RWD mittarissa. Havaintoja:
-USB type C portit ei toimi, eivät siis lähde lataamaan. Ei takapenkkiläisten eikä etu. Portit sentään löytyy
-Pakkasten tultua lämpöpumppu ruvennut välillä pitämään todella lujaa ääntä. Aivan kuin jokin iso puhallin pyörisi jonka imupuoli olisi peitetty. Kun pumppu saa tälläisen möly kohtauksen loppuu kabiinin lämpimän ilman tulo. Tätä ei ole nyt kauheen monesti sattunut ja vielä siitä ei ole ollut haitaksi asti.
-Takapenkin selkänoja pitää erittäin ärsyttävää ääntä kun sopivan kuoppainen tie. Jokin helisee/kolisee sisällä ja aivan kuin selkänoja ei lukittuisi riittävän tiiviisti salpaan. Tämän sai korjattua väliaikaisesti fylliä hattuhyllyn ja selkänojan väliin.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 224
Kohta kuukaus ja 5000km täynnä Model 3 RWD mittarissa. Havaintoja:
-USB type C portit ei toimi, eivät siis lähde lataamaan. Ei takapenkkiläisten eikä etu. Portit sentään löytyy
-Pakkasten tultua lämpöpumppu ruvennut välillä pitämään todella lujaa ääntä. Aivan kuin jokin iso puhallin pyörisi jonka imupuoli olisi peitetty. Kun pumppu saa tälläisen möly kohtauksen loppuu kabiinin lämpimän ilman tulo. Tätä ei ole nyt kauheen monesti sattunut ja vielä siitä ei ole ollut haitaksi asti.
-Takapenkin selkänoja pitää erittäin ärsyttävää ääntä kun sopivan kuoppainen tie. Jokin helisee/kolisee sisällä ja aivan kuin selkänoja ei lukittuisi riittävän tiiviisti salpaan. Tämän sai korjattua väliaikaisesti fylliä hattuhyllyn ja selkänojan väliin.
Tuo lämpöpumpun metelöinti korjaantuu ajamalla auto lämpimään pysäköintihalliin sulamaan. Ikävä ominaisuus jokatapauksessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 942
Ihan normaalia tuo on, että pumppu pitää ääntä jos tarvii runsaasti lämmitys/viilennystehoa. Kesällä oli sama kun oli 35 lämmintä ja auto auringossa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Porttien osalta kuulostaa että ovat jääneet kytkemättä. Tiketti auki niin korjaavat. Kesällä ainakin toimitettiin vajaana koska ensisijaista on saada autot myytyä ja asiakkaan vastuulla sitten tarkistaa tulikohan kaikki.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 224
Porttien osalta kuulostaa että ovat jääneet kytkemättä. Tiketti auki niin korjaavat. Kesällä ainakin toimitettiin vajaana koska ensisijaista on saada autot myytyä ja asiakkaan vastuulla sitten tarkistaa tulikohan kaikki.
Ajan henki on se, moni muu valmistaja myös poistaa jo tilattuja ominaisuuksia ja kyseessä on maahantuojan mielestä ilmoitusluontoinen asia.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 224
Muut ovat ilmoittaneet. Tesla vain poistaa.
Nuo toimimattomat USB- portitkin asennettiin jälkikäteen niihin ajoneuvoihin joista puuttui. Kilpailijoilla varusteita poistettiin kokonaan. Jokainen voi toki miettiä kumpiko on kivempi. Kyllä niistä peruutustutkista ja siitä radarista taidettiin Teslan sivuilla ilmoitella.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Nuo toimimattomat USB- portitkin asennettiin jälkikäteen niihin ajoneuvoihin joista puuttui. Kilpailijoilla varusteita poistettiin kokonaan. Jokainen voi toki miettiä kumpiko on kivempi. Kyllä niistä peruutustutkista ja siitä radarista taidettiin Teslan sivuilla ilmoitella.
Aluksi poistui USB:sta se data. Niitä joitakin asennettiin jälkikäteen kunnes päättivät, että lataus riittää. Sen jälkeen kaikista uusista lähti pois.
Tutkasta tuli vain ilmoitus, että se poistuu koska Vision korvaa tämän.

Mutta seuraavista ei ilmoitettu mitään ja ne vain poistuivat
- USB:n datatuki
- Apukuskin alaselän säätö
- Kaltevuusanturi, ei hälytä enää jos auto nostetaan ylös

Joitakin muita oli vielä mutta en nyt niitä muista.
Niin ja yksi on tämä koukku ja sille sähköt. Tesla ei asentanut kaikkiin tätä jostain syystä X ja omistajan on itse todettava, että se puuttuu kun perävaunussa ei palakaan valot.

Edit. Nyt kun poistui nämä ultaäänisensorit, niin porukka repi housunsa koska ei saa enää tietoa missä se auto oikeasti on kun pakittelee, niin tämän lisäksi ei myöskään kuolleenkulmanvaroitin toimi. Kunnes saavat joskus sen softan.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 224
Todettakoon että tuo Vision on toiminut tutkaa paremmin ainakin meikäläisellä vaikka pessimisti olinkin!
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 471
Todettakoon että tuo Vision on toiminut tutkaa paremmin ainakin meikäläisellä vaikka pessimisti olinkin!
Vaan aivan järkyttävästi on edelleen vääriä jarrutuksia. Melkein jokaisessa alamäessä jos on huono kontrasti, niin iskee jarrua. Mikkelin kohdalla se uusi moottoritie oli hauska, kun siinä ajeli pari muutakin Model 3:sta samaan aikaan. Kaikkien autot jarruttivat peräkkäin samassa paikassa eri kaistoilla.

Eli ei se ikinä ole tainnut olla tutkan ongelma että jarruttelee liikaa, vaan Teslan insinöörit eivät osaa tulkita dataa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 247
Vaan aivan järkyttävästi on edelleen vääriä jarrutuksia. Melkein jokaisessa alamäessä jos on huono kontrasti, niin iskee jarrua. Mikkelin kohdalla se uusi moottoritie oli hauska, kun siinä ajeli pari muutakin Model 3:sta samaan aikaan. Kaikkien autot jarruttivat peräkkäin samassa paikassa eri kaistoilla.

Eli ei se ikinä ole tainnut olla tutkan ongelma että jarruttelee liikaa, vaan Teslan insinöörit eivät osaa tulkita dataa.
Se oli ihan höpöä että tutka peilaa silloista ja muista kun Vision aiheuttaa samoja tilanteita.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
302
Komento takas, USB-C portit toimii :) Ei näköjään apple watchin (applen oma) laturi ole yhteensopiva mutta iPhonea kokeilin applen omalla usb c - lightning piuhalla niin toimii.

MUTTA, nyt tänään aamulla kävi toistamiseen että hälytin laukeaa kun laittaa lämmityksen etänä päälle. Mukava kello 5:30 herättää naapurusto.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
192 675
Viestejä
3 484 715
Jäsenet
62 196
Uusin jäsen
Wibin

Hinta.fi

Ylös Bottom