• Tiedote: TechBBS-keskustelufoorumi on ollut viime päivinä palvelunestohyökkäyksen kohteena. Palvelu pyritään pitämään pystyssä tarvittavilla väliaikaisilla toimenpiteilla ja asiaa hoidetaan viranomaisten avustuksella. Keskustelua aiheesta >>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
Kiva että jollain on varma tieto. Vaikka näyttääkin aika paljon vahvalta mutulta...

Mutta oikeasti, sinä päivänä kun tiedetään että kohta FSD toimii euroopassa, niin sen hinta tulee näkymään myös käytetyissä. Nyt sen saa käytetyssä käytännössä ilmaiseksi.
Ekat Model S:t joihin se myytiin ovat ennemmin paalissa kuin saamassa jälkiasennusta level4:seen pystyvään autopilottiin.

Se että sen saa ilmaiseksi käytetyssä kertoo markkinoiden arvion autopilotin arvosta... Vastaa hyvin omaa käsitystäni.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 265
Ekat Model S:t joihin se myytiin ovat ennemmin paalissa kuin saamassa jälkiasennusta level4:seen pystyvään autopilottiin.

Se että sen saa ilmaiseksi käytetyssä kertoo markkinoiden arvion autopilotin arvosta... Vastaa hyvin omaa käsitystäni.
Onhan noilla osa porukasta ajanut jo yli miljoona mailia. Luulisi näiden tieliikenteessä olevan vielä pitkään.

Vaikka monet haluaa kovasti väittää että FSD arvo on nolla myös tulevaisuudessa, niin itse veikkaan että sille on tulossa jossain määrin arvoa myöhemmin. Epätodennäköistä ettei tulisi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 602
Onhan noilla osa porukasta ajanut jo yli miljoona mailia. Luulisi näiden tieliikenteessä olevan vielä pitkään.

Vaikka monet haluaa kovasti väittää että FSD arvo on nolla myös tulevaisuudessa, niin itse veikkaan että sille on tulossa jossain määrin arvoa myöhemmin. Epätodennäköistä ettei tulisi.
Kyllä se arvoa saa jos homma toimii. Nyt mentiin uusimmassa betassa urakalla taas takapakkia.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 171
Vaikka monet haluaa kovasti väittää että FSD arvo on nolla myös tulevaisuudessa, niin itse veikkaan että sille on tulossa jossain määrin arvoa myöhemmin. Epätodennäköistä ettei tulisi.
Miksi se on epätodennäköistä? Jotta sillä olisi jotain arvoa niin sen pitää kehittyä huomattavasti teknisesti ja viranomaisten pitää hyväksyä se käyttöön. Tällä kehitys on todella hidasta ottaen huomioon kuinka pitkä matka on vielä oikeasti toimivaan ratkaisuun ja sitten viranomaisten pitäisi se vielä hyväksyä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
427
Ekat Model S:t joihin se myytiin ovat ennemmin paalissa kuin saamassa jälkiasennusta level4:seen pystyvään autopilottiin.

Se että sen saa ilmaiseksi käytetyssä kertoo markkinoiden arvion autopilotin arvosta... Vastaa hyvin omaa käsitystäni.
-16 lokakuussa valmistetuissa s/x on se fsd mahdollinen ja tänä vuonna tulee niille ikää 6 vuotta ja romutusikä Suomessa tällä hetkellä 22 eli 16 vuoden päästä todennäköisesti romutusikä noussut vuodella parilla.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
427
Miksi se on epätodennäköistä? Jotta sillä olisi jotain arvoa niin sen pitää kehittyä huomattavasti teknisesti ja viranomaisten pitää hyväksyä se käyttöön. Tällä kehitys on todella hidasta ottaen huomioon kuinka pitkä matka on vielä oikeasti toimivaan ratkaisuun ja sitten viranomaisten pitäisi se vielä hyväksyä.
Kyllähän monella on mennyt usko ja toivo fsd kehityksessä, mutta se mitä aikanaan kehitettiin ja hiottiin oli eri lähestymistapa. Tämä nykyinen on uusi lähestymistapa -20 vuoden lopulta eli alle pari vuotta ja kohtuu nopea kehittyminen, vaikka ei aivan puhtaalta pöydältä lähtenyt liikkeelle kun edellisistä lähestymistavoista ne umpikujat hyödynnetään niin voisi sanoa, että seuraavassa parissa vuodessa tulee dojo rinnalla näkymään edistystä. Toki kukaan ei tiedä 100% miten hyvin se tulee toimimaan ja saavuttaako vain lvl 4.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 171
että seuraavassa parissa vuodessa tulee dojo rinnalla näkymään edistystä
Pahoin pelkään että tämä dojokin on vain yksi Muskin hypetyksistä ja mitään konkreettista etua siitä ei tule. Moni kysyy onko pelkillä kameroilla ylipäätänsä mahdollista tehdä oikeasti toimivaa autonomista ajoa ja jos voi niin riittääkö nykyiset kamerat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 265
Kyllä se arvoa saa jos homma toimii. Nyt mentiin uusimmassa betassa urakalla taas takapakkia.
Tuo on vähän sama kun että kesä on tulossa, mutta sitten kun välillä on vielä kylmiä päiviä niin jotkut tulee laukomaan ettei se kesä koskaan tule ja on täysin varmaa ettei kesävaatteilla ole mitään arvoa. ;)

Itse ajattelen FSD kohdalla tosiaan sitä että nyt se on ilmainen ja kyllä se kesä tulee ennemmin tai myöhemmin ja sitten tuota ei enää saa ilmaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 343
Pahoin pelkään että tämä dojokin on vain yksi Muskin hypetyksistä ja mitään konkreettista etua siitä ei tule. Moni kysyy onko pelkillä kameroilla ylipäätänsä mahdollista tehdä oikeasti toimivaa autonomista ajoa ja jos voi niin riittääkö nykyiset kamerat.
En usko minäkään että onnistuu ilman että asennetaan lisää kameroita tai sensoreita.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 171
Tuo on vähän sama kun että kesä on tulossa, mutta sitten kun välillä on vielä kylmiä päiviä niin jotkut tulee laukomaan ettei se kesä koskaan tule ja on täysin varmaa ettei kesävaatteilla ole mitään arvoa. ;)

Itse ajattelen FSD kohdalla tosiaan sitä että nyt se on ilmainen ja kyllä se kesä tulee ennemmin tai myöhemmin ja sitten tuota ei enää saa ilmaiseksi.
Tuota samaa analogiaa käyttäen maksat rahaa rantatuolista jota voi käyttää ainoastaan tammikuussa sillä toiveella että ehkä joskus Suomessakin on helle tammikuussa.

Ja eihän FSD ole ilmainen tällä hetkellä, saat todennäköisesti vastaavan auton ilman FSD:tä halvemmalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 602
Pahoin pelkään että tämä dojokin on vain yksi Muskin hypetyksistä ja mitään konkreettista etua siitä ei tule. Moni kysyy onko pelkillä kameroilla ylipäätänsä mahdollista tehdä oikeasti toimivaa autonomista ajoa ja jos voi niin riittääkö nykyiset kamerat.
Se andrej vai mikä onkaan niin vastaa siitä kehityksestä ja se on vielä lomalla pari kuukautta. Jos palaa remmiin voivat laittaa Dojon käyntiin mutta epäilen. Koska nyt vissiin koko fsd on uusittu jo pari kolme kertaa.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
427
Pahoin pelkään että tämä dojokin on vain yksi Muskin hypetyksistä ja mitään konkreettista etua siitä ei tule. Moni kysyy onko pelkillä kameroilla ylipäätänsä mahdollista tehdä oikeasti toimivaa autonomista ajoa ja jos voi niin riittääkö nykyiset kamerat.
Superkone jauhamaan toimeentuloa nälkämaahan: lupauksina etäisyys, robottien internet eli IoR ja tietoturva - Kuusamo
Tuo nyt ei suoraan ole teslaan liittyvää, mutta kun tässä tekoälyyn liittyvää aihetta sivuutetaan niin se dojon idea ei yksistään ole tarkoituksena ratkaista fsd vaan nopeuttaa sen ratkaisua.
Pelkät kamerat on Teslan oma visio riittävyydestä johon Toyota on myös lähtenyt remmiin. Eri visioita eri yrityksissä ja jokaisessa varmasti huonojakin puolia on esim antureihin ja karttoihin perustuvat autonomiset viritykset vaativat reaaliaikaisesti päivitystä puhumattakaan kun anturi oikuttelee voi olla ongelmia tiedossa. Teslan idea painottuu pitkälle tekoälyyn, jolloin ei ole niin riskialtis jos sattuu jokin tietty anturi tai karttapäivitys oikuttelemaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 171
Teslan idea painottuu pitkälle tekoälyyn, jolloin ei ole niin riskialtis jos sattuu jokin tietty anturi tai karttapäivitys oikuttelemaan.
Mitäköhän antureita mahdotat tarkoittaa? Kaikki autonomiset autot luottavat ensisijaisesti sensoreiden tuottamaan tietoon, kuten myös Tesla. Kaikissa a-autoissa on myöskin enemmän tai vähemmän tekoälyä mukana tekemässä tulkintoja/päätöksiä tämän sensoridatan pohjalta.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
427
Mitäköhän antureita mahdotat tarkoittaa? Kaikki autonomiset autot luottavat ensisijaisesti sensoreiden tuottamaan tietoon, kuten myös Tesla. Kaikissa a-autoissa on myöskin enemmän tai vähemmän tekoälyä mukana tekemässä tulkintoja/päätöksiä tämän sensoridatan pohjalta.
Onhan noita ultraääni-, kaikuluotain-, tutkasensoreita ja lidareita olemassa ja käytännössä Tesla käyttää ajoon kameraa pelkästään ja nuo muut on pudotettu pois nykyisistä tesloissa (lidaria ole koskaan teslassa ollutkaan).
En kiellä etteikö muut valmistajat käytä tekoälyä, mutta niiden idea pohjautuu vankasti sensoreiden tuottamaan dataan ja tekoäly on toissijainen. Lähestymistapa siis toisenlainen ja teslalla siis voi ideapohjalta ajaa missä vain soratiellä yms. kun taas monien ideana on syöttää perus karttapohja, missä auto liikkuu, jolloin esim. yön aikana tapahtunut kadun häviäminen (epätodennäköistä) aiheuttaa epäluuloa miten asiassa edetään. Toki näillä ideoilla saadaan hyvää jälkeä varmasti miljoonakaupungeissa, mutta näen Teslan idean parempana pikku takahikiän bitumitiellä verrattuna muihin, koska siinä tekoäly luo tilanteen mukaan parhaan mahdollisen skenaarion. Toki noiden kameroiden näkyvyyksistä ja resoluutioista on monella mielipiteitä ovatko riittäviä, mutta kohtuu helposti retrofittable paremmiksi tarpeen mukaan ja fsd omistavana kuuluu paketin hintaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 602
Superkone jauhamaan toimeentuloa nälkämaahan: lupauksina etäisyys, robottien internet eli IoR ja tietoturva - Kuusamo
Tuo nyt ei suoraan ole teslaan liittyvää, mutta kun tässä tekoälyyn liittyvää aihetta sivuutetaan niin se dojon idea ei yksistään ole tarkoituksena ratkaista fsd vaan nopeuttaa sen ratkaisua.
Pelkät kamerat on Teslan oma visio riittävyydestä johon Toyota on myös lähtenyt remmiin. Eri visioita eri yrityksissä ja jokaisessa varmasti huonojakin puolia on esim antureihin ja karttoihin perustuvat autonomiset viritykset vaativat reaaliaikaisesti päivitystä puhumattakaan kun anturi oikuttelee voi olla ongelmia tiedossa. Teslan idea painottuu pitkälle tekoälyyn, jolloin ei ole niin riskialtis jos sattuu jokin tietty anturi tai karttapäivitys oikuttelemaan.
Kannattaa muistaa että Toyota ei suoraan lähtenyt vaan heidän ala/sisaryhtiö joka testaa/toteuttaa autonomista ajoa kameroilla. Ei suoraan käytä Teslan älyä vaan tekevät omaa versiota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
En kiellä etteikö muut valmistajat käytä tekoälyä, mutta niiden idea pohjautuu vankasti sensoreiden tuottamaan dataan ja tekoäly on toissijainen. Lähestymistapa siis toisenlainen ja teslalla siis voi ideapohjalta ajaa missä vain soratiellä yms. kun taas monien ideana on syöttää perus karttapohja, missä auto liikkuu, jolloin esim. yön aikana tapahtunut kadun häviäminen (epätodennäköistä) aiheuttaa epäluuloa miten asiassa edetään. Toki näillä ideoilla saadaan hyvää jälkeä varmasti miljoonakaupungeissa, mutta näen Teslan idean parempana pikku takahikiän bitumitiellä verrattuna muihin, koska siinä tekoäly luo tilanteen mukaan parhaan mahdollisen skenaarion. Toki noiden kameroiden näkyvyyksistä ja resoluutioista on monella mielipiteitä ovatko riittäviä, mutta kohtuu helposti retrofittable paremmiksi tarpeen mukaan ja fsd omistavana kuuluu paketin hintaan.
Ei Teslan autopilotti perustu yhtään vähempää ”sensoreihin” kuin muiden valmistajien autopilottisysteemit. Kamerat ovat sensoreita. Spatiaalisesti kahdessa ulottuvuudessa ja temporaalisesti sähkömagneettisen spektrin valon aallonpituuksia mittaavia sensoreita tarkemmin kategorisoituna. Niiden tuottamaa dataa sitten tulkitaan monilla tavoilla ja sen perusteella tehdään päätöksiä.

Vähän sama kuin ottaisit kuuron kuskin ja sanoisit, että tän kuskin osaaminen perustuu enemmän älyyn kuin normaalikoska siltä puuttuu kuuloaisti. Ihan samalla tavalla kuulevan kuskin ajotaito perustuu älyyn.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 602
Tesla voisi saada homman paremmin toimivaksi jos olisi stereokameroita.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
427
Ei Teslan autopilotti perustu yhtään vähempää ”sensoreihin” kuin muiden valmistajien autopilottisysteemit. Kamerat ovat sensoreita. Spatiaalisesti kahdessa ulottuvuudessa ja temporaalisesti sähkömagneettisen spektrin valon aallonpituuksia mittaavia sensoreita tarkemmin kategorisoituna. Niiden tuottamaa dataa sitten tulkitaan monilla tavoilla ja sen perusteella tehdään päätöksiä.

Vähän sama kuin ottaisit kuuron kuskin ja sanoisit, että tän kuskin osaaminen perustuu enemmän älyyn kuin normaalikoska siltä puuttuu kuuloaisti. Ihan samalla tavalla kuulevan kuskin ajotaito perustuu älyyn.
Toki kamerat ovat sensoreita. Alkuperäisessä kysymyksessä olikin kyseessä siitä, että kun monet yritykset käyttävät useita sensoreita limittäin niin helposti syntyy rajoitteita ja mahdollisia toimimattomuuksia esim. se tutka hajoaa 10 vuoden päästä tilanteessa x ja parit muut anturit eivät riitä hallitsemaan tilannetta.
En moiti mitään lähestymistapaa autonomiseen ajoon pyrkiessä, koska kuluttajalle ei välttämättä ole juurikaan merkitystä millä tapaa se tullaan saavuttamaan.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
522
Teslan idea painottuu pitkälle tekoälyyn, jolloin ei ole niin riskialtis jos sattuu jokin tietty anturi tai karttapäivitys oikuttelemaan.
Tähän liittyen on ihmeellistä miksi normi autopilot kaivaa nopeusdataa jostain pilvestä tai sisäisestä karttadatasta. Suomessa on pääteillä montakin kohtaa jossa kyltit näyttää nopeusrajoitukseksi 100, mutta auto muistaa viime kesän työmaalta rajoituksen olevan 60 eikä suostu satasta ajamaan ja joutuu pätkän ajamaan itse. En tajua miksei kameradata mene karttadatan yli kaikissa tilanteissa, joissain tilanteissa menee ja joissain ei.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 807
Tähän liittyen on ihmeellistä miksi normi autopilot kaivaa nopeusdataa jostain pilvestä tai sisäisestä karttadatasta. Suomessa on pääteillä montakin kohtaa jossa kyltit näyttää nopeusrajoitukseksi 100, mutta auto muistaa viime kesän työmaalta rajoituksen olevan 60 eikä suostu satasta ajamaan ja joutuu pätkän ajamaan itse. En tajua miksei kameradata mene karttadatan yli kaikissa tilanteissa, joissain tilanteissa menee ja joissain ei.
Joku jenkki/eurooppa/tesla juttu tuo. Kun ilmeisesti siellä eivät kärsi väärästä datasta? Ainakin vähempi törmänny valitukseen.

Suomessa sit tosiaan hullusti karttadataan turvaudutaan,
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
427
Tesla voisi saada homman paremmin toimivaksi jos olisi stereokameroita.
Ilmeisesti syvyys voidaan laskea neural netin avulla, tosin kohteen tunnistuksessa stereokamera voisi tuoda merkittävästi tarkempaa tietoa esim. liikennemerkit.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 602
Ilmeisesti syvyys voidaan laskea neural netin avulla, tosin kohteen tunnistuksessa stereokamera voisi tuoda merkittävästi tarkempaa tietoa esim. liikennemerkit.
Voidaan toki mutta helpompaa olisi stereona kuin käyttää vuosia saada flat kuvasta etäisyyksiä.
Tähän liittyen on ihmeellistä miksi normi autopilot kaivaa nopeusdataa jostain pilvestä tai sisäisestä karttadatasta. Suomessa on pääteillä montakin kohtaa jossa kyltit näyttää nopeusrajoitukseksi 100, mutta auto muistaa viime kesän työmaalta rajoituksen olevan 60 eikä suostu satasta ajamaan ja joutuu pätkän ajamaan itse. En tajua miksei kameradata mene karttadatan yli kaikissa tilanteissa, joissain tilanteissa menee ja joissain ei.
Riippuu tiestä. Motarilla löysempiä vs normi tie missä 80-40km/h nopeudet.

Nythän on nämä Leditaulut lisääntyneet niin Teslan kamerat ei niitä näe lukea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
Eikö tuossa kameralla nopeuden luvussa + vakkarin asetuksen muutoksessa ollut joku patentti ja Elon ei halua maksaa lisenssimaksua?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 602
Eikö tuossa kameralla nopeuden luvussa + vakkarin asetuksen muutoksessa ollut joku patentti ja Elon ei halua maksaa lisenssimaksua?
On sellainenkin kuten 360 näkymästä.
Nyt tekevät erilailla kiertääksen patentin. Se ei poista sitä että kamerat eivät kykene lukemaan ledejä.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
543
Yksi päivä osui silmiin tällainen Teslakuskien juttu, eli autossa yöpyminen. Mikäs juttu tämä? Näyttää jotenkin epämukavalta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 602
Yksi päivä osui silmiin tällainen Teslakuskien juttu, eli autossa yöpyminen. Mikäs juttu tämä? Näyttää jotenkin epämukavalta.
Joku fiksaatio. Ehkä helpompaa sähköautolla kun voi suoraan pistää pientä lämpöä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
395
Yksi päivä osui silmiin tällainen Teslakuskien juttu, eli autossa yöpyminen. Mikäs juttu tämä? Näyttää jotenkin epämukavalta.
Mitä Tesla-Björnin videoista on tullut kuva jos sinne tavaratilaan mahtuu pitkälleen patjalle niin voi pitkällä matkalla yöpyä autossa eikä tartte välttämättä motellia vuokrata. Sinänsä ihan vänkä idea, kuin pieni yhden tai kahden hengen asuntoauto. En ole varma miten pitkä tai pätkä sinne taakse mahtuu mukavasti tai edes epämukavasti köllimään.

Uutta siinä kaiketi on se ettei se ihan yhtä helposti onnistuisi polttomoottoriautolla, kun ei viitsisi pitää moottoria käynnissä saadakseen yöksi sisään lämpöä. Jos sähköautossa on tarpeeksi akussa latausta, se voi pitää sisätilat lämpiminä talvellakin ilman että moottorin tai auton muuten täytyisi olla täysin käynnissä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
427
Mitä Tesla-Björnin videoista on tullut kuva jos sinne tavaratilaan mahtuu pitkälleen patjalle niin voi pitkällä matkalla yöpyä autossa eikä tartte välttämättä motellia vuokrata. Sinänsä ihan vänkä idea, kuin pieni yhden tai kahden hengen asuntoauto. En ole varma miten pitkä tai pätkä sinne taakse mahtuu mukavasti tai edes epämukavasti köllimään.

Uutta siinä kaiketi on se ettei se ihan yhtä helposti onnistuisi polttomoottoriautolla, kun ei viitsisi pitää moottoria käynnissä saadakseen yöksi sisään lämpöä. Jos sähköautossa on tarpeeksi akussa latausta, se voi pitää sisätilat lämpiminä talvellakin ilman että moottorin tai auton muuten täytyisi olla täysin käynnissä.
Karkeasti ottaen mahtuu 2m pituinen ihminen ja kohtuu mukavasti lapsen kanssa voi nukkua aikuinen. Sitten vaatii jo s/x jos haluaa kaksi aikuista nukkua vierekkäin leppoisasti, onnistuu y:ssä kylkimyyrynä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 171
Mä en tajua sitten yhtään tätä autossa nukkumista, onko nyt niin että jengi vetää niin kireällä rahoitussopparilla sähköautonsa ettei jää rahaa hotelliin tai muuhun majoitukseen? Itselle ei tulisi mieleenkään nukkua autossa muuten kuin hätätapauksessa. On sitä nuorempana tullut pari kertaa nukuttua ja ei tarvitse enään edes asiaa miettiä.
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 833
Uutuuden viehätys sähkäautoissa. Eihän mikään estä parkkiksella nukkumista missään muussakaan autossa kuin oma lainkuuliaisuus tyhjäkäyntisäädösten osalta, kukaanhan ei yhtään sivummalla tule poliisia soittelemaan jos joku auto käy metsätiellä yön yli.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
395
Mä en tajua sitten yhtään tätä autossa nukkumista, onko nyt niin että jengi vetää niin kireällä rahoitussopparilla sähköautonsa ettei jää rahaa hotelliin tai muuhun majoitukseen? Itselle ei tulisi mieleenkään nukkua autossa muuten kuin hätätapauksessa. On sitä nuorempana tullut pari kertaa nukuttua ja ei tarvitse enään edes asiaa miettiä.
Ajatuksena tuo ei mielestäni eroa kovin paljoa esim. telttailusta. Sitäkin jotkut tekevät vaikka varmasti olisi varaa seitsemän tähden hotelleihinkin. Tai matkailuvaunut sen puoleen.

Ajat jonnekin hevon kuuseen vuoren rinteelle talviyönä, katselet makuuasennosta tähtitaivasta kattoikkunasta, käyt yöllä pissaamassa tai jopa vääntämässä jöötit hankeen jne., romantisch! Ja aamulla matka jatkuu lähimmälle ABC-huoltsikalle aamiaiselle.

En ole kokeillut kun ei ole Teslaa, mutta ehkä tulisi kokeiltua jos olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
543
Juu sinänsä ymmärrän että tarvittaessa voi yöpy mutta kun tuntuu että Helsinkiläiset ajaa Espoon metsään yöpymään. No kait se on jotenkin jännää.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
368
Mä en tajua sitten yhtään tätä autossa nukkumista, onko nyt niin että jengi vetää niin kireällä rahoitussopparilla sähköautonsa ettei jää rahaa hotelliin tai muuhun majoitukseen? Itselle ei tulisi mieleenkään nukkua autossa muuten kuin hätätapauksessa. On sitä nuorempana tullut pari kertaa nukuttua ja ei tarvitse enään edes asiaa miettiä.
Tää on näitä "mielenkiintoisia" ilmiöitä mitä sähköautoilu on tuonut mukanaan. Bensalenkkarilla ei tule mieleenkään moinen! Toinen on sit ku otetaan töistä "lomaa" ja oikein hotelliin nukkumaan taikka etäpäivä kun pitää lähteä viemään tesla huoltoon toiselle puolen Suomea.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 661
Karvalakkiteslan tilaukselle päivittyi tänää toimitusaika-arvioksi: Kesäkuu 08 – Kesäkuu 22. Joku nippu sieltä on autoja varmaan siis tulossa vielä kesäkuussa.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
469
Mä en tajua sitten yhtään tätä autossa nukkumista, onko nyt niin että jengi vetää niin kireällä rahoitussopparilla sähköautonsa ettei jää rahaa hotelliin tai muuhun majoitukseen? Itselle ei tulisi mieleenkään nukkua autossa muuten kuin hätätapauksessa. On sitä nuorempana tullut pari kertaa nukuttua ja ei tarvitse enään edes asiaa miettiä.
Teslailun kuukausikustannukset ainakin itselläni on pienemmät kuin halvimman mahdollisen polttiskotteron niin vähän ontuu tuo teoria.
Autossa en vielä ole nukkunut mutta pohjoisessa olisi hyvät kalapaikat lähellä Superchargeria niin vähän polttelisi tuo että muutaman tunnin unet Teslassa ja aamuhämärässä jättitaimenta perhokalastamaan. Nukkuu vaikka viimeisen yön hotellissa kunnolla niin jaksaa ajella kotisuomeen.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
522
Onko kenellekkään tullut vielä 2022.16 ladattavaksi? Näköjään viimeviikolla tullu jakoon, kiinnostelisi koeajokokemukset takaluukun kanssa kun päivityksen pitäisi piristää sitä moottoria
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 288
Mä en tajua sitten yhtään tätä autossa nukkumista, onko nyt niin että jengi vetää niin kireällä rahoitussopparilla sähköautonsa ettei jää rahaa hotelliin tai muuhun majoitukseen? Itselle ei tulisi mieleenkään nukkua autossa muuten kuin hätätapauksessa. On sitä nuorempana tullut pari kertaa nukuttua ja ei tarvitse enään edes asiaa miettiä.
Nukkuuhan moni teltassakin. Teslassa saa lämppärin/ilmastoinnin päälle, ei sade haittaa ja on vielä lasikattokin niin voi katsella tähtiä tms.

Ihan hyvin mahtuu patjakin noihin kun penkit kaataa niin kyllähän tesla aina teltan voittaa.

Itse voisin kuvitella ajelevani johonkin lappiin ja yöpyväni teslassa muutaman yön. Ehkä joskus jos tuollaisen ostan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
15
Karvalakkiteslan tilaukselle päivittyi tänää toimitusaika-arvioksi: Kesäkuu 08 – Kesäkuu 22. Joku nippu sieltä on autoja varmaan siis tulossa vielä kesäkuussa.
Koska tilattu ja oliko jotain extraa vai ihan valkoinen RWD, musta sisusta ja aerot?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 661
Koska tilattu ja oliko jotain extraa vai ihan valkoinen RWD, musta sisusta ja aerot?
Marraskuussa tilattu. Skippasin maaliskuussa toimituksen omasta pyynnöstä. Valkoinen takaveto, ei mitään extroja muutakuin talvirengassetti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
15
Marraskuussa tilattu. Skippasin maaliskuussa toimituksen omasta pyynnöstä. Valkoinen takaveto, ei mitään extroja muutakuin talvirengassetti.
Itellä 25pv marraskuuta tilattu vastaava karvalakki ja ei tullu vielä päivitystä tohon arvioituun "toukokuu 2022" aikaan. Alkaa vähän jännittää tuleeko Q2 erästä oma.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
914
Karvalakkiteslan tilaukselle päivittyi tänää toimitusaika-arvioksi: Kesäkuu 08 – Kesäkuu 22. Joku nippu sieltä on autoja varmaan siis tulossa vielä kesäkuussa.
Milloin oot tilannut tuon?

Edit olitkin jo vastannut. Itsellä näkyy vielä toukokuu ilman VINiä. Joulukuun lopussa tilattu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
914
GLOVIS SPLENDOR, Vehicles Carrier - Details and current position - IMO 9702431 - VesselFinder
Tuosta paatista alkaa tulemaan kesäkuun alusta Eurooppaan tesloja ja muutama tulossa lisää Kiinasta eli aika imakat toimitukset ensi kuussa. Oli kuukauden aikalailla nollat tuotannot koronalock downin takia Kiinassa ja arviot noin 100k autoa teslalla vähemmän tänä vuonna.
Tästä löytyy kaikki neljä laivaa mitä tulossa Eurooppaan nyt Q2:lla. Normaalisti noita tulee kuulemma noin 15-16 kpl kvartaalilla. Tesla Ship Tracker
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
395
Juu sinänsä ymmärrän että tarvittaessa voi yöpy mutta kun tuntuu että Helsinkiläiset ajaa Espoon metsään yöpymään. No kait se on jotenkin jännää.
No jos esim. käyttää rakkauden ammattilaisten palveluita niin onhan se silloinkin tosi kätevä, ei tarvitse säätää kämyisten hotellihuonevarausten kanssa tai säädellä respan kanssa että millaista sakkia sinne huoneeseen saa tuoda. Hoituu vaikka ruokiksella.

Näin niinku ajatuksen tasolla, eihän kukaan oikeasti käy maksullisissa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 171

Vähän kyllä jännittää nuo yhtäkkiä tulevat sekoilut, ratti pyörii kuin hullu, hätävilkut päällä keskellä suoraa pihakatua tms ilman mitään varoitusta. Osaako kukaan sanoa miksi FSD tekee noin, mitä se oikein näki (tai ei nähnyt)?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
854
Toiminta on aivan randomia ja neuroverkot mahdottomia ennakoida tai debugata. Tässä lopputulos ja Teslan lähestymistavan konkurssi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
395
Osaako kukaan sanoa miksi FSD tekee noin, mitä se oikein näki (tai ei nähnyt)?
Tuo kohta missä se aina lopetti ajon... oliko se tuo tienvieressä poikittain kiinni oleva aita joka hämäsi sitä? Luuliko se että sieltä tulee hirvi tielle tms.?

Tuo nyt ekana tuli mieleen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
670
Sähköauto pitäisi hankkia n-y-t ja vielä järkevällä hinnalla ja rangella, ja silloinpa vaihtoehdoksi taitaa jäädä tuo model 3. Yhtään ei Teslat olet tuttuja autoja, mutta mitä nyt nettiautoa katsoo niin noita - 21 vuoden malleja joissa pitäisi ilmeisesti olla ilp ja muutenkin refresh on vaikka kuinka paljon tarjolla tuossa 50k hintaluokassa. Ilmeisesti nämä kaikki nyt niitä saksasta uitettuja sitten?

Pitääkö niitä ostaessa tietää jotain tai varoa, kun tuntuu että porukka mielummin tilaa uutena kuin ottaa heti tuollaisen vaikka kilometrejä noilla on 10-20k suurimmalla osalla? Onko akkutakuut ym samantien pois pelistä jos tuolta uitetaan vai onko saksaan myydyt tehty ruostuvasta pellistä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 602
Sähköauto pitäisi hankkia n-y-t ja vielä järkevällä hinnalla ja rangella, ja silloinpa vaihtoehdoksi taitaa jäädä tuo model 3. Yhtään ei Teslat olet tuttuja autoja, mutta mitä nyt nettiautoa katsoo niin noita - 21 vuoden malleja joissa pitäisi ilmeisesti olla ilp ja muutenkin refresh on vaikka kuinka paljon tarjolla tuossa 50k hintaluokassa. Ilmeisesti nämä kaikki nyt niitä saksasta uitettuja sitten?

Pitääkö niitä ostaessa tietää jotain tai varoa, kun tuntuu että porukka mielummin tilaa uutena kuin ottaa heti tuollaisen vaikka kilometrejä noilla on 10-20k suurimmalla osalla? Onko akkutakuut ym samantien pois pelistä jos tuolta uitetaan vai onko saksaan myydyt tehty ruostuvasta pellistä?
50k saat perus mallin, LR on 60k.
Takuut toimii täällä kuten muuallakin EUssa kunhan auto on EU auto.

Porukka tilasi uuden koska se maksoi saman kuin käytetty ja toimitusaika ei ollut pitkä. Nyt tilanne on toinen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
170 632
Viestejä
3 155 493
Jäsenet
57 770
Uusin jäsen
Mikaelrekola

Hinta.fi

Ylös Bottom