Nyt oli tosiaan tasainen 60% joka nurkassa (21" renkaat, rengaspaineet 2.8bar), eli periaatteessa saisi olla vuoden verran noin ja vaihtaa sitten, kun autolla ikää 11 vuotta? Tai toki heti täytyy vaihtaa, jos ajettavuus muuttuisi huonoksi? Ja se oikea takaiskari pitäisi tutkia, että vuotaako se.
Vasemman takapyörän irrotin ja en huomannut mitään vuotoa iskarissa. Iskari toki hieman ruosteessa, kun ikää 10v ja 270tkm. Kun vaihdan joskus kitkarenkaat alle, niin täytyy tutkia myös oikea takaiskari.
Pareittain tai 4kpl kerrallaan nuo tulisi vaihtaa.
Nuo 2.8barin rengaspaineet on hieman alhaiset, niin täytin kyllä sitten 3.3barin paineisiin katsastuksen jälkeen.
Hylky tuli vähän löysällä olevasta lukitusmutterista. Se nyt kunnossa.
Edellisen katsastuksen jälkeen on tullut 46tkm ajoa. Eli siitä arvioituna vuoden ajot olisi 23tkm luokkaa. Ja mittarissa olisi 1 vuoden päästä noin 293tkm.
Auto Model S 90D 8/2016.
"Jälkikiristin" myös vasemman taka alatukivarren pultit. Tuntui että etummainen ja hankalin pultti olisi ollut hieman löysällä. Tuosta kun meni se alkuperäinen alatukivarsi poikki ja itse kotipihassa vaihdoin uuden osan sinne tilalle (valmistusvika alkuperäisessä osassa?). Oikea taka alatukivarsi oli jo aiemmin vaihdettu ja siinä oli uudempi valmistajan "tyyppikoodi".
Laitoin siis koko painon jousituksen päälle ja sitten se kiristys.
Uudemmat alatukivarret tuli muistaakseni vasta vuonna 2017. Niissä ei ole ollut samanlaisia katkeamisia / murtumia. Mulla onneksi alatukivarsi murtui poikki peruutettaessa ja vielä kotipihaan melkein olin jo päässyt.
Ilmeisesti myös Model S ja X autoissa olisi kestävämmät jarruputket? Model 3 autoissahan ne ruostuu puhki ja akun tulisi irrottaa, että jarruputket voi vaihtaa uusiin kestävämpiin.
Edit:
Niin joo. Käsijarru ottaa huonosti vasemmalta puolelta. Mutta meni vielä 70% sisälle.