Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tämähän tarkoittaa, että tuo FSD mikä lienee sitten unsupervised tai miksi kutsuvat vaatii tuon puskurikamerqn. Sitä ei sitten olekaan joka autossa elleivät jälkiasenna sitä ja tehokkaampaa. Eli vuoden 2016 annettu tieto, että siitä eteenpäin autot ovat FSD valmiita onkin nyt täyttä kakkaa.

Elon/Tesla spesifisesti sanoi että kaikki nykyiset HW3 ja HW4 autot voivat toimia robotaksina, joka itsessään tarkoittaa sitä että ne ovat täysin itsestään ajavia. Eli FSD (unsupervised).
 
Elon/Tesla spesifisesti sanoi että kaikki nykyiset HW3 ja HW4 autot voivat toimia robotaksina, joka itsessään tarkoittaa sitä että ne ovat täysin itsestään ajavia. Eli FSD (unsupervised).
Kannattaa ehkä enemmän uskoa siihen mitä tekevät kuin sanovat. Ei ne tuota valettaan tule koskaan myöntämään paskanpuhumiseksi ennen kuin saavat oikeasti tehtyä itseajavan auton. Tässä kohtaa mennään vuodessa 2030+ ja HW3/4 autot ovat jo paalikamaa ainakin jenkkien mielestä.
 
Elon/Tesla spesifisesti sanoi että kaikki nykyiset HW3 ja HW4 autot voivat toimia robotaksina, joka itsessään tarkoittaa sitä että ne ovat täysin itsestään ajavia. Eli FSD (unsupervised).
Mitä sillä on väliä, mitä Elon sanoi? Hän on puhunut niin paljon paskaa (erityisesti FSD:stä) viimeisen kymmenen vuoden aikana, ettei hänen sanomisillaan ole todellisuudessa merkitystä.

This week another four top executives left the company in advance of last night's event, including "the global vehicle automation and safety policy lead."

 
Edullinen, ihmisten ajama Tesla on edelleen tulossa. Vähän veikkaan että jos sieltä olisi nyt Model 2 esitelty ratilla ja polkimilla ja hintalappu alle 30k, olisi moni jäänyt odottelemaan sitä. 3 ja Y:n myynti olisi kärsinyt. Kuitenkin sekin olisi sinne vuoteen 2026-2027 mennyt.
 
Out of spec reviews on ajellut kaikki Model 3 versiot samassa säässä 70mph testissä (112km/h). Pitkä video, mutta tässä videon lopussa kerrotut toimintamatkat eri versioille:

MalliToimintamatka
LFP takaveto446km
Performance463km
Long range 19" vanteilla496km
Long range 18" vanteilla587km
Long range takaveto621km


 
Viimeksi muokattu:
Out of spec reviews on ajellut kaikki Model 3 versiot samassa säässä 70mph testissä (112km/h). Pitkä video, mutta tässä videon lopussa kerrotut toimintamatkat eri versioille:

MalliToimintamatka
LFP takaveto446km
Performance463km
Long range 19" vanteilla496km
Long range 18" vanteilla587km
Long range takaveto621km




Noissa Long Range AWD malleissa on myös se ero että 19" vanteilla olevassa autossa on LG:n akkukennoilla varustettu akku, kun taas 18" vanteilla olevassa autossa on Panasonicin akkukennoista koottu akku.
 

During the trial, the trial vehicle averaged 1.72 kWh/mile operating at speeds exceeding 50 mph (80 km/h) on average for over half its time on the road.

1.72 kWh/maili on hitusen yli 1kWh/km eli tutummin reilu 100kWh/100km kulutus siis tuossa skenaariossa.

Aika vähällä menee kun huomioi että ihan tavallinen jenkkien suosima avolava bensana vie yli tuon ja dieselinä ehkä vähän alle.
(Oletuksena, että 10l polttoainetta sisältää n. 100kWh energiaa)

:comp:
 
Ilmeisesti osuu aika samoihin kuin Volvon testi vuodelta 2022 Saksassa. Siellä kulutus oli 40 tonnisella 1,1kWh/km kun ajettiin 80 koko ajan. Tuossa keskimäärin ajettiin tuota ja ilmeisesti puolet matkasta se hivenen ylitettiin niin kulutukseksi tuli 34 tonnisella 1,06 kWh/km.

Teslan Semissä varmaan on hivenen isompi akku ja testireitti on tietty eri kun meni hivenen pidemmälle kuin tuo Volvo aikanaan Saksassa (635 vs 500). Volvo toi myyntiin yli 600km menevän yksilön tänä vuonna.

Onko noita semejä kuinka paljon jo myyty? Volvoja on kait joku vajaa 4000 myyty ja onhan niitä kotimaassakin jo nähty. Lähinnä meinaan sitä missä Tesla noita valmistaa ja käykö siellä jo linjastot täysillä vai alkaako valmistus vasta myöhemmin?
 
Tuossahan lukeekin että testissä ajettiin yli 80km/h sekä löytyy jopa 0-100km/h kiihdytys aika :D
 
1.72 kWh/maili on hitusen yli 1kWh/km eli tutummin reilu 100kWh/100km kulutus siis tuossa skenaariossa.

Aika vähällä menee kun huomioi että ihan tavallinen jenkkien suosima avolava bensana vie yli tuon ja dieselinä ehkä vähän alle.
(Oletuksena, että 10l polttoainetta sisältää n. 100kWh energiaa)

:comp:
Paljoko se polttoainerekka (vastaava) vie polttoainetta tolla reissulla? Kai ne siis säästöjen takia sähkörekkoja (osa imagon) suunnittelee, vai joku muu isompi tarkoitus?
 
Paljoko se polttoainerekka (vastaava) vie polttoainetta tolla reissulla? Kai ne siis säästöjen takia sähkörekkoja (osa imagon) suunnittelee, vai joku muu isompi tarkoitus?

Sanovat että puolet vähemmän polttoainekustannuksia verrattuna diesel verrokkiin.

 
Paljoko se polttoainerekka (vastaava) vie polttoainetta tolla reissulla? Kai ne siis säästöjen takia sähkörekkoja (osa imagon) suunnittelee, vai joku muu isompi tarkoitus?
Varmaankin säästöt ja päästöt (ja sitä kautta säästöt) Oletettavaa kuitenkin on, että polttoaineella ajaminen tulee loppumaan joka tapauksessa kun näitä päästökauppojan sun muita tulee, se kai siinä lienee tarkoitus tehdä saastuttamisesta niin kallista että ei kannata.
 
Yhdistelmä vie 30-60l/100km, jenkeissä luvut voi olla skaalan yläpäässä kun polttoaine on halpaa ja maksu tulee ajetuista kilometreistä > nopeammin on enemmän ja rekat porhaltaa 100-130km/h jos osavaltion laki antaa luvan. Kulutukselle jokainen kymppi yli 80km/h on karmeaa lisäystä, mutta ei väliä, koska halpaa.

Fleet tasolla sitten taas jo keskitytään siihen säästöpotentiaaliin sekä huoltokuluihin.
 
Teslan koeajotapahtumia tulossa jälleen! ⚡⚡

Mikäli Teslan koeajopistettä ei löydy läheltäsi, niin nyt pääset hyppäämään Teslan rattiin lähempänä sinua.

Kaikilla paikkakunnilla koeajettavissa ainakin Model 3 ja Model Y sekä paikalla Tesla Advisor ohjeistamassa ajoneuvon käyttössä.

Lappeenranta – 16.-17.10.
Rovaniemi – 16.10.
Tornio – 17.10.
Kouvola – 18.10.
Mikkeli – 29.10.
Lahti – 30.10.

Tarkemmat tiedot tapahtumista löydät tapahtumasivulta ⬇️⬇️

 

Vaihteeksi taas maan laadukkainta ja neutraaleinta uutisointia Yleltä. :rofl:

Hienosti maalataan kuva siitä, että Tesla olisi vaan yhtäkkiä spontaanisti syttynyt tuleen, ilman mitään mainintaa siitä että tämä palo oli tapahtunut... pöpelikössä, kaksisataa metriä tieltä suistumisen jälkeen..

Eipä siinä, erittäin huono juttu nämä sähköautopalot oli merkki tai syy sitten mikä tahansa. Väkiselläkin pistää miettimään josko se LFP-akku olisi sitten kuitenkin parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Nollakorko y malleihin. Joko bongiskhanilla lähti tilaukseen?

Screenshot_2024-10-15-07-46-39-810_com.brave.browser.jpg
 
Nollakorko y malleihin. Joko bongiskhanilla lähti tilaukseen?

Screenshot_2024-10-15-07-46-39-810_com.brave.browser.jpg

Joutuu kyllä erittäin vakavasti harkitsemaan. Olin jo puoliksi päättänyt, että tilaan Model 3, sitten alkoi kuumottamaan sen maavara ja sen lisäksi eksyin taas lukemaan jotain keskustelua haamujarrutuksia ja rupesi taas epäilyttämään koko Teslan osto ylipäätään. Sitten ne mulkut laittaa tällaisia tarjouksia ja joutuu taas miettimään ihan uusiksi. :D

Helevetti kun on vaan vaikea muodostaa realistista kuvaa siitä minkä suuruusluokan ongelmasta tuossa haamujarruttelussa oikeasti puhutaan, kun joidenkin puheissa auto yrittää suunnilleen aktiivisesti tappaa joka kerta kun ajaa (tosin kuinka moni näistä on vaan jotain EDS-trolleja?) ja Tesla-fanipojilla taas ei tapahdu haamujarrutuksia ikinä missään tilanteissa. Sitten tietty puheissa menee AP:t ja FSD:t iloisesti sekaisin. Se on ihan selvää, että tietyt sääolot aiheuttavat kamerapohjaiselle systeemille härötystä ja maissa joissa mennään ensisijaisesti karttanopeuksilla, eikä kylteistä luetuilla (joihin käsittääkseni Suomi kuuluu), tulee välillä karttadatan/paikannuksen takia häröilyä. Toisaalta on myös selvää, että juuri kukaan ei ole lukenut AP:n manuaalia, jossa mm. todetaan että jos toisella kaistalla liikutaan hitaammin, AP hidastaa automaattisesti, jolloin monet varmaan tulkitsee WAI-toiminnan haamujarruksi.

Sitten tosiaan vielä sekin, että en osaa päättää Model 3 ja Model Y:n väliltä. Mitä tuolla yleisen sähköautoketjun puolellakin on puhuttu, että periaatteessa Model 3 olisi järkevämpi valinta, koska suurimman osan ajasta autolla liikkuu vain minä tai vaimo, eli maksimaalista tilaa ei juuri tarvita ja olen varma, että toisaalta reissukamat mahtuisi ihan hyvin joka tapauksessa. Kolmosen 1000 kg vetomassa riittää myös helposti kun oma hinattava venepaketti on joku 400 kg ihan raskaimmillaan, yleensä reilusti allekin (vaikka toki hyvä on varaa ollakin jos venettä jossian kohtaa päivittää). Mutta sitten alkoi tosiaan tuo kolmosen maavara vähän kuumottamaan. Toisaalta nykyisessä autossa on jokseenkin sama 135 mm maavara ja silläkin on pärjätty, mutta täyssähköautolla nuo pohjakosketuksen seuraamukset on vaan potentiaalisesti aika paljon karummat.

Yksi isoista syistä miksi neliveto on myös ehdoon vaatimus oli seuraava auto mikä tahansa on tosiaan se, että asutaan mäkisellä alueella jonka talvikunnossapito on ihan paskaa. Viime talvena useamman kerran kerkesi käymään niin, että tuli paljon lunta, mutta aura ei käynyt koko viikolla, sitten tuli pakkasta ja mukavasti urautunut lumisohjo jäätyi kunnon perunapelloksi (jossa on jyrkkiä mäkiä). Itse nyt uskoisin, että osaa sen verran varoa ja katsoa, että ongelmaa ei välttämättä tulisi, mutta kun autoa ajaa myös vaimo, joka ei aina ole ehkä se... valveutunein kuski. Noh, toisaalta sitä vartenhan ne vakuutukset on ja sama ongelma koskee toisaalta ihan kaikkia sähköautoja. Tilaa ja maavaraa lukuunottamatta tuo uusi kolmonen kun vaan on kaikilla tavoin vanhaa Y:tä parempi auto.

Jaa-a. Päätöksiä, päätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika harvoin tulee nykyään haamua kun täällä Satakunnassa pörrään, vakkarilla tai AP:llä ajelen suurelta osin maantiet.

Jalankulkija tai pyöräilijä reunassa saa automaationa itseni laittamaan kaasupolkimelle jalan kumoamaan todennäköisen jarrutuksen, harvoin, mutta joskus pienemmällä kakskaistaisella tiellä reagoi rekkaan, vaikka se ajaa omalla puolellaan keskiviivan toisella puolen, se on ehkä se ärsyttävin. < Mutta tuo on aika harvoin, onneksi.
 
Minkälaisia rahoitustarjouksia ketjulaiset ovat saaneet käytettyihin Tesloihin? Erityisesti Kolmosta on tullut hieman katseltua vm. 2021-2023, mutta kun nykyinen polttomoottorinen on vielä prosentin korolla niin ei Sakan ja kumppaneiden 12%:n lista-TVK:t Teslasta kauheasti napostele. Sinänsä ei tällä hetkellä olisi mitään muuta tarvetta vaihtaa kuin halu sähköistää autoilu.
 
Ne kaksi takapaikkaa on lapsille. Ja vielä ihan alle 5v. Sen jälkeen ei tilaa jää.
Ei se ole oikein niillekkään jos yhtään seuraa suosituksia eli tuon ikäisten olisi hyvä istua vielä turvaistuimessa.

Laki velvoittaa, että lapsen on käytettävä turvalaitetta autossa matkustaessaan, kunnes hän on 135 cm pitkä. Liikenneturva suosittelee, että lapsi istuu asianmukaisessa turvalaitteessa 150 cm pitkäksi asti ja selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa niin pitkään kuin mahdollista, kutenkin vähintään nelivuotiaaksi saakka.
 
Ei se ole oikein niillekkään jos yhtään seuraa suosituksia eli tuon ikäisten olisi hyvä istua vielä turvaistuimessa.

Laki velvoittaa, että lapsen on käytettävä turvalaitetta autossa matkustaessaan, kunnes hän on 135 cm pitkä. Liikenneturva suosittelee, että lapsi istuu asianmukaisessa turvalaitteessa 150 cm pitkäksi asti ja selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa niin pitkään kuin mahdollista, kutenkin vähintään nelivuotiaaksi saakka.
Eikö siellä sitten voi istua turvaistuimessa?
 
Joutuukos keskipenkkiä sitten siirtämään paljonkin eteenpäin että taakse saa jonkun mahtumaan (vai siirtyykö ollenkaan?) .. Sinänsä tilojen puolesta tuo on varmasti monelle 5-henkiselle perheelle riittävä, saadaan se keskipaikalla oleva juniori taakse ja rauha maahan.
 
Joutuukos keskipenkkiä sitten siirtämään paljonkin eteenpäin että taakse saa jonkun mahtumaan (vai siirtyykö ollenkaan?) .. Sinänsä tilojen puolesta tuo on varmasti monelle 5-henkiselle perheelle riittävä, saadaan se keskipaikalla oleva juniori taakse ja rauha maahan.
Ei kai se siirry ollenkaan se keskipenkki. Siellä vissiin mahtuu taaperoa kuljettamaan kasvot menosuuntaan siellä takana, mutta jokainen tehkööt itse sen päätöksen kuljettaako. Eihän kaikki laita edes konttaus ikäiselle sen kummempaa turvaistuinta kuin pienen korokkeen.
 
Joutuu kyllä erittäin vakavasti harkitsemaan. Olin jo puoliksi päättänyt, että tilaan Model 3, sitten alkoi kuumottamaan sen maavara ja sen lisäksi eksyin taas lukemaan jotain keskustelua haamujarrutuksia ja rupesi taas epäilyttämään koko Teslan osto ylipäätään. Sitten ne mulkut laittaa tällaisia tarjouksia ja joutuu taas miettimään ihan uusiksi. :D

Helevetti kun on vaan vaikea muodostaa realistista kuvaa siitä minkä suuruusluokan ongelmasta tuossa haamujarruttelussa oikeasti puhutaan, kun joidenkin puheissa auto yrittää suunnilleen aktiivisesti tappaa joka kerta kun ajaa (tosin kuinka moni näistä on vaan jotain EDS-trolleja?) ja Tesla-fanipojilla taas ei tapahdu haamujarrutuksia ikinä missään tilanteissa. Sitten tietty puheissa menee AP:t ja FSD:t iloisesti sekaisin. Se on ihan selvää, että tietyt sääolot aiheuttavat kamerapohjaiselle systeemille härötystä ja maissa joissa mennään ensisijaisesti karttanopeuksilla, eikä kylteistä luetuilla (joihin käsittääkseni Suomi kuuluu), tulee välillä karttadatan/paikannuksen takia häröilyä. Toisaalta on myös selvää, että juuri kukaan ei ole lukenut AP:n manuaalia, jossa mm. todetaan että jos toisella kaistalla liikutaan hitaammin, AP hidastaa automaattisesti, jolloin monet varmaan tulkitsee WAI-toiminnan haamujarruksi.

Sitten tosiaan vielä sekin, että en osaa päättää Model 3 ja Model Y:n väliltä. Mitä tuolla yleisen sähköautoketjun puolellakin on puhuttu, että periaatteessa Model 3 olisi järkevämpi valinta, koska suurimman osan ajasta autolla liikkuu vain minä tai vaimo, eli maksimaalista tilaa ei juuri tarvita ja olen varma, että toisaalta reissukamat mahtuisi ihan hyvin joka tapauksessa. Kolmosen 1000 kg vetomassa riittää myös helposti kun oma hinattava venepaketti on joku 400 kg ihan raskaimmillaan, yleensä reilusti allekin (vaikka toki hyvä on varaa ollakin jos venettä jossian kohtaa päivittää). Mutta sitten alkoi tosiaan tuo kolmosen maavara vähän kuumottamaan. Toisaalta nykyisessä autossa on jokseenkin sama 135 mm maavara ja silläkin on pärjätty, mutta täyssähköautolla nuo pohjakosketuksen seuraamukset on vaan potentiaalisesti aika paljon karummat.

Yksi isoista syistä miksi neliveto on myös ehdoon vaatimus oli seuraava auto mikä tahansa on tosiaan se, että asutaan mäkisellä alueella jonka talvikunnossapito on ihan paskaa. Viime talvena useamman kerran kerkesi käymään niin, että tuli paljon lunta, mutta aura ei käynyt koko viikolla, sitten tuli pakkasta ja mukavasti urautunut lumisohjo jäätyi kunnon perunapelloksi (jossa on jyrkkiä mäkiä). Itse nyt uskoisin, että osaa sen verran varoa ja katsoa, että ongelmaa ei välttämättä tulisi, mutta kun autoa ajaa myös vaimo, joka ei aina ole ehkä se... valveutunein kuski. Noh, toisaalta sitä vartenhan ne vakuutukset on ja sama ongelma koskee toisaalta ihan kaikkia sähköautoja. Tilaa ja maavaraa lukuunottamatta tuo uusi kolmonen kun vaan on kaikilla tavoin vanhaa Y:tä parempi auto.

Jaa-a. Päätöksiä, päätöksiä.
Kuinka pitkällä koeajolla olet käynyt 3/Y? Otat pidempään koeajoon ja testailet rauhassa APtä ja vakkaria. Ikäviähän ne haamut on mut ei ne ole mitään "tappo melkeen" tyylisiä. Mahdollistahan se on että ne joskus jopa saadaan liiskattua pois softasta kun on tuo OTA päivitysmahdollisuus.
 
Itse taas väitän edelleen että suuri osa "haamuista" on karttadatasta tulevaa, omasta kokemuksesta. Meillä ei ole MYLR haamujarrutuksia vastaantulevien autojen tai auringon tai varjojen takia, ikinä ei ole sattunut sellaista. Ei yhtäkään "hätäjarrutusta" nyt 20tkm aikana. En ymmärrä mitä pitää tehdä, että saa auton tekemään hätäjarrun vastaantulevan osalta, pitää varmaan yrittää tai ajaa tosi lähellä keskikaistaa ja vastaantulevan myös? Toisaalta taas se auton peräänajonestoturvatoiminto toimii tosi hyvin ja osaa näpäyttää kuskia jos vähän herpaantuu jonossa.

Edelleen täällä Kuopiossa yksi kohta motarilla on sellainen että joka ikinen kerta auto hidastaa vakkarilla ja autopilotilla n. 95kmh vauhtiin ja yksi kohta maantiellä on sellainen että se haluaisi hidastaa jonnekkin 40kmh vauhtiin. Muita tuollaisia kohtia täällä ei ole. Auto ei muuta nopeusrajoitusta noissa kohdissa, eli ei johdu tavallaan siitä. Liekö siinä ollut joku mutka joskus?

Tuo 95kmh kohta on motarin liittymän kohdalla ja tuo 40kmh kohta on bussipysäkin kohdalla. Joko auto hiljentää sen takia että niissä kohdissa hiljennetään usein ja tekee sen varoiksi tai sitten niissä kohtaa on ollut jotain erikoisjärjestelyitä joskus jotka näkyvät karttadatassa. Mutta se, että nopeusrajoitus ei muutu on jännä.

Eli jos ajelee paljon eri alueilla joissa ei tiedä noita kohtia olevan, "haamujarrutuksia" (eli oikeasti auto vaan hidastaa rauhallisesti siihen alempaan vauhtiin mihin se haluaakaan hidastaa) voi olla sellaisten kuskien näkökulmasta enemmän, koska kuski ei tiedä että noissa kohdissa se tapahtuu aina.

Tämä ei toki tavallaan auta asiaan, mutta minusta tämä on tärkeä huomio. Eli ei se auto näe mitään sekoiluja koko ajan, vaan se käyttäytyy noissa kohdissa aina samalla tavalla. Ei se voi silloin olla mikään sensorisekoilu, vaan johtuu jostain karttadatasta. Se on paljon helpompi korjata, kuin viallinen sensorijärjestelmä. Tämmöistä joka kerta tapahtuvaa asiaa ei oikein voi autotestissä tai koeajollakaan tajuta, koska ei aja samasta kohtaa 20 kertaa ohi.

Varmasti tällä hetkellä kokenut Teslakuski osaa/joutuu pitää jalkaa siinä kaasun lähellä, jos auto haluaa hidastaa hassussa paikkaa. Ne ei todellakaan ole dramaattisia hidastuksia. Toivottavasti tuo poistuu, mutta en minä jaksaisi tuolla asialla pelotella ketään. Ehkä jollekin 80v vanhukselle tuo voisi olla ongelma, jos ei pysty reagoimaan noihin. Autohan tosin myös kiihyttää noiden jälkeen ihan itse sitten normivauhtiin takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Joutuukos keskipenkkiä sitten siirtämään paljonkin eteenpäin että taakse saa jonkun mahtumaan (vai siirtyykö ollenkaan?) .. Sinänsä tilojen puolesta tuo on varmasti monelle 5-henkiselle perheelle riittävä, saadaan se keskipaikalla oleva juniori taakse ja rauha maahan.



Tuossa videolla näkyy aika hyvin tuon keskipenkin toimintamekaniikka ja nuo takarivin tilat ylipäätään. Keskipenkki siis liukuu hieman. Eipä tuolla kolmosrivillä tosiaan ainakaan keskimittaiset tai sitä pidemmät miehet mitään pidempää matkaa istu, mutta lapsille ihan ok. Tosin kolmosrivillä ei ole isofixejä, mikä rajoittaa käytettävyyttä jonkin verran.

Kuinka pitkällä koeajolla olet käynyt 3/Y? Otat pidempään koeajoon ja testailet rauhassa APtä ja vakkaria. Ikäviähän ne haamut on mut ei ne ole mitään "tappo melkeen" tyylisiä. Mahdollistahan se on että ne joskus jopa saadaan liiskattua pois softasta kun on tuo OTA päivitysmahdollisuus.

Tunnin verran kolmosella, Y:llä pari tuntia. Tänä aikana ei kyllä kertaakaan tullut mitään mitä olisi haamujarrutuksiksi mieltänyt, vaikka hyvin hanakastihan tuo lähtee nopeuksia (mielestään) vallitsevan nopeusrajoituksen mukaan muuttamaan.

Tuokin on ihan totta, että tulevat päivitykset voivat kyllä tuota parantaa ja mitä tuossa nyt eri keskusteluja olen selaillut Suomessa ja maailmalla, niin tuntuu että joskus ne päivitykset myös huonontavat toimintaa. Ilmeisesti FSD:n puolella homma toimii muutenkin todella paljon paremmin ja tämä AP:n kehitys on vähän jäänyt. Onhan se mahdollista, että jossain vaiheessa vain lohkaisevat FSD-stäkistä tuota nykyistä AP:ta vastaavan palan ja tuo nykyinen AP poistuu.
 
Nyt on tosin tullut Suomen autopilottiin mielestäni ekaa kertaa tuntuvia muutoksia. Auto menee jotenkin paljon smoothimmin tietä pitkin keskellä, ei lähde samalla tavalla hanakasti koukkaamaan tien vieressä oleville bussipysäkeille ja rattia ei tarvitse väännellä enää käytännössä ollenkaan. Ja jos pitää (vaatii käytännössä että ei koske rattiin ollenkaan), ihan sellainen todella pieni vääntö riittää, ennen piti vääntää paljon enemmän että se hyväksyi sen "ratin liikutuksen". Tämä on parantunut ihan nyt lähiviikkoina ihan selvästi.
 
Joutuu kyllä erittäin vakavasti harkitsemaan. Olin jo puoliksi päättänyt, että tilaan Model 3, sitten alkoi kuumottamaan sen maavara ja sen lisäksi eksyin taas lukemaan jotain keskustelua haamujarrutuksia ja rupesi taas epäilyttämään koko Teslan osto ylipäätään. Sitten ne mulkut laittaa tällaisia tarjouksia ja joutuu taas miettimään ihan uusiksi. :D

Helevetti kun on vaan vaikea muodostaa realistista kuvaa siitä minkä suuruusluokan ongelmasta tuossa haamujarruttelussa oikeasti puhutaan, kun joidenkin puheissa auto yrittää suunnilleen aktiivisesti tappaa joka kerta kun ajaa (tosin kuinka moni näistä on vaan jotain EDS-trolleja?) ja Tesla-fanipojilla taas ei tapahdu haamujarrutuksia ikinä missään tilanteissa. Sitten tietty puheissa menee AP:t ja FSD:t iloisesti sekaisin. Se on ihan selvää, että tietyt sääolot aiheuttavat kamerapohjaiselle systeemille härötystä ja maissa joissa mennään ensisijaisesti karttanopeuksilla, eikä kylteistä luetuilla (joihin käsittääkseni Suomi kuuluu), tulee välillä karttadatan/paikannuksen takia häröilyä. Toisaalta on myös selvää, että juuri kukaan ei ole lukenut AP:n manuaalia, jossa mm. todetaan että jos toisella kaistalla liikutaan hitaammin, AP hidastaa automaattisesti, jolloin monet varmaan tulkitsee WAI-toiminnan haamujarruksi.

Sitten tosiaan vielä sekin, että en osaa päättää Model 3 ja Model Y:n väliltä. Mitä tuolla yleisen sähköautoketjun puolellakin on puhuttu, että periaatteessa Model 3 olisi järkevämpi valinta, koska suurimman osan ajasta autolla liikkuu vain minä tai vaimo, eli maksimaalista tilaa ei juuri tarvita ja olen varma, että toisaalta reissukamat mahtuisi ihan hyvin joka tapauksessa. Kolmosen 1000 kg vetomassa riittää myös helposti kun oma hinattava venepaketti on joku 400 kg ihan raskaimmillaan, yleensä reilusti allekin (vaikka toki hyvä on varaa ollakin jos venettä jossian kohtaa päivittää). Mutta sitten alkoi tosiaan tuo kolmosen maavara vähän kuumottamaan. Toisaalta nykyisessä autossa on jokseenkin sama 135 mm maavara ja silläkin on pärjätty, mutta täyssähköautolla nuo pohjakosketuksen seuraamukset on vaan potentiaalisesti aika paljon karummat.

Yksi isoista syistä miksi neliveto on myös ehdoon vaatimus oli seuraava auto mikä tahansa on tosiaan se, että asutaan mäkisellä alueella jonka talvikunnossapito on ihan paskaa. Viime talvena useamman kerran kerkesi käymään niin, että tuli paljon lunta, mutta aura ei käynyt koko viikolla, sitten tuli pakkasta ja mukavasti urautunut lumisohjo jäätyi kunnon perunapelloksi (jossa on jyrkkiä mäkiä). Itse nyt uskoisin, että osaa sen verran varoa ja katsoa, että ongelmaa ei välttämättä tulisi, mutta kun autoa ajaa myös vaimo, joka ei aina ole ehkä se... valveutunein kuski. Noh, toisaalta sitä vartenhan ne vakuutukset on ja sama ongelma koskee toisaalta ihan kaikkia sähköautoja. Tilaa ja maavaraa lukuunottamatta tuo uusi kolmonen kun vaan on kaikilla tavoin vanhaa Y:tä parempi auto.

Jaa-a. Päätöksiä, päätöksiä.

Sama mietintä itsellä. Nollakorolla ja hintaan sisältyvällä koukulla Y on taas entistä houkuttavampi. Täytyy varmaan vielä käydä kumpikin koeajamassa, jos sillä aikaa olisi tuohonkin tipahtanut korko :D
 
Sama mietintä itsellä. Nollakorolla ja hintaan sisältyvällä koukulla Y on taas entistä houkuttavampi. Täytyy varmaan vielä käydä kumpikin koeajamassa, jos sillä aikaa olisi tuohonkin tipahtanut korko :D

Hitto kun eivät pelaisi niin paljon kosmetiikkaa pitää hintalappu samana kuin taustalla sponssaavat korkojen kanssa :D

Korkohyöty esim perus-5%:n kulmille on rahassa helposti 6500e Teslan ehdoilla (Y LR AWD). Tuosta kun vaikka 5000e näkyisi hintalapussa, ei tarvitsisi paljon miettiä mitä tilaisi seuraavaksi liisariksi. Mutta nyt liisarin tilauksessa tuosta korkotarjouksesta ei hyödy mitenkään kun tuijotetaan vain hinnastoa ja siinä se.

Tuollainen korkotarjous voi hyydyttää kohtalaisen uusien ja vähän ajettujen kaupan aika hyvin. Esim juuri AWDn pyynti kun pitäisi olla mielestäni 40-45 välillä, että käytettyä edes harkitsisin. Bonuksena se, että jäänyt sellainen fiilis että kun taustalla mallia jumpataan ja päivitellään ahkerammin kuin monella muulla konservatiivisemmalla merkillä niin aika tuoreana tuollainen pitäisi muutenkin hommata.
 
Hitto kun eivät pelaisi niin paljon kosmetiikkaa pitää hintalappu samana kuin taustalla sponssaavat korkojen kanssa :D

Korkohyöty esim perus-5%:n kulmille on rahassa helposti 6500e Teslan ehdoilla (Y LR AWD). Tuosta kun vaikka 5000e näkyisi hintalapussa, ei tarvitsisi paljon miettiä mitä tilaisi seuraavaksi liisariksi. Mutta nyt liisarin tilauksessa tuosta korkotarjouksesta ei hyödy mitenkään kun tuijotetaan vain hinnastoa ja siinä se.

Tuollainen korkotarjous voi hyydyttää kohtalaisen uusien ja vähän ajettujen kaupan aika hyvin. Esim juuri AWDn pyynti kun pitäisi olla mielestäni 40-45 välillä, että käytettyä edes harkitsisin. Bonuksena se, että jäänyt sellainen fiilis että kun taustalla mallia jumpataan ja päivitellään ahkerammin kuin monella muulla konservatiivisemmalla merkillä niin aika tuoreana tuollainen pitäisi muutenkin hommata.
On nyt liisinkihinnatki iha erit. Vuosi sitten ku me oltiin ostamassa MYLR niin liisinkihinnat oli vähän yli 900e/kk 36kk 60tkm. Nyt on 700e, just tuli mailiin Gomorelta mainos.


Sinänsä mielenkiintoista, kun listahinnathan on nyt korkeammat mitä vuosi sitten. Ehkäpä liisinkifirmojen luotto Teslojen tulevaisuuden jälleenmyyntiarvoon on nyt palannut hyväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse taas väitän edelleen että suuri osa "haamuista" on karttadatasta tulevaa, omasta kokemuksesta. Meillä ei ole MYLR haamujarrutuksia vastaantulevien autojen tai auringon tai varjojen takia, ikinä ei ole sattunut sellaista. Ei yhtäkään "hätäjarrutusta" nyt 20tkm aikana. En ymmärrä mitä pitää tehdä, että saa auton tekemään hätäjarrun vastaantulevan osalta, pitää varmaan yrittää tai ajaa tosi lähellä keskikaistaa ja vastaantulevan myös? Toisaalta taas se auton peräänajonestoturvatoiminto toimii tosi hyvin ja osaa näpäyttää kuskia jos vähän herpaantuu jonossa.
Mulla myös karttadata. Noita ei oikein tule kuin motariosuuksilla/kehäteillä, joilla katselee rajoituksia kartasta jossa ne ovat joillain tieosuuksilla ihan mitä sattuu. Maanteillä tullut ihan yksittäisiä, jotka liittyneet polkupyöriin/pientareella liikkuviin jalankulkijoihin kapeammilla tieosuuksilla + sisämutkassa vastaantulevaan raskaskalustoon. Kartat + fillarit olen oppinut kuittaamaan kaasulla pois, ja kapeissa mutkissa vastaantuleva raskaskalusto on sellainen use case, että itsesuojeluvaistoni ottaa ohjauksen ja kääntää ajolinjan aivan tien reunaan ennen kun autopilot ehtii sanomaan yhtään mitään.

Vähän ehkä offtopikkinakin täytyy sanoa, että en ole ikinä oikein ollut mikään kovin innokas vakkarin käyttäjä muutoin kun motarilla, mutta mulle on tullut Teslan kanssa vähän sellaista tapaa, että annan varsinkin hiljaisilla maantieosuuksilla auton hoitaa ohjaamisen, mutta hoidan itse kaasun. Tuo mahdollistaa vähän smoothimman kyydin + lievän ylinopeuden hiljaisilla tieosuuksilla (vs. tasavauhtinen vakkari) ja samalla on kuitenkin ns. ylimääräiset silmät avustamassa ajamista.
 
Viimeksi muokattu:
On nyt liisinkihinnatki iha erit. Vuosi sitten ku me oltiin ostamassa MYLR niin liisinkihinnat oli vähän yli 900e/kk 36kk 60tkm. Nyt on 700e, just tuli mailiin Gomorelta mainos.


Sinänsä mielenkiintoista, kun listahinnathan on nyt korkeammat mitä vuosi sitten. Ehkäpä liisinkifirmojen luotto Teslojen tulevaisuuden jälleenmyyntiarvoon on nyt palannut hyväksi.

Jep, rahan hinta tullut vähän alas ja ehkä nuo hintalapun yllärit olleet vähissä niin uskaltavat pikkasen paremman jäännösarvon kehitellä. Yhdellä isohkolla rahoitus/leasing-talolla kanssa noin vuoden päivät sitten oli Teslojen vuokrat aika rajut verrattuna muutamiin muihin. Omassa tapauksessa ei niinkään vuokra kiinnosta vaan puhdas verotusarvo, joka tulee virallisen hinnaston pohjalta niin sen takia olisi paljon kivempi joku kamppis/edition -malli kuten vaikka EV6:sta oli loppukesästä.
 
Sama mietintä itsellä. Nollakorolla ja hintaan sisältyvällä koukulla Y on taas entistä houkuttavampi. Täytyy varmaan vielä käydä kumpikin koeajamassa, jos sillä aikaa olisi tuohonkin tipahtanut korko :D

Suosittelen, itse olen nyt tosiaan lähiaikoina käynyt molempia ajamassa. "Uusi" Model 3 on kyllä lähes kaikilla tavoin parempi, mutta sanoisin että tuo "vanha" model Y on kyllä myös nykyään mainettaan parempi. Alusta on kolmosessa mukavampi, mutta ei tuo Y:nkään alusta näissä 2024 autoissa enää mitenkään järjettömän karski ole, varsinkin kun huomioi auton painon ja tehon. Sisätilat on kolmosessa siistimmät ja tuo Y:n vanhanmallinen puupaneeli on aina ollut helvetin ruma. Toisaalta kontrollit on Y:ssä paljon paremmat, kiitos vilkku- ja vaihdeviiksien. Maavaraa Y:ssä myös tosiaa se kolmisen senttiä enemmän ja tilaa aika reilusti enemmän ja ylös aukeava takakontti paljon käytännöllisempi isojen tavaroiden roudaukseen. Tosin kummassakaan ei mitään hirveän isoa pysty kuskaamaan viiston katon takia, Y:ssä kuitenkin toki selvästi paremmin jos penkit kaataa.

Itse ajattelin lyödä n. 15 kiloeuroa kapitaalia hommaan kiinni ja maksuajaksi ottaa 60kk. Talvirenkailla, koukulla ja 20 tkm/v ajoarviolla tällä speksillä tulee hintaa:

Model 3:
345€/kk, yht. 57 766 €, josta luottokustannuksia 3 877 €

vs

Model Y:
335€/kk, yht 58 907 €, josta luottokustannuksia 818 €

Eli eroa olisi loppupeleissä vain kymppi kuussa, valitsipa kumman tahansa. Tai no ehkä hieman enemmän, koska jos Y:hyn päädyn, niin en ajatellut ottaa Teslan kolmen tonnin talvirenkaita, vaan hommata 18" talvivanteet läskimmillä kumeilla, jotta saisi vähän lisää ajomukavuutta, rangea ja ehkä sentin-pari maavaraakin.

Joka tapauksessa nyt pitäisi sitten punnita onko Model 3:n parempi range ja yleinen uutuus rahan arvoisia, vai viekö Y:n tilat, maavara ja kontrollit voiton.
 
Viimeksi muokattu:
Joka tapauksessa nyt pitäisi sitten punnita onko Model 3:n parempi range ja yleinen uutuus rahan arvoisia, vai viekö Y:n tilat, maavara ja kontrollit voiton.

Jos sun pitää tulkea sinne lastenvaunuja tai tarve usein kuljetella isoja laatikkoja, niin eiköhän se ole Y. Jos ei tartte, niin M3.

Jos harrastat hiihtoa tai laskettelua, niin Y. Koska maavara epätasasilla reikäsiksi ajetuilla lumisilla hiihtoparkkipaikoilla/stadiumeilla ja mahdollisuus kaataa pelkkä keskipenkki.

Kerran tulin pois hiihtostadiumin pihalta ja liittymään oli aurattu iha jumalaton penkka joka oli vielä jäätyny ja kulu semmoseksi kovaksi. Autot pomppi pohjakosketuksilla sen yli. Model 3 en olisi ajanut yli vaan olisin joutunut pysäyttämään koko stadiumin liikenteen ja tuhoamaan se vallin eka. Y:llä päästiin yli pienillä kopsahduksilla, koska normikorkuiset autot oli kuluttanu sen tarpeeksi matalaksi.

Toki jos hankkii semmosen pienen taitettavan lapion konttiin niin vois ehkä M3 olla riittävä... :D
 
Jos sun pitää tulkea sinne lastenvaunuja tai tarve usein kuljetella isoja laatikkoja, niin eiköhän se ole Y. Jos ei tartte, niin M3.

Jos harrastat hiihtoa tai laskettelua, niin Y. Koska maavara epätasasilla reikäsiksi ajetuilla lumisilla hiihtoparkkipaikoilla/stadiumeilla ja mahdollisuus kaataa pelkkä keskipenkki.

Nuorempi muksu on 2½-vuotias, eli koko ajan vähenemään päin tarve roudata ainakaan noita isompia tuplarattaita, jotka ei kyllä kolmoseen luultavasti mahtuisikaan. Britaxin Smilet taas menee ihan heittämällä kolmoseenkin. Laatikoita tulee harvemmin roudailtua ja toisaalta saan helposti paristakin paikasta peräkärryn lainaan jos tarvitsee oikeasti jotain isompaa roudailla.

Uskontoni ja syvä vakaumukseni kieltää ehdottomasti hiihtämisen, mutta uskoisin että kodin lähitiet on talvella keskimäärin huonommassa kunnossa kuin nuo hiihtoparkkipaikat ja välillä kalastusharrastuksen myötä tulee vähän epämääräisemmillä metsäteillä ajeltua, mikä tosiaan sitten puoltaa Y:tä. Itseasiassa vielä tuostakin isompi maavara olisi yöunien kannalta parempi, mutta käytännössä ainoa oikeasti isommalla maavaralla varustettu sähköauto on Subaru Solterra ja se taas... lol.

Toiiiisalta sitten tosiaan yleensä autoa ajetaan vaan normaaleilla teillä ja kyydissä on yksi ihminen, kolmosen isompi range antaa armoa akun ikäkulumisen kannalta jne. Ettei olisi liian helppoa tehdä päätöksiä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 276
Viestejä
4 490 376
Jäsenet
74 109
Uusin jäsen
panthersroofing

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom