- Liittynyt
- 10.03.2017
- Viestejä
- 4 234
Siellähän se on tälläkin hetkellä ja on toisessa ketjussa ollut juttua.Yllättävää ettei tänne ole linkattu, mutta Jonin Tesla on vieraillut korjaamolla useampaan otteeseen (akku)vikojen takia.
Siellähän se on tälläkin hetkellä ja on toisessa ketjussa ollut juttua.Yllättävää ettei tänne ole linkattu, mutta Jonin Tesla on vieraillut korjaamolla useampaan otteeseen (akku)vikojen takia.
Ai vieläkin? Jostain näistä ketjuista luin että ollut jo yli pari viikkoa yllämainitusta syystä, ja tästä on vissiin hetki aikaa. Mahtaako niillä olla sijaisautoa, vai miten asiakas liikkuu korjausta odotellessa.? Huonoa palvelua jos ei tuon hintaiseen autoon saa mitään kärryä alle siksi että american premium on risa.Siellähän se on tälläkin hetkellä ja on toisessa ketjussa ollut juttua.
On hänellä sijaisauto, sellaisen saa lähes poikkeuksetta jos uudessa autossa on takuuaikana (hinnasta riippumatta) tielle jättävää teknistä vikaa.Ai vieläkin? Jostain näistä ketjuista luin että ollut jo yli pari viikkoa yllämainitusta syystä, ja tästä on vissiin hetki aikaa. Mahtaako niillä olla sijaisautoa, vai miten asiakas liikkuu korjausta odotellessa.? Huonoa palvelua jos ei tuon hintaiseen autoon saa mitään kärryä alle siksi että american premium on risa.
Hyvä niin, ainahan se maanantaikappale voi osua kohdalle. Ensin nuo maaliongelmat sitten akkuongelmat päälle.On hänellä sijaisauto, sellaisen saa lähes poikkeuksetta jos uudessa autossa on takuuaikana (hinnasta riippumatta) tielle jättävää teknistä vikaa.
Eipä se autoa kaipaa, kun on kotona karanteenissa ollut jo pidemmän aikaa.Ai vieläkin? Jostain näistä ketjuista luin että ollut jo yli pari viikkoa yllämainitusta syystä, ja tästä on vissiin hetki aikaa. Mahtaako niillä olla sijaisautoa, vai miten asiakas liikkuu korjausta odotellessa.? Huonoa palvelua jos ei tuon hintaiseen autoon saa mitään kärryä alle siksi että american premium on risa.
Ahaa, tuosta en tiennytkään. Kun en someja niin seuraa, toivottavasti ei mitään pahempaa.Eipä se autoa kaipaa, kun on kotona karanteenissa ollut jo pidemmän aikaa.
Youtube löytyy tilannepäivitystä tesla joni kanavalta, mutta ei ainakaan vielä ole vahvistettua koronaa, mutta oireet täsmää.Ahaa, tuosta en tiennytkään. Kun en someja niin seuraa, toivottavasti ei mitään pahempaa.
Missä ketjussa siitä on juttua? Olettaisi että tämä ketju olisi sopivin käsittelemään tuota yksilöä jossa niitä maalivikojakin (ja tyyppiviikoja) on esiintynyt.Siellähän se on tälläkin hetkellä ja on toisessa ketjussa ollut juttua.
Ei ole ainakaan Joni kertonut täällä Teslan uusista vioista. Auto ei enää käynnistynyt ja epäiltiin, että akku on rikki. Nyt sitten ilmeisesti taas joku uusi vika?Missä ketjussa siitä on juttua? Olettaisi että tämä ketju olisi sopivin käsittelemään tuota yksilöä jossa niitä maalivikojakin (ja tyyppiviikoja) on esiintynyt.
Muistaakseni siellä mikä käsittelee teslaa ylipäätään eikä vain yhtä tiettyä mallia.Missä ketjussa siitä on juttua? Olettaisi että tämä ketju olisi sopivin käsittelemään tuota yksilöä jossa niitä maalivikojakin (ja tyyppiviikoja) on esiintynyt.
Kuulostaa siltä, että huolto-organisaatio on yhtä perseestä, kuin auton laatu ja jälkimarkkinointikin.Aluksi oli vikaa lataamisen kanssa ja ilmeisesti vaihtoivat akun sinne. Kesti sen muutaman viikon tai viikon, jonka jälkeen vika tuli takaisin ja nyt siellä Vetokujalla odottamassa korjausta. Viimeisin tieto oli, että eivät vielä tiedä mikä on rikki. Toki tästä jo kohta kuukausi.
Sen jälkeen ollut pelkkää koronapäivitystä.
Saivat sentään Tampereelle nyt auki toisen pisteen. Tiedä sitten miten siellä hommat sujuu.Kuulostaa siltä, että huolto-organisaatio on yhtä perseestä, kuin auton laatu ja jälkimarkkinointikin.
Noin siis 2000 km kokemuksella. Vähän luulen että huollossa ei ihan kaikkia ongelmia voi ratkaista, jos koko vehje on kasattu päin sitä itteään ja vähän sinnepäin sekin huonosti. Mutta eipä silti, koska et ole tehnyt mitään salaista diiliä valmistajan kanssa, niin odotan raporttia mitä huollon jälkeen on parantunut ja mitä ei.Kai se on hyvä tänne purkaa sitä omaa pahaa oloaan.
Maaliskuussa sain M3 Performancen, nyt ajettu noin 2000km. Itse tekniikassa ei ole mitään vikaa mutta viimeistelyssä sitä enemmänkin sitten pientä säädettävää. Odotan 1,5vk päästä ensimmäistä SC huoltoa ja katsotaan mikä tilanne on sen jälkeen. Odotan, että saavat jotain kuntoon ja jotain ei ekalla kertaa. En kuitenkaan odota vastausta, että emme tee mitään/ei voida tehdä mitään, jos näin tulee, niin sitten auto voikin olla pian uudella omistajalla.
Kaikkea ei silloin huomannut vastaanotossa ja kyselinkin, että jos jotain tulee, niin SC huoltoa vaan tekemään.
"Ongelmat" jotka olen havainnut tässä kuukauden aikana.
- Toinen etuvalo sisemmällä kuin toinen
- Takaovet eivät ole oikealla kohdallaan chromin kanssa
- Frunkin luukku ei ole keskellä
- Kuljettajan ovessa näkyy tikkaukset liitoskohdissa
- Maalia puuttuu ovien sisäpuolelta, eli kun avaa oven niin näkee valkoinen pohjamaali oven ja rungon välissä
- A-pilari apukuskin puolella koskettaa runkoa, tästä onkin alussa maininta, että kuluttaa maalin ja sitten alkaa ruostumaan
- Sisäpuolella matkustajan puolen pilarissa jotain jälkiä kankaassa, näkyy kun aurinko siihen paistaa
- Takapuskurissa pieni viiva mistä puuttuu maalia
- Vasemman takaoven listan kohdalla pari täppää mistä maali irronnut
- Molemmat etuosan etukolmiot, muoviset kolmiot, jotka ovat ennen sivulasia, molemmat päistään irti
- Paljon tuulen ininää kuskinpuoleisessä lasissa, ei ilmeisesti painu tarpeeksi karmia vasten, että olisi tiivis
- Huomaa kun ajelee motarilla, niin ääntä tulee enemmän kuin edellisessä autossani, joka oli noin 30t auto ja VAGilta, lasi katto tekee osan koska ilmeisesti ohutta lasia, joka puolella, että saatu keveämmäksi
- Kuskin sisäpuoleinen päänkohdalla oleva paneeli repsottaa toisesta reunaa, ei tunnu menevän paikalleen painamalla eli varmaan joku klipsu rikki, ei ongelmaa apukuskin puolella
- Takaluukussa apukuskin puolella, runko ja luukku ilmeisesti hinkannut vähän toisiinsa, että maalia kulunut pois, ei näy vielä pohjamaali
Muuten auto on siis kunnossa tekniikan osalta ja muuten pelittää hyvin. Ajaminen on parempaa kuin edellisellä autolla mutta laadultaan ulkoisesti ja vähän sisäisestikin vaikuttaa käytetyltä jolla on jo kilometrejä alla, kun paikat "repsottaa".
Lisäksi jos näitä ei saada kuntoon, niin taidan katsella jotain muuta ja eri hintaluokan autoa, koska ei vaan omaan ajatukseen mahdu, että saan huonompaa laatua kalliimmalla mitä saisin muualta halvemmalla. Pitää sitten katsella miten tästä pääsee eroon, jos siihen päätökseen tulee ja mitä sitten alle.
Näistä toki huomaa, että aloitteva yritys on kyseessä mutta ei Teslassa itse ajettavuuden jne. kanssa vikaa ole kuin se, että odotellaan ehkä se 5-10v vielä, niin tilanne voi olla laadullisesti parempi.
Toki uuden auton ostaminen ei ole koskaan järkevää mutta nyt kävi näin.
Näillä ajoilla, voin sanoa, että kiva kaupunkiajoon mutta pidemmille motarimatkoille ei ehkä se kaikken "kivoin".
Joo ei ole kyllä sellaista ongelmaa. Odotin, että 2020 mallit olisivat olleet paremmassa kunnossa kun kerran saivat sen jonkun rankingin vielä takaisin. Mutta selkeästi ei vaan ole sitä mitä olin kuvitellut. Lisäksi kun kävin koeajamassa LR mallia, niin se tuntui kyllä paremmin "tiivistetyltä".Noin siis 2000 km kokemuksella. Vähän luulen että huollossa ei ihan kaikkia ongelmia voi ratkaista, jos koko vehje on kasattu päin sitä itteään ja vähän sinnepäin sekin huonosti. Mutta eipä silti, koska et ole tehnyt mitään salaista diiliä valmistajan kanssa, niin odotan raporttia mitä huollon jälkeen on parantunut ja mitä ei.
Olihan tuossa kuitenkin sellaista listaa asioista mitä ei edes pysty korjaamaan, purkamatta ja kasaamatta kokonaan. Ja ongelmia mitkä näkyy vasta tulevaisuudessa, kun korroosio iskee sinne missä maalia ei ole, tai kuluman kautta sitä tulee. Jos tuonkin tavarantarkastajan kautta käyttäisi ja saisi raportin. Yksi sellainen on jo nähty.Joo ei ole kyllä sellaista ongelmaa. Odotin, että 2020 mallit olisivat olleet paremmassa kunnossa kun kerran saivat sen jonkun rankingin vielä takaisin. Mutta selkeästi ei vaan ole sitä mitä olin kuvitellut. Lisäksi kun kävin koeajamassa LR mallia, niin se tuntui kyllä paremmin "tiivistetyltä".
Kannattanee kysellä TeslaJonilta minkälaisesta diilistä kannattaa neuvotella mielipahan korvaamiseksi, jos nyt suostuu kohtalotovereille paljastamaan.Noin siis 2000 km kokemuksella. Vähän luulen että huollossa ei ihan kaikkia ongelmia voi ratkaista, jos koko vehje on kasattu päin sitä itteään ja vähän sinnepäin sekin huonosti. Mutta eipä silti, koska et ole tehnyt mitään salaista diiliä valmistajan kanssa, niin odotan raporttia mitä huollon jälkeen on parantunut ja mitä ei.
Halusin kokeilla ja omistaa sähköautoa. Tesla oli omasta mielestäni se järkevin vaihtoehto. Mutta nyt kun miettii jälkeen päin niin edellinen oli parempi.OT:
En ota kantaa millään tavalla pelkästään Teslaan, vaan tuotteeseen yleisesti. Nyt kun tiedetään yleisesti, että joku tuote on tehty vähän hutiloiden/sieltä tänne päin tmv. ja/tai siinä on jokin yleisesti tiedetty vika, niin mikä ihme saa porukan ottamaan noita vastaan? Ei kait ne tässä tapauksessa autokaupassa aseella uhkaa, että nimi paperiin ja rahat tänne? Suurin osa nyt yleisessä tiedossa olevista vioista tämän Teslan osin voi kuitenkin tarkastaa hyvin helposti luovutuksen yhteydessä autoliikkeen tiloissa myyjän kanssa. Näin ainakin itse olen toiminut toisten merkkien luovutuksien yhteydessä ja jos on jotain reklamoitavaa, niin auto&rahat ei liiku mihinkään suuntaan, kunnes asiat ovat paperilla ja selviä molemmin puolin.
Varmaan hyvä onkin, ei siinä mitään, omaan käyttöön se ei tällä hetkellä sovellu. Mutta silti, miksi vastaanottaa ylipäätään mikään tuote, ennen kuin tarkastaa yleisesti tiedossa olevat viat ja puutteet?Halusin kokeilla ja omistaa sähköautoa. Tesla oli omasta mielestäni se järkevin vaihtoehto. Mutta nyt kun miettii jälkeen päin niin edellinen oli parempi.
Onhan se totta, että olisi pitänyt tarkastaa paremmin ja jättää se siihen. Kävin kyllä asiat läpi luovutuksessa ja kyselin, että miten toimitaan jos jotain löytyy myöhemmin. Koronan takia luovutus oli aika etäinen. Kaikkea en edes osannut syynätä silloin läpi ja osa paljastui vasta jälkeenpäin kun autolla tuli ajeltua sen mitä korona sallii.Varmaan hyvä onkin, ei siinä mitään, omaan käyttöön se ei tällä hetkellä sovellu. Mutta silti, miksi vastaanottaa ylipäätään mikään tuote, ennen kuin tarkastaa yleisesti tiedossa olevat viat ja puutteet?
Onhan noita itsellenikin vastaan tullut uusia autoja hintaluokassa ~12k-70k, että niitä seisotetaan pajalla jopa 2kk luovutushuollon löydöksien ja luovutuksen yhteydessä löydettyjen vikojen/puutteiden takia. Vituttaa ja rankasti, mutta ihan kaikessa ei vaan voi antaa periksi ja tuon 2kk:n yksilön kohdalla kompensaatio olisi ollut tyyliin kahvit ja kuiva pulla, niin vein sitten loppuun asti. Homma tuli luovutusviivästystä lukuunottamatta hoidettua todella mallikkaasti myyjän, maahantuojan ja valmistajan osin.
Ottaisin kyllä heti itse liisarin jos ne olisi järkevän hintaisia. Kun ne on yleensä mitoitettu 48kk/40tkm. Niin siitä ylöspäin maksaa jo aika paljon.Auton omistaminen on muutenkin sellanen ressisyöpä että vakavasti harkitsen siirtymistä puhtaasti liisaukseen. Uus auto alle, maksat kuukausimaksun, ei ressiä. Tuleeko kalliimmaksi? Mahdollisesti, joskus ei. Ressi on vittumainen vaiva joka voi johtaa moneen negatiiviseen asiaan elämässä, sen poistamisesta voin kiltisti maksaa extraa. Jos ois liikaa rahaa niin kyllä mä Teslan silti ostasin ihan vaan koska cool. Sit ku syöpyy puhki niin ajaa jyrkänteeltä alas.. ja koittaa hyppää ulos ajoissa.
Joo toi on iso juttu jos tulee kilometrejä. Itellä riittäs hyvin sellanen 10-20tkm vuodessa. Pystys puristaa alle 10tkm varmaan helposti. Pääkaupunkiseudulla kun asuu ja vain pääosin täällä liikkuu.Ottaisin kyllä veti itse liisarin jos ne olisi järkevän hintaisia. Kun ne on yleensä mitoitettu 48kk/40tkm. Niin siitä ylöspäin maksaa jo aika paljon.
On niissäkin omia pieniä pränttejä mutta en ole kuullut, että liisarin lopussa kellekään olisi tullut sanomista.
Ongelma ei ole niinkään se rengasmelu, sen ymmärrän mutta vaan se miten tuuli suhisee ja inisee kun tiivisteet ei pidä. Kitkat maaliskuusta ollut alla 18" ja siitä sitten hetki sitten vaihdoin kesänakit alle 20".Tuo on kyllä harmi, ettei kasauksen ja maalauksen laadunvalvontaa saada kuntoon Teslalla. Ei kuitenkaan hirveästi ole vaihtoehtoja toistaiseksi, jos haluaa tehokkaan täyssähköauton, joka on hyvä ajaa.
En tunne minkä verran Performance eroaa Long Rangesta, mutta yksi syy @Tege mainitsemaan kovempaan meluun on varmaan isommat renkaat ja mahdollisesti erilaiset puslat alustassa. Ainakin Bemarilla perus 3-sarjan ja M3:n välillä on ihan erilaiset tukivarret puslineen, joista M3 tarjoaa tarkempaa ohjausvastetta kovemman melun kustannuksella. Liekkö Teslalla samaa?
Omaan kiesiini vaihdoin 225/50R17 Nokian Hakka Blue 2 renkaiden tilalle 225/45R18 GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5 rullat ja näillä melu kasvoi jonkin verran, mutta samalla ajettavuus ja pito parani reilusti enemmän. Vaikea sanoa toki minkä verran ajettavuus parani kevyempien vanteiden, erilaisen pintakuvion sekä seoksen ja minkä verran pelkän profiilin muutoksen takia, mutta ero on kuitenkin havaittava. Eli kääntäen Teslaan, korkeammalla profiililla ja kapeammalla renkaalla voi saada melua laskettua aika paljonkin, mutta ajettavuuden kustannuksella.
Okei, no tuulensuhinat toki sitten erikseen. Ehkä se tosiaan on jotenkin väärin säädetty se ovi sitten ja ei sulkeudu kunnolla. Noh, toivotaan, että laittavat auton takuuseen kuntoon ilman kohtuutonta tappelua.Ongelma ei ole niinkään se rengasmelu, sen ymmärrän mutta vaan se miten tuuli suhisee ja inisee kun tiivisteet ei pidä. Kitkat maaliskuusta ollut alla 18" ja siitä sitten hetki sitten vaihdoin kesänakit alle 20".
Joo nyt tuli ajeltua pätkä kesänakeilla, niin olihan se kivaa ajelua. Kitkoihin nähden mukavammat ja hiljaisemmat vaikka ovatkin ne vakiot 20". Se mitä tuossa tubea katselin, niin aika monessa ei valkoisessa kun ovet avaa näkyy se pohjamaali sieltä etuoven ja lokarin välillä, siellä missä ovi kiinnitetään runkoon. Oli jopa tässä uudessa Y-mallissa kun katselin sen esittelyä tubessa ja ppf laittoa, niin näkyi siinä.Okei, no tuulensuhinat toki sitten erikseen. Ehkä se tosiaan on jotenkin väärin säädetty se ovi sitten ja ei sulkeudu kunnolla. Noh, toivotaan, että laittavat auton takuuseen kuntoon ilman kohtuutonta tappelua.
Tuossahan taitaa olla Michelin PILOT SPORT 4 S renkaat vakiona? Niitähän on kyllä kehuttu joka paikassa, että ei ihme jos tuntuvat hyviltä.Joo nyt tuli ajeltua pätkä kesänakeilla, niin olihan se kivaa ajelua. Kitkoihin nähden mukavammat ja hiljaisemmat vaikka ovatkin ne vakiot 20". Se mitä tuossa tubea katselin, niin aika monessa ei valkoisessa kun ovet avaa näkyy se pohjamaali sieltä etuoven ja lokarin välillä, siellä missä ovi kiinnitetään runkoon. Oli jopa tässä uudessa Y-mallissa kun katselin sen esittelyä tubessa ja ppf laittoa, niin näkyi siinä.
Joo juuri nuo alla, 235/25ZR20.Tuossahan taitaa olla Michelin PILOT SPORT 4 S renkaat vakiona? Niitähän on kyllä kehuttu joka paikassa, että ei ihme jos tuntuvat hyviltä.
Ilmeisesti nuo maalataan maalia säästäen eli sitä ruiskutetaan vain sinne, minne tarvitaan. Ohjelmoinnissa sitten vissiin käynyt pieni ylioptimointi ja maalia ei tule juuri lainkaan tuonne saranakohtaan. Vai olisiko niin, että ovet maalataan autosta irti ja kiinnitetään maalauksen jälkeen, jolloin jää noita tyhjiä kohtia? Yleensähän ovet kiinnitetään ennen maalausta ja sitten ne irrotetaan uudelleen sisustan kasausta varten. Robotti myös avaa ja sulkee ovet, jotta päästään maalaamaan joka puolelta. Lopuksi ovet laitetaan takaisin paikoilleen.
Valkoinen antaa paljon anteeksi mutta muut värit näyttää paljon helpommin puutteet.On se jännä kun muut valmistajat saa autonsa maalattua kauttaaltaan, mutta Tesla ei.
Tuskin missään Daciassakaan pohjamaali paistaa läpi niinkuin Teslassa.
Tämä just. On se vaan jännä että nämä T3:set on myyny viime aikoina kuin häkä, oliko nyt Norjan tilastoissa ja ei tämän enempää "valitus" viestejä. Jos kaikki tulis ilmottamaan tuosta autosta niitä posiiivisia juttuja niin kyllä niitä olisi ihan varmasti negatiivisiin verrattuna enemmänNäin vastapainoksi mä olen ollut ihan tyytyväinen omaan kolmoseeni. Ei kaikki ole ihan millilleen joo mutta ei mitään vakavia haittoja.
Ainoa ongelma on ollut hälyn laukeilu ja sekin tuli kuntoon niin, että näpytin asian appsiin, sain ajan kahden päivän päähän ja auto tuli sieltä korjattuna kolmen päivän päästä.
Muut onkin tehneet autoja vähän pidempään. Renault/Dacia, no rellu aloittanut toimintansa 1899 ja otti dacian haltuun sitten myöhemmin. Ford joka aloitti isomman sarjatuotannon ensimmäisenä, josta Toyota kävi ottamassa oppia ja hyvin oppikin. Tästä vähemmin yllättäen lähes kaikki paitsi Tesla on jotain oppinut miten niitä autoja pitäisi valmistaa niin ettei ne tule puolivalmiina markkinoille.On se jännä kun muut valmistajat saa autonsa maalattua kauttaaltaan, mutta Tesla ei.
Tuskin missään Daciassakaan pohjamaali paistaa läpi niinkuin Teslassa.
Kaikki suhisee jos viimeistely on huonoa, kaikki ruostuu samasta syystä, toki materiaalivalinnat vaikuttavat myös. Totta kai asioiden pitää olla kunnossa uutena ja jos en väärin muista, niin ei täällä yhden pikselin vikaista näyttöäkään hyväksytä ja puhutaan satasista. Ja kyllä välittää ja olen omistanut myös uuden voortin.Emmä mä kyllä oikeisti ymmärrä mitä väliä peittääkö maali saranoiden takana lokarin reunaa
Muut suhinat, ja ruosteen alut erikseen, mutta kukaan normaali auton omistaja välitä tommoisesta, oletteko uutta foortia omistanut ?
Kauhee haloo
Oikeasti, ei se penis tosta pienene
Sen mitä itse on tuohon perehtynyt ja muualta lukenut, niin ongelmahan ei ole se, etteikö tämä tuote toimisi. Totta kai jotain lapsuksia ja maanantaikappaleita on mukaan eksynyt, niin kuin kaikilla valmistajilla ihan kaikissa tuotteissa, mutta... Tekniikaltaan ja ilmeisesti lupauksiltaan on hyvä ja soiva peli ja toimii, mutta sitten hyppää kuvioihin viimeistely, mikä nyt kohdistuu oikeastaan rekisterikilpien väliin ja tämä on kaikkien tiedossa, myös valmistajan, mutta ei muutoksia tuotteeseen.No juu tottakai kokonaisuus painaa ja sitä tarkoitinkin tuolla suhinat, ruostimiset, yms, asia erikseen,
Otin nyt tuon kirsikan kakun päällä esille, joka tuntuu olevan foorumeilla jotenkin yliongelmallista
Mä tässä just mietin sitä seikkaa kun jengi sanoo kuinka Model kolmosen hintasessa autossa pitäs olla parempi laatu. Mutta kyllä mun mielestä Model kolmonen on "halpis" auto omassa luokassaan, mistä ehkä kertoo myös nuo laatuongelmat. Sitten kun joku näyttää sormella sellasen sähkiksen joka tekniikalta ja ominaisuuksilta on samaa luokkaa ja yhtä "edullinen" niin voidaan alkaa vertailla laatuongelmia. Model kolmonen on halpis auto omassa luokassaan kun ottaa huomioon mitä tollasen valmistaminen maksaa. Saatan olla väärässä, mutta näin mä asian nään. Jos pelkkää hintalappua kattoo ja toteaa että pitäs olla erittäin laadukas auto niin onhan se selvä et vituiks menee. Jos taas miettii mitä sillä hinnalla saa ei välttämättä oo yllätys et jossain on säästetty, onko se hyvä asia? Ei todellakaan, mut näin asian järkeilen. Kuten todettua, odotellaan se 5-10 vuotta kun oppivat tekemään tuon korin oikein.Aikaisemmin omistin tätä ennen uuden Seatin, minkä hinta vaihtoauton kera oli 30t€. Oli se kyllä maalattu ja laadukkaamman oloinen ulkoa, että sisältä. Ainut vika oli, että takalasi valskasi, että päästi vettä reunasta sisään. Takuuseen meni se ja sen jälkeen ei ollutkaan muita vikoja.
Eihän nuo maalittomat pinnat Teslassa näy ja eivätkä ne niille mitään tee mutta olen omistanut autoja joissa pinnat on maalattu. Sanoohan ne tuossa Teslan videossakin, että maalataan ne mitä tarvitaan jotta säästää maalia. Tekniikka kyllä pelaa mutta ehkä sitä vain odottaa parempaa loppukokonaisuutta kun hintalappuna on 70t€ vs 30t€.
S ja X ovat ne premium autot ja 3 ja Y ovat ne "halpis" autot. Mutta samanlaista ongelmaa on S ja X malleissakin, lisäksi uusissa S:ssa mitä tulee ulos linjalta on asennettu ripustukset tjsp. väärin ja syövät renkaat edestä. Nuohan on sitten jo 90t€+ autoja.Mä tässä just mietin sitä seikkaa kun jengi sanoo kuinka Model kolmosen hintasessa autossa pitäs olla parempi laatu. Mutta kyllä mun mielestä Model kolmonen on "halpis" auto omassa luokassaan, mistä ehkä kertoo myös nuo laatuongelmat. Sitten kun joku näyttää sormella sellasen sähkiksen joka tekniikalta ja ominaisuuksilta on samaa luokkaa ja yhtä "edullinen" niin voidaan alkaa vertailla laatuongelmia. Model kolmonen on halpis auto omassa luokassaan kun ottaa huomioon mitä tollasen valmistaminen maksaa. Saatan olla väärässä, mutta näin mä asian nään. Jos pelkkää hintalappua kattoo ja toteaa että pitäs olla erittäin laadukas auto niin onhan se selvä et vituiks menee. Jos taas miettii mitä sillä hinnalla saa ei välttämättä oo yllätys et jossain on säästetty, onko se hyvä asia? Ei todellakaan, mut näin asian järkeilen. Kuten todettua, odotellaan se 5-10 vuotta kun oppivat tekemään tuon korin oikein.
Siinä ajassa muut beta Teslat on jo tehneet sellaisen reiän uskottavuuteen ruosteeseen ja muuhun laatuvaikutelmaan että uskottavuus on melko vähissä. Samalla muut valmistajat vetäneet ohi täysillä laadussa ja ominaisuuksissa. Kunhan littiä ja kobolttia vaan riittää. Teho ja range ei ole mitään sellaista mitä muut ei voisi kopioida.Kuten todettua, odotellaan se 5-10 vuotta kun oppivat tekemään tuon korin oikein.
Mietin S ja X malleja kans, en keksinyt mikä niissä maksaa? Ymmärsin että kolmonen on karsittu malli jossa säästetty kaikessa missä voi. Ilmeisesti S ja X on säästelty myös noissa laatuasioissa, jos näin on niin mikä sen hinnan nostaa?S ja X ovat ne premium autot ja 3 ja Y ovat ne "halpis" autot. Mutta samanlaista ongelmaa on S ja X malleissakin, lisäksi uusissa S:ssa mitä tulee ulos linjalta on asennettu ripustukset tjsp. väärin ja syövät renkaat edestä. Nuohan on sitten jo 90t€+ autoja.
Mitäs se E-tron maksaa ja miten vertautuu esim Y malliin? Ehkä kaivan huomenna jotain dataa noista.Audi on aika lähellä jo sitä mitä Tesla tarjoaa jos siis unohdetaan tuo autopilot vertailu. Hintaahan sillä on enemmän kuin 3 ja eikä suoran nyt SUV voi siihen verrata, enemmänkin kilpailee Y:n kanssa jolloin tuo hintaero pienenee jos vertaa Y:ta ja E-tronia.
En ole ihan varma miten muut tulee FSD:ssä perässä kun se vaatii aika paljon. Ja yks asia mitä se vaatii on tolkuton määrä dataa. Yhdistelmä on karkeasti ilmaistuna: riittävän tehokas rauta, oikein rakennettu neuroverkko ja ihan helvetisti dataa. Millä muulla autovalmistajalla on tuo yhdistelmä?Omalla kohdallani vertaan 3:sta tuohon aikaisempaan Seattiin kokonaisuutena. 3:ssa kyllä tekniikka hyvä ja toimiva ajettavuudeltaa mutta sitten muualla vähän heikompaa. Vielähän ei tiedä miten se sähkö oikeasti tulee yleistymään vaiko jääkö hetken ihmeeksi. Mutta vaikka Tesla saisikin FSD toimimaan ennen muita, niin kyllä ne muutkin perässä tulee aika pian. VW ainakin kovasti tuohon panostaa ja katsotaan sitten kun ID on ulkona, että miten se kokonaisuutena vertautuu 3:n.
Uskottavuuden saa takaisin jos ongelmat korjaa, kyse on enemmän hidastustöyssystä kuin tappavasta ongelmasta. Toki jos ongelmaa ei korjata niin se on game over pidemmässä juoksussa. Muut valmistajat on ymmärtääkseni ollut laadussa edellä kaiken aikaa, ei niiden ole tarvetta "mennä ohi". Akkuteknologia on asia missä Teslan potentiaalinen etumatka on kurottavissa todella nopeasti, sitä on turha laskea Teslan eduksi mitenkään suurella mittarilla. Akkuteknologiassa on enemmän kyse sähköautot vs polttikset. Ei sähköautot keskenään. FSD on lopulta Teslan ainoa valttikortti mitä ei muut välttämättä ihan heti kuro kiinni. Mutta väitän kovasti, niin kauan kun ne muut ei tee mitään mikä olis oikeasti Teslan tappaja ei Teslan tarvitse ongelmiaan korjata, myyvät silti hyvin, mikä on valitettavaa. Kova kilpailu on asiakkaan etu, sais ne muut valmistajat tuoda samaan hintaan yhtä kovia sähkövatkaimia ja tietysti paremmalla laadulla. Sitä tässä odotellaan.Siinä ajassa muut beta Teslat on jo tehneet sellaisen reiän uskottavuuteen ruosteeseen ja muuhun laatuvaikutelmaan että uskottavuus on melko vähissä. Samalla muut valmistajat vetäneet ohi täysillä laadussa ja ominaisuuksissa. Kunhan littiä ja kobolttia vaan riittää. Teho ja range ei ole mitään sellaista mitä muut ei voisi kopioida.
Monet Teslan omistajat eivät välttämättä omaa aiempaa jenkkiautohistoriaa eivätkä siksi osaa varautua sikäläiseen työn laatuun. Kaikki jenkit millä olen ajanut ja omistanut vuosien mittaan on kasattu "vähän sinne päin" eikä siinä mitään kun asennoituu siihen niin, että nyt ei olla premiumia ostamassa. Teslan kohdalla taas hinta on sellainen tekijä, että Euroopassa ollaan totuttu jo saamaan sitä parempaa Seppälää siinä luokassa ja moni pettyy kun laatu on vain normaalia amerikkalaista tasoa. Tulevat vuodet sitten näyttävät miten maali yms. ongelmakohdat tulevat kestämään käytössä. Tekniikaltaanhan Tesla on erittäin houketteleva vaihtoehto kunnes isot valmistajat saavat omat vastineensa tiskiin.On se jännä kun muut valmistajat saa autonsa maalattua kauttaaltaan, mutta Tesla ei.
Tuskin missään Daciassakaan pohjamaali paistaa läpi niinkuin Teslassa.