Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
29
Kyllä Lacor on omista hiilipannuista se heikoin esitys. Etenkin induktiolla ihan käyttökelvoton. Kaasulla se todennäköisesti toimisi ihan kivasti, mutta sellaista ei ole käytössä.
Induktio mulla kyllä käytössä. Miksi ei toimi sillä? Valurautapannua käyttäessä oon kyllä huomannut että induktiolla levyn toinen puolikas on paljon viileämpi, mutta ei sillä suurta vaikutusta lopputulokseen ole, etenkin jos kääntelee paistettavaa ruokaa välillä puolelta toiselle.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Induktio mulla kyllä käytössä. Miksi ei toimi sillä? Valurautapannua käyttäessä oon kyllä huomannut että induktiolla levyn toinen puolikas on paljon viileämpi, mutta ei sillä suurta vaikutusta lopputulokseen ole, etenkin jos kääntelee paistettavaa ruokaa välillä puolelta toiselle.
Lämpö tulee todella pistemäisesti läpi ja induktiotaso alkaa huutaa ylikuumenemiserroria, vaikka kamat hädin tuskin kiehuu pannulla. Samaa ei jostain syystä tapahdu samalla pohjan paksuudella varustetulla DeBuyerin maalaispannulla, jota itse wokkipannuna käytän, vaan sen saa huudatettua kunnon paistolämpötiloihin induktiollakin. Liekö kyse ko. valmistajien eri teräslaatujen magneettisuuseroista tjsp.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
147
Onko kokemuksia tuosta, varmaan ainakin muista Lacoreista on?
Itsellä Lacorin teräspannu. Vanhemmilla ja mökillä Heirolin ja Fiskarsin vastaavaa käyttäneenä tuo Lacor on noista kolmesta kyllä selvästi p*skin. Ohuin joten lämpö tulee nopeasti kyllä läpi mutta pannu ei pidä lämpöä yhtään noihin kahteen muuhun merkkiin verrattuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
29
Lämpö tulee todella pistemäisesti läpi ja induktiotaso alkaa huutaa ylikuumenemiserroria, vaikka kamat hädin tuskin kiehuu pannulla. Samaa ei jostain syystä tapahdu samalla pohjan paksuudella varustetulla DeBuyerin maalaispannulla, jota itse wokkipannuna käytän, vaan sen saa huudatettua kunnon paistolämpötiloihin induktiollakin. Liekö kyse ko. valmistajien eri teräslaatujen magneettisuuseroista tjsp.
Itsellä Lacorin teräspannu. Vanhemmilla ja mökillä Heirolin ja Fiskarsin vastaavaa käyttäneenä tuo Lacor on noista kolmesta kyllä selvästi p*skin. Ohuin joten lämpö tulee nopeasti kyllä läpi mutta pannu ei pidä lämpöä yhtään noihin kahteen muuhun merkkiin verrattuna.
Kiitos vastauksista! Pitää katsella muita merkkejä sitten!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
399
Onko pätevistä tasapohjaisista induktiolle sopivista pannuista kokemuksia? Miettinyt että voisi wokkaukseen hommata vielä pannun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 913
En nyt jaksa koko hemmetin ketjua läpi käydä ja asia mistä on PALJON keskustelua on tuo hiiliteräspannu. Heittäkäähän tähän suosittelu mikä olis se paras hinta-/laatusuhteeltaan? Lahjaksi tulee.


Koon puolesta tuo 24cm kun sattuu olemaan noita kansiakin tuohon kokoon muutamat eikä jaksa alkaa ostamaan lisää.

Eikös tämä ole aika "perus" varma valinta? Lidlin RST-pannu on ollu kovalla käytöllä ja tuota teflonia tulee käytettyä kun esim. kanaa tai kananmunia paistaa kun tuohon Lidlin pannuun tuntuu tarttuvan aika hyvin kiinni nuo. Eikös se jotenkin niin ollut ettei tuommosta vaaleaa lihaa suositella paistamaan tuommosella RST-pannulla kun tuppaa ottamaan kiinni aika hyvin?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
En nyt jaksa koko hemmetin ketjua läpi käydä ja asia mistä on PALJON keskustelua on tuo hiiliteräspannu. Heittäkäähän tähän suosittelu mikä olis se paras hinta-/laatusuhteeltaan? Lahjaksi tulee.


Koon puolesta tuo 24cm kun sattuu olemaan noita kansiakin tuohon kokoon muutamat eikä jaksa alkaa ostamaan lisää.

Eikös tämä ole aika "perus" varma valinta? Lidlin RST-pannu on ollu kovalla käytöllä ja tuota teflonia tulee käytettyä kun esim. kanaa tai kananmunia paistaa kun tuohon Lidlin pannuun tuntuu tarttuvan aika hyvin kiinni nuo. Eikös se jotenkin niin ollut ettei tuommosta vaaleaa lihaa suositella paistamaan tuommosella RST-pannulla kun tuppaa ottamaan kiinni aika hyvin?
Tuo on ihan hyvä hiiliteräksien puolella, mutta muutama pointti:

1. Ei kannata odottaa tuolta ihan hirveästi helpompaa suorituskykyä niiden vaaleiden lihojen suhteen kuin RST:lläkään.

2. Noihin istuu randomkannet hirveän huonosti, koska tuo lattarautakahva lähtee suoraan reunaa pitkin ylös ja kannet yleensä vaatii, että pääsevät kurkkimaan reunan yli joitakin millejä istuakseen kunnolla. Mitkään omat kaapissa olevat useat kannet eivät toimi tuollaisen kanssa hyvin, vaan jäävät kanittamaan. DeBun omien kansien istuvuudesta en tiedä, mutta ne eivät ainakaan ole halpoja. Pro-malleissa on vähän paremmat kahvat tuon suhteen.

3. Kannen alla hauduttelu saattaa irroittaa mahdollista pannuun rasvapoltettua pintaa.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Valaiskaas joku mua mitä mä teen väärin.
Pistän ton 24cm teräspannun induktiolle..
Mä en ole ikinä onnistunut induktioliedellä ja teräspannulla. Kuulemma silläkin onnistuminen on mahdollista, mutta mielestäni ei mitenkään optimaalinen yhdistelmä.

pistän lusikallisen vettä, pistän induktion seiskaan, pidän kunnes vesi haihtuu, tiputtelen vesipisaroita välillä kunnes jää päälle
Onko pannun pinnassa kunnon rasvapoltto ja hyvä pinta?

Jauhelihan kanssa ei niin ongelmaa kun äkkiä lastalla vaan hinkuttaa sen kuuman öljyn kanssa niin irtoaa ja loppu paistelussa ei enää pala kiinni mutta toi kana jämppää niin helvetin isolla alueella kiinni pannulle kun on ns marinaadit mukana että puolet pinta-alasta on aivan palanutta
Kun pannu on kuuma, heitä se jauhelihaköntsä (ihan max 400g kerrallaan pannuun) siihen ja anna olla hetki koskematta siihen. Sen jälkeen käännä se kokonaisena toisinpäin. Seuraavaksi jaa se isompiin lohkoihin ja anna tiristä hetki. Käännä ne palat ja anna tiristä. Sen jälkeen vasta alat pienentää niitä ihan pieniksi.

(ja huom, suurin osa kaupan jauhelihoista on jo kertaalleen pakastettu ja ne ei häävisti onnistu mitenkään, paistaminen on usein enemmänkin keittämistä kun kaikki mehut valuu ulos. Etsi paketti missä lukee "ei pakastettu tms". Toinen pointti on huono raaka-aine kaupan valmiissa jauhelihassa, kun se on ajettu myllyn läpi "sata" kertaa. Ihan eri tulos kunnon lihakaupan tai oman myllyn jauhelihalla, joka on ajettu myllystä vain pari-kolme kertaa läpi.)

Broiskusta huuhtele se marinadi ensin pois. Öljyä hieman pannulle ja muutama file päälle, mielellään ei ihan täyteen pannua kerralla. Anna tiristä riittävän kauan paikallaan tökkimättä sitä, aluksi voi tarrata vähän, mutta pitäisi kyllä irrota itsestään hetken päästä. Käännä ja paista taas hetken aikaa tökkimättä sitä.

Ja kaikki mitä paistat pannulla kannattaa noin pääsääntöisesti lämmittää ensin huoneenlämmössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Mä en ole ikinä onnistunut induktioliedellä ja teräspannulla. Kuulemma silläkin onnistuminen on mahdollista, mutta mielestäni ei mitenkään optimaalinen yhdistelmä.


Onko pannun pinnassa kunnon rasvapoltto ja hyvä pinta?


Kun pannu on kuuma, heitä se jauhelihaköntsä (ihan max 400g kerrallaan pannuun) siihen ja anna olla hetki koskematta siihen. Sen jälkeen käännä se kokonaisena toisinpäin. Seuraavaksi jaa se isompiin lohkoihin ja anna tiristä hetki. Käännä ne palat ja anna tiristä. Sen jälkeen vasta alat pienentää niitä ihan pieniksi.

(ja huom, suurin osa kaupan jauhelihoista on jo kertaalleen pakastettu ja ne ei häävisti onnistu mitenkään, paistaminen on usein enemmänkin keittämistä kun kaikki mehut valuu ulos. Etsi paketti missä lukee "ei pakastettu tms". Toinen pointti on huono raaka-aine kaupan valmiissa jauhelihassa, kun se on ajettu myllyn läpi "sata" kertaa. Ihan eri tulos kunnon lihakaupan tai oman myllyn jauhelihalla, joka on ajettu myllystä vain pari-kolme kertaa läpi.)

Broiskusta huuhtele se marinadi ensin pois. Öljyä hieman pannulle ja muutama file päälle, mielellään ei ihan täyteen pannua kerralla. Anna tiristä riittävän kauan paikallaan tökkimättä sitä, aluksi voi tarrata vähän, mutta pitäisi kyllä irrota itsestään hetken päästä. Käännä ja paista taas hetken aikaa tökkimättä sitä.

Ja kaikki mitä paistat pannulla kannattaa noin pääsääntöisesti lämmittää ensin huoneenlämmössä.
Nyt tuli vanhaan vastaus, johan mä ton jälkeen oon kirjottanutkin että on onnistunut :D
Ei oo mitää ongelmaa enää, ei tarvii mitää vesiäkään testata ku muistaa ulkoota oikeen lämmön että tulee ns feikkipinnoite.
Seiskalle liesi ja siinä runsas minuutti ja se on siinä,

Ja tosiaan teräspannusta puhuttiin eikä valuraudasta niin näissä ei mitään rasvapolttoa ole
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Nyt tuli vanhaan vastaus, johan mä ton jälkeen oon kirjottanutkin että on onnistunut
Ja tosiaan teräspannusta puhuttiin eikä valuraudasta niin näissä ei mitään rasvapolttoa ole
Huomasin itsekin vastaukseni jälkeen että näköjään oli aika vanha kysymys, jostakin syystä se pomppasi "tuoreena" eteen. Hyvä että löytyi konstit ja nyt onnistuu.
Normaali hiiliteräspannu kyllä tarvitsee rasvapolton, jos tämä oli ruostumaton pannu, sitten ei.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
En nyt jaksa koko hemmetin ketjua läpi käydä ja asia mistä on PALJON keskustelua on tuo hiiliteräspannu. Heittäkäähän tähän suosittelu mikä olis se paras hinta-/laatusuhteeltaan? Lahjaksi tulee.
Mun mielestä Darto pannut on hinta-laatu suhteiltaan parhaita. Lahjaksi hankkisin kuitenkin mielummin vaikka Kockums pannun Claes Ohlsonilta. Se kun ei vaadi rasvapolttoja ja on myös hyvä sekä hinnan että laadun puolesta. Lisäksi Kockums 24 cm pannussa on enemmän paistopinta-alaa kuin esim Debuyer pannuilla samassa koossa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Mun mielestä Darto pannut on hinta-laatu suhteiltaan parhaita. Lahjaksi hankkisin kuitenkin mielummin vaikka Kockums pannun Claes Ohlsonilta. Se kun ei vaadi rasvapolttoja ja on myös hyvä sekä hinnan että laadun puolesta. Lisäksi Kockums 24 cm pannussa on enemmän paistopinta-alaa kuin esim Debuyer pannuilla samassa koossa.
Nuo Clasun pannuthan näyttääkin fiksuilta. Todennäköisesti toimivat paremmin yhteen niiden kattilakaappiin kertyneiden randomkansienkin kanssa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
397
20221209131756_IMG_2200.JPG

Hankin kastikkeita varten tuollaisen 5-kerros sauteausen. Tarkastelussa huomasin, ettei pohja ole edestä kontaktissa valurautalevyn kanssa, vaan väliin jää pieni rako. Pannu myös hieman klenuaa levyllä ja eri asennoissa ja eri levyillä eri tavalla.

Sitten kuitenkin täältä luin, ettei pohjan kuulukaan olla kylmänä aivan tasainen, ja että lämmetessä kovera teräspohja oikenee ja alumiinipohja, jossa induktioteräslevy, puolestaan kovertuu. Mulla ei riitä intuitio kertomaan, miten päin tällainen 5-kerros rakenne lämmetessään taipuu.

Muita keittovälineitäni tarkastellessa huomasin, että nekin hieman klenuavat levyllä eivätkä ole täydellisessä kontaktissa. Paitsi yksi pieni halpa teräskattila - ja se on aivan surkean hidas veden kiehuttamisessa.

Kai tämä sitten vain täytyy ottaa käyttöön. Ei tuota millään oikein voi pitää vikana, joka oikeuttaisi takuuvaihtoon.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Kai tämä sitten vain täytyy ottaa käyttöön. Ei tuota millään oikein voi pitää vikana, joka oikeuttaisi takuuvaihtoon.
No ensin sun pitäisi saada edes mitattua onko se kiero ylipäätään, valurautalevyt kun ovat itsessään kieroja kuin korkkiruuvit. Siksi ne keittoastiat keikkuu eri levyillä eri tavalla. Kokeile laittaa lasia vasten.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
397
Tarkastelu jotain tasoa vasten ei oikein onnistu. Pannun pohjassa on keskellä sarjanumeron kertova tarra, jota en ole halunnut ottaa pois, jotta säilyy palautuskelpoisena. Valurautalevyissä on sopivasti syvennys keskellä, niin siksi olen niissä keikutellut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tarkastelu jotain tasoa vasten ei oikein onnistu. Pannun pohjassa on keskellä sarjanumeron kertova tarra, jota en ole halunnut ottaa pois, jotta säilyy palautuskelpoisena. Valurautalevyissä on sopivasti syvennys keskellä, niin siksi olen niissä keikutellut.
No sitä tarraahan nyt ei tarvita, jos tuote on viallinen ja ilmeisesti et meinannut kuitenkaan palauttaa tuotetta muuten vaan, niin ota tarra pois :D
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
397
Edelleen, en usko että on vika, joka oikeuttaisi takuuvaihtoon. Kitchentimen asiakaspalvelusta olen lukenut kauhutarinoita. Onko kukaan sinne palauttanut? Ainakin postikulut Ruotsiin joutuisi itse maksamaan.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
En nyt jaksa koko hemmetin ketjua läpi käydä ja asia mistä on PALJON keskustelua on tuo hiiliteräspannu. Heittäkäähän tähän suosittelu mikä olis se paras hinta-/laatusuhteeltaan? Lahjaksi tulee.


Koon puolesta tuo 24cm kun sattuu olemaan noita kansiakin tuohon kokoon muutamat eikä jaksa alkaa ostamaan lisää.

Eikös tämä ole aika "perus" varma valinta? Lidlin RST-pannu on ollu kovalla käytöllä ja tuota teflonia tulee käytettyä kun esim. kanaa tai kananmunia paistaa kun tuohon Lidlin pannuun tuntuu tarttuvan aika hyvin kiinni nuo. Eikös se jotenkin niin ollut ettei tuommosta vaaleaa lihaa suositella paistamaan tuommosella RST-pannulla kun tuppaa ottamaan kiinni aika hyvin?
Tuo pannu vaatii käyttäjältä paljon aikaa. En itse ostaisi lahjaksi tuollaista kellekään. Mieluummin ostaisin kunnon teräspannun tai jopa teflonin, jota ei tarvitse "rasvapolttaa" ja joka ei ruostu heti jos sen laimilyö. Tuohon pannuun ku kerran laittaa jotain hapanta, niin saa taas alkaa "rasvapolttamaan" jne.

Voin myöntää, että heitin tuon de buyerin paskapannun roskiin sen jälkeen kun löysin Fiskars All steel sarjan. Näihin ei pala ruoka pohjaan, eikä tarvii huoltaa. Uskon, että nää kestää 20 vuotta helposti vaikka nykyään pesenkin pesukoneessa.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
En tiedä ymmärsinkö oikein mutta in
Tuo pannu vaatii käyttäjältä paljon aikaa. En itse ostaisi lahjaksi tuollaista kellekään. Mieluummin ostaisin kunnon teräspannun tai jopa teflonin, jota ei tarvitse "rasvapolttaa" ja joka ei ruostu heti jos sen laimilyö. Tuohon pannuun ku kerran laittaa jotain hapanta, niin saa taas alkaa "rasvapolttamaan" jne.

Voin myöntää, että heitin tuon de buyerin paskapannun roskiin sen jälkeen kun löysin Fiskars All steel sarjan. Näihin ei pala ruoka pohjaan, eikä tarvii huoltaa. Uskon, että nää kestää 20 vuotta helposti vaikka nykyään pesenkin pesukoneessa.
Tuhannen kerran jo sanottu ettei tarvitse rasvapoltella vaikka pinta olisi laikukas tai puuttuisi kokonaan. Käyttöä vaan niin pintaa tulee sen minkä tulee.

Mutta sekin on totta että etenkin induktiolla tuollainen kerrospohjainen rakenne toimii paremmin. Vika ei ole De buyerissa vaan siinä liedessä kun on niin onnettoman epätasainen se lämpeäminen että vaatii hitech-pohjarakenteen jotta toimii. Valurautaliedellä valurautainen pannu toimii tosi hyvin ja puuhellalla ja kaasulla kaikki pannut materiaalista ja rakenteesta riippumatta.

Sen mitä olen itse rosteripannuja käyttänyt niin vaikeampia paistaa kuin valurauta ja kyllä niihin palaa kamaa kiinni, eli ei ole teflon-käyttäjille kovin helppo. Ei ruostu mutta on paska joskus tiukassa kiinni. Hyvä jos löysit siitä paremmin toimivan pannun, sehän on tärkeintä että homma toimii ja käyttäjä on tyytyväinen.

P.S. Tuntuu että nämä rosteripannut on seuraava hype noiden hiiliteräksisten jälkeen...
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
En tiedä ymmärsinkö oikein mutta in

Tuhannen kerran jo sanottu ettei tarvitse rasvapoltella vaikka pinta olisi laikukas tai puuttuisi kokonaan. Käyttöä vaan niin pintaa tulee sen minkä tulee.
Lähinnä tarkoitin sitä, että ei noilla pannuilla voi tehdä kaikkea ruokaa. Tämä tulee kyllä selväksi, kun kokeilee. Oppia ikä kaikki. Pienikin hauduttaminen tai hapan käytännössä liuottaa pinnan ruuan sekaan. Ja pannu pitää pestä ja kuivata välittömästi käytön jälkeen, tai muuten alkaa tulla ruostetta. Rosterilla ei oo mitään näistä huonoista puolista.

P.S. Tuntuu että nämä rosteripannut on seuraava hype noiden hiiliteräksisten jälkeen...
Varmaankin joo. Ovat mielestäni joka päiväiseen käyttöön tosi helppoja. Ei tarvii ajatella, vaan voi pelkästään kokata.

Kiellän debuyer-pannujen heittämisen roskiin tällä päivämäärällä.
Lupaan, etten tule enää koskaan heittämään :D
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Lähinnä tarkoitin sitä, että ei noilla pannuilla voi tehdä kaikkea ruokaa. Tämä tulee kyllä selväksi, kun kokeilee. Oppia ikä kaikki. Pienikin hauduttaminen tai hapan käytännössä liuottaa pinnan ruuan sekaan. Ja pannu pitää pestä ja kuivata välittömästi käytön jälkeen, tai muuten alkaa tulla ruostetta. Rosterilla ei oo mitään näistä huonoista puolista.
Jos näin käy on sitä pintaa aivan liikaa. Eikä sitä pintaa tule ollenkaan pientä väriä lukuun ottamatta kun tekee pannulla ruokaa eikä murehdi. Se on kyllä totta että pestävä se on ja kuivattava käytön jälkeen heti mutta pitää se rosteripannukin pestä joskus. Meillä ei mahdu yhtään paistinpannua astianpesukoneeseen, koska astioita tulee niin paljon, ja pannua tarvitsee 3-4 kertaa päivässä, joten käsinpesuksi menisi rosteripannullakin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Itseä myös toisinaan ärsyttää tuo välittömän jälkihoidon tarve hiiliteräksissä ja valuraudoissa. Helpompi vaan rosterin kanssa heittää kuumaa vettä pannuun paiston jälkeen, unohtaa se liedennurkalle ja keskittyä syömiseen siivoomisen sijaan. Sitten kun sen pannun joskus seuraavana päivänä sieltä lieden nurkalta nähdessään muistaa, niin ruostumisen sijaan se on lionnut helpoksi pestä vaikka kokonaan ilman pesuaineita.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Itseä myös toisinaan ärsyttää tuo välittömän jälkihoidon tarve hiiliteräksissä ja valuraudoissa. Helpompi vaan rosterin kanssa heittää kuumaa vettä pannuun paiston jälkeen, unohtaa se liedennurkalle ja keskittyä syömiseen siivoomisen sijaan. Sitten kun sen pannun joskus seuraavana päivänä sieltä lieden nurkalta nähdessään muistaa, niin ruostumisen sijaan se on lionnut helpoksi pestä vaikka kokonaan ilman pesuaineita.
Tämän se rosteri tosiaan mahdollistaa. Itse vaan en kestä paskaisia astioita nurkissa vaan pesen pannun heti syönnin päälle ja laitan muut astiat koneeseen jotta on sitten mukava tulla seuraavan kerran keittiöön, ja pannukin on valmiiksi puhdas käyttöä varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 913
Tuo pannu vaatii käyttäjältä paljon aikaa. En itse ostaisi lahjaksi tuollaista kellekään. Mieluummin ostaisin kunnon teräspannun tai jopa teflonin, jota ei tarvitse "rasvapolttaa" ja joka ei ruostu heti jos sen laimilyö. Tuohon pannuun ku kerran laittaa jotain hapanta, niin saa taas alkaa "rasvapolttamaan" jne.
Pannu tuli siis itselle lahjaksi. Tai no, se on vielä postissa kun ei täällä noita ollut missään. Rasvapolttaminen on tuttu jo entuudestaan kun löytyy valurautapannu ja -"kattila" eikä noiden kanssa puuhastelu ole mitenkään vierasta. Pannu on kyllä jäänyt todella vähälle käytölle, joskus pihvit siinä tekasen. Tuo kattila, onko lie oikea termi, on sitten pataruokiin mitä haudutetaan pitkään ja hartaasti, joskus sitten teen myös pataleipää tuolla.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Pannu tuli siis itselle lahjaksi. Tai no, se on vielä postissa kun ei täällä noita ollut missään. Rasvapolttaminen on tuttu jo entuudestaan kun löytyy valurautapannu ja -"kattila" eikä noiden kanssa puuhastelu ole mitenkään vierasta. Pannu on kyllä jäänyt todella vähälle käytölle, joskus pihvit siinä tekasen. Tuo kattila, onko lie oikea termi, on sitten pataruokiin mitä haudutetaan pitkään ja hartaasti, joskus sitten teen myös pataleipää tuolla.
Oikea termi valurautapata tai ihan vaan pata.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Itselleni tuli joululahjaksi ensimmäinen hiiliteräspannu. Olen sitä nyt rasvapoltellut liedellä, hiiligrillissä ja uunissa käyttäen muurikan silavaa ja rypsiöljyä. Kaikilla menetelmillä vähintään kolme kertaa. Vielä en ole saanut kunnon pintaa aikaiseksi ja esimerkiksi lätyt ja kananmuna polttaa kyllä pannun keskeltä kiinni vikkelää.

Joku sanoi joskus, että hiiliteräspannun käyttöönotto on lajina enemmänkin maraton, kuin sprintti? Ihmetyttää vain kun monissa youtube videoissa ne vetää pannun mustaksi ja tarttumattomaksi jo ekojen rasvapolttojen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 913
Tännekkin tuli pannu hieman joulun jälkeen. Kerkesin tekemään useamman rasvapolton ja pinta oli tumman ruskea. Sormella kokeiltuna hyvinkin liukas, en kerennyt testaamaan käytännössä.

Miksi en...? No tuli sitten toheloitua(pun intended) kunnolla ja tilasin väärän kokoisen. Rasvapolttoja tehdessä ihmettelin, että on tämä jotenkin pienen oloinen. Piti siis tilata 26cm ja olin sitten tilannu 24cm :facepalm:

Pannun tilasin vk.com ja kysyinkin ihan mielenkiinnosta chatissä, että mitenköhän tämän palautus onnistuisi. Vähän epäilen, että asiakaspalvelija oli pihalla kun totesi chatissä ettei haittaa mitään ja laita tulemaan takasin niin vaihdetaan uuteen. Varmistin vielä parin tunnin päästä asiaa toiselta(ainakin nimi oli eri) ja sain saman vastausken ettei rasvapoltto haittaa mitään. Otin vielä kuvakaappaukset chatistä varmuuden vuoksi. No katsotaan mitä tapahtuu :smile:

Itse rasvapolton tein auringonkukkaöljyllä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Itselleni tuli joululahjaksi ensimmäinen hiiliteräspannu. Olen sitä nyt rasvapoltellut liedellä, hiiligrillissä ja uunissa käyttäen muurikan silavaa ja rypsiöljyä. Kaikilla menetelmillä vähintään kolme kertaa. Vielä en ole saanut kunnon pintaa aikaiseksi ja esimerkiksi lätyt ja kananmuna polttaa kyllä pannun keskeltä kiinni vikkelää.

Joku sanoi joskus, että hiiliteräspannun käyttöönotto on lajina enemmänkin maraton, kuin sprintti? Ihmetyttää vain kun monissa youtube videoissa ne vetää pannun mustaksi ja tarttumattomaksi jo ekojen rasvapolttojen jälkeen.
Ei ole maraton eikä pannun tarvitse olla tasaisen musta. Letut eivät paistu ilman rasvaa joten sitä on käytettävä hieman jokaisen letun paistossa. Käyttämällä voita paistamisessa letuista tulee hyvän makuisia ja kiva väri ja on helppo paistaa. Kananmuna onnistuu öljyllä hyvin, mutta pannu ei saa olla liian kuuma eli ei sellainen että porisee lujaa heti kun munan rikkoo pannulle.

Hiiliteräs ei ole teflon eikä sillä voi paistaa ilman rasvaa. Ei väliä millainen se pannun pinta on, se ei vastaa edes tasaisen mustana teflonpannua ja lämpöjen kanssa pitää olla tarkkana eli ei liian kuuma tai kylmä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Ei ole maraton eikä pannun tarvitse olla tasaisen musta. Letut eivät paistu ilman rasvaa joten sitä on käytettävä hieman jokaisen letun paistossa. Käyttämällä voita paistamisessa letuista tulee hyvän makuisia ja kiva väri ja on helppo paistaa. Kananmuna onnistuu öljyllä hyvin, mutta pannu ei saa olla liian kuuma eli ei sellainen että porisee lujaa heti kun munan rikkoo pannulle.

Hiiliteräs ei ole teflon eikä sillä voi paistaa ilman rasvaa. Ei väliä millainen se pannun pinta on, se ei vastaa edes tasaisen mustana teflonpannua ja lämpöjen kanssa pitää olla tarkkana eli ei liian kuuma tai kylmä.
Siis. Enkai mä ilman rasvaa paistanut? Kyllä mä aika reilusti rasvaa olen käyttänyt nyt koko ajan kaikissa paistoissa. Ei se pinta vaan vielä ainakaan ole tarttumaton rasvan käytöstä huolimatta. Olen ainakin lukenut että osalla se on vienyt viikkoja, osalla kuukausia ja osalla jopa vuosia, ennen kuin pinta on tullut tarttumattomaksi.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Siis. Enkai mä ilman rasvaa paistanut? Kyllä mä aika reilusti rasvaa olen käyttänyt nyt koko ajan kaikissa paistoissa. Ei se pinta vaan vielä ainakaan ole tarttumaton rasvan käytöstä huolimatta. Olen ainakin lukenut että osalla se on vienyt viikkoja, osalla kuukausia ja osalla jopa vuosia, ennen kuin pinta on tullut tarttumattomaksi.
Onko pannu kupera ja rasva valuu reunoille? Jos siis jämähtää nimenomaan pannun keskeltä kiinni.

Ostin viime keväänä De Buyerin blinipannun, joka on osoittautunut mahtavaksi kananmunien paistossa. Tosin sillä saa vain yhden annoksen 1-2 munaa kerrallaan tai vaikka pienen perunamunakkaan, mutta tuota en rasvapolttanut mitenkään vaan otin suoraan käyttöön ja lisään vain tilkan öljyä ennen paistoa. Kertaakaan ei ole jumahtanut kananmunat sen jälkeen kun löysi sopivan induktiotakson asetuksen, mikä on yllättävänkin alhainen.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Onko pannu kupera ja rasva valuu reunoille? Jos siis jämähtää nimenomaan pannun keskeltä kiinni.
Joo on kyllä. Se on toi Opan hiiliteräspannu. Kyllä mä olen nyt saanut ihan ok sitä keskustaakin poltettua kun olen laittanut ihan ohuen kerroksen öljyä talouspaperilla.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Siis. Enkai mä ilman rasvaa paistanut? Kyllä mä aika reilusti rasvaa olen käyttänyt nyt koko ajan kaikissa paistoissa. Ei se pinta vaan vielä ainakaan ole tarttumaton rasvan käytöstä huolimatta. Olen ainakin lukenut että osalla se on vienyt viikkoja, osalla kuukausia ja osalla jopa vuosia, ennen kuin pinta on tullut tarttumattomaksi.
Kunhan varmistin vain. Ei tarvi mitään viikkojen tai kuukausien käyttöä että toimii. Jos rasvaa olet käyttänyt niin sitten kyse varmaan lämmönhallinnasta eli liian kuumalla. Opan pannusta ei ole kokemusta mutta De Buyereista paljonkin ja toimii just kuten @Vaateri kirjoitti. Kuperuus sen takia että pitää muotonsa kuumetessaan.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Oma 24cm De Buyer joutui viime vuonna hukkaan kun lainasin sitä testiin kaverille ja nyt hommasin uuden ja päätin tehdä lyhyen kaavan käyttöönoton ilman hifistelyä jotta todistan ohjeeni oikeaksi.
  1. Pesin pannun astianpesuaineella
  2. Kuumensin pannun 1200w valurautalevyllä lämpimäksi ja pyyhin kevyen öljyisellä talouspaperilla pannun ja kuivalla hetken päästä perään.
  3. Toistin tämä 3 kertaa, levy täysillä eikä pannua jäähdytelty välillä
  4. Pilkoin perunaa ja paistoin pannulla kuorineen reilussa öljyssä. Hetken kun oli levy täysillä pudotin puolelle teholle ja kypsensin perunat loppuun.
  5. Paistoin makkaraa samassa öljyssä puoliteholla.
  6. Lisäsin vähän öljyä ja paistoin kananmunan
16733782371175423367020840756538.jpg


Mitään ei jäänyt kiinni ruokaa tehdessä ja pinta on sileä sormella tunnustellessa vaikka näyttää muuta. Nyt pannu on valmis kovaan käyttöön ja väriä tulee minkä tulee. Tämäkin suorite todistaa taas että kaiken A ja O on riittävä lämpö.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
@Paskisti Se on jännä kun monesti ohjeissa lukee, että lämpö pitäisi olla maltillinen. Sitten kuitenkin jossain videoissa ne tekee hyvinkin onnistuneita rasvapolttoja nuotiolla isolla määrällä öljyä ja todella korkeilla lämpötiloilla.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Ehkä tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että ei ole kovin vaikea homma loppupeleissä, koska onnistuu monin eri tavoin. Mielestäni tärkein hiiliteräksessä on, että ei koita samantien polttaa sitä täysin mustaksi.

Rosteripakotukseen väliaikatietoa, että olen sitä nyt satunnaisesti käyttänyt ihan onnistuneesti. Plussapuolina se, että voi heittää astianpesukoneeseen ja yleisilme näyttää muutenkin huomattavasti siistimmältä, kuin hiiliteräksellä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
@Paskisti Se on jännä kun monesti ohjeissa lukee, että lämpö pitäisi olla maltillinen. Sitten kuitenkin jossain videoissa ne tekee hyvinkin onnistuneita rasvapolttoja nuotiolla isolla määrällä öljyä ja todella korkeilla lämpötiloilla.
Eihän tuollaista valurautalevyä saa niin kuumaksi että pannu menisi pilalle mutta induktion kanssa on syytä jättää 2-3 kovinta asetusta käyttämättä. Kaasulla saa myös todella kuumaksi pannun, mutta sitä ei itsellä ole.

Lopulta aika sama miten tekee kun se käyttö sen sitten kuntoon hioo.

Muuten, De Buyer on muuttanut Carbon plus sarjan kahvan pintakäsittelyä. Ennen se oli karkea polttomaalaus mutta tässä uudessa on jonkinlainen emalointi tai vastaava ja aavistuksen liukas. Mineral B sitten erikseen, niitä ei itsellä ole.
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Oma 24cm De Buyer joutui viime vuonna hukkaan kun lainasin sitä testiin kaverille ja nyt hommasin uuden ja päätin tehdä lyhyen kaavan käyttöönoton ilman hifistelyä jotta todistan ohjeeni oikeaksi.
  1. Pesin pannun astianpesuaineella
  2. Kuumensin pannun 1200w valurautalevyllä lämpimäksi ja pyyhin kevyen öljyisellä talouspaperilla pannun ja kuivalla hetken päästä perään.
  3. Toistin tämä 3 kertaa, levy täysillä eikä pannua jäähdytelty välillä
  4. Pilkoin perunaa ja paistoin pannulla kuorineen reilussa öljyssä. Hetken kun oli levy täysillä pudotin puolelle teholle ja kypsensin perunat loppuun.
  5. Paistoin makkaraa samassa öljyssä puoliteholla.
  6. Lisäsin vähän öljyä ja paistoin kananmunan


Mitään ei jäänyt kiinni ruokaa tehdessä ja pinta on sileä sormella tunnustellessa vaikka näyttää muuta. Nyt pannu on valmis kovaan käyttöön ja väriä tulee minkä tulee. Tämäkin suorite todistaa taas että kaiken A ja O on riittävä lämpö.
Salaisuus on ettei ole mitään salaisuutta, vaan pannu vain ahkeraan käyttöön. Ei ravintoloissakaan näillä hihitellä vaan ovat päivittäisessä kovassa käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 913
Täysin OT, mutta näin wanhana murona(herran isä olin about 20w kun rekisteröidyin muroon) on tämä kaikessa hifistely myös siirtynyt tänne, hyvä niin. Kaikessa hinkataan asetuksia jne. optimaaliseksi ja etsitään "oikeaa" tapaa. Mun mielestä hyvä asia :thumbsup: Mitä nyt seurannu esim. tuota ILP-ketjua, haetaan parhaita asetuksia ja tapoja lämmittää, puhumattakaan jostain kellotus-ketjusta.

Sama pätee myös tähän triidiin. Kokemuksia, käytäntöjä jne. jolla voi olla arvokasta tietoa uudelle käyttäjälle.

Jos/kun uus pannu saapuu olen "old-cool" ja teen rasvapoltot pannulle ennen käyttöä vaikka se ei välttis ole tarpeellista.

Oli pakko kommentoida koska tämähän on foorumi missä jaetaan arvokasta tietoa, joskus toki väärääkin :lol:
 
Liittynyt
12.01.2023
Viestejä
1
Sanokaas nyt, että mikä olis hyvä rosterinen paistokasari. Ennestään löytyy 28cm hiiliteräspannu ja nyt pitäis rosterinen paistoväline hankkia kylkeen. Ajattelin, että paistokasari vois olla omiin tarpeisiin hyvä.

Tää Scanpanin 26cm on sellainen mikä varmasti kokonsa ja muotonsa puolesta olisi sopiva, mutta mites toi Scanpan noin muuten? Onko laadukkaita? Löytyykö laadukkaampia (ja edullisempia) jostain? Toi 100e on kyllä se kipuraja tässä, mutta mieluiten kyllä sais hinta mennä sen satasen alle, jos ei muuten, niin sitten tarjouksia kyttäämällä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Sanokaas nyt, että mikä olis hyvä rosterinen paistokasari. Ennestään löytyy 28cm hiiliteräspannu ja nyt pitäis rosterinen paistoväline hankkia kylkeen. Ajattelin, että paistokasari vois olla omiin tarpeisiin hyvä.

Tää Scanpanin 26cm on sellainen mikä varmasti kokonsa ja muotonsa puolesta olisi sopiva, mutta mites toi Scanpan noin muuten? Onko laadukkaita? Löytyykö laadukkaampia (ja edullisempia) jostain? Toi 100e on kyllä se kipuraja tässä, mutta mieluiten kyllä sais hinta mennä sen satasen alle, jos ei muuten, niin sitten tarjouksia kyttäämällä.
Ikeastahan saa hyvän parilla kympillä
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
147
Sanokaas nyt, että mikä olis hyvä rosterinen paistokasari. Ennestään löytyy 28cm hiiliteräspannu ja nyt pitäis rosterinen paistoväline hankkia kylkeen. Ajattelin, että paistokasari vois olla omiin tarpeisiin hyvä.

Tää Scanpanin 26cm on sellainen mikä varmasti kokonsa ja muotonsa puolesta olisi sopiva, mutta mites toi Scanpan noin muuten? Onko laadukkaita? Löytyykö laadukkaampia (ja edullisempia) jostain? Toi 100e on kyllä se kipuraja tässä, mutta mieluiten kyllä sais hinta mennä sen satasen alle, jos ei muuten, niin sitten tarjouksia kyttäämällä.
Itsellä on hyvät kokemukset Fiskarsin ja Heirolin teräspannuista.

Pääasia että on vähän massaa niin pannu pitää hyvin lämmön, ja että on uunin kestävä kahva.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Ääni tälle. 24-senttinen 25 euroa ja 28-senttinen 35 euroa, riittävästi korkeutta ja massaakin ihan mukavasti.
Oliko näissä joku muovi- tai kumi-insertti kahvassa? Heirolin pannua olen katsonut Kärkkäisellä ja se vaikuttaa asialliselta ja sen ite gommaisin jos olisin vailla. Toki on kalliimpi kuin Ikean pannu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
824
Sanokaas nyt, että mikä olis hyvä rosterinen paistokasari. Ennestään löytyy 28cm hiiliteräspannu ja nyt pitäis rosterinen paistoväline hankkia kylkeen. Ajattelin, että paistokasari vois olla omiin tarpeisiin hyvä.

Tää Scanpanin 26cm on sellainen mikä varmasti kokonsa ja muotonsa puolesta olisi sopiva, mutta mites toi Scanpan noin muuten? Onko laadukkaita? Löytyykö laadukkaampia (ja edullisempia) jostain? Toi 100e on kyllä se kipuraja tässä, mutta mieluiten kyllä sais hinta mennä sen satasen alle, jos ei muuten, niin sitten tarjouksia kyttäämällä.
Mulla on ollut nyt reilu 2 vuotta just tämä Scanpan Fusion 5 -paistokasari hiiliteräspannun kaverina ja olen tykännyt kovasti. Useamman vuoden käytössä ollut ja hyvin pinnoittunut hiiliteräspannu on puhtaasti paistinpannuna, jolla paistan lähinnä kananmunia ja kalaa. Kaikki kastikkeet tomaattisista kermaisiin teen sitten paistokasarilla.

Silloin pari vuotta sitten näitä aika paljon tutkin ja ymmärsin, että Scanpanin Fusion 5 -sarja on Suomessa helposti saatavista pannuista lähinpänä rapakon takana paljon arvostettua All-Clad-sarjaa. Paksu, painava ja ei sisällä mitään saumoja.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Mulla on ollut nyt reilu 2 vuotta just tämä Scanpan Fusion 5 -paistokasari hiiliteräspannun kaverina ja olen tykännyt kovasti.
Joo. Mulla ei ole just tätä pannua, mutta muita Scanpanin välineitä kyllä ja kaikki on todella korkeaa laatua. Ovh. on kyllä sitten usein sen mukainenkin, mutta toikin pannu todnäk. n. 15 - 2 kertaa painavampi kuin Ikean vastaava. Onko sillä sitten oikeasti väliä onkin eri juttu, mutta fiilishommiahan nämä paljon on myöskin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 764
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom