Telialle homma haltuun - kaapeliyhteyden ongelmanratkonta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TimbeS
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.11.2018
Viestejä
110
2006 rakennetussa kerrostalon vuokra-asunnossa on Telian kaapelinetti. Yli kaksi kuukautta jatkuneet soittelut, selvitykset ja huollot eivät ota loppuakseen kun yhteyttä ei saada korjattua.

Yhteys katkeili ensimmäiset viikot lähes päivittäin. Tämä saatiin kuriin korjaamalla talon sisäverkkoa, käsittääkseni lisäämällä vahvistimia rapun keskukselle. Yhteyden katkeamisongelma on poistunut, mutta tilalle on mystisesti tullut pingin seilaaminen. Pelaan paljon verkkopelejä eikä siitä tietenkään tule mitään jos ping huitelee pilvissä.

Tätäkin on nyt käyty ratkomassa, tai siis "ratkomassa" useita kertoja. Useat "vika korjattu, vastaa viestiin häiriö jos se jatkuu" viestit oon joutunut kuittaamaan häiriöllä. Lainamodeemia koitettu, kuten myös modeemia siltaavassa tilassa. Tuntuu että telialla ei ole homma hanskassa niin kuin pitäisi, miten voi olla että kohta kolme kuukautta ja valehtelematta 10 käyntikertaa eri tahoilta ei riitä vian lähteen selvittämiseen?

Kaipaisin nyt vinkkejä tai pohdintaa, miten asian saa hoidettua maaliin. Teknisiä neuvojakin otetaan vastaan, joskin ymmärrän että oikea diagnosointi vaatisi varmasti paikanpäältä touhuamista. Onko mitään järkeä taloyhtiön kanssa yrittää sohlata asiaa eteenpäin? Tänäänkin telialta sitä kehottivat tekemään koska sisäverkon asiat eivät heille kuulu, vaikka kovasti touhuavat täällä ja edelleen vikailmoitus on avoin. En aivan ymmärrä. Suuri epäilys vain on, että taloyhtiötä ei kiinnosta alkaa selvitystöihin jos ongelma on lähinnä joku nettipelaaminen...
 
Viimeksi muokattu:
Uudessa vuokra-asunnossa on Telian kaapelinetti. Yli kolme kuukautta jatkuneet soittelut, selvitykset ja huollot eivät ota loppuakseen kun yhteyttä ei saada korjattua.

Yhteys katkeili ensimmäiset pari kuukautta lähes päivittäin. Tämä saatiin kuriin korjaamalla talon sisäverkkoa, käsittääkseni lisäämällä vahvistimia rapun keskukselle. Yhteyden katkeamisongelma on poistunut, mutta tilalle on mystisesti tullut pingin seilaaminen. Pelaan paljon verkkopelejä eikä siitä tietenkään tule mitään jos ping huitelee pilvissä.

Tätäkin on nyt käyty ratkomassa, tai siis "ratkomassa" useita kertoja. Useat "vika korjattu, vastaa viestiin häiriö jos se jatkuu" viestit oon joutunut kuittaamaan häiriöllä. Lainamodeemia koitettu, kuten myös modeemia siltaavassa tilassa. Tuntuu että telialla ei ole homma hanskassa niin kuin pitäisi, miten voi olla että kolme kuukautta ja valehtelematta 10 käyntikertaa eri tahoilta ei riitä vian lähteen selvittämiseen?

Kaipaisin nyt vinkkejä tai pohdintaa, miten asian saa hoidettua maaliin. Teknisiä neuvojakin otetaan vastaan, joskin ymmärrän että oikea diagnosointi vaatisi varmasti paikanpäältä touhuamista. Onko mitään järkeä taloyhtiön kanssa yrittää sohlata asiaa eteenpäin? Tänäänkin telialta sitä kehottivat tekemään koska sisäverkon asiat eivät heille kuulu, vaikka kovasti touhuavat täällä ja edelleen vikailmoitus on avoin. En aivan ymmärrä. Suuri epäilys vain on, että taloyhtiötä ei kiinnosta alkaa selvitystöihin jos ongelma on joku nettipelaaminen...

Ainut keino on vängätä isännöitsijän kautta, tai käskeä vuokraisäntää soittamaan isännöitsijälle asiasta. Telia ei pysty tekemään mitään vian rajautuessa sisäverkkoon, koska eivät voi ruveta saneeraamaan antenniverkkoa. Tuo vahvistimen virittäminen on kaikki mitä ne voi tehdä, plus sitten käydä mittaamassa vaimennuksia rasioista. Jos kiinteistössä on ketjuverkko niin siellä on jollain mummolla digiboksi vuodelta 2001 kiinni mikä aiheuttaa kohinaa koko rapun antennirasioissa.

Ja taloyhtiö ei mummo % riippuen hevillä rupea tekemään mitään. Tiedän taloyhtiön, missä Telia vaati suodattimien asentamista koska koko taloyhtiö kohisi takaisin verkkoon päin ja pisti samaan nodeen kuuluvat kiinteistöt alas verkosta aina toisinaan. Suodattimien asentamisen sijaan tämä taloyhtiö poistui kaapeliverkosta ja hankki antennin katolle.
 
Ainut keino on vängätä isännöitsijän kautta, tai käskeä vuokraisäntää soittamaan isännöitsijälle asiasta. Telia ei pysty tekemään mitään vian rajautuessa sisäverkkoon, koska eivät voi ruveta saneeraamaan antenniverkkoa. Tuo vahvistimen virittäminen on kaikki mitä ne voi tehdä, plus sitten käydä mittaamassa vaimennuksia rasioista. Jos kiinteistössä on ketjuverkko niin siellä on jollain mummolla digiboksi vuodelta 2001 kiinni mikä aiheuttaa kohinaa koko rapun antennirasioissa.

Ja taloyhtiö ei mummo % riippuen hevillä rupea tekemään mitään. Tiedän taloyhtiön, missä Telia vaati suodattimien asentamista koska koko taloyhtiö kohisi takaisin verkkoon päin ja pisti samaan nodeen kuuluvat kiinteistöt alas verkosta aina toisinaan. Suodattimien asentamisen sijaan tämä taloyhtiö poistui kaapeliverkosta ja hankki antennin katolle.

Sähköasentaja ainakin puhu tähtiverkosta, mutta ei ihan varma asiasta ollut. Talo on 2006 rakennettu ja asuinväki hyvinkin suurilta osin juuri iäkästä kansaa. Jos on tehty tähtiverkolla, onko mitään mahdollisuutta että muiden asukkaiden vialliset laitteet aiheuttaisivat häiriötä? Vähän alkaa ihmetyttämään että vikaa ei löydy, asuntooni on vaihdettu kaikki mahdollinen rasoista ja jakajista lähtien. Pääjakaja on tarkistettu ja mittailtu joka suuntaan sekä lisätty vahvistuksia. Pakkohan sen vian on jossain olla.

Tuntuu typerältä lähteä vääntämään taloyhtiön tai isännöitsijän kanssa, kun luultavasti muutamme tästä ensi kesänä jokatapauksessa pois. Asia tuskin etenisi kovin tehokkaalla vauhdilla jos ollenkaan...

Telian puolelta sanoivat että tulevat vielä selvittämään. Täytyisi nyt vaan saada kavereita hommiinsa jotka oikeesti osaa juttunsa, vähän arvailulta on tuntunut tähän asti ja monesti ollut "nettiasiat" tai "pingiin liittyvät" oman osaamisalueen ulkopuolella. Miksei sieltä sitten laiteta ukkoja jotka nää asiat hanskaa, en tajua.
 
No miten se toimii nyt? Kun pingaat vaikka 1,000 kertaa default gatewayta Telian puolella ethernetillä, mikä on min/max/avg/stddev/packet loss?
Yhteys on katkeillut joskus lähes päivittäin eli siis on toiminut jopa 24h putkeen? Kuinka pitkiä katkoja on ollut? Oletko kysellyt muilta asukkailta referenssejä onko muilla samoja ongelmia?
 
No miten se toimii nyt? Kun pingaat vaikka 1,000 kertaa default gatewayta Telian puolella ethernetillä, mikä on min/max/avg/stddev/packet loss?
Yhteys on katkeillut joskus lähes päivittäin eli siis on toiminut jopa 24h putkeen? Kuinka pitkiä katkoja on ollut? Oletko kysellyt muilta asukkailta referenssejä onko muilla samoja ongelmia?

Katkokset ovat siis korjaantuneet, niitä ei enää tule. Ainoa ongelma on tuo ajoittainen pingin nousu, joka kestää yleensä pari tuntia kerrallaan. Katkot, silloin kun niitä oli olivat lyhyitä. Yhteyden uudelleen muodostaminen kestää aina n. 15-30min eli poikkeuksellisen kauan, riippumatta onko yhteys sammunut katkoksen takia vai itse käynnistänyt laitteen uudestaan.

Tuota pingaamista en aivan ymmärtänyt, teen huomenna jos tarkennat vielä että minkä palvelun kautta saa pingattua 1000 kertaa ja saa tulosten keskiarvot. Tällä hetkellä toimii hyvin, ping n. 10ms ja jitter 1-4ms. Kun ei toimi, ping voi olla esim 50ms ja jitter 150ms. Tätä kestää esimerkiksi sen pari tuntia jonka jälkeen toimii jälleen hyvin.
 
PingPlotter Standard lataukseen ja asennat/pistät pitkän siivun tallentamaan tuloksia jne - älä anna tietokoneen sammua/nukkua tms kesken..
 
Siitä on jo 5 vuotta kun käytin Telian paskaa kaapelinettiä. Muistan kyllä sen, että yhteydestä sai välttävän muuttamalla modeemin siltaavaksi ja laittamalla kunnon reitittimen hoitamaan lähiverkkoa.

Kyseinen Cisco EPC38xx-jotain boksi oli sen verran huono, että kämppiksen Spotify-kuuntelut (Spotify ns. "seedasi" musiikkia tuolloin muille käyttäjille mitä se ei enää tee) nosti pingiä Dotassa 20ms verran.

Tee dslreportsin bufferbloat-testi ja heitä tulokset tänne.
 
Tuota pingaamista en aivan ymmärtänyt, teen huomenna jos tarkennat vielä että minkä palvelun kautta saa pingattua 1000 kertaa ja saa tulosten keskiarvot. Tällä hetkellä toimii hyvin, ping n. 10ms ja jitter 1-4ms. Kun ei toimi, ping voi olla esim 50ms ja jitter 150ms. Tätä kestää esimerkiksi sen pari tuntia jonka jälkeen toimii jälleen hyvin.
Kokeile MTR:ää johonkin (vaikkapa 1.1.1.1 tai lähin Telian gateway), ja anna sen olla useampi tunti päällä. Pingin seilaus ja packetlossit näkyvät.
Windowsille esimerkiksi WinMTR.
 
Siitä on jo 5 vuotta kun käytin Telian paskaa kaapelinettiä. Muistan kyllä sen, että yhteydestä sai välttävän muuttamalla modeemin siltaavaksi ja laittamalla kunnon reitittimen hoitamaan lähiverkkoa.

Kyseinen Cisco EPC38xx-jotain boksi oli sen verran huono, että kämppiksen Spotify-kuuntelut (Spotify ns. "seedasi" musiikkia tuolloin muille käyttäjille mitä se ei enää tee) nosti pingiä Dotassa 20ms verran.

Tee dslreportsin bufferbloat-testi ja heitä tulokset tänne.

Tuossa juuri tekemäni testi. Speed test result

Saisi varmaan enemmän irti, jos testin hetkellä yhteys oireilisi? Vai kertooko tuokin jo jotain?

Laitan tuon MTR testin ja Pingplotterin ajelemaan pidemmäksi aikaa ja laitan niistä tuloksia pian tänne.
 
Tuossa juuri tekemäni testi. Speed test result
Tuossa näkyy jo ongelmaa: Re-xmit 1.7%
Itsellä tuli 0%. Packet loss aiheuttaa valtavaa viivettä

EDIT: Kun pingaat default gatewaylle, näet onko se ongelma lokaali, todennäköisesti on. Tarjoaako kaapelimodeemi mitään diagnostiikkatietoja, logeja jne?
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa näkyy jo ongelmaa: Re-xmit 1.7%
Itsellä tuli 0%. Packet loss aiheuttaa valtavaa viivettä

EDIT: Kun pingaat default gatewaylle, näet onko se ongelma lokaali, todennäköisesti on. Tarjoaako kaapelimodeemi mitään diagnostiikkatietoja, logeja jne?

Pingaan nyt 1.1.1.1 osoitteeseen. Ping on nytkin hyppinyt kun olen tuota seurannut, pingplotter ollut käynnissä pari tuntia. Mikä on default gateway, mistä sen voi selvittää? Ja tarkoittaako jos ongelma on lokaali, että ongelma on sisäverkossa tai laitteissa, ei serverissä tai muualla rakennuksen ulkopuolella?

Oon jonkin aikaa ottanut modeemin logeja talteen, lähinnä kyllä yhteyden katkeamistapauksissa joka ei sinänsä välttämättä tähän ping ongelmaan liity. Ei tuolla event logissa tunnu näkyvän mitään vaikka pingin kanssa on häikkää. Nyt en pääsekään sinne modeemin hallintasivulle kun tuo on siltaavana, mutta muutaman kerran olen sen katsonut. Ainakaan päivämäärää ja kellonaikaa se ei ole osannut tallentaa kun olen ping ongelmiin liittyen katsellut, toisin kuin katkeamistapauksissa jolloin kellonaika ja pvm tallentuu täsmällisesti.
 
Default Gateway on sinun sisäverkon reitittimen osoite. Esim 192.168.0.1, tai 192.168.1.254
Vaihtoehtoja riittää. Windows tietokoneella näet tuon infon jos avaat mustan ruudun (command prompt, komentokehote) ja kirjoitat siihen ipconfig ja painat enteriä. Oletusyhdyskäytävä rivillä lukee tää info.

Jos sun modeemi jumii/tahmaa ja myös tuo pingi samaan aikaan nousee kun muutkin seurattavat -> antaa olettaa että vika olisi vielä modeemissa..
 
Pingaan nyt 1.1.1.1 osoitteeseen. Ping on nytkin hyppinyt kun olen tuota seurannut, pingplotter ollut käynnissä pari tuntia. Mikä on default gateway, mistä sen voi selvittää? Ja tarkoittaako jos ongelma on lokaali, että ongelma on sisäverkossa tai laitteissa, ei serverissä tai muualla rakennuksen ulkopuolella?
:
Nyt en pääsekään sinne modeemin hallintasivulle kun tuo on siltaavana, mutta muutaman kerran olen sen katsonut.
Kyllä, todennäköisesti vika ei ole ainakaan default gatewaysta internetin suuntaan, mutta Telian tapauksessa sekin on mahdollista.
SIltaus onkin hyvä tieto, vähentää vikamahdollisuuksia kaapelimodeemissa (lisää kylläkin ulkopuolella). Mikä reititin siis on kiinni modeemissa, vai onko se suoraan PC:ssä?
 
Kyllä, todennäköisesti vika ei ole ainakaan default gatewaysta internetin suuntaan, mutta Telian tapauksessa sekin on mahdollista.
SIltaus onkin hyvä tieto, vähentää vikamahdollisuuksia kaapelimodeemissa (lisää kylläkin ulkopuolella). Mikä reititin siis on kiinni modeemissa, vai onko se suoraan PC:ssä?

PC suoraan modeemissa kaapelilla. Normaalisti ei ole ollut siltaavana modeemi, nyt vaan testasin josko se auttaisi. Ei ollut vaikutusta.

Vissiin tuo default gateway vaihtunut kun on laittanut siltaavaksi? ip config sanoo nyt että se on 80.221.jne, aiemmin ollut mielestäni tuo perus 192.168....
 
Telian puolella default gateway on sama, mutta siltaavana se on suoraan PC:n reititystaulussa, modeemi reitittävänä modeemin reititystaulussa.
Pingaa siihen "riittävästi" ja katso tuleeko packet lossia. Ei saisi tulla. 1k:lla ja 1.7% packet lossilla pitäisi jo näkyä eli aika nopeasti
 
Telian puolella default gateway on sama, mutta siltaavana se on suoraan PC:n reititystaulussa, modeemi reitittävänä modeemin reititystaulussa.
Pingaa siihen "riittävästi" ja katso tuleeko packet lossia. Ei saisi tulla. 1k:lla ja 1.7% packet lossilla pitäisi jo näkyä eli aika nopeasti

Tuossahan näkyy näppärästi default gatewaykin kun pingasin tonne 1.1.1.1. Vähän ehkä suppeat nuo tulokset mitä tolla MTR:llä saa, kertookohan nuo nyt mitään. Täytyy jatkaa testailuja.

1603300524025.png
 
Onko tuo nyt reitittävässä tilassa? Joka tapauksessa packet lossia ei näytä olevan yhtään (0%) melko pitkässä testissä, 2.6k traceroutessa moneen paikkaan.
Voisiko PC:n verkkoliitäntä ("verkkokortti") emolla olla myös epäilyksenalainen, varsinkin jos ei Intel-rautaa?

EDIT: Viivettä tuossa kyllä näkyy, tosin sen frekvenssi on kohtuu pieni:
192.168.0.1: Worst 22! (ms), Avg 2
10.20.144.1: Worst 523!!, Avg 23

EDIT2: Joka tapauksessa suora ping on parempi testi kuin traceroute. Windowsin tapauksessa esim.
ping -n 1000 192.168.0.1
ping -n 1000 10.20.144.1
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo nyt reitittävässä tilassa? Joka tapauksessa packet lossia ei näytä olevan yhtään (0%) melko pitkässä testissä, 2.6k traceroutessa moneen paikkaan.
Voisiko PC:n verkkoliitäntä ("verkkokortti") emolla olla myös epäilyksenalainen, varsinkin jos ei Intel-rautaa?

EDIT: Viivettä tuossa kyllä näkyy, tosin sen frekvenssi on kohtuu pieni:
192.168.0.1: Worst 22! (ms), Avg 2
10.20.144.1: Worst 523!!, Avg 23

EDIT2: Joka tapauksessa suora ping on parempi testi kuin traceroute. Windowsin tapauksessa esim.
ping -n 1000 192.168.0.1
ping -n 1000 10.20.144.1

Joo, reitittävässä nyt. En osaa sanoa oireiliko tuon testauksen aikana. Vika ilmenee siis pleikkarilla pelatessa useimmiten, jolloin tulee yleensä testattua speedtestillä mitä ping ja jitter näyttää. Aina menneet yks yhteen, eli jos peli nykii niin speedtest näyttää suurta ping ja jitter lukemaa, ja myös toisin päin eli speedtestin kun tekee ennen pelaamista ja oireet näkyy, niin tietää etukäteen että nyt tulee nykimään.

Vian laatu on nimenomaan sellainen, että ping seilaa normaalin (vaikka 60 jollain peliserverillä) ja suuren välillä, ei pysy jatkuvasti huipussa. Eli pomppii tiheällä tahdilla sinne tänne. Ja sitten yks kaks saatta toimia normaalisti ja tasaisesti. Epäilen kyllä että jotain tekemistä olisi sisäverkon käytön tai muun ruuhka-ajan tekijän kanssa. Tuntuma sellainen että oireilee iltapäivällä useiten.

Täytyy huomenna ajella noita testejä vielä ehdottamillasi osotteilla.
 
Tuossa näkyy jo ongelmaa: Re-xmit 1.7%
Itsellä tuli 0%. Packet loss aiheuttaa valtavaa viivettä

EDIT: Kun pingaat default gatewaylle, näet onko se ongelma lokaali, todennäköisesti on. Tarjoaako kaapelimodeemi mitään diagnostiikkatietoja, logeja jne?


Nyt sain mittailuja samalla hetkellä kun tuo oireili. Tässä Bufferbloat testi, ei ollut mikään pingaamassa samaan aikaan kun tuon ajoin.


Sitten pingaukset yhtä aikaa 192.168.0.1 ja 10.20.144.1 (onko tämä nyt siis joku telian gateway?) Pari kuvakaappausta. Ylemmässä kuvassa 10.20.144.1, se näyttää nähtävästi silloin tuon default gatewayn pingin myös. Alemmassa kuvassa samalta ajalta pelkkä default gateway. Eli pingi hyppii (10.20.144.1) muutaman sekunnin välein tonne 100ms hujakoille ja usein ylikin, kun sen normaalisti tulisi tuolle IP:lle olla korkeintaan 20 luokkaa. Vastaavia piikkejä en havaitse tuossa default gatewayssa joka näyttää käyttäytyvän aika normaalisti koko ajan, mitä tästä on nyt siis tulkittavissa? Pitkän testailun jälkeen packet lossia ei juurikaan tullut, ainoastaan kerran joka sattuu nyt tuossa kuvassa punaisella näkymään.

1603384377081.png


1603384444536.png
 
Varmista sieltä modeemin hallinnasta, mikä se Telian ensimmäinen kaapeliverkon gateway (modeemin default gateway) on.
Se, että pelkän modeemin pingit ovat noin korkeat ja joskus jopa liki 20 ms, ei kyllä näytä kovin hyvältä. Mikä se modeemi on ja onko sen tilalle kokeiluun jotakin parempaa kaapelimodeemia?
 
Varmista sieltä modeemin hallinnasta, mikä se Telian ensimmäinen kaapeliverkon gateway (modeemin default gateway) on.
Se, että pelkän modeemin pingit ovat noin korkeat ja joskus jopa liki 20 ms, ei kyllä näytä kovin hyvältä. Mikä se modeemi on ja onko sen tilalle kokeiluun jotakin parempaa kaapelimodeemia?

Ei kai se mikään muukaan voi olla kuin tuo?

1603394253099.png


Sit löyty myös WAN IP address (10 numeroa), ei varmaan tämä ainakaan? Muita varteenotettavia ei kyllä minusta ole.

1603394402545.png


Modeemi on Telian kauppaama Technicolor CGA2121. On kokeiltu Telian vastaavalla lainamodeemilla jolla ei tullut parannusta yhteyteen, voishan sitä toki koittaa vielä pingailla lainamodeemillakin. Mutta en jotenkin usko että sillä paranisi.

Aika kehno saatavuus on missään kaapelimodeemeissa. Verkkokaupalla on noita 300 euron Fritzboxeja, jotka eivät ilmeisesti edes toimi Telian verkossa.

Tässä alkaa muutto tuntua kohta ainoalta ratkaisulta, ei tän ihan näin pitäisi mennä! :D

EDIT: Taustoitetaan vielä lisää sen verran, että alkuperäinen vika eli yhteyden katkeilu korjattiin käsittääkseni sillä, että johonkin koko rapun pääjakajalle lisättiin vahvistin. Aiemmissa mittauksissa rasialta tuli lievästi liian alhaista lukemaa (62 dB muistaakseni) ja modeemin lähetysteho pukkas ilmeisesti kokoajan täysillä. Telian kaverin mukaan nykytilanteessa lisävahvistus aiheutti sen että nyt vastaanottoteho on hieman liikaa (muistaakseni, nää menee oman osaamisalueen ohi). Sen jälkeenkin on jotain "korjauksia" käyty tekemässä, en vain yhtään tiedä mitä. Ihan ensimmäinen kaveri joka täällä kävi mittaamassa hienommalla laitteella, totesi että signaali on heikko alataajuuksilla. Talossa häärännyt sähkömies ei siitä mitään ymmärtänyt ja puhui vain desibeleistä, jotenkin on sellanen kutina että alataajuuksien vaimenemisessa vois olla syy asiaan, vaikka en yhtään ymmärrä mistä moinen voi johtua.
 
Viimeksi muokattu:
Aika mielenkiintoisia tuloksia tuo dslreports antaa:
1603400554113.png

Useammin ajettuna laatu vaan paranee :cool:
Näyttää vahvasti siltä että re-xmit riippuu siitä mikä valikoitui toiseksi pääksi.
Speed test result
Speed test result
Speed test result
Speed test result
Speed test result

Testien aikana ping pyöri terminaalissa 1.1.1.1, normaalisti 9-10ms, testin aikana muutama hassu ~35ms ja pääosin 20-24ms.
Modeemin ilmoittama Telian default gw pingaa pääosin 5-7ms, joskus 11 tai 14.

En ole koskaan huomannut ulkoverkon osalta minkäänlaista ongelmaa. Telian kaapeli omakotitalossa, modeemina reitittävä EPC3928 ja sen takana reitittävä ASUS RT-AC68U. Muistaakseni testikone on vielä yhden HP tyhmän 1G reitittimen takana.
Asennuksen yhteydessä piti vähän säätää linjan vaimennuksia, nyt tulevat kanavat (8) ovat 3.2-4.1dBmV snr 41.8-42.0dB, lähtevät kanavat (4) 51.0 dBmV. Jouduin lisäämään modeemin kaapeliin vähän vaimennusta kun oli liian voimakas signaali, sen jälkeen on toiminut reilu pari vuotta täysin ongelmitta (ukkosesta johtuvaa koko alueen pimenemistä ei lasketa...).
 
Sen verran pitäisi ominaisuuksia olla kaapelimodeemissa(kin), että signaaliolosuhteista näkee reaaliaikaisesti tietoa. Tässä esimerkki VDSL2:sta
1603421927247.png
 
Aika mielenkiintoisia tuloksia tuo dslreports antaa:
1603400554113.png

Useammin ajettuna laatu vaan paranee :cool:
Näyttää vahvasti siltä että re-xmit riippuu siitä mikä valikoitui toiseksi pääksi.
Speed test result
Speed test result
Speed test result
Speed test result
Speed test result

Testien aikana ping pyöri terminaalissa 1.1.1.1, normaalisti 9-10ms, testin aikana muutama hassu ~35ms ja pääosin 20-24ms.
Modeemin ilmoittama Telian default gw pingaa pääosin 5-7ms, joskus 11 tai 14.

En ole koskaan huomannut ulkoverkon osalta minkäänlaista ongelmaa. Telian kaapeli omakotitalossa, modeemina reitittävä EPC3928 ja sen takana reitittävä ASUS RT-AC68U. Muistaakseni testikone on vielä yhden HP tyhmän 1G reitittimen takana.
Asennuksen yhteydessä piti vähän säätää linjan vaimennuksia, nyt tulevat kanavat (8) ovat 3.2-4.1dBmV snr 41.8-42.0dB, lähtevät kanavat (4) 51.0 dBmV. Jouduin lisäämään modeemin kaapeliin vähän vaimennusta kun oli liian voimakas signaali, sen jälkeen on toiminut reilu pari vuotta täysin ongelmitta (ukkosesta johtuvaa koko alueen pimenemistä ei lasketa...).

Miten lisäsit vaimennusta? Telian kaiffari ehdotti että vois kokeilla 5db vaimennuksen lisäämistä mun kämppään, mut mulla ei oo mitään aavistusta onko se tehty vai ei. Saakohan tarvittavaa palikkaa yksityinen ees ostettua vai onko niitä vaan tukussa...?
 
Miten lisäsit vaimennusta? Telian kaiffari ehdotti että vois kokeilla 5db vaimennuksen lisäämistä mun kämppään, mut mulla ei oo mitään aavistusta onko se tehty vai ei. Saakohan tarvittavaa palikkaa yksityinen ees ostettua vai onko niitä vaan tukussa...?

Alunperin sellaisella kaapelin väliin tulevalla vaimennuspalikalla.
Ja vähän myöhemmin sopivan vaimennuksen omaavalla jakajalla kun järjestettiin uudelleen antenniverkko, nyt erillistä vaimenninta ei enää tarvita.

Modeemi on samassa tilassa johon tulee kaapeli ulkoa ja se on kytketty suoraan jakajaan (muistaakseni lähtö 12.5dB). Kytkennällisesti jakotukin jälkeen on F kulma, johto tilan toiselle puolelle, F- jatko, toinen lyhyt kaapeli, F- kulma, modeemi.
Talon ainoa tv (oikeasti vu+ duo2) on jakajan toisessa lähdössä ja silloin noin pari vuotta sitten vaihdoin seinässä olleen vanhan rasian uuteen muistaakseni 1-2 vaimennuksella.

Saahan noita, esimerkiksi: Hakutulokset: 'vaimennin'
Eri liikkeissä on vähän erilaisia, Satshopissa näyttää olevan 3, 6, 10, 12. Silloin kun haeskelin niin pitäisi löytyä myös 2, 2.5, ja 5. Itse hain muistaakseni paikallisesta sähköliikkeestä.
 
Uudessa vuokra-asunnossa on Telian kaapelinetti. Yli kolme kuukautta jatkuneet soittelut, selvitykset ja huollot eivät ota loppuakseen kun yhteyttä ei saada korjattua.

Löydätkö asunnosta antenniverkon ”jakajan”? Pystytkö varmistumaan, että se on kytketty oikein?

Itsellä oli sellainen vika, että asuntoon tuleva kaapeli oli kytketty jakajan ulostuloon, ja sekä HD-kanavat että kaapelimodeemi eivät toimineet ollenkaan.
 
Löydätkö asunnosta antenniverkon ”jakajan”? Pystytkö varmistumaan, että se on kytketty oikein?

Itsellä oli sellainen vika, että asuntoon tuleva kaapeli oli kytketty jakajan ulostuloon, ja sekä HD-kanavat että kaapelimodeemi eivät toimineet ollenkaan.

Joo, sähkömies ollut täällä jo touhuamassa ja tuo sekä rasiat laitettu uusiks, eli on kunnossa.
 
Paljonko jakajassa on vaimennusta ?
Ja rasioissa ?

Laittoi sellasen jakajan jossa on mahd. vähän, oisko ollu 12db. Rasiasta en tiiä. Jotain hämärää niissä lukemissa edelleen sähkärin mielestä oli, jakajalle tulevasta nousukaapelista mittas 78db ja rasialta vain 62db. Tämän jälkeen vielä tosiaan käyty lisäämässä vahvistin koko rapun jakajaan, tämä poisti katkeamisongelmat, mutta nyt siis ping oireilee.
 
Laittoi sellasen jakajan jossa on mahd. vähän, oisko ollu 12db. Rasiasta en tiiä. Jotain hämärää niissä lukemissa edelleen sähkärin mielestä oli, jakajalle tulevasta nousukaapelista mittas 78db ja rasialta vain 62db. Tämän jälkeen vielä tosiaan käyty lisäämässä vahvistin koko rapun jakajaan, tämä poisti katkeamisongelmat, mutta nyt siis ping oireilee.

Jos rasiasta näkyy tyyppi/mallinumero niin google tietää. Saattaa joutua irrottamaan seinästä (vain rasia, ei johtoa), monissa on infot takapuolella.

Minkälaiset signaalitasot modeemi näyttää ?
Täällä tällaiset
1603475788966.png


Ennen muutoksia myös toimivat oli tuleva power level vähän 0 molemmin puolin. Ilmeisesti hiukan plussan puolella olisi se haluttu juttujen mukaan kun viimeksi haeskelin.
 
Illan pingailuista seuraavia tuloksia. Joku default gateway modeemin hallintasivulla oli tuo kuvan mukainen 80.221...jne. oisko tää kuitenkin se Telian default gateway sitten? Jokatapauksessa, ensimmäinen kuva on varmaankin se miltä ns. normaalitilanteessa tulisi tulosten näyttää. Pingi suurimmaksi osaksi siinä 15 ms alapuolella, välillä hyppyjä siitä hieman yli.

1603476372143.png


Toisessa kuvassa sitten hieman kontrastia ylempään, että miltä näyttää kun niitä piikkejä alkaa tulla.

1603476559011.png


Olihan siellä vähän packet lossiakin, kirkkaat punaiset pystypalkit. Kuvan yläreunassa myös hento punainen käyrä jitterille, joka villiintyy myös silloin kun ping seilaa. Netti ei ole näiden kuvien tallenteiden aikana ollut käytössä, telkkarin laitoin päälle joskus tuossa ajoin kun packet lossit näkyy, mutta tuskin se nyt siihen vaikuttaa?

1603476741980.png


Jos rasiasta näkyy tyyppi/mallinumero niin google tietää. Saattaa joutua irrottamaan seinästä (vain rasia, ei johtoa), monissa on infot takapuolella.

Minkälaiset signaalitasot modeemi näyttää ?
Täällä tällaiset
1603475788966.png


Ennen muutoksia myös toimivat oli tuleva power level vähän 0 molemmin puolin. Ilmeisesti hiukan plussan puolella olisi se haluttu juttujen mukaan kun viimeksi haeskelin.

Katon rasian huomenna. Mistä löytyy sulla signaalitasot? Mä en löydä vastaavia mistään.
 

Liitteet

  • 1603476336705.png
    1603476336705.png
    252,4 KB · Luettu: 17
Teeppä sama mittaus joskun aamuyöllä. Ettei vaan yhtiössä, samassa ”antennisegmentissä” ole joku, joka käyttää sitä kaistaa paljon. Kaapelinodeemin jälkeen ollaan jo jaetussa kapasiteetissa, sanoi myyjät ja nopeusluokat mitä tahansa.
 
Teeppä sama mittaus joskun aamuyöllä. Ettei vaan yhtiössä, samassa ”antennisegmentissä” ole joku, joka käyttää sitä kaistaa paljon. Kaapelinodeemin jälkeen ollaan jo jaetussa kapasiteetissa, sanoi myyjät ja nopeusluokat mitä tahansa.

Laitoin koko yöksi porskuttamaan. Vähän se on siltä käytössäkin tuntunut, että suurimmat ongelmat ovat silloin iltapäivällä juurikin. Yön aikana käyrä pysytteli koko ajan vihreällä, pari kertaa oli packet lossia ja muutama hassu piikki sinne 100ms tuntumaan, mutta pääosin erittäin hyvä. Vähän vois vaikuttaa siltä että yksinkertaisesti kiinteistön kaista ruuhkaantuu ja oireilee sitten heikoimmissa pisteissä.

Onkohan tollaselle ongelmalle mitään ratkaisua? Mulla liittymän nopeus on nyt 100, saatavilla ois nopeampiakin aina tuhanteen asti. Auttaiskohan teoriassa jos yhteyden vaihtaa nopeampaan?

Jos rasiasta näkyy tyyppi/mallinumero niin google tietää. Saattaa joutua irrottamaan seinästä (vain rasia, ei johtoa), monissa on infot takapuolella.

Teleste apm042. 4db vaimennus. Koitan noita signaalitasoja vielä etsiskellä hallinnasta, kun palaan kotiin.


Soittelin taas telialle, kun ei ollut hetkeen sieltä kuulunut mitään. Melko pettynyt olen kuinka pihalla siellä ollaan koko tapauksesta, ja kuinka vähän tuntuu kokonaisuuden ymmärtäminen kiinnostavan. Aika paljon on tässä tullut kerättyä havaintoja ja testauksia, silti niitä joutuu tuputtamaan enkä tiedä kirjotellaanko niitä edes ylös mihinkään, kun joka kerta tuntuu aspa olevan yhtä pihalla. Tilasin pari eri vaimenninta, 3db ja 6db, jospa niistä olisi nyt apua, muuten voi mennä hankalaksi.
 
Jos noususta on mitattu 78dB ja rasialta 62dB niin tuohan on aika hyvin linjassa siihen että rasia vaimentaa 4dB ja jako 12dB. 78-62=16, 12+4=16. Tuo 62dB pitäisi olla ihan ok kaapelimodeemille. Tuo APM042 taitaa olla ns. multimediarasia jossa on 3 lähtöä, omansa TV:lle, radiolle ja kaapelimodeemille, onhan modeemi kiinni data-liittimessä?

Nuo puhelinaspan tyypit yleensä ovat aika ulapalla, oli asia mikä tahansa. Itse olenkin Elisan aspaan pistänyt asiani mieluummin sähköpostilla jolloin ilmeisesti joku postinlukija potkaisee viestin eteenpäin jollekin joka oikeasti ymmärtääkin jostain jotain. Varmaan Telialla on ihan sama juttu.
 
Jos noususta on mitattu 78dB ja rasialta 62dB niin tuohan on aika hyvin linjassa siihen että rasia vaimentaa 4dB ja jako 12dB. 78-62=16, 12+4=16. Tuo 62dB pitäisi olla ihan ok kaapelimodeemille. Tuo APM042 taitaa olla ns. multimediarasia jossa on 3 lähtöä, omansa TV:lle, radiolle ja kaapelimodeemille, onhan modeemi kiinni data-liittimessä?

Nuo puhelinaspan tyypit yleensä ovat aika ulapalla, oli asia mikä tahansa. Itse olenkin Elisan aspaan pistänyt asiani mieluummin sähköpostilla jolloin ilmeisesti joku postinlukija potkaisee viestin eteenpäin jollekin joka oikeasti ymmärtääkin jostain jotain. Varmaan Telialla on ihan sama juttu.

Niinhän tuo on, en tiiä minkä takia sähkäri vielä ihmetteli sitä lukemaa.

Multimediarasia juu, sellaset vaihdettiin kahden antennirasian tilalle. Dataliittimeen kytketty kyllä. Täytyy laittaa sähköpostia menemään myös.
 
Laitoin koko yöksi porskuttamaan. Vähän se on siltä käytössäkin tuntunut, että suurimmat ongelmat ovat silloin iltapäivällä juurikin. Yön aikana käyrä pysytteli koko ajan vihreällä, pari kertaa oli packet lossia ja muutama hassu piikki sinne 100ms tuntumaan, mutta pääosin erittäin hyvä. Vähän vois vaikuttaa siltä että yksinkertaisesti kiinteistön kaista ruuhkaantuu ja oireilee sitten heikoimmissa pisteissä.

Tämä on kaapelimodeemiverkon ominaisuus. Mikä ikinä se rajaus onkaan, niin se haetaan muiden verkon käyttäjien kesken. Paras tapa on jakaa tuo yhteinen osuus pienempään osaan, mutta enpä usko, että Telia tai taloyhtiö ovat kovin helpolla sitä maksamassa. Minkälaisen nopeuden olet ostanut? Hitaammalla nopeudella _voit_ saada stabiilimman netin, nopeampi ei lisää sen yhteisen verkon kapasiteettia.
 
Tämä on kaapelimodeemiverkon ominaisuus. Mikä ikinä se rajaus onkaan, niin se haetaan muiden verkon käyttäjien kesken. Paras tapa on jakaa tuo yhteinen osuus pienempään osaan, mutta enpä usko, että Telia tai taloyhtiö ovat kovin helpolla sitä maksamassa. Minkälaisen nopeuden olet ostanut? Hitaammalla nopeudella _voit_ saada stabiilimman netin, nopeampi ei lisää sen yhteisen verkon kapasiteettia.

Mulla on jo hitain mahdollinen, 100 meganen. Nopeuksia olis tarjolla tonniin asti. Tässä asuu hyvin pitkälti pelkkiä eläkeläisiä jonka takia vähän ihmettelen jos kiinteistön kaista tällä asukaskokoonpanolla paukkuu. Mut varmaan jos on pari tyyppiä joilla se 1000 meganen liittymä ja waret tulilla pitkin iltaa niin siinähän se ehkä tökkää jo?

Mitä tarkotat sillä että paras tapa on jakaa tuo yhteys pienempään osaan, ja että tuskin sitä maksavat. Mitä siis? En aivan ymmärtänyt.
 
Jos rasiasta näkyy tyyppi/mallinumero niin google tietää. Saattaa joutua irrottamaan seinästä (vain rasia, ei johtoa), monissa on infot takapuolella.

Minkälaiset signaalitasot modeemi näyttää ?
Täällä tällaiset
1603475788966.png


Ennen muutoksia myös toimivat oli tuleva power level vähän 0 molemmin puolin. Ilmeisesti hiukan plussan puolella olisi se haluttu juttujen mukaan kun viimeksi haeskelin.

Tällasia. Eipä itselleni ainakaan kerro mitään.

1603644233077.png

1603644308732.png
 
Ei ole harvinaista, että siellä Telian jaossa on palanutta rautaa, softa jumissa tai kaista loppu. Siinä on halvinta syyttää asiakasta.
 
@TimbeS omaan silmääni näyttää hyvältä ku kaikki download on 256qam ja silti noin tasaiset SNR arvot..vain kanava 9 on 37.x SNR. Eli eroaa muista. Jaetussa mediassa, ei paha.
 
Niinhän tuo on, en tiiä minkä takia sähkäri vielä ihmetteli sitä lukemaa.

Multimediarasia juu, sellaset vaihdettiin kahden antennirasian tilalle. Dataliittimeen kytketty kyllä. Täytyy laittaa sähköpostia menemään myös.

Ei ne sähkärit välttämättä tiedä noista antennijutuista sen enempää.
 
Miten sitten kaapelimodeemin fyysinen kytkentä, onko se suoraan kiinni pistorasiassa, ei telkkaria kytketty?
Datasplitteriä (kaapelipistokkeesta -> netti ja tv jakaminen) kokeiltu?

Modeemi on kytketty juuri asennetun multimediarasian dataliitäntään, telkkari samaisen rasian antenniliitännässä ja vielä digiboksi toisen rasian antenniliitännässä. Ei noiden multimediarasioiden asennus tuonut mitään parannusta. Sitä ennen oli splitteri käytössä.
 
Kyllä nuo signaaliarvot näyttää ihan hyviltä.

Voi tietysti kokeilla kytkeä modeemi suoraan jakajaan ilman rasiaa ja katsoa paljonko muuttuu.
Täällä oli aluksi modeemi suoraan tulevassa kaapelissa kun oli ainoa laite, voihan senkin testata jos auttaa.
 
Niin joo, montako rasiaa on?
Kannattaamyös kokeilla niin että tv/digiboksi/modeemi on kaikki eri rasioissa
 
Kyllä nuo signaaliarvot näyttää ihan hyviltä.

Voi tietysti kokeilla kytkeä modeemi suoraan jakajaan ilman rasiaa ja katsoa paljonko muuttuu.
Täällä oli aluksi modeemi suoraan tulevassa kaapelissa kun oli ainoa laite, voihan senkin testata jos auttaa.

Niin meinaat että suoraan nousuun, ilman jakajaa kytkis? Oon miettinyt että tota vois testata. Yht. 5 rasiaa kämpässä. Ei ole vaikuttanut vaikka on ollut telkkari irti rasiasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom