Telia tuo ensimmäisenä operaattorina Suomessa eSIM-tuen kuluttajien saataville

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269



Telia on tiedottanut tänään tarjoavansa verkossaan tuen eSIM-tekniikkaa käyttäville laitteille. Ensimmäinen tuettu eSIM-tekniikkaa hyödyntävä Telian valikoimiin tuleva laite on Samsungin eilen julkistama Galaxy Watch -älykello.

Palvelut digitalisoituvat, ja myös SIM-kortin tulevaisuus on digitaalinen. Halusimme olla etulinjassa tarjoamassa asiakkaille vaivattomampaa palvelua nyt, kun eSIM-laitteet alkavat yleistyä. Asioinnista tulee eSIMin myötä nopeampaa ja helpompaa, kun yhä useammat älylaitteet kodeissa ja muualla ympärillämme tarvitsevat yhteyden internetiin”, sanoo Telian laiteliiketoiminnasta vastaava Jussi Vuorinen.

eSIM-ratkaisussa SIM (Subscriber Identity Module) on integroitu laitteeseen erillisen kortin sijaan. Liittymän voi hankkia operaattorilta suoraan verkosta ilman tarvetta fyysiselle SIM-kortille. Laitteiden suunnittelun kannalta eSIM säästää tilaa laitteiden sisältä, joka on merkittävää erityisesti pienempien laitteiden, kuten älykellojen tapauksessa.

Telialla on ollut eSIM-palvelu käytössä Norjassa ja Virossa jo vuodesta 2016 lähtien. Telian eSIM-tuki on toteutettu GSM Associationin standardin mukaisesti ja se on yhteensopiva myös muiden eSIM-tekniikkaa käyttävien laitteiden kanssa. Toistaiseksi eSIM:iä on käytetty lähinnä älykelloissa sekä muutamissa älypuhelimissa, kuten Googlen Pixel 2 -malleissa.

Lähde: Telia

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Se meneeki sit pinsettihommiks tommossen asentaminen. :D
Kyllä minä käsitän tuon integroinnin niin, että se piiri on kiinteä laitteessa ja sinne vaan kirjoitetaan aina tarvittavan operaattorin tiedot kun se otetaan käyttöön tai operaattori vaihtuu

The eSIM/Embedded SIM, or as it's more formally known, embedded Universal Integrated Circuit Card (eUICC), is smaller again at 6 mm in length and 5 mm in width and is soldered onto a device's motherboard at the point of manufacturing while having the same functionality as a removable SIM. It has M2M (Machine to Machine) and Remote Provisioning capabilities.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Huh onpa ollu hankalaa tähän asti. Ainoot kerrat kun korttia pitäny vaihtaa on ollut ensin microSIM ja sitten nano.

Ja joskus aikanaan vaihtu tele -> sonera kun otin liittymän omiin nimiin täysikäisenä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Jokos saatais kanssa omena kellon ”punanappi” versio Suomeen myyntiin?? :eek:;):drool:
Tiedote ei kerro, mutta taitanee toimia vain telian liittymän kaverina?..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Huh onpa ollu hankalaa tähän asti. Ainoot kerrat kun korttia pitäny vaihtaa on ollut ensin microSIM ja sitten nano.

Ja joskus aikanaan vaihtu tele -> sonera kun otin liittymän omiin nimiin täysikäisenä
Aika moni vaihtelee useammin, kun kilpailuttaa liittymiään ettei tarvitse normaaleja riistohintoja maksaa.


Vihdoin tämmöinenkin, eihän tuossa erillisessä sim kortissa ole ollut mitään järkeä.
Jep. Paluu vanhaan matkapuhelinaikaan ilman mitään sim-kortteja. :D
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Onhan se itse asiassa hyvä muutos. Kunnes joku kräkkää sen xD
No jaa, en ole perehtynyt sen paremmin, jotta voisi sanoa mikä on todellinen syy miksi palveluntarjoajat ovat pysyneet korteissa näinkin pitkään.

Ehkä joku siellä puolella alaa toiminut voi avata logiikkaa sen takana ;)
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Onhan se itse asiassa hyvä muutos. Kunnes joku kräkkää sen xD
No jaa, en ole perehtynyt sen paremmin, jotta voisi sanoa mikä on todellinen syy miksi palveluntarjoajat ovat pysyneet korteissa näinkin pitkään.

Ehkä joku siellä puolella alaa toiminut voi avata logiikkaa sen takana ;)
KYllähän yksi syy tuossa on varmasti ollut se että tuo mahdollistaa operaattorin ja liittymän todella helpon vaihtamisen. Varmaan yksi syy miksi näitä ei oikeastaan ole vielä puhelimessa nähty ainoana "sim-tyyppinä".
 
Viimeksi muokattu:

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Onhan se itse asiassa hyvä muutos. Kunnes joku kräkkää sen xD
No jaa, en ole perehtynyt sen paremmin, jotta voisi sanoa mikä on todellinen syy miksi palveluntarjoajat ovat pysyneet korteissa näinkin pitkään.

Ehkä joku siellä puolella alaa toiminut voi avata logiikkaa sen takana ;)
Yksi syy on ainakin se, että eSIM:n avulla asiakas voi vaihtaa operaattoria helposti milloin tahansa joka ei tietenkään ole operaattorin kannalta etu.

Myöskään roamingriistoja ei pian voida enää harrastaa jos asiakas ottaa matkan ajaksi matkakohteessa paikallisen liittymän.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
KYllähän yksi suu tuossa on varmasti ollut se että tuo mahdollistaa operaattorin ja liittymän todella helpon vaihtamisen. Varmaan yksi syy miksi näitä ei oikeastaan ole vielä puhelimessa nähty ainoana "sim-tyyppinä".
Jep. Se on se, mikä tulee tietenkin ensiksi mieleen.
Pohdin vain, että onko se kortin vaihto kenellekään sitten niin suuri asia... Varsinkin kun vaihdosta nykyään on muutenkin tehty niin helppoa, ettei oikein itse tarvitse tehdä mitään (paitsi nyt fyysisesti vaihtaa se kortti)...

No, tervetullut muutos joka tapauksessa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Nyt kun vielä tulisi järkevähintaiset liittymät joita raaskisi ostaa sitten näihin arjen pikku aparaatteihin joihin tämä tulee.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 069
Eikö Jenkeissä ole ollut jo pitkään yhdelle operaattorille lukittuja eSIM toteutuksia? Vai ovatko ne olleet jotain muuta tekniikkaa käyttäviä virityksiä? Muistan ainakin Photon Q 4G:n ajoilta, että siihen piti tehdä SIM-mod, jos halusi käyttää Jenkkien ulkopuolella tai toisella operaattorilla Jenkeissä.
Onko tuota yhdelle operaattorille rajoittamista kielletty Suomessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Eikö Jenkeissä ole ollut jo pitkään yhdelle operaattorille lukittuja eSIM toteutuksia? Vai ovatko ne olleet jotain muuta tekniikkaa käyttäviä virityksiä? Muistan ainakin Photon Q 4G:n ajoilta, että siihen piti tehdä SIM-mod, jos halusi käyttää Jenkkien ulkopuolella tai toisella operaattorilla Jenkeissä.
Onko tuota yhdelle operaattorille rajoittamista kielletty Suomessa?
Käsittääkseni USAssa operaattorilukitut puhelimet on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Suomessa taisi jotain sääntelyä tuossa olla.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 069
Käsittääkseni USAssa operaattorilukitut puhelimet on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Suomessa taisi jotain sääntelyä tuossa olla.
Juurikin näin olen käsittänyt mutta lähinnä pohdin, tuoko tämä uusi tekniikka mitään muutoksia asiaan?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
179
Jep. Se on se, mikä tulee tietenkin ensiksi mieleen.
Pohdin vain, että onko se kortin vaihto kenellekään sitten niin suuri asia... Varsinkin kun vaihdosta nykyään on muutenkin tehty niin helppoa, ettei oikein itse tarvitse tehdä mitään (paitsi nyt fyysisesti vaihtaa se kortti)...

No, tervetullut muutos joka tapauksessa :)
Eihän se itse fyysisen kortin vaihtaminen iso homma olekaan. Suurempi ongelma on sen itse kortin saaminen ja aktivoiminen. Jos nyt haluat vaihtaa operaattoria, niin siinä voi se viikko vierähtää ja vaikka kävisit liikkeessä, niin silti jokunen päivä. eSimmillä voit naputella netistä liittymävaihdon ja seuraavana päivänä toimii tai jos et halua siirtää liittymää niin varmaan puhutaan minuuteista jotta sais uuden liittymän toimintaan ilman mitään muuta.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
550
Jep. Se on se, mikä tulee tietenkin ensiksi mieleen.
Pohdin vain, että onko se kortin vaihto kenellekään sitten niin suuri asia... Varsinkin kun vaihdosta nykyään on muutenkin tehty niin helppoa, ettei oikein itse tarvitse tehdä mitään (paitsi nyt fyysisesti vaihtaa se kortti)...

No, tervetullut muutos joka tapauksessa :)
Eihän se itse fyysisen kortin vaihtaminen iso homma olekaan. Suurempi ongelma on sen itse kortin saaminen ja aktivoiminen. Jos nyt haluat vaihtaa operaattoria, niin siinä voi se viikko vierähtää ja vaikka kävisit liikkeessä, niin silti jokunen päivä. eSimmillä voit naputella netistä liittymävaihdon ja seuraavana päivänä toimii tai jos et halua siirtää liittymää niin varmaan puhutaan minuuteista jotta sais uuden liittymän toimintaan ilman mitään muuta.
Kellä kestää päiviä/viikko saada liittymä auki Sim kortilla? Itsellä ollut auki heti hommaamisen jälkeen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
179
Kellä kestää päiviä/viikko saada liittymä auki Sim kortilla? Itsellä ollut auki heti hommaamisen jälkeen.
Jos numsia netissä teet, niin ei se simmi sulle teleporttaudu. Kyllä siinä päivä pari aina menee eikä se liittymä sillä sekunnilla vaihdu kun sen simin saa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Jos numsia netissä teet, niin ei se simmi sulle teleporttaudu. Kyllä siinä päivä pari aina menee eikä se liittymä sillä sekunnilla vaihdu kun sen simin saa.
Khyl, mutta toisille se tarkoittaa enemmän. Toisille vähemmän ;)
Turha silleen kinastella ajasta. Nopeuttaisi ja helpottaisi tuota huomattavasti, kylläkin...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
525
Ja se alkoi käyttämällä Sonera (Telia) operaattoria joten ei ole ensimmäinen telia vehje eSIM tekniikkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Toivottavasti tämä ei ala tulemaan jossain kohtaa puhelimissa ainoaksi vaihtoehdoksi. Perinteisen kortin kun voi vaihtaa minuutissa toiseen puhelimeen jos puhelin vaikka hajoaa tai muusta syystä pitää saada eri luuriin liittymä hetkeksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Miten tämä eSIM ns. aktivoidaan?

Onko hallinta operaattorin päässä vaiko syöttääkö käyttäjä aina jonkin koodin kun on ensin valinnut operaattorin?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
528
Toivottavasti tämä ei ala tulemaan jossain kohtaa puhelimissa ainoaksi vaihtoehdoksi. Perinteisen kortin kun voi vaihtaa minuutissa toiseen puhelimeen jos puhelin vaikka hajoaa tai muusta syystä pitää saada eri luuriin liittymä hetkeksi.
Tää tuli itelläki mielee, ei paljoa eSimmejä vaihdeta jos ainoa yhteys on rikkimenneessä luuris(pankkitunnareiden/varmenteiden/yms. kanssa)
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Miten tämä eSIM ns. aktivoidaan?

Onko hallinta operaattorin päässä vaiko syöttääkö käyttäjä aina jonkin koodin kun on ensin valinnut operaattorin?
Luurissa on yleensä oma osio tälle, kuten esim jenkeissä iPadillä. Kellojen osalta varmaan sitten siinä puhelimeen asennettavassa ohjelmassa tms
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Mitenkähän tuo toimii hätäpuheluiden kanssa verkon vikatilanteissa? Nyt jos verkossa on sellainen vika joka estää hätäpuheluiden toimimisen oman operaattorin verkossa niin sim kortin poistamalla pystyy soittamaan toisen operaattorin verkosta hätäpuhelun.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Luurissa on yleensä oma osio tälle, kuten esim jenkeissä iPadillä. Kellojen osalta varmaan sitten siinä puhelimeen asennettavassa ohjelmassa tms
Kellot on joo selviä mutta mietin miten tämä toimii luureissa. Ipadissa olen tuon erillisen eSIM osion kyllä nähnyt mutta en sen enempää ole sitä tutkinut.

Mietin, että valitaanko operaattori, käyttäjä antaa koodin ja sen jälkeen liittymä on aktivoitu puhelimeen.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Kellot on joo selviä mutta mietin miten tämä toimii luureissa. Ipadissa olen tuon erillisen eSIM osion kyllä nähnyt mutta en sen enempää ole sitä tutkinut.

Mietin, että valitaanko operaattori, käyttäjä antaa koodin ja sen jälkeen liittymä on aktivoitu puhelimeen.
Sen mitä itse olen tietoinen niin tuo on aika automatisoitu, eli operaattorilla on jonkinlaiset määritykset jotka laite noutaa ja sieltä voi sitten valita liittymän/paketin jne.

Varmaan puhelimilla tuo tulee olemaan vähän monimutkaisempi prosessi kun vertaa iPadiin/kelloon.

Saa nähdä miten Telia tuon toteuttaa eli pitääkö olla Telia liittymä johon se esim liittymä sitten liitetään jotta saadaan "sama" numero kelloon jne
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Kuulin tuossa juuri, että Telia velottaisi tuosta eSIM:sitä 6,90e kuussa. En ole tosin ehtinyt tsekkaamaan pitääkö paikkaansa.

EDIT: Tässä on ilmeisesti kyse multisim-palvelun hinnasta eSIM:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Sen mitä itse olen tietoinen niin tuo on aika automatisoitu, eli operaattorilla on jonkinlaiset määritykset jotka laite noutaa ja sieltä voi sitten valita liittymän/paketin jne.

Varmaan puhelimilla tuo tulee olemaan vähän monimutkaisempi prosessi kun vertaa iPadiin/kelloon.

Saa nähdä miten Telia tuon toteuttaa eli pitääkö olla Telia liittymä johon se esim liittymä sitten liitetään jotta saadaan "sama" numero kelloon jne
Koitin kanssa Googlaa mutta ei oikein auennut tämä puhelimen osalta. Kaippa se selviää kun tarve tulee.
 
Liittynyt
24.04.2018
Viestejä
118
Hyvä uutinen! Ottaisin heti luureihin, en kelloon. Simmien kanssa säätäminen loppukoon!
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Kuulin tuossa juuri, että Telia velottaisi tuosta eSIM:sitä 6,90e kuussa. En ole tosin ehtinyt tsekkaamaan pitääkö paikkaansa.
Vai voisiko olla, että tuo on se jonkun pienen data-liittymän kk-hinta? Toki Telian hinnoittelu on se kotimaan kallein, joten kyllä ne tuon voi ryöstää pelkästä eSIM:in ilosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Myöskään roamingriistoja ei pian voida enää harrastaa jos asiakas ottaa matkan ajaksi matkakohteessa paikallisen liittymän.
Eu alueella riistosta on onneksi luovuttu jo.

Monasti tarvinnut sim vaihtaa toiseen puhelimeen. Lisäksi siinä saa numerot ja muut siirrettyä samassa.
Tuollainen kiinteä sim on kyllä askel kivikaudelle.
Samalla tavalla ne numerot siirtyvät ekosysteemiin liitetyn tilinkin kautta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 885
Toivottavasti tämä ei ala tulemaan jossain kohtaa puhelimissa ainoaksi vaihtoehdoksi. Perinteisen kortin kun voi vaihtaa minuutissa toiseen puhelimeen jos puhelin vaikka hajoaa tai muusta syystä pitää saada eri luuriin liittymä hetkeksi.
Monasti tarvinnut sim vaihtaa toiseen puhelimeen. Lisäksi siinä saa numerot ja muut siirrettyä samassa.
Tuollainen kiinteä sim on kyllä askel kivikaudelle.
Jos Android luuri käytössä, niin numerot kannattaa tallentaa suoraan Googlen tilille, niin ovat varmasti tallessa ja siirtyvät sitä kautta uuteenkin luuriin. Tai sitten Applen vehkeellä käyttää samaan hommaan iCloudia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
230
^Kyllä mä tärkeimmät jouduin tallentamaan kun tässä joutunut puhelinruljanssia säätämään. Lisäksi otin paperille. Ostin uuden puhelimen kun vanhasta meni laturi. Uusi puhelin huollossa jo toista kertaa kohta 2 kk. Kolmas varapuhelin ei älypuhelin. Kyllä vituttaa säätää noiden kaa, sitten simmeihin niitä adaptereita/kehikoita. Kaikissa erikokoset simmit. :sdarra:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Eikai kukaan oikeasti tallenna numeroita SIM-kortille jos käytössä on kohtuullinen älypuhelin?
Puhelimen muistissa.

En ole luottanu ettei tiedot mene eteenpäin noiden pilvistä.

Toiaaalta peli taitaa jo olla menetetty, kun välillä päivitysten jälkeen menny backupit automaattisesti päälle ja google ladannu kuvat ja muut omaan käyttöönsä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Puhelimen muistissa.

En ole luottanu ettei tiedot mene eteenpäin noiden pilvistä.

Toiaaalta peli taitaa jo olla menetetty, kun välillä päivitysten jälkeen menny backupit automaattisesti päälle ja google ladannu kuvat ja muut omaan käyttöönsä.
Minkäs tason salainen agentti sitten olet kun Googlen pilvessä eivät yhteystietosi saisi olla? o_O
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Mitä muut oikeasti tekee sitten?
Pilvipalveluissa on kaikki tarvittava puhelimen data. Esim kolme kertaa puhelinta vaihtaneena tässä kuussa: Puhelin kun alkuasentuu, lataa se edellisen puhelimen taustakuvaa ja puheluhistoriaa myöten kaiken Googlen pilvestä. simkortti on ollut itselleni täysin hyödytön vuosia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
141
Jep. Se on se, mikä tulee tietenkin ensiksi mieleen.
Pohdin vain, että onko se kortin vaihto kenellekään sitten niin suuri asia... Varsinkin kun vaihdosta nykyään on muutenkin tehty niin helppoa, ettei oikein itse tarvitse tehdä mitään (paitsi nyt fyysisesti vaihtaa se kortti)...

No, tervetullut muutos joka tapauksessa :)
Eihän se itse fyysisen kortin vaihtaminen iso homma olekaan. Suurempi ongelma on sen itse kortin saaminen ja aktivoiminen. Jos nyt haluat vaihtaa operaattoria, niin siinä voi se viikko vierähtää ja vaikka kävisit liikkeessä, niin silti jokunen päivä. eSimmillä voit naputella netistä liittymävaihdon ja seuraavana päivänä toimii tai jos et halua siirtää liittymää niin varmaan puhutaan minuuteista jotta sais uuden liittymän toimintaan ilman mitään muuta.
Laki säätää tuota numsia ainakin tällä hetkellä. Viisi työpäivää pitää numeronsiirron kestää vaikka käytännössä se voitaisiin siirtää operaattorilta toiselle heti. Eli eSIM helpottaa toki vaihtoa, muttei nykylainsäädännön puitteissa nopeuta sitä. Muistaakseni jos asiakas haluaa niin siirtoa voidaan maksua vastaan nopeuttaa. Mitään muuta lähdettä mulla ei tähän ole kuin se, että vielä vuosi sitten työskentelin operaattoriliikkeessä.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Tuohan on melkoisen kätevää. Onnistuuko Androidista iOSään vaihtaminen yhtä helposti?
Androidissa on pakko käyttää google-tunnaria kirjautumiseen, sinne kätevästi tallentuu yhteystiedotkin. Samaa tiliä voi käyttää osoitteiston lähteenä iPhonessa. Näin sitä itse käytän, lisäksi osotteiston muokkaus selaimella gmailin kautta on paljon kätevämpää kuin puhelimen näppiksellä.

Kuvat ja muut ei siirry ihan yhtä helposti mutta pelkkä android->ios käyttöönotto onnistuu nopeasti. Myös ios->android, mikäli on käyttänyt googletiliä yhteystietojen tallennukseen alunperinkin. Sitä en nyt osaa äkkiseltään sanoa voiko uusissa android-puhelimissa käyttää icloud-tiliä yhteystietojen tallennukseen.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
225
Eli paluu nmt aikakaudelle. Mitenköhän prepaid liittymät toimii vai toimivatko enään ollenkaan. Nykyisellään tulee korttia vaihdeltua puhelimien välillä useamman kerran viikossa. Nokiassa sen verta surkea kuuluvuus että tulee metsään vaihdettua moto g lte käyttöön.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 393
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom