Tekoäly eli AI sovellukset

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
681
Näitä kun alkaa nousta kuin sieniä sateella, niin ajattelin että täällä voisi keskustella niistä, joita olette testanneet ja havaintoja niistä ja onko oikeasti toimivaa.

Hyvä videot keskustelussa tuli eteen pitkä video ( Youtuben ja muiden videopalveluiden helmiä ) ja jostain podcastistä nappasin että on olemassa sovelluksia, jotka tekevät yhteenvetoja. Pikainen google toi eteen summarize.tech: AI-powered video summaries (ilmainen) ja tässä ihan käyttökelpoinen tulos: summarize.tech summary for: "Trans: When Ideology Meets Reality" - My conversation with Helen Joyce

⚫ Pico (maksullinen, mutta ilmainen testi rajoituksin) ja Literally Anything — Gallery (ilmainen) tuli testattua, kun haluan tehdä pienen ohjelman eikä jaksaisi koodata sitä varten. Picolla homma sujui näppärämmin, mutta maksumuuri tuli vastaan nopeasti. Max 4 iteraatiota. (testaaminen vaati rekisteröitymisen). Literallyanything toimi yllättävän kivasti sekin, mutta sillä en päässyt niin pitkälle kuin pääsin 4 lauseen kuvauksella Picolla. Näissä siis homma toimii ihan kirjoittamalla vaikka suomeksi: Tee ohjelma joka arpoo lottonumerot. Litterallyssä törmäsin kuitenkin aika nopeesti toimimattomaan koodiin kun yritin tehdä painonappuloita, mutta hauskaa testailla näitä.

Paljon olen testannut ChatGPT:tä kun väsäilen erilaisia powershell scriptejä. (Integoitu teamsiin niin että voin jutella suoraan siellä) Helpot tyyliin "hae jostain näillä parametreilla" tai yksittäisten komentojen formaatteja on helppo kysellä. Joskus kyllä kertoo että laita parametri -xyz, jota ko komento ei edes tue, mutta kun huomattaa siitä, on seuraava formaatti yleensä toimiva. Mutta sitten kun koittaa kaivaa esim miten hakea pilven sharepoint käyttäjätietokannan tiettyjä parametreja, niin tuloksia joutuu peilaamaan vahvasti omaan ympäristöön ja 80% koodista ei toimi. Eli jos internetistä löytyvät esimerkit ei ole valideja sun ympäristöön (esim usein ehdottaa koodia, joka vaatii että sulla on oma sharepoint serveri asennettuna), ei se osaa keksiä miten homma hoituisi ilman sitä. Mutta tosiaan on nopeampaa kysyä "tee luuppi joka hakee nönnönnöö" ChatGPT:ltä kuin kaivaa se aikaisemmin tekemäsi scripti jossa on sama rakenne. Ja kommentoi kaikki rivit on ihan killeri. Tai käännä kommentit englanniksi.
 
Liittynyt
05.02.2022
Viestejä
56
En ole koodaaja, mutta chat GPT:n kanssa jonkin verran "keskustellut" asiasta ja uskoisin saavani sieltä apua esim kotiautomaation pystyttämiseen :)
Sellaisen kysymyksen vuoksi tulin, kun olen muutaman kerran kokeillut näitä tekoäly kuvasovelluksia, kuten DALL-E ja joku muu mitä en muista. Sitä olen ihmetellyt, että onko niissä joku "rajoitettu ilmainen moodi" tai jotain, mistä en ole erikseen löytänyt mainintaa? En nimittäin saa niillä kuin paskaa "taidetta" luotua. Tuli mieleen, kun viime aikoina tullut somessa vastaan tekoälyn luomia kuvia julkkiksista kuten The Rock, jotka ovat selvästi tunnistettavissa, mutta itse en saa tekoälyä tekemään mitään "oikein". Jos pyydän luomaan valokuvan, missä poika spreiaa seinään "Happy birthday", niin kuvaan tulee jotain kirjaimia, mutta ei missään tapauksessa mitään oikeaa tunnistettavaa sanaa. Tuotemerkeistä puhumattakaan, jos pyydän tekemään Gallen Gallelan teoksen "Datsun 100A:n koneremontti metsätiellä", niin auto ei varmasti muistuta Datsunia kuin 3-vuotiaan silmissä. Eikä muutenkaan kuvien taso ole ollut lähelläkään netissä vastaan tulleita. Eli missä vika?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Se mitä itse olen tuota tekoälykeskustelua seurannut niin oma käsitys on että tuo "laadukkaan" taiteen luonti ei ihan simppeliä ole vaan vaatii säätämistä ja moneen kertaan kokeilua ennenkuin tulosta voi onnistuneeksi sanoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 448
Se mitä itse olen tuota tekoälykeskustelua seurannut niin oma käsitys on että tuo "laadukkaan" taiteen luonti ei ihan simppeliä ole vaan vaatii säätämistä ja moneen kertaan kokeilua ennenkuin tulosta voi onnistuneeksi sanoa.
Juu, samassa käsityksessä olen minäkin, eli saa säätää ja kokeilla että saa edes jotain järkevää aikaiseksi. Ja lisäksi noissa ilmaisissa taitaa olla kaikenlaisia rajoitteita että kaikkia asioita niillä ei saa piirreltyä vaikka mitä tekisi, yleensäkin esim tuotemerkit ja julkisuuden henkilöt taitavat olla osassa blokattujen listalla.

Itse olen Google Bardilla jonkun verran leikkinyt, se ainakin on kätevästi generoinut muutaman pienen koodinpätkän omiin pikkuprojekteihin kun on laiskottanut eikä ole itse jaksanut miettiä ja naputella. Lähes aina on tullut ihan suoraan toimivaa koodia, välillä on joutunut vähän korjailemaan tai hienosäätämään toiminnallisuutta. Sinänsä kätevää jos ei esim ihan ulkoa muista vaikkapa jonkun Python-kirjaston käyttöä niin pyytää AI:lta sopivan esimerkkikoodin ja fiksaa sen sitten omaan käyttöön sopivaksi, säästää googlettelun tai kirjaston dokumentaation lukemisen vaivan. Pitäähän tuo AI:n kirjoittama koodi kuitenkin lukea läpi ettei se ole ihan puutaheinää mutta kyllä tuo on ainakin itsellä nopeuttanut jonkun verran koodin kirjoittamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Tuossahan eilen jo ylen uutisissa joku asiantuntija arveli että parin vuoden sisään tekoaly valjastetaan tekemään huijaksia suomen kielelläkin. Enää ei tule siis nigerialaiskirjeitä vaan prinssi soittaa "ihan itse"
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
828
Tuossahan eilen jo ylen uutisissa joku asiantuntija arveli että parin vuoden sisään tekoaly valjastetaan tekemään huijaksia suomen kielelläkin. Enää ei tule siis nigerialaiskirjeitä vaan prinssi soittaa "ihan itse"
Eiköhän niitä tehdä jo nyt. Suomalaisia artikkeleja tulee jo vastaan jotka on tehty ChatGPT:llä. Yleensä aiheuttavat vain myötähäpeää, mutta ehkäpä noihin tottuu. Kuten AI:lla käsiteltyihin kuviin ja videoihin, jotka bongaa noi 0.1 sekunnissa. Niitä tulee vastaan jo ihan liikaa esim. Facebookissa.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
681
Bard for the win! Testasin mun sharepoint powershell ongelmalla ja bard löysi nopeasti oikeat komennot. Parissa kohtaa ehdotti vääriä parametereja, mutta kun kertoi errorin, niin vastaus oli heti, että uusin versio ei tue tuota parametria vaan käytä tätä. Ja rock and roll. Bard aukesi eurooppalaisille kuukausi sitten ja missasin tämän kokonaan. ‎What's new with Bard

Ymmärrän kyllä miksi ChatGpt on takamatkalla tässä. Puhtaasti koska data taustalla on vanhaa. Bard on ajantasainen.
 
Liittynyt
05.02.2022
Viestejä
56
Se mitä itse olen tuota tekoälykeskustelua seurannut niin oma käsitys on että tuo "laadukkaan" taiteen luonti ei ihan simppeliä ole vaan vaatii säätämistä ja moneen kertaan kokeilua ennenkuin tulosta voi onnistuneeksi sanoa.
No sitten tässäkin tapauksessa media on johtunut harhaan. Nimittäin useampia eri teknologia-alan julkaisuja on ollut aiheella "testasimme tekoäly sovellus DALL-E 2:n, näin se toimii". Julkaisuissa on ollut yhteistä se, että niissä on esitetty luotuja kuvia, sekä komennot millä ne on saatu aikaan. Oma poistti ei ollut kuitenkaan se, että täysin toivottu tulos tulisi kerralla, vaan se että ne ei edes yritä tehdä mitään oikein. Jos pyydän että lentokone piirtäisi taivaalle tekstin "i love u" tulos olisi luultavasti jotain " v dyr te".
Sinänsä ihan ymmärrettävää ilmaisversion rajoittamista, mutta tässä ihmettelen, miksi näissä median arvosteluissa ja testeissä ei missään mainita, että pitää maksaa, jotta saa jotain tehtyä. Eikä näin muistaakseni sanota edes näiden ohjelmistojen sivuilla. Ainoastaan määrä/päivä rajoituksista on puhuttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
No sitten tässäkin tapauksessa media on johtunut harhaan. Nimittäin useampia eri teknologia-alan julkaisuja on ollut aiheella "testasimme tekoäly sovellus DALL-E 2:n, näin se toimii". Julkaisuissa on ollut yhteistä se, että niissä on esitetty luotuja kuvia, sekä komennot millä ne on saatu aikaan. Oma poistti ei ollut kuitenkaan se, että täysin toivottu tulos tulisi kerralla, vaan se että ne ei edes yritä tehdä mitään oikein. Jos pyydän että lentokone piirtäisi taivaalle tekstin "i love u" tulos olisi luultavasti jotain " v dyr te".
Sinänsä ihan ymmärrettävää ilmaisversion rajoittamista, mutta tässä ihmettelen, miksi näissä median arvosteluissa ja testeissä ei missään mainita, että pitää maksaa, jotta saa jotain tehtyä. Eikä näin muistaakseni sanota edes näiden ohjelmistojen sivuilla. Ainoastaan määrä/päivä rajoituksista on puhuttu.
Ainakin noille grafiikan luomiseen tarkoitetuille AI:lle ne komennot on näyttäneet olevan jotain aivan muuta kuin "lentokone taivaalle joka piirtää tekstin I love you". Ne on olleet pitkiä rimpsuja sanoja jotka ei edes välttämättä muodosta yhtään selvää lausetta. Kokeilin kerran pari kertaa itsekkin ja ihan normaalista englanninkielisestä lauseesta se muodostunut kuva oli aika karu ja välillä edes yhteyttä pyydettyyn kuvaa ei voinut sanoa. Nuo erilaiset chattibotit taas ei ole varmaan edes niinkään hiottu tuohon kuvien luomiseen joten lopputulos on mitä on.


Lukeman perusteella noille grafiikka AI:lle voidaan myös laittaa materiaalia esimerkiksi jonka ne sitten kait yrittää jotenkin analysoida ja kopioida tyyliä tai jotain ja ilmeisesti tämä on se tyyli millä saadaan parhaiten konkreettisia selviä asioita esittäviä kuvia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Tässä olen leikkinyt ChatGPT:n ja Google Bardin kanssa. Bard on kuin 6kk vanha lapsi kun taas ChatGPT on Maisteriksi valmistunut henkilö. Bard ei vaan hallitse kysymyksiä edes englanniksi. Ei osaa vastata mikä on Japanin pääkaupunki, Ei tiedä paljon on 3+3 saati vastata mitä sinulle kuuluu. Kysyin jopa vastaa mitä tahansa. Ei Bardilla onnistu, mutta Chat GPT vastaa kaikkeen.

edit. Kokeilin puhelimella. Kirjauduin sisälle. Kaikkiin kysymyksiin oli vastaus ja peräti oikein. Nyt sitten vastaus tulee suht nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Oliko kokemuksia tekoälyllä toimivista kuvanmuokkausohjelmista PC:llä.

Eli esim valittuun kuvaan komennoilla muokkausta. Nvidian kortit saa ilmeisesti myöhemmin valjastettua hommiin myös.

Aika vähän keskustelua näistä :hmm:
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 014
Oliko kokemuksia tekoälyllä toimivista kuvanmuokkausohjelmista PC:llä.

Eli esim valittuun kuvaan komennoilla muokkausta. Nvidian kortit saa ilmeisesti myöhemmin valjastettua hommiin myös.

Aika vähän keskustelua näistä :hmm:
Aika paljon tullut kokeiltua... ja vähän myös petyttyä. Aika ei ehkä ole vielä ihan kypsä. Tuntuu että kehityksessä panostetaan lähinnä noihin "kuvageneraattoreihin"

Et avannut minkälaista muokkausta siihen valittuun kuvaan haluaisit. Mutta jos lisäät googletteluun termit "img2img" tai "inpaint" niin saattaa päästä jäljille. Itse tyydyn nyt vielä photoshop betan generative fill juttuihin ja muutamaan photoshopin pluginiin satunnaisesti. Mitään noista plugin-softista en kyllä uskalla suositella varauksetta, joten olkoon.

Päätin olla enää hyppäämättä hype-kelkkaan joka toinen viikko ja mennä ai-muokkaukset photarilla. Ei se ole ihan kauhean huono (riippuu tilanteesta, eli mitä haluaisi sen tekevän kuvalle/kuvaan ja mitä ei). Katsellaan sitten vaikka 6kk:n päästä mikä on tilanne :)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Aika paljon tullut kokeiltua... ja vähän myös petyttyä. Aika ei ehkä ole vielä ihan kypsä. Tuntuu että kehityksessä panostetaan lähinnä noihin "kuvageneraattoreihin"

Et avannut minkälaista muokkausta siihen valittuun kuvaan haluaisit. Mutta jos lisäät googletteluun termit "img2img" tai "inpaint" niin saattaa päästä jäljille. Itse tyydyn nyt vielä photoshop betan generative fill juttuihin ja muutamaan photoshopin pluginiin satunnaisesti. Mitään noista plugin-softista en kyllä uskalla suositella varauksetta, joten olkoon.

Päätin olla enää hyppäämättä hype-kelkkaan joka toinen viikko ja mennä ai-muokkaukset photarilla. Ei se ole ihan kauhean huono (riippuu tilanteesta, eli mitä haluaisi sen tekevän kuvalle/kuvaan ja mitä ei). Katsellaan sitten vaikka 6kk:n päästä mikä on tilanne :)
Lähinnä ihan pelleilyyn tai turhanpäiväiseen muokkaukseen, ja katsoa mitä syntyy. Nuo AI tekemät kuvat joita välillä tulee vastaan on olleet siltin tosi laadukkaita ja yllättäviä. Mutta jos AI:ta pyytää vaikka laittamaan oman naaman kääpiölle joka heiluttaa kirvestä suossa tms. tms. mitä nyt mieleen tulee jos aihetta on :) Tai ihan laadukkaampaa face swappia ja muokkausta mitä perus puhelinsoftat on tehneet pitkään.

Ja valokuvien muokkaustyökaluja joutuu kuitenki opettelemaan ja ovat aika rajallisia, esim taivaan muokkaus, tähtiä, sateenkaari yms. voiko tuollaista muokkausta tehdä ihan komennuksilla mitä lisää / vaihtaa jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
164
Onko olemassa jotain ilmaista tekoälysovellusta, jolla voisin muuttaa tekstin puheeksi (5-10min. Kielenä suomi).

Ja bonuksena, jos voisin saada puhujaääneksi "avaran luonnon" Jarmo Heikkisen äänen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 305
Viestejä
4 214 197
Jäsenet
71 035
Uusin jäsen
Haittine

Hinta.fi

Ylös Bottom