Tekkiläiset viherpeukaloina

Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Katsotaan löytyykö täältä muita jotka ovat innostuneita kodin/puutarhan viherkasveista. Itseltäni löytyy kolme kultaköynnöstä, yksi limoviikuna, anopinkieli, rionjuoru, muutama kaktus joiden nimeä en muista ja muutama isompi kasvi joiden nimeä en myöskään saa päähäni.

Välillä noiden huonekasvien hoito tuntuu vaikeammalta kuin kestävien ihmissuhteiden ylläpito. Näin talvella limoviikuna ja varsinkin kultaköynnökset ovat kokeneet aika kovaa harvenemista. Kaksi isointa kultaköynnöstä tuntuu tiputtavan isoimpia lehtiään pois kellertävinä, aluksi arvelin liian vähäistä vettä, sitten liian isoa määrää. Olen tullut siihen toiveikkaaseen tulokseen että kasvi vain uusii itseään talven aikana, köynnökset kun näyttävät olevan varsin hyvässä kunnossa. Onko muilla samankaltaisia ongelmia? Limoviikuna myös mennyt melkein alastomaksi, liekkö mullanvaihto ja talvi aiheuttivat tuon ongelman.

Pidän siitä että kämpästä löytyy viherkasveja, sekä tuovat kodikasta tunnelmaa että osa kosteuttaa, osa puhdistaa ilmaa. Kultaköynnöksistä pidän eniten, suhteellisen helppoja hoitaa ja kasvavat nopeasti ja pitkiksi.

Miten muilla, mitä kasveja löytyy, onko ongelmia niiden kanssa ja mitä vinkkejä jakaisitte muille?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 171
Itselläni ollut limoviikuna vuosia ja olen jo tottunut siihen että talven tullen lehtiä tippuu ns. homona. Kyseinen laji ei tykkää kun valaistuksen määrä muuttuu joten talvella tippuu lehtiä ellei jotain lisävaloa hommaa. Kastelua kannattaa myös talvella vähentää. Lisähuomiona limoviikuna voi aiheuttaa allergisia oireita joillekin ihmisille joten jos aivastuttaa jostain syystä niin kyseinen kasvi voi olla syypää.

Tuon lisäksi löytyy 3 rönsyliljaa. Ovat aika lailla mahdottomia saada hengiltä ja puhdistavat huoneilmaa. Oli oikein muistaakseni NASA:n tutkimuksissa todettu. Sitten vielä yksi Indonesiasta tuotu villichili ja avokado joka fiksuna kasvina päätti kasvaa korkeammaksi kuin ikkuna joten valo loppui ja tiputti kaikki lehtensä. Erittäin kaunis kasvi nyt kun pelkkä pitkä varsi ja keskellä pari kärsivää lehteä. Taitaa jäädä itsekasvatetut avokadot saamatta. :)
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Joku traakkipalmu ja rahapuun tynkä löytyy. Pari vuotta olen niitä yrittänyt kiduttaa hengiltä, mutta eivät nuo perhana suostu kuolemaan. :D

Oli pari toisenlaistakin traakkipalmua ja ne sain jotenkin tapettua. Onhan se mukavampaa kun on jotain kasvillisuutta kämpässä, vaikka ei se minulle mikään intohimo olekaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Suomistartupilla on hyöty-yrttien kasvatukseen ihan hauska tuote:
Unique indoor hydroponic garden | Plantui

Hintaahan piisaa, mutta kaipa tuo kelpaa niille joilla on jo kaikkea. Meillä kuluu kotona paljon ainakin tuoretta ruukkubasilikaa ja kun nuo kaupasta ostetut eivät tykkää ainakaan talvisin kovin hyvin kasvaa, niin harkitsin josko hommaisi tuollaisen pöntön...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
91
Ostin 3 kpl mokkapuita parisen viikkoa sitten, kivan tumman vihreitä ja aika tuuheitakin. Kukintoja ja papuja tulee jos on tullakseen.
Viime keväällä sain lahjaksi chili-amppelin ja se oli kesän ja syksyn ulkona. Nyt keinovalosta huolimatta pikkaisen nuutunut vaikka kukkiikin usein ja tuottaa chilejä. Apache.
Lisäksi sitrushedelmistä alkunsa saaneita taimia, muutaman vuoden ikäisiä vasta enkä tiedä miten niitä tulisi hoitaa tai leikata. Varsinkin sitruunan siemenet itävät helposti, ainakin luomusitruunoissa on myös reilusti siemeniä. Yksi verigreippi, klementiinejä, mandariineja (Orri), sitruunat Primofiori.

Kasvivalaistus on tosi yksinkertainen, hain Bauhausista kaksi E27-kasvilamppua ja Ikeasta niille taittuvartiset rungot. Ajastimella aamulla itsestään syttyvät ja alkuyöllä sammuvat.

Ulkona on paljonkin mielenkiintoisia kasveja mutta ehkä myöhemmin niistä sitten.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
324
Eilen tuli habanerolle vaihdettua mullat ja kaksi kiinanruusua siirettyä isompiin ruukkuihin ja samalla uusittua mullat, samalla kun oli multa esillä niin heittelin ton yhen ison kiinanruusun ruukkuu parisenttiä uutta multaa.

Nyt kun on pari pienempää ruukkua vapaana, niin vois jotain laittaa kasvamaan - tietäs vaan mitä :o
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
781
Jouluksi ostin noin metrin mittaisen kuusen Prismasta, ja se perkule on alkanut kasvamaan. Onpa jouluksi kuusi valmiina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Muutettiin ja uuden talon pihalta löytyy kaikennäköistä. Meidän ja naapurin välissä on isotuomipihlajaa. Lasten takia selvittelin, että marjat eivät ole myrkyllisiä vaan syötäviä, mutta niiden makua en nähnyt missään kommentoitavan. Voiko niillä tehdä mitään?

Pihalla on myös pari istutuslaatikkoa ja niiden sisältöä vähän olen koettanut selvittää. Toisessa kasvoi paljon näitä. Saattavat olla ihan rikkaruohoakin, kun samaa kasvia löytyi muualtakin pihalta, mutta istutuslaatikossa tosiaan oli keskittymä tätä. Tunnistaako joku?


Tästä veikkaisin, että ainakin on tarkoituksella istutettu, koska missään muualla pihalla en nähnyt. Onko tästä käryä?
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
324
Tuli sitten niihin vapaisiin ruukkuihin laitettua oreganoa ja basilikaa kasvamaan, ajatus oli että saa tuoreita yrttejä spakettikastikkeeseen - hyvin noi kasvaa ja kukkivatkin penteleet, mutta ruokaa en ole jaksanut tehdä ja täten ei ole ollut käyttöö, ihmetellyt vaan kun kasvaa ja kukkii :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 194
Saako täällä udella ihan "pihakasveista"?

Pitäisi Tuija-aitaa viritellä tien varteen. Olisi varmaan "helpoin" puulajike tienvarteen, joka kasvaisi suhteellisen nopeasti ja olisi kesättalvet vihreänä.
Onko ideoita? Mitä lajiketta? Onko syksyllä nyt parempi ne istuttaa vaiko keväällä/kesällä? Jotain muuta oleellista?

Itse ihan urpo näissä asioissa, parempi puolisko paremmin jaksanut perehtyä, mutta sama kysellä itsekin.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Muutettiin ja uuden talon pihalta löytyy kaikennäköistä. Meidän ja naapurin välissä on isotuomipihlajaa. Lasten takia selvittelin, että marjat eivät ole myrkyllisiä vaan syötäviä, mutta niiden makua en nähnyt missään kommentoitavan. Voiko niillä tehdä mitään?

Pihalla on myös pari istutuslaatikkoa ja niiden sisältöä vähän olen koettanut selvittää. Toisessa kasvoi paljon näitä. Saattavat olla ihan rikkaruohoakin, kun samaa kasvia löytyi muualtakin pihalta, mutta istutuslaatikossa tosiaan oli keskittymä tätä. Tunnistaako joku?


Tästä veikkaisin, että ainakin on tarkoituksella istutettu, koska missään muualla pihalla en nähnyt. Onko tästä käryä?
Ylempi kuva vois olla lipstikkaa.
Alemmasta ei tietoa, tosi oudon näköinen. Homettako tuo valkoinen on vai mitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Ylempi kuva vois olla lipstikkaa.
Alemmasta ei tietoa, tosi oudon näköinen. Homettako tuo valkoinen on vai mitä?
Lipstikkaa äitinikin veikkasi. Haistelin, hieroin sormiin ja pureskelin, mutta en saanut tuosta mitään makua irti.

Alempaa luulin ensin nokkoseksi, missä on jotain pinnassa, mutta noita on aika paljon ja valkoinen väri tosiaan tuntuu kuuluvan itse kasviin. Siitäkään en aistinvaraisesti saanut muuta irti kuin että näppituntuma oli samanlainen karvainen kuin nokkosella. Ei kuitenkaan polttanut, eikä maistunut nokkoselta.

Jos yrttejä ovat, niin aika mauttomia sellaisia.

Edit: Lipstikka ilmeisesti maistuu umamilta. Olen kuullut, että osa ihmisistä ei umamia maista ja olen vähän epäillyt, että olisin tällainen. En yhtään tiedä, millainen umamin maku on eikä esimerkit siitä ole auttanut minua sitä löytämään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Löytyy tupakkaa ja humalaa, molemmat kasvavat kohisten ilman juuri minkäänlaista huolenpitoa alkukesän rikkojen poistoa lukuunottamatta.

Muija viljelee vihannekset ja sen sellaiset syötävät.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
iso tyhjä keittiön seinä tarvitsisi väriä tms. Vaimo bongasi tällaiset:


Hinta 100€, sisältää yhden telineen ja 5kpl ruukkuja, eli tuo kuvan mukainen olisi 200€ ja jäisi pari ruukkua yli vaikka olohuoneeseen. Itse koen ehkä vähän suolaiseksi parista rimasta ja ruukusta tuon hinnan. Olisiko ideoita vastaanvanlaiseksi ?
En nyt jaksaisi itse kasata mitään laudanpätkistä.


GardenWall Seinäkasvatusjärjestelmä | Weecos
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 257

Istutin vesimeloneita tänä vuonna mutta eivät ehtineet tekemään meloneja ilmeisesti surkean kesän takia :/
Ympärillä elämänlankaa ja keittiössä vesifarmissa tomaatteja ja persiljaa.
Sori en keksi mitään syytä tälle kuvien ylösalaisuudelle :(
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Mikähän mahtaa vaivata sutipuutani? Vasemmalta miltä näytti joulukuussa ja oikealla tämän hetkinen kunto:

IMG_20201202_170926.jpgIMG_20210403_122825.jpgMVIMG_20210403_122834.jpg
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 171
Mikähän mahtaa vaivata sutipuutani? Vasemmalta miltä näytti joulukuussa ja oikealla tämän hetkinen kunto:

Oletko tarkastanut etteivät tuholaiset ole iskeneet? Oma chili teki samaa, että lehdet kuivuivat ja kuolivat tuolla tavalla ja lähempi tarkastus lehtien alle paljasti tuholaisinvaasion. Tuota keskimmäistä kuvaa kun tarkastelee, niin tuossa ylävasemmalla etualalla olevassa isossa lehdessähän on jotain epäilyttäviä valkoisia pisteitä.

bugsit ehkä.jpg
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Oletko tarkastanut etteivät tuholaiset ole iskeneet? Oma chili teki samaa, että lehdet kuivuivat ja kuolivat tuolla tavalla ja lähempi tarkastus lehtien alle paljasti tuholaisinvaasion. Tuota keskimmäistä kuvaa kun tarkastelee, niin tuossa ylävasemmalla etualalla olevassa isossa lehdessähän on jotain epäilyttäviä valkoisia pisteitä.

Ei näy tuholaisia, nuo ovat vesipisaroita ja niiden heijastuksia, kun sumuttelen tuota välillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 129
Viestejä
4 212 915
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom