Teholäppäriin vielä tehokkaampaa prossua

Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
75
Morjesta kaikille tietsikkatietäjille!

Mulla on kannettavana käytössä tämmönen Asus GL553VE, ja nykyisestä prossusta (i7 7700hq) meinaa loppua paikka paikoin potku kesken mun tarpeisiin. Tuli tossa pientä riisörtsiä tehtyä, ja jos olis mahdollisuutta päivitellä prossua niin i7 7920hq vois olla paras vaihtoehto.

Kyllähän uudemman koneen osto vois olla fiksumpaa kun tälläkin jo ikää semmonen 2,5 vuotta, mutta jos vaan mahdollista niin päivitellään sitten vaikka harrastusmielessä.

Vertailussa nää prossut taitaa olla suurin piirtein samanlaiset. Itse en ainakaan muuta eroa huomannut kuin kellotaajuuden, mikä antaa Passmark vertailussa n. 1200 pistettä i7 7920hq:n eduksi. Tärkeimmät kattelin eli kanta ja tdp näyttäs olevan samat, eli yhteensopivuuden ja virransyötön tai lämpenemisen suhteen ei oletettavasti tulis ongelmia. Nykyiselläkin prossulla lämmöt prime95 rasituksessa 70 ja 80 asteen välillä.

Eli mitäpä sanotte? Onnistuisiko prossun päivitys edes teoriassa saatikka käytännössä? Työkalut pysyy kyllä kädessä ja niin pöytäkoneiden kuin läppärienkin ruuvaamisesta on kokemusta niin se ei ole ongelma. Mutta mitenkä esim. biossin kanssa yhteensopivuus tai jotain muuta mitä unohdin listata tähän.


Ps. Jatketaas vielä kun lähti ajatukset juoksemaan tätä kirjoittaessa, niin mitenkä jos tän mahdollisen prossuprojektin jälkeen jos joskus päivittäis vaikka näytönohjainta GTX 1050 Ti:stä vaikkapa 1060 6gb. Ensin ajattelin ottaa koneesta cd-aseman pois, ja jatkaa jäähdytysjärjestelmää sen tilalle parilla heatpipellä, ritilällä ja tuulettimella. Tän pitäs auttaa ainakin mahdollisen uuden prossun ja näyttiksen pitämisessä viileänä.

Mut mitenkä näyttiksen päivitys teoriassa? Ainakin mulle tulee ekana mieleen et 1060 6gb on 2gb enemmän muistia kuin 1050 Ti 4gb, niin onko se muisti jotenkin erikseen, vai onko se tän "kiven" mukana? Ja sitten kaikki yhteensopivuusjutut joista en itse ainakaan näin suorilta tiedä oikein sanoa.

Toivottavasti jaksoitte lukea ja kiva jos neuvoja löytyis :) Tää kaikki voi jollekkin kuulostaa vähän pähkähullulta idealta ja sitä se varmaan vähän onkin, mutta voihan sitä vaikka harrastuksen vuoksi yrittää :)

Kiitos jo ennakkoon!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Nopeesti katsottuna purkuvideota tuosta niin ei siihen niin helposti cpu:ta vaihdeta. Täytyy sitten olla expertin taidot ja osata ns. reballing oikean lämmityslaitoksen kanssa. Enemmän tietävät voivat korjata noita termejä.
Siis se prosessori ei ole mitenkään sillä tavalla vaihdettavissa kuin desktop emolevyissä missä on erikseen socket mihin se cpu laitetaan vaan se on juotettu kiinni emolevyyn kiinni. Saati sitten että tuohon GPU:n pystyisi vaihtamaan. En kyllä katsonut että onko se jollain erillisellä moduulilla kiinni.

Mutta yleensä noihin kannettaviin ei pysty itse vaihtamaan muuta kuin muistit ja kiintolevyt hdd/ssd.

Video tuosta vaihdosta minkä nyt nopsaan löysin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Siinä vielä purkuohjeesta kuva emosta niin ei siihen niin vaan vaihdeta komponentteja. Joten sinun ideasi on aika pähkähullu;)
Asus-ROG-GL553VE-Disassembly-29-600x400.jpg
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Jos konetta meinaa päivitellä, niin silloin pitää hommata kunnollinen pöytäkone, eikä läppäriä.
Läppäreissä on enenevässä määrin kaikki tinattu kiinni, joten jos päivitetäään CPU:ta tai GPUta, niin vähintään emo vaihtoon, eli koko läppäri vaihtoon.
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 253
Viimeiset sockettiin menevät varsinaiset läppäriprossut olivat 4000-sarjan Haswelleja. Juotettujen vaihtaminen kotikonstein kannattaa unohtaa.

Aikanaan kun oli socketillinen Fujitsu NH532 niin päivitys i3-2350M:stä i7-3610QM:ään toi aika iloisesti lisää suorituskykyä. Tosin niin tuotti myös lämpöäkin, josta selvittiin minimaalisella suorituskykyhitillä vaihtamalla i7-3632QM:ään. :joy:
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Viimeiset sockettiin menevät varsinaiset läppäriprossut olivat 4000-sarjan Haswelleja. Juotettujen vaihtaminen kotikonstein kannattaa unohtaa.

Aikanaan kun oli socketillinen Fujitsu NH532 niin päivitys i3-2350M:stä i7-3610QM:ään toi aika iloisesti lisää suorituskykyä. Tosin niin tuotti myös lämpöäkin, josta selvittiin minimaalisella suorituskykyhitillä vaihtamalla i7-3632QM:ään. :joy:
Menee vähän OT:n puolelle, mutta ASUS on tehny kannettavan jossa on ihan aito AM4 kanta ja aito rx 580 näytönohjain. En sitten tiedä onko tuohon bios bios päivitystä ja saako tuohon 1. Gen 8 ytimisen ryzenin korvattua 3. Gen 16 ytimisellä ryzenillä.

Linus on tehnyt videon kyseisestä kannettavasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 444
Viestejä
4 161 999
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom