Tee-se-itse-älypuhelin: Entinen Google-insinööri rakensi iPhone 6s:n irtokomponenteista

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 390



Aiemmin mm. Googlen ohjelmistoinsinöörinä Piilaaksossa työskennellyt Scotty Allen on julkaissut YouTubessa mielenkiintoisen runsaat 20-minuuttia pitkän videon, jossa hän esittelee oman parin kuukauden aikana toteutetun iPhone 6s -älypuhelimen rakennusprojektinsa Kiinan Shenzhenissä. Lisäksi videolla tutustutaan myös siihen, kuinka Kiinan älypuhelinkomponenttimarkkinat toimivat ja kuinka valtava määrä kunnostettuja ja kierrätettyjä komponentteja on liikkeellä.

Rakennettavan puhelinmallin valinnan Allen teki kahden kriteerin perusteella. Ensinnäkin häneltä löytyi jo verrokiksi Apple-kaupasta ostettu iPhone 6s ja toiseksi osa uudempien mallien komponenteista on huomattavasti hankalammin saatavissa. Kuten videolta voi huomata, iPhone-osia on saatavilla todella runsaasti, joten päätyminen Applen tuotteeseen ei ole yllätys.



Allenin mukaan puhelinta tyhjästä rakennettaessa se koostuu periaatteessa neljästä pääosasta - alumiinisesta takakuoresta, näyttöelementistä, akusta ja pääpiirilevystä. Lisäksi projektissa tarvitaan toki monia pienempiä komponentteja, jotka Allen sai lopulta yllättävän helposti kaikki samalta myyjältä. Kuorivalinnaksi päätyi lopulta ruusukulta, koska valkoisella Touch ID -moduulilla varustettuja pääpiirilevyjä oli paremmin saatavilla (pääpiirilevy on rautakoodattu yhteen tunnistimen kanssa). Alkuperäistä vastaavat laser-merkinnät hoituivat kuoriin pienessä laser-kaiverruksia tarjonneessa pajassa.

Näyttömoduulin Allen rakennutti korjausliikkeessä vanhan rikkinäisen osan pohjalle uusista komponenteista. Pääpiirilevyn komponentteineen hän halusi aluksi rakentaa itse, mutta aiheeseen tutustumisen jälkeen Allen kuitenkin päätti olla ryhtymättä toimeen, sillä vaikka toimenpide on teoriassa mahdollinen toteuttaa, oli epäonnistumisen riski käytännössä erittäin korkea.

YouTube-videon kommenteissa Allen kertoo projektin komponenttikustannuksiksi noin 300 dollaria, joka on noin puolet uuden iPhone 6s:n tämänhetkisestä hinnasta. On kuitenkin huomioitava, ettei itse kootulla puhelimella ole lainkaan takuuta.

Lähde: Strange Parts

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Viimeksi muokattu:

saami

luumu.eu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
519
No ei kait tässä nyt ole mitään erikoista kun osat ostettu ja vain leikkaa liimaa efektillä laitettu paikoilleen. Tietenkin tarvii vähän osaamista, että tietää mitä tekee.

Typot vois korjata.
"Pääpiirilevyn komponentteineen hän halusi aluksi rakentaa itse, mutta aiheeseen tutustumisen jälkeen Allen kuitenkin päätti olla rryhtymättä toimeen, sillä vaikka toimenpide oli teoriassa mahdollinen toteuttaa, oli epäonnistumisen riski käytännössä erittäin korkea."
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Android puhelimistakin voi ihan Suomessa hankkia rikkinäisiä ja kasata oman alle puoleen hintaan. Toisella on mennyt näyttö rikki, toisella on emolevy/softa kosahtanut. Kun ei mene takuuseen, myydään näitä puolituisia usein erittäin halvalla että omistaja saa edes jotain takaisin roskastaan.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 121
Mielenkiintoinen video tosiaan! Jonkin verran tullut itsellä korjailtua rikkinäisiä älypuhelimia mutta tässä on vedetty astetta pidemmälle kasaamalla puhelin käytännössä alusta loppuun itse.
 
Liittynyt
11.04.2017
Viestejä
78
Ei tämä nyt mitään ihmeellistä ole. Itse tätä myös harrastanut jo vuosia, esim Sony Z1 puhelimen rakensin suomalaisesta piirikortista, brittiläisestä näytöstä ja kaapeleista mutta myös kiinalaisista muoviosista
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Siitä bisnestä nyt tekemään, kasailee halvalla iphoneja ja myy niitä 100€-200€ voitolla etiäpäin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 372
Siitä bisnestä nyt tekemään, kasailee halvalla iphoneja ja myy niitä 100€-200€ voitolla etiäpäin :)
Voisi sanoa melkoiseksi riskibisnekseksi. Nykyiset laitteet kun on usein sidottu Apple ID:hen, niin tuntien vaivannäön jälkeen kädessä saattaa olla toimiva, mutta kuitenkin käyttökelvoton luuri.
Lisäksi nuo kiinalaiset tarvikeosat ovat usein selkeästi huonompaa laatua kuin originaalit, jolloin jälleenmyyntihintaa ei kovin korkealle voi nostaa. Ellei sitten oma moraali salli markkinoida ostajille sitä ilman tietoa kiina-osien käytöstä, joka saattaisi kostautua, sillä monesti esim. kosketusnäyttö tai kotinäppäin/sormenjälkilukija ei toimi kunnolla.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 390
No ei kait tässä nyt ole mitään erikoista kun osat ostettu ja vain leikkaa liimaa efektillä laitettu paikoilleen.
Android puhelimistakin voi ihan Suomessa hankkia rikkinäisiä ja kasata oman alle puoleen hintaan. Toisella on mennyt näyttö rikki, toisella on emolevy/softa kosahtanut. Kun ei mene takuuseen, myydään näitä puolituisia usein erittäin halvalla että omistaja saa edes jotain takaisin roskastaan.
Ei tämä nyt mitään ihmeellistä ole. Itse tätä myös harrastanut jo vuosia, esim Sony Z1 puhelimen rakensin suomalaisesta piirikortista, brittiläisestä näytöstä ja kaapeleista mutta myös kiinalaisista muoviosista
Ei tätä nyt kukaan ihmeelliseksi ole väittänytkään, mutta minusta varsin mielenkiintoinen video komponenttimarkkinoineen ja repair-shoppeineen. "Dokumentin" ideanahan oli samalla myös tutustua Shenzhenin puhelinkomponenttimarkkinoihin.

Toimivia puhelimia parin-kolmen laitteen raadoista on vielä kasannut aika monikin (itseni mukaanlukien), mutta uutta vastaavan laitteen kokoaminen erillisistä irtokomponenteista on ehkä projekti, johon en ainakaan itse viitsisi lähteä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
OT: Tuli mieleen Fairphone, että sen voi helposti korjata ihan itse esim. Fairphone 2 sisältää 6 moduulia, jotka voi itse vaihtaa. Tuo vehje oli Kuluttaja lehden testissä niin taisi olla kierrätysakku siinä, kun failasi akkutestin tosi pahasti.
Fairphone 2 – Wikipedia

Ajatus ollut ihan hyvä.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
302
Ihan mielenkiintoinen pätkä. Näyttää hyvin, mitä kaikkea joutuu tekemään, jos meinaa osa osalta tehdä kännykän.

Olen ihmetellyt miten kiinasta aina nousee uusia kännykän valmistajia. Videollahan se tulee hyvin selväksi: komponentteja löytää helposti ja osien valmistukseen/viimeistelyyn sopivia laitteita löytyy harrastelijoitten nurkkahuoneista. Nämä asiat hyvin yhdistelemällä kuka vaan voi kiinassa perustaa start-up kännykkä firman :D
 
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
200
Nykypuhelimessahan kun vaihdat näytön täytyy puhelinta purkaa lähes yhtäpaljon. Ei kovin saavutus :D
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 390
Nykypuhelimessahan kun vaihdat näytön täytyy puhelinta purkaa lähes yhtäpaljon. Ei kovin saavutus :D
Ei se puhelimen fyysinen kokoaminen tässä nyt ollutkaan se koko videon pointti ja saavutus. Saavutus oli oikeiden myyjien, tekijöiden ja komponenttien löytäminen Shenzhenin valtavilta markkinoilta sekä kyseisten markkinoiden laaduuden ja toiminnan kuvaaminen selkeästi etenevänä pienoisdokumenttina.
Jotenkin en usko että kyseiselle herralle takuun puute olisi kauhea ongelma.
Ei varmasti olekaan. Mainitsin takuun puuttumisen siitä syystä, että osa lukijoista ymmärtäisi paremmin osista kootun ja kaupasta ostetun laitteen erot (niin hinnassa kuin käytännössä).
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 046
Viestejä
4 193 455
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom