Team Stream; Keskustelua Pelistriimaamisesta raudan ja oheislaitteiden näkökulmasta.

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Moikkista pöytään!


Ensinnäkin en ollut varma mille alueelle tämä viestiketju tulis perustaa.

Ajattelin avata tällaisen ketjun, jossa käsiteltäisiin ja keskusteltaisiin (peli)striimailusta laitteiston ja rautapuolen näkövinkkelistä. Eli tähän viestiketjuun ei keskustelua katsojien houkuttelusta, hyvistä striimipeleistä vaan pelkästään ns. "rautaista asiaa". Viestiketjuun voi ja tulee linkata keskusteluja muualta foorumilta, jos ne osuvat tähän näkövinkkeliin. Tai jos on kysyttävää jostain striimipalikasta, tai suositus, tai kysymyksiä jostain näyttiksestä tai prossusta striimikäytössä niin täällä kyssärit ei huku peli&benchmark sisällön syövereihin.

Miksi näin? Noh yksinkertaisesti haluan luoda (itselleni) paikan johon voin laittaa muistiin hyviä oppaita, hyviä vinkkejä ja mielenkiintoisia tuotearviointeja striimaushommista. Oon nyt monena päivänä löytäny itseni etsimästä milloin mitäkin tän foorumin viestiketjuista liittyen mun striimikoneen päivitykseen 8700k -> threadripper, ja mieleen tuli että voisihan näitä juttuja koota yhteen viestiketjuun niin joku kanssa-striimaaja löytäisi sitten oppaita ja rautavinkkejä helposti.

Tausta jolla itse tulen tähän on 'harrastelija striimaaja' joka tavoittelee parasta mahdollista striimibuildia yhdellä tai kahdella koneella, audiolaitteilla ja lisähärveleillä kohtuullisella budjetilla.

Tilanne mun set-upin kohdalla on nyt tämä:

Mä huristelen kahden koneen setillä; pelikone ja striimikone. Pelikone 9900K ja 2080 Ti. Striimikone on 8700K ja GTX 1060 avermedian 4k60fps kaapparikortilla, ja tätä konetta oon päivittämässä . Äänialustana käytän Voicemeeter Bananaa, eli ilmaista virtuaalimikseriä joka kuljettaa ääntä koneiden välillä lähiverkon yli. Mikki on Blye Yeti USB, kamera Logitechin C922 pro-streamer.

Aloitetaan nyt sitten vaikka omasta tämän hetken päivitysoperaatiosta, eli 8700K on vaihtumassa Ryzen 1950X:ään. Miksi näin? Pakkaan X264-mediumilla, ja 8700K tukehtuu sen kanssa kun kääntää 1440p144fps kuvaa 1080p60 striimiin jos pelit on tarpeeksi vaativia, esim. Apex Legends. Ihan hilkulla on etteikö toimisi, mutta n. 15-20min välein pelissä tulee joku kohta missä on paljon toimintaa, ja striimi tökkii. Katselin internetin syövereistä oppaita että 1950X 16c/32t jaksaisi paremmin, ja tästä voin kommentoida varmasti jo ensiviikolla kun palikat on hyppysissä. Odotukset ovat että 1950x jaksaisi pakata striimiä jopa x264-slow:lla, jopa apex legendsissä mutta jäädään odottamaan.

Tässä klippi miten mulla tukehtuu peli:



Tässä esim. kuvaa 1950x:stä dedikoidun striimikoneen ytimenä pakkaamassa 1080p60 battlefront-kakkosta, kuvanlaatu on huono (twitch-pakkaus + youtube-pakkaus = yrjö) mutta näkee että kuva on hyvin sulava eikä hirveitä töki:



Sanoisin että jos haluaa kahdella koneella striimata ja tykittää X264 mediumia tai parempaa niin suosittelen hankkimaan vähintään 8-ytimisen prossun, todennäköisesti 12-ydintä ois parempi. Ja IPC&kellotaajuus ois oltava hyvällä tasolla. 6-ydintä + HT ei nimittäin riitä, sen oon nyt omin pikkukätösin kokeillut. Enkä ole varma kahdeksastakaan ytimestä, mutta jos 6-ydintä 4.7Ghz on hilkulla niin kahedeksan ydintä samoilla kelloilla ois varmasti parempi. Todennäköisesti kustannustehokkain ratkaisu olisi hankkia RTX 2060 striimikoneeseen ja hyödyntää 'uuden nvencin' X264-mediumin tasoista pakkuria, sillon riittäisi vaikka 4-ydin prossu.

Toinen iso päivitys mikä mulla on tulossa tulee mun äänialustaan. Voicemeeter Banana on todella hyvä virtuaalimikseri, ja toimiessaan todella loistava niin yhden kuin kahden koneen striimibuildiin. Sen avulla voit reitittään ääntä koneesta toiseen, ja tehdä äänelle erilaisia muunnoksia. Itse käsittelen omaa ääntäni vähän tummemmaksi ja bassoisemmaksi, kuulemma kuulostaa paremmalta niin. Valitettavasti mulla esiintyy äänen kanssa outoa pätkimistä, ja sellaista ikävää "aktivoitumis rahinaa" usein kun puhun mikkiin. Tätä ei ole mikissä "naturellina", ja sen saa voicemeeteristäkin pois kun buuttailee mikseriä pari kertaa.

Noh, tästä rahinasta ja bugeista johtuen olen päivittämässä äänialustani TC-heliconin markkinoille tuomaan "GoXLR" äänihärveliin. Se on suunniteltu striimaajien käyttöön, yhdistyy kahteen koneeseen kuin taikaa vain ja sisältää törkeän hyviä ominaisuuksia. Tuote on vasta julkaistu, ja tulee myyntiin 15.3. ja mulla on siitä ennakkotilaus sisässä. Samaan syssyyn mulla menee mikki uusiksi, katsellut Roden NT1:stä "sillä silmällä" koska mukana tulee shockmountista lähtien kaikki alle 200e pakettina verkkokauppa.com:sta.

Tästä GoXLR:sta oon kyllä aika hypetetty, ja odotan innolla että tulis jo perkele!



[jatkuu seuraavassa viestissä, koska en saa linkittää enempää kuin viisi videota per viesti]

 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Hyödyllistäkin hyödyllisemmät youtube oppaat:

Voicemeeter Banana, tätä käyttää todella monet isot striimaajat ja tässä on mun mielestä paras opas kahden koneen striimaajalle:



Huom! Frugal vähän jättää kesken tossa Discordin reitittämisen. Hän jättää sen vaiheeseen jossa pelikoneessa pyörii Discord, ja se on pelikoneesta reititetty Bananan VBAN ominaisuuden kautta striimikoneen bananaan. Siellä sille on tehty oma inputti, mutta Frugal unohtaa kertoa miten siitä ääni viedään OBS:ään. Hommahan menee niin että iskee Discordin striimikoneessa lähtemään audiokaapeliin (vaikka kaapeli A) ja laittaa OBS:ään lähteen nimeltä "discord" ja laittaa sen kuuntelemaan kaapelia A. Ei mikään iso 'unohdus' kun kuitenkin 45min opas, mutta hyvä tietää.

Frugalilta toinen video, jossa tehdään pädistä / puhelimesta "stream-deck" vitosen softalla:



Ja tottakai io-techin sisältöä striimaajan apuvälineisiin:



Ja tuota @Sampsa :n videolla tekemää vertailua C922 ja järkkäri välillä kommentoisin sen verran että myös tuota C922 kuvaa voi muokata ettei se olisi super-hailakka. Tottakai, järjestelmäkameralla saat paremman kuvanlaadun ja erilaisilla objektiiveilla voit saada sen hienon efektin (jonka nimeä en muista) että sinä olet skarppina ruudussa ja tausta on blurri.

Mutta hyvä video C922 säätämiseen:



Mulla on kaks softboksia blastaamassa naamaan, ja kaks lisävaloa valaisemassa Elgato Greenscreeniä tuolin takana. Mulla on kirkkaus 111, kontrasti vakio, terävyys 138 ja värikylläisyys 142, valkotasapaino ~3600. Ja tältä se pärstä näyttää greenscreenin edessä:



Ja laitetaan vielä EposVoxin ja io-techin videoita tosta isoimmasta mullistuksesta mitä striimi-rauta-maailma on kokenu muutamaan vuoteen; RTX NVENC on ottanut kiinni X264-mediumin.




Loppuun tägäis koko team-streamin eli @Sampsa @Rikama @mehari @Juhanator @Taizuuni ja loput ketä en muista. Taizuunilta odottelisin pientä kertausta oliko kiina-mikit hyvöjä vai huonoja? Ja voinko saada joltain modelta oikeudet postata tähän viestiketjuun enemmän kuin viisi videota per viesti? Sais aloituspostin mahtumaan yhteen viestiin :D
 
Viimeksi muokattu:

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Ja vielä jäi io-techin laatuvertailuvideo viestistä;




Halpaa tarpeistoa striimiin, valoja ym;

Itse on tullut hyödynnettyä paljon amazon.de:n valikoimaa. Toimitusaika parhaimmillaan alle viikko, ja tavarat on olleet kohtuullisen laadukkaita.

Tässä on paketti millä vuosi sitten lähdin liikenteeseen, 85e kahdesta soft-boksista ja läjästä muuta tarpeistoa. Noi lamput oli mun mielestä aika paskat, kävin niihin ostamassa motonetistä jotkut kirkkaat ledi-lamput jotka ei välky yhtä pahasti, ja antaa jotenkin parempaa valkoista valoa.

https://www.amazon.de/OUBO-Hintergr...&qid=1550664750&sr=8-3&keywords=studio+lights

Aliexpress on toinen hyvä paikka, @Taizuuni on ostanut täältä mikkejä jotka kuulostaa hyvältä, ja itsellä esim. tämmöisiä "led ring light" valoja. Tämmösen kun tyrkkää webbi-kameran taakse, niin johan saa tujusti valoa siihen tärkeimpään eli striimaajan naamaan:

US $14.88 5% OFF|Aliexpress.com : Buy Photography LED Selfie Ring Light 16/26cm three speed Stepless Lighting Dimmable With Cradle Head For Makeup Video Live Studio from Reliable Photographic Lighting suppliers on SkyCastle Store
 
Viimeksi muokattu:

Taizuuni

Jai Bhole Ki!
S Y N T H W A V E
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 442
. Taizuunilta odottelisin pientä kertausta oliko kiina-mikit hyvöjä vai huonoja?


Jeps, viikon päivät ollut nyt mikki + behringer u-phoria umc22 käytössä ja mitään erityistä moitittavaa en osaa sanoa. Mikkihän oli BM-8000 mallimerkiltään ja ebaystä lähtee noin 20€ posteineen. Muitakin malleja löytyy jotka ovat lähes identtisiä äänenlaadun kanssa.



En oikein syväluontaista arvostelua osaa antaa. Muutama kaveri huomasi heti paremman äänenlaadun discordissa. Koska nyt mikrofoni saa XLR:n kautta virtaa niin mitään softa boostauksia ei tarvitse harrastaa jolloin taustakohinaa ei tunnu enää olevan.

Suosittelen siis, varsinkin tällä hinta-laatusuhteella.


Itseä vähän kiinnostelis testailla miten tuollainen Ryzen 2200g jaksais striimikoneen sisällä. Hinta.fi mukaan 100 eurolla saisi prossun, A320 emolevy 50€ tai B450 70€. 8gb varmaan riittää ram määräksi ja kotelo/psu halvinta.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797


Jeps, viikon päivät ollut nyt mikki + behringer u-phoria umc22 käytössä ja mitään erityistä moitittavaa en osaa sanoa. Mikkihän oli BM-8000 mallimerkiltään ja ebaystä lähtee noin 20€ posteineen. Muitakin malleja löytyy jotka ovat lähes identtisiä äänenlaadun kanssa.



En oikein syväluontaista arvostelua osaa antaa. Muutama kaveri huomasi heti paremman äänenlaadun discordissa. Koska nyt mikrofoni saa XLR:n kautta virtaa niin mitään softa boostauksia ei tarvitse harrastaa jolloin taustakohinaa ei tunnu enää olevan.

Suosittelen siis, varsinkin tällä hinta-laatusuhteella.


Itseä vähän kiinnostelis testailla miten tuollainen Ryzen 2200g jaksais striimikoneen sisällä. Hinta.fi mukaan 100 eurolla saisi prossun, A320 emolevy 50€ tai B450 70€. 8gb varmaan riittää ram määräksi ja kotelo/psu halvinta.
Se riippuu vähän mistä roikkuu sanos savolainen. Toi uusi nvenc pisti oikeastaan "striimikoneen" ja kahden pc:n kompon koko ajatusmaailman aikalailla uusiksi. RTX 2060:n saa neljällä sadalla, ja se tarjoaa kuvanlaadullisesti samantasoisen kuvan kuin x264-medium presetillä. Ja x264-mediumista 1080p60 resolla voin nyt omilla kokemuksilla sanoa että niukin naukin riittää 8700K @ 4.7Ghz, ja joissain peleissä (apex legends) ei riitä, eli vaatii aika arvokkaan prosessorin.

2200g riittänee x264-fast striimailuun ihan OK, luulisin, 1080p60 resolla. Tai jos laskee resoluutiota niin joku 900p60 onnistuu varmaan myös? Ja 720p60 ainakin mainiosti. Mutta jos siihen 2200g koneeseen heittää RTX 2060:n, ja striimaa uudella nvencillä niin johan on striimissä laatu kohdillaan vaikka 1080p60 :tup:

Mun nähdäksen kahden pc:n setit on nyt menossa oikeastaan kahteen kategoriaan: halpa 4-core tms. systeemi johon halvin RTX-näyttis ja enkoodataan nvencillä noin x264-medium tasoista striimiä (eli aika pirun nättiä). Taikka sitten yli 12-ytiminen ja kohtuullisen tuore CPU multi-threadingillä, että päästään käyttämään X264-slow:ta (joka ei näytä merkittävästi paremmalta kuin x264-medium/rtx-nvenc). Millään muulla kompolla en nää oikein mitään järkeä. Miksi käyttää X264 jos nvenc tarjoaa paremman kuvanlaadun? Eli miksi käyttää X264:ää alle medium/slow preseteillä.

P.S. oma suositus muuten avermedian live-gamer GC573 4k60fps kaapparikortille. Jos twitchi tukis, niin tää jaksaa kaapata ja työntää 1440p144hz kuvaa HDR:nä, Level1techsin Wendell höpötteli että jotain säätämällä onnistuu myös 1440p165hz :drool:

P.P.S. Kait se toimis toi RTX Nvenc myös kahden koneen setissä, vai pitäiskö siinä sen NVENC-pakkauksen tapahtua pelikoneen näyttiksellä? Ei kait? Siis jos sulla on pelikoneessa RTX 2080 Tiitti, josta kuva kaapataan striimikoneeseen kaapparikortilla, ja sitten työnnetään OBS:ään joka käyttää pakkaamiseen striimikoneen RTX 2060:n nvenc-piiriä?

P.P.P.S. Hitto kun ois joku striimaaja joka sattuis olemaan atk-aiheisen sivuston ylläpitäjä-omistaja ja tuote-testaaja-hermanos, joka vois vähän testailla että mitenkä toimis hmmm
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 703
Se riippuu vähän mistä roikkuu sanos savolainen. Toi uusi nvenc pisti oikeastaan "striimikoneen" ja kahden pc:n kompon koko ajatusmaailman aikalailla uusiksi. RTX 2060:n saa neljällä sadalla, ja se tarjoaa kuvanlaadullisesti samantasoisen kuvan kuin x264-medium presetillä. Ja x264-mediumista 1080p60 resolla voin nyt omilla kokemuksilla sanoa että niukin naukin riittää 8700K @ 4.7Ghz, ja joissain peleissä (apex legends) ei riitä, eli vaatii aika arvokkaan prosessorin.

2200g riittänee x264-fast striimailuun ihan OK, luulisin, 1080p60 resolla. Tai jos laskee resoluutiota niin joku 900p60 onnistuu varmaan myös? Ja 720p60 ainakin mainiosti. Mutta jos siihen 2200g koneeseen heittää RTX 2060:n, ja striimaa uudella nvencillä niin johan on striimissä laatu kohdillaan vaikka 1080p60 :tup:

Mun nähdäksen kahden pc:n setit on nyt menossa oikeastaan kahteen kategoriaan: halpa 4-core tms. systeemi johon halvin RTX-näyttis ja enkoodataan nvencillä noin x264-medium tasoista striimiä (eli aika pirun nättiä). Taikka sitten yli 12-ytiminen ja kohtuullisen tuore CPU multi-threadingillä, että päästään käyttämään X264-slow:ta (joka ei näytä merkittävästi paremmalta kuin x264-medium/rtx-nvenc). Millään muulla kompolla en nää oikein mitään järkeä. Miksi käyttää X264 jos nvenc tarjoaa paremman kuvanlaadun? Eli miksi käyttää X264:ää alle medium/slow preseteillä.

P.S. oma suositus muuten avermedian live-gamer GC573 4k60fps kaapparikortille. Jos twitchi tukis, niin tää jaksaa kaapata ja työntää 1440p144hz kuvaa HDR:nä, Level1techsin Wendell höpötteli että jotain säätämällä onnistuu myös 1440p165hz :drool:

P.P.S. Kait se toimis toi RTX Nvenc myös kahden koneen setissä, vai pitäiskö siinä sen NVENC-pakkauksen tapahtua pelikoneen näyttiksellä? Ei kait? Siis jos sulla on pelikoneessa RTX 2080 Tiitti, josta kuva kaapataan striimikoneeseen kaapparikortilla, ja sitten työnnetään OBS:ään joka käyttää pakkaamiseen striimikoneen RTX 2060:n nvenc-piiriä?

P.P.P.S. Hitto kun ois joku striimaaja joka sattuis olemaan atk-aiheisen sivuston ylläpitäjä-omistaja ja tuote-testaaja-hermanos, joka vois vähän testailla että mitenkä toimis hmmm
Joo, tuo RTX-kortin Nvencin parannus sai itsenikin miettimään että jospa sitä vain päivittäisi kortin RTX-sarjaan ja jatkaa tällä 8600K:lla.
Esimerkiksi viimeeksi sain kehuja 900p60fps, 3 b-frames, High and max quality ja 7200 bitrate- laadusta ja käytössäni on Pascalin kortti.
Eihän tuo ero iso ole RtX-encoodaukseen mutta kuitenkin.

En oikein löydä syytä henkilökohtaisesti hommata erillistä pc:tä striimaamiseen. Ainoat ongelmat olleet pari nettikatkosta striimin aikana, mutta
siihen ei toisella koneella saa mitään etua. Tokl jos pelit kaatuisi ja veisi koko koneen sammuksiin jäisi toisella koneella vielä striimi käyntiin.
Tätä ei tosin ole itselleni vielä käynyt, eli näitä striimailuja kun tekee vakaalla koneella sitä ei pitäisikään.

Huomaan toki eron striimissä kun käytössä on erillinen pc työntämässä x264-encoodattua kuvaa, onhan se kuva etenkin liikkeessä terävämpi, pikselöinti pysyy myös Nvencia paremmin kurissa. Ero ei vaan ole enää kovinkaan ratkaiseva katsojan kannalta. Katsojan kannalta kuitenkin eniten häiritsevä tekijä on laginen/frameja pudotteleva kuva kuin se että onko liikkeessä hieman pikseleitä tai ei. Uusin nvenc on todella smoothia kamaa, sen jo nyt itse testanneena olen erona entiseen nähnyt. Mulla on aika simppeli laitteisto, BM-800 and Behringer U-Phoria UMC22 vaan koneessa kiinni, ei kaappauskortteja tai erillisiä systeemejä.

Tämä vaan toimii näin niin kivuttomasti ja helposti, että ainoa asia mitä kaipaa lisää tällä hetkellä on hieman parempaa striimikuvaa. Mutta tähän haluunhan ei ikinä tule loppua, niin kauan kuin Twitchin bitraterajoissa mennään eli ei siitä kannata ressata.
Sitä saisi jo RtX-kortilla hitusen parannettua. Mutta pitääpä katella.

Nvencin mainehan on ollut huonompi kuin ansaitsee. Iso osa striimaajista ei
todennäköisesti tee niitä hienosäätöjä advanced-puolella vaan antaa mennä suosituksella. B-framet ynm on merkittävää hienosäätöä kuvaan, riippuen pelistä (4 b-frames hitaampaan, esim Tomb Raider, esimerkiksi 2 b-frames pubgiin muutamia mainitakseni). Lisäksi 2-pass, Max quality ynm. riippuen OBS-versiosta. Bitrate toki se isoin tekijä mutta noilla saa kivasti säädettyä lisää.

Onhan Nvenc pascalillakin jo upeaa laatua, vaikkapa Fortnite-striimissäni sen näkee. Pubg tosin on pahempi striimattava mutta kuitenkin.
Edit: Piti lisätä että valaistukseen mun pitäisi tosiaan satsata, tuo kelmeänkeltainen keittiö striimitaustassani ei ole kaikkein tyylikkäin, heh.
Olen koko ajan myös leikitellyt ajatuksella green-screenin laittamisesta mutta tuntuu jotenkin mukavammalta olla tuolla laatikon sisässä, ainakin vielä :p

Edit2:
Nvenc Guide: NVIDIA NvEnc Guide
 
Viimeksi muokattu:

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Edit: Piti lisätä että valaistukseen mun pitäisi tosiaan satsata, tuo kelmeänkeltainen keittiö striimitaustassani ei ole kaikkein tyylikkäin, heh.
Olen koko ajan myös leikitellyt ajatuksella green-screenin laittamisesta mutta tuntuu jotenkin mukavammalta olla tuolla laatikon sisässä, ainakin vielä :p

Edit2:
Nvenc Guide: NVIDIA NvEnc Guide
Hyvää pohdintaa yhden koneen puolesta, ja RTX-nVencin myötä luulen että kahden koneen striimaajista tulee paljon harvinaisempi porukka mitä nyt. Kahdella koneella kaikki on vähän hankalampaa, vaikka nyt äänen reitittäminen.

Green-screenistä sen verran että mä löysin Amazonista "warehouse diileistä" satasella elgaton green-screenin. Aikasemmin olen leikkinyt muutaman kerran kankaan kanssa, mutta koska mulla ei oo 'dedikoitua striimihuonetta' vaan tämä on meidän vierasmakkari, niin en voi oikein jättää tota kangasta + tankoa pystyyn jos tulee vieraita. Tämä elgaton vehje on siitä näppärä että sen saa nopeasti piiloon. Huonona puolena toi kangas on aika kaponen, eli sitä joutuu tän web-camin kanssa pitämään aika liki tuolia että peittää koko kameran näkökentän. Mielellään saisi olla 20-30cm leveämpi. Mutta muuten tosi hyvä ja tukeva rakennelma, ei ole ollut mitään ongelmaa.

Itsekään en ehkä käyttäisi green-screeniä jos mulla ois joku muu kamera kuin tämä logitechin webcami. Tässä on niin pieni kenno, että tää tavallaan tarkentaa koko kuvan. Kunnon järkkärillä + sopivalla linssillä vois käyttää tota efektiä että ukko on terävä ja tausta blurri, se ois ihan mageen näkönen ja vois "somistaa" parilla lampulla kivan valaistuksen. Tai-no, on mulla kaks järkkäriä ja elgaton camlink 4k, mutta kumpikaan näistä ei toimi kunnolla sen kanssa. Canon M3 pääsee lähelle, mutta siinä on auto-shutoff toiminto joka sammuttaa kameran 3min toimettomuuden jälkeen eikä tätä toimintoa saa pois muutakö ostamalla paremman kameran.

Greenscreen on vähän hankala valaista, koska tietenkin haluat että striimaajan naamalla on hyvä valo. Normaalistihan tämä ois helppoa; muu huone aika pimeänä (saa olla pari jotain koriste-spottia taustalla luomassa eloa), ja sit joku ring-light tai spotti valaisemaan striimaajan kasvot siihen koneen eteen kahdesta suuntaa (kova valo edestä, ehkä joku softimpi sivusta) että näyttää kivalta ja elävältä. Green-Screenillä tietty pätee sama, mutta myös toi vihree kangas pitää valaista että chroma-key toimii hyvin. Eli valaiset ukon naaman ja sit sen perään koitat valaista sen ukon taustalla olevan kankaan joka on alle metrin päässä ukon selästä, siten ettei se kankaan valaisu tuota liikaa taustavaloa että se pilaa ukon naaman.
 

Rikama

Asiaton titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
394
Sain selville muuten viimein mikä aiheuttaa FPS ongelmia Logitechin C922 webbikameran kanssa. Siellä on valaistuskompensaatio täppä kun menee kameran asetuksiin, bäng ja ongelmat poissa kun otti pois päältä. Eli jos on hieman kehno valo ja tuo on päällä, niin ei jaksa pitää edes 30fps.

Vaihdoin muutenkin nyt 1080p resoon, koska tuo kuva on aivan surkea 720p/60. 1080/30 on kuitenkin omaan silmään tähän käyttöön täysin sulava.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Sain selville muuten viimein mikä aiheuttaa FPS ongelmia Logitechin C922 webbikameran kanssa. Siellä on valaistuskompensaatio täppä kun menee kameran asetuksiin, bäng ja ongelmat poissa kun otti pois päältä. Eli jos on hieman kehno valo ja tuo on päällä, niin ei jaksa pitää edes 30fps.

Vaihdoin muutenkin nyt 1080p resoon, koska tuo kuva on aivan surkea 720p/60. 1080/30 on kuitenkin omaan silmään tähän käyttöön täysin sulava.
Jep, ton logitechin (ja varmaan kaikkien muidenkin) webbikameroiden asetuksilla kannattaa kikkailla. Voi saada pieniä ihmeitä aikaan äijän naamalle. Noihan käyttää aika raisuja automaattiasetuksia, joten kun säätää itse kuvan kirkkauden, värikylläisyyden, terävyyden ja valkotasapainon niin kuvanlaatu yleensä paranee reilusti. Samoin noi lisäasetukset, just niinku toi valaistuskompensaatio.

Mä sain eilen pyöräytettyä ensimmäisen striimin 1950x Threadripperillä ilmoille. Striimin 'kuvanlaatu' on aika kivalla tasolla ja tuskin tästä enää pystyy helposti parantamaan. Päivitys 8700K -> 1950X tuli kustantamaan mulle n. 270e, eli ei mikään järjetön summa. Ja siitä kiitos tietty luumu-veljille joilta sai SERriä houkuttelevaan hintaan :)

Tässä on mun nyt käyttämät asetukset:

TR_SLOBS_x264slow_asetuksia.PNG


En tunne noita kauhean hyvin, apinoin toiselta striimaajalta ton lisäkäskyrimpsun kun tykkäsin sen striimin laadusta samalla prossulla. Noista asetuksista jäbä sanoo redditissä näin:

Custom x264 settings:

  • threads=27

  • ref=4 (Better device compatability as video is easier to decode)

  • aq-mode=3 (More bits are alocated to dark areas, making macro blocking less evident)
Pitää perehtyä tässä päivänä muutamana vielä noihin vipusiin ja katsella oisko jotain pientä viilattavaa vielä.

Täs vielä toi eilinen striimi, alussa on jokunen minuutti pre-streamii että hyppikää keskemmälle VODia kattelee kuvanlaatua. Bitrate pumppas 6.5k - 9k välissä, pikselöityy vähän kun bitrate laskee.

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Moikkista pöytään!


Ensinnäkin en ollut varma mille alueelle tämä viestiketju tulis perustaa.

Ajattelin avata tällaisen ketjun, jossa käsiteltäisiin ja keskusteltaisiin (peli)striimailusta laitteiston ja rautapuolen näkövinkkelistä. Eli tähän viestiketjuun ei keskustelua katsojien houkuttelusta, hyvistä striimipeleistä vaan pelkästään ns. "rautaista asiaa". Viestiketjuun voi ja tulee linkata keskusteluja muualta foorumilta, jos ne osuvat tähän näkövinkkeliin. Tai jos on kysyttävää jostain striimipalikasta, tai suositus, tai kysymyksiä jostain näyttiksestä tai prossusta striimikäytössä niin täällä kyssärit ei huku peli&benchmark sisällön syövereihin.

Miksi näin? Noh yksinkertaisesti haluan luoda (itselleni) paikan johon voin laittaa muistiin hyviä oppaita, hyviä vinkkejä ja mielenkiintoisia tuotearviointeja striimaushommista. Oon nyt monena päivänä löytäny itseni etsimästä milloin mitäkin tän foorumin viestiketjuista liittyen mun striimikoneen päivitykseen 8700k -> threadripper, ja mieleen tuli että voisihan näitä juttuja koota yhteen viestiketjuun niin joku kanssa-striimaaja löytäisi sitten oppaita ja rautavinkkejä helposti.

Tausta jolla itse tulen tähän on 'harrastelija striimaaja' joka tavoittelee parasta mahdollista striimibuildia yhdellä tai kahdella koneella, audiolaitteilla ja lisähärveleillä kohtuullisella budjetilla.

Tilanne mun set-upin kohdalla on nyt tämä:

Mä huristelen kahden koneen setillä; pelikone ja striimikone. Pelikone 9900K ja 2080 Ti. Striimikone on 8700K ja GTX 1060 avermedian 4k60fps kaapparikortilla, ja tätä konetta oon päivittämässä . Äänialustana käytän Voicemeeter Bananaa, eli ilmaista virtuaalimikseriä joka kuljettaa ääntä koneiden välillä lähiverkon yli. Mikki on Blye Yeti USB, kamera Logitechin C922 pro-streamer.

Aloitetaan nyt sitten vaikka omasta tämän hetken päivitysoperaatiosta, eli 8700K on vaihtumassa Ryzen 1950X:ään. Miksi näin? Pakkaan X264-mediumilla, ja 8700K tukehtuu sen kanssa kun kääntää 1440p144fps kuvaa 1080p60 striimiin jos pelit on tarpeeksi vaativia, esim. Apex Legends. Ihan hilkulla on etteikö toimisi, mutta n. 15-20min välein pelissä tulee joku kohta missä on paljon toimintaa, ja striimi tökkii. Katselin internetin syövereistä oppaita että 1950X 16c/32t jaksaisi paremmin, ja tästä voin kommentoida varmasti jo ensiviikolla kun palikat on hyppysissä. Odotukset ovat että 1950x jaksaisi pakata striimiä jopa x264-slow:lla, jopa apex legendsissä mutta jäädään odottamaan.

Tässä klippi miten mulla tukehtuu peli:



Tässä esim. kuvaa 1950x:stä dedikoidun striimikoneen ytimenä pakkaamassa 1080p60 battlefront-kakkosta, kuvanlaatu on huono (twitch-pakkaus + youtube-pakkaus = yrjö) mutta näkee että kuva on hyvin sulava eikä hirveitä töki:



Sanoisin että jos haluaa kahdella koneella striimata ja tykittää X264 mediumia tai parempaa niin suosittelen hankkimaan vähintään 8-ytimisen prossun, todennäköisesti 12-ydintä ois parempi. Ja IPC&kellotaajuus ois oltava hyvällä tasolla. 6-ydintä + HT ei nimittäin riitä, sen oon nyt omin pikkukätösin kokeillut. Enkä ole varma kahdeksastakaan ytimestä, mutta jos 6-ydintä 4.7Ghz on hilkulla niin kahedeksan ydintä samoilla kelloilla ois varmasti parempi. Todennäköisesti kustannustehokkain ratkaisu olisi hankkia RTX 2060 striimikoneeseen ja hyödyntää 'uuden nvencin' X264-mediumin tasoista pakkuria, sillon riittäisi vaikka 4-ydin prossu.

Toinen iso päivitys mikä mulla on tulossa tulee mun äänialustaan. Voicemeeter Banana on todella hyvä virtuaalimikseri, ja toimiessaan todella loistava niin yhden kuin kahden koneen striimibuildiin. Sen avulla voit reitittään ääntä koneesta toiseen, ja tehdä äänelle erilaisia muunnoksia. Itse käsittelen omaa ääntäni vähän tummemmaksi ja bassoisemmaksi, kuulemma kuulostaa paremmalta niin. Valitettavasti mulla esiintyy äänen kanssa outoa pätkimistä, ja sellaista ikävää "aktivoitumis rahinaa" usein kun puhun mikkiin. Tätä ei ole mikissä "naturellina", ja sen saa voicemeeteristäkin pois kun buuttailee mikseriä pari kertaa.

Noh, tästä rahinasta ja bugeista johtuen olen päivittämässä äänialustani TC-heliconin markkinoille tuomaan "GoXLR" äänihärveliin. Se on suunniteltu striimaajien käyttöön, yhdistyy kahteen koneeseen kuin taikaa vain ja sisältää törkeän hyviä ominaisuuksia. Tuote on vasta julkaistu, ja tulee myyntiin 15.3. ja mulla on siitä ennakkotilaus sisässä. Samaan syssyyn mulla menee mikki uusiksi, katsellut Roden NT1:stä "sillä silmällä" koska mukana tulee shockmountista lähtien kaikki alle 200e pakettina verkkokauppa.com:sta.

Tästä GoXLR:sta oon kyllä aika hypetetty, ja odotan innolla että tulis jo perkele!



[jatkuu seuraavassa viestissä, koska en saa linkittää enempää kuin viisi videota per viesti]


Mitkä asetukset olet huomannut parhaaksi itsellesi Blue Yetillä? Kuinka kaukana pidät mikkiä?

Itsellä sama mikki ja en tahtoisi ihan suussa kiinni sitä pidää. (Näitähän suositellaan pitävän mahd lähellä suuta)
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Mitkä asetukset olet huomannut parhaaksi itsellesi Blue Yetillä? Kuinka kaukana pidät mikkiä?

Itsellä sama mikki ja en tahtoisi ihan suussa kiinni sitä pidää. (Näitähän suositellaan pitävän mahd lähellä suuta)
Mulla on yetissä tommonen "saksivarsi" a.k.a. pöytälampunjalka, ja oisko toi noin puolen metrin päässä naamasta. Teline ei oo kiinni pöydässä, koska mulla ei oo shock-mounttia ja muuten näppäimistön kolina kantais pöytää pitkin -> varteen ja -> mikkiin. Tää on kiinni pöydän vieressä olevassa rulla-hyllykössä. Mulla on Yetille windowsissa boosti (taso) 90, Voicemeeterissä 8.1 ja oon laittanu voicemeeterin painottamaan ääntä vähän basson puolelle. Voicemeeterissä Compressio 0.4 ja Gate 1.4.
Mikissä itsessään on Gaini nollassa.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Tukeekos Twitch yli 6000 bitratea vieläkään?
Kyllä :tup:

Partnereille pitäis olla tarjolla 8k, ja isoille striimaajille varmaan tapauskohtaisesti enemmänkin. Rivikäyttäjille virallisesti 6k maksimi, mutta mä oon tykitelly nyt kuukauden tolla 8k:lla ja ei oo ollu mitään ongelmia. Bitrate heiluu SoT:ia striimaillessa 7.4k - 8.7k tossa SLOBSin inforuudussa. Ja en siis todellakaan ole partneri enkä mitään, riviukkelina.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
@Sampsa @Taizuuni @Juhanator @Rikama ja ketä näitä striimi-hermanoksia nyt on (oispa joku @team_stream tägi jolla vois tägää koko porukan):


Oon ollu töissä niin ei oo joutanu striimuilemaan, mutta tässä rupeaa kiire hellittämään ja on päästy takaisin komentopisteelle. Lisäksi sinne on löytänyt tiensä GoXLR eli puhtaasti striimaamiskäyttöön tehty äänialusta jossa on mikseri + sampleri + vekkuli-vipstaakit ja nippu muita ominaisuuksia. Otin tossa hetki sitten käytöön ja konffasin, ja tehny nyt koenauhotuksia. Ja voi veljet! VOI VELJET! Nyt on nimittäin jumalainen härveli :) Äänenlaatu on priimaa. Mulla on tässä Roden NT-A1 mikki, ja sen äänenlaatu on ihan saamarin hyvä, ihan ammattitasoa ja kelpais helposti studioäänityksiin. Täs alustassa pystyy nappia painamalla nauhottelemaan omia puheita tai ääntä mitä pelissä tai voicessa tulee ja klippaamaan ne pikanappeihin (josta niitä voi sit soittaa niin halutessaan), nappia painamalla lisäämään ääniefektejä esim. vaikka vaihtamaan itsensä naiseksi, lapseksi, robotiksi, kaivon-pohjalla-olevaksi-kaiku-hemmoksi jne.

Samoin voi määritellä slaidereihin eri softat (mulla on ekassa mikki, sit musiikki, sit discordi, ja vikassa järjestelmä-äänet eli peliäänet ja windowsin äänet), ja hallita niiden äänenvoimakkuuksia vivuilla. Vivut on moottoroitu, eli jos painaa mutea rivin alla, menee kanava mykäksi ja slaideri nollaan, ja uudestaan mutea niin se palauttaa vivun lähtöasentoon.

Lisäksi hyvä windows-softa, jossa voi kliksutella mitä haluaa reitittää mihinkin input-outputteihin ja mitä haluaa ohjata minnekkin. Eli voi ohjata kuulokkeisiin raksi-ruutuun menetelmällä niitä äänikanavia mitä haluaa, ja striimi-virtaan (siihen mikä menee OBS:ään) samaten, eli voit pitää haluamasi äänikanavat yksityisinä jne.

Lisäksi jokaisessa napissa on RGB eli tärkein ominaisuus! Voi vaihtaa haluamiinsa väreihin! AMAZING½!!

En olis uskonu että tää paska toimii mutta toimii ns. "maksimit" ja on ehdottomasti hintansa (n. 300e) arvoinen. Jopa muutaman satasen isommankin summan tästä vois maksaa, ominaisuudet yltää samaan mitä kolme erillislaitetta noin tonnin budjetilla.

Kaksi konetta yhdistyy värkkiin kuin taikaa, eli suoraan piuhat vaan kiinni pelikoneeseen ja striimikoneeseen. Samoin konsolin saa liitettyä optisella. Kannattaa linjoihin laittaa kohinanvaimentajat (ground loop isolator), sillä kaks tietokonetta voi vedellä keskenään aika mielenkiintoisen sirityksen kun maat vuotaa läpi. Ittel on käytössä Amazonin halpikset, ilman niitä striimiin kantaa hentoinen taustasirinä. Ground Loop Isolatorseja (en tiedä mikä termi on suomeksi) saa hifi-liikkeistä ja esim. amazon.de n. 10-30e hintalapulla.

Laite:










Softaa:

GoXLR.PNG


GoXLR2.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 026
Muutama kaveri ehdottanut jos alkaisin striimaamaan, kun pelailen kohtuu paljon mm. Cs, far cryn eri muodot jne, ja parin striimaajan kautta muutenkin olen äänessä youtuben puolella. Itseäni kiinnostaisi kyllä koittaa joidenkin ei niin vakavien pelien parissa, saisin samalla paljon hauskoja hetkiä talteen, ilman että täytyisi shadowplayn olla päällä jatkuvasti, menee äkkiä ssd:t täyteen.

Mietityttää nyt enimmäkseen, että kuinka mun kone ja netti hommasta suoriutuu.

Koneena on:

i5-9600k @4.6ghz kellot
16gb ddr4
1070ti kellotettuna
2xssd

Netti on 4G kun asun pikkukylässä mihin ei parempaa tarjolla, tuo on osoittautunut kyllä nopeaksi, vakaaksi ja myös ping ok.

Onko toivoa että voisin tuolla setillä striimin laittaa pystyyn?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 703
Muutama kaveri ehdottanut jos alkaisin striimaamaan, kun pelailen kohtuu paljon mm. Cs, far cryn eri muodot jne, ja parin striimaajan kautta muutenkin olen äänessä youtuben puolella. Itseäni kiinnostaisi kyllä koittaa joidenkin ei niin vakavien pelien parissa, saisin samalla paljon hauskoja hetkiä talteen, ilman että täytyisi shadowplayn olla päällä jatkuvasti, menee äkkiä ssd:t täyteen.

Mietityttää nyt enimmäkseen, että kuinka mun kone ja netti hommasta suoriutuu.

Koneena on:

i5-9600k @4.6ghz kellot
16gb ddr4
1070ti kellotettuna
2xssd

Netti on 4G kun asun pikkukylässä mihin ei parempaa tarjolla, tuo on osoittautunut kyllä nopeaksi, vakaaksi ja myös ping ok.

Onko toivoa että voisin tuolla setillä striimin laittaa pystyyn?
Voit. Itselläni melkein samat romut ja striimaan, allekirjoituksessa kanavallani vodeja.
Käytä suoraan coodecina Nvenciä, se on kelpo laatua nykyään. Itse sillä striimaan.
Itselläni on myös 4g ja mainiosti pelaa, kunhan se uppi pysyy mielummin siellä 10 megan paremmalla puolella eli tuo noin 70% kaistasta korkeintaan stiimaamiseen (uploadista).

Allaolevat asetukset suositeltavia. Hitaampiin peleihin b-framesit voi nostaa 4:ään, nopeat fps-pelit 2 b-framesia suositukset. "Kuva"-kohtaan resoksi laita 720p tai 900p. Joissakin tapauksissa 1080p menee vielä 6000bit/s kanssa, riippuu pelistä. Ja scaalaukseen Lancos 32bit.

Itse lähetän hieman yli twitchin suositteleman maximi 6:megan, mutta ongelmia ei ole tullut. Kysäse vaan lisää jos tulee jotain mieleen kun aloittelet :)

OBS:
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 026
Hyvin jaksoi mun koneen rauta pyörittää striimiä, nopeat vartin asetukset tein obs:ään.. Mutta sanotaan nyt näin, että oman äänen ja juttujen kuuleminen striiimiä jälkikäteen tsekatessa oli jotain niin kamalaa, että en ota uraa siitä. Oli kuitenkin hauska todeta, että jos olisi ollut kiinnostusta, peruskokoonpanolla pystyisi pelaamisensa jakamaan :)
 

Taizuuni

Jai Bhole Ki!
S Y N T H W A V E
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 442
Hyvin jaksoi mun koneen rauta pyörittää striimiä, nopeat vartin asetukset tein obs:ään.. Mutta sanotaan nyt näin, että oman äänen ja juttujen kuuleminen striiimiä jälkikäteen tsekatessa oli jotain niin kamalaa, että en ota uraa siitä. Oli kuitenkin hauska todeta, että jos olisi ollut kiinnostusta, peruskokoonpanolla pystyisi pelaamisensa jakamaan :)
Teet kuten minä eli jos pitää omia vodeja jälkikäteen katsella niin katselet ne mutella :) Ei minuakaan kiinnosta oman äänen kuuntelu
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
263
Tässä itse jo tovin pitkään puntaroinut kahden välillä että lyökö single pc setupin RTX kortin kera NVENCia käyttäen vai sit dual pc setup, mut nyt heräsi kysymys siitä onnistuuko jos yhden pc:n sisällä olisi 2 näytönohjainta, toinen käytetään pelaamiseen ja toisesta kaapataan sit kuva kuvankaappauskorttiin. Mahtanekko tuollainen toimia :rolleyes:
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
263
Jollain tavalla joka tapauksessa ois aikomus parantaa setuppia siihen suntaan että voisi ulos puskea vähintään 720p60fps striimiä siedettävällä kuvanlaadulla samaten pystyä pelaamaan Sulavasti monitorin virkistystaajuudella. Tällä hetkellä 8700k ja GTX1080 pystyn lähettämään x.264 Faster asetuksella mutta vaikka peleissä fps olisi yli virkistystaajuuden (minulla 120hz) huomaan silti että peli ei pyöri aivan yhtä sulavasti kuin ilman striimiä. Prossun käyttökin striimatessa siellä ~80% joten ei sekään 'throtlaa'
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
263
RTX kortin hankinta kyllä houkuttelisi mutta näissä ei oikein tunnu enää olevan kun Displayport ja HDMI lähtöjä, omasta BenQusta löytyy DVI joten olisi sitten monitorin osto edessä kortin kanssa.. :rolleyes:Sitten taas niiden summalla saisi rakennettua toisen pc.n esim. Ryzen 1700 alustana joka ilmeisesti pystyy puskemaan aika hyvää striimikuvanlaatua.. Valintoja valintoja.. :think:
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Itselläni olisi ny tälläinen systeemi..

Eli, olen striimannut nyt vain yhdellä koneella. ( Ryzen 7 3800X, 32gb ram, Vega 64 nitro+), mutta haluaisin pelata vähän raskaampia pelejä, ja striimata niitä (1080p 60fps). Minulla olisi tuollainen lenovon peliläppäri, jossa on i7 9750H prossu, 16gb ram ja GTX 1650 4GB näyttiksenä.
Voisikohan sitä hyödyntää jotenkin tässä striimauksessa järkevästi, esim. ulkoisella videokaappauskortilla? Eli tämä pääkone jäisi pelikäyttöön. (esim. AVerMedia Live Gamer Ultra -videokaappauskortti, USB 3.1 Gen1 Type-C, musta (Tarjous!) - 199,00€)

Sitten pitäisi vain mikrofonit yms säädöt siirtää tuohon läppäriin, tuo väliin ja kaapata ääni & kuva tuolta pelikoneelta? Toimiiko noin?
 
Viimeksi muokattu:

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
623
Itselläni olisi ny tälläinen systeemi..

Eli, olen striimannut nyt vain yhdellä koneella. ( Ryzen 7 3800X, 32gb ram, Vega 64 nitro+), mutta haluaisin pelata vähän raskaampia pelejä, ja striimata niitä (1080p 60fps). Minulla olisi tuollainen lenovon peliläppäri, jossa on i7 9750H prossu, 16gb ram ja GTX 1650 4GB näyttiksenä.
Voisikohan sitä hyödyntää jotenkin tässä striimauksessa järkevästi, esim. ulkoisella videokaappauskortilla? Eli tämä pääkone jäisi pelikäyttöön. (esim. AVerMedia Live Gamer Ultra -videokaappauskortti, USB 3.1 Gen1 Type-C, musta (Tarjous!) - 199,00€)

Sitten pitäisi vain mikrofonit yms säädöt siirtää tuohon läppäriin, tuo väliin ja kaapata ääni & kuva tuolta pelikoneelta? Toimiiko noin?
Vaihda näyttis 1660S - 2080Ti niin saat Turing Nvencin mikä vastaa x264 mediumia, pääset helpoimmalla!
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Vaihda näyttis 1660S - 2080Ti niin saat Turing Nvencin mikä vastaa x264 mediumia, pääset helpoimmalla!
Olen miettinyt kyllä näyttiksen päivittämistä, mutta sitten olisi tuo 2080 tai 2080ti.. tai mieluusti odottaisi mitä ne AMD:n uudet näyttikset tuo tullessaan (freesync näytöt minulla, ei g sync compatiblea). Toki 3900X tai 3950X varmaan myös ajaisi asian..?
Mietin vain helppoa vaihtoehtoa :D
 

Taizuuni

Jai Bhole Ki!
S Y N T H W A V E
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 442
Olen miettinyt kyllä näyttiksen päivittämistä, mutta sitten olisi tuo 2080 tai 2080ti.. tai mieluusti odottaisi mitä ne AMD:n uudet näyttikset tuo tullessaan (freesync näytöt minulla, ei g sync compatiblea). Toki 3900X tai 3950X varmaan myös ajaisi asian..?
Mietin vain helppoa vaihtoehtoa :D
Kyllä freesync näytöt toimii nykyään nvidian näyttiksillä. Tietty osa huonommin jne.
Jos yhdellä koneella haluat streamaa ja cpu encodella niin noi AMD:t on tietty hyviä siinä.

PC + läppäri kombolla joo voit streamaa vaikka ei ideaalinen. Ilman capture cardia voit testaa miten se jaksaa käyttämällä NDI:tä
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Kyllä freesync näytöt toimii nykyään nvidian näyttiksillä. Tietty osa huonommin jne.
Jos yhdellä koneella haluat streamaa ja cpu encodella niin noi AMD:t on tietty hyviä siinä.

PC + läppäri kombolla joo voit streamaa vaikka ei ideaalinen. Ilman capture cardia voit testaa miten se jaksaa käyttämällä NDI:tä

Eli järkevintä / helpointa taitaa olla tosiaan vaan tuo nvidian RTX sarjan näyttis.. sillä niissä näyttää olevan samat "stream" yksiköt kaikissa? Varmaan joku 2070S tai 2080S olisi hyvä tämän vega 64 nitro+ tilalle.. (2080ti hieman kallis..)

"One thing that is great about NvEnc on the RTX 20-series is that all GPUs have the same NvEnc with the same performance and quality, from the RTX 2060 to the RTX 2080 Ti "
 

KiriGai

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
304
Itsellä on prossuna i5-9500 ja näyttiksenä GTX 1070

Prossulla jos koittaa enkoodata niin kuva on kuin amiksen tunnilla hitaasti läpikäytävässä diashowssa.
Sitten taas kun laittaa näyttiksen tekemään tuota samaa, niin ei ongelmia, kaikki toimii mutta laatu kärsii.

Millähän presetillä tommonen kämänen i5 jaksais streamailla, pubgi tuottaa eniten ongelmia.

Mahdollista olisi saada toinen kone mukaan joka hoitaisi enkoodauksen, tosin en tiedä miten i7-3770s suoriutuisi hommasta, jos sillä saisi edes ulos ollenkaan 720p 60fps laatua. Itselle tuo laatu on sellainen käsite että kuvan ei pitäisi puuroutua kun se liikkuu tai on paikallaan, eli sellaista kuvaa olisi haussa joko yhdeltä tai kahden koneen setupilta.
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
623
Itsellä on prossuna i5-9500 ja näyttiksenä GTX 1070

Prossulla jos koittaa enkoodata niin kuva on kuin amiksen tunnilla hitaasti läpikäytävässä diashowssa.
Sitten taas kun laittaa näyttiksen tekemään tuota samaa, niin ei ongelmia, kaikki toimii mutta laatu kärsii.

Millähän presetillä tommonen kämänen i5 jaksais streamailla, pubgi tuottaa eniten ongelmia.

Mahdollista olisi saada toinen kone mukaan joka hoitaisi enkoodauksen, tosin en tiedä miten i7-3770s suoriutuisi hommasta, jos sillä saisi edes ulos ollenkaan 720p 60fps laatua. Itselle tuo laatu on sellainen käsite että kuvan ei pitäisi puuroutua kun se liikkuu tai on paikallaan, eli sellaista kuvaa olisi haussa joko yhdeltä tai kahden koneen setupilta.
Noh mulla on i5 6600 ja oli RX 570, en saanu striimiä mitenkään kelvolliseksi niin päivitin gtx 1660 ti ja nyt rullaa. Ite olen vähän amd fanboy mutta nyt oli pakko ottaa änviidia turing encoderin takia kun ei ollu rahkeita 3700x komboon.
 

Taizuuni

Jai Bhole Ki!
S Y N T H W A V E
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 442
Itsellä on prossuna i5-9500 ja näyttiksenä GTX 1070

Prossulla jos koittaa enkoodata niin kuva on kuin amiksen tunnilla hitaasti läpikäytävässä diashowssa.
Sitten taas kun laittaa näyttiksen tekemään tuota samaa, niin ei ongelmia, kaikki toimii mutta laatu kärsii.

Millähän presetillä tommonen kämänen i5 jaksais streamailla, pubgi tuottaa eniten ongelmia.

Mahdollista olisi saada toinen kone mukaan joka hoitaisi enkoodauksen, tosin en tiedä miten i7-3770s suoriutuisi hommasta, jos sillä saisi edes ulos ollenkaan 720p 60fps laatua. Itselle tuo laatu on sellainen käsite että kuvan ei pitäisi puuroutua kun se liikkuu tai on paikallaan, eli sellaista kuvaa olisi haussa joko yhdeltä tai kahden koneen setupilta.
9600K:lla fast presetillä, 1080p 30fps:llä käyttöaste pyörii 50% tietämillä. Ja tuo on ilman että taustalla mikään peli pyörii.
Kokeile vaikka 720p 60fps fastilla ja kato miten jaksaa.
 
Liittynyt
25.10.2018
Viestejä
24
Onko porukalla kokemuksia GoXLR Mini ?

Pystyisköhän tällä helposti hallitsemaan kahden tietokoneen ääntä ?
Eli mulla on 2 konetta ja DAC/Amp combo (Topping D30 & Magni 3+) ja haluaisin säätää volumea lennosta.
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
322
Mistä voisi tällä hetkellä ostaa webbikameran? Näyttävät olevan Suomesta aika kiven alla, saisikohan jostain ulkomailta?
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
623
Mistä voisi tällä hetkellä ostaa webbikameran? Näyttävät olevan Suomesta aika kiven alla, saisikohan jostain ulkomailta?
Logitech C920 tulee tässä kuussa lisää varastoihin, se taitaa olla ainoa rahansa arvoinen webbikamera, jos striimaamista mietit niin löytyy tietysti myös "halpoja" järkkäreitä ja muita kameroita.
Voit myös kurkata ebay.co.uk briteistä tai amazon.de saksa.

Itse käytän Canon EOS 1300D kameraa(varmasti on parempiakin mutta tämä löytyi omasta takaa), ihan vakiovehje kaikinpuolin, pari lisävaloa löytyy mutta nekin luokkaa tarjoustalon halvin pöytälamppu. Canon softi on kamalaa kuraa ja striimaamista varten saa pelleillä että kuva näkyy ja pysyy päällä, joskus kuullut juttua että saattaa vaurioittaa kameraa mutta ei ainakaan tähän mennessä ole mitään käynyt.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 416
Paremman webcamin hommaamista miettinyt nyt, kun tulee vähän streamattua ja ihan etätöitäkin varten.

Mitä eroa on C920 vs C922?
Maksaako erotuksessa vain tuo "sisältää kolmen kuukauden ilmaisen XSplit Premium"?


Eniten ehkä kallistun: Logitech C920S Pro HD -verkkokamera, 1080p, musta - 119,90€ koska tuo webbikameran suoja tulee mukana, mutta saman asian voi viritellä kyllä muutenkin.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Hmm, ei noilla kai kauheesti mitään eroa ole. C922 muistaakseni päivitetty versio, jossa on jotain firmis/softa päivityksiä verrattuna C920. Google kertoo seuraavaa;

"Firstly, the C920 and the C922 share the same sensor and hardware. ... However, the C922 comes with better firmware, which allows specific features, such as 60 FPS at 720p resolution, and works better in low light conditions than the Logitech C920. "
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 416
Kiitti. Ehkäpä voisi sen sitten ostella.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 288
Viestejä
4 193 401
Jäsenet
70 896
Uusin jäsen
sussu

Hinta.fi

Ylös Bottom