Tapahtumat verkkoon; laitteistovinkit ja parhaat käytännöt toimivan streamauksen toteuttamiseen.

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
En haulla löytänyt paljoakaan keskustelua tapahtumien striimaamisesta. Itse en siis ole kiinnostunut perinteisestä pelaamisen tai siihen verrattavan toiminnan striimaamisesta vaan työn puolesta selvittelen vaihtoehtoja tapahtumien (kokoukset, tiedotustilaisuudet jne.) saattamiseksi verkkoon.

Aihealue on aika rajattu, mutta hyvällä tuurilla voisi jotain keskustelua saada aikaan ja siitä saisi bongattua toimivia käytäntöjä tai vinkkejä.

Itse olen miettinyt esim. auditorion tapaisessa tilassa pidettävän kokouksen striimaamista. Asiaa helpottaa jos tilan äänentoisto laitteisto on jo kunnossa; PA -laitteiston ulostulon saa helpohkosti striimikoneeseen USB äänikortin kautta. Striimikone pyörittää OBS Studiota joka tuuttaa striimin Youtubeen. Kameroiksi olen valinnut Konftel CAM20 kameran. Laajakuvainen kamera kuvaa ns. yleisnäkymää ilman että tarvitaan erillistä ”kameramiestä” liikuttelemaan kameraa. Lisäksi Konftelin vanhasta mallista löytyy usb:n lisäksi HDMI ulostulo. Näin tulevaisuudessa on mahdollista hankkia erillinen videomikseri jos kameroiden määrä kasvaa. Esityksissä näytetään usein powerpointtia esittäjän toimesta, sen varalta olen miettinyt esitysläppärin HDMI signaalin kierrättämistä HDMI jakajaan ja siitä eteenpäin videotykille ja Elgato CamLinkin kautta striimikoneelle. Näin saisin OBS Studion skeneillä ohjattua näkymää kameroiden ja Powerpointin välillä.

Aika yksinkertaistahan tuo on mutta pari kysymystä herää jo nyt? Millainen USB äänikortti kannattaisi hankkia (Focusrite parilla sisääntulolla?). Entä jos PA –laitteiston ulostulo sijaitsee sellaisessa paikassa ettei sitä saa kytkettyä fyyisesti striimauskoneeseen. Voiko useampia OBS Studiota yhdistää esim. lähiverkon avulla? Saako striimauksen automatisoitua jollekin atk-ummikolle siten ettei itse tarttisi alkuvalmistelujen jälkeen istua jokaisessa tilaisuudessa. Elgato Streamdeck puhemiehelle kouraan ja skenevaihdot nappien taakse (tyyliin: paina tosta niin näkyy powerpointti, paina tosta niin näkyy kamera). OBS Studio vaikuttaa selkeältä enkä ole tutustunut muihin vastaaviin ohjelmiin. Kannattaisiko?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 430
Viestejä
4 161 390
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom