Talvirenkaat - yleisketju

Onko täällä muilla Continentalin IceContact 3? Uuden (käytetyn) auton mukana tuli ja mielestäni nastarenkaaksi todella hiljaiset. Mietin vain, johtuuko autosta vai autosta ja renkaasta? Hyvä jos edes rapinaa huomaa.
 
Onko täällä muilla Continentalin IceContact 3? Uuden (käytetyn) auton mukana tuli ja mielestäni nastarenkaaksi todella hiljaiset. Mietin vain, johtuuko autosta vai autosta ja renkaasta? Hyvä jos edes rapinaa huomaa.
Helpottas varmaan, jos kertos mistä autosta on kyse :confused:
 
Kun kysyit melusta, niin on todellakin.
Millä tavalla? Rengas ääntää tietyn dB-määrän autossa kun autossa (renkaiden koolla on toki merkitystä). Ei minun autolla ole merkitystä jos puhutaan, että Matti Meikäläinen on ajanut vaikka Nokian nastoilla ja vaihtanut kyseiseen renkaaseen? Siinä autossa rengasmelu on vertailukelpoinen.
 
Sanoisin että auto+rengas combo. Hiljaiset ovat nastarenkaaksi ja auto hyvin äänieristetetty niin ei rapinaakaan kuulu.
 
Millä tavalla? Rengas ääntää tietyn dB-määrän autossa kun autossa (renkaiden koolla on toki merkitystä). Ei minun autolla ole merkitystä jos puhutaan, että Matti Meikäläinen on ajanut vaikka Nokian nastoilla ja vaihtanut kyseiseen renkaaseen? Siinä autossa rengasmelu on vertailukelpoinen.
Edellinen auto oli xc60 ja nykyään on xc40. Rengasmelu samoilla renkailla palttiarallaa kymmenkertaistui.
 
Muihin renkaisiin, mutta missä autossa?
En ymmärrä tätä keskustelua. Jos joku on vaihtanut renkaasta X renkaaseen Y samassa autossa vaikka Lada 1200, niin osaahan se hemmo sanoa, että onko se rengas Y parempi siinä Ladassa? Vai yritätkö sanoa, että riippuu autosta, että mikä rengas sopii mihinkin autoon? Kyllä mielestäni hiljainen rengas on hiljainen autossa kun autossa vaikka rengasmelun vaimennus onkin eri tasoinen eri autojen välillä.
 
Huomautus - keskustelun sotkeminen, saivartelu
En ymmärrä tätä keskustelua. Jos joku on vaihtanut renkaasta X renkaaseen Y samassa autossa vaikka Lada 1200, niin osaahan se hemmo sanoa, että onko se rengas Y parempi siinä Ladassa? Vai yritätkö sanoa, että riippuu autosta, että mikä rengas sopii mihinkin autoon? Kyllä mielestäni hiljainen rengas on hiljainen autossa kun autossa vaikka rengasmelun vaimennus onkin eri tasoinen eri autojen välillä.
Hiljaisessa autossa rengas kuin rengas on hiljainen.
 
Sailun ice blazer arctic suv
Tollaset kitkat tuli k-autolta Lexus UX mukana...
on kyllä uudet, mut ei kyllä herätä luottamusta.
Onko jollain kokemuksia kyseisestä setistä?
 
Linglongit on omasta mielestä niin surkeat renkaat, että hävettää myöntää omistaneensa sellaiset (en ostanut itse, vaan tuli vanhan auton mukana).

Näyttäs ihan tasapäin painivan 3 kertaa kalliimpien kanssa talvipidon suhdeen.

Joku vois hävetä tarvetta vanhan surkeilla renkailla varustetun auton ostoon.
 
Viimeksi muokattu:
Sailun ice blazer arctic suv
Tollaset kitkat tuli k-autolta Lexus UX mukana...
on kyllä uudet, mut ei kyllä herätä luottamusta.
Onko jollain kokemuksia kyseisestä setistä?
Eh, nyt on tainnut olla tiukka kauppa. Ei tuo auto nyt mikään kovin halpa taida olla.
Ei tuo setti ole mitään mitallisijoja ole testeissä saanut, mutta kaipa noillakin näillä keleillä ajelee.
 
Hei, kauankos uunituoreilla kitkarenkailla kestää ennen kuin ne on niin sanotusti ajettu sisään? Renkaanvaihdon jälkeen on poltettu kilometrejä 200 tähän mennessä, ja pito tuntuu edelleen hieman epäoptimaaliselta.
 
Kyllä ne aikalailla heti on parhaassa tikissä? Mitkä renkaat, minkä auton alla ja millä paineilla?
 
Kyllä ne aikalailla heti on parhaassa tikissä? Mitkä renkaat, minkä auton alla ja millä paineilla?

Cupra Born EBOOST ja Falken Eurowinter HS01 215/45 R20 95T XL  MFS  3PMSF. Rengaspaineet pitäisi olla samat kuin valmistajan suositus 2,5 bar kaikissa renkaissa.
 
Sailun ice blazer arctic suv
Tollaset kitkat tuli k-autolta Lexus UX mukana...
on kyllä uudet, mut ei kyllä herätä luottamusta.
Onko jollain kokemuksia kyseisestä setistä?

Siellä on tehty perinteiset, että todennäköisesti ehtoopuolella olleet ensiasennus merkkirenkaat on korvattu uusilla, koska suurelle osalle ostajista renkaan merkillä ja mallilla ei ole mitään väliä kunhan ne on uudet.

Itse saattaisin kyllä hieman tuohtuneena tuosta reklamoida, että mitä kiinapaskaa on alle laitettu. Hyvällä säkällä k-autolta voisi löytyä toisesta sopivasta autosta paremmat renkaat alle laitettavaksi vaikka Lexus UX ei nyt kovin yleinen auto olekaan.
 
Siellä on tehty perinteiset, että todennäköisesti ehtoopuolella olleet ensiasennus merkkirenkaat on korvattu uusilla, koska suurelle osalle ostajista renkaan merkillä ja mallilla ei ole mitään väliä kunhan ne on uudet.
Itsellä oli vuoden ikäisessä tuonti Teslassa pakasta vedetyt Triangle Snowlink -kitkat.

Rengaslikkeessa kertoivat, että noita samoja kiekkoja näkyy todella paljon tällä hetkellä, joten lienevät tosiaan autoliikkeiden suosiossa autoihin, joissa niitä talvirenkaita ei tullessa ole tai ovat loppuun ajetut.
 
Toivottavasti löytyy. Nuo Kumhot pomppasivat kummasti monta sijaa (2023 suhteessa 2024), niin monta, että tuskin pelkällä kumin optimoinnilla on sinne päästy. Liekö Kumho mainostanut aiempaa enemmän TM:ssä?
Aika hyvin ne on pärjänneet pidon suhteen aiemminkin samoin kun toinen mid-level merkki Hankook.
Jonkinlaisena yllätyksenä tuli meteli. Mulla oli muutamat vuodet sitten Kumhon-kitkat MB:ssä ja ne olivat mielestäni suht. hiljaiset. Voi toki johtua siitäkin, että tässä on niin monta vuotta kitkoilla ajelua takana ettei edes muistanut miltä se nastojen ropina kuulostaa.
 
Cupra Born EBOOST ja Falken Eurowinter HS01 215/45 R20 95T XL  MFS  3PMSF. Rengaspaineet pitäisi olla samat kuin valmistajan suositus 2,5 bar kaikissa renkaissa.

Millaiset tienpinnat siellä on missä ajat? Kun nuo on Keski-Euroopan kitkat, eli jäisissä olosuhteissa ei kovin hyvät. Ja toisaalta kuivallakaan tiellä talvirengas ei koskaan vastaa kesärengasta dynaamisessa ajossa (ei pahalla, mutta pakollinen huomautus, koska ajat Cupralla).

Mutta ei se ennenkuulumatonta ole, että uudet kitkat tuntuvat epämääräisiltä jokusen kymmenen/sata kilometriä, mitä lie varastopöljyä/-rasvoja pinnassa. Eikös @Pyrres ollut sama homma niiden Miatan R5:ien kanssa viime talvena?
 
Kannattaako odotella Black friday tarjouksia renkaista, kun Hakkapeliitta 9:t 195/55 16 vanteille + alle laitto maksaa 599€.
Paljonko tyypillisesti säästää tarjoushinnoilla?
 
Kannattaako odotella Black friday tarjouksia renkaista, kun Hakkapeliitta 9:t vanteille + alle laitto maksaa 599€.
Paljonko tyypillisesti säästää tarjoushinnoilla?

Ilman kokoa on mahdoton sanoa, onko tuo hyvä diili vai riistoa. Ja onko niitä BF-tarjouksia sitten lähiliikkeissä vai joutuuko ajamaan 100 km renkaiden perässä, niin sekin tietysti vaikuttaa tarjousten järkevyyteen...
 
Kannattaako odotella Black friday tarjouksia renkaista, kun Hakkapeliitta 9:t 195/55 16 vanteille + alle laitto maksaa 599€.
Paljonko tyypillisesti säästää tarjoushinnoilla?

Nyt kun on koko, niin tuo on ihan ok-tarjous, sen verran harvinainen koko. Gummihusetissa H9:t n. 600€ sarjalta + toimitus/vannetyöt/alleasennus. Hyvällä tuurilla BF:nä voisi löytyä jostakin jotakin halvemmalla tai saada paremmat (H10:t) about samaan hintaan, mutta ei huono tarjous tuokaan.
 
Millaiset tienpinnat siellä on missä ajat? Kun nuo on Keski-Euroopan kitkat, eli jäisissä olosuhteissa ei kovin hyvät. Ja toisaalta kuivallakaan tiellä talvirengas ei koskaan vastaa kesärengasta dynaamisessa ajossa (ei pahalla, mutta pakollinen huomautus, koska ajat Cupralla).

Mutta ei se ennenkuulumatonta ole, että uudet kitkat tuntuvat epämääräisiltä jokusen kymmenen/sata kilometriä, mitä lie varastopöljyä/-rasvoja pinnassa. Eikös @Pyrres ollut sama homma niiden Miatan R5:ien kanssa viime talvena?
Nokiat ovat aina hiukan löllöjä. Mutta ryhdistäytyvät kyllä hiukan kun tulee kilsoja ja keli kylmenee. Plus ajan aina hiukan ylipaineilla.
 
Millaiset tienpinnat siellä on missä ajat? Kun nuo on Keski-Euroopan kitkat, eli jäisissä olosuhteissa ei kovin hyvät. Ja toisaalta kuivallakaan tiellä talvirengas ei koskaan vastaa kesärengasta dynaamisessa ajossa (ei pahalla, mutta pakollinen huomautus, koska ajat Cupralla).

Mutta ei se ennenkuulumatonta ole, että uudet kitkat tuntuvat epämääräisiltä jokusen kymmenen/sata kilometriä, mitä lie varastopöljyä/-rasvoja pinnassa. Eikös @Pyrres ollut sama homma niiden Miatan R5:ien kanssa viime talvena?

Etelä Suomen isot tiet talvella, ei ole tarvetta ajaa mihinkään skutsiin hakkaamaan halkoja tai Lappiin katsomaan revontulia. Kehä kolmosen sisälle on takuulla suurin osa talviautoilusta rajoittunut. Vaikka auto on Cupra ei tuo malli kovin urheilullinen ole, korkeintaan kohtalaisen hyvin kiihtyvä kiihdytyskaistoilla mutta muuten tulee autoiltua rauhallisesti ja akku kiittää.
 
Etelä Suomen isot tiet talvella, ei ole tarvetta ajaa mihinkään skutsiin hakkaamaan halkoja tai Lappiin katsomaan revontulia. Kehä kolmosen sisälle on takuulla suurin osa talviautoilusta rajoittunut. Vaikka auto on Cupra ei tuo malli kovin urheilullinen ole, korkeintaan kohtalaisen hyvin kiihtyvä kiihdytyskaistoilla mutta muuten tulee autoiltua rauhallisesti ja akku kiittää.

No sitten on mielenkiintoista, että tuntuvat oudoilta, kun plussakelithän täällä etelässä on ja tiet kuivat.
 
No sitten on mielenkiintoista, että tuntuvat oudoilta, kun plussakelithän täällä etelässä on ja tiet kuivat.

Sanopas muuta! Ainoastaan yhtenä päivänä oli pakkasta ja jäänpintaa tiessä. Muina päivinä sadetta ja jotenkin pito tuntuu huonommalta ja kulutus noin 20% suurempaa kuin kesärenkailla. Ehkä renkaita ei ole vielä saatu ajettu sisään.
 
Sanopas muuta! Ainoastaan yhtenä päivänä oli pakkasta ja jäänpintaa tiessä. Muina päivinä sadetta ja jotenkin pito tuntuu huonommalta ja kulutus noin 20% suurempaa kuin kesärenkailla. Ehkä renkaita ei ole vielä saatu ajettu sisään.

Suurempi kulutus ei varsinaisesti ole ihme uusilla renkailla, vierinvastushan pienenee renkaan kulutuspinnan kuluessa ja nyt alla on uudet renkaat. Nuo talvirenkaat saattaa muutenkin olla heikomman vierinvastusluokan renkaat kuin kesärengassarjasi. Ja tokihan myös matkamittari heittää vähän renkaan halkaisijan mukaan, mikä lisää laskennallista kulutusta.
 
Itsellä oli vuoden ikäisessä tuonti Teslassa pakasta vedetyt Triangle Snowlink -kitkat.

Rengaslikkeessa kertoivat, että noita samoja kiekkoja näkyy todella paljon tällä hetkellä, joten lienevät tosiaan autoliikkeiden suosiossa autoihin, joissa niitä talvirenkaita ei tullessa ole tai ovat loppuun ajetut.
Katselin äsken kans pari vuotta vanhaa 40ke sähköautoa ja ilmoituksessa kehuttiin uusia Trianglen talvirenkaita. Ei tulis kauppoja noilla renkailla.
 
Oliks jollain kokemusta kitkarenkaissa miten paljon vaikutusta patteriautossa jos olisikin ilman vaahtoja?

Törkeen kalliita nykyään kun pitäs puolitoista tonnia laittaa 19" talvirenkaisiin..
 
En laittaisi rahaa vaahtoihin, kitkarenkaat on jokatapauksessa hiljaisia enkä kesärenkaissakaan eroa huomannut vaimennusvaahtomuovilla/ilman.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
En laittaisi rahaa vaahtoihin, kitkarenkaat on jokatapauksessa hiljaisia enkä kesärenkaissakaan eroa huomannut vaimennusvaahtomuovilla/ilman.
Mä kyllä huomasin kesäkumeissa (hankook ventus) sen ikävän ujelluksen, sit samat renkaat vaahdolla niin äänimaisema oli merkittävästi miellyttävämpi.

Liekkö sit tuossa alumiini autossa soi eri tavalla se rengasmelu
 
Viimeksi muokattu:
Moro! Liityin seuraanne nähtyäyni kokemuksia Kumho Wi32 nastarenkaista. Ostin TM testin perusteella nämä autooni Mb E220d -18, ja ei todellakaan olisi kannattanut. Heti kun nopeus nousee yli 60km/h tulee renkaista aivan järkyttävä lentokonemainen ääni, luulin että rengasliikkeessä rikkoontui autosta laakeri tms. mutta kun ajoin soratielle ja myöhemmin lumisella ja jäisellä tiellä niin ääni hävisi ja pito tuntui aivan hyvälle. Asfaltilla aivan järkyttävät, ei ole ikinä ollut näin meluisia renkaita. Ääni ei siis tule nastoista vaan jotenkin kumista.
 
Moro! Liityin seuraanne nähtyäyni kokemuksia Kumho Wi32 nastarenkaista. Ostin TM testin perusteella nämä autooni Mb E220d -18, ja ei todellakaan olisi kannattanut. Heti kun nopeus nousee yli 60km/h tulee renkaista aivan järkyttävä lentokonemainen ääni, luulin että rengasliikkeessä rikkoontui autosta laakeri tms. mutta kun ajoin soratielle ja myöhemmin lumisella ja jäisellä tiellä niin ääni hävisi ja pito tuntui aivan hyvälle. Asfaltilla aivan järkyttävät, ei ole ikinä ollut näin meluisia renkaita. Ääni ei siis tule nastoista vaan jotenkin kumista.

No, pito se on tärkein asia. Eikä melulta välty aina merkkirenkaissakaan, terveisin Nokian Nordman 8 ja ulina alkaa jo viidestäkympistä.
 
Näyttäs ihan tasapäin painivan 3 kertaa kalliimpien kanssa talvipidon suhdeen.

Joku vois hävetä tarvetta vanhan surkeilla renkailla varustetun auton ostoon.
Löysit jonkun linglongin ostaman testin, hienoa. Aivan paskoja renkaita ne kuitenkin on.
 
Kiinarenkaissa on vähän se, että ainakaan itse en luota testiin joka ei testaa sitä uusinta rengasta/kumiseosta. Ainakin menneinä vuosina renkaiden suorituskyky on ollut kaikkea hyvän ja välttävän välillä ihan peräkkäisinä vuosinakin. Länsivalmistajilla voi yleensä luottaa siihen että saa ainakin kohtuullisen hyvää suorituskykyä renkaalla peräkkäisiltä vuosilta.
 
Jos yhtään kiinalaista alihankintaa on seurannut, niin sehän on suorastaan tyypillistä että voitetaan asiakas tekemällä vähän parempaa kuin tilattu ja sitten kun silmä välttää niin tungetaan halvinta mahdollista kuraa ulos jos kukaan ei ole vahtimassa.

Tuollainen testihuijaushan on vielä naurettavan helppoa ihan pelkällä nastaulkonemalla pelaamisella. Otetaan 50 rengasta ja valitaan niistä neljä isoimmalla nastaulkonemalla olevaa niin johan löytyy jääpitoa. Ja samalla paistetaan yksi setti renkaita kumiseoksella joka kestää ajaa 5000km mutta testissä pitoa on vaikka muille jakaa.
 
Kiinalaisilla kun tuntuu olevan tapana myydä eri markkinoille ihan eri sisältöä samalta tiskiltä samana tuotteena. Suomalaisten rengastestien perusteella on saanut yleensä ihan kelpo renkaat.
 
Jos rengasäänellä on väliä, niin Kumhot ja Nokialaiset kannattaa pääosin unohtaa. Kumhojen meluamiset ja runko-ongelmat nyt vielä jotenkin ymmärtää, kun ovat keskiluokan renkaita ja hinta sen mukainen. Tai no on Nokian renkaat muualla maailmassa keskiluokan renkaita, mutta täällä ne on jostain syystä arvotettu samaan hintakategoriaan kuin esimerkiksi Continental, Goodyear tai Michelin. Ehkä mielikuvat poikkeuksellisesta jääpidosta saa unohtamaan täysin hintalaatusuhteen tai sitten päivittäinen ajosuorite menee Ouninpohjan kautta, jossa ajelisi mieluiten piikeillä tai kitkaketjuilla, jos laki sallisi.

Kiinarenkaissa on vähän se, että ainakaan itse en luota testiin joka ei testaa sitä uusinta rengasta/kumiseosta. Ainakin menneinä vuosina renkaiden suorituskyky on ollut kaikkea hyvän ja välttävän välillä ihan peräkkäisinä vuosinakin. Länsivalmistajilla voi yleensä luottaa siihen että saa ainakin kohtuullisen hyvää suorituskykyä renkaalla peräkkäisiltä vuosilta.

Vaikken olekaan kiinarenkaille allerginen, niin kumioseoksen vaihtaminen testimenestysten tai positiivisten ensikokemusten jälkeen ei ole tavatonta. Toinen yleinen ongelma niissä on ollut se, että joko kuluvat silmissä tai sitten eivät millään, mutta pito romahtaa ns. testipinnan kuluttua pois.
 
Kiinalaisilla kun tuntuu olevan tapana myydä eri markkinoille ihan eri sisältöä samalta tiskiltä samana tuotteena. Suomalaisten rengastestien perusteella on saanut yleensä ihan kelpo renkaat.
Eikö tuo ollut kaikilla tapana ihan suomalaisillakin? Mun mielestä jossain oli juttua siitä, että TM:n testiin oli about kaikki valmistajat lähettänyt eri renkaita kun mitä kauppaan menee. Joku voinee tarkentaa joka muistaa keissin? Sen sijaan esimerkiksi Consumer Reports ostaa itse tavaransa, jota arvioi. Tämä toki tuo kustannuksia, mutta jutun laatu paranee.
 
Löysit jonkun linglongin ostaman testin, hienoa. Aivan paskoja renkaita ne kuitenkin on.
Ei ne oo, meillä on rouvan skodassa ja vielä aika kuluneetkin, mutta pitoa kyllä riittää.
Toki voihan olla et joku vuosi on ollu hyviä ja se jälkeen huonompia, mutta tälläsellä 50tkm vuodessa kokemuksella melkein uskaltaa jopa kehua.
 
Ehkä mielikuvat poikkeuksellisesta jääpidosta saa unohtamaan täysin hintalaatusuhteen

Mielikuva? Nokialaiset on olleet aina jääpidossa hyvin lähellä kärkeä, ellei parhaat. Riippumatta testaajasta. Hintalaatusuhteesta voi olla montaa mieltä mutta jos on hakusessa paras mahdollinen jääpito kaikista pahimmissa olosuhteissa eikä ajettavuudella ole merkitystä niin Nokian on lähes joka testin perusteella hyvä valinta.

Joku voinee tarkentaa joka muistaa keissin?

Johtuen lehden resursseista ja aikatauluista, TM pyytää renkaat testiin suoraan valmistajilta, mutta valmistajilla on ainakin nykyään tiedossa, että niille tehdään kontrollitestejä ja huijaus tulisi paljastumaan. Siitä huolimatta huijauksia on nähty mm. Nokian, Continentalin ja Pirellin toimesta.

Nokian toimesta tämä tosin on ollut ilmeisesti erityisen suunnitelmallista toimintaa:

 
Kannattaako odotella Black friday tarjouksia renkaista, kun Hakkapeliitta 9:t 195/55 16 vanteille + alle laitto maksaa 599€.
Paljonko tyypillisesti säästää tarjoushinnoilla?

Tuuripeliä. Itselleni sattui sopivasti kohdalle (Oulussa) vuosi sitten 350e hintaan 195/65R15 Conti IceContact 3. Vähän vanhemmalla paistolla oli poistoerä bf tarjouksena.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 299
Viestejä
4 528 453
Jäsenet
74 551
Uusin jäsen
Helikar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom