• Live: io-techin Tekniikkapodcast poikkeuksellisesti tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
3 588
Nyt oli kyllä liukas keli Helsingissä, eli ei paljon liukkaammaksi kelit juuri täällä tule. Tienhoito vielä kesäterässä, -1 astetta pakkasta ja uutta lunta sataa kohtalaisesti kiillottuen liukkaaksi/puuroutuen liukupatjaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
623
tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen. Ehkä osuutta voi olla tuolla kelillä kun tuiskutti täällä etelässä ja tienpinta oli ihan sileänä. Kävin heittämässä testilenkin kakkosautolla jossa nastat alla ja oli pito kyllä kuin kesällä. Alkoi kyllä vähän mietityttää että joutuuko sitä palaamaan kuitenkin nastajengiin. En ole huomannut aiemmin noilla kitkoilla pidon kanssa ongelmia kun oli etuvetofarkun alla mutta nyt takaveto sähköauton alla käytös aika toista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 759
Kiitoksia varoituksesta. Pitää ottaakin mallia helvetin varovasti sitten tänään jos kerran noin liukasta.

Edit: Olihan tuolla liukasta mutta aika pitkälti suola oli sulattanut. Pääväylien ulkopuolella luonnollisesti oli varsin hyvin tallaantunutta.

Kyllä noissa joku alkupinta tms oli koska 30km työmatkan ajon jälkeen olivat ei nyt ihan eri renkaat mutta tuntuivat sentään pitävän myös asfaltin ulkopuolella. Ja tuli kokeiltua jo paniikkijarrutuskin jo. Meinasi tulla rampilla Avensis suoraan kylkeen ilman elettäkään estääkseen tilannetta eli joko ei ole oikeasti huomannut autoa tai on vain tottunut että kyllä joku tilaa tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
110
tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen.
Ei välttämättä ole asian kanssa tekemistä, tai sitten on, mutta tuota kyseistä rengasta näyttäisi olevan käytettynä myynnissä enemmän kuin muita kitkoja yhteensä.

Aikoinaan kun aihealue enemmän kosketti, niin tiedossa oli että taksit pesivät kitkojen kulutuspinnasta bitumia tms. pois liotinpesuaineella muutaman kerran sesongissa ja suolatulta tieltä jäälle siirtyessä meni tovi että rengas alkoi toimia toivotusti. Ja kaikki renkaat eivät vaan toimi kaikissa autoissa johtuen erilaisissa rakenteellisista ratkaisuista sekä autossa että renkaassa.

Edit: puol kautta ajetuilla keskieurooppa-malleilla ei ainakaan mitään yllätyksiä tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
69
tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen. Ehkä osuutta voi olla tuolla kelillä kun tuiskutti täällä etelässä ja tienpinta oli ihan sileänä. Kävin heittämässä testilenkin kakkosautolla jossa nastat alla ja oli pito kyllä kuin kesällä. Alkoi kyllä vähän mietityttää että joutuuko sitä palaamaan kuitenkin nastajengiin. En ole huomannut aiemmin noilla kitkoilla pidon kanssa ongelmia kun oli etuvetofarkun alla mutta nyt takaveto sähköauton alla käytös aika toista.
Vähänkään riuskempi takaveto ja puuterilumi sileällä pinnalla on kyllä korkatulle CVC7:lle myrkkyä, vetopitoa saa etsiä ja näillä keleillä sai viime talvenakin olla aika valppaana tiheämmällä askilla varustetun E46:n kanssa. Kunnollisella tampatulla lumipinnalla toisaalta mennäänkin kuin olisi huijauskoodit päällä.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 169
Pari viime päivää on kyllä ollut melkoisen liukasta., saa oikeasti ajaa liikenneympyrät, risteysalueet ja jyrkemmät mutkat varovaisesti. Kävellenkin meinaa olla yllättävissä paikoissa katollaan kun jalka lähtee alta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 492
Eipä Hakkapeliitta R3:t alla eilen tai tänään älyttömän liukasta ollut. Eilen liukkaampaa ja piti toki vähän katsoa, miten mutkiin ja liikenneympyröihin menee, muttei kuitenkaan oman kokemuksen mukaan lähelläkään pahinta mitä pääkaupunkiseudulla on tarjota. Tieosuudet Länsiväylä, Kehä II/III ja Turunväylä. Tänäänkin laskettelin mutkiin varoen, mutta ei sitäkään vähää enää tuntunut liukkaalta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 609
Eilen heitin Tuusula-Turku-Tuusula lenkin päälle 2100 kilon omamassalla varustetulla Discoveryllä, jossa oli perässä 2700 kilon jarrullinen kärry, jonka todellinen paino menomatkalla oli ehkä 1700 kg.

Lantikassa on rengastuksena uudet 235 leveät Contin IceContact 3:set ja kärryssä uudet Goodriden kitkat koossa 155/80/13"

Kertaakaan ei ollut sellaista tilannetta, että olisi edes tuntunut liukkaalta, vaikka vähän epäilin Goodride kitkojen sivuttaispitoa.
Tosin kärryn kanssa tulee aina ajettua todella rauhallisesti, joten myös kaarrenopeudet ja liittymiin tulemiset olivat hyvin maltillisia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 759
Olihan tuolla ihan liukasta ja Nokian R5:sta tuli huomattua pari mielenkiintoista seikkaa vs aiemmat Nokian ja Contin kitkat. Nyt kun on korkea profiili niin huomattavasti erilainen rengas ajaa kuin matalalla profiililla. Nokia on matalilla profiileilla tuntunut löysältä mutta nyt korkealla profiililla ovat jotenkin ei nyt tiukemmat tai nopeammin reagoivat mutta tuntuvat loistavan jos saavat kääntyä ns omaan tahtiin ohjauksen perässä. Kun perä lähti irti (ja lähti todella usein ja helposti) se oli tooodella todella pehmeää ja varoitti verrattuna aiempiin matalamman profiilin kokemuksiin joissa perä lähti nopeasti ja äkillisesti liikoja varoittelematta. Toki, erona että nyt on todella kevyt takaveto ilman mitään ajoapuja vs aiempi oli etuveto Fiesta ST jossa kaikki avut. Se mikä tosin oli jännä, paikoiltaan lähtiessä ei mitään ongelmia mutta kun päästiin liikkeelle niin perä oli todella helposti irti myös suoraan kiihdyttäessä. Ja kaasunkäyttö oli mallia varovaista mutta tuli myös kokeiltua miten paljon sitä kaasua voi käyttää ilman että lähtee lapasesta että tietää varautua.

Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 492
Olihan tuolla ihan liukasta ja Nokian R5:sta tuli huomattua pari mielenkiintoista seikkaa vs aiemmat Nokian ja Contin kitkat. Nyt kun on korkea profiili niin huomattavasti erilainen rengas ajaa kuin matalalla profiililla. Nokia on matalilla profiileilla tuntunut löysältä mutta nyt korkealla profiililla ovat jotenkin ei nyt tiukemmat tai nopeammin reagoivat mutta tuntuvat loistavan jos saavat kääntyä ns omaan tahtiin ohjauksen perässä. Kun perä lähti irti (ja lähti todella usein ja helposti) se oli tooodella todella pehmeää ja varoitti verrattuna aiempiin matalamman profiilin kokemuksiin joissa perä lähti nopeasti ja äkillisesti liikoja varoittelematta. Toki, erona että nyt on todella kevyt takaveto ilman mitään ajoapuja vs aiempi oli etuveto Fiesta ST jossa kaikki avut. Se mikä tosin oli jännä, paikoiltaan lähtiessä ei mitään ongelmia mutta kun päästiin liikkeelle niin perä oli todella helposti irti myös suoraan kiihdyttäessä. Ja kaasunkäyttö oli mallia varovaista mutta tuli myös kokeiltua miten paljon sitä kaasua voi käyttää ilman että lähtee lapasesta että tietää varautua.

Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
Oli tuolla nyt taas päivällä kieltämättä liukkaampaa, kun keli muuttui aamusta. Yksi Audi saattoi olla kesärenkailla, ajeli edessä liikenneympyrässä ja veti melkein poikittain vaikka vauhti oli yhtä lailla rauhallinen kuin itsellänikin. Tai sitten kuskin paikalla on puuhattu jotain ylimääräistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Ainakin uudet CVC7 takavedossa etelässä tuntuis toimivan erinomaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

SweeneyTodd

Smooth Operator
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 393
Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.
No, nyt on viikon ollut alla ja talvikeleilläkin jo päässyt ajamaan. Hiljaisethan nuo on. Sellainen vaimea humina kuuluu moottoritielläkin vaikka oma auto ei järin hyvin rengasmelua vaimenna. Ajotuntuma ja pito myös vaikuttaa hyvältä. Alla on ehtinyt jo olla paljasta asfalttia, lumipöppyrää ja jäätä ja aina on pitoa löytynyt ihan hyvin. Tyytäväinen ainakin toistaiseksi olen ostokseen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 609
Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
Sunnuntaina aamupäivällä joku etelä helsingistä tullut rehellinen rakennusyrittäjä ™ veti Petikossa komeassa sivuluisussa ja mutkat vähän pitkiksi uudehkolla A8 Audilla, ilmemeisesti talvi oli yllättänyt ja pitävämmät kumit olivat jääneet lahden eteläpuolelle.

Yksi sähköliikkeen paku oli kesärenkailla jumissa työpaikan pidemmässä rampissa, josta oli jostain syystä käännetty lämmitys pois, kävin sitten nyppäämässä sen Lantikalla ylös.
Kuulemma Vianorille ei saanut liisinki pakuun renkaanvaihto aikoja kuin ensi viikon lopulle.

Pari henkilöautoa ajeli myös eilen Lauttasaaressa kohtuullisen varovaisesti, josta päättelin että alla olivat vielä kesärenkaat.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 374
Itsellä kokemusta kitkojen osalta Continentalin CVC7:sta ja Nokian Hakkapeliitta R3:sta ja kyllä noilla molemmilla on pärjännyt ihan hyvin Etelä-Suomessa. Autot etuvetoisia. Jos huomaa että pito alkaa loppumaan niin kun höllää kaasusta niin rengas tuntuu tarttuvan takaisin tiehen. Ainoat tilanteet, missä nastoja on kaivannut, on kevään viimeiset liukkaat metsäautoteitä ajaessa, kun tien vierestä päivällä sulava lumi jäädyttää tien joka yö neitseelliseksi.

Ainoa mikä noista puuttuu, mikä puuttuu toki kaikista kitkarenkaista, on se, että siinä missä nastarenkailla alkavan luiston kuulee nastojen äänestä, ennen kuin sitä huomaa mistään muualta, sitä ei kitkoissa tule.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
64
TM:n testi, 9 kitkaa ja 9 nastaa, sekä pari Keski-Euroopan kitkaa. Alla oleva linkki näyttäisi antavan koko jutun luettavaksi.

Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.

TM:n mukaan KE-kitkarengas (Continental TS870) pysähtyy jääjarrutuksessa (50-0 km/h) 56,5 metriin - edellä oleva Hankookin pohjoismainen kitkarengas (W616) tarvitsee 54,4 metriä. Paras pohjoismainen kitkarengas (Michelin X-ICE Snow) pysähtyy jäällä 47,2 metriin.

Jääkiihdytyksessä (5-20 km/h) Michelin tarvitsee 5,9 sekuntia, Hankook 6,6 sekuntia ja KE-kitkarengas 8,5 sekuntia. Prosentuaalisesti huima ero KE-kitkarenkaan haitaksi, joka voinee ilmetä liikkeellelähtökyvyn puutteena pahimmissa paikoissa.

Jäällä ajetun käsittelykokeen kierrosajassa saadaan outoja tuloksia. Hankookilla ajetaan rata läpi 51,5 sekunnissa ja Michelinillä 51,6 sekunnissa, kun KE-kitkarengas tarvitsee 55,0 sekuntia. KE-kitkarenkaan heikko jääkiihtyvyys huomioiden tämäkään tulos ei vaikuta täysin surkealta, jos ei kehuttavaltakaan. Epävarmuutta käsittelykokeen tulosten luotettavuuteen tuo hyvin kiihtyvän ja hidastuvan Michelinin Hankookia marginaalisesti heikompi tulos. Sanallisissa arvioissa Micheliniä kehutaan jääpidosta ja ajokäytöksestä ja Hankook taas saa jonkin verran moitetta. Miksi Hankookilla kuitenkin ajettiin Micheliniä parempi kierrosaika, kun se on Micheliniä selvästi heikompi niin jarrutuksessa kuin kiihdytyksessä sekä arvaattomampi ajokäytökseltään?

Olisi mielenkiintoista päästä testaamaan rinta rinnan esim. tuo TS870 ja vähän vanhempi Pohjolan kitkarengas (esim. Nordman RS2). Kävisikö niin, että uusinta suunnittelua edustava KE-kitka antaisi kyytiä pari mallisukupolvea vanhemmalle pohjoismaiselle kitkarenkaalle jopa jäällä? En hämmästyisi. Eipä sillä, että olisin KE-kitkoja hommaamassa, mutta kyllähän tuo pistää miettimään...
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
349
Tuossa samaisessa TM:n testissä toiseksi nastarenkaiden kategoriassa tulleet Hankookit ovat kyllä hyvät. Rouvan Poloseen tuli 185/60 R15 DOT 37/22 82€/kpl Kärkkäiseltä. En muista että olisi talvirenkaat näin hämmästyttäneet pidollaan. Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 936
Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
Edelliset Conti Ice Contact 2 vai 3 hämmästytti ekana vuonna, mutta tokana syksynä tuosta tautipidosta ei ollut jäljellä mitään, vaan suorituskyky oli perushyvä. Siitä pettyneenä siirryin käyttämään kitkoja, joka toimii mun ajoprofiililla (etelän suolatut taajama-asfaltit) paremmin.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
109
Tuossa samaisessa TM:n testissä toiseksi nastarenkaiden kategoriassa tulleet Hankookit ovat kyllä hyvät. Rouvan Poloseen tuli 185/60 R15 DOT 37/22 82€/kpl Kärkkäiseltä. En muista että olisi talvirenkaat näin hämmästyttäneet pidollaan. Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
Hankookin nastarenkaat eivät ole olleet hiljaisia koskaan. Muutamista rengassarjoista kokemusta viimeisen 10v ajalta eri autoissa. Hintaisekseen kuitenkin varsin hyvät renkaat.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 006
Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.
Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
571
Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
Kovasti tuosta uutisoidaan että KE kitkat eivät sovellu Suomeen. Ei tämä mitään isältä pojalle periytyvää tornilegendaa ole.
Esimerkkinä pari uutista aiheesta:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 006
Juu, tuo suomen kuuluisa ja ankara kova talvi on aina hyvä natsikorttitason argumentti (vrt. ajatelkaa lapsia), noin 1300km pitkässä maassa löytyy kohtalaisesti variaatioita sääolosuhteista mutta talvirenkaat pitää totta kai aina ostaa sen mukaan jos kerran talvessa käydään viikon lomalla rukalla omalla autolla (ja sekin reissu tehdään autojunalla 95%)
 
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
110
Nyt on kyllä kovat uutiset referensseiksi, asiantuntijoiksi on löydetty Kamuxin tiedotteesta geelitukka joka kertoo näkemyksiään asian sivusta ja toisen tekijä on kunnostautunut lähinnä kirjoittamalla ohjekirjaa tietotekniikasta sihteereille ja assistenteille.

Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.
Ne ovat hengenvaarallisia...eikun sä puhuit keskieurooppamalleista? Ajattelin heti perinteistä kitkaa jonka kulutuspinta on täynnä lamellia testivoiton toivossa, ja sitten sohjossa lähdetään kuin Nykäsen Matti, taivaalle tai pöydän alle..

Lämpötila vaikuttaa jonkin verran, edelliselle KE-setillä ei enää kahdenviiden pakkasessa saanut vastaheittoa onnistumaan, nykyisillä viiden asteen kuuraliukkaat on jäälle satavaa vettä liukkaampia. Kitkan lisääntyminen kelin viiletessä kompensoi, siinä missä se pohjolamalleilla lisää pitoa lähtötilanteeseen nähden.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
349
Hankookin nastarenkaat eivät ole olleet hiljaisia koskaan. Muutamista rengassarjoista kokemusta viimeisen 10v ajalta eri autoissa. Hintaisekseen kuitenkin varsin hyvät renkaat.
Kovasti tossa TM:n testissä kehuvat Hankookkeja hiljaisiksi nastarenkaiksi?
 

jpo

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
133
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 486
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Itsellä kerran auto venkoili etenkin lumessa, niin syynä oli pielessä olevat auraukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
571
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...

Edellä mainittu ajoneuvon nelipyöräsuuntaus. Jos renkaat on otettu suoraan säilöstä ajoon liukkaalla, niin voi kaivata "varastointipinnan avausta" aka käy sutimassa asfaltilla ;) Siinä mielessä voi olla hyötyä vaihtaa renkaita vähän ennen kuin liukkaat alkaa, niin saa pientä kulumaa renkaan pintaan sitä ennen.

Omaan makuun talvirenkaat toimii parhaiten 3-4 talvea ja sen jälkeen uudet tilalle. Ei se edes hirveästi kilsoista riipu. Muitakin näkemyksiä löytyy.

Paljonko noissa nyt on sitten pintaa jäljellä?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
473
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Itsellä on etuvedossa Viking Contact 7:t 205/55/r16. Takana 2020/1 hankitut 6mm pinnalla ja edessä 2020/12 hankitut 7mm pinnalla, uutena pintaa oli 7.5 milliä. Kyllä nuo mielestäni edelleen hyvin pitävät, ei toki niin tajuttoman hyvin kuin uutena. Kulutuspinnan syvyys + onko niillä ajettu kesäkaudella olisi kiinnostava tietää?

Oman käytetyn alla tuli 2019 alkutalvesta ostaessa Michelinin kitkat ja kontissa uudet kesärenkaat. Epäilen että viimeinen kesä oli ajettu kitkoilla ja renkaat pilalla. Tästä merkkeinä vetävien pyörien kulutuspinta vain 4mm, kun takana oli 6-7 mm. Ei ne kyllä sitten seuraavana talvena mitään vetopitoa tarjonneet edes sillä reilulla 6 millillä.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
64
Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
Tämä taisi olla se ruotsalaisen Teknikens Världin testi? Siinä Continentalin erityyppisillä talvirenkailla oli rullattu yksi kausi ja 10 tkm (megametriä). Lumella pohjoismainen kitkarengas, KE-kitkarengas ja nastarengas olivat suunnilleen yhtä hyviä, ei merkittäviä eroja. Jäällä paras oli pohjoismainen kitkarengas. Nastarengas oli heikentynyt melkein yhtä huonolle tasolle kuin KE-kitkarengas, vaikka uutena se oli ollut paras hyvällä marginaalilla. KE-kitkasta oli hävinnyt vähiten pitoa.

Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes. Ei helvetti kolmannesta nastoista suditella irti ensimmäisenä talvena kymppitonnin ajoilla! Joko siellä oli ajettu dynaamisesti renkaita kulutettaessa taikka sitten sisäänajo oli jäänyt tekemättä, ehkä molemmat. Mulla tuli auton mukana seitsemän vuotta vanhat talvirenkaat, joilla lienee ajettu useampi kymppitonni (mm. kulutuspinnasta päätellen) ja lähes kaikki nastat ovat yhä tallella, käsivaralta arvioituna ehkä pari prosenttia puuttuu.
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 223
Riippuu niin renkaasta, harvoin ne irtoaa, mutta katketa voivat. Entisessä kakkosautossa Savat kärsi pahasti katkeamisista, kahden talven jälkeen oli pintaa reilusti, mutta piikkejä hyvä jos ¼ per rengas.
 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
178
Tämä taisi olla se ruotsalaisen Teknikens Världin testi? Siinä Continentalin erityyppisillä talvirenkailla oli rullattu yksi kausi ja 10 tkm (megametriä).
...
Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes.
Eikös tämä ollut juurikin sen kumirunkoisen nastauutuuden ongelma jota Conti kokeili?
Continentalin kuminasta vedetään markkinoilta – aiheuttanut nastojen irtoamista
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes. Ei helvetti kolmannesta nastoista suditella irti ensimmäisenä talvena kymppitonnin ajoilla!
Eikös tämä ollut juurikin sen kumirunkoisen nastauutuuden ongelma jota Conti kokeili?
Continentalin kuminasta vedetään markkinoilta – aiheuttanut nastojen irtoamista
Eli testi oli ongelmallinen ja huono siksi, ettei siinä testattu edes yksittäistapauksena euro- ja extremekitkoja vastaan nastarenkaita, vaan uutta kokeellista rengastyyppiä.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
64
Eli testi oli ongelmallinen ja huono siksi, ettei siinä testattu edes yksittäistapauksena euro- ja extremekitkoja vastaan nastarenkaita, vaan uutta kokeellista rengastyyppiä.
Ei, ei ole kertakaikkiaan mitään tekemistä IC3:n kuminastojen kanssa. Käytetyt renkaat olivat ContiWinterViking 2, ContiVikingContact 5 ja ContiWinterContact TS830. En näe, milloin juttu on julkaistu, mutta siitä on keskusteltu netissä jo ainakin 2012:


Itse juttu ruotsiksi linkin takana:


Ruotsalaisilla on tosin uudempikin testi, mutta se on maksumuurin takana:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
623
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Mulla on sama ilmiö nykyisen takavedon kanssa, eli vanhassa etuvedossa noi piti kuin tauti ja nyt takavedon kanssa tuntuu kun perä olis kokoajan vähän irti. Käytetyt renkaat toki eli en tiedä onko paljon ajettu lämpöisellä kelillä mutta ensi talveksi tulee todennäköisesti nastat alle.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
150
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 627
Tarvitsin uudet talvirenkaat autoon ja päädyin hakkapelitta 9’eihin kun sain halvalla. Meteliä lukuunottamatta ovat kyllä olleet tosi positiivinen yllätys, Helsingissä ei ole kertaakaan tuntunut liukkaalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
733
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Saa laittaa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 208
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 581
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Jos mittari näyttää tyyliin +5kmh liikaa tällä hetkellä nykyrenkailla, niin nuo korjannee sen aika hyvin luokkaan +1/kmh liikaa. Ainakin 2007 astrassa muutos 205/55R16-> 205/60R16 korjasi mittarivirheen lähes olemattomaksi. Aiemmin oli juuri +5 liikaa.

E: Ääh, tuossa nouseekin profiili 10 eikä vaan 5 yksikköä. Voipi olla ettei pyöri alla
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 759
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
Itse päädyin erinäisen säädön jälkeen tilanteeseen että tinkasin lähimmältä Vianorilta Nokian R5:t olikohan satasella kalliimmalla vanteille laittoi een kuin nuo nettikaupat. Totesin että tässä kohdassa en ala säätämään. Aiemmin on tilattu netistä mutta eipä silloin tajunnut yrittää tinkiä paikallisista.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 208
Itse päädyin erinäisen säädön jälkeen tilanteeseen että tinkasin lähimmältä Vianorilta Nokian R5:t olikohan satasella kalliimmalla vanteille laittoi een kuin nuo nettikaupat. Totesin että tässä kohdassa en ala säätämään. Aiemmin on tilattu netistä mutta eipä silloin tajunnut yrittää tinkiä paikallisista.
Täytyy varmaan tinkailla :D Kesällä ostin uudet nakit ja oli 300€ halvemmat netistä kuin euromasterilla. Sitten masterilla laittoivat kyllä alle 90€ hintaan, silti pari satkua vähemmän kuin suoraan heidän kautta. Tuo oli jo niin iso säästö ettei pokka antanut periksi vaikka pitäisi suosia paikallista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
178
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.
19" nastattomat löytyi edukkaimmin renkaatvaihtoon.fi ja toimitus oli vähintäänkin ripeä.
Hakkapeliitta R5 oli tuossa koossa edukkain nastaton ja ainakin näin alkuun tuntuu pitoakin olevan ihan hullusti nelikkohybridin alla :D

On se huvittavaa, että naapurikunnassa valmistetut renkaat pitää tilata Ruotsin kautta, että saa sopivimmalla hinnalla...
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
64
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
Virolaista Rehviringiä on ketjussa aiemmin suositeltu. Ei omakohtaista kokemusta.

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
49
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Aika paljon isommat menossa tilalle jos noita 195/65r15 mietit. Luulen että ottaa kiinni sisä kaariin, tietämättä autoa edes.
185/60r15 tai nykyiset 195/55r15 on järkevin koko vaihtoehto vaikkei halvin olekkaan.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
380
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Miksi kokoa pitäisi vaihtaa? Jos sulla on 15" vanteet valmiina niin 195/60/15 toisi sentin korkeutta lisää. Ja aika halpa kokokin.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Mulla oli nuo ja vaihtui Michelin johonkin kitkoihin. Toki ne on aivan uudet, mutta tuntuu hiukan paremmilta. Takaveto ja ylämäet tuskaa... Nyt ehkä vähän vähemmän mut nastoja ei tule.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 208
Olen ajanut VC7 renkailla neliveto bemarin kanssa ja hyvin pelittivät, jopa jäällä. En huomannut oikeastaan mitään eroa vs Hakka R3. Voiko olla että sun renkaat on jotenkin paistunut pilalle tai jopa feikit @jpo :hmm:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
193 612
Viestejä
3 498 067
Jäsenet
62 381
Uusin jäsen
Tuke.

Hinta.fi

Ylös Bottom