Ei välttämättä ole asian kanssa tekemistä, tai sitten on, mutta tuota kyseistä rengasta näyttäisi olevan käytettynä myynnissä enemmän kuin muita kitkoja yhteensä.tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen.
Vähänkään riuskempi takaveto ja puuterilumi sileällä pinnalla on kyllä korkatulle CVC7:lle myrkkyä, vetopitoa saa etsiä ja näillä keleillä sai viime talvenakin olla aika valppaana tiheämmällä askilla varustetun E46:n kanssa. Kunnollisella tampatulla lumipinnalla toisaalta mennäänkin kuin olisi huijauskoodit päällä.tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen. Ehkä osuutta voi olla tuolla kelillä kun tuiskutti täällä etelässä ja tienpinta oli ihan sileänä. Kävin heittämässä testilenkin kakkosautolla jossa nastat alla ja oli pito kyllä kuin kesällä. Alkoi kyllä vähän mietityttää että joutuuko sitä palaamaan kuitenkin nastajengiin. En ole huomannut aiemmin noilla kitkoilla pidon kanssa ongelmia kun oli etuvetofarkun alla mutta nyt takaveto sähköauton alla käytös aika toista.
Oli tuolla nyt taas päivällä kieltämättä liukkaampaa, kun keli muuttui aamusta. Yksi Audi saattoi olla kesärenkailla, ajeli edessä liikenneympyrässä ja veti melkein poikittain vaikka vauhti oli yhtä lailla rauhallinen kuin itsellänikin. Tai sitten kuskin paikalla on puuhattu jotain ylimääräistä.Olihan tuolla ihan liukasta ja Nokian R5:sta tuli huomattua pari mielenkiintoista seikkaa vs aiemmat Nokian ja Contin kitkat. Nyt kun on korkea profiili niin huomattavasti erilainen rengas ajaa kuin matalalla profiililla. Nokia on matalilla profiileilla tuntunut löysältä mutta nyt korkealla profiililla ovat jotenkin ei nyt tiukemmat tai nopeammin reagoivat mutta tuntuvat loistavan jos saavat kääntyä ns omaan tahtiin ohjauksen perässä. Kun perä lähti irti (ja lähti todella usein ja helposti) se oli tooodella todella pehmeää ja varoitti verrattuna aiempiin matalamman profiilin kokemuksiin joissa perä lähti nopeasti ja äkillisesti liikoja varoittelematta. Toki, erona että nyt on todella kevyt takaveto ilman mitään ajoapuja vs aiempi oli etuveto Fiesta ST jossa kaikki avut. Se mikä tosin oli jännä, paikoiltaan lähtiessä ei mitään ongelmia mutta kun päästiin liikkeelle niin perä oli todella helposti irti myös suoraan kiihdyttäessä. Ja kaasunkäyttö oli mallia varovaista mutta tuli myös kokeiltua miten paljon sitä kaasua voi käyttää ilman että lähtee lapasesta että tietää varautua.
Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
No, nyt on viikon ollut alla ja talvikeleilläkin jo päässyt ajamaan. Hiljaisethan nuo on. Sellainen vaimea humina kuuluu moottoritielläkin vaikka oma auto ei järin hyvin rengasmelua vaimenna. Ajotuntuma ja pito myös vaikuttaa hyvältä. Alla on ehtinyt jo olla paljasta asfalttia, lumipöppyrää ja jäätä ja aina on pitoa löytynyt ihan hyvin. Tyytäväinen ainakin toistaiseksi olen ostokseen.Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.
Sunnuntaina aamupäivällä joku etelä helsingistä tullut rehellinen rakennusyrittäjä ™ veti Petikossa komeassa sivuluisussa ja mutkat vähän pitkiksi uudehkolla A8 Audilla, ilmemeisesti talvi oli yllättänyt ja pitävämmät kumit olivat jääneet lahden eteläpuolelle.Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.TM:n testi, 9 kitkaa ja 9 nastaa, sekä pari Keski-Euroopan kitkaa. Alla oleva linkki näyttäisi antavan koko jutun luettavaksi.
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Edelliset Conti Ice Contact 2 vai 3 hämmästytti ekana vuonna, mutta tokana syksynä tuosta tautipidosta ei ollut jäljellä mitään, vaan suorituskyky oli perushyvä. Siitä pettyneenä siirryin käyttämään kitkoja, joka toimii mun ajoprofiililla (etelän suolatut taajama-asfaltit) paremmin.Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
Hankookin nastarenkaat eivät ole olleet hiljaisia koskaan. Muutamista rengassarjoista kokemusta viimeisen 10v ajalta eri autoissa. Hintaisekseen kuitenkin varsin hyvät renkaat.Tuossa samaisessa TM:n testissä toiseksi nastarenkaiden kategoriassa tulleet Hankookit ovat kyllä hyvät. Rouvan Poloseen tuli 185/60 R15 DOT 37/22 82€/kpl Kärkkäiseltä. En muista että olisi talvirenkaat näin hämmästyttäneet pidollaan. Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.
Kovasti tuosta uutisoidaan että KE kitkat eivät sovellu Suomeen. Ei tämä mitään isältä pojalle periytyvää tornilegendaa ole.Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
Ne ovat hengenvaarallisia...eikun sä puhuit keskieurooppamalleista? Ajattelin heti perinteistä kitkaa jonka kulutuspinta on täynnä lamellia testivoiton toivossa, ja sitten sohjossa lähdetään kuin Nykäsen Matti, taivaalle tai pöydän alle..Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.
Kovasti tossa TM:n testissä kehuvat Hankookkeja hiljaisiksi nastarenkaiksi?Hankookin nastarenkaat eivät ole olleet hiljaisia koskaan. Muutamista rengassarjoista kokemusta viimeisen 10v ajalta eri autoissa. Hintaisekseen kuitenkin varsin hyvät renkaat.
Itsellä kerran auto venkoili etenkin lumessa, niin syynä oli pielessä olevat auraukset.Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Tämä siis takaveto. Ylämäessä, kun ei ole tarpeeksi pitoa nousta, lähtee auton perä siirtymään sivulle.Itsellä kerran auto venkoili etenkin lumessa, niin syynä oli pielessä olevat auraukset.
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Itsellä on etuvedossa Viking Contact 7:t 205/55/r16. Takana 2020/1 hankitut 6mm pinnalla ja edessä 2020/12 hankitut 7mm pinnalla, uutena pintaa oli 7.5 milliä. Kyllä nuo mielestäni edelleen hyvin pitävät, ei toki niin tajuttoman hyvin kuin uutena. Kulutuspinnan syvyys + onko niillä ajettu kesäkaudella olisi kiinnostava tietää?Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Tämä taisi olla se ruotsalaisen Teknikens Världin testi? Siinä Continentalin erityyppisillä talvirenkailla oli rullattu yksi kausi ja 10 tkm (megametriä). Lumella pohjoismainen kitkarengas, KE-kitkarengas ja nastarengas olivat suunnilleen yhtä hyviä, ei merkittäviä eroja. Jäällä paras oli pohjoismainen kitkarengas. Nastarengas oli heikentynyt melkein yhtä huonolle tasolle kuin KE-kitkarengas, vaikka uutena se oli ollut paras hyvällä marginaalilla. KE-kitkasta oli hävinnyt vähiten pitoa.Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
Eikös tämä ollut juurikin sen kumirunkoisen nastauutuuden ongelma jota Conti kokeili?Tämä taisi olla se ruotsalaisen Teknikens Världin testi? Siinä Continentalin erityyppisillä talvirenkailla oli rullattu yksi kausi ja 10 tkm (megametriä).
...
Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes.
Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes. Ei helvetti kolmannesta nastoista suditella irti ensimmäisenä talvena kymppitonnin ajoilla!
Eli testi oli ongelmallinen ja huono siksi, ettei siinä testattu edes yksittäistapauksena euro- ja extremekitkoja vastaan nastarenkaita, vaan uutta kokeellista rengastyyppiä.Eikös tämä ollut juurikin sen kumirunkoisen nastauutuuden ongelma jota Conti kokeili?
Continentalin kuminasta vedetään markkinoilta – aiheuttanut nastojen irtoamista
Ei, ei ole kertakaikkiaan mitään tekemistä IC3:n kuminastojen kanssa. Käytetyt renkaat olivat ContiWinterViking 2, ContiVikingContact 5 ja ContiWinterContact TS830. En näe, milloin juttu on julkaistu, mutta siitä on keskusteltu netissä jo ainakin 2012:Eli testi oli ongelmallinen ja huono siksi, ettei siinä testattu edes yksittäistapauksena euro- ja extremekitkoja vastaan nastarenkaita, vaan uutta kokeellista rengastyyppiä.
Dubbat: 7,5 mm fram, 7,8 mm bak. Sammanlagt har 15 dubbar ramlat ur de fyra däcken. Ytterligare fem dubbkärnor har gått av.
Studded: 7.5mm front, 7.8mm rear. In total, 15 studs have fallen out of the four tires. Another five stud cores have come off.
Mulla on sama ilmiö nykyisen takavedon kanssa, eli vanhassa etuvedossa noi piti kuin tauti ja nyt takavedon kanssa tuntuu kun perä olis kokoajan vähän irti. Käytetyt renkaat toki eli en tiedä onko paljon ajettu lämpöisellä kelillä mutta ensi talveksi tulee todennäköisesti nastat alle.Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Saa laittaa.Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17
Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?
Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Jos mittari näyttää tyyliin +5kmh liikaa tällä hetkellä nykyrenkailla, niin nuo korjannee sen aika hyvin luokkaan +1/kmh liikaa. Ainakin 2007 astrassa muutos 205/55R16-> 205/60R16 korjasi mittarivirheen lähes olemattomaksi. Aiemmin oli juuri +5 liikaa.Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17
Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?
Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Itse päädyin erinäisen säädön jälkeen tilanteeseen että tinkasin lähimmältä Vianorilta Nokian R5:t olikohan satasella kalliimmalla vanteille laittoi een kuin nuo nettikaupat. Totesin että tässä kohdassa en ala säätämään. Aiemmin on tilattu netistä mutta eipä silloin tajunnut yrittää tinkiä paikallisista.Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.
Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
Täytyy varmaan tinkaillaItse päädyin erinäisen säädön jälkeen tilanteeseen että tinkasin lähimmältä Vianorilta Nokian R5:t olikohan satasella kalliimmalla vanteille laittoi een kuin nuo nettikaupat. Totesin että tässä kohdassa en ala säätämään. Aiemmin on tilattu netistä mutta eipä silloin tajunnut yrittää tinkiä paikallisista.
19" nastattomat löytyi edukkaimmin renkaatvaihtoon.fi ja toimitus oli vähintäänkin ripeä.Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.
Virolaista Rehviringiä on ketjussa aiemmin suositeltu. Ei omakohtaista kokemusta.Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.
Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
Aika paljon isommat menossa tilalle jos noita 195/65r15 mietit. Luulen että ottaa kiinni sisä kaariin, tietämättä autoa edes.Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17
Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?
Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Miksi kokoa pitäisi vaihtaa? Jos sulla on 15" vanteet valmiina niin 195/60/15 toisi sentin korkeutta lisää. Ja aika halpa kokokin.Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17
Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?
Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Mulla oli nuo ja vaihtui Michelin johonkin kitkoihin. Toki ne on aivan uudet, mutta tuntuu hiukan paremmilta. Takaveto ja ylämäet tuskaa... Nyt ehkä vähän vähemmän mut nastoja ei tule.Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...