Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 262
Olisiko ehdotusta ylläpitolaturista Webastolla varustetulle autolle (VAG/Seat TDI 150 '16). Ohjekirjassa varoitellaan, että akkua ei saisi itse latailla mutta huollossa eivät sitä pitäneet huonona? Autolla ajellaan päivittäin 20min suuntaansa kaupunki/maantie, n.2x viikossa 30min maantietä + satunnaisia pidempiä ja lyhyempiä ajoja.

Riittäisikö tallainen?

Tai tarviiko paremman/kalliimman? Ajatuksena olisi jättää riippouen keleistä maks. kerran viikossa vuorokaudeksi tms laturiin. Tai pitäisikö miettiä kiintää asennusta?
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 779
Defalta kunnon 10A ylläpitolaturi eikä tuollaisia patterilatureita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 829
3,8 A virralla latautuu nimellisesti reilu 90 Ah vuorokaudessa eli tarvetta suuremmalle latausvirralle ei käytännössä ole, eikä kylmä akku sitä pystyisi ottamaan vastaan. Ctek on tavallaan alan standardi, ostaisin sellaisen, mikäli ei ole muutamasta kympistä kiinni.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 262
CTEK MXS 5.0 irtoaa nyt 56e:lla Amazonista (normaalistikin 65e, ei kovin paha). Pistän sen tulemaan.

Jonkun ylläpitoplaturin ohjeissa käskettiin laturi kiinnittämään auton valmistajan ohjeiden mukaan jos autossa on varauksen seurantajärjestelmä (Start-Stopissa varman on). Mitäköhän se voi käytännössä tarkoittaa?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
666
Jonkun ylläpitoplaturin ohjeissa käskettiin laturi kiinnittämään auton valmistajan ohjeiden mukaan jos autossa on varauksen seurantajärjestelmä (Start-Stopissa varman on). Mitäköhän se voi käytännössä tarkoittaa?
Auton ohjekirjassa tulisi mielestäni olla ohje akun lataamiseen, vähintäänkin taitaa olla niin ettei akkua saa ladata suoraan navoista, silloin mennään valvontajärjestelmän ohi ja auto ei enää tiedä paljonko akussa on varausta. Soittoa huoltoon ja kysäise sieltä ohjeet?
SuperB:stä lueskelin netistä sellaista, että uudemmissa ei suositella ylläpitolaturin käyttämistä, kun autossa kuulemma tietokoneet herää jännitteen mukaan ja ladatessa sitten järjestelmät hereillä paljonko pitää siinä tilanteessa olla laturin teho, että ladataan. Lienee Defa 10A olisi valinta.

Tuollanen Defa muutenkin kiinteällä asennuksella, eikä mitään tallilatureita.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
145
Olisiko ehdotusta ylläpitolaturista Webastolla varustetulle autolle (VAG/Seat TDI 150 '16). Ohjekirjassa varoitellaan, että akkua ei saisi itse latailla mutta huollossa eivät sitä pitäneet huonona? Autolla ajellaan päivittäin 20min suuntaansa kaupunki/maantie, n.2x viikossa 30min maantietä + satunnaisia pidempiä ja lyhyempiä ajoja.

Riittäisikö tallainen?

Tai tarviiko paremman/kalliimman? Ajatuksena olisi jättää riippouen keleistä maks. kerran viikossa vuorokaudeksi tms laturiin. Tai pitäisikö miettiä kiintää asennusta?
Luulisi että tuollaisella ajosuoritteella akku pysyy tikissä ilman ylimääräisiä latauksia webaston käytöstä huolimatta?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 856
Asensin Arctic Auto Qtherm 1000W moottorinlämmittimen (kiertovesipumpulla varustettu letkulämppäri). Tunnissa lämmitti -5->+27C. Olisi ehkä voinut laittaa tehokkaammankin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 311
SuperB:stä lueskelin netistä sellaista, että uudemmissa ei suositella ylläpitolaturin käyttämistä, kun autossa kuulemma tietokoneet herää jännitteen mukaan ja ladatessa sitten järjestelmät hereillä paljonko pitää siinä tilanteessa olla laturin teho, että ladataan.
Kylläpä näitä urbaanilegendoja riittää, sähkö on ilmeisen mystinen asia kun sen ympärille aina kertyy mitä ihmeellisimpiä tarinoita.

Ei, Superbin tietokoneet eivät herää jännitteen mukaan vaan sitä voi ladata pienellä ylläpitolaturilla aivan samalla tavalla kuin muitakin autoja.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
666
Kylläpä näitä urbaanilegendoja riittää, sähkö on ilmeisen mystinen asia kun sen ympärille aina kertyy mitä ihmeellisimpiä tarinoita.

Ei, Superbin tietokoneet eivät herää jännitteen mukaan vaan sitä voi ladata pienellä ylläpitolaturilla aivan samalla tavalla kuin muitakin autoja.
Näimpä itsekkin asian mieltäisin, VAG foorumilainen oli asian kuullut huollosta. Jotta ota siitä sitten selkoa, ilman että itse käy kysymässä.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 779
Jonkun ylläpitoplaturin ohjeissa käskettiin laturi kiinnittämään auton valmistajan ohjeiden mukaan jos autossa on varauksen seurantajärjestelmä (Start-Stopissa varman on). Mitäköhän se voi käytännössä tarkoittaa?
Yleensä taitaa olla niin, että plusnavan voi kytkeä akkuun, mutta miinus pitää mennä korissa olevan lisälatauspisteen - yleensä ohjekirjassa kerrottu erillinen pultinkanta moottoritilassa - kautta, jolloin akun jännitteenvalvonta huomaa latauksen ja osaa seurata akun lataustilaa oikein.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 779
Kylläpä näitä urbaanilegendoja riittää, sähkö on ilmeisen mystinen asia kun sen ympärille aina kertyy mitä ihmeellisimpiä tarinoita.

Ei, Superbin tietokoneet eivät herää jännitteen mukaan vaan sitä voi ladata pienellä ylläpitolaturilla aivan samalla tavalla kuin muitakin autoja.
Samaa kerrottiin minulle suoraan Fordin viralliselta huoltotiskiltä. Jos lataan uutta Focustani normaalijännitteellä, se vain pitää auton ecun ja muut järjestelmät hereillä eikä latausta synny. Omaa akkua pitää ladata korkeammalla jännitteellä AGM-asetuksella.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 311
No on ihme systeemit Fordissa jos todella toimii noin. Superbissa ei taatusti toimi, mulla on omassani 4A ylläpitolaturi joka lataa hienosti akkua eikä siellä mitään ecuja ole hereillä.

Miksi ihmeessä yksikään ecu heräisi siihen että jännite nousee? Mitä järkeä ja logiikkaa olisi ylipäänsä tehdä järjestelmästä tuollainen?
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 779
Sitä saat kysellä FoMoCo:lta. Muutenkin tuo Fordin älylataus on sellainen sekasotku, että moni sen kanssa nyrkkeillyt on siihen varmaan kyllästynyt.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
666
Miksi ihmeessä yksikään ecu heräisi siihen että jännite nousee? Mitä järkeä ja logiikkaa olisi ylipäänsä tehdä järjestelmästä tuollainen?
Eiköhän tuo oli ihan kustannusyistä. Halvempaa toteuttaa komponenttitasolla jännitteen haistelu kuin lisätä erillinen rele kaapeleineen.

Edit: jottei ihan offtopiciksi mene, niin Superb lämpiää webastolla ja onhan tuo mukava kapistus.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 262
VW-foorumilla myös joku väitti, että auto mittaa menneen ja tulleen virran ja sitä kautta pitää kirjaa akun varaustilasta. Tämä mittaus pitäisi olla miinus-navan ja rungon välissä ja niinpä laturi pitäisi liittää +-napaan ja runkoon. En tiedä pitääkö paikkaansa ja miten akun varauksen tilan seuranta näissä oikeasti toimii. Kysyn omasta huollosta kun vien auton sinne.

Luulisi että tuollaisella ajosuoritteella akku pysyy tikissä ilman ylimääräisiä latauksia webaston käytöstä huolimatta?
Arvelin, että kun autoa pääasiassa lämmitetään kylmään aikaan vähintään sama aika kuin tuleva ajo, niin ajonaikainen lataus ei välttämättä riitä. Riippuu tietysti talvesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 854
Luulisi että tuollaisella ajosuoritteella akku pysyy tikissä ilman ylimääräisiä latauksia webaston käytöstä huolimatta?
Jos joka päivä on lisälämppärille käyttöä, niin ei pysy. Nyrkkisääntöhän on 2x ajoa vs läämmitysaika. Eli ellei selviä 10 min lämmityksellä (ei riitä ainakaan moottori ja sisustan lämmitykseen oikein mitenkään kunnon pakkasilla), niin hyvä tuota on ladata ainakin se kerran viikossa tai akku on pian kaput ellei ole hyvä AGM akku.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 854
VW-foorumilla myös joku väitti, että auto mittaa menneen ja tulleen virran ja sitä kautta pitää kirjaa akun varaustilasta. Tämä mittaus pitäisi olla miinus-navan ja rungon välissä ja niinpä laturi pitäisi liittää +-napaan ja runkoon. En tiedä pitääkö paikkaansa ja miten akun varauksen tilan seuranta näissä oikeasti toimii. Kysyn omasta huollosta kun vien auton sinne.
Ainakin Audissa akunseuranta toimii aikalailla tuolla tavalla eikä sitä saa latailla kun konehuoneen latauspisteistä, ei suoraan akkua koskaan (tätä kautta laskee paljonko menee sisään). Tietty ellei erillisiä pisteitä ole, niin hieman hankalaksi menee.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 311
VW-foorumilla myös joku väitti, että auto mittaa menneen ja tulleen virran ja sitä kautta pitää kirjaa akun varaustilasta. Tämä mittaus pitäisi olla miinus-navan ja rungon välissä ja niinpä laturi pitäisi liittää +-napaan ja runkoon.
Kyllä, tämä pitää paikkansa. Se mittauspalikka on suoraan kiinni akun miinusnavassa ja vaatisi kyllä aikamoista päättäväisyyttä saada ladattua sen ohi. Käytännössä se pitäisi irrottaa akusta ja laittaa sitten laturi kiinni.

Tämä sama pätee moneen muuhunkin automerkkiin. Volkkarikonsernilla nämä on otettu käyttöön jo yli kymmenen vuotta sitten. Asiasta ei sinänsä tarvitse välittää yhtään mitään, kunhan ei ala irrottelemaan sitä mittausta saadakseen laturin väkisin suoraan akun miinusnapaan.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 311
Halvempaa toteuttaa komponenttitasolla jännitteen haistelu kuin lisätä erillinen rele kaapeleineen.
Volkkarin insinöörit on sen verran fiksuja, että laitteita herätellään ihan väyläviestein. Ei tarvitse erillistä relettä eikä myöskään mitään älyvapaata jännitteen haisteluun perustuvaa herätystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
75
1500W letkulämppäri (TT-Thermo) omalla pumpulla. Kierrättää moottorin lisäksi, lämppärin kennon kautta nesteen -> puhaltaa heti käynnistäessä lämmintä ilmaa kabiiniin. Sisälämppäriä ei oo, eikä tuu.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 856
Samaa kerrottiin minulle suoraan Fordin viralliselta huoltotiskiltä. Jos lataan uutta Focustani normaalijännitteellä, se vain pitää auton ecun ja muut järjestelmät hereillä eikä latausta synny. Omaa akkua pitää ladata korkeammalla jännitteellä AGM-asetuksella.
Nyt on huollossa puhuttu ihan mitä sattuu tai sitten ymmärretty väärin. Jos se auto todellakin heräisi kun kytkee laturin, niin mikään normaali 10A laturi ei jaksaisi ladata akkua. Tämä siis kun kohtuu uusista autoista. Siinä vaiheessa on ihan sama onko siellä lumihiutaletta vai ei, kun auto vie enemmän virtaa mitä se laturi antaa. Se mikä latausjännite pitäisi olla riippuu lämpötilasta. 14.4v, on liian vähän jos pakkasta -20C. Mitä kylmempi keli sen korkeampi latausjännite pitäisi olla, että akku ottaa virtaa kunnolla vastaan. Toki kovalla pakkasella lyijyakku ei ota virtaa vastaan millään jänniteellä nopeasti. Uusissa fordeissakin auto herää kyllä ihan väyläkäskyillä ei jännitteellä. Uudessa autossa pitää aika monta purkkia herätä, että lähtee käyntiin ja tämä pitää tapahtua akkujännitteellä kunnes moottori on käynnistyy ja laturi nostaa jännitteen.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
145
Jos joka päivä on lisälämppärille käyttöä, niin ei pysy. Nyrkkisääntöhän on 2x ajoa vs läämmitysaika. Eli ellei selviä 10 min lämmityksellä (ei riitä ainakaan moottori ja sisustan lämmitykseen oikein mitenkään kunnon pakkasilla), niin hyvä tuota on ladata ainakin se kerran viikossa tai akku on pian kaput ellei ole hyvä AGM akku.
Mulla oli muistikuva että samanverran ajoa kuin käyttöä webastolla ja homma rokkaa. Toimi kyllä itsellä parikymmentä vuotta sitten kun oli webastollinen auto käytössä. Toki ajat on tuosta varmasti muuttuneet; nykyautot kuluttaa enemmän sähköä ja nykyakut ei ole sitä mitä akut ennen oli :giggle:

Asiaan liittyen, mitä tuollainen letkulämmitin kustantaa asennettuna vs. säteilylämmitin + sisätilanpistoke asennettuna, olettaen että peruslokilämitintä ei autoon saa?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
235


Teen nuotion alle. Diudi pahemmilla pakkasilla narun jatkona (lohkolämmitin).
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 856
Mulla oli muistikuva että samanverran ajoa kuin käyttöä webastolla ja homma rokkaa. Toimi kyllä itsellä parikymmentä vuotta sitten kun oli webastollinen auto käytössä. Toki ajat on tuosta varmasti muuttuneet; nykyautot kuluttaa enemmän sähköä ja nykyakut ei ole sitä mitä akut ennen oli :giggle:

Asiaan liittyen, mitä tuollainen letkulämmitin kustantaa asennettuna vs. säteilylämmitin + sisätilanpistoke asennettuna, olettaen että peruslokilämitintä ei autoon saa?
Tarkkaa hintaa kenenkään mahdoton sanoa kun riippuu minkälainen auto on asentaa. Joissakin autoissa voi olla todella työläs asentaa se letkulämppäri tai sitten se säteilijä voi olla todella työläs asentaa. Kannattaa vilkaista oman auton kohdalta vaikka defan sivulta paljonko säteilylämmittimen se ilmoitettu asennusaika on. Kiertovesipumpullisen letkulämppärin osalta (tt-thermo, qterm) ei vastaavaa tietoa löydy, mutta kun katsoo konehuoneeseen niin siitä voi jotain päätellä miten pitkään menee asentaa.
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
172
Mulla binari ollut vuoden. Kerran jo pa-pumppu vaihdettu ja koko lämmitin. Meinas polttaa koko auton kun pa-punppu oli varmaan 100 asteinen. Oli jotenkin oikosulussa koko laite. Siinä poltti asentaja sormensa kun tutki miksi ei lämmitin toimi. Kello vaihdettu kans kun se edisti minuutin vuorokaudessa. Vaihtokello edistää "enää" 30 sek vuorokaudessa. Kellossa on korjaustoiminto kellon ajalle, mutta ei sen säätö riitä. Venäläistä laatua
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
298
Binar ja Planar ovat vaihtaneet nimeään ja molempia myydään nykyään nimellä Autoterm. Sama tuote siis kyseessä, jos vaikka kokemuksia tai ohjeita etsii.
 

roystered

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.05.2021
Viestejä
420
En lämmitä mitenkään, tuttu automyyjä kertonut ettei siitä juuri mitään hyötyä ole.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
168
Poltan koko autoni kohta :D Suomalainen talvi autoilu on ihan vitusta oli mikä lisälaite vain. Ainut mikä toimii luotettavasti on lohkolämmitin ja sisätilalämmitin ja kello siihen mikä toimii. Tai joku uusi webasto yms mikä oikeasti lämpiää. Ylläpito laturit yms erikseen. Parempi muuttaa johonki maahan missä ei tarvitse talvirenkaita.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
666
Nyrkkisääntöhän on 2x ajoa vs läämmitysaika.
Tässä on varmasti autojen kesken eroja. Mutta kunhan kelit vielä vähän tässä menee enemmän pakkasen puolelle niin testaan miten Superb tdi 2021 latailee.
Carista osaa kertoa 12V akun SOC:n, niin käytännön testin teen:
1. SOC tarkistus
2. Webastoa 30-40min
3. Ajoa kunnes ollaan takaisin kohdan 1 SOC:ssa.
4. Ajoaika oli?

Palailen asiaan lähiaikoina:)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 856
No ei kyllä mitään järkeä käydä käynnistämässä autoa tyhjäkäynnille 10 minuutiksi ennen lähtöä (siis pääsääntöisenä lämmitysratkaisuna).
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
1 971
Itse kyllä käynnistän lähes joka aamu noin 5 minuuttia ennen lähtöä auton. Ei viitsi huudattaa webastoa lyhyen työmatkan vuoksi. Auto käynnistyy puhelimen appilla ja lämmittää ratin ja penkin valmiiksi, joten vaikka sisällä on kylmää niin tarkenee silti hyvin.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
488
Itse kyllä käynnistän lähes joka aamu noin 5 minuuttia ennen lähtöä auton. Ei viitsi huudattaa webastoa lyhyen työmatkan vuoksi. Auto käynnistyy puhelimen appilla ja lämmittää ratin ja penkin valmiiksi, joten vaikka sisällä on kylmää niin tarkenee silti hyvin.
Nyt heräsi mielenkiinto, eli minkä auton saa puhelin apilla käyntiin(ei ilmeisesti ole sähköauto, kun webasto mainittu) ja samalla muistaa penkin ja ratinlämmittimen?
Pakko saada sellainen seuraavaksi, olispa paku tms. :whistling:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
726
Melkeen kaikki nämä uuden malliset Volvot, itsellä V60 B3 2021
Just 30min sitten ihmettelin, kun naapurikämpän pihassa uudehko Volvo v60 raksutti valot pimeänä ja varashälytin vilkkuen ikkunassa. No nyt sitten tiedän tämänkin.

Mitä webaston käyttöön tulee, niin mulla käy weba joka aamu ja työmatka ehkä 10min kun heittää muksun samalla päikkyyn. Ei ole ollut ongelmia akun kanssa.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
451
Tässä on varmasti autojen kesken eroja. Mutta kunhan kelit vielä vähän tässä menee enemmän pakkasen puolelle niin testaan miten Superb tdi 2021 latailee.
Carista osaa kertoa 12V akun SOC:n, niin käytännön testin teen:
1. SOC tarkistus
2. Webastoa 30-40min
3. Ajoa kunnes ollaan takaisin kohdan 1 SOC:ssa.
4. Ajoaika oli?

Palailen asiaan lähiaikoina:)
Tai sitten voi myös tehdä niinkuin itse 2019 Octavian kuskina, pohottaa webastolla pakoputki punaisena joka suuntaan 20min työmatkat ajaessa, ja kaupassa käydessä pitää auton mukavan lämpimänä, ja kun auto ilmoittaa itse että akun jännite on madaltunut, lataa sitä yön yli Cetekillä. Se auto on tarpeeksi viisas ettei sitä saa omia järjestelmiä käyttämällä pahasti jumiin jos kiinnittää huomiota viesteihin
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
666
Tai sitten voi myös tehdä niinkuin itse 2019 Octavian kuskina, pohottaa webastolla pakoputki punaisena joka suuntaan 20min työmatkat ajaessa, ja kaupassa käydessä pitää auton mukavan lämpimänä, ja kun auto ilmoittaa itse että akun jännite on madaltunut, lataa sitä yön yli Cetekillä. Se auto on tarpeeksi viisas ettei sitä saa omia järjestelmiä käyttämällä pahasti jumiin jos kiinnittää huomiota viesteihin
Niinhän tuon pitäisi siitä ilmoitella, tuolla testillä kuitenkin haen sitä, että paljonko sitä ajoa tulisi tulla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 856
On helppoa juu raapia pakkasessa niitä laseja raapalla naarmuille sormet jäässä vs, istua sisällä lämpöisessä juomassa kahvia. Ja lähteä lämpimällä ja sulalla autolla matkaan.
No tuossa puhuttiin, että on muutoma lähtö talvessa. Tyhjäkäynti ei koskaan ole ekolooginen valinta lämmittämiseen ja nyky autot läpenevät todella hitaasti kovemmilla pakkasella tyhjäkäynillä. Jos autolla ajaa säännöllisesti talvella, niin helpoin ja halvin on laittaa lämmitin, jolla se auto lämpenee. Polttoaineen hinta alkaa olla sellainen, että esilämmittäminen todellakin kannattaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 854
No tuossa puhuttiin, että on muutoma lähtö talvessa. Tyhjäkäynti ei koskaan ole ekolooginen valinta lämmittämiseen ja nyky autot läpenevät todella hitaasti kovemmilla pakkasella tyhjäkäynillä. Jos autolla ajaa säännöllisesti talvella, niin helpoin ja halvin on laittaa lämmitin, jolla se auto lämpenee. Polttoaineen hinta alkaa olla sellainen, että esilämmittäminen todellakin kannattaa.
Riippuu käyttöympäristöstä; esim. sukulainen tekee tuota että saa lasit sulaksi. Ajoympäristö on sellainen että esim. sivulasien skrapaaminen varmistaa että ne on naarmuilla käytännössä välittömästi kun auto on 90% ajasta mudan ja hiekan peitossa (ajellaan pitkin mutapeltoja / metsäteitä jonne ei perus-henkilöautolla ole mitään asiaa). 5-10 minsaa tyhjäkäntiä niin etu ja sivulasit on pickupissa sulat 10 asteessa.

Niinhän tuon pitäisi siitä ilmoitella, tuolla testillä kuitenkin haen sitä, että paljonko sitä ajoa tulisi tulla.
Tämä nyt riippuu todella paljon lämpötilasta; -20+ asteen pakkasilla voi joutua ajamaan maailman tappiin että pääsee alkutilanteeseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
148 369
Viestejä
2 813 389
Jäsenet
53 993
Uusin jäsen
wayne gretzky99

Hinta.fi

Ylös Bottom