.

Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
980
Ruostetta vastaan taistelu on tosiaankin aina hävitty, mutta aikaa voi pelata. Alakerran osien pintaruostetta nyt tietty on uudemmissakin autoissa, eikä pientä pintaruostetta paksussa terästangossa tarvitse pelätä, mutta sinulla esim. tuo etuallalla oleva tukivarsi näyttää jo varsin hyvin kypsyneeltä. Jos sille vähän teräsharjaa ja hiomapaperia näyttäisi ja katsoisi kuinka syvällä ruoste pesii.

Sitten jos vaikuttaa siltä että rautaa on yhtään jäljellä, niin jatketaan seuraavaksi riippuen viitseliäisyydestä. Jos jaksaa, niin heittäisin siihen esim. fosforihapot ja edes vähän liottelisin ruosteita pois ennen lopullista massausta.

Vanha kansa on alustamassana sotannut vaikka mitä jäteöljyjä, joka toki on tyhjää parempi, mutta tänäpäivänä kemia on kehittynyt, joten turha öljyä enää sinne ruiskia kun parempaakin on. Esim. Dinitrolin ruosteenesto mössöt sisältävät joitain ainesosia jotka neutraloivat ruostetta. Sen pitäisi (jossain määrin) pysäyttää etenevä ruostuminen ja paksuna massana suojata uudelta suolakylvyltä. Noita Motonetistä saatavia Dinitrolin spray-puteleita olen omiin autoihini joka vuosi tyhjentänyt, niitä on helppo suihkuttaa alakertaan.

niin ajattelin leikata mainoskylteistä muovisuojat pohjaan.
Ei tietenkään pidä lähteä teippaamaan rakenteita tiiviiksi enää tuossavaiheessa kun ruoste jo syö vauhdilla, mutta kaikki suoja on tietty hyväksi, ettei kiveniskemät hakkaa, mutta rakenteet on syytä jättää sen verran avoimiksi että on edes pieni mahdollisuus välillä kuivahtaa. Voi olla vähän haastava toteuttaa tee-se-itse suojausta niin että muovipalat pysyy siellä ajossa. Piru takanatulijalle jos sieltä edessäajavasta lentelee rojua tuulilasiin.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Ihan toimivaksi todettu keino on ollut suihkuttaa alusta teräketjuöljyllä kompuraa käyttäen, jonka jälkeen hiekkatielle ajelemaan (ei tosin ihan joka paikkaan kannata suihkia ;)). Ei ruostu eikä maksa käytännössä mitään. Katsuri kehui alustaa ja kysyi, että miten ruostesuojaus tehty. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Ihan toimivaksi todettu keino on ollut suihkuttaa alusta teräketjuöljyllä kompuraa käyttäen, jonka jälkeen hiekkatielle ajelemaan (ei tosin ihan joka paikkaan kannata suihkia ;)). Ei ruostu eikä maksa käytännössä mitään. Katsuri kehui alustaa ja kysyi, että miten ruostesuojaus tehty. :D
Ja ympäristö kiittää. Toisaalta teräketjuöljy päätyy lopulta aina luontoon
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
Näillä on menty jo monta vuotta. TOIMII! Eikä irtoa tai kulu pois, lähes ikuinen ratkaisu. Paitsi että suosittelen Alustasuojaksi siveltimellä vedettävää Tectyliä. Parasta mitä on olemassa. Piste. Tectyl Bodysafe Alustamassa 1kg - Automaalit.net

teräketjuöljyt tai moottoriöljyt ei pysy pohjassa... ihan sama miten ajaisi hiekkatiellä. unohtakaa. (talven aikana häviää jonnekin...)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
Hyvä tietää, mielessäni oli juuri tuo teräketjuölju ja alustansuoja päälle. Onko teräketjuöljyllä ja tuolla Dinitrolin kotelosuojalla merkittäviä eroja?
Ainakin reilusti paksumpaa tuo Dinitrol on. Ja kuivuu tahmeaksi. Teräketjuöljy on vaan öljyä, eli ei tahmeaa. Siksi tuo Dinitrol on oikein hyvä tartuntapohjaksi kiveniskusuojalle. Ihan tuoreeltaan ei kannata vetää sen päälle mitään mutta vuorokauden jälkeen voi jo. Mä en ole koskaan öljyn päälle kokeillut laittaa tectyylejä, mutta kuvittelisin ettei se öljyttyyn pohjaan tartu.


Tällä hetkellä näyttää tältä alakerrassa. :)
Nuo ovat kaikki onneksesi, ainakin teoriassa uusittavia osia (paitsi ehkä apurunko), tai pelastettavissa esim kidesooka-elektrolyysillä ja maalauksella.

Uudet tukivarret ja vakaajat niin eihän tuossa ole pahastikaan ruostetta vielä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
957
teräketjuöljyt tai moottoriöljyt ei pysy pohjassa... ihan sama miten ajaisi hiekkatiellä. unohtakaa. (talven aikana häviää jonnekin...)
Toisaalta jos sinne pohjaan riittävän usein suihkuttaa moottoriöljyä niin kyllä se toimii erittäin hyvin. Eikä tarvitse hiekkaa tai mitään. Tuon huomaa hyvin jos on hieman vanhempi auto käytössä ja pelkästään moottorin toinen puoli on vuotanut öljyä niin se puoli pohjasta on kuin uusi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
En tiedä, onko pois aiheesta vai ei - mutta onko kellään kokemusta tällaisesta?

CRC Rust Converter ruosteenmuunnin 750ml | Motonet Oy

Ovissa vähän ruostetta, jos ne hioisi peltiin asti ja raa'an pellin päälle tätä, ettei ne alle millin kokoiset ruostetäplät lähde vaan vuosien päästä uudestaan kukkimaan?
Muuntoaineista on kokemuksia, pitkälti taitaa samaa tavaraa tuokin olla.

Se on toimivaa, mutta tarvii edes jonkinlaisen maalin päälle. Oli yhden auton konepellin reunassa n. 3x3cm ruostetäplät joskus 5v sitten. Vedin ruosteenmuuntoaineen, tässä tapauksessa noverox, sitten pikkasen pohjamaalia, sitten auton sävyisellä paikkapullolla vähän väriä ja lopuksi suihkautin lakkaa päälle paksu. On vieläkin täysin ruosteeton. Saman tein antennin kiinnitysreiän ympärykselle, siitä oli myös maali lähtenyt ja alkanut ruostua. Sekin on vielä ihan ruosteeton.

Jos on näkymätön paikka, niin pensselillä vetelee jotain paksua maalia, esim vasaralakkaa niin varmasti kestää ikuisuuden, ellei toiselta puolelta ole alkanut ruostua.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 387
Viestejä
4 200 233
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom