Taloyhtiön osakkaat halusivat sähköautoilleen latauslaitteet – naapuriyhtiöt eivät suostuneet

No nyt oli kyllä Iltalehden toimittaja taas tehnyt työnantajansa tyytyväiseksi ja lähtenyt otsikkotasolla oikomaan alkuperäistä juttua yli lähes kuukauden jälkijättöisesti. No, klikkejä tulee, keskustelu ajautuu ääripäihin ja kaikki pahoittaa mielensä.
Olisi nyt edes keskittynyt siihen mistä koko HS:n juttu 97% kertoi, eli taloyhtiöstä joka hoiti hankkeensa maaliin niin että kaikki olivat tyytyväisiä. Valmius latauspisteille hankittu, kustannukset jyvitetty pääosin sähköautoilijoille.
 
Pitäisiköhän tästä säätää laki, että jokaiseen taloyhtiöön on pakollista hankkia näitä sähköautojen latauspisteitä. Ei muuten nämä tule koskaan yleistymään, kun kateelliset mummot vastustavat viimeiseen asti.

Nii että pakko vaan väkisin hankkia joku helvetin sähköauto? Joillakin on muutakin rahankäyttöä kun auto.
 
Ei kai se latausinfran mahdollistaminen siihen auton hankintaan pakota? Eikös se taloyhtiöpönttö parhaimmassa tapauksessa ole sellainen että sieltä saadaan juissia niin auton lataamiseen kuin vaikka lohko- ja sisälämppärin pyörittämiseen?
Se sitten että kuinka se hankinta priorisoidaan taloyhtiöissä on jokaisen taloyhtiön neuvoteltavissa. Ja kun niitä remontteja taloyhtiöön tulee jokatapauksessa, ja jos tolppapaikkoja koskevissa remonteissa on pientä poliittista ohjausta (eli ”pakkoa”) koskien latausvalmiutta niin en mä sitä huonona asiana näe.

Meillekin ex-taloyhtiöön tehtiin valokuituremontti vaikka osa asukkaista oli sitä mieltä että ”aivan turha, meillä on tämä operaattori X:n mokkula”. No, valokuitu tuli, mutta en mä usko että ne mokkulataloudet siinä samassa pakotettiin mitään pöytäkoneita tai 24/7 pyöriviä servereitä ostamaan. Tässä valokuituasiassa ei mitään lainsäätäjän pakkoa tosin ollut, mutta kummasti se osoitti järkevyytensä heti käytännössä kun vuonna 2019 jokaikinen kotitalous jäi kilometrin säteellä etätöihin. Kummasti kävi taloyhtiön facessa keskustelu että ”onko muillakin mobiilinetti hidastellut”? Se nähtiin myös satsauksena tulevaisuuteen. Siinä vaiheessa kun oma osake meni myyntiin ja ilmoitukseen sai kirjoittaa että taloyhtiössä valokuitu niin uskallan väittää että ei se ainakaan potentiaalista ostajaa karkoittanut. Samaan uskon näiden latauspönttöjenkin suhteen.
 
Pitäisiköhän tästä säätää laki, että jokaiseen taloyhtiöön on pakollista hankkia näitä sähköautojen latauspisteitä. Ei muuten nämä tule koskaan yleistymään, kun kateelliset mummot vastustavat viimeiseen asti.


Ei pitäisi, jos kustannuksia tulee muillekin kuin niiden latauspisteiden käyttäjille. Autoton / polttomoottoriautoa jatkossakin käyttävä, haluaa varmasti nousevalle yhtiövastikkeelle jotain henkilökohtaista vastinetta. Meidän taloyhtiössä ainakin on se kanta, että jokainen hoitakoot latauspisteensä omaan ruutuunsa omilla kustannuksillaan.
 
Varmaan samalla ajatuksella voidaan jättää kokonaan rakentamatta parkkipaikat, jos niistä tulee kuluja muillekin kuin autoilijoille? Tai lasten leikkipaikat, jos niistä tulee kuluja lapsettomille?

"Kun on vaan pakko saada kirjoittaa vasta-argumentti". Lueppa mitä kirjoitit ja mieti nyt kahdesti oliko tossa jotain järkeä :)
 
Ei kai se latausinfran mahdollistaminen siihen auton hankintaan pakota? Eikös se taloyhtiöpönttö parhaimmassa tapauksessa ole sellainen että sieltä saadaan juissia niin auton lataamiseen kuin vaikka lohko- ja sisälämppärin pyörittämiseen?
Se sitten että kuinka se hankinta priorisoidaan taloyhtiöissä on jokaisen taloyhtiön neuvoteltavissa. Ja kun niitä remontteja taloyhtiöön tulee jokatapauksessa, ja jos tolppapaikkoja koskevissa remonteissa on pientä poliittista ohjausta (eli ”pakkoa”) koskien latausvalmiutta niin en mä sitä huonona asiana näe.

Meillekin ex-taloyhtiöön tehtiin valokuituremontti vaikka osa asukkaista oli sitä mieltä että ”aivan turha, meillä on tämä operaattori X:n mokkula”. No, valokuitu tuli, mutta en mä usko että ne mokkulataloudet siinä samassa pakotettiin mitään pöytäkoneita tai 24/7 pyöriviä servereitä ostamaan. Tässä valokuituasiassa ei mitään lainsäätäjän pakkoa tosin ollut, mutta kummasti se osoitti järkevyytensä heti käytännössä kun vuonna 2019 jokaikinen kotitalous jäi kilometrin säteellä etätöihin. Kummasti kävi taloyhtiön facessa keskustelu että ”onko muillakin mobiilinetti hidastellut”? Se nähtiin myös satsauksena tulevaisuuteen. Siinä vaiheessa kun oma osake meni myyntiin ja ilmoitukseen sai kirjoittaa että taloyhtiössä valokuitu niin uskallan väittää että ei se ainakaan potentiaalista ostajaa karkoittanut. Samaan uskon näiden latauspönttöjenkin suhteen.
Kuitu sentään vedettiin talolle ilmaiseksi...
 
"Kun on vaan pakko saada kirjoittaa vasta-argumentti". Lueppa mitä kirjoitit ja mieti nyt kahdesti oliko tossa jotain järkeä :)
Johonkin se raja pitää vetää, missä vaiheessa sijoituksista on hyötyä koko yhtiölle (korottaa asuntojen arvoa ja yhtiön kiinnostavuutta) ja missä ei. Auto- ja leikkipaikat ja niiden ylläpito hyväksytään yhteisestä tilipussista, mutta sitten vaikka sähkölataus ei enää kelpaakaan. Samoin lämmitystolpat kyllä pitää olla, mutta yhtä astetta paremmat tolpat sitten onkin ihan täysin epäreilua. Ei niitä lämmitystolppiakaan käytä kuin osa, ei kaikkien autoista löydy lämmittimiä.
 
Ok talossa paikallinen teleosuuskunta kaivoin kuidun pihaan, veti kaappiin saakka sisälle valmiiksi. Irrotti samalla vanhat kuparit pois. Mitätöi 2ke puhelin osakkeet. Ja nyt pyytävät 2300e kuidun avausmaksua.

Jäi maksamatta.
 
Siis varsinainen kuituremppa... Meillä vedettiin vain keskukseen saakka ilmaiseksi.
En ehkä ihan nyt ymmärrä mitä tarkoitat. Alkuperäisessä viestissäni nimenomaan tarkoitin että vaikka taloyhtiössä ei 100% yksimielisyyteen kuidun hankinnasta päästy, päätettiin remontti silti tehdä. Ja ainakin meidän taloyhtiössä jokainen osakas joutui maksumieheksi kun kuitulinja pääkeskukselta vedettiin jokaiseen asuntoon.
 
Ei pitäisi, jos kustannuksia tulee muillekin kuin niiden latauspisteiden käyttäjille. Autoton / polttomoottoriautoa jatkossakin käyttävä, haluaa varmasti nousevalle yhtiövastikkeelle jotain henkilökohtaista vastinetta.
Ja autottomia ei varmaan vähempää voisi kiinnostaa maksaa parkkipaikkojen kunnossapidosta. Tai ekassa kerroksessa asuvia hissien.

Toisaalta on myös älyttömän helppo jyvittää tuon kustannus niitä käyttäville; meidän taloyhtiössä latauspaikka maksaa kuussa 15e enemmän, kuin pelkällä tolpalla varustettu paikka.
 
Viimeksi muokattu:
Pikkusen offtopic taas mut onhan se nyt esim putkirempassa ihan typerää maksaa se neliöiden mukaan niinkuin on vissiin tapana. Eli ne kenellä on isompi kämppä kuin joku muu niin maksaa enemmän vaikka saa tasan samat jutut. Sit jos ei omista parveketta mutta joutuu parvekesaneerauksesta maksamaan. Ei itseä kans kiinnostais juurikaan maksaa jostain paremmasta lämmitystolpasta jos ei tule koskaan hankkimaan sähköautoa tai jos on muuttamassa parin vuoden päästä pois. Joitain ei nyt vaan kiinnosta koko sähköautoilu, oli se miten halpaa tahansa. Siinä on jo perusteltu syy olla hankkimatta sähköautoa
 
En ehkä ihan nyt ymmärrä mitä tarkoitat. Alkuperäisessä viestissäni nimenomaan tarkoitin että vaikka taloyhtiössä ei 100% yksimielisyyteen kuidun hankinnasta päästy, päätettiin remontti silti tehdä. Ja ainakin meidän taloyhtiössä jokainen osakas joutui maksumieheksi kun kuitulinja pääkeskukselta vedettiin jokaiseen asuntoon.
Lähinnä sitä tarkoitin, että asia mikä voi olla ilmainenkin niin turhaa sitä on verrata sellaiseen, joka maksaa varmasti.
 
Pikkusen offtopic taas mut onhan se nyt esim putkirempassa ihan typerää maksaa se neliöiden mukaan niinkuin on vissiin tapana. Eli ne kenellä on isompi kämppä kuin joku muu niin maksaa enemmän vaikka saa tasan samat jutut. Sit jos ei omista parveketta mutta joutuu parvekesaneerauksesta maksamaan. Ei itseä kans kiinnostais juurikaan maksaa jostain paremmasta lämmitystolpasta jos ei tule koskaan hankkimaan sähköautoa tai jos on muuttamassa parin vuoden päästä pois. Joitain ei nyt vaan kiinnosta koko sähköautoilu, oli se miten halpaa tahansa. Siinä on jo perusteltu syy olla hankkimatta sähköautoa
Ei todellakaan ole samat kulut, itsellä tulee käytävän puolelta putket suoraan kylppäriin seinän läpi, jopa vesimittari on käytävän puolella. Ohi menevistä putkista on matkaa sisälle korkeintaan metri.
 
Pikkusen offtopic taas mut onhan se nyt esim putkirempassa ihan typerää maksaa se neliöiden mukaan niinkuin on vissiin tapana. Eli ne kenellä on isompi kämppä kuin joku muu niin maksaa enemmän vaikka saa tasan samat jutut. Sit jos ei omista parveketta mutta joutuu parvekesaneerauksesta maksamaan. Ei itseä kans kiinnostais juurikaan maksaa jostain paremmasta lämmitystolpasta jos ei tule koskaan hankkimaan sähköautoa tai jos on muuttamassa parin vuoden päästä pois. Joitain ei nyt vaan kiinnosta koko sähköautoilu, oli se miten halpaa tahansa. Siinä on jo perusteltu syy olla hankkimatta sähköautoa
Se nyt on selvä että sinua sähköautoilu ei kiinnosta. Useammassa tämän foorumin langassa olet keskustelemassa samasta asiasta ja tuomassa mielipidettäsi ilmi. Ja hyvä niin. Olen kanssasi samaa mieltä että kaikkien ei tarvitse ostaa sähköautoa. Jokainen tarpeensa mukaan.

Itse taloyhtiöasumiseen. Niistä neliöihin perustuvista maksuista. Niin se vain menee että kaikki maksut ovat korkeammat mitä enemmän neliöitä omistat. Ihan vastikkeesta lähtien. Ja useimmiten, painosana useimmiten, taloyhtiöissä asuu sen verran fiksua porukkaa että juurikin esimerkiksi hissiremontit jyvitetään niin että hinta nousee sen mukaan mitä korkeammalla asut. Parvekeremonteissa voi välillä saada valita että jättääkö ne parvekelasit ostamatta, ja jos asunnossa ei parveketta ole ollenkaan, on maksut huokeammat tai olemattomat.
Tää karkaa nyt hyvin äkkiä ihan tällaiseen perinteiseen yhtiöasumisdebattiin, mutta sellainen ajatus kannattaa pitää mielessä että jos haluaa yhtiössä asua, silloin osallistuu myös maksuihin. Ja taloyhtiön hallitus on se paikka missä sen äänensä saa kuuluviin, jos kokee että vaikuttaminen ja dialogi kiinnostaa.
 
Lähinnä kiinnostaa, että meinaako ne ladata muiden piikkiin omat autonsa vai tuleeko noihin joku mittari?
 
Pikkusen offtopic taas mut onhan se nyt esim putkirempassa ihan typerää maksaa se neliöiden mukaan niinkuin on vissiin tapana. Eli ne kenellä on isompi kämppä kuin joku muu niin maksaa enemmän vaikka saa tasan samat jutut. Sit jos ei omista parveketta mutta joutuu parvekesaneerauksesta maksamaan. Ei itseä kans kiinnostais juurikaan maksaa jostain paremmasta lämmitystolpasta jos ei tule koskaan hankkimaan sähköautoa tai jos on muuttamassa parin vuoden päästä pois. Joitain ei nyt vaan kiinnosta koko sähköautoilu, oli se miten halpaa tahansa. Siinä on jo perusteltu syy olla hankkimatta sähköautoa

Monesti nuo vaan menee just toisinpäin. Ikkunaremppa kun tulee kerrostaloon vaikka. Neliöiden mukaan maksaminen = yksiön omistaja maksaa siitä yhdestä ikkunastaan aivan poskettoman summan, jos aletaan vertaamaan miten kolmion omistaja maksaa per ikkuna. Niin se vaan menee että taloyhtiöasumisessa tollanen normaali kunnossapito on pakko jakaa kaikille asukkaille eikä se oo aina reilun tuntuista. Taloyhtiön kokoukseen vaan mukaan ja vastustamaan kaikkea. Sillä tavalla meidänkin taloyhtiössä on siirretty vuotavien ulko-ovien vaihtoa nyt ainakin 7 vuoden ajan mummojen toimesta. :D
 
Se nyt on selvä että sinua sähköautoilu ei kiinnosta. Useammassa tämän foorumin langassa olet keskustelemassa samasta asiasta ja tuomassa mielipidettäsi ilmi. Ja hyvä niin. Olen kanssasi samaa mieltä että kaikkien ei tarvitse ostaa sähköautoa. Jokainen tarpeensa mukaan.

Itse taloyhtiöasumiseen. Niistä neliöihin perustuvista maksuista. Niin se vain menee että kaikki maksut ovat korkeammat mitä enemmän neliöitä omistat. Ihan vastikkeesta lähtien. Ja useimmiten, painosana useimmiten, taloyhtiöissä asuu sen verran fiksua porukkaa että juurikin esimerkiksi hissiremontit jyvitetään niin että hinta nousee sen mukaan mitä korkeammalla asut. Parvekeremonteissa voi välillä saada valita että jättääkö ne parvekelasit ostamatta, ja jos asunnossa ei parveketta ole ollenkaan, on maksut huokeammat tai olemattomat.
Tää karkaa nyt hyvin äkkiä ihan tällaiseen perinteiseen yhtiöasumisdebattiin, mutta sellainen ajatus kannattaa pitää mielessä että jos haluaa yhtiössä asua, silloin osallistuu myös maksuihin. Ja taloyhtiön hallitus on se paikka missä sen äänensä saa kuuluviin, jos kokee että vaikuttaminen ja dialogi kiinnostaa.
Missä välissä olen sanonut että MINUA ei kiinnosta sähköautoilu? Jos taloyhtiössä ei enemmistöä kiinnosta päivittää sähköautonlatauspisteisiin niin silloin ei niitä tule, piste. Onko niin vaikea sulattaa sitä asiaa? Itse en ole tälläisessa tilanteessa mutta en kuulu niihin sähköautojen liputtajiin.
 
Ei todellakaan ole samat kulut, itsellä tulee käytävän puolelta putket suoraan kylppäriin seinän läpi, jopa vesimittari on käytävän puolella. Ohi menevistä putkista on matkaa sisälle korkeintaan metri.
Luitko väärin? Sanoin että samat jutut tulee sinne kylppäriin, keittiöön ja mahdollisesti olohuoneeseen jos päivitetään sähköjä. Ihan neliöistä riippumatta
 
Luitko väärin? Sanoin että samat jutut tulee sinne kylppäriin, keittiöön ja mahdollisesti olohuoneeseen jos päivitetään sähköjä. Ihan neliöistä riippumatta

"Pikkusen offtopic taas mut onhan se nyt esim putkirempassa ihan typerää maksaa se neliöiden mukaan niinkuin on vissiin tapana. Eli ne kenellä on isompi kämppä kuin joku muu niin maksaa enemmän vaikka saa tasan samat jutut. "

Miten tuo sitten pitäisi ymmärtää?
 
"Pikkusen offtopic taas mut onhan se nyt esim putkirempassa ihan typerää maksaa se neliöiden mukaan niinkuin on vissiin tapana. Eli ne kenellä on isompi kämppä kuin joku muu niin maksaa enemmän vaikka saa tasan samat jutut. "

Miten tuo sitten pitäisi ymmärtää?
Tarkoitin siis että sinne tulee samanhintaiset urakanmukaiset kalusteet ym muut. Mahdollinen lattialämmitys, KH ovi ja valinnaiset jutut ovat sitten lisätöitä ja niitä ei pidä lisätä vertailuun. Toki jos taloyhtiössä on päätetty että esim lattialämmitys kuuluu urakkaan niin sitten se tulee kaikille.
 
Tarkoitin siis että sinne tulee samanhintaiset urakanmukaiset kalusteet ym muut. Mahdollinen lattialämmitys, KH ovi ja valinnaiset jutut ovat sitten lisätöitä ja niitä ei pidä lisätä vertailuun. Toki jos taloyhtiössä on päätetty että esim lattialämmitys kuuluu urakkaan niin sitten se tulee kaikille.
Vaan niin ne normit vaan muuttuu. Ennen ei vaadittu vesieristeitä, sitten vaadittiin x verran ja nyt y verran. Sama lämmityksen jutuissa, melussa... "Kyllä me ilman pärjättiin ennenkin. Miksi moisia nyt laittamaan/tekemään.". Nyt se lataus latauspaikka on vaatimus tietyissä tilanteissa ja jos suunta pysyy niin kohta vielä isommin vaatimuksin.
 
Lähinnä kiinnostaa, että meinaako ne ladata muiden piikkiin omat autonsa vai tuleeko noihin joku mittari?
Käytännössä mikä tahansa fiksu laturi osaa itsenäisesti hoitaa tuon mittauksen ja toisaalta osaan paikoista asennetaan ne laturit yhteistyössä jonkin suuremman toimijan kanssa. Silloin malli on jokseenkin sama vs yleisest latauspistet. Tunnistaudut kännysoftalla ja latauksen hinta lähtee kortilta.
 
Missä välissä olen sanonut että MINUA ei kiinnosta sähköautoilu? Jos taloyhtiössä ei enemmistöä kiinnosta päivittää sähköautonlatauspisteisiin niin silloin ei niitä tule, piste. Onko niin vaikea sulattaa sitä asiaa? Itse en ole tälläisessa tilanteessa mutta en kuulu niihin sähköautojen liputtajiin.
Vedä "hieman" henkeä ja mieti vähän pidempään. Postaa vasta sitten. On tässäkin ketjussa sikäli turhaa riehumista.

Ja ainakin valmius tulee joka tapaksessa jollakin aikataululla jos remonttia tehdään. Joten on vain järjen köyhyyttä lykätä asiaa ja samalla laskea kiinteistön arvoa. Tosin tottahan niin voidaan silti tehdä, jätetäänhän muutenkin osassa kaikki kriittinenkin hoitamatta.
Muutoinkaan kaikki eivät asu keskellä helsinkiä ja melkein joka paikassa muualla autopaikka / latausmahdollisuus on kynnyskysymys.
 
Käytännössä mikä tahansa fiksu laturi osaa itsenäisesti hoitaa tuon mittauksen ja toisaalta osaan paikoista asennetaan ne laturit yhteistyössä jonkin suuremman toimijan kanssa. Silloin malli on jokseenkin sama vs yleisest latauspistet. Tunnistaudut kännysoftalla ja latauksen hinta lähtee kortilta.
Mutta kukaan muu ei tiedä niitä lukemia vai meneekö se muillekin tietona? Kaikki kusetuksen mahdollisuudet pitää kitkeä, lataussofta voi olla se vaihtoehto, mutta mites ne henkilöt joilla ei ole softaan mahdollisuutta?

Nykyisin oletetaan myös, että jokaisella on mahdollisuus videopuheluun, uskomatonta...
 
Viimeksi muokattu:
Vedä "hieman" henkeä ja mieti vähän pidempään. Postaa vasta sitten. On tässäkin ketjussa sikäli turhaa riehumista.

Ja ainakin valmius tulee joka tapaksessa jollakin aikataululla jos remonttia tehdään. Joten on vain järjen köyhyyttä lykätä asiaa ja samalla laskea kiinteistön arvoa. Tosin tottahan niin voidaan silti tehdä, jätetäänhän muutenkin osassa kaikki kriittinenkin hoitamatta.
Muutoinkaan kaikki eivät asu keskellä helsinkiä ja melkein joka paikassa muualla autopaikka / latausmahdollisuus on kynnyskysymys.
Tällä foorumilla ei tunnu olevan muuta oikeaa mielipidettä/ratkaisua asioihin kuin saada vain niitä sähkökippoja teille ja niille latauspaikkoja, niitä sitten perustellaan sillä että kiinteistön arvo nousee ym muilla.
 
Tällä foorumilla ei tunnu olevan muuta oikeaa mielipidettä/ratkaisua asioihin kuin saada vain niitä sähkökippoja teille ja niille latauspaikkoja, niitä sitten perustellaan sillä että kiinteistön arvo nousee ym muilla.
Se kai nyt ihan riippuu että missä langoissa sitä viettää aikansa. ”Yleinen sähköautokeskustelu” ”Tesla”-lanka, ”sähköautojen rahoituskeskustelu” tai sitten vaikka tämä taloyhtiöiden latausinfrakeskustelu. Niin kyllä, keskustelu on ehkä myönteistä ja asioista keskustellaan enemmän ratkaisukeskeisesti kuin jokaiseen kantoon kompastellen. Mutta onhan täällä paljon muutakin autoiluun liittyvää keskustelua?
 
Se kai nyt ihan riippuu että missä langoissa sitä viettää aikansa. ”Yleinen sähköautokeskustelu” ”Tesla”-lanka, ”sähköautojen rahoituskeskustelu” tai sitten vaikka tämä taloyhtiöiden latausinfrakeskustelu. Niin kyllä, keskustelu on ehkä myönteistä ja asioista keskustellaan enemmän ratkaisukeskeisesti kuin jokaiseen kantoon kompastellen. Mutta onhan täällä paljon muutakin autoiluun liittyvää keskustelua?
Lähinnä olen tarkoittanut vastauksillani tämänkin langan otsikkoon että aika absurdia jollain lailla ruveta as oy:itä määräämään asentamaan sähkölatauspisteitä.
 
Lähinnä olen tarkoittanut vastauksillani tämänkin langan otsikkoon että aika absurdia jollain lailla ruveta as oy:itä määräämään asentamaan sähkölatauspisteitä.
Olen samaa mieltä että AP olisi voinut tehdä aloituksestaan hieman paremman ja enemmän avata vaikka omaa ajatteluaan asian tiimoilta, varsinkin kun iltalehden artikkeli/uutinen oli täysin ala-arvoinen. Ala-arvoinen suhteessa siihen että se lainasi HS:n artikkelia taloyhtiölataamisen järjestämisestä.
Mutta, itse olen sitä mieltä että tietyt asiat on mahdollista saavuttaa vain poliittisella ohjauksella, eli lain säätämisellä. Ja jos nyt unohtaa sen oman yksilökeskeisen ajattelutavan ja ottaa huomioon että millaista vihreää siirtymää tässä ollaan ihan globaalilla tasolla tekemässä, niin näen sen ihan järkevänä että taloyhtiöitä, kunnallisia toimijoita, työnantajia, julkisen alueen kiinteistönomistajia yms. velvoitetaan rakentamaan niitä latauspisteitä kun se on ihan väistämätöntä että yksityinen (ja julkinen) liikenne sähköistyy vauhdilla. Väistämätöntä siis siitä syystä että sitä esimerkiksi EU:n tasolla päättäjien toimesta niin vahvasti ajetaan. Se miten se toteutetaan on hyvä kysymys ja millainen sen lain tulisi olla? Porkkanaa on tarjottava ainakin alkuun. Ja sitä saattaa olla jopa nyt saatavilla? En tiedä, en ole perehtynyt nykyisiin kannustimiin sen tarkemmin.
 
En ymmärrä edes otsikkoa: "Taloyhtiön osakkaat halusivat sähköautoilleen latauslaitteet – naapuriyhtiöt eivät suostuneet"
Miten naapuriyhtiö liittyy toisen yhtiön ratkaisuihin? Esimerkki yritysmaailmasta: Pitääkö Fortumin kysyä osingon jaosta KONE:elta?
 
En ymmärrä edes otsikkoa: "Taloyhtiön osakkaat halusivat sähköautoilleen latauslaitteet – naapuriyhtiöt eivät suostuneet"
Miten naapuriyhtiö liittyy toisen yhtiön ratkaisuihin? Esimerkki yritysmaailmasta: Pitääkö Fortumin kysyä osingon jaosta KONE:elta?
Auttaa jos lukee jutun.
 
Mutta kukaan muu ei tiedä niitä lukemia vai meneekö se muillekin tietona? Kaikki kusetuksen mahdollisuudet pitää kitkeä, lataussofta voi olla se vaihtoehto, mutta mites ne henkilöt joilla ei ole softaan mahdollisuutta?

Nykyisin oletetaan myös, että jokaisella on mahdollisuus videopuheluun, uskomatonta...
Nyt kyllä hakemalla haetaan juttuja. Pitäisikö sinun mielestä siis jokaisen myös ilmoittaa oman sähkölaskun suuruus kaikille. Täysin sama periaate.

Ja videopuhelut ovat monessa asiassa välttämättömyys mutta itse työskentelen IT hommissa ja en käy viikottain kuin pari videopuhelua ja nekin ovat kouluun, eivät töihin liittyviä.
 
Nyt kyllä hakemalla haetaan juttuja. Pitäisikö sinun mielestä siis jokaisen myös ilmoittaa oman sähkölaskun suuruus kaikille. Täysin sama periaate.

Ja videopuhelut ovat monessa asiassa välttämättömyys mutta itse työskentelen IT hommissa ja en käy viikottain kuin pari videopuhelua ja nekin ovat kouluun, eivät töihin liittyviä.
Taloyhtiölle se kulutus pitäisi olla selvillä, jos ei makseta suoraan softalla. Joku mittari pitää olla, joka näkyy myös taloyhtiölle, vai haluatko itse ottaa osaa joidenkin bensa/diesel laskuihin?
 
Viimeksi muokattu:
Taloyhtiölle se kulutus pitäisi olla selvillä, jos ei makseta suoraan softalla.
Plugit Finland joka on siis yksi tällainen taloyhtiöiden latauspisteiden parissa toimiva yritys kirjoittaa asiasta näin:


Sähköauton lataamisen kulujen kohdennus taloyhtiössä
Ladattavan ajoneuvon latauksen hinta vuodessa on noin kuusinkertainen tavallisen auton lämmitykseen verrattuna. Sähköauton lataamisesta aiheutuneet kustannukset tulisi sen vuoksi aina pystyä veloittamaan ladattavan ajoneuvon käyttäjältä. Sähköauton lataamisen edellytyksenä taloyhtiössä onkin yleensä se, että lataamiseen käytettävä energia on pystyttävä mittaamaan kustannusten kohdentamiseksi.

Toimintatavaksi sähkön laskuttamista varten voidaan ottaa esimerkiksi energiamittarin lukeman ilmoitus isännöitsijälle / taloyhtiölle neljännesvuosittain. Lisäksi voidaan sopia, että kerran vuodessa mittarinluennan voi suorittaa huoltomies, jolloin voidaan tarkistaa, että käyttäjän ilmoittamat lukemat täsmäävät. Kun latauspiste on asennettu, voi ensimmäisen erän maksaa etukäteen kuten takuuvuokran. Tällöin taloyhtiöllä on neljännesvuosi aikaa lopettaa sähkönjakelu, jos seuraavaa erää ei ole maksettu.

Tämä on kuitenkin jo vanhanaikainen ja tarpeettoman vaivalloinen tapa. Taloyhtiöissä sähköautojen lataamisessa kyse ei ole nykyään enää yksittäisistä latauslaitteista, vaan ennemmin kokonaisesta latausjärjestelmästä. Latausjärjestelmä ottaa huomioon kiinteistön ja lataajien tarpeet sekä lataamiseen tarvittavat ominaisuudet. Näitä ominaisuuksia on esimerkiksi lataajan tunnistaminen sekä laskutuspalvelu. Latauslaitteet ovat siis osa latausjärjestelmää.

Tällöin lataajan ei tarvitse huolehtia energiamittarin lukujen toimittamisesta isännöitsijälle tai taloyhtiölle ja vuorostaan laskutus on taloyhtiölle vaivatonta.

Tämä siis heidän palvelupakettinsa mahdollinen toimintamalli. Voi olla toki muitakin, ja tuossakin vaihtoehtoja on tarjottu kaksi. Yksilöity laskutus suoraan tai sitten ennakko taloyhtiölle.
 
Olen samaa mieltä että AP olisi voinut tehdä aloituksestaan hieman paremman ja enemmän avata vaikka omaa ajatteluaan asian tiimoilta, varsinkin kun iltalehden artikkeli/uutinen oli täysin ala-arvoinen. Ala-arvoinen suhteessa siihen että se lainasi HS:n artikkelia taloyhtiölataamisen järjestämisestä.
Mutta, itse olen sitä mieltä että tietyt asiat on mahdollista saavuttaa vain poliittisella ohjauksella, eli lain säätämisellä. Ja jos nyt unohtaa sen oman yksilökeskeisen ajattelutavan ja ottaa huomioon että millaista vihreää siirtymää tässä ollaan ihan globaalilla tasolla tekemässä, niin näen sen ihan järkevänä että taloyhtiöitä, kunnallisia toimijoita, työnantajia, julkisen alueen kiinteistönomistajia yms. velvoitetaan rakentamaan niitä latauspisteitä kun se on ihan väistämätöntä että yksityinen (ja julkinen) liikenne sähköistyy vauhdilla. Väistämätöntä siis siitä syystä että sitä esimerkiksi EU:n tasolla päättäjien toimesta niin vahvasti ajetaan. Se miten se toteutetaan on hyvä kysymys ja millainen sen lain tulisi olla? Porkkanaa on tarjottava ainakin alkuun. Ja sitä saattaa olla jopa nyt saatavilla? En tiedä, en ole perehtynyt nykyisiin kannustimiin sen tarkemmin.
Globaalilla tasolla? Minun mielestä on huvittavaa että Suomen pitää näyttää esimerkkiä tässäkin asiassa, varsinkin kun autoilun päästöt täällä on yksi kärpäsen paska verrattuna isoihin teollisuusmaihin ja näkyykö niissä sähköautoilu tai muu vihersiirtymä mitenkään?
 
Plugit Finland joka on siis yksi tällainen taloyhtiöiden latauspisteiden parissa toimiva yritys kirjoittaa asiasta näin:


Sähköauton lataamisen kulujen kohdennus taloyhtiössä
Ladattavan ajoneuvon latauksen hinta vuodessa on noin kuusinkertainen tavallisen auton lämmitykseen verrattuna. Sähköauton lataamisesta aiheutuneet kustannukset tulisi sen vuoksi aina pystyä veloittamaan ladattavan ajoneuvon käyttäjältä. Sähköauton lataamisen edellytyksenä taloyhtiössä onkin yleensä se, että lataamiseen käytettävä energia on pystyttävä mittaamaan kustannusten kohdentamiseksi.

Toimintatavaksi sähkön laskuttamista varten voidaan ottaa esimerkiksi energiamittarin lukeman ilmoitus isännöitsijälle / taloyhtiölle neljännesvuosittain. Lisäksi voidaan sopia, että kerran vuodessa mittarinluennan voi suorittaa huoltomies, jolloin voidaan tarkistaa, että käyttäjän ilmoittamat lukemat täsmäävät. Kun latauspiste on asennettu, voi ensimmäisen erän maksaa etukäteen kuten takuuvuokran. Tällöin taloyhtiöllä on neljännesvuosi aikaa lopettaa sähkönjakelu, jos seuraavaa erää ei ole maksettu.

Tämä on kuitenkin jo vanhanaikainen ja tarpeettoman vaivalloinen tapa. Taloyhtiöissä sähköautojen lataamisessa kyse ei ole nykyään enää yksittäisistä latauslaitteista, vaan ennemmin kokonaisesta latausjärjestelmästä. Latausjärjestelmä ottaa huomioon kiinteistön ja lataajien tarpeet sekä lataamiseen tarvittavat ominaisuudet. Näitä ominaisuuksia on esimerkiksi lataajan tunnistaminen sekä laskutuspalvelu. Latauslaitteet ovat siis osa latausjärjestelmää.

Tällöin lataajan ei tarvitse huolehtia energiamittarin lukujen toimittamisesta isännöitsijälle tai taloyhtiölle ja vuorostaan laskutus on taloyhtiölle vaivatonta.

Tämä siis heidän palvelupakettinsa mahdollinen toimintamalli. Voi olla toki muitakin, ja tuossakin vaihtoehtoja on tarjottu kaksi. Yksilöity laskutus suoraan tai sitten ennakko taloyhtiölle.
Tuon voi kusettaa ihan miten tahtoo, jos muut ei sitä näe tai se ei johonkin tallennu.
 
Globaalilla tasolla? Minun mielestä on huvittavaa että Suomen pitää näyttää esimerkkiä tässäkin asiassa, varsinkin kun autoilun päästöt täällä on yksi kärpäsen paska verrattuna isoihin teollisuusmaihin ja näkyykö niissä sähköautoilu tai muu vihersiirtymä mitenkään?
Kyllä mun ymmärtääkseni se sähköautojen kysyntä on ollut kovaa ihan globaalilla tasolla? Jotain myös kertonee se kuinka lähes jokaikinen autovalmistaja tekee sitä sähköistä siirtymää. Oma-aloitteisestiko? Ehei, vaan nimenomaan sen poliittisen ohjauksen vuoksi. Ja kyllä, autoilun päästöt on vuosittaisista päästöistä on viidennes, eikä todellakaan se isoin ongelma, mutta kun tämä keskustelulanka taas käsittelee ja sivuaa nimenomaan sähköautoilua.
Haluaisin nyt kysyä että mitä sinä näistä asioista ajattelet? Kuten todettu olen nähnyt sinut monessa eri sähköautoilua koskevassa keskustelussa mukana mutta varsin harvoin olet tuonut ns. mitään pöytään? Avaa vähän omia ajatuksiasi, kehitysideoita asian tiimoilta, yms. niin keskustelun edistäminen käy huomattavasti helpommaksi. Ei oikein tällainen läyhääminen ja jatkuva vastakarvaan oleminen käy hedelmällisestä ajatustenvaihdosta.
 
No senpä takia siellä on se isännöitsijän pää joka kerran vuodessa tarkastaa että pitääkö ilmoitetut lukemat paikkansa.
Mitä jos joku muu on ladannu jonkun toisen paikalla, kun osa nussii taloyhtiön sähköä rappukäytävästäkin? Helpompaa ja halvempaa olisi vain jättää tekemättä ja laittaa piuha kiinni pariksi tunniksi ihan tavalliseen pistorasiaan, myös kaikille täysin tasapuolinen ratkaisu, jos auto on tolppapaikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä jos joku muu on ladannu jonkun toisen paikalla, kun osa nussii taloyhtiön sähköä rappukäytävästäkin? Helpompaa ja halvempaa olisi vain jättää tekemättä ja laittaa piuha kiinni pariksi tunniksi ihan tavalliseen pistorasiaan.
En tosiaan osaa tuollaiseen skenaarioon ottaa kantaa. Useimmiten se auton lataaminen vaatii kuitenkin sen että olisi varsin lähellä sitä fyysistä lataustolppaa, ja jos yhtään tiedän miten intohimoisesti suomlaiset suhtautuvat omiin parkkiruutuihinsa niin aika äkkiä kävisi selväksi mikäli naapurin auto seisoo omassa ruudussa latingissa. Viimeistään se taloyhtiön kyylä sen kertoo jos ei muuten…

Tarkoitatko että latauksen väärinkäyttäjälle olisi helpompaa jättää investointi tekemättä ja vain ladata normaalista suko-rasiasta? Ehkä. Istuuhan ne ihmiset LIDL:in parkkipaikoillakin ilmaisen latauksen perässä, mutta samaan aikaan voisin kuvitella että ihminen joka vakavissaan sähköautoilee, hänelle ei riitä se max. 8A:n sukolataus vaan mielellään tekee investoinnin latauspönttöön.
 
En tosiaan osaa tuollaiseen skenaarioon ottaa kantaa. Useimmiten se auton lataaminen vaatii kuitenkin sen että olisi varsin lähellä sitä fyysistä lataustolppaa, ja jos yhtään tiedän miten intohimoisesti suomlaiset suhtautuvat omiin parkkiruutuihinsa niin aika äkkiä kävisi selväksi mikäli naapurin auto seisoo omassa ruudussa latingissa. Viimeistään se taloyhtiön kyylä sen kertoo jos ei muuten…

Tarkoitatko että latauksen väärinkäyttäjälle olisi helpompaa jättää investointi tekemättä ja vain ladata normaalista suko-rasiasta? Ehkä. Istuuhan ne ihmiset LIDL:in parkkipaikoillakin ilmaisen latauksen perässä, mutta samaan aikaan voisin kuvitella että ihminen joka vakavissaan sähköautoilee, hänelle ei riitä se max. 8A:n sukolataus vaan mielellään tekee investoinnin latauspönttöön.
Muille helpompaa ja halvempaa jättää ituhippien lataukset siihen parin tunnin sykliin. Tolppa/katospaikka sallii latauksen silloin tasapuolisesti kaikille ja kuuluu hinnastoon, vaikka kävisi siellä silti joku hakemassa senkin systeemin maksimit, mutta sähköautoiluun se ei silti kannusta.
 
Itsellä on juurikin kysely menossa hallituksen pj:lle sen suhteen että onnistuuko meillä tuo että yksi tolppapaikka muutettaisiin(toki minun piikkiin) sähköauton lataukseen sopivaksi. Tässä vaan on monimutkainen kuvio kun taloyhtiö omistaa infran mutta huoltoyhtiö tontin ja maksaa sähkön. Mutta ensi viikolla pitäisi selvitä että minkälainen kuvio tuosta tulee, ajatuksessa ois siis just hidas lataus jollain 4x vuodessa luettavalla kulutusmittarilla minkä mukaan sitten maksetaan extraa.
 
Itsellä on juurikin kysely menossa hallituksen pj:lle sen suhteen että onnistuuko meillä tuo että yksi tolppapaikka muutettaisiin(toki minun piikkiin) sähköauton lataukseen sopivaksi. Tässä vaan on monimutkainen kuvio kun taloyhtiö omistaa infran mutta huoltoyhtiö tontin ja maksaa sähkön. Mutta ensi viikolla pitäisi selvitä että minkälainen kuvio tuosta tulee, ajatuksessa ois siis just hidas lataus jollain 4x vuodessa luettavalla kulutusmittarilla minkä mukaan sitten maksetaan extraa.
Käykää myös läpi mitä kiinteistövakuutus sanoo asiasta. Juurikin oli toisessa ketjussa puhetta että ainakin OP:lla on vaatimus että sähköauton lataamiseen tarkoitetusta tolpasta on oltava väh. 2m säde palaviin materiaaleihin.
Tämä siis oletuksena. Nähtävästi oli niin että pykälää oli vähän asiakas- ja tapauskohtainen eli jos taloyhtiö antaa asiassa painetta ja tarkan selvityksen tolpan paloturvallisuudesta tai ainakin siitä että asia on huomioitu niin asia saattaisi ratketa helpoimman kautta.
 
Käykää myös läpi mitä kiinteistövakuutus sanoo asiasta. Juurikin oli toisessa ketjussa puhetta että ainakin OP:lla on vaatimus että sähköauton lataamiseen tarkoitetusta tolpasta on oltava väh. 2m säde palaviin materiaaleihin.
Tämä siis oletuksena. Nähtävästi oli niin että pykälää oli vähän asiakas- ja tapauskohtainen eli jos taloyhtiö antaa asiassa painetta ja tarkan selvityksen tolpan paloturvallisuudesta tai ainakin siitä että asia on huomioitu niin asia saattaisi ratketa helpoimman kautta.

Joo täytyy selvittää toikin asia mikäli muuten vihreää valoa tulee. Sikäli lähellä ei ole muuta palavaa kuin muut autot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 654
Viestejä
4 538 040
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
FinB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom