Taksien hinnat uudistuksen jälkeen Helsinki

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Huomautus - reffikoodien jakaminen on säännöissä kielletty
Tänne voisi kirjoitella kokemuksia ja hintoja, mutta jättää pois kaikki muu.

Hinnat eivät ole nousseet isoissa kaupungeissa, se mitä dataa tilastokeskus antaa ja mediä käyttää on harhaanjohtavaa. On monta uutta yritystä joiden hinnat ovat paljon halvempia mitä sai ennen uudistusta.

"Tilastokeskuksen seurannan mukaan taksimatkat olivat koko maan kuluttajahintavertailussa huhtikuussa 9,3 prosenttia kalliimpia kuin huhtikuussa vuotta aikaisemmin. Tilastokeskuksen hintaseuranta perustuu suurten, jo ennen uudistusta markkinoilla olleiden taksiyritysten hintojen seurantaan. Esimerkiksi kiinteähintaiset palvelut eivät näy tässä seurannassa." TM

Tarkoitus on purkaa tämä valhe ja löytää paras hinta/laatu taksiyritys tällä hetkellä Helsingissä.

Top 5 tällä hetkellä: 13.09.2019

1: Yango

+hinta/laatu paras
+halvimmt lyhyeet kyydit
+mahdollisuus maksaa käteisellä
+kuitit missä matkan pituus kartalla, aika ja hinta tulevat appiin ja sähköpostiin jos näin haluaa.
+ei maksa tilaaminen appin kautta ja keskustassa paljon kuskeja joten saa helposti taksin.
+appin kautta voi olla yhteyydessä jos jokin meni pieleen ja he vastaavat nopeasti.
+kuskista voi antaa palautetta ja nähdä aikaismpi palaute joka tuo turvaa, samalla kuskit voivat antaa sinulle arvosanan
- yandex on venäläinen yritys ja tietojen keräämisen ja käsittelyn suuhteen pieni epävarmuus. Ei kuitenkaan kysy turhan paljon lupia ja antaa kerätyt tiedot jos niitä heiltä kysyy, sitä ei tiedä jos antavat kaiken, näin väittävät.
Jos oikein pelottaa voi hankkia toisen puhelimen ja maksaa aina käteisellä.

2: Uber

+voi valita jos haluat paremman auton tilaamisen yhteyydessä
+kuitit missä matkan pituus kartalla, aika ja hinta tulevat appiin ja sähköpostiin jos näin haluaa.
+ei maksa tilaaminen appin kautta ja keskustassa paljon kuskeja joten saa helposti taksin.
+appin kautta voi olla yhteyydessä jos jokin meni pieleen ja he vastaavat nopeasti.
+kuskista voi antaa palautetta ja nähdä aikaismpi palaute joka tuo turvaa, samalla kuskit voivat antaa sinulle arvosanan
-Surge hinnat voivat nostaa hintaa jos on paljon kysyntää joten kannattaa tarkistaa hinta ennen matkan hyväksymistä
-Ei voi maksaa käteisellä

3: Bolt ei vielä omia kokemuksia mutta hinnat ovat halvimmasta päästä, en sitten tiedä jos heillä on tarpeeksi kuskeja

Update: Kuskeja tullut lisää

"Bolt 3km matka maksoi 8.5€, taksi tolpalta takaisin maksoi 14.5€. Tähän päälle 5€ alennus ja hinta oli itseasiassa 3.5€. Jos joku haluu kokeilla voin jakaa koodin yksityisviestillä. Mutta suosittelen." 14:12.2019

Kaikki toimi ihan samalla tavalla kun Uber tai Yango, kuskille voi antaa tähtiä, matka jälkeen sai kuitin sähköpostiin missä näki matkan ajan, hinnan ja kuskin nimen.

4: kajoon/Fixutaksi ei vielä omia kokemuksia

5:

Omat kokemukset:

voin suositella tänään lentokentälle Yangoa, ja kentältä pois Uberia jos ei saa Yangon kautta taksia.

Hinnat lentokentältä keskustaan

Yango 29€
ilman kampanjaa
Uber 35.19€ ilman kampanjaa
. (lauantai yö)
Bolt 35€ ilman kampanjaa (kokeillut pari kertaa puhelimella ja aina saman hinnan antaa, en kuitenkaan ole ajanut vielä boltia lentokentälle)

fixutaxi (kovasen lanseerama kilpailija) lupaa 35€ hintaa lentokentälle, ystävältä kuullut että ei aina saa, ja ennakkotilaus maksaa 10€ enemmän eli 45€ muuten lyhyemmät matkat ovat yango/bolt/uberia verattuna paljon kalliimmat. Esim 13min matka maksaa 25€
Hinnasto

vertailu suoraan tolpalta sama matka halvemmasta päästä
taksi helsnki
kiinteä hinta 41€ 1- 4 henkilöä
mittarin kanssa 44€ + odotusaika 0,78€/min liikennevalot/ruuhka 1- 4 henkilöä (44€ laskettu ilman odotusaikaa)
(hinta vaihtelee ajankohdan ym perusteella, kiinteä voi olla 47€)

Whimin kautta sain nämä hinnat samasta matkasta

Kajon Taxi 54.14
Taksi Helsinki 65€ (katsoin nämä kajon/taksi helsinki 16:50 tiistaina)


Yango ja Uber toimivat samalla tavalla. (kuitit = ajomatka,kesto,hinta) appiin ja sähköpostiin. Yangolla etu että voi myös maksaa käteiselle, en ole vielä kokeillut miten se toimii. Uberia ajoi taksi ja Yango puhdas Chevrolet. Molemmat saapuivat paikalle nopeasti ja pääsin turvallisesti sekä nopeasti perille.

Oli helppo tilata lentokentältä, siinä tulee automaattisesti oikea paikka kun kirjoitta terminaalin missä on. Siellä siis nykyään tolppa missä odottavat takseja ja siellä myös paikka mihin tulevat appin kautta tilatut taksit. Eli taksin kyllä saa aina, ja niillä oli hinnat merkitty tolpalla mutta ne olivat selvästi Uberia ja Yangoa kalliimmat.





Eli ulkomaalaiset toimijat ovat laskeneet hintoja paljon. Yango/Bolt/Uber mutta suomalaiset eivät reagoineet vielä yhtä aggressiivisesti. Tähän varmaan monta syytä, palkka laskee joka ei motivoi, tarpeeksi moni ei vielä kilpailuta tai tiedä mitkä ovat halvimmat ja parhaat joten kyytejä saa vielä kalliimilla hinnoilla. Turistit tietenkin ottavat yleensä ensimmäisen taksin, toisaalta varmasti Uber, Yango ja Bolt vievät osan Venäjän/Viron ja muiden maiden kyydeistä kun heille nämä ovat valmiiksi tuttuja. Samalla uskon että tarkoituksella pitävät hintoja ylhäällä että tilastot johon ei oteta mukaan Uber/Yango/Bolt näyttäisivät kalliimilta ja taksiliitto/vanhat kuskit toivovat että lakia muutetaan takaisin.

Ajan myötä kun asiakkaat vihdoin heräävät niin suomalaisten taksiyritysten on pakko laskea hintoja sillä heille ei tule tarpeeksi asiakkaita muuten.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä aihe sinänsä, mutta reffikoodien jakaminen on tällä foorumilla kielletty.
 
Ihan hyvä aihe sinänsä, mutta reffikoodien jakaminen on tällä foorumilla kielletty.

Pahoittelut tästä, en laita jatkossa.

Takasin hintakeskusteluun

fixutaxilla on sama matka lentokentälle 35€, ei kuitenkin ole omia kokemuksia yrityksen kanssa (taitaa olla kovasen lanseerama) mutta hinta yangon jälkeen halvemmasta päästä. Löytyy myös oma appi joten ei tarvi soittaa 3€+ puheluita tilaamista varten joka iso plussa.

whimin kautta hinnat olivat kalliit kun nyt katsoin, kaikki yli 50€ en suosittele ainakaan tässä vaiheessa.

lisätään tähän että siihen aikaan jolloin tulin taksi helsngin hinnat olivat kiinteä 41 tai mittari. Ja ei ollut paljon liikennettä matka meni nopeasti uberilla mutta jos olisin ottanut taksi helsingin mittarin tolpalta hinta olisi kuitenkin ollut 44€ ilman odotusaikaa
 
Viimeksi muokattu:
Airport Taxi

tässä toinen mahdollisuus lentokentälle/tältä

en ole käyttänyt, vaikuttaa olevan kimppataksi jonka voi tilata eutkäteen. Antoi hinnan 32€ omalle matkalle mitä olen tässä aikaisemmin vertaillut.
matka noin 22km

henkilöiden määrä muuttaa hintaa näin

1-2 persons total 32,00 €
3-4 persons total 42,00 €
5-6 persons total 52,00 €
7-8 persons total 62,00 €

eri hinta riippuen miten pitkä matka.

jos jollain kokemuksia niin voitte jakaa.
 
Nämä kolme varmasti ottavat markkinaosuutta

yangosta ja uberista kokemusta, yango halpa ja hyvä ei ole vielä ainakaan ollut mitään surge hintoja. Kannattaa katsoa se ennen tilauksen hyväksymistä

bolt on sitten vanha taxify, siitä ei vielä kokemuksia, hinnat ovat halvimmasta päästä joten kokeilen seuraavaksi
 
Viimeksi muokattu:
Bolttia kokeiltu, melkeen puolet halvempi kuin normitaksi keskustassa. Ja kuskeja tullut lisää.

Bolt 3km matka maksoi 8.5€, taksi tolpalta takaisin maksoi 14.5€. Tähän päälle 5€ alennus ja hinta oli itseasiassa 3.5€. Jos joku haluu kokeilla voin jakaa koodin yksityisviestillä. Mutta suosittelen.

Kaikki toimi ihan samalla tavalla kun Uber tai Yango, kuskille voi antaa tähtiä, matka jälkeen sai kuitin sähköpostiin missä näki matkan ajan, hinnan ja kuskin nimen.

Ei voi sanoa muuta kuin että taksit ovat kuluttajan näkökulmasta paljon paremmat uudistuksen jälkeen.
Kuskeilta olen myös kuullut että on enemmän vapautta, helmpompi tulla kuljettajaksi ja voi käyttää erikoisempia autoja.
 
Airport Taxi

tässä toinen mahdollisuus lentokentälle/tältä

en ole käyttänyt, vaikuttaa olevan kimppataksi jonka voi tilata eutkäteen. Antoi hinnan 32€ omalle matkalle mitä olen tässä aikaisemmin vertaillut.
matka noin 22km

henkilöiden määrä muuttaa hintaa näin

1-2 persons total 32,00 €
3-4 persons total 42,00 €
5-6 persons total 52,00 €
7-8 persons total 62,00 €

eri hinta riippuen miten pitkä matka.

jos jollain kokemuksia niin voitte jakaa.
Tuo ei ole sitten kiireisen valinta, kun se vie jokaisen matkustajan yksitellen perille ja kiertelee eli jos sun määränpää on viimeisenä niin joudut olemaan koko pätkän kyydissä eli matka-aikasi voi huonoimmassa tapauksessa tuplaantua.
 
Nämä kolme varmasti ottavat markkinaosuutta

yangosta ja uberista kokemusta, yango halpa ja hyvä ei ole vielä ainakaan ollut mitään surge hintoja. Kannattaa katsoa se ennen tilauksen hyväksymistä

bolt on sitten vanha taxify, siitä ei vielä kokemuksia, hinnat ovat halvimmasta päästä joten kokeilen seuraavaksi
Bisnes onkin todella kannattavaa hinnoilla mitkä tuottavat tappiota. Ei noilla hinnoilla jää käteen käytännössä mitään jos kaikki pakolliset kulut hoidetaan.
 
Jonkin verran tulee reissattua lentokentän ja Helsingin kantakaupungin välillä työasioissa ja kyllä homma on mennyt aivan holtittomaksi. Hinnat huitelevat jossain 40€ - +60€ välimaastossa ja tuntuu helvetin typerältä pyöriä matkalaukkujen kanssa taksitolpalla pitämässä huutokauppaa kyydin hinnasta. Monesti olen lampsinut paikalle, kuuluvaan ääneen huutanut määränpään ja hinnan jonka olen valmis kyydistä maksamaan. Kyllä sieltä yleensä yksi tai kaksi räpylää on noussut pystyyn.

Tämä nyt menee vähän sivuraiteille, mutta pakko avautua tästäkin :P

Taksarien ammattitaito on ainakin PK-seudulla romahtanut yleisellä tasolla aivan surkeaksi ja kyydit ajellaan lähes aina navigaattorin varassa. Varsinkin useille lentokenttäkuskille vaikkapa Sörnäinen on aivan vieras paikka, Hämeentien ja Mäkelänkadun kaltaiset pääväylät ovat aivan tuntemattomia ja jopa Helsingin taksikuskien paikallistuntemus on monesti olematonta. En mielelläni istu taksissa tavaamassa kohdeosoitetta viittä minuuttia samalla kun mittari raksuttaa ja sen jälkeen vielä opasta kädestä pitäen että mistä kannattaa ajaa vaikka navigaattori ehdottaisikin toista reittiä. Toki noita vanhojakin kettuja on vielä liikenteessä, mutta enenevä osa tuntuu olevan näitä Google Maps -kuskeja.

Useamman kerran on käynyt myös niin, että olen tilannut taksin pihaan ja saanut aika-arvioksi esimerkiksi 10 minuuttia. Kartalta kuitenkin näkyy, että kuski suhaa jossain Itäkeskuksen perukoilla, soittaa puolen tunnin päästä että ei pääsekään tulemaan ja että pitää tilata toinen taksi. Tämä on mielestäni aivan käsittämätöntä toimintaa.

Uudistuksen jälkeen olen "siviiliajoissa" käyttänyt lähes pelkästään Uberia. Huomattavasti halvempaa ja vaivattomampaa kuin perinteiset taksit. Sovelluksesta näkee suoraan melko tarkan arvion matkan hinnasta, ei tarvitse puljata miljoonan eri taksiäpin tai pankkikortin kanssa ja kuskitkin löytävät yleensä perille paremmin kuin taksifirmojen ajurit. Kantakaupungissa ja keskustassa kyydin saa monesti jopa puolet halvemmalla kuin taksifirmoilta. Parhaimmillaan olen maksanut Pasila - Vallila välisestä noin 3km taksimatkasta 35€ euroa, kun Uberilla saman reissun pääsee reilulla kympillä.
 
Ainoaksi kokemukseksi Fixutaksista jäi, kun Uberilla matka Sörnäisistä Katajanokalle olisi ollut 15 euroa ja Fixutaksi lupasi hintaa 10€.

Tilasin taksin ja hetken kuluttua kuljettaja soitti, että on jossain Vantaan perukoilla ja menee vähintään puoli tuntia ennen kuin ehtii. Miksi v*tussa kuljettaja hyväksyy kyydin, jos on jossain hevon kuusessa? Taksiahan käytetään nopeuden ja helppouden takia.

Peruin sitten matkan, mutta ei sekään mitenkään helppoa ollut kun piti soittaa johonkin maksulliseen numeroon. Lisäksi matkan hinta perittiin tililtäni ja siinäkin oli selvittelemistä, että rahat sai takaisin.

Tilasimme sitten Uberin ja matkan hintakin oli siinä odotusaikana laskenut yhteentoista euroon. Ja Fixutaksin sovellus luonnollisesti poistui puhelimestani saman tien.
 
Ainoaksi kokemukseksi Fixutaksista jäi, kun Uberilla matka Sörnäisistä Katajanokalle olisi ollut 15 euroa ja Fixutaksi lupasi hintaa 10€.

Tilasin taksin ja hetken kuluttua kuljettaja soitti, että on jossain Vantaan perukoilla ja menee vähintään puoli tuntia ennen kuin ehtii. Miksi v*tussa kuljettaja hyväksyy kyydin, jos on jossain hevon kuusessa? Taksiahan käytetään nopeuden ja helppouden takia.

Peruin sitten matkan, mutta ei sekään mitenkään helppoa ollut kun piti soittaa johonkin maksulliseen numeroon. Lisäksi matkan hinta perittiin tililtäni ja siinäkin oli selvittelemistä, että rahat sai takaisin.

Tilasimme sitten Uberin ja matkan hintakin oli siinä odotusaikana laskenut yhteentoista euroon. Ja Fixutaksin sovellus luonnollisesti poistui puhelimestani saman tien.
Ei missään määritellä missä se taksi saa olla hyväksyäkseen tilauksen. Et vissiin taida tietää miten taksien välitysjärjestelmät toimivat? Jos lähellä ei ole vapaita niin se tilaus siirtyy lähimpänä olevalle. Muutenkin tuommoiset lyhyet matkat on semmoisia mitkä suurinosa kuskeista hylkää suoraan.
 
Ei missään määritellä missä se taksi saa olla hyväksyäkseen tilauksen. Et vissiin taida tietää miten taksien välitysjärjestelmät toimivat? Jos lähellä ei ole vapaita niin se tilaus siirtyy lähimpänä olevalle. Muutenkin tuommoiset lyhyet matkat on semmoisia mitkä suurinosa kuskeista hylkää suoraan.

Joo, en tiedäkään tarkalleen kuinka ne toimivat, mutta mielestäni niiden pitäisi toimia niin, että joko
A) ilmoitetaan, että lähistöllä ei ole vapaita takseja ja kehoitetaan yrittämään myöhemmin uudelleen.
tai
B) ilmoitetaan, että lähin taksi on x minuutin päässä ja kysytään haluaako hyväksyä matkan. (Siis jos on kauempana.)

Eikä niin, että pakotetaan asiakas perumaan matka soittamalla maksulliseen numeroon ja erikseen pyytämään rahojaan takaisin. Tosin onhan se tuokin bisnes, kun joku ei kuitenkaan tarkista onko tililtä lähtenyt rahaa.
 
Joo, en tiedäkään tarkalleen kuinka ne toimivat, mutta mielestäni niiden pitäisi toimia niin, että joko
A) ilmoitetaan, että lähistöllä ei ole vapaita takseja ja kehoitetaan yrittämään myöhemmin uudelleen.
tai
B) ilmoitetaan, että lähin taksi on x minuutin päässä ja kysytään haluaako hyväksyä matkan. (Siis jos on kauempana.)

Eikä niin, että pakotetaan asiakas perumaan matka soittamalla maksulliseen numeroon ja erikseen pyytämään rahojaan takaisin. Tosin onhan se tuokin bisnes, kun joku ei kuitenkaan tarkista onko tililtä lähtenyt rahaa.
Fiksutaksilla on muuten mahdollista maksaa myös siellä autossa vasta se matka jolloin ei joudu soittelemaan maksullisiin numeroihin. Fiksutaksilla vähän semmoinen maine, että monesti voi joutua odottamaan pidemmän aikaa, että saa sieltä mitään. Ihmettelen myös miksei niiden ohjelma osaa näyttää arvioitua aikaa milloin tilaus tulee vaan se osaa kertoa ainoastaan, kun ollaan lähellä. Kyllä se niiden ohjelma monesti ilmoittaa ettei autoja ole saatavilla.
 
Eikä niin, että pakotetaan asiakas perumaan matka soittamalla maksulliseen numeroon ja erikseen pyytämään rahojaan takaisin. Tosin onhan se tuokin bisnes, kun joku ei kuitenkaan tarkista onko tililtä lähtenyt rahaa.

Jos puhelu on perushintaista kalliimpi, niin erotuksen pitää palauttaa asiakkaalle.
 
Uudistuksen jälkeen olen "siviiliajoissa" käyttänyt lähes pelkästään Uberia. Huomattavasti halvempaa ja vaivattomampaa kuin perinteiset taksit. Sovelluksesta näkee suoraan melko tarkan arvion matkan hinnasta, ei tarvitse puljata miljoonan eri taksiäpin tai pankkikortin kanssa ja kuskitkin löytävät yleensä perille paremmin kuin taksifirmojen ajurit. Kantakaupungissa ja keskustassa kyydin saa monesti jopa puolet halvemmalla kuin taksifirmoilta. Parhaimmillaan olen maksanut Pasila - Vallila välisestä noin 3km taksimatkasta 35€ euroa, kun Uberilla saman reissun pääsee reilulla kympillä.

Uberin malli on niin paljon parempi kuin mitä oli ennen sitä. Palvelu on vaan moninkertaisesti parempi. Suosittelen kokeilemaan Boltia ja Yangoa sillä ne ovat tosiaan kopioineet palvelun mutta hinnat halvempia, mutta uber on kyllä luotettava valinta sillä heillä taitaa olla eniten kuskeja.

Ainoaksi kokemukseksi Fixutaksista jäi, kun Uberilla matka Sörnäisistä Katajanokalle olisi ollut 15 euroa ja Fixutaksi lupasi hintaa 10€.

Tilasin taksin ja hetken kuluttua kuljettaja soitti, että on jossain Vantaan perukoilla ja menee vähintään puoli tuntia ennen kuin ehtii. Miksi v*tussa kuljettaja hyväksyy kyydin, jos on jossain hevon kuusessa? Taksiahan käytetään nopeuden ja helppouden takia.

Peruin sitten matkan, mutta ei sekään mitenkään helppoa ollut kun piti soittaa johonkin maksulliseen numeroon. Lisäksi matkan hinta perittiin tililtäni ja siinäkin oli selvittelemistä, että rahat sai takaisin.

Tilasimme sitten Uberin ja matkan hintakin oli siinä odotusaikana laskenut yhteentoista euroon. Ja Fixutaksin sovellus luonnollisesti poistui puhelimestani saman tien.

Juuri näin, palvelu on moninkertaisesti parempaa hinnan ja laadun suhteen. Kerran meni matka väärin ja appin kautta pystyi heti reklamoida, Uber palautti rahat päivän sisällä. Appin kautta pystyy tilamaan ilman mitään ylimääräistä hintaa, näkee missä auto on ja pystyy kotoa katsoa milloin kannattaa mennä alas. Iso ero siihen että piti soittaa 3€ puhelu ja odottaa kylmässä milloin tulee, joskus ei tullut jolloin piti soittaa uus 3€ puhelu.

Olen kuullut samaa fixutaksista että ei aina ole niin luotettava.
 
Fixutaxista täälläkin eniten huonoja kokemuksia, juurikin nuo kyytien perumiset ja viivästymiset tuntuvat olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.. Paras tapaus tään putiikin kanssa tapahtui vuosi sitten, kun oltiin matkalla sukulaisen väitöskaronkkaan. Ensin odoteltiin ykköset niskassa noin 45 minuuttia kyytiä jonka piti tulla keskuksen mukaan noin 5 - 10 minuutissa. Maksun aika tuli, mutta taksin maksupääte ei toiminut ja olimme sattuneesta syystä reilusti myöhässä, joten sovittiin että annan yhteystiedot ja kuski laittaa laskun perään. Kaveri sitten kuitenkin soitteli koko illan ja pyysi tulemaan noin puolen kilometrin päähän maksamaan kyydin. Sanoin, että tulee vaan kiltisti samaan osoitteeseen johon meidät jätti, en lähde pikkukengillä talsimaan vesisateeseen. Kuski sitten sanoi, että hakee maksun kotiosoitteesta seuraavana päivänä. Yllättäen tyyppiä ei kuulunut, mutta soitteli seuraavalla viikolla milloin mihinkin aikaan, vaikka ilmoitin että rahat saa kyllä joko työpaikan tai kodin osoitteesta tähän ja tähän aikaan päivästä, kun vain tulee hakemaan.

Lopulta saatiin tärskyt sovittua, mutta kuulemma ei voinutkaan enää maksaa kortilla, vaan pitäisi olla käteistä. Talsin noin puolen kilsan päähän automaatille hakemaan käteistä, mutta suharilla ei ollutkaan antaa yhtään vaihtorahaa. Koko touhu rupesi tässä kohti vituttamaan niin paljon, että löin kuskille 40€ kouraan ja sanoin että pitää loput. Rupesi siinä vielä vänkäämään, että pitää olla tasaraha kun kuitilla on nyt eri summa, mutta toivotin illanjatkot ja asiointi kyseisen lafkan kanssa loppui siihen.
 
Miksi v*tussa kuljettaja hyväksyy kyydin, jos on jossain hevon kuusessa?
Noin siinä käy kun ruvetaan leikkimään oikeaa kilpailijaa jollain pikkupoolilla. Autoja voi teoriassa olla esimerkiksi 77 tai enemmän, mutta moniko liikkuu? Ei tappiollisessa halpabisnesmallissa voi loputtomiin ajattaa kuljettajia, jos maksaa palkkaa. Jos tarkoitus on ajaa almuilla, menevät kuskit ajamaan oikeaa taksia vähän paremmilla almuilla. Tuollaisen konseptin toimivuus edes teoriassa vaatisi jatkuvaa kysyntää, ja sen luomiseen tarvitaan jatkuva tarjonta. Vaatii hirveän kuopan kaivamisen kassaan ja breikkaaminen on silti epävarmaa tai peräti epätodennäköistä.

Kaunis ajatus on ajattaa kyydit omilla tai yhteistyökumppanin oikeilla takseilla tarpeen tullen. Siinä vaan on valitettavasti samat ongelmat.

Tämä siis kommentoimatta vielä sitä, miksi joku tampio tai lukutaidoton kuittaa ajoja jostain vietnamista asti. Sitähän on ollut liikkeellä oikeissakin välityksissä. Murtaen puhuvilla on vanha jekku kuitata kaikki mahdollinen ja jakaa niitä oman porukan kesken. Pois kuffareiden jaosta.

Uudistuksen jälkeen olen "siviiliajoissa" käyttänyt lähes pelkästään Uberia. Huomattavasti halvempaa ja vaivattomampaa kuin perinteiset taksit.
Näinhän se tyypillisesti on kehitysmaissa, joissa ei ole toimivaa taksijärjestelmää. Surullista, että pääkaupunkiseutu on vajonnut kehitysmaaksi. Ei sillä etteikö laatu olisi laskenut muuallakin eikä ole edes sitä uber-korttia pelattavaksi.

Paras tapaus tään putiikin kanssa tapahtui vuosi sitten, kun oltiin matkalla sukulaisen väitöskaronkkaan. Ensin odoteltiin ykköset niskassa noin 45 minuuttia kyytiä
En millään muotoa halua puolustella paskaa firmaa, mutta eikös tärkeisiin menoihin kannattaisi mennä laadukkaan ja hyvämaineisen yhtiön kyydillä? Säästäisi nuo paskakottarit sitten lähipubimatkoille.

Ai niin, mainitussa kaupungissa ei suurtenkaan brändien palvelu varsinkaan "yölaadun" aikana ole kehuttava. Niin siinä käy, kun parhaalla tahdolla alalta viedään pohja ja kannattavuus. Kansa sai sen minkä halusi.

Ennen sentään oli edes päiväaikaan jonkin verran itse isäntiä ajossa, ja saattoivat jopa osata ulkomuistista perille ja muutenkin ymmärtää jostain jotain. Nykyään yhä useammin se itse isäntäkin hädin tuskin puhuu suomea.
 
Viimeksi muokattu:
Fixutaxista täälläkin eniten huonoja kokemuksia, juurikin nuo kyytien perumiset ja viivästymiset tuntuvat olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.. Paras tapaus tään putiikin kanssa tapahtui vuosi sitten, kun oltiin matkalla sukulaisen väitöskaronkkaan. Ensin odoteltiin ykköset niskassa noin 45 minuuttia kyytiä jonka piti tulla keskuksen mukaan noin 5 - 10 minuutissa. Maksun aika tuli, mutta taksin maksupääte ei toiminut ja olimme sattuneesta syystä reilusti myöhässä, joten sovittiin että annan yhteystiedot ja kuski laittaa laskun perään. Kaveri sitten kuitenkin soitteli koko illan ja pyysi tulemaan noin puolen kilometrin päähän maksamaan kyydin. Sanoin, että tulee vaan kiltisti samaan osoitteeseen johon meidät jätti, en lähde pikkukengillä talsimaan vesisateeseen. Kuski sitten sanoi, että hakee maksun kotiosoitteesta seuraavana päivänä. Yllättäen tyyppiä ei kuulunut, mutta soitteli seuraavalla viikolla milloin mihinkin aikaan, vaikka ilmoitin että rahat saa kyllä joko työpaikan tai kodin osoitteesta tähän ja tähän aikaan päivästä, kun vain tulee hakemaan.

Lopulta saatiin tärskyt sovittua, mutta kuulemma ei voinutkaan enää maksaa kortilla, vaan pitäisi olla käteistä. Talsin noin puolen kilsan päähän automaatille hakemaan käteistä, mutta suharilla ei ollutkaan antaa yhtään vaihtorahaa. Koko touhu rupesi tässä kohti vituttamaan niin paljon, että löin kuskille 40€ kouraan ja sanoin että pitää loput. Rupesi siinä vielä vänkäämään, että pitää olla tasaraha kun kuitilla on nyt eri summa, mutta toivotin illanjatkot ja asiointi kyseisen lafkan kanssa loppui siihen.
Ihmeellistä asiakkaan häiritsemistä.

Ymmärrettävä ja merkityksellinen osa tuossa on se, miksi maksu piti hoitaa tässä vaiheessa käteisellä; ei se että niin vaadittiin. Kysymyshän on tällöin siitä, että kuski on maksanut firmalle omistaan. Kaikki muu menee vittuilun puolelle. Jos kuski noin päätyy tekemään, fiksuahan olisi pyytää tämä vippi (joka ei enää ole kyytimaksu) tilisiirtona tai jollain hienolla nykyajan pikasiirrolla, ei suinkaan käteisellä. Ja ei, mitään ongelmia verottajan kanssa tms. ei tule, koska näin voi käydä esimerkiksi kaksi kertaa vuodessa. Eikä muutenkaan mistään pimeästä bisneksestä ole kyse. Jos ajo oli kuittia kaipaava, niin se alkuperäinen käteiskuittihan on toki tallessa ja laitetaan vaikka postiin samaan palveluun.

Hirveän fiksua olisi myös, että firmalla olisi varavaihtoehtona valmiit tilisiirrot asiakkaan mukaan, sillähän hommasta saadaan suoraan virallista ilman kuljettajan vaivaamista. Näin ei vaan usein ole, koska kaikenlaiset tampiot kuljettajat tarjoavat niitä ensi yrittämällä vähemmän maksuhaluisille asiakkaille perinneasuisista lähtien.

Työvoimapula on huutava, siis töihin joissa pitää vähän vaivautua ja palkka on paska. Siispä niitä ihan terävimpiä ei riitä taksiin ylipäänsä, saati pääkaupunkiseudulla jossa ei ihan juustorahalla makseta vuokraa, eikä varsinkaan jonkin haistapaska halpisbrändin kuskeiksi. Parhaassa tapauksessa tukityöllistettyjä tai ties miten moinen paskalafka toimii. Pönttöpajan tyypeiltä pelisilmä on aika paljon vaadittu, hyvä kun mahtuu auton kanssa yhdelle kaistalle ja onni jos ei tarvitse julkisella tiellä peruuttaa.

Mahdollisena selityksenä kuski oli joku syystä tai toisesta juuri ja juuri työvoiman puolella roikkuva ulosottopummi, joka oli keksinyt erilaisia tapoja vedättää työnantajan ja asiakkaan kustannuksella kaljarahaa käteisellä. Toki hävikkiin lyöminen ei ole mikään toimiva idea josta ei tulisi äkkiä sanomista, mutta eihän se estä kokeilemasta.
Ihmettelen myös miksei niiden ohjelma osaa näyttää arvioitua aikaa milloin tilaus tulee vaan se osaa kertoa ainoastaan, kun ollaan lähellä.
Haisee siltä, että kyydinvälitysperiaate olisi monien toivoma "joustava". Toisin sanoen ajoa roikotetaan jaossa siten, ettei mikään auto ota sitä heti tai joutaessaan vaan katsotaan loppuun asti, josko voisi jakaa paremmin. Tällöin vältetään ehkä joskus ajattamasta autoa turhaan tyhjänä pitkälle noudolle, mutta ennen muuta vältytään kertomasta asiakkaalle, miten kaukaa auto tulee. Tai sitten vältytään käyttämästä toisen oman brändin ihan lähellä olevaa autoa turhan takia nollatuoton kyytiin, ellei ole ihan pakko. Voi olla vaikka miten hämärää logiikkaa taustalla.
 
Viimeksi muokattu:
Update: Boltin hinta häviää yangolle ja Uberin laatu on hieman heikentynyt sample size kuitenkin pieni.

@TonninSeteli On minulla blokattuna ja sun viestit evät lisännyt mitään tähän keskusteluun jossa puhutaan hinnoista ja laadusta. Jos mahdollista niin olisi loistavaa jos ne siirettäisiin sinne toiseen taksi keskusteluun ja tämä ketju seuraisi hintoja/laatua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 794
Viestejä
4 547 375
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom