Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Mikä lie agenda tässä on? Viime päivinä on ollut paljon puhetta TH:n takseista.
Neljä kaistaa takseille, kolme eri yhtiötä, digitaaliset ilmoitustaulut – kartta kertoo, miltä taksiliikenteen vapautuminen Helsinki-Vantaalla näyttää

Asiakkaita helpottamaan taksikaistojen päähän pystytetään digitaalisia ilmoitustauluja, joissa kerrotaan taksiyhtiön nimi ja sen tarjoamien matkojen hintatiedot. Tauluissa kerrottujen tietojen perusteella asiakas voi sitten valita itselleen sopivimman kyydin.

Hinnat tarkentuvat myöhemmin. Pitsingin mukaan Taksi Helsingin tarjoaman kiinteähintaisen kyydin maksimihinta neljälle henkilölle lentoasemalta Rautatieasemalle maksaa noin 47 euroa.
Finavia saa näinkin yksinkertaisesta asiasta hlvetillisen sekoilun. Se mikä pistää silmään on se että taksit ei ole enää oven edessä vaan pitää kävellä 200m pihalla räntäsateessa ja lopuksi alkaa turkkilainen kaupankäynti kyytien hinnoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Finavia saa näinkin yksinkertaisesta asiasta hlvetillisen sekoilun. Se mikä pistää silmään on se että taksit ei ole enää oven edessä vaan pitää kävellä 200m pihalla räntäsateessa ja lopuksi alkaa turkkilainen kaupankäynti kyytien hinnoista.
Miten asia siis pitäisi mielestäsi hoitaa?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Sellainen sovellus tai www-sivu olisi kätevä joka hakisi kaikista eri taksisovelluksista hinnat jollekkin matkalle ja lisäksi vielä listahinnat kaikilta samalla matkalle.

Eli saman tyyppinen palvelu mitä esimerkiksi hotellien varaamiseen hintavertailuun on ja vaikka lentojen etsimiseen.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Miten asia siis pitäisi mielestäsi hoitaa?
Kilpailutus pois ja 4 kaistalle kaikille vapaa pääsy.

Koska finavia haluaa rahastaa niin kilpailutus on pakollinen. Tällöin kilpailutetaan yksi kaista terminaalin edestä firmalle X. Kyseinen firma taas julkaisee tarkan tason kiinteät hinnat.

Asiakkaat saa päättää lähteekö ns vakiolla vai torille neuvottelemaan.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Sellainen sovellus tai www-sivu olisi kätevä joka hakisi kaikista eri taksisovelluksista hinnat jollekkin matkalle ja lisäksi vielä listahinnat kaikilta samalla matkalle.

Eli saman tyyppinen palvelu mitä esimerkiksi hotellien varaamiseen hintavertailuun on ja vaikka lentojen etsimiseen.
Voisi kuvitella että tälläinenkin joskus tulee, tosin se vaatisi että firmoilla olisi julkiset rajapinnat noille kyselyille, muutoin tuollaisen toteuttaminen voisi olla hankalaa.
 

Exc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
48
Jos Uber tulee takaisin Suomeen, niin miksi kukaan käyttäisi muuta kuin sitä?

Se on nopea, kätevä, luotettava ja kaikki hoituu omalla kännykällä vaivattomasti ja nopeasti. Hintakin on selkeästi tiedossa jo tilausvaiheessa.

En kerennyt Uberia käyttää kuin muutaman kerran sen ollessa Helsingissä viimeksi, mutta Euroopassa ja jenkeissä käyttänyt eri kaupungeissa kymmeniä kertoa.

Viimeksi käytin Prahassa tällä viikolla ja on se vain hyvä palvelu (ainakin asiakkaan näkökulmasta).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Jos Uber tulee takaisin Suomeen, niin miksi kukaan käyttäisi muuta kuin sitä?
Uber ei koskaan varsinaisesti ollut Suomessa, joten miten se voisi tulla takaisin?

Kun se jatkossa joutuisi hyvinkin todennäköisesti toimimaan lain rajoissa, niin miksi sillä olisi jokin selkeä etu verrattuna muihin?

Jos Uber aloittaa Suomessa laillisen välitystoiminnan ja mahdollisesti muuta toimintaa taksialaan liittyen, niin voisin hyvinkin kuvitella kulkevani Uberin alihankkijan kyydissä. En ole aiemmin kokeillut, mutta Taxifyn kyydissä olen ollut.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi joku julistaa nyt, että juuri Uber on tai on ollut jotenkin erityisen hyvä vaihtoehto, ja esimerkiksi Lyft tai Taxify ei, saati miksi tästä seuraisi, että Uber olisi jatkossa Suomen markkinoilla jotenkin ylivoimainen. Sehän on monessa maassa ollut ja Suomessa (Uber Pop) oli idioottien höynäyttämiseen perustuva skeema. Tai no, tietämättömyys, mainostaminen ja trollaus ovat mahdollisia syitä. Valitse yksi.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
94
Just tulin Helsinki-Vantaaa lentokentältä Katajanokallle 47e maksoi. Ens kuussako mahdollista päästä halvempaan hintaan? Nyt oli joku ihan ok skoda tai joku alla , seuraavaks sit tyyliin ladalla ja kympillä kotiin tai mersul ja satkul. Tätäkö tämä laki nyt sit käytännössä tarkoittaa? No jokatapauksessa nähtäväksi tulee..
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Uber 25% ryöstö proviisiolla ei tule ikinä Suomessa tai muissakaan Pohjoismaissa kannattamaan. Uber joutui lopettamaan ruotsissa ja Tanskassa sama on edessä Suomessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Just tulin Helsinki-Vantaaa lentokentältä Katajanokallle 47e maksoi. Ens kuussako mahdollista päästä halvempaan hintaan? Nyt oli joku ihan ok skoda tai joku alla , seuraavaks sit tyyliin ladalla ja kympillä kotiin tai mersul ja satkul. Tätäkö tämä laki nyt sit käytännössä tarkoittaa? No jokatapauksessa nähtäväksi tulee..
1.7 kentälle tulee 3+1 taksikaistaa. Silloin todennäköisesti voit valita auton hinnan mukaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
939
Jos Uber tulee takaisin Suomeen, niin miksi kukaan käyttäisi muuta kuin sitä?

Se on nopea, kätevä, luotettava ja kaikki hoituu omalla kännykällä vaivattomasti ja nopeasti. Hintakin on selkeästi tiedossa jo tilausvaiheessa.

En kerennyt Uberia käyttää kuin muutaman kerran sen ollessa Helsingissä viimeksi, mutta Euroopassa ja jenkeissä käyttänyt eri kaupungeissa kymmeniä kertoa.

Viimeksi käytin Prahassa tällä viikolla ja on se vain hyvä palvelu (ainakin asiakkaan näkökulmasta).
Itse olen käyttänyt 2 kertaa uberia ja kummallakin kerralla tullut kalliimmaksi kuin "tavallisella" taksilla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Itse olen käyttänyt 2 kertaa uberia ja kummallakin kerralla tullut kalliimmaksi kuin "tavallisella" taksilla
Satoja matkoja takana uberilla ja homma on ollut helpompaa kuin suomessa takseilu

Uberin plussia ovat:
- Ei tarvi arpoa missä olet tilatessa
- Maksut menee suoraan kortilta
- Ei tarvi vääntää siitä helvetin hinnasta kun yhteistä kieltä ei löydy
- Ei tarvi vääntää kun "kortinlukijaa ei ole"
- Tietää missä asti auto on tulossa
- Voi itse seurata mitä reittiä taksisuhari ajelee
- Voi valita haluaako vähän parempaa autoa alle

Itse en ihan hirveästi hintoja ole vatvonut kun tärkeintä on että homma tomii ja helposti. Kaikki ylimääräinen säätö eri maissa taksikuskien kanssa on aivan perseestä. Suomessa homma on about toiminut kun vain tietää sen taksikeskuksen numeron ja etsii jostain risteyksestä risteävien teiden nimet. Kokemus on silti vähän kivikautinen. Voisi sanoa että toimiva, mutta hieman kankeahko
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
- Ei tarvi vääntää kun "kortinlukijaa ei ole"
-> Eipä ole vielä yhtään tämmöistä tullut vastaan. Näinköhän on ollut kauhean laillisella pohjalla muutenkaan?
En tiedä oliko tuossa @Nurffe viestissä puhe enemmänkin ulkomailla takseilusta mutta siellä tuo on ihan normaalia että sitä kortinlukijaa "ei ole" tai jos onkin niin sitä ei haluta käyttää. Johtuu ihan siitä että euroopassa korttimaksujen provisiot ovat järkyttävät (verrattuna siihen mitä ne suomessa ovat), joten ottavat mieluummin sen maksun käteisellä kun alkavat vinguttamaan korttia.

Lisäksi sitten saattaa korttimaksusta tulla joku +X rahaa lisämaksua jolla kampitetaan juuri näitä provikoita jne.

Suomessahan tuo nyt on juurikin noin, että ei varmaan sellaiseen taksiin kannata astua jossa ei kortinlukijaa ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Toi maksuhomma tosiaan kusee aina välillä meidän täydellisissä kartellitakseissa. Sekin asia, jota kunnon appsin tai Uberin kanssa ei ole kun ei tarvitse tehdä varmennuksia sieltä autosta.

Kerran helsinkiläinen noheva taksikuski ei saanut kuittia ulos masiinastaan vaikka järjestelmä muutoin hyväksyi korttimaksun. Vartin ähelsi ja soitteli keskukseen ja ties minne. Sitten totesi että ottaa virrat pois puoleksi tunniksi ja soittelee sitten perääni. Kuski tosiaan kilautteli n. 3 kertaa illan aikana ja kertoi kuinka homma ei edennyt. Sitten totesin, että eiköhän tämä nyt ollut tässä ja saa kärsiä mahdollisen tappion itse. Tämä on sitä kartellitaksin kuuluisaa asiakaspalvelua ja ammattitaitoa. Kuski oli sinänsä kohtelias mutta onhan toi hassua. Kyydin hinta oli luokkaa 18e. :facepalm:

Ja kyllä, maksu oli veloitettu kortilta ihan asianmukaisesti.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Toi maksuhomma tosiaan kusee aina välillä meidän täydellisissä kartellitakseissa. Sekin asia, jota kunnon appsin tai Uberin kanssa ei ole kun ei tarvitse tehdä varmennuksia sieltä autosta.

Kerran helsinkiläinen noheva taksikuski ei saanut kuittia ulos masiinastaan vaikka järjestelmä muutoin hyväksyi korttimaksun. Vartin ähelsi ja soitteli keskukseen ja ties minne. Sitten totesi että ottaa virrat pois puoleksi tunniksi ja soittelee sitten perääni. Kuski tosiaan kilautteli n. 3 kertaa illan aikana ja kertoi kuinka homma ei edennyt. Sitten totesin, että eiköhän tämä nyt ollut tässä ja saa kärsiä mahdollisen tappion itse. Tämä on sitä kartellitaksin kuuluisaa asiakaspalvelua ja ammattitaitoa. Kuski oli sinänsä kohtelias mutta onhan toi hassua. Kyydin hinta oli luokkaa 18e. :facepalm:

Ja kyllä, maksu oli veloitettu kortilta ihan asianmukaisesti.
Noitten maksupäätteiden kanssa touhunneena niin siinä on kuskilla aikapitkälti keinot vähissä jos se päätteen softa menee jojoon ja ei suostu kuittia tulostamaan. Näitä valitettavasti tapahtuu aika ajoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Noitten maksupäätteiden kanssa touhunneena niin siinä on kuskilla aikapitkälti keinot vähissä jos se päätteen softa menee jojoon ja ei suostu kuittia tulostamaan. Näitä valitettavasti tapahtuu aika ajoin.
Jos korttia veloitetaan mutta kuittia ei tule, niin mikä mahtaa olla toimintaohje? Kuski jutteli muistaakseni tarkastajan kanssa, totesi että ongelmia oli ollut aiemminkin ja sain käsityksen että kuskin ei olisi pitänyt ottaa seuraavaa asiakasta lainkaan ennen kuin homma on fiksattu. Joten aika perseestä lähteä tuossa viivyttämään tai tuplaveloittamaan asiakasta.

Totta kai tulee ongelmia. Se vain että miten ne hoitaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Ei ole kartellia edelleenkään.
Ei ole kartellia. Toki hintojen puolesta voi sanoa että ala on ollut kartellinomainen.
Tasan viikon kuluttua alkaen nähdään miten taksin käyttö muuttuu. Mielenkiintoista tullee olemaan tolpalla taksin ottaminen ja kuinka selkeästi hinnat ovat näkyvillä.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Jos korttia veloitetaan mutta kuittia ei tule, niin mikä mahtaa olla toimintaohje? Kuski jutteli muistaakseni tarkastajan kanssa, totesi että ongelmia oli ollut aiemminkin ja sain käsityksen että kuskin ei olisi pitänyt ottaa seuraavaa asiakasta lainkaan ennen kuin homma on fiksattu. Joten aika perseestä lähteä tuossa viivyttämään tai tuplaveloittamaan asiakasta.

Totta kai tulee ongelmia. Se vain että miten ne hoitaa.
Sitä en tiedä mikä on taksien ohjeistus tuollaisissa tilanteissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Ei ole. Kartellissa yrittäjät määrää hinnan jonka alle ei myydä.

Taksialalla valtio on määrännyt hinnan jonka YLI ei saa myydä. Ja sekin koskee vain taksiajoa, esimerkiksi tilausajoa muulla kuin henkilöautolla saa tehdä ilman taksilupaa.

Ei tuossa ole mitään kartellinomaista.
On siinä ripaus.
"Kartelli on talouselämässä yritysten yhteenliittymä, jonka tarkoituksena on keskinäistä kilpailua rajoittamalla saavuttaa monopoli tai siihen verrattava asema markkinoilla. Kartellin jäsenet pyrkivät jäädyttämään hintatason, rajoittamaan hyödykkeen tarjontaa ja tukahduttamaan kilpailua sopimalla keskenään hyödykkeiden toimittamisesta ja hintatasosta"
Lähde: Wikipedia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Niin, ei taksiyrittäjät pyri jäädyttämään hintatasoa, vaan valtio. Onko valtio siis ainoa kartellin jäsen eikä se edes tarjoa palvelua jonka hintaa se jäädyttää?

Siinä on ripaus ihan tavallista säänneltyä neuvostoliittomaista suunnitelmataloutta, ei todellakaan mitään kartellia.
En sanonut että on kartelli.
Kyllä tässä jollain tasolla on sovittu hinnoista/hinnoittelusta koska sama hinta kaikilla. Versus asfalttifirmat vuosia sitten. Nyt kun hintakattoa ei periaatteessa ole 1.7 alkaen niin luulisi taksiyrittäjien vetävän hinnat niin tappiin kuin mahdollista. Niin ei tule käymään vaan yllättäen voidaankin ajaa eri hinnoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
En tiedä oliko tuossa @Nurffe viestissä puhe enemmänkin ulkomailla takseilusta mutta siellä tuo on ihan normaalia että sitä kortinlukijaa "ei ole" tai jos onkin niin sitä ei haluta käyttää. Johtuu ihan siitä että euroopassa korttimaksujen provisiot ovat järkyttävät (verrattuna siihen mitä ne suomessa ovat), joten ottavat mieluummin sen maksun käteisellä kun alkavat vinguttamaan korttia.

Lisäksi sitten saattaa korttimaksusta tulla joku +X rahaa lisämaksua jolla kampitetaan juuri näitä provikoita jne.

Suomessahan tuo nyt on juurikin noin, että ei varmaan sellaiseen taksiin kannata astua jossa ei kortinlukijaa ole.
Ulkomailla uberin käytöstä juurikin (suomessa kun on vähän vaikea käyttää). Kommentoin lähinnä uberin hyviä puolia oikeassa käytössä ja totesin kuinka suomessa etsitään taksikeskuksen numeroa ja mietitään missä ollaan sekä kauanko odotellaan. Muutenhan homma on toiminut tähän asti kotomaassa ihan Ok. Taxifyä taisin joskus kokeilla oulun suunnalla ja se ei kyllä oikein toiminut. Valopilkku lähetti viimeksi jotain fucking sms-tilauksia kun sitä kokeilin - ei näin

Ainiin ja suomessa on kyllä kajon taksissa tullut myös ongelmia kortilla maksaessa... Toki vain kerran

Uberin plussia ovat:
- Ei tarvi arpoa missä olet tilatessa
-> Valopilkku antaa osoitteen. Kaksipiippuinen juttu, osoite voi olla tarkempi kun GPS näyttää joskus taas ihan päin persettä, vaikka useimmiten GPS on parempi

Niin ja korjaat sekunnissa sijaintisi kartalla käsin.

- Maksut menee suoraan kortilta
- Ei tarvi vääntää siitä helvetin hinnasta kun yhteistä kieltä ei löydy
-> Ei siitä hinnasta nytkään tarvii vääntää, taksa on käytännössä sama kaikilla?
- Ei tarvi vääntää kun "kortinlukijaa ei ole"
-> Eipä ole vielä yhtään tämmöistä tullut vastaan. Näinköhän on ollut kauhean laillisella pohjalla muutenkaan?

Nämä on lähinnä geneeriset ulkomaan takseilukommentit ja miksi uber on mukava käyttää

- Tietää missä asti auto on tulossa
-> Taitaa kaikki muutkin appit näyttää sen tällä hetkellä

Aijjaa? Ei ole tullut vastaan suomessa käytössä olevaa. Ehkä näissä on sitten jotain kehitystä tapahtunut

- Voi itse seurata mitä reittiä taksisuhari ajelee
-> Miksi tätä ei voisi seurata vaikka google mapsista?

Koska syötän silloin itse manuaalisesti osoitteen eri sovellukseen ja olen laiska sekä mukavuudenhaluinen


- Voi valita haluaako vähän parempaa autoa alle
-> Tämänkin voi valita nytkin. Jos ei suoraan keskuksesta tilaamalla, niin vaikka Valopilkkuun kun näppäilee että tahtoo sedanin, niin jää ne kaikki puhkinussitut tilataksit sun muut rannalle ja pihaan tulee yleensä E, 5, S80/90 tai vastaava. Suurin osa sedaneista on noita. Fordeja, tojotaa ja skodaa on sitten farkkuna, mutta niitähän ei tuolla tavalla saa edes pihaan ja hyvä niin.
Eli siis ei voi valita, mutta kikkailemalla voi onnistua. Tämä on se ongelma kun ei ole ollut kilpailua niin ei ole mitään syytä parantaa palvelua. Saapi nähdä mitä käy nyt kun taksialalla alkaa villin lännen meininki

En myöskään ymmärrä mitä tämä fanaattinen puolustelu porukalla on. En hyökännyt täällä suomen taksijärjestelmää vastaan vaan listasin asioita miksi uber on mukava käyttää
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Hauskaa luettavaa tämä ketju. Taksiala vapautuu, ja osa panikoi niin saatanasti. Ei maailma tähän kaadu.

Mikähän siinä on että suomalaiset niin mielellään haluavat sääntelyä ja paapomista.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Iso osa suomalaisista tykkää tutusta ja turvallisesta. Täällä on totuttu siihen, että poliisiin, taksiin, pelastusviranomaisiin sun muuhun voi pääsääntöisesti luottaa ja homma toimii niinkuin se on aina toiminut (välillä hyvin, välillä huonosti ja välillä ei ollenkaan).

Ja edelleenkään taksi ei ole kartelli, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Jos Uber tulee takaisin Suomeen, niin miksi kukaan käyttäisi muuta kuin sitä?

Se on nopea, kätevä, luotettava ja kaikki hoituu omalla kännykällä vaivattomasti ja nopeasti. Hintakin on selkeästi tiedossa jo tilausvaiheessa.

En kerennyt Uberia käyttää kuin muutaman kerran sen ollessa Helsingissä viimeksi, mutta Euroopassa ja jenkeissä käyttänyt eri kaupungeissa kymmeniä kertoa.

Viimeksi käytin Prahassa tällä viikolla ja on se vain hyvä palvelu (ainakin asiakkaan näkökulmasta).
Tämä. Ja niinhän se tulee muutaman päivän päästä. Jännittävää nähdä onko yhdestäkään kotimaisesta kopiosta kilpailijaksi.
Iso osa suomalaisista tykkää tutusta ja turvallisesta. Täällä on totuttu siihen, että poliisiin, taksiin, pelastusviranomaisiin sun muuhun voi pääsääntöisesti luottaa ja homma toimii niinkuin se on aina toiminut (välillä hyvin, välillä huonosti ja välillä ei ollenkaan).

Ja edelleenkään taksi ei ole kartelli, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Mä en kyllä allekirjoita tätä millään tasolla. Ainakin osassa Suomea jossa itse asun, tuntuu kaikilla olevan kova into päästä viimeisistäkin kekkosmaisuuksista eroon. En tunne ketään joka ei kannattaisi sääntelyn purkamista. Käytännössä kaikki kaverini ovat Uberia käyttäneet Suomessa ja ulkomailla jne. Uber toimii luotettavammin kuin taksit.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Kyllä sieltä on tulossa lahden toiselta puolelta jo kilpailijaa (vaikka Taxify onkin toiminut jo jossainpäin suomea jonkin aikaa aikaisemminkin).

Ei kyllä henkilökohtaisesti ole ollut mitään ongelmia Taksi Helsinki -sovelluksen kanssa, ja ihan samoja ominaisuuksia siinä on kuin Uberissa. Tämä valopilkku taas näyttää olevan vähän jälkeenjäänyt, ei edes korttimaksua ole suoraan sovelluksessa. Joku riitahan näille tuli kun olisivat halunneet nuo softat pistää yhteen.

Noh kohta noita sovelluksia on jokaiselle sormelle ja kaikissa samat ominaisuudet.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Iso osa suomalaisista tykkää tutusta ja turvallisesta. Täällä on totuttu siihen, että poliisiin, taksiin, pelastusviranomaisiin sun muuhun voi pääsääntöisesti luottaa ja homma toimii niinkuin se on aina toiminut (välillä hyvin, välillä huonosti ja välillä ei ollenkaan).

Ja edelleenkään taksi ei ole kartelli, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Vertaatko nyt oikeesti taksikuskeja poliisiin ja pelastusviranomaisiin? Jessus sentään.

Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole. Ymmärrän että kuskeja hieman harmittaa, mutta niin on muillakin aloilla aikanaan muutokset ärsyttäneet.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kyllä sieltä on tulossa lahden toiselta puolelta jo kilpailijaa (vaikka Taxify onkin toiminut jo jossainpäin suomea jonkin aikaa aikaisemminkin).

Ei kyllä henkilökohtaisesti ole ollut mitään ongelmia Taksi Helsinki -sovelluksen kanssa, ja ihan samoja ominaisuuksia siinä on kuin Uberissa. Tämä valopilkku taas näyttää olevan vähän jälkeenjäänyt, ei edes korttimaksua ole suoraan sovelluksessa. Joku riitahan näille tuli kun olisivat halunneet nuo softat pistää yhteen.

Noh kohta noita sovelluksia on jokaiselle sormelle ja kaikissa samat ominaisuudet.
Paitsi että ei oo. Nopeasti tulee mieleen Uber Black ominaisuutena jota ei Taksi Helsinki:ssä ole. Kuljettajan arvioiminen on myös erittäin tärkeä ominaisuus jota ei taida löytyä.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Vertaatko nyt oikeesti taksikuskeja poliisiin ja pelastusviranomaisiin? Jessus sentään.

Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole. Ymmärrän että kuskeja hieman harmittaa, mutta niin on muillakin aloilla aikanaan muutokset ärsyttäneet.
Kyllä vertaan siinä mielessä, että yhtä kova luotto ihmisillä pääsääntöisesti näissä ammateissa työskenteleviin on.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Kyllä vertaan siinä mielessä, että yhtä kova luotto ihmisillä pääsääntöisesti näissä ammateissa työskenteleviin on.
En mitenkään vähättele taksikuskeja, niitäkin tarvitaan tietenkin, mutta vähän rajaa nyt näihin juttuihin.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Paitsi että ei oo. Nopeasti tulee mieleen Uber Black ominaisuutena jota ei Taksi Helsinki:ssä ole. Kuljettajan arvioiminen on myös erittäin tärkeä ominaisuus jota ei taida löytyä.
Kuten sanoin, ominaisuudet ovat kuitenkin hyvin lähellä. Taisi tuo arviointikin tulla jo josaain päivityksessä. Valopilkusta se löytyy myös

Mutta joka tapauksessa, perusfeaturet on pitkälti samat. Loppu on sitten kiinni siitä, että tarvitseeko jtain "erikoisjuttuja" joita löytyy niin Uberista kuin myös TH:sta.

Mutta ei siinä, kilpailu on hyväksi mutta enpä usko että tuo Uber tulee olemaan mitenkään ylivoimainen tälläkään saralla.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
En mitenkään vähättele taksikuskeja, niitäkin tarvitaan tietenkin, mutta vähän rajaa nyt näihin juttuihin.
Aika sama mitä mieltä asiasta olet, perustan mielipiteeni omiin kokemuksiini. Ei oo tapana valehdella.
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kuten sanoin, ominaisuudet ovat kuitenkin hyvin lähellä. Taisi tuo arviointikin tulla jo josaain päivityksessä.

Mutta joka tapauksessa, perusfeaturet on pitkälti samat. Loppu on sitten kiinni siitä, että tarvitseeko jtain "erikoisjuttuja" joita löytyy niin Uberista kuin myös TH:sta.

Mutta ei siinä, kilpailu on hyväksi mutta enpä usko että tuo Uber tulee olemaan mitenkään ylivoimainen tälläkään saralla.
Oletko varma? Eli kyydin jälkeen voin arvioida kuljettajan eri kategorioissa? Omassani ei kyl tollaista ainakaa vielä näy :O

Kuljettajan arvioinnit, referaatit, eri palveluluokat ei taida olla erikoisjuttuja.. On triviaalia tehdä sovellus jolla voi tilata taksin. Mut hyvä sovellus on monen asian summa. Taksi Helsinki kaatuu jos siihen että se toimii vain hyvin pienellä alueella. Uberia on tottunut kaikki käyttämään. Sit sellanen et ei tarvitse olla asiantuntija arvataksee minkä sovelluksen Helsingissä käyvät miljoonat turistit ensimmäisenä avaavat kun ovat kyytiä vailla.

Tälläkään saralla? Sehän on täysin suvereeni käytännössä kaikilla markkinoilla joilla sen on annettu vapaasti toimia. Voidaan helposti vetää johtopäätökset että Uber on tämän Suomeenkin rantautuneen kulttuurimuutoksen taustalla. Uber on ehdottomasti osa Piilaaksosta lähtenyttä app-pohjaista jakamistaloutta. No mut kohtahan asia nähdään! Mun veikkaus on että Uber vie ns vapaarahoitteisista kyydeistä suuren osan Suomessa. Voin olla väärässäki! Oon kyl vähän pettyny joidenkin teknologiafoorumille kirjoittavien nimimerkkien muutosvastarinnasta :(
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Uberia ei ole tottunut käyttämään kyllä suurin osa suomalaisista, Ei todellakaan. Mistä näitä juttuja oikeasti sikiää? Pääkaupunkiseudulla asiat tuntuu olevan taksin kannalta todella huonosti kun lukee tätä tekstiä. Ei se ihme ole, että on haluttu asiaan muutosta.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
En kyllä yhdy tuohon että Suomessa tai pk-seudulla uber olsii jotenkin suuresti tunnettu tai käytetty palvelu. Turistit sitä tulee varmasti käyttämään, varsinkin jos tullaan sellaisesta maasta jossa palveu on tarjolla.

Kyllä ne suomalaiset edelleen tulee käyttämään niin paikallisia takseja niiltä tolpilta tai soittamaan ne tilaukset Kovaselle yms yms.

Se on edelleenkin se nuorempi sukupolvi joka näitä tulee enemmän käyttämään. Uber tulee varmasti mainostamaan suomessa isommin jossain vaiheessa heinäkuun aloituksen jälkeen.

Tälläkään saralla? Sehän on täysin suvereeni käytännössä kaikilla markkinoilla joilla sen on annettu vapaasti toimia. Voidaan helposti vetää johtopäätökset että Uber on tämän Suomeenkin rantautuneen kulttuurimuutoksen taustalla. Uber on ehdottomasti osa Piilaaksosta lähtenyttä app-pohjaista jakamistaloutta. No mut kohtahan asia nähdään! Mun veikkaus on että Uber vie ns vapaarahoitteisista kyydeistä suuren osan Suomessa. Voin olla väärässäki! Oon kyl vähän pettyny joidenkin teknologiafoorumille kirjoittavien nimimerkkien muutosvastarinnasta :(
Itsellä ei ole muutosta mitään vastaan, ja tulen varmasti turvautumaan Uberiin myös ihan suomessakin. Mutta siellä maailmalla on paljon muitakin tälläisiä aivan vastaavia palveluita. Tosin niiden rantautuminen suomeen nyt tuskin tulee tapahtumaan, mutta olisihan se hienoa että esim Lyft päättäisi tulla suomeen. Tai sitten oikeasti "futuristinen" Waymo.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Uberia ei ole tottunut käyttämään kyllä suurin osa suomalaisista, Ei todellakaan. Mistä näitä juttuja oikeasti sikiää? Pääkaupunkiseudulla asiat tuntuu olevan taksin kannalta todella huonosti kun lukee tätä tekstiä. Ei se ihme ole, että on haluttu asiaan muutosta.
Eihän koko Uber edes ole koskaan edes toiminut Suomessa juuri pk-seudun ulkopuolella. Joku pienempi tai kaupunki Suomessa, niin siinä ei ehdi kovin montaa päivää uber-kuskina toimia kun taksimonopoli on sen käräyttänyt poliisille ja poliisi napannut kuskin. Tai siis tähän saakka homma mennyt noin ja vielä viikon päivät menee noin.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kyllä ne suomalaiset edelleen tulee käyttämään niin paikallisia takseja niiltä tolpilta tai soittamaan ne tilaukset Kovaselle yms yms.
No toi on sun arvaus. Kohta sinne tolpalle saa se Uberkin ajaa vapaasti.


Itsellä ei ole muutosta mitään vastaan, ja tulen varmasti turvautumaan Uberiin myös ihan suomessakin. Mutta siellä maailmalla on paljon muitakin tälläisiä aivan vastaavia palveluita. Tosin niiden rantautuminen suomeen nyt tuskin tulee tapahtumaan, mutta olisihan se hienoa että esim Lyft päättäisi tulla suomeen. Tai sitten oikeasti "futuristinen" Waymo.
Tästä ollaan kyllä samaa mieltä. Markkina hoitakoot meille parhaan mahdollisen vastineen rahoillemme.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Tälläkään saralla? Sehän on täysin suvereeni käytännössä kaikilla markkinoilla joilla sen on annettu vapaasti toimia. Voidaan helposti vetää johtopäätökset että Uber on tämän Suomeenkin rantautuneen kulttuurimuutoksen taustalla. Uber on ehdottomasti osa Piilaaksosta lähtenyttä app-pohjaista jakamistaloutta. No mut kohtahan asia nähdään! Mun veikkaus on että Uber vie ns vapaarahoitteisista kyydeistä suuren osan Suomessa. Voin olla väärässäki!
Ei välttämättä kuitenkaan suvereeni. Prahassakin taisi olla joku kilpaileva samankaltainen sovellus (Liftago ja Taxify), joka oli aika suosittu. Toki Uberilla homma hoitui mallikkaasti. Uber ei suinkaan ole ainoa mahdollisuus. En epäilisi lainkaan sitä, että Taxifyn kautta saisimme etelänaapurista motivoituneita kuskeja Etelä-Suomeen. Ja toki hallituskin voi tehdä keikkasuharoinnista kannattavampaa kuin mitä se nyt alussa on esim. verokevennyksin tai lupavaatimuksia yhä keventäen.

Oon kyl vähän pettyny joidenkin teknologiafoorumille kirjoittavien nimimerkkien muutosvastarinnasta :(
Pääosin kartellin puolustajat näyttävät olevan nykyisiä tai entisiä kuskeja. Tämä on ollut aika helppo nähdä niin tällä kuin naapurifoorumilla. Eikä se ole ihme. Eikä suhareita voi siitä edes syyttää. Moni varmasti menettää ansioitaan muutoksen takia, mikä tietenkin on heille ikävää. Ja moni on laittanut hanskat tiskiin jo ennen kuin mitään varsinaisesti on edes tapahtunut. Muutosvastarinta on inhimillistä, vaikkei aina kovin järkevää.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ei välttämättä kuitenkaan suvereeni. Prahassakin taisi olla joku kilpaileva samankaltainen sovellus (Liftago ja Taxify), joka oli aika suosittu. Toki Uberilla homma hoitui mallikkaasti. Uber ei suinkaan ole ainoa mahdollisuus. En epäilisi lainkaan sitä, että Taxifyn kautta saisimme etelänaapurista motivoituneita kuskeja Etelä-Suomeen. Ja toki hallituskin voi tehdä keikkasuharoinnista kannattavampaa kuin mitä se nyt alussa on esim. verokevennyksin tai lupavaatimuksia yhä keventäen.



Pääosin kartellin puolustajat näyttävät olevan nykyisiä tai entisiä kuskeja. Tämä on ollut aika helppo nähdä niin tällä kuin naapurifoorumilla. Eikä se ole ihme. Eikä suhareita voi siitä edes syyttää. Moni varmasti menettää ansioitaan muutoksen takia, mikä tietenkin on heille ikävää. Ja moni on laittanut hanskat tiskiin jo ennen kuin mitään varsinaisesti on edes tapahtunut. Muutosvastarinta on inhimillistä, vaikkei aina kovin järkevää.
Muuten samaa mieltä mut keikkasuharointi ei taida onnistua kun ei virolaisilla oo suomalaisia lupia. Ilman lupaa et saa ajaa vieläkää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 549
Viestejä
4 190 376
Jäsenet
70 766
Uusin jäsen
Kotitie

Hinta.fi

Ylös Bottom