• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Kuljettalle voisi kuvitella olevan se ja sama kuka tai mitä kyydissä matkustaa, mutta ansaintapuolen osalta on nyt ainakin lain puolelta annettu mahdollisuus kattaa niitä henkilöliikenteen kuolleita tunteja muilla kuljetuksilla, tai miksei jopa henkilö+tavaraliikenne yhdistelmillä.
Tämähän on ollut mahdollista aiemminkin, ja tavaraa on kuljetettu. Kysyntää tälle on ollut verrattain vähän. Taksin osalta muun rahdin kuin matkatavaran määrä on ollut rajoitettu 100 kilogrammaan.

Tulevaisuus tuo ratkaisuja, joilla tällaisia kuljetuksia pystytään yhdistelemään ja myymään asiakkaille. Jos uutta kysyntää löytyy. Ilmaiseksi eivät pikakuriiripaketit kulje millään taikatempulla.

Tosin, jos väitteet tuossa ylempänä pitävät paikkansa siitä, että taksin pitäisi tuottaa 40-50€ / h, en yhtään ihmettele miksi nykyisen mallin mukaiset yrittäjät ovat näreissään, tuollaisille tuotoille kun ei kovin monen "hyvänkään" yrityksen osalta päästä. Jos tuolla tarkoitetaan keskimääräistä tuntilaskutusta, niin ollaan jo varmasti lähempänä totuutta, mutta veikkaan siltikin että yllättävän moni yksinyrittäjä näkee tuon melkoisena kultakimpaleena verrattuna muihin toimialoihin. Esim. peruskorjauksen / rakentamisen tuntiveloitukset pyörivät noissa lukemissa, vaikka kalustoa saattaa olla 10 taksin verran euroissa, muista kuluista puhumattakaan.

En ihmettelisi, jos jatkossa pystytään tarjoamaan 30-50% halvempia hintoja kaikkien muiden paitsi nykyisten yrittäjien ollessa tyytyväisiä.
Aika paljon pitäisi kyytejä ajaa melkoisella vauhdilla, jotta taksi voisi tuottaa ylijäämää noin paljon. Normaali suhteellisuudentajukin kertoo, ettei kukaan voi edes haaveilla tuollaisesta.

Aiempi puhuja tietenkin tarkoitti keskimääräistä liikevaihtoa alveineen per tunti. Ja nimenomaan sanoi, että "pitäisi", jotta yrittäjä olisi tyytyväinen. Käytännössä tuohon ei päästä. Kun realistisempi arvio tuntilaskutuksen keskiarvosta on esimerkiksi 30 euroa tunti, niin tarjoa siitä nyt 30-50% halvempia hintoja. Mitään työtä ei voi tässä kansantaloudessa tehdä 15-21 euron laskutuksella elääkseen, elleivät kulut ole hyvin lähellä nollaa. Harrastuksena toki voi.
 
Viimeksi muokattu:

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Tämähän on ollut mahdollista aiemminkin, ja tavaraa on kuljetettu. Kysyntää tälle on ollut verrattain vähän. Taksin osalta muun rahdin kuin matkatavaran määrä on ollut rajoitettu 100 kilogrammaan.

Tulevaisuus tuo ratkaisuja, joilla tällaisia kuljetuksia pystytään yhdistelemään ja myymään asiakkaille. Jos uutta kysyntää löytyy. Ilmaiseksi eivät pikakuriiripaketit kulje millään taikatempulla.


Aika paljon pitäisi kyytejä ajaa melkoisella vauhdilla, jotta taksi voisi tuottaa ylijäämää noin paljon. Normaali suhteellisuudentajukin kertoo, ettei kukaan voi edes haaveilla tuollaisesta.

Aiempi puhuja tietenkin tarkoitti keskimääräistä liikevaihtoa alveineen per tunti. Ja nimenomaan sanoi, että "pitäisi", jotta yrittäjä olisi tyytyväinen. Käytännössä tuohon ei päästä. Kun realistisempi arvio tuntilaskutuksen keskiarvosta on esimerkiksi 30 euroa tunti, niin tarjoa siitä nyt 30-50% halvempia hintoja. Mitään työtä ei voi tässä kansantaloudessa tehdä 15-21 euron laskutuksella elääkseen, elleivät kulut ole hyvin lähellä nollaa. Harrastuksena toki voi.
No joo kokemukset muista kuin inva takseista hyvin rajoittuneet. Ja kyllä tarkoitin tunti laskutusta. Yksikään ei Suomessa pysty antamaan mitään 30% alennuksia nykyhinnoista se on aivan varmaa. Edes koulukyyti lenkeissä joissa tulee kilometrejä 300km+ alennukset ei ole lähellekään tuota 30%. Asettuu kilpailutuksissa noin puoleen tuosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Helsinki-Vantaalla hinnat halpenevat ja kilpailu asiakkaista alkaa myös siellä. Mielenkiinoista...

Iltalehti selvitti: Helsingin lentokenttätaksien hinnat laskevat

  • Heinäkuun alussa voimaan tuleva uusi taksipalvelulaki laskee yrittäjien mukaan lentokenttätaksien taksoja.
  • Iltalehti sai asiasta vahvistuksen kahdelta taksiyrittäjältä.
  • Uutta on lentokentällä myös neljäs taksijono, johon mikä tahansa taksi saa liittyä ja kilpailla hinnalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Jos suomalainen ei nykyisin tiedä, mitä taksimatka suunnilleen maksaa, niin kysymys on kyllä hyvin heikosta kansalaistaidosta. Sehän on ollut koko nykyaikaisen yhteiskunnan ajan tarkkaan säänneltyä julkista tietoa, jonka pitäisi olla jokaisen aikuisen tiedossa ainakin likimääräisesti. Jos nyt heinäkuun alusta käytännössä samaa taksaa noudattavan hyvämaineisen yhtiön asiakas yllättyy, hän on aivan yhtä tietämätön.
Huoh. Koeta tehdä ero hinnan ja hinnoitteluperusteen välille, niin ei tarvitse mätkiä olkiukkoja.

Olet väärässä. Vaatimus sellaisenaan on täysin järjetön ja kohtuuton. Esimerkiksi lentoasemalta saapuva ulkomaalainen liikematkailija tuskin voi mitenkään ymmärtää sitä, että hyvämaineisen taksiyhtiön autossa, jonka takasivuikkunassa on selkeä matka- ja aikaperusteinen hinnasto, ei muka voi mennä normaalisti mittarilla ja maksaa business as usual, vaan pitää laittaa pystyyn jokin persialainen tori.
Ulkomaalaisen on hyvin hankala tietää mikä takseista on "hyvämaineisen taksiyhtiön auto" ja mikä kuuluu taas riistohintaa vetävälle yhtiölle. Laillinen kielto veloittaa yli 100 euroa asettaa katon riistohinnoittelulle saaduille voitoille.

Tietenkin matkan hinta voidaan jatkossakin etukäteen ilmoittaa sitovasti, kuten aiemminkin on voitu toimia. Se myös tarkoittaa sitä, että matkalla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään. Mutta mikä sinä olet kieltämään normaalin mittarihinnoittelun saati suuttumaan siitä, että sekin olisi jatkossa mahdollista?
Enhän minä olekaan kieltänyt mittarihinnoittelua, vaan trafi yli 100 euron matkoissa. Pidän tätä hyvinkin tärkeänä kuluttajansuojana, koska se asettaa katon riistohinnoittelulla saataville voitoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Vanha työnantaja näköjään pisti tuulemaan. Voi moni joka on miettynyt alkavansa käyttää vaan paria-kolmea luotettavaa firmaa päätyä noihin kyyteihin ennakoivan markkinoinnin ansiosta.

Kovanen otti varaslähdön taksien vapaampaan hinnoitteluun – Helsingin keskustassa voi ajaa kympin kiinteällä hinnalla ruuhka-aikojen ulkopuolella
Hienoa. Melkoinen alennus myös tuo hinta keskusta-lentoasema matka. Tällä hetkellä hinta perustaksilla on noin 50eur.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
ei mitään, säde != halkaisija :). Eli kyllähän tuossa 10e kyydissä voi vähän arkenakin säästää jos yli ~2,5km kulkee...
 

SPu

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
128
Nopeasti vilkaisin Fixutaxin applikaatiota (joka on siis logo vaihdettuna sama kuin Kovasen applikaatio). Hyvän näköinen noin tekniseltä kantilta, mutta ei tuo mikään varsinaisen halpis ole .. Ei sitä nyt Kovaselta tietysti odottanutkaan.

Nyt, tietysti ruuhka-aikaan, hinta-arvio 18km matkalle Lähitaksin nettilaskurilla 34.2€, Kovasen applikaatiolla 37.0€ ja Fixulla 34.0€. (Ihan ei selvinnyt applikaatiosta että onko tuo 34/37€ sitten varmaasti tuo hinta eikä esim. ruuhkassa enemmän, vai miten laskettu.)

Täytyy testata illalla tarkemmin.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Alennus on fixutaksilla 0-10% normaaliin aikaan ja hiljaiseen kun tarjoavat kympin kyytejä vähän enemmän. Enteilee sitä että Kovanen nostaa "normaalien" taksiensa hintoja.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Jos esim. Kovanen huolehtii, että kuskit osaavat suomen kielen, Helsingin ilman navia, auttaa tarvittaessa taksiin sisään/ulos (esim. jalka paketissa) yms. perusasioita, niin tilaan sieltä sen taksin. Maksan vaikka pari euroa enemmän. Ei kiinnosta jonkun ählämsähläm navigaattoripalloilu väärässä osoitteessa, kun samalta kuulostavista osoitteista on valittu juuri se väärä. Ei, vaikka olisi kuinka paljon edullisempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Jos esim. Kovanen huolehtii, että kuskit osaavat suomen kielen, Helsingin ilman navia, auttaa tarvittaessa taksiin sisään/ulos (esim. jalka paketissa) yms. perusasioita, niin tilaan sieltä sen taksin. Maksan vaikka pari euroa enemmän. Ei kiinnosta jonkun ählämsähläm navigaattoripalloilu väärässä osoitteessa, kun samalta kuulostavista osoitteista on valittu juuri se väärä. Ei, vaikka olisi kuinka paljon edullisempi.
Ok, kiitos mielipiteestäsi. Eli kun tarvitset taksin, niin kuinka monta uutta taksia aiot tilata, kunnes saat haluamasi kuskin ja miten tämän varmistat ennen matkan alkua?

PS. Miksi se navigaattorin käyttö harmittaa?

PPS. Appilla voi jatkossa luultavasti laittaa sen tarkan kohteen ihan itse, hinnankin näet etukäteen. Ei sun tarvitse välttämättä edes puhua sen kuskin kanssa joten ihan sama osaako suomea.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Just aikasemmin tällä viikolla tuhlasin 30 minuuttia työpäivästä vastaavanlaiseen taksikuskin sähläykseen. Ymmärrän tuon vitutuksen täysin.

Vaikea sanoa miten siltä voi välttyä kunnolla.
Keskustellut tästä muutaman kuskin kanssa, ja sellaista arveluja oli, että jotkut toimijat tulevat panostamaan laatuun. Eli yksinkertaisesti kuskien ammattitaitoa tarkistetaan kunnolla ennen palkkaamista. Näin jo kuulemma on jotkut jo tehneet ennenkin. Ihan perusteet takaamalla firma voi nousta kärkeen, josta mielellään kyyti tilataan. Kuulostaa ihan hyvältä. Kiertoajeluja haluava voi sitten tilata taas jostain muualta. Simppeliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Keskustellut tästä muutaman kuskin kanssa, ja sellaista arveluja oli, että jotkut toimijat tulevat panostamaan laatuun. Eli yksinkertaisesti kuskien ammattitaitoa tarkistetaan kunnolla ennen palkkaamista. Näin jo kuulemma on jotkut jo tehneet ennenkin. Ihan perusteet takaamalla firma voi nousta kärkeen, josta mielellään kyyti tilataan. Kuulostaa ihan hyvältä. Kiertoajeluja haluava voi sitten tilata taas jostain muualta. Simppeliä.
Yhä kysyn: jos tilaat taksin softalla, johon laitat kohteen, niin mitä merkitystä on ählämin navigaattorin käytöllä tai heikolla kielitaidolla?
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Siinä vaiheessa sillä on merkitystä kun matkalla pitääkin käydä jossakin muualla. Näitä tilanteita sattuu päivittäin, missä asiakas haluaakin pysähtyä matkan varrella jossakin tai hänen kaverinsa ei olekkaan siellä missä alunperin piti olla jne.

Ei taksin ajaminen ole aina sitä, että ajetaan A -> B. Lisäksi useasti asiakas kysyy kuljettajalta hyviä ravintoloita, baareja, yökerhoja sun muuta olennaista tietoa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Siinä vaiheessa sillä on merkitystä kun matkalla pitääkin käydä jossakin muualla. Näitä tilanteita sattuu päivittäin, missä asiakas haluaakin pysähtyä matkan varrella jossakin tai hänen kaverinsa ei olekkaan siellä missä alunperin piti olla jne.

Ei taksin ajaminen ole aina sitä, että ajetaan A -> B. Lisäksi useasti asiakas kysyy kuljettajalta hyviä ravintoloita, baareja, yökerhoja sun muuta olennaista tietoa.
Sitten vaihdetaan se kohde siinä appiksessa. Problem solved.

Ja en kyllä pitäisi jotain 50 vuotiasta taksisuharia oleellisena tietolähteenä kaupungin menomestoista. Tai siis ainakaan tason suhteen.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Juupasen juu, näinhän yksinkertaista se on. Mitenkäs kun asiakas on niin kännissä, että ei pysty enää äppiä käyttämään? Entäs vanhukset, joilla ei ole älypuhelimia? Ylivoimaisesti suurin osa taksin asiakkaista edelleenkin soittavat keskukseen, eivätkä käytä mitään sovelluksia. Tämä tulee jatkumaan jatkossakin pitkälle tulevaisuuteen.

Erilaisten sovellusten käyttö on eniten työmatkalla olevien suosiossa.

Näissä tilanteissa kuljettajan paikallistuntemus ja yleinen ammattitaito on tärkeää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Juupasen juu, näinhän yksinkertaista se on. Mitenkäs kun asiakas on niin kännissä, että ei pysty enää äppiä käyttämään? Entäs vanhukset, joilla ei ole älypuhelimia? Ylivoimaisesti suurin osa taksin asiakkaista edelleenkin soittavat keskukseen, eivätkä käytä mitään sovelluksia. Tämä tulee jatkumaan jatkossakin pitkälle tulevaisuuteen.
Minäpä kysyinkin @neko:lta tätä. Oletan, että hän ei ole vanhus ja että hänellä on kyky käyttää kännykkäsovellusta. Saatan toki olla väärässä. Mua siis aidosti kiinnostaa, mikä siinä navigaattorissa niin vituttaa. Itseäni kiinnostaa päästä ripeästi kohteeseen. En kaipaa juttuseuraa, en kaipaa paikallistuntemusta. Ja joka tapauksessa prioriteetti on vain perille pääsyssä.

Kännykkäsoftan ansiosta kuskin kanssa ei ole mikään tarve kommunikoida juuri lainkaan kun kohde, reitti ja jopa hinta on tiedossa ennen autoon astumista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Juupasen juu, näinhän yksinkertaista se on. Mitenkäs kun asiakas on niin kännissä, että ei pysty enää äppiä käyttämään? Entäs vanhukset, joilla ei ole älypuhelimia? Ylivoimaisesti suurin osa taksin asiakkaista edelleenkin soittavat keskukseen, eivätkä käytä mitään sovelluksia. Tämä tulee jatkumaan jatkossakin pitkälle tulevaisuuteen.

Erilaisten sovellusten käyttö on eniten työmatkalla olevien suosiossa.

Näissä tilanteissa kuljettajan paikallistuntemus ja yleinen ammattitaito on tärkeää.
No jos asiakas on niin kännissä että ei pysty enää käyttään appista niin tuskin se pystyy sitä kuskia muutenkaan ohjastamaan uuteen kohteeseen.
Vanhuksille on varmaan vielä niitä perinteisiä takseja, ei ne nyt mihinkään katoa kuin taikaiskusta, niiden markkinaosuudet vaan tippuu.

Ja joo, suurin osa asiakkaista soittaa keskukseen. Itsekin soitan taksin yleensä keskuksesta. Suomessa. Koska Suomessa ainoa mitä voit oikeastaan tehdä sillä appiksella on se tilaus. Siitä ei saa mitään muuta etua.

Ulkomailla taaskin tulee niin työ kuin lomamatkoilla käytettyä Uberia, Lyftia, jne. Koska se on aivan helvetisti kätevämpää kuin perinteiset taksit.
- Ei tarvi miettiä mistä sen taksin tilaa, ei tarvi etsiä tolppaa, ei tarvi tietää puhelinnumeroa. Appis auki ja siitä tilaus.
- Ei tarvi kantaa käteistä tai miettiä että käykö kuskille kortti vai ei. Koska maksu menee aina sen appiksen kautta ja sieltä saa myös kuitin. (tosin tämä ei ole niinkään ongelma Suomessa missä kortti kelpaa aina)
- Ei tarvi arpoa sitä että miten selittää kuskille mihin pitää mennä. Koska päätepisteen laittaa itse kartalle niin tietää tasan tarkkaan mihin ollaan menossa.
- Ei tarvi arpoa sitä että miten kuski pääsee perille tai että kusetetaanko sua. Koska se sama kartta mihin laitat sijainnin neuvoo sille kuskille reitin. Ja se reitti piirtyy myös siihen sun kuittiin jonka saat joten jos kuski kusettaa, voit jälkikäteen tehdä reklamaation.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
"Ei tarvi miettiä mistä sen taksin tilaa" oli appien suhteen aika kaukana tuosta viime viikolla, kun kolmella softalla koitin ja lopputulos oli se sählärikuski.
No kuinka hyvin sä tiedät esimerkiksi San Josen taksikeskusten numerot? Tuut baarista jossain päin San Josea ja haluat kyydin takaisin hotellille. Voin kertoa että tuossa tilanteessa Uber/Lyft on ehdottomasti se helpoin tapa tilata se kyyti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Kommenttien perusteella taksia käyttävistä 50% on vanhuksia, 40% kännisiä ja 10% peruskansalaisia ja heinäkuusta alkaen kuskit ei löydä perille sekä taksin tilaaminen muuttuu lähes ylivoimaiseksi tehtäväksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Hauskaa kyllä miten mustavalkoisena pari postaajaa näkee tämänkin työn.

"Ei tarvi miettiä mistä sen taksin tilaa" oli appien suhteen aika kaukana tuosta viime viikolla, kun kolmella softalla koitin ja lopputulos oli se sählärikuski.
Niin, se, että tällä hetkellä taksiyrittäjien softat ovat sysipaskoja ei tarkoita, että niiden tarvitsisi olla paskoja. Lakisääteinen kartelli on ajanut siihen, ettei palvelua tarvinnut tai kannattanut kehittää tippaakaan. Markkinoiden vapautuminen on herättänyt esim. Taksi Helsingin kehittämään oman appiksensa, joka on ainakin lähtökohtaisesti Valopaskaa parempi ja ainakin mahdollistaa sen, että kuski tietää kohteen kun tilaus tehdään. Veikkaan, että hyvällä softalla saa isoissa kaupungeissa paljon tyytyväisiä asiakkaita, joita ei vittujakaan kiinnosta "paikallistuntemus" tai edes kielitaito kunhan se matka onnistuu ripeästi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Miksi en selvittäisi niitä etukäteen samoin kun nyt jouduin googlaamaan että mitkäs vitun appit taas toimikaan kehä3 suunnilla?
Paitsi että ei tarvi selvitellä jos on joku kattava palvelu kuten Uber. Tiedät että se toimii. Tiedät että saat kyydin joka on kaikella todennäköisyydellä laadukas.

Sun kokemukset on jostain juostenkustuista taksifirmojen tilausappiksista jotka eivät ole mikään end-to-end palvelu kuten Uber ja Lyft ovat.
Se että se Lähitaksin appis on paska ei tarkoita että kaikki appikset ovat paskoja ja ainoa toimiva tapa tilata taksi on soittaa keskukseen. Se vaan tarkoittaa että Lähtitaksi on tehnyt paskan appiksen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Ja ihan vaan vinkkinä sullekin, että vaikka ne appsit olisi muuten jees niin se ei tarkoita sitä että se navigointi ja paikannus toimisi aina hyvin. Liikenne on yksi helvetin iso muuttuja ja vielä on pitkä matka siihen että noi toimii kunnolla ollakseen ammattilaista parempia kaikessa. Ei ne taksikeskukset mitään naveja ylläpidä, vaan googlet ja tomtomit sitä dataa tuottaa ja ne tuottaa sitä just sen verran kun ehtivät ja jaksavat. Tämä on nähty nyt kun asustelee tuoreessa lähiössä. Vaikka antaa GPS-koordinaatteina sijaintinsa niin ei täällä kukaan osaa tulla oikeaan paikkaan jos ei ole paikallistuntemusta, vaan on tallusteltava kadun varteen joka kartasta löytyy.
Joo varmasti on tilanteita joissa on hyvä että se kuski on tavallista parempi. Mutta tuo ei tarkoita että nuo ridehailing appikset ja "amatöörikuskit" olisi joku huono ratkaisu. Valtaosassa tapauksista ne toimii hyvin. Ja jos ne tekee sen halvalla ja käyttäjäystävällisesti niin ne tulee voittamaan aivan helvetisti markkinaosuutta.
Ja tämä nähdään maailmalla. Esimerkiksi New Yorkissa, tuolla paikallistaksien Mekassa, Uber & Lyft ovat noin 10 vuodessa saavuttaneet yli 50% markkinaosuuden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Ja ihan vaan vinkkinä sullekin, että vaikka ne appsit olisi muuten jees niin se ei tarkoita sitä että se navigointi ja paikannus toimisi aina hyvin. Liikenne on yksi helvetin iso muuttuja ja vielä on pitkä matka siihen että noi toimii kunnolla ollakseen ammattilaista parempia kaikessa. Ei ne taksikeskukset mitään naveja ylläpidä, vaan googlet ja tomtomit sitä dataa tuottaa ja ne tuottaa sitä just sen verran kun ehtivät ja jaksavat. Tämä on nähty nyt kun asustelee tuoreessa lähiössä. Vaikka antaa GPS-koordinaatteina sijaintinsa niin ei täällä kukaan osaa tulla oikeaan paikkaan jos ei ole paikallistuntemusta, vaan on tallusteltava kadun varteen joka kartasta löytyy.
Eipä se paikallistuntemuskaan auta uuden alueen kohdalla. Se on sille 40v uran tehneelle Jormalle ihan yhtä vierasta aluetta kuin normaalisti naviin luottavalle Mohammedille. Kumpikin on ensimmäisellä kerralla täysin hukassa jos kerran auton navi ei osoitetta löydä ja paikka on vieras. Ja myös se Mohammed tietää seuraavalla kerralla kyseisen osoitteen nähtyään että "aijjoo, navi ei tätä aluetta tuntenutkaan". Kumpikin ehkä soittaa asiakkaalle tai kysyy joltain toiselta ensimmäisellä kerralla. Ja appiksella myös asiakas saattaa nähdä, että karttadata on puutteellista ja voi jättää viestin kuskille. Sekin voi helpottaa kyydin saamista.

Navigaattorin ei tarvitse olla jumala, vaan riittävän hyvä, kuten Googlen kartat ovat. Ei poikkeavat liikennejärjestelyt vähennä navigaattorin hyödyllisyyttä, sillä se kohde näkyy kartalla siltikin. Poikkeava liikennejärjestely tulee Jormalle ihan yhtä täytenä yllätyksenä kuin Mohammedille ensimmäisellä kerralla. Ja kumpikin muistaa iltapäivällä, jos aamulla Mansku oli poikki. Se navi vain madaltaa merkittävästi kynnystä tulla alalle. Ja hyvä niin. Paitsi katkerille kartellisuhareille.

Tuo paikallistuntemuksen glorifiointi on vähintään koomista kulta-aikojen muistelua kun taksikuskit olivat kunnon valkoisia tupakalta haisevia miehiä, jotka yöisin pänttäsivät karttoja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Hohhoijaa.

Siihen paikallistuntemukseen kuuluu paljon muutakin kuin se, että osaa sumplia siellä muuttuvien järjestelyjen keskellä.

Esimerkiksi itse matkustin kirkkonummelaisen kuskin matkassa ja se lähti tietysti ajamaan täysin tukossa olevaa sisääntuloväylää, kun tavoite oli siirtyä noin 10 kilsaa kaupungin sisällä. Oltais oltu vitusti nopeammin perillä jos se olisi ymmärtänyt mennä vanhaa tietä. Tämä on sitä paikallistuntemusta.

Sullekin voisin vielä sanoa, että ei ne asiat ole noin mustavalkoisia mitä kokoajan koitat väittää. Minä en esimerkiksi ole missään väittänyt että joku hesalainen mohammed ei osaisi ajaa taksia.
Kuulostaa ihan siltä että olisi auttanut jos kyseisellä tyypillä olisi ollut applikaatio joka olisi näyttänyt että se väylä oli täysin tukossa ja ohjannut sitten vaihtoehtoiselle reitille...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
No jos asiakas on niin kännissä että ei pysty enää käyttään appista niin tuskin se pystyy sitä kuskia muutenkaan ohjastamaan uuteen kohteeseen.
Jaa? Voin kertoa, että tuo on jokapäiväistä arkea. Ympärihumalaiset asiakkaat, jotka kyllä saavat osoitteen kerrottua ymmärrettävästi, pysyvät tajuissaan ja saattavat tehdä aivan loogisia reittimuutoksia tarkkoja osoitteita mainitsematta tai mainiten, pyörittelevät samaan aikaan älylaitteitaan ja kiroilevat, kun niiden käytöstä ei tule mitään. Puhelun tekeminenkin tuottaa usein vaikeuksia kaiken ikäisille. Enkä yhtään ihmettele nykyisten älylaitteiden käytettävyydellä.

Kommenttien perusteella taksia käyttävistä 50% on vanhuksia, 40% kännisiä ja 10% peruskansalaisia
Jos korjataan sen verran, että kyydeistä eikä asiakkaista(pieni osa asiakkaista ajaa suuren osan kyydeistä), niin olet yllättävän lähellä totuutta. Toki tuo "känniläisten" osuus on enemmistöltään selvähköä edellisessä kappaleessa käsiteltyyn verrattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Esimerkiksi itse matkustin kirkkonummelaisen kuskin matkassa ja se lähti tietysti ajamaan täysin tukossa olevaa sisääntuloväylää, kun tavoite oli siirtyä noin 10 kilsaa kaupungin sisällä. Oltais oltu vitusti nopeammin perillä jos se olisi ymmärtänyt mennä vanhaa tietä. Tämä on sitä paikallistuntemusta.

Sullekin voisin vielä sanoa, että ei ne asiat ole noin mustavalkoisia mitä kokoajan koitat väittää. Minä en esimerkiksi ole missään väittänyt että joku hesalainen mohammed ei osaisi ajaa taksia.
Googlen navigaattori näyttää varsin hyvin nykyään ruuhkat reaaliajassa ja ne vaikuttavat reittiehdotuksiin. Sitä en tiedä, käyttävätkö taksiyrittäjät (vielä) tätä dataa, mutta saatavilla se on. Tekniikka tulee eittämättä tässäkin päihittämään ihmisen paikallistuntemuksen.

Ja en väitä mustavalkoiseksi, vaan nimenomaan kyseenalaistin paikallistuntemuksen välttämättömyyden. Suurin osa taksimatkoista onnistuu aivan täydellisesti ilman paikallistuntemusta kun käytössä on toimiva navigaattori ja loput onnistuu vähällä kommunikaatiolla. Kuskien vaatimustaso laskee ja saadaan enemmän työvoimaa alalle. Itselleni tämä passaa mainiosti ja olen aina päässyt kohteeseen niin Jorman kuin Mohammedin kyydissä. Navilla ja ilman. Kertaakaan ei yönmusta kuski ole näpytellyt naviin väärää osoitetta. Ehkä puhun selkeämmin kuin keskimääräinen tämän ketjun kirjoittaja...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Kuulostaa ihan siltä että olisi auttanut jos kyseisellä tyypillä olisi ollut applikaatio joka olisi näyttänyt että se väylä oli täysin tukossa ja ohjannut sitten vaihtoehtoiselle reitille...
Auttaisi pirusti, jos kaikkien liikenneongelmien varalle olisi tarjolla ylipäänsä reaaliaikainen navigaatioapplikaatio, ja tietenkin vielä enemmän jos se saadaan integroitua applikaatiovälitysjärjestelmään. Toki tällaisen kehittämisen edellytyksenä on yleinen avoin rajapinta, jossa se data on. Tämä taas vaatii, että kaikki katutyöt ja muut häiriöt sekä näiden takia asetettavat tilapäiset katkokset, kiertotiet, kääntymiskiellot yms. lakisääteisesti ilmoitetaan etukäteen ja päivitetään reaaliajassa. Ollaan aika kaukana. Lisäksi tällaiset ratkaisut käytännössä olisivat todennäköisesti kansallisia, joten kansainvälisen välityspalvelun systeemi joutuisi sovittamaan itsensä paikallisiin systeemeihin.

Googlen tms. ruuhkadata toki jo auttaa, mutta vasta hyvin vähän verrattuna maalaisjärkeen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Ja miksi ihmeessä väki luulee että niillä Uber-kuskeilla ei olisi paikallistietämystä?
Tai jossei niillä heti sitä ole niin ne oppii aika nopeasti. Eihän nytkään uusilta taksikuskeilta odoteta mitään selvänäkijän taitoja vaan ihan perus navigointitaitoja. Taitoja jotka pystyy kyllä korvaan sillä navilla.
Sen paikallistietämyksen ne saa tekemällä töitä ja tietenkin se joka on suhannut kaupungissa viimeiset 45 vuotta tietää reitit hyvin. Mutta sitten kun se jää eläkkeelle niin se parikymppinen "perinteinen" taksikuski ei ole oikeastaan yhtään sen tietävämpi kuin se parikymppinen Uber-kuski.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Sen paikallistietämyksen ne saa tekemällä töitä ja tietenkin se joka on suhannut kaupungissa viimeiset 45 vuotta tietää reitit hyvin. Mutta sitten kun se jää eläkkeelle niin se parikymppinen "perinteinen" taksikuski ei ole oikeastaan yhtään sen tietävämpi kuin se parikymppinen Uber-kuski.
Ehkäpä joku firma keksii laittaa appikseena filtteröinnin, jos joku haluaa matkustaa vain sen vähintään 30v alalla työskennelleen kyydissä, ja maksaa siitä sitten vaikkapa 15% lisähinnan. Toki samalla joutuu hyväksymään, ettei autoa (=kuskia) heti ehkä olekaan saatavilla. Itse en ole milloinkaan tehnyt matkaa, jossa tuollaisesta olisi ollut hyötyä, mutta ehkä joku moisesta haluaa maksaa.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
No kaikissa missä olen käynyt ja niitä on kymmeniä.
Ja tulee olemaan jatkossakin kylläkin vain ja ainoastaan Kela, sote ja koulukyytien takia. Mitään muita asiakkaita siellä ei ole ja ei kuukauden päästäkään ilmesty vaikka hinnan pudottaisi puoleen. Eipä sillä että siellä pienellä paikkakunnalla pystyisi edes hintaa hirveästi pudottaa. Maalla kun on ongelma yleisesti on huono kilometri tuotto johtuen pitkistä välimatkoista. Landella kilometri juoksu pyörii tuolla 1.20€/km Helsingissä 2€/km.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
"Tamperelainen JK Taksi Tampere oy ajaa testiajoja kolmella taksilla"

Toki ei voi olettaa että lukisit uutisen ennen länkyttämisen aloittamista.
Eli kun jos saa kyydin nykyistä halvemmalla, sitä ei lasketa? Kampanjoitakaan ei lasketa? Mitäs arvon suharit laskevat hintojen laskuksi? :think: Hintojen laskeminen ei sitä siis ainakaan ole :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
No ymmärrä sitten tahallaan väärin jos se on sun mielestä hauska tapa keskustella. :kahvi:
Eikun kerro ihmeessä! Sun postauksia saa aina tulkita aika paljon kun vetelet herneen syvälle sieraimeesi milloin mistäkin, ja sitten muut saavat arvailla, mitä mahdoit tarkoittaa kun et itse viitsi asiaa avata. :think:

Eli määräaikaiset/kampanjaluoneiset hinnanalennukset eivät riitä siihen, että voidaan todeta hintojen laskeneen? Moni (nykyinen tai entinen suhari) on argumentoinut pää märkänä, että taksin ajaminen ei ole halvemmilla hinnoilla mitenkään kannattavaa ja hinnat nousevat kun vähemmillä ajoilla pitää saada riittävä tulotaso. Mutta kuinka ollakaan, nyt meillä on tullut jo useampi firma, jotka ilmoittavat nykyistä halvemmista hinnoista.

Ei kukaan voi sanoa, kuinka KAUAN joku hintataso kestää (siinäkään tapauksessa, että sitä ei kutsuta kampanjaksi/kokeiluksi/määräaikaiseksi). Tällä hetkellä kuitenkin hintoja on laskettu useamman firman toimesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
(on ne testin ajaksi laskeneet)
Juuri näin. Fixutaxi puolestaan laski aloitustaksojaan tiettyinä aikoina. Lisäksi lentokentälle matkustaminen halpeni kiinteään 35 euron hintaan. Eiköhän näitä ilmaannu lisää parin viikon sisällä. Pointtini on yksinkertaisesti osoittaa suhareille, että ainoa mahdollinen skenaario taksialan vapauttamisessa EI ole hintojen kategorinen nousu, kuten suharit ovat pitkään omassa propagandassaan esittäneet. Toki jatkamme markkinoiden seuraamista. Pian selviää enemmän :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
107
Jos taksialalla jo oleva yrittäjä kokeilee pienien matkojen ajoa noin puolella aikaisemmasta hinnasta niin kyllähän tuosta jo voi päätellä että kiristysvaraa on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Niin, kannattanee ehkä miettiä kokonaisuutta. Onko se sitten kannattavaa seistä hiljaisena aikana siellä tolpalla kun siellä tuloa kassaan tulee tasan se 0euroa kun vaihtoehtona on heittää niitä lyhyitä 4euron keikkoja?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
574

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Jos Suomen taksihinnat menisi alaas olisi hyvä koska joissakin muissa maisssa taksi maksu on suurinpiirtein Suomen bussihinta.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Joo ja niissä muissa maissa moni muukin asia on aika hitusen paljon halvempaa kuin suomessa. Haluan edelleenkin muistuttaa, että suomalainen taksi on halvempi kuin muissa pohjoismaissa vastaavat.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Niin ja niissä maissa keskimääräinen tulotaso on luokkaa satasia.
No ei nyt ihan näinkään. Bulgariassa taksikuskit koettaa aina rahasta turisteja (aina pitää sopia hinta etukäteen ja on kallista) ja Bulgarian palkkataso on heikompi kuin esim Tallinna. Tallinnassa taksi oli niin edullinen että en halunut uskoa että oli totta.

Tallinan tulotaso tänä päivänä ei ole satasia.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Pelkäänpä, että tässä käy lopuksi siten et meillä on 150 eri taksiäppiä per kaupunki ja niiden välillä pitäisi valita se mikä toimii milloinkin. Ei oikein Suomessa suharit ole tainneet ymmärtää tätä nykyaikaa ja kun näitä kommentteja lukee "finninaamaisista älypuhelinkäyttäjistä", niin huomaa et on todellakin palveluasenne kohdallaan. En tiennytkään et asiakkaan ikä on joku dealbreakeri, mut onnea vaan yritykselle. Suomalainen taksi - vittuilu kaupan päälle.

Mitä olen käyttänyt Uberia ympäri maailmaa, ei se ole ikinä tuottanut hankaluuksia missään kohtaa. Kaikki vaan toimi. Mut toki Suomessa Uberin alla on aina pelkkää rikollista, sarjakuristajaa, tummaihoista ja muuten vaan dorkaa tyyppiä. Ainoa luotettava on se 59-vuotias ylipainoinen mies, joka haisee tupakalle siinä hienossa Corolla Versossaan. Jep jep.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
En ole töissä Tallinassa niin super asiantuntija en ole palkkojen suhteen. On siellä muukin halvempaa kuin taksit. Suomessa minulla on osa-aikainen työpaikka ja muita tuloja.
Sen takia siellä on halvempaa kun palkat puolet kuin Suomessa. Sitähän tännekkin halutaan paitsi mikään ei halpene.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
girma

Hinta.fi

Ylös Bottom