Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Ruuhkat kuuluu mielestäni riskitekijöihin, eikä niitä tule maksattaa asiakkaalla. Ruuhka-aikoina vain kehnompi tilipussi ja sillä hyvä. Jos ei maistu, jättäköön auton parkkiin talliinsa.
Joo, liikenteen vaihtelu ei ole mikään riskitekijä vaan normaali työympäristön ominaisuus.

Ei kai kukaan kuvittele, että kiinteitä applikaatiohintoja tarjoava yritys ei huomioisi hinnassa kyydin arvioitua kestoa?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 261
No yksi esimerkki voisi olla se, kun haet mummon rollaattoreineen ostarin parkkihallista jouluruuhkien aikaan, ja mummon kotiosoite on parin kilometrin päässä. Eli nostelet niitä asiakkaan kasseja konttiin, autat kainalosta pitäen autoon sisään, jonottelet muun väen kanssa koko parkkihallin läpi, ja sitten käyt istumassa kolmet punaiset valot, jonka jälkeen jeesaat mummon tavaroineen ulos autosta.

Pitäisikö todella jonkun mielestä olla niin, että tästä maksetaan ainoastaan kilometrien mukaan, vaikka aikaa tähän on voinut kulua huomattavasti? Kuljettajan näkökulmasta takana voi olla puolen tunnin odottelu ennen kyytiä ja samanlainen odottelu kyydin jälkeen. Ei onneksi toki aina, mutta tässä skenaariossa kuljettaja on tehnyt enemmän työtä kuin mistä saa rahaa, mikäli aikaa ei oteta huomioon.

Lähinnä tässä käytän verrokkina asiakkaita, jotka ovat saattaneet tosissaan ihmetellä, kun kuljettaja ei laita punaisissa valoissa mittaria pauselle. Tai inttää kilometrikaupalla ennen kotia, että voisiko mittarin laittaa kiinni, kun "aina ne laittaa".
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
40
Ruuhkat kuuluu mielestäni riskitekijöihin, eikä niitä tule maksattaa asiakkaalla. Ruuhka-aikoina vain kehnompi tilipussi ja sillä hyvä. Jos ei maistu, jättäköön auton parkkiin talliinsa. :)
Realistisempi ehkä olisi että ruuhkatunteina kiinteä maksu olisi korkeampi, esim tuplat verrattuna normaalihintaan.
Asiakas voisi sitten ajoittaa matkansa ruuhkien ulkopuolelle, jos mahdollista säästäen rahaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Realistisempi ehkä olisi että ruuhkatunteina kiinteä maksu olisi korkeampi, esim tuplat verrattuna normaalihintaan.
Asiakas voisi sitten ajoittaa matkansa ruuhkien ulkopuolelle, jos mahdollista säästäen rahaa.
Huomattavasti pidemmälle kehitetty ratkaisu on ollut erilaisten sovellushintoja tarjoavien välittäjien käytössä jo pitkään. Sitä hintaa voidaan säätää paitsi matkan ja matkaan kuluvaksi arvioidun ajan perusteella, myös kysynnän ja tarjonnan perusteella. Ihan samaan tapaan kuin vaikkapa hotellivarauksen tai lentolipun hinta vaihtelee reaaliajassa näennäisen sumeasti tavoilla, joita ei asiakkaalle kerrota.

Kiinteä hintahan ei tarkoita taulukosta ja kartasta laskettua mittaritaksaa vaan sitä, että kyydin hinta vahvistetaan kyydin tilausvaiheessa.

Itse en suosi asiakkaana kiinteää hintaa enkä pidä järkevänä tarjota sitä ainoana tai selvästi ensisijaisena tapana. Kannatan kuitenkin toimintatapana sitä, että tämä mahdollisuus asiakkaalle tarjotaan. Erityisen tärkeää on, että asiakas ymmärtäisi, tilaako hän mittarikyydin vai kiinteähintaisen kyydin, ja tämän valinnan tekeminen olisi helppoa.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 891
Yksi haaste tuossa kilpailussa taksialalla on käytännön mahdottomuus. Ehkä joku joka kulkee väliä rautatieasema-pasila voisi tallentaa 10 halvan taksin numeroa muistiin ja käydä läpi listaa kuka on vapaana. Mutta kuinka kilpailun saisi täysin toimivaksi muuten kuin isojen lähitaksi/yango/Uber/taksi Helsinki välillä tms. Ellei sitten olisi yhtä appia joka kertoo lähimmät vapaat taksit ja niiden hinnat. Ja siinä olisi ainakin valtaosa takseista.

.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 383
Itsehän käytän Taksi Helsinkiä kun ei tartte arvailla auton kuntoa, kuskin seksuaalisia mieltymyksiä tai että millä perusteilla se hinta otetaan. Saatavuuskin huippuluokkaa verrattuna Uberiin.

Tosin ei kyllä ole halvin, mutta jos nyt muutaman kerran kuussa ajaa taksilla niin en mene vararikkoon jos hinta on jotain 10€ korkeampi kuin mitä se voisi olla. Lisäksi tosiaan olen valmis maksamaan hieman preemiota siitä että pääsen uudehkon Mersun kuin jonkun 2013 Toyota Priuksen takapenkille.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
40
Itsehän käytän Taksi Helsinkiä kun ei tartte arvailla auton kuntoa, kuskin seksuaalisia mieltymyksiä tai että millä perusteilla se hinta otetaan. Saatavuuskin huippuluokkaa verrattuna Uberiin.

Tosin ei kyllä ole halvin, mutta jos nyt muutaman kerran kuussa ajaa taksilla niin en mene vararikkoon jos hinta on jotain 10€ korkeampi kuin mitä se voisi olla. Lisäksi tosiaan olen valmis maksamaan hieman preemiota siitä että pääsen uudehkon Mersun kuin jonkun 2013 Toyota Priuksen takapenkille.
Tuokaan ei ole aina niin helppoa tolpalta lähtiessä, kun siellä on vaikka mitä ”taxi helsinki”, ”taksi hels1nki” yms joukossa.

Parasta on olla ottamatta tolppakyytejä, mutta esim. rautatieasemalla se on hieman haastavaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 383
Tuokaan ei ole aina niin helppoa tolpalta lähtiessä, kun siellä on vaikka mitä ”taxi helsinki”, ”taksi hels1nki” yms joukossa.

Parasta on olla ottamatta tolppakyytejä, mutta esim. rautatieasemalla se on hieman haastavaa.
Joo siis vaatiihan toi välillä että tietää mihin kannattaa mennä sitä taksia venaamaan, mutta parempi se kuin arpoa mistä löytyisi joku järkevä kyyti. Soitan aina palvelukeskuksesta sen ja nykyään niillä on ihan toimiva pikku sivusto mistä näkee reaaliaikaisesti missä auto on tulossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Suomessa jotenkin kumma tää kun joku taksifirmakin pitäisi olla kultakaivos, ministereillä ministerin palkat, siivoojalla siivoojan. Kattelin noit numeroita niin tuloksen perusteella saa joka vuosi hakea uuden ässämersun ja vanhan ajaa suoraan Kuusakoskelle. Samalla voivotellaan kun on niin kannattamatonta. Kohtuus ihan helvetin kaukana, ei tässä tarve ole kateilla, mutta tulostasokaan ei yllätä maksamillani hilloilla.
Tällaisia tarinoita ihmettelen. Liekö kopioitu jostain 2016-2018 kiukkukeskusteluista? Bernerin paketti meni jo läpi ja on ollut muutaman vuoden käytössäkin. Turha sitä enää on agitoida.

Ensinnäkin mihin ihmeeseen perustuu käsitys, että "muutaman taksiauton" tuotto olisi jotenkin ihmeellinen? Mitä ovat "noi numerot", joita "kattelit"? Joku kahdeksan invataksin firma, jossa toistakymmentä päätoimista työntekijää ja vaihtuva joukko hessuja toiveissa uusiksi kuljettajiksi? Maansiirtofirma, jonka kyljessä on yrittäjän pakkomielteestä ihan piruuttaan yksi taksimersu? Tutkitko liikevaihtoa, liikevoittoa, varoja vai kenties jonkun omistajan verotietoja?

Toiseksi mihin ihmeeseen perustuu käsitys, että tällä kuvitelmalla olisi kovasti yhteyttä taksinajon tai taksiyrittäjyyden kannattavuuteen yleisesti? Taksiautoilijat ovat yleensä osakkaita, franchise-yrittäjiä tai vastaavia yhteistyökumppaneita välittäjän/brändiyhtiön mukana. Yhä vielä heillä yleensä on tasan yksi taksiauto. Tällainen puulaaki voi olla yhden miehen sirkus tai yrittäjällä voi olla noin 1-2 työntekijää. Varsin yleistä on(perinteisesti ollut), että firmassa työskentelee päätoimisesti yrittäjä ja yksi työntekijä. Jos se ei hyvin kannata tällä periaatteella, niin miten se skaalautuu kultakaivokseksi?
Jos taksiyrittäjän tilipussi pienentynyt, niin onko asiakkaan maksama kyytihinta pienentynyt samassa suhteessa?

Jos ei niin täähän täydellinen esimerkki siitä, miten vapaa kilpailu ei johda optimitilanteeseen markkinoilla, vaan sääntelyä tarvitaan.
Uudistuksen mututuntumalta ennustettu hintoja alentava vaikutushan perustui pihien ja köyhien vähän hitaanlaisten käsitykseen siitä, että aiempi hintataso oli kallis. Ei se ollut. Se oli niin edullinen juuri siksi, että ylitarjonnalta jossain määrin vältyttiin.

Taksiliikennettä voisi jollakin tavalla pitää infraan verrattavana yhteiskunnan perusasiana, jolla ei kuulu larpata yhden välistävetäjän hillosuunnitelmalla tai asettaa sääntöjä kuin kokoomusnuorten monopoli-illassa. Sääntely tosiaan oli tarpeellista. Toki minä voisin osittain kaupunkilaisena teeskennellä, että taksipalvelu on sama asia kuin hanaolut tai muu hupipalvelu. Asiathan ovat kunnossa. Kyllä minä saan taksin, vieläpä yleensä ihan välttävän kyydin. Ei se niin haittaa, että kuluttajahinta on noussut 30% 3 vuodessa. Koko maassa asiat vaan eivät ole niin hyvin, eikä haavoittuvammilla asiakasryhmillä muutenkaan. Lisäksi alan töiden harrastajana ja aiemmin alaan perehtyneenä olen surullinen yhden kunniallisen ammatin nakertamisesta ja lähes tuhoamisesta.

Tarjonnan räjähdettyä käsiin on paha lähteä hinnoilla kilpailemaan. Jos työ on aiemmin kovien kulujen jälkeen tuottanut lapaan tavallisen duunaripalkan ja paskaduunin välimaastossa, siinä ei ole paljon hinnanpolkumahdollisuutta alunperinkään. Kun vielä kyytimäärästä leikataan vaikkapa 40% pois, samojen hintojen oletuksella kassavirrastakin lähtee 40%. Siinä on vielä vähemmän mahdollisuuksia laskea hintoja. Ja vaikka hinnat laskee niin alas, että tekee työtä firman nollatuloksella nostamatta palkkaa, ei asiakas ilmaiseksi pääse vieläkään. Se ei vaan onnistu jollain kehitysmaan lomakohteen verovapaan (mahdollisesti vielä sikäläisen valtion subventoiman) hikipajan perimällä taksalla.
Yksi haaste tuossa kilpailussa taksialalla on käytännön mahdottomuus. Ehkä joku joka kulkee väliä rautatieasema-pasila voisi tallentaa 10 halvan taksin numeroa muistiin ja käydä läpi listaa kuka on vapaana. Mutta kuinka kilpailun saisi täysin toimivaksi muuten kuin isojen lähitaksi/yango/Uber/taksi Helsinki välillä tms. Ellei sitten olisi yhtä appia joka kertoo lähimmät vapaat taksit ja niiden hinnat. Ja siinä olisi ainakin valtaosa takseista.
Niin, pitäisi saada merkittävä osa takseista ja merkittävä osa asiakkaista käyttämään samaa palvelua. Tällaisen palvelun provisio ei olisi ihan pieni. Senhän tosiaan maksaa aina asiakas.
 

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Edelleen taksit ovat halvemmat suurissa kaupungeissa. Meni noin viikko hahmottaa markkinat ja tajuta ketä käyttää. Palvelu ollut parempaa kuin mitä oli ennen uudistusta.

Uudistus on korostanut miten ainakin foorumien vanhat taksikuskit ovat hyvin rasistisia ja suorastaan ärsyttää että iso osa kyydeistä on mennyt kelakyyteinä verorahoista ylihintaan näille henkilöille.

Jos kelakyydit ajaisi Uber tai Yango niin säästöä syntyisi varmaan 20-50%

Vapaat markkinat parhaat markkinat!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Uudistus on korostanut miten ainakin foorumien vanhat taksikuskit ovat hyvin rasistisia ja suorastaan ärsyttää että iso osa kyydeistä on mennyt kelakyyteinä verorahoista ylihintaan näille henkilöille.

Jos kelakyydit ajaisi Uber tai Yango niin säästöä syntyisi varmaan 20-50%
Enpä tiedä, mitä tähän voisi vastata muuta kuin ":D".

Niinhän se just on oltava. Olisiko liikaa vaadittu selvittää perusasiat ennen kuin osallistuu keskusteluun etenkään vihamieliseen sävyyn? Ei ole vaikea selvittää, miten kelakyydit kilpailutetaan, mitä niistä maksetaan ja millaiset ehdot moiseen liikennöintisopimukseen sisältyy. Yhden pisteen vihjeenä kerron, että en aja niitä. Koska tämä on vieläkin liian vaikea, voin kertoa että ne viedään talkoilla pallit vasaralla koko ajan. Tulee nykyisellään kyllä valtiolle halvaksi, kun omavastuutkin ovat varsin korkeat. Siis kuljetusten osa tulee halvaksi, jotta säästö voidaan siirtää toimiston puolelle byrokratian kuluihin ja erilaisiin väliporsaisiin.

Ylihintaan ajetusta kelakyydistä en ole kuullutkaan. Ja vielä rasistejakin, prkl.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 469
Hienoo mennä vieläkin ammattiinsa pukeutuneena hakemaan sairaalasta asiakasta kun ei tarvitsekaan vastata osastonhoitajan kyselyihin; kuka olet, ymmärrätkö potilaan tilan, osaatko varmasti viedä kotiin asti kun henkilökuntakin näkee heti, että hakija on kantasuomalainen aito taksinkuljettaja eikä bingobangoyango.

Sori mut poliisien, pokejen, sotehenkilökunnan ja kaikkien muiden sidosryhmien mielipide on vaan täysin päinvastainen. :smoke:
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 383
Suomessa jotenkin kumma tää kun joku taksifirmakin pitäisi olla kultakaivos, ministereillä ministerin palkat, siivoojalla siivoojan. Kattelin noit numeroita niin tuloksen perusteella saa joka vuosi hakea uuden ässämersun ja vanhan ajaa suoraan Kuusakoskelle. Samalla voivotellaan kun on niin kannattamatonta. Kohtuus ihan helvetin kaukana, ei tässä tarve ole kateilla, mutta tulostasokaan ei yllätä maksamillani hilloilla.
Tästä kun otin Uudeltamaalta 100k-500k€ vaihtavat firmat joihin lukeutuu iso osa näistä 1-3 taksin yrittäjistä (joista tässä nyt on kyse koska ne ajaa näitä peruskyytejä) niin selvisi about seuraavia lukuja:

- Keskimäärin tulos pyörii nollassa ja vain 46 yritystä 234:sta on tehnyt yli 20t€ voittoa tilikaudella
- 234 yrityksen otannasta vain 24:lla oli yli 100 000€ pääomaa taseella (eli jotain mielekästä osinkoa maksettavaksi)
- Suurin osa näistä joilla enemmän pääomaa on vanhoja yrityksiä (perustettu yli 10 vuotta sitten)
- Henkilöstömäärä keskimäärin jossain 4 pinnassa (mikä vastaa tuota muutamaa autoa jonka mainitsit)
- Tuloksen ja kannattavuuden kehitys 2017 - 2019 keskimäärin tasaisesti laskevaa
- Yllättävän monelta myös puuttuu tilinpäätöksiä joka tietenkin kielii siitä että firmalla ei mene kovin hyvin

Koko maassa luvut about samoja mutta piti vähän rajata tuota otantaa kun menee omilla työkaluilla muuten vähän vaikeaks.

Poikkeuksen tähän tekee tietyt vanhat firmat tai sitten jotkut tilausajoja isolla määrällä kalustoa tekevät firmat. Kuitenkin näissä isommissa usein mennään aika isolla riskillä kuten nyt koronan aikana nähtiin kun joillain seiso pihassa 6 autoa ja leasing-laskut eteisessä maksamatta. Ja ihan turha mussuttaa että olis ostanut taseelle, jollei odota jotain tämmöistä maailmanlaajuista pandemiaa niin se on monesti huonompi päätös kuin liisata.

Eli mitähän lukuja sä nyt oot kattonut?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
71
Nyt oli hyvä topaasi noussut ylös.

Tulevana pe-la akselilla olisi tarvetta taksille, akselilla Järvenpää-Isokirkko-Itähelsinki.
Foorumisteilla kokemusasiantuntijuutta, mistä tilata?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 469
Näkyy olevan Lähitaksin aluetta, joten...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 134
Nyt oli hyvä topaasi noussut ylös.

Tulevana pe-la akselilla olisi tarvetta taksille, akselilla Järvenpää-Isokirkko-Itähelsinki.
Foorumisteilla kokemusasiantuntijuutta, mistä tilata?
Tällainen sovellus löytyi jolla voi kilpailuttaa kyydit, en ole kokeillut mutta ainahan voit testata.

 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 891
Yksi selkeä muutos vanhaan systeemiin on ainakin ollut se, että nyt tulee paljon vastaan takseja jonka kuski ei oikein osaa ajaa, hidastellaan epämääräisesti, pysähdytään keskelle tietä, vilkkua ei käytetä jne.
Toisaalta tämä olisi myös tapahtunut ilman taksimuutosta. Jos meillä on yht äkkiä kymmeniä tuhansia lähes kielitaidottomia maahanmuuttajia lisää, ei kaikki kuitenkaan voi olla siivoojia, alkaa opiskelemaan tai olla työttömiä. Paljon on valunut muillekin aloille joissa pärjää ilman opiskeluja.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Kiinteä hinta siksi juurikin, että opetelkoon hinnoittelemaan eikä ulkoistamaan tätä asiakkaalle. Eipä sitä kilpailutuksen jälkeen firmatkaan tarjoustansa voi nostaa. :D Vaan se on persnettoa/konkurs jos ei pysty hoitamaan urakkaa loppuun sovitusti. Toista se on taksareilla jotka pätee tyhjästä argumenteilla jotka tasoa mutkumutku. Välillä lyhyestä matkasta jääköön hyvä "urakkaliksa", toisinaan kehnompi.

Mun mielestä melkoisen yksinkertaista. Sovitaan että olen tyhmä enkä vaan ymmärrä, mutta eipä ole taksikuskitkaan perustelleet miksi heidän urakkansa hinnoittelu tulisi olla liukuva ilman maksimia, kun lähtökohdat tiedetään.
Ruuhkat kuuluu mielestäni riskitekijöihin, eikä niitä tule maksattaa asiakkaalla. Ruuhka-aikoina vain kehnompi tilipussi ja sillä hyvä. Jos ei maistu, jättäköön auton parkkiin talliinsa. :)
Kai sinä nyt sen ymmärrät, että jos firma myy palveluaan joissain tapauksissa tappiolla (tässä ruuhka-aikana, jos pitää olla samat hinnat aina), niin vahinko otetaan takaisin muilta asiakkailta?
Itseäni ei ainakaan huvittaisi maksella toisten kyytejä jos otan hiljaisempaan aikaan taksin alle, enkä kyllä toisaalta odota muiden maksavan sitä erotusta, mikäli jostain syystä joudun ruuhka-aikaan pirssin ottamaan. Jostain syystä koet ilmeisesti itse eri tavalla?

Aika monella alalla laskutus perustuu toteutuneeseen ajankäyttöön, vai kuvitteletko, että tilintarkastusfirma laskuttaa 10k€ liikevaihtoa vuodessa pyörittävältä asiakkaalta saman köntän kuin 10m€, jos toisen hommiin menee 10 henkilötyötuntia ja toisen 1000? Tullee melko kalliiksi pikkufirmoille.. :hmm:
Tai jos viet auton jarruremonttiin ja vm. -98 Renault meganeen vääntää uudet pysäyttimet paikalleen kolmeen tuntiin, niin vm. 2018 BMW 510:n jonka jarruja saa hieroa ja ohjelmoida kohdilleen 8 h pyydetään sama hinta kun "samasta työstä" on kuitenkin kyse?
Miksi taksikyydin kohdalla tuo hinnoittelu on väärin?

Toisaalta, jos ruuhka-aikaan ei tee muuta kuin persnettoa, niin miksi ne kuskit/yrittäjät silloin töihin edes lähtisi? Sitten, kun työstä jää jotain tekijällekin, luultavasti saatavuuskin paranee. Eikö tämä juuri ole markkinatalouden perusteita?
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Kai sinä nyt sen ymmärrät, että jos firma myy palveluaan joissain tapauksissa tappiolla (tässä ruuhka-aikana, jos pitää olla samat hinnat aina), niin vahinko otetaan takaisin muilta asiakkailta?
Itseäni ei ainakaan huvittaisi maksella toisten kyytejä jos otan hiljaisempaan aikaan taksin alle, enkä kyllä toisaalta odota muiden maksavan sitä erotusta, mikäli jostain syystä joudun ruuhka-aikaan pirssin ottamaan. Jostain syystä koet ilmeisesti itse eri tavalla?

Aika monella alalla laskutus perustuu toteutuneeseen ajankäyttöön, vai kuvitteletko, että tilintarkastusfirma laskuttaa 10k€ liikevaihtoa vuodessa pyörittävältä asiakkaalta saman köntän kuin 10m€, jos toisen hommiin menee 10 henkilötyötuntia ja toisen 1000? Tullee melko kalliiksi pikkufirmoille.. :hmm:
Tai jos viet auton jarruremonttiin ja vm. -98 Renault meganeen vääntää uudet pysäyttimet paikalleen kolmeen tuntiin, niin vm. 2018 BMW 510:n jonka jarruja saa hieroa ja ohjelmoida kohdilleen 8 h pyydetään sama hinta kun "samasta työstä" on kuitenkin kyse?
Miksi taksikyydin kohdalla tuo hinnoittelu on väärin?

Toisaalta, jos ruuhka-aikaan ei tee muuta kuin persnettoa, niin miksi ne kuskit/yrittäjät silloin töihin edes lähtisi? Sitten, kun työstä jää jotain tekijällekin, luultavasti saatavuuskin paranee. Eikö tämä juuri ole markkinatalouden perusteita?
Taksin ajaminen ja staattinen tuntityö ei jotenkin oikein mielessäni täsmää. :kahvi:

Näen takseilut enemmän urakkahommina. Mitä nopeammin, sitä nopeammin kohti uutta uutta asiakasta.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Taksin ajaminen ja staattinen tuntityö ei jotenkin oikein mielessäni täsmää. :kahvi:

Näen takseilut enemmän urakkahommina. Mitä nopeammin, sitä nopeammin kohti uutta uutta asiakasta.
Juu ja sitä halvemmalla asiakas pääsee. Loogista mielestäni..?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 134
Menevä tarjoaa parin kuukauden takuupalkkaa. Voi tietty houkutella uusia kuskeja mutta ei tästä kuskit rahoiksi lyö.

Taksiyritys Menevä kertoo ratkovansa kuljettajapulaa palkkauksella. Yritys pyrkii houkuttelemaan uusia kuskeja 2 500 euron takuupalkalla, joka koskee yhtiön mukaan ainakin kahta ensimmäistä kuukautta.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
410
Itse en näe mitään vikaa siinä että asiakasta laskutetaan autossa istumisesta. Asiakas voi valita käytöaikansa siihen kun liikenne on hänelle edullisinta, esim. arkiyöt.

Kyllähän ne kulut koostuvat ajasta ja matkasta. Eli miksei molemmista voisi veloittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Itse en näe mitään vikaa siinä että asiakasta laskutetaan autossa istumisesta. Asiakas voi valita käytöaikansa siihen kun liikenne on hänelle edullisinta, esim. arkiyöt.

Kyllähän ne kulut koostuvat ajasta ja matkasta. Eli miksei molemmista voisi veloittaa.
Koska yrittäjän riski kuuluu yrittäjälle, ei asiakkaalle
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Taksin ajaminen ja staattinen tuntityö ei jotenkin oikein mielessäni täsmää. :kahvi:
Sitten liiketaloudellinen ymmärrys ei ole kovin kehittynyttä. Taksin ajo on työvoimaintensiivistä palvelutyötä, jossa aika suuri osa liikevaihdosta menee palkkakuluun, ja silti palkka jää täkäläisellä verotuksella varsin vaatimattomaksi.

Jokaisessa työssä pitää olla jokin laskennallinen tuntiveloitus. Vaikka renki on orjana provikalla, ei hän loputtomiin tee hommia alle entisen Makuunin tuntipalkan. Taksin ajaminen on oikeaa työtä, jolla pitäisi aikuisen ihmisen pystyä jotenkin maksamaan mm. asunto ja lasten elatus. Taksinkuljettajan työtä ei voi tehdä opiskelun ohessa pari tuntia illassa silloin tällöin, eikä pienesti päissään tuntia aamuyöstä. Ei sillä että ilmaistyön teettäminen näissäkään tapauksissa oikein olisi.

Näen takseilut enemmän urakkahommina. Mitä nopeammin, sitä nopeammin kohti uutta uutta asiakasta.
Muistan ne hienot keskustelut vapauttamista edeltäviltä ajoilta. Aika moni tuli silloinkin kertomaan omia näkemyksiään taksin ajosta ja neuvomaan. Tottahan he tiesivät. Hehän sentään tekivät oikeaa työtä ja olivat ammattilaisia. Taksikuskit vain ajavat taksia eli he ovat tyhmiä. Heitä kuuluu neuvoa.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Sitten liiketaloudellinen ymmärrys ei ole kovin kehittynyttä. Taksin ajo on työvoimaintensiivistä palvelutyötä, jossa aika suuri osa liikevaihdosta menee palkkakuluun, ja silti palkka jää täkäläisellä verotuksella varsin vaatimattomaksi.

Jokaisessa työssä pitää olla jokin laskennallinen tuntiveloitus. Vaikka renki on orjana provikalla, ei hän loputtomiin tee hommia alle entisen Makuunin tuntipalkan. Taksin ajaminen on oikeaa työtä, jolla pitäisi aikuisen ihmisen pystyä jotenkin maksamaan mm. asunto ja lasten elatus. Taksinkuljettajan työtä ei voi tehdä opiskelun ohessa pari tuntia illassa silloin tällöin, eikä pienesti päissään tuntia aamuyöstä. Ei sillä että ilmaistyön teettäminen näissäkään tapauksissa oikein olisi.


Muistan ne hienot keskustelut vapauttamista edeltäviltä ajoilta. Aika moni tuli silloinkin kertomaan omia näkemyksiään taksin ajosta ja neuvomaan. Tottahan he tiesivät. Hehän sentään tekivät oikeaa työtä ja olivat ammattilaisia. Taksikuskit vain ajavat taksia eli he ovat tyhmiä. Heitä kuuluu neuvoa.
Tulisiko taksikuskeilla olla sitten jotain YAMK-tai parempaa vastaavan palkkataso? Mielestäni ei. Mikäli halajaa parempipalkkaisiin töihin, voi nähdä vaivaa sen eteen.

Kuulostaa ylipalkatulta jos taksikuskina tienaa 3k brutto, joten varaakin on laskea palkkatasoa. Mielestäni taksikuskin palkkataso tulisi olla alle 35kEUR/vuosi. Kyse ei ole taksikuskien älyllisyydestä tjsp liuskaotsaisesta tyhmyydestä, en vain näe tuota alaa sen kummempaa palkkausta ansaitsevana. Vaan ihan normi "matalapalkka" duunarin hommana.

Itse en näe mitään vikaa siinä että asiakasta laskutetaan autossa istumisesta. Asiakas voi valita käytöaikansa siihen kun liikenne on hänelle edullisinta, esim. arkiyöt.

Kyllähän ne kulut koostuvat ajasta ja matkasta. Eli miksei molemmista voisi veloittaa.

Jos haluan siirtyä reilu 2.5km matkan, en halua istua kolmea varttia taksissa ja vielä maksaa paskojen liikennejärjestelyjen aiheuttamasta tukoksesta. :D Ilman kantamuksia kävelenkin toki tai perus matkatavaroin.
 
Viimeksi muokattu:

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Taksikuskeilta oppineena jatkossa urakkahinnat liukuu itelläkin sitten kympistä sinne kolmeen kymppiin (tai vaikka 150k->450k), vaikka sillä kympillä voitettiin tarjouskilpailu. Kun lähdetään tälle "juu ei voi mitään kato ku vähä ruuhkaa on"-ajattelumallille.

Ensin taksikuski tarjoaa matkaa hintaan X mut ohhoh ku se onkin 3X.

Kohtalaisen annelista.


Autokorjaamoillakin taisi olla ettei 10% enempiä saa tarjoushinta nousta. Luiskaotsaiset taksikuskit sen sijaan vaatimassa kevyttä kolminkertaista hintaa, koska ruuhka on asiakkaan syy ja täten asiakkaan tulee maksaa. Mikäli likimain mitä tahansa viivästyksiä tulee, ei asiakas niitä maksa minulle suinkaan, ellei syynä ole yksiselitteisesti asiakkaan toiminta. Se on persnettoa se aika, yrittäjän riskiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Taksikuskeilta oppineena jatkossa urakkahinnat liukuu itelläkin sitten kympistä sinne kolmeen kymppiin (tai vaikka 150k->450k), vaikka sillä kympillä voitettiin tarjouskilpailu. Kun lähdetään tälle "juu ei voi mitään kato ku vähä ruuhkaa on"-ajattelumallille.

Ensin taksikuski tarjoaa matkaa hintaan X mut ohhoh ku se onkin 3X.

Kohtalaisen annelista.


Autokorjaamoillakin taisi olla ettei 10% enempiä saa tarjoushinta nousta. Luiskaotsaiset taksikuskit sen sijaan vaatimassa kevyttä kolminkertaista hintaa, koska ruuhka on asiakkaan syy ja täten asiakkaan tulee maksaa. Mikäli työkalut hajoaa ja viivästyksiä tulee, ei asiakas niitä maksa minulle suinkaan. Se on persnettoa se aika uusia haaliessa ja vehkeiden hinta.
Mitäpä nyt sössötät? Voit sopia matkalle kiinteän hinnan, jolloin hinta ei muutu, tai sitten mennään mittarilla, jolloin matka ja aika vaikuttavat hintaan. Lopullinen hinta molemmissa tapauksissa suunnilleen sama, mikä siis on se sinun ongelmasi? Se kun vapaassa markkinassa hinnat ei kyykänneetkään taksikuskeille kateellisen urakkapalkkaisen duunarin lompakolle sopivaksi? Voin sen verran vinkata, että siitä taksikuskin palkasta ei kannata olla kateellinen…
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Taksikuskeilta oppineena jatkossa urakkahinnat liukuu itelläkin sitten kympistä sinne kolmeen kymppiin (tai vaikka 150k->450k), vaikka sillä kympillä voitettiin tarjouskilpailu. Kun lähdetään tälle "juu ei voi mitään kato ku vähä ruuhkaa on"-ajattelumallille.

Ensin taksikuski tarjoaa matkaa hintaan X mut ohhoh ku se onkin 3X.

Kohtalaisen annelista.


Autokorjaamoillakin taisi olla ettei 10% enempiä saa tarjoushinta nousta. Luiskaotsaiset taksikuskit sen sijaan vaatimassa kevyttä kolminkertaista hintaa, koska ruuhka on asiakkaan syy ja täten asiakkaan tulee maksaa. Mikäli likimain mitä tahansa viivästyksiä tulee, ei asiakas niitä maksa minulle suinkaan, ellei syynä ole yksiselitteisesti asiakkaan toiminta. Se on persnettoa se aika, yrittäjän riskiä.
Tuo nyt vaan on laitonta taksissakin; jos jokin kiinteä hinta on ennen matkaa sovittu, niin sitten se on se hinta, vaikka lentokone tippuis motarilla eteen.. Toki yritystoimintaa jatkamaan pyrkivä yrittäjä on mahdolliset force majorit leiponut niihin hintoihin jo sisään ja loppupeleissä sujuvan kyydin asiakas maksaa enemmän.

Edit. Onko tässä väännössä nyt takana se, että haluat maksaa vähemmän aikaa vievästä kyydistä enemmän? Ei oikeen nyt avaudu..
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Tuo nyt vaan on laitonta taksissakin; jos jokin kiinteä hinta on ennen matkaa sovittu, niin sitten se on se hinta, vaikka lentokone tippuis motarilla eteen.. Toki yritystoimintaa jatkamaan pyrkivä yrittäjä on mahdolliset force majorit leiponut niihin hintoihin jo sisään ja loppupeleissä sujuvan kyydin asiakas maksaa enemmän.
Selvä, jatkossa sovin hinnan ennen kuin kapuan kyytiin. :tup:
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 383
Taksikuskeilta oppineena jatkossa urakkahinnat liukuu itelläkin sitten kympistä sinne kolmeen kymppiin (tai vaikka 150k->450k), vaikka sillä kympillä voitettiin tarjouskilpailu. Kun lähdetään tälle "juu ei voi mitään kato ku vähä ruuhkaa on"-ajattelumallille.

Ensin taksikuski tarjoaa matkaa hintaan X mut ohhoh ku se onkin 3X.

Kohtalaisen annelista.


Autokorjaamoillakin taisi olla ettei 10% enempiä saa tarjoushinta nousta. Luiskaotsaiset taksikuskit sen sijaan vaatimassa kevyttä kolminkertaista hintaa, koska ruuhka on asiakkaan syy ja täten asiakkaan tulee maksaa. Mikäli likimain mitä tahansa viivästyksiä tulee, ei asiakas niitä maksa minulle suinkaan, ellei syynä ole yksiselitteisesti asiakkaan toiminta. Se on persnettoa se aika, yrittäjän riskiä.
Yrittäjä saa hinnoittella itsensä ihan niin riskittömäksi kuin haluaa. En yhtään ymmärrä mikä tässä oikein on ongelma. Ärsyttääkö vaan miten yrittäjät hinnoittelee palvelunsa? Pitäisikö sitä jotenkin laittaa säännöstelyllä kuriin?

Oliko muuten niitä esimerkkejä taksifirmoista joilla viivan alla joka vuosi 300k€? Mainitsit että katselit semmoisia, kiinnostaa oikeasti nähdä muutama esimerkki niin voidaan tutkia tarkemmin millä fyrkalla ne ässämersut ostetaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Tulisiko taksikuskeilla olla sitten jotain YAMK-tai parempaa vastaavan palkkataso? Mielestäni ei. Mikäli halajaa parempipalkkaisiin töihin, voi nähdä vaivaa sen eteen.
On varsin hölmöä ajatella, että pitäisi muokata yhteiskuntaa siihen suuntaan, jossa opintomäärä ratkaisee jonkin työn palkkatason. Ei se tee minusta parempaa ihmistä, jos dokaan sosiaalitukien varassa. Opiskeluhan on kivaa, eikä sitä tarvitse tässä maassa edes itse maksaa vaan taikaseinä hoitaa.

Jotkut tekevät töitä kahden edestä, ja vaikkapa joku erittäin fiksu ja menestynyt LVI-urakoitsija voi olla oppitasoltaan peruskoulun keskeyttänyt - anteeksi liioittelu, yleensä rimaa hipoen amiksen tai näyttötutkinnon suorittanut, joskus pelkästään itseoppinut.
Kuulostaa ylipalkatulta jos taksikuskina tienaa 3k brutto, joten varaakin on laskea palkkatasoa. Mielestäni taksikuskin palkkataso tulisi olla alle 35kEUR/vuosi.
Eikö pitäisi olla kohtuullisen selkeää, että normaalissa taksinkuljettajan toimessa ei tietenkään saavuta tuollaisia vuosituloja tekemättä reilusti laittomia ylitöitä?

"Taksialalla" on toki harvoja toimijoita, joiden työntekijät voivat "taksinkuljettajan" nimikkeellä saada vaikka kiinteää kuukausipalkkaa tuon verran. Heidän työnsä vaativuusluokka ylittää selvästi sen, mikä se keskimäärin on samassa tuloluokassa.

Normaalin tai kuvitellun tyypillisen taksinkuljettajan ansioita ei kannata edes arvioida kuukausi- tai vuositasolla. Keskituntiansiota voi johonkin verrata, ei juuri muuta.
Taksikuskeilta oppineena jatkossa urakkahinnat liukuu itelläkin sitten kympistä sinne kolmeen kymppiin (tai vaikka 150k->450k), vaikka sillä kympillä voitettiin tarjouskilpailu. Kun lähdetään tälle "juu ei voi mitään kato ku vähä ruuhkaa on"-ajattelumallille.

Ensin taksikuski tarjoaa matkaa hintaan X mut ohhoh ku se onkin 3X.

Kohtalaisen annelista.


Autokorjaamoillakin taisi olla ettei 10% enempiä saa tarjoushinta nousta. Luiskaotsaiset taksikuskit sen sijaan vaatimassa kevyttä kolminkertaista hintaa, koska ruuhka on asiakkaan syy ja täten asiakkaan tulee maksaa. Mikäli likimain mitä tahansa viivästyksiä tulee, ei asiakas niitä maksa minulle suinkaan, ellei syynä ole yksiselitteisesti asiakkaan toiminta. Se on persnettoa se aika, yrittäjän riskiä.
Pitääkö siis maksullisesta pysäköinnistä ravintolassa, pankissa tai kampaamossa asiointia varten olla kiinteä veloitus, meni sitten 5 minuuttia tai 3 tuntia? Kun ei ole, onko se toisella maksattamista, kultakaivos vai paheksuttavaa "yrittäjäriskin puutetta"? Eikö pörssisähköä saisi myydä? Tai itse asiassa normaalissa mittariveloitteisessa kuluttajasähkössäkin on - ja siinä oikeammin on - sama juttu. Palvelun hinnan tietää vasta kun tietää, paljonko energiaa joulukuussa meni.
 
Viimeksi muokattu:

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Eipä tuolla näytä montaa yli 3k€ tienaavaa olevan, eikä myöskään avattu noita palkan sisältöjä kummemmin, mutta keskipalkka näyttää olevan ~2300€ bruttona: Taksinkuljettaja palkka - Palkkavertailu
En ota kantaa kuinka paikkansapitävä tuo on, mutta jos vaikka mediaania katsoo, niin eipä pitäs monella käydä kateeksi.

Edit. Tilastokeskuksen mukaan kokoaikaisten palkansaajien mediaaniansio oli viime vuonna 3 217 euroa, niin kyllä toi ratinpyöritys aika kauas siitä jää.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Yrittäjä saa hinnoittella itsensä ihan niin riskittömäksi kuin haluaa. En yhtään ymmärrä mikä tässä oikein on ongelma. Ärsyttääkö vaan miten yrittäjät hinnoittelee palvelunsa? Pitäisikö sitä jotenkin laittaa säännöstelyllä kuriin?

Oliko muuten niitä esimerkkejä taksifirmoista joilla viivan alla joka vuosi 300k€? Mainitsit että katselit semmoisia, kiinnostaa oikeasti nähdä muutama esimerkki niin voidaan tutkia tarkemmin millä fyrkalla ne ässämersut ostetaan.
Selailen huomenna tililtäni kenen palveluja käytin, löytyy helposti koska päivämäärä on 27.10. - toivon todellakin että katsoin väärin kannattavuuslukuja. :kahvi: Auto oli toki mainio ja kuskikin ei-maitonaamaksi oikein asiallinen. Ei harmita alkuunkaan, tienatkoon vaikka tonnin minuutissa. Mulle riittää se että henki kulkee ja terveyttäkin piisaa jossain määrin. Kateus vie kalatkin järvestä jne latteudet. Liikaa aikaa niillä jotka kerkee kadehtimaan, alkuperäinen postaukseni koski vain taksimatkan hintaa ja tapaa josta se koostuu kun matka karkeasti 2,7km.

Silmät melko ristissä nyt kun sain muita hommia tässä dataillessa päätökseen ja aamulla oravanpyörää luvassa. :joy:

ps. aika monta taksikuskia täällä puolustuspuheista päätellen :think: Turvallista matkaa!
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Selailen huomenna tililtäni kenen palveluja käytin, löytyy helposti koska päivämäärä on 27.10. - toivon todellakin että katsoin väärin kannattavuuslukuja. :kahvi: Auto oli toki mainio ja kuskikin ei-maitonaamaksi oikein asiallinen. Ei harmita alkuunkaan, tienatkoon vaikka tonnin minuutissa. Mulle riittää se että henki kulkee ja terveyttäkin piisaa jossain määrin. Kateus vie kalatkin järvestä jne latteudet. Liikaa aikaa niillä jotka kerkee kadehtimaan, alkuperäinen postaukseni koski vain taksimatkan hintaa ja tapaa josta se koostuu kun matka karkeasti 2,7km.

Silmät melko ristissä nyt kun sain muita hommia tässä dataillessa päätökseen ja aamulla oravanpyörää luvassa. :joy:

ps. aika monta taksikuskia täällä puolustuspuheista päätellen :think: Turvallista matkaa!
Niin tuossa sun alkuperäsessä keskustelunavauksessahan käy ilmi, että mitään hintaa ette olleet sopineet, etkä hinnastoakaan katsonut ennen kyytiin nousemista.. Onko se sitten noissa muissakin esimerkeissä (tilitoimisto, autokorjaamo, urakka, ym.) yrittäjän tai työntekijän vika, jos tilaaja ei kysy hintaa työlle?

Itse ajoin vuosia sitten taksia ja lähipiiriini kuuluu pari taksikuskia (tai no, toinen on yrittäjä, joka itsekin ajaa) ja olen läheltä nähnyt millaista homma oli jo ennen uudistusta, puhumattakaan sen jälkeisestä ajasta, niin ihmetyttää vaan mistä nämä kuvitteelliset mahtitulot juontaa juurensa? Onko katseltu Kovas(t)en kovimpien vuosien tuloja, vai jotain Taksi Helsingin/Lähitaksin (jotka on siis välitysyhtiöitä, ei taksifirmoja) pomojen palkkoja..?
Molempien kanssa keskusteltu monet kerrat myös nykymenosta, niin ehkä keskivertokansalaista paremmin hahmottuu tuo ala muutenkin. Melkein missä tahansa hommassa tienaa paremmin ja ennen kaikkea varmemmin perusduunarinakin. Itsellä laskennallinen KTA oli jotain 9 ja 10€ väliltä (mukana yö- ja viikonloppuvuoroja), mutta kun vaihdon tavarankuljetus hommiin, niin kiinteä tuntipalkka oli vähän vajaa 13€.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 261
Mielenkiintoista lukea täältä, miten kuljettajan hommissa tienataan 3000 euroa bruttona, ollaan keskellä kultakaivosta, ja kaikki tämä tapahtuu varmasti 37,5 h/vko vuoroilla sopivasti maanantaista perjantaihin. Tienaakohan baarityöntekijät helpot kolme tonnia, kun olutkin maksaa nykyään 8–10 euroa?

Totta kai taksin täytyy noudattaa sovittua hintaa. Jos kuljettajasi on sanonut kiinteäksi hinnaksi 30 euroa, mutta kyydin päätteeksi mittarissa on 50, ei se ole oikein. Sovelluksilla tilatessa saa kätevästi kyydille kiinteän summan.

Menevältä muuten aika paljon luvattu takuupalkan osalta. Olisi kiinnostavaa kuulla, kuinka monelle se lopulta onnistutaan taata.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Niin tuossa sun alkuperäsessä keskustelunavauksessahan käy ilmi, että mitään hintaa ette olleet sopineet, etkä hinnastoakaan katsonut ennen kyytiin nousemista.. Onko se sitten noissa muissakin esimerkeissä (tilitoimisto, autokorjaamo, urakka, ym.) yrittäjän tai työntekijän vika, jos tilaaja ei kysy hintaa työlle?

Itse ajoin vuosia sitten taksia ja lähipiiriini kuuluu pari taksikuskia (tai no, toinen on yrittäjä, joka itsekin ajaa) ja olen läheltä nähnyt millaista homma oli jo ennen uudistusta, puhumattakaan sen jälkeisestä ajasta, niin ihmetyttää vaan mistä nämä kuvitteelliset mahtitulot juontaa juurensa? Onko katseltu Kovas(t)en kovimpien vuosien tuloja, vai jotain Taksi Helsingin/Lähitaksin (jotka on siis välitysyhtiöitä, ei taksifirmoja) pomojen palkkoja..?
Molempien kanssa keskusteltu monet kerrat myös nykymenosta, niin ehkä keskivertokansalaista paremmin hahmottuu tuo ala muutenkin. Melkein missä tahansa hommassa tienaa paremmin ja ennen kaikkea varmemmin perusduunarinakin. Itsellä laskennallinen KTA oli jotain 9 ja 10€ väliltä (mukana yö- ja viikonloppuvuoroja), mutta kun vaihdon tavarankuljetus hommiin, niin kiinteä tuntipalkka oli vähän vajaa 13€.
Ajellut ennenkin tota väliä, niin 11-13e hinnan sijaan 27e hieman yllätti. :kahvi:

Aiemmin ole mitään moisia ollut. Mittarissa oli rapiat 15e jo Scandic Marinan kohdalla, Katajanokalta tuohon jokainen voi tarkistaa etäisyyden. :D

Suomeen ei mielestäni kuulu se että takseissakin arvaillaan hintaa, tori.fi hommia ne. Kyytiin ja kohti seuraavaa etappia.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Ajellut ennenkin tota väliä, niin 11-13e hinnan sijaan 27e hieman yllätti. :kahvi:

Aiemmin ole mitään moisia ollut. Mittarissa oli rapiat 15e jo Scandic Marinan kohdalla, Katajanokalta tuohon jokainen voi tarkistaa etäisyyden. :D

Suomeen ei mielestäni kuulu se että takseissakin arvaillaan hintaa, tori.fi hommia ne. Kyytiin ja kohti seuraavaa etappia.
Aa, niin siis sulla on mennyt kokonaan ohi tämä taksiuudistus? :p Tervetuloa uuteen normaaliin.:kippis:
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Aa, niin siis sulla on mennyt kokonaan ohi tämä taksiuudistus? :p Tervetuloa uuteen normaaliin.:kippis:
Tuo hintavaihtelu saman vuoden sisällä ajeltuna. En epäile taksifirmaakaan että jotenkin kummoset hinnat, täysin luotettavan kuuloinen 50-50 suomiruotti nimi omistajalla. Hyvi mittari laukkaa vaikka auto ei liiku. :joy:

Mutta mitä aiemmin kirjoittelemaani taksikuskien palkkaukseen tulee, toki jos paljon lyhyit ajoja (suuri asiakasmäärä) tai yötöitä, niin tietenkin palkkauksen tulis olla 3,5-5k jopa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 383
Tuo hintavaihtelu saman vuoden sisällä ajeltuna. En epäile taksifirmaakaan että jotenkin kummoset hinnat, täysin luotettavan kuuloinen 50-50 suomiruotti nimi omistajalla. Hyvi mittari laukkaa vaikka auto ei liiku. :joy:

Mutta mitä aiemmin kirjoittelemaani taksikuskien palkkaukseen tulee, toki jos paljon lyhyit ajoja (suuri asiakasmäärä) tai yötöitä, niin tietenkin palkkauksen tulis olla 3,5-5k jopa.
Niin, kun nyt on tehty hieno uudistus niin näin voi käydä. Päättelitkö nyt tästä yhdestä matkasta että on varaa ostaa uusi mersu joka vuosi? Tää ketju on täynnä näitä tarinoita ihan käsittämättömistä hinnoitteluista.

Jos tuli oikeasti yllätyksenä ja ahdistaa niin suosittelen käyttämään jatkossa vain Uberia koska siinä saat sen tarkan hinnan heti, kuski ja yrityskään ei tienaa juuri mitään kun uber vie jonkun 25% jo muita edullisemmasta hinnasta. Ei tartte huolehtia että käyttämäsi taksari ajaisi ensi vuonna kalliilla mersulla.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Tottakai mittari juoksee vaikka auto olisi paikallaan. Kunhan oot autossa ja matka kesken.
Tuo hintavaihtelu saman vuoden sisällä ajeltuna. En epäile taksifirmaakaan että jotenkin kummoset hinnat, täysin luotettavan kuuloinen 50-50 suomiruotti nimi omistajalla. Hyvi mittari laukkaa vaikka auto ei liiku. :joy:

Mutta mitä aiemmin kirjoittelemaani taksikuskien palkkaukseen tulee, toki jos paljon lyhyit ajoja (suuri asiakasmäärä) tai yötöitä, niin tietenkin palkkauksen tulis olla 3,5-5k jopa.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
En tiedä mitä kaikkia olin ihmetellyt, liekö useammat tilastot menneet ristiin eri asioista ja muisti teki temput.

Käyttämäni taksifirma:

4 työntekijää (tämänkin muistin väärin, oli 9 muistini mukaan)

LV 2020 933 / -121
LV 2021 434 / -32

varmaankin hankintoja tehty kun 6nro miinusta. :kahvi:

Montas vuotta premiummersulla kehtaa ammattiliikenteessä olla? Ei varmaan edes viittä?


Bonuksena google sanoi firman osalta punaisella: "suljettu pysyvästi", mutta kuitenkin löytyy YTJ:stä täysin ilman merkintöjä.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 469
Riippuu tietysti ylläpidosta ja ketkä ajaa, Suur-Uski varmaan käy hyväksi esimerkiksi ääripäästä. Neljä vuotta ja miljoona poikki Merssulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Tulisiko taksikuskeilla olla sitten jotain YAMK-tai parempaa vastaavan palkkataso? Mielestäni ei. Mikäli halajaa parempipalkkaisiin töihin, voi nähdä vaivaa sen eteen.

Kuulostaa ylipalkatulta jos taksikuskina tienaa 3k brutto, joten varaakin on laskea palkkatasoa. Mielestäni taksikuskin palkkataso tulisi olla alle 35kEUR/vuosi. Kyse ei ole taksikuskien älyllisyydestä tjsp liuskaotsaisesta tyhmyydestä, en vain näe tuota alaa sen kummempaa palkkausta ansaitsevana. Vaan ihan normi "matalapalkka" duunarin hommana.




Jos haluan siirtyä reilu 2.5km matkan, en halua istua kolmea varttia taksissa ja vielä maksaa paskojen liikennejärjestelyjen aiheuttamasta tukoksesta. :D Ilman kantamuksia kävelenkin toki tai perus matkatavaroin.
Voisin väittää että, jos taksikuski tekee 40 tuntia/viikko normaalia työaikaa niin ei varmaan tienaa edes lähelle 35k€/vuosi.

Ja eihän kukaan halua maksaa lyhyestä matkasta ja ruuhkassa seisomisesta, mutta ei varmaan kukaan myöskään haluaisi sitten ajaa ruuhka-aikana jos sitä persnetolla tarvitsisi ajaa. Eli lopputulema kun kerran tämä hieno uudistus on tehty ja kenelläkään ei ole velvoitetta olla ajossa niin varmaan sitten ruuhkaikoina taksit pitäisivät siestaa, jos eivät saisi rahaa myös ruuhkassa liikkumisessa.
Eli alat vain sitten sopimaan etukäteen tai käyttämään niitä jotka tarjoavat etukäteen hinnan.

Selvä, jatkossa sovin hinnan ennen kuin kapuan kyytiin. :tup:
Näihän ennen uudistustakin on tehty. Sovittu etukäteen summa. Varsinkin pidemmillä matkoilla, jolloin ei edes mitaria ole laitettu päälle. Nykyään vain taitaa olla turvallisempaa tehdä se aina ennen kuin nousee taksin kyytiin kun hinnat voivat olla mitä vain ja todella sekavat ainakin jos ei usein käytä taksia. Vaikka eihän tätä kukaan huomannut tulevaksi kun tämä uudistus runnottiin läpi. Paitsi kaikki jotka ajattelivat omilla aivoillaan.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
En tiedä mitä kaikkia olin ihmetellyt, liekö useammat tilastot menneet ristiin eri asioista ja muisti teki temput.

Käyttämäni taksifirma:

4 työntekijää (tämänkin muistin väärin, oli 9 muistini mukaan)

LV 2020 933 / -121
LV 2021 434 / -32

varmaankin hankintoja tehty kun 6nro miinusta. :kahvi:

Montas vuotta premiummersulla kehtaa ammattiliikenteessä olla? Ei varmaan edes viittä?


Bonuksena google sanoi firman osalta punaisella: "suljettu pysyvästi", mutta kuitenkin löytyy YTJ:stä täysin ilman merkintöjä.
Veikkaan että tuossa persnetossa on kyse koronasta ja taksilain muutoksesta. Kun laki muuttui tuli takseja tolpalle niin paljon että eihän niitä asiakkaita riittänyt kaikille ja tulot putosivat noin kolmanneksella. Kiinteät kustannukset eivät pudonneet. Kun covid iski päälle pahasti tulot putosivat siitä edelleen pudonneesta puolella. Mutta ne kiinteät kustannukset eivät edelleenkään pudonneet mihinkään paitsi jos niitä alettiin karsia isolla kädellä kuten tuossa oli ilmeisesti tehty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 697
En ole koskaan ostanut kyytiä (Yandex) Yango- merkkiseltä venäläistaustaiselta firmalta. Ja tuskin ostankaan.
Mutta varmaan joku rohkeampi on? Kertokaas nyt ihmeessä kuinka teitä vietiin? :cool:
Hyvin vietiin. Käytin Yangoa Pietarissa, kun kävin siellä pari vuotta sitten viikonloppulomalla. Toimii aivan kuten Uber. Eli hienosti. Suomessa olen ehkä kerran käyttänyt - ei ollut mitään ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 697
Mitä nyt olen heikäläisten ajotyylejä Suomessa katsellut, olet ollut onnekas :smile:
Mutta et ole siis ollut kyydissä? Anyway, ihan normaalisti ajoivat ne kerrat kun noita käytin. Ei ollut mainittavaa eroa Taksi Helsingin kuskien ajotyyliin. Perille pääsin elossa ja ilman tarvetta oksennuspussille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 208
Viestejä
4 194 576
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom