Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Taksien saatavuus on parantunut dramaattisesti isojen kaupunkien viikonloppuöinä. Ennätys taisi olla vuosituhannen vaihteessa pikkujouluaikaan kun Oulussa oli -25C pakkasta, navakka viima ja takseihin neljän tunnin jonot lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Siinä oli ilmeisesti useampikin naisihminen palelluttanut itsensä kun oli juhlavaatteissa liikkeellä eikä ollut tajunnut varautua sellaisessa kelissä tuntikausia ulkona jonottamassa kyytiä.

Nykyään takseja on viikonloppuöisinkin pilkun aikaan jonossa.

Ymmärrän hyvin että monella pienellä paikkakunnalla on käynyt päinvastoin eikä taksia tahdo saada millään.
Toisaalta kyllä isossakin kaupungissa on tapahtunut myös kehitystä huonoon suuntaan. Arkiöisin kun on tullut junalla Ouluun, niin on ollut taksi hakusessa. Soittamallakin on mennyt joskus lähemmäs puoli tuntia, ennen kuin on auto tullut paikalle. Tämä kokemus ennen koronaa. Ja kieltämättä pienen otoksen perusteella aiempaa useammin kuljettaja ajaa pari euroa kalliimpaa "maisemareittiä" meille.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
143
Mutta varsinainen "El Classico" kun syöpäsairas sukulaiseni ajatettiin Savosta Töölön sairaalaan erikoishoitoon kelataksilla. Matkaa yli 350 km.
No lentämällä olisi päässyt silloin alle 100 e / suunta, mutta ehei. Ei se Kelalle sovi. Kivempi maksella monta sataa kyydistä taksille. No sentään oli oikea taksi mennessä, sitten paluumatka olikin muutamaa päivää myöhemmin varsinainen...

Kas kun Kela-taksia ei meinattu saada millään noinkin pitkälle matkalle jostain syystä.
Oli tammikuu ja harvinainen pakkaskeli etelässäkin. Sitten monen tunnin lupailun ja odottelun jälkeen löytyi jostain virolainen kuski ja paku jonka "takapenkille" sukulainen survottiin makuulleen. Ja huom! ei ollut todellakaan mikään paarikyyti.

No siinä sitten kylmästä hytisten tehtiin 7 tuntia matkaa, kun ei oikein lämppäri toiminut autossa ja varsinainen pihvi: Sukulaiseni maksoi kuskille perillä omavastuun 25 euroa ja lopun piti tulla sitten Kelalta.
Jälkeenpäin kävi ilmi, että kyseessä ollut "vironkyyditys" ei ollut edes Kelan hyväksymä firma... mahtoi varmaan kuskia vituttaa ajella yli 700 km 25 e palkalla? :)
Sääliksi käy tuollaisia asiakkaita, mutta pääsi pieni hörähdys tuosta maksusta. Tiedän yhdellä paikka kunnalla olevan yksi paaritaksi. Tekee mukavaa tiliä kun voi ajaa paikkakunnan ja keskussairaalan väliä niin paljon kuin jaksaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
719
Tää väitteesi meni aikoinaan ohi, joten vastaan nyt:

Höpö höpö. Yli tunnin tauot on palkallisia. Ne kun muutetaan työajaksi.

......

Jos joku tietää paremmin, kuulisin mieluusti lisää :p
Lukaisin äkkiseltään tuota työehtosopparia, yli tunnin tauot on taukolisää, jota ei lueta tai muuteta työajaksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Nappasin jonkun satunnaisen taksin Lahden asemakeskukselta pari viikkoa sitten, matkalla isoon ja tunnettuun kauppaan Lahden reunalla. Oli aika haipakkaa kyytiä. Kuski ei täysin tunnistanut, mihin ollaan menossa, mutta onistui yhteen kolmesta navigaattoristaan ohjelmoimaan oikean osoitteeseen. Sitten vedettiinkin kaasu pohjassa valoista valoihin ja kun hetken joku ajoi vasenta kaistaa 50 km/h 60/kmh alueella, meni kuskilla hermot. Hiillosti edellä ajavaa ihan persuksessa, kirosi minkä ehti ja lopulta kun edelläajava väistyi, kiihdytti itse about 80 km/h nopeuteen samantien.

Mukava mies kyllä minun suuntaan oli, hinta oli kohtuullinen ja kyytipelinä toiminut mersu tarjosi mukavaa kyytiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Nappasin jonkun satunnaisen taksin Lahden asemakeskukselta pari viikkoa sitten, matkalla isoon ja tunnettuun kauppaan Lahden reunalla. Oli aika haipakkaa kyytiä. Kuski ei täysin tunnistanut, mihin ollaan menossa, mutta onistui yhteen kolmesta navigaattoristaan ohjelmoimaan oikean osoitteeseen. Sitten vedettiinkin kaasu pohjassa valoista valoihin ja kun hetken joku ajoi vasenta kaistaa 50 km/h 60/kmh alueella, meni kuskilla hermot. Hiillosti edellä ajavaa ihan persuksessa, kirosi minkä ehti ja lopulta kun edelläajava väistyi, kiihdytti itse about 80 km/h nopeuteen samantien.

Mukava mies kyllä minun suuntaan oli, hinta oli kohtuullinen ja kyytipelinä toiminut mersu tarjosi mukavaa kyytiä.
Loistokyyti. 5/5. Jos vielä puhui kohtuullista englantia, niin papukaijamerkki päälle. Laatu on selvästi parantunut Bernerin uudistuksen jälkeen. :smoke:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 256
Mitäs hemmettiä se edelleen joidenkin "Bingo-Bango" autojen kylkiteippauksissa oleva "alk. 3 €" tarkoittaa?

Veikkaan seuraavaa skenaariota:

1. Bongo on kadun varressa parkissa.
2. Avaat takaoven ja istut takapenkille
3. Maksat "kuskille" 3 euroa käteisellä, koska "kortipaate ei toimia"
4. Poistut toisesta takaovesta ulos raittiiseen ilmaan "matkailusta" virkistyneenä

Jos joku tietää paremmin, kuulisin mieluusti lisää :p
Toi tarkoittaa sitä, että tilatessa auton Yangolta sovelluksella joku ihan lyhyt pyrähdys saattaa jäädä siihen kolmeen euroon. Eli siis käytännössä lähtömaksua ei ole, kun taas esimerkiksi Lähitaksilla se on 3,90.

Pari kertaa on joku junnu tullut kysymään, vienkö jonkun lyhyen etapin parilla eurolla, kun "Yangokin vie". Ei vaan ole järkeä olla ilmaiseksi töissä.

Kadulta tai tolpalta ottaessa lyhytkin kyyti tosin saattaa olla paljon kalliimpi, sillä Yango ja useat muut uudet toimijat veloittaa lyhyistä kyydeistä 20 euroa pohjalle.

Kiinnostavaa nähdä, milloin lopulta noi Yangon hinnat lähtee nousuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Okkee, nyt alan käsittämään. Sitä en tosin ymmärrä miksi vain harvoissa niiden autoissa on tuo mainittu, lopuissa "lataa sovellus".
Mahdollisesti(ja tuollaisen jämäfirman tapauksessa hyvin uskottavasti) aggressiivisiakin mainosteippauksia on eri ikäisiä eri päiviltä. Tämä yhdistettynä siihen, että viranomaisten tulkinnat jo lakisääteistä hinnastoa koskien vaihtelevat villisti saa aikaan teorian. Luulisin, että tuollainen "alkaen(halvin minimiveloitus x)!!!11" olisi vanhempi jo pois vedetty mainos. Tuollaistahan voisi joku väittää harhaanjohtavaksi markkinoinniksi tai vastaavaksi. Vaihtoehtoisesti tuo saattaa olla se uusin maku, jota vasta kokeillaan.

Kiitos mulkuille erityisesti paskalain "korjaussarjasta", joka pakotti "esimerkkihintaan". Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että perinteinen hinnoittelumalli tuli laittomaksi. Esimerkkihintaahan ei voi määrittää tarkasti 15 minuutin 10 kilometrin kyydille, jos aika- ja matkataksa vuorottelee, vaan loppusummalla on tietty vaihteluväli(joka ei olisi ihan valtava). Esimerkkihinnan idea tässä nykyisessä muodossaan on kuitenkin perseestä. Kukaan ei varmasti suunnittele menevänsä 10 kilometrin päähän siten, että matka kestää tasan 15 minuuttia tai jos ei kestä, vaatii saada perillä istua autossa vielä hetken kuin mykkä paskalla jottei pääse liian halvalla, tai vaihtoehtoisesti ihmettelee korkeampaa hintaa kun matkan keskinopeus yllättäen jäikin alle 40 km/h. Esimerkkihinnan perusteella ei ole yhtään helpompi arvioida oman matkansa hintaa kuin hinnoitteluperustetta tulkitsemalla. Oikeasti se vain johtaa harhaan.

Perinteistä taksoitusta(kin) kuitenkin käyttivät sellaiset rehelliset brändit, joiden hintatasosta asiakkailla oli joku haju. Nyt sitten asiakkaalla ja käytännössä usein kokeneella kuljettajallakaan ei ole etukäteen juuri hajua siitä, mitä matka lopulta maksaa, eikä edes siitä mikä reitti on edullisin. Tietysti tämä ei ole yhtä suuri ongelma niille brändeille/välityksille, jotka trendikkäästi siirtyivät "euron kilometri ja euron minuutti aina" -tyyliseen taksoitukseen jo aiemmin, enkä sano että tämä on väärä tai huonompi ratkaisu. On silti pelkkä huononnus ja kiusaamisen jatkamista luoda säädös ja tulkinta, jotka estävät perinteisen hinnoitteluperusteen.

Kiinteä hinta on yksi vaihtoehto, joka kiertää(ei ratkaise) osan näistä ongelmista ja tarjoaa muutakin etua. Se valitettavasti luo vastapainoksi uusia ongelmia samaan aikaan.

Harvoin kukaan edes katsoo virallista hinnastoa mennessään luotettavassa maineessa olleen taksin kyytiin, ja randomien kyytiin menevät tuskin osaavat edes lukea. Kääntäen taas joku neropatti voi alkaa tutkailla tolppakyytihinnastoa noustessaan tilattuun taksiin - joka siis voi olla ihan muulla tavalla hinnoiteltu palvelu. Aikanaan meillä oli tähänkin tahallaan rakennettuun ongelmaan melko helppo ja pitkälle kehittynyt ratkaisu. Se on nyt menetetty.

Minua ei asiakkaana vähääkään kiinnosta etukäteen tietää matkan hintaa. Minua kiinnostaa tietää mikä on hinnoitteluperuste ja arvioida, onko se kohtuullinen/edullinen/järkevä. Samoin kuljetusta tuottavana osapuolena: sillä ei ole itsessään mitään merkitystä, paljonko yhden laskun loppusumma on. Oleellista on se, että työstä veloitetaan järkevällä perusteella sellaista rahaa, että urakka keskimäärin kannattaa verrattuna kustannuksiin ja ajankuluun, ja samaan aikaan silti keneltäkään ei kiskota törkyhintaa. Tietysti joidenkin ajatusmaailmassa tuo jälkimmäinen osa unohtuu - eihän meillä muuten olisi tukholmalaistyylisiä vapaita yrittäjiä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 818
Luulen, että suurinta osaa ihmisistä - itseni mukaan lukien - kiinnostaa nimenomaan sen yksittäisen matkan hinta, ei se mistä se muodostuu.
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
184
En ole koskaan ymmärtänyt miksi asiakas ei voi tietää matkan lopullista hintaa etukäteen. Ts. tämä aika-elementti. Ei tosiaan paljon kiinnosta miten hintansa laskevat, vaan se mitä minä joudun siitä pulittamaan. Asiakkaana en halua kantaa hintariskiä, vaan haluaisin sen olevan palveluntuottajan ongelma. Uskoisin käyttäväni taksia enemmän, jos tarjonta perustuisi pääosin kiinteään hintaan. Kaikki tämä hinnoittelun epäselvyys vain altistaa kaikelle kusetukselle mikä on todella iso leima koko alalle, ainakin minun päässäni.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 889
En ole koskaan ymmärtänyt miksi asiakas ei voi tietää matkan lopullista hintaa etukäteen. Ts. tämä aika-elementti. Ei tosiaan paljon kiinnosta miten hintansa laskevat, vaan se mitä minä joudun siitä pulittamaan. Asiakkaana en halua kantaa hintariskiä, vaan haluaisin sen olevan palveluntuottajan ongelma. Uskoisin käyttäväni taksia enemmän, jos tarjonta perustuisi pääosin kiinteään hintaan. Kaikki tämä hinnoittelun epäselvyys vain altistaa kaikelle kusetukselle mikä on todella iso leima koko alalle, ainakin minun päässäni.
Aika monella alalla hinta perustuu arvioon homman kestosta. Sitten kuluttajansuoja antaa hieman pelivaraa yrittäjälle jos hommassa meneekin hitusen enemmän aikaa kuin arvioitu. Aika moni uberin tyylinen antaa suht tarkan hinnan tilatessa. Noin muuten aika karkeasti voisi sanoa, että kaikki työt joista maksetaan ennalta sovittu könttähinta, on laskettu yläkanttiin.
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
184
Aika monella alalla hinta perustuu arvioon homman kestosta. Sitten kuluttajansuoja antaa hieman pelivaraa yrittäjälle jos hommassa meneekin hitusen enemmän aikaa kuin arvioitu. Aika moni uberin tyylinen antaa suht tarkan hinnan tilatessa. Noin muuten aika karkeasti voisi sanoa, että kaikki työt joista maksetaan ennalta sovittu könttähinta, on laskettu yläkanttiin.
Totta kai riski leivotaan hintaan! Aivan samoin kuin aika-arviot vedetään varman päälle myös mm. psykologisista syistä. Mielestäni vain koko alaa vaivaa todella suuri huijaamisen kulttuuri, hintapolitiikalla sitä voisi yrittää suitsia. Uberit mielestäni hyödyntävät tätä varsin sujuvasti. Missä muulla alalla on muodostunut "tukholman taksit" tason käsitteitä? Noh puhelinmyynnissä ehkä, mutta ei mulla siivouspalveluiden ostamiseen liittyen samanlaisia mielleyhtymiä tule, vaikka on samankaltaista matalan koulutustason duunia.

Toki jos matkojen hinta olisi luokkaa "aivan sama" ei se niin justiinsa olisi mitä se maksaisi. Vaan ei taida toteutua tässä maassa, mikä lienee ehkä ihan hyvä asia isommassa kuvassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Luulen, että suurinta osaa ihmisistä - itseni mukaan lukien - kiinnostaa nimenomaan sen yksittäisen matkan hinta, ei se mistä se muodostuu.
Monia tosiaan kiinnostaa, ja tätä kysyntää varten on alettu tarjota etukäteen laskettuja sopimushintoja. Se ei kuitenkaan ollut puheenvuorossani keskeisintä, kuulunko vähemmistöön.

Kun menen Lidliin ostoksille, minua ei kiinnosta etukäteen tietää, paljonko loppusumma kassalla on. Välitän vain siitä, että saan haluamani tuotteet ehjinä järkevään hintaa kohtuullisessa ajassa ulos kaupasta.

Ja vaikka tämän lyttäisi huuhaana, niin perusteltu kritiikki esimerkkihintaa kohtaan pysyy.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Monia tosiaan kiinnostaa, ja tätä kysyntää varten on alettu tarjota etukäteen laskettuja sopimushintoja. Se ei kuitenkaan ollut puheenvuorossani keskeisintä, kuulunko vähemmistöön.

Kun menen Lidliin ostoksille, minua ei kiinnosta etukäteen tietää, paljonko loppusumma kassalla on. Välitän vain siitä, että saan haluamani tuotteet ehjinä järkevään hintaa kohtuullisessa ajassa ulos kaupasta.

Ja vaikka tämän lyttäisi huuhaana, niin perusteltu kritiikki esimerkkihintaa kohtaan pysyy.
Lidli esimerkkisi meni väärin. Oikeasti se menisi niin, että sinua ei kiinnosta se hyllyssä olevan tuotteen hinta, vaikka hinta olisi siinä lapussa näkyvillä. Vastaava uber yms takseissa. Tilaat pitsan mutta sinua ei kiinnosta tietää etukäteen, mitä se maksaa. Vasta ovella saat tietää pitsan hinnan, kun kuljetuksen aika, bensan hinta, toimitusalue, verot yms laskettu. Luulen, että useimmat muut eivät toimi noin, vaan mielellään tietävät kokonaishinnan ennen diilin hyväksymistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
En ole koskaan ymmärtänyt miksi asiakas ei voi tietää matkan lopullista hintaa etukäteen.
Nykyään tosiaan joillakin palveluntarjoajilla voi.

Tämä ei aina ole kovin käytännöllistä yksinkertaisesta syystä - asiakas ei nimittäin aina voi tietää etukäteen haluamansa palvelun laajuutta. Määränpäät muuttuvat, lähtöpaikalla odotetaankin osaa matkustajista vartti, kesken matkan päädetäänkin noutaa ihan eri suunnalta joku kyytiin, ja lopulta seurue haluaa pistäytyä pikaruokalan autokaistalla. Vielä tämän jälkeen käydään keskustelua siitä, kuka tulee kenenkin luokse yökylään.

Kaikki eivät matkusta meidän tapaamme selkeitä A-B siirtymiä. Lisäksi meilläkin tämän tästä unohtuu jotain matkasta jolloin käännytäänkin melkein periltä takaisin. Kiinteähintainen palvelu ei sisällä tätä vaan seuraa lisäveloitus. Jotain siihen voidaan sisällyttää, esimerkiksi 5 minuutin vatulointi lähtöpaikalla. Jo pelkästään tämä tarkoittaa, että järkevästi hinnoitellen se kiinteähintainen palvelu on keskimäärin kalliimpi. Se on yksi syy, miksi haluan mieluummin matkustaa mittarihintaan.

Toki myös mittarihintaan voidaan sisällyttää jokin määrä maksutonta odottelua lähtöpaikalla. Sekin tarkoittaa että tämä on rahallisesti siirretty muuhun hintatasoon. Minä maksan mieluummin siitä, jos minua joka sadas kerta odotellaan kuin joka kerta siitä, että puolta asiakkaista odotetaan aina.

Lidli esimerkkisi meni väärin. Oikeasti se menisi niin, että sinua ei kiinnosta se hyllyssä olevan tuotteen hinta, vaikka hinta olisi siinä lapussa näkyvillä.
Ei, ei mennyt. Kyllä minä katson ne tuotteiden hinnat ja tiedän, montako ostan. Ihan samoin kuin taksia käyttäessäni selvitän hinnoitteluperusteet ennen palvelun tilaamista.

Tosin kilohintaan ostamani tuotteet jätän punnittavaksi vasta kassalla, koska ei kiinnosta sentilleen. En myöskään tiedä tarkkaa summaa ostoskoriin kertyneistä tuotteista, koska en ole Savant-autisti vaan tavallinen. Samoin kuljen joskus taksilla tietämättä tarkkaan, montako kilometriä tai minuuttia määränpäähän on.
Vastaava uber yms takseissa. Tilaat pitsan mutta sinua ei kiinnosta tietää etukäteen, mitä se maksaa. Vasta ovella saat tietää pitsan hinnan, kun kuljetuksen aika, bensan hinta, toimitusaika, verot yms laskettu.
Eipä kuluttajille myytävissä palveluissa yleensäkään hinnasto ota kantaa yrityksen kuluihin ja hinnat ilmoitetaan valmiiksi verotettuina.

Käytännössähän kotiinkuljetuspizza on nykyään kaikin tavoin kätevintä maksaa etukäteen, mutta tästä ei voida johtaa että sama koskisi kaikkia palveluita. Taksimatkakin on kyllä joskus kätevää maksaa tai ainakin tasahinnoitella etukäteen kuten se pizza.

Tästä palataan siihen, että minua ei kiinnosta tarkka hinta etukäteen. Se on vain preferenssi tai oikeastaan tietyn preferenssin puute. Tietenkin minua kiinnostaa etten tule riistetyksi ja samoin se, mikä vaihtoehto on keskimäärin edullisempi hyödykkeiden ollessa vastaavia tai normini mukaisia.

En minä baariin ryyppäämään lähtiessänikään tiedä, mitä reissu tulee maksamaan. Minua kiinnostaa rahallisesti vain paikan hintataso, muut kriteerit ovat aineettomia. Olisihan se aika hölmöä vaatia saada maksaa etukäteen illan "kolme tuoppia ja pikkusuolaiset", saati sitten "levoton känni jonka rakennusaikaa en ole vielä päättänyt, laittakaa mittari päälle sitten kun urakka ylittyy".

Eri asiakkailla on tietenkin erilaisia toiveita, ja kiinteän sopimushinnan tarjoaminen on hyvä optio. Se ei kuitenkaan ole mikään toimiva yleinen käytäntö.

Jotkut asiakkaat haluavat tietää tarkalleen, että kyyti maksaa esimerkiksi 22,68 koska heidän koko varallisuutensa sillä hetkellä on 24,81. Ihmiset suhtautuvat kuluttamiseen, rahaan ja sijoitusten hallintaan niin eri tavoin.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 466
Tuo on juurikin näin. Vaikka sanotaan, että A > B eikä mitään odotteluja niin useasti se kusee. Menee odotteluksi, eiku käydäänki vielä C ja hei, pitää palata uudelleen B...

Sano siinä sitte, että ei se sovittu 15€ käykään, koska sinä muutit suunnitelmaa. Siksi taksamittari on olemassa, se kertoo lopputuloksen, vaikka kuinka systeemit eläisi alkuperäisestä. Ja jos kuski ei vie sovitulla hinnalla, vaikka asiakas ei itse pidä sovitusta kiinni niin kuski on mulkku. Tämän takia omat köntät on +20% mittaria isommat tai mennään mittarilla, munhan etuni ei ole tehdä sulle huippudiilejä omalla rahapussillani.
Kohtuus on ohjenuorana, talkoot yritystoiminnan varjolla ei.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Seurannut tutun työskentelyä pikku paikkakunnalla. Homma menee juurikin näin. Terveyskeskuksesta mummo koittaa päästä pyörätuolilla 2km päähän kotiin niin taksit järjestäen hylkäävät kyydin. Tuota samaa kyytiä sitten keskus ehdottaa vähän väliä, kun ei ketään ota.

Älyttömältä kuullostaa myös paluukyytien lopetus. Ennen jos taksi vei sairaalaan 70km päähän niin sai kyydin myös takaisin. Enää näin ei ole. Taksi ajaa sairaalalle ja vastaanotto kestää 15min niin potilas tulee toisella taksilla takaisin eli kaksi ajaa peräkkäin sen 70km kotipaikkakunnalle. Toinen tyhjänä ja toinen asiakkaan kanssa, josta sitten kotiin kyydittänyt jatkaa takaisin sinne sairaala paikkakunnalle tyhjänä. Tässä tulee 140km turhaa ajoa.
Huomauttaisin kuitenkin että tässä tulee kaksi keikkaa entisen yhden sijaan. Ja kaksi taksia vieraalla paikkakunnalla ja sieltä sitten körötellään tyhjänä kotiin viimeistään vuoron päätteeksi kun kuinkahan todennäköistä on paluukyydin saaminen . Eli välistävetofirma tienaa :) Ja kukahan ne mahtaakaan omistaa..
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 383
Hinnat on laskenu, autokanta nuorentunut, saatavuus parantunut. Palvelun tasokin parantunut huomattavasti, kuskit ei mm. nykyään enää puhu puhelimessa jonkun kaverin kanssa kyydin aikana, lisäksi suurin osa osaa Suomea ja tietää missä on esim. Espoo ja Vantaa kun lähdetään Helsingin keskustasta. Harmaata taloutta ei esiinny eikä taksibisneksen ympärille ole muutenkaan ilmaantunut mitää lieveilmiöitä kuten asiakkaiden seksuaalista häirintää tai yliveloittamista.

Pikkujouluruuhkassakaan ei kukaan joudu jonottamaan liian kauaa, paitsi ainakin viime vuonna joutui jonottamaan mutta se on sivuseikka.

Ivailut sikseen. On kyllä huvittavaa kun tässä ketjussa naureskeltiin ajatukselle että seksuaalirikokset lisääntyisi taksikuskien keskuudessa, oli suoraan sanoen aivan naurettava idea ja pelottelua.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
27.10.2021 katajanokalta Rautatieasemalle, eli n. 2.6km mapsin mukaan. Hinta 27,xx eur.

Totesin että juuh ocays, en ole jaksanut vielä reklamoida. Jotenkin typerältä tuntuu maksella liikenteessä pönötyksestä. Satoi aika hyvin niin en viitsinyt 4x24pack kanssa ratikalle kävellä. Olikohan joku intialainen tjsp ja puhui kyllä Suomea. Aiemmin aina valinnut vitivalkoisen kuskin ja hinta ollut ihan muuta. Ennenkin tuota väliä tullut ajettua tänä vuonna ja hinta ollut 10-13e. Tsekkasin kyl taksifirman tiedot ja aikas muhkua tiliä tekee, en ihmettele tol rahastuksella. :D Joku suomenruotsalainen nimi omistajataholla ja olikohan 6 työntekijää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 132
27.10. katajanokalta Rautatieasemalle, eli n. 2.6km mapsin mukaan. Hinta 27,xx eur.

Totesin että juuh ocays, en ole jaksanut vielä reklamoida. Jotenkin typerältä tuntuu maksella liikenteessä pönötyksestä. Satoi aika hyvin niin en viitsinyt 4x24pack kanssa ratikalle kävellä.
Ei se ole tyhmä kuka pyytää vaan se kuka maksaa..... On tämä taksikusetus tyritty kiitos Bernerin.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
27.10.2021 katajanokalta Rautatieasemalle, eli n. 2.6km mapsin mukaan. Hinta 27,xx eur.

Totesin että juuh ocays, en ole jaksanut vielä reklamoida. Jotenkin typerältä tuntuu maksella liikenteessä pönötyksestä. Satoi aika hyvin niin en viitsinyt 4x24pack kanssa ratikalle kävellä. Olikohan joku intialainen tjsp ja puhui kyllä Suomea. Aiemmin aina valinnut vitivalkoisen kuskin ja hinta ollut ihan muuta. Ennenkin tuota väliä tullut ajettua tänä vuonna ja hinta ollut 10-13e.
Oliko siis eri hinta kuin hinnastossa mutta silti maksoit?
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Oliko siis eri hinta kuin hinnastossa mutta silti maksoit?
En kysellyt mitään, oli lennot yms takana Tallinnaan ja tulossa laivalla yli, josta matka jatkui vielä. En katsonut km hintoja, eikä ole aiemmin tullut mitään tilanteita joissa reklamaatiota tarvis. Nauratti lähinnä, aika jutkumeno imo. Varmaankin periatteen vuoksi tulis kitistä taksifirmalle? Julkisil pääasias Helsingis liikkunut koska helppoa.

Ei jaksas viron hinnanarvausleikkejä taksimatkoissa, Suomessa.

Päivitin aiempaa viestiäni, kello taisi olla n. 18:30 tuolloin kun ajelin. Mutta tuskin se 5-10e/km on kuitenkaan. :kahvi:
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
En kysellyt mitään, oli lennot yms takana Tallinnaan ja tulossa laivalla yli, josta matka jatkui vielä. En katsonut km hintoja, eikä ole aiemmin tullut mitään tilanteita joissa reklamaatiota tarvis. Nauratti lähinnä, aika jutkumeno imo. Varmaankin periatteen vuoksi tulis kitistä taksifirmalle? Julkisil pääasias Helsingis liikkunut koska helppoa.

Ei jaksas viron hinnanarvausleikkejä taksimatkoissa, Suomessa.

Päivitin aiempaa viestiäni, kello taisi olla n. 18:30 tuolloin kun ajelin. Mutta tuskin se 5-10e/km on kuitenkaan. :kahvi:
Kannattaa varmaan ensin tutustua siihen hinnastoon ja verrata sitä kuittiin, ja jos eroavaisuuksia on niin vasta sitten tehdä reklamaatio. Kyllä ne hinnat tuota luokkaa voi olla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 256
Kannattaa aina tilata sovelluksella tai sitten kysyä kuljettajalta kilometri- ja aikaveloitus sekä lähtöhinta. Nykyään se lähtötaksa lyhyillä matkoilla saattaa näillä riippumattomilla kuljettajilla olla vaikka 20 euroa.

Ymmärrän kyllä, että pitkän päivän jälkeen jossain satamassa ei jaksa alkaa Excelin kanssa selvitellä hintoja. Siinä tapauksessa se sovellus tai ihan perinteinen Taksi Helsinki/Lähitaksi on hinnan suhteen turvallisempi valinta.

Näitä asioita tulee edelleen pari vuotta uudistuksen jälkeen seliteltyä asiakkaille viikoittain.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Kannattaa varmaan ensin tutustua siihen hinnastoon ja verrata sitä kuittiin, ja jos eroavaisuuksia on niin vasta sitten tehdä reklamaatio. Kyllä ne hinnat tuota luokkaa voi olla.
Jotain remonttiahan kauppatorin nurkalla oli tuolloin, joka aiheutti ruuhkia ja mittari juoksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Kannattaa varmaan ensin tutustua siihen hinnastoon ja verrata sitä kuittiin, ja jos eroavaisuuksia on niin vasta sitten tehdä reklamaatio. Kyllä ne hinnat tuota luokkaa voi olla.
Nykylain mukaan hinnastossa pitää näkyä esimerkkihinta ja hinnaston pitää olla oikeassa takasivuikkunassa tarralla näkyvissä. Jos ei näy, älä mene kyytiin. Jos näkyy niin tyyliin 26-34€ 10km/15min matkalta on ihan ok ns. Normaali hintataso.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
646
Ei ehkä ihan maaliin mennyt taksiuudistus. Saatavuus huonompi, hinnat vaihtelee (voi olla paljon isompi tai sitten ei), kuskien taso tippunut (paikallistuntemus ja ajotaidot) ja kirskikkana kakun päälle vielä seksuaaliset ahdistelut. Mikä taksimiehiin on mennyt??
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 668
Ei ehkä ihan maaliin mennyt taksiuudistus. Saatavuus huonompi, hinnat vaihtelee (voi olla paljon isompi tai sitten ei), kuskien taso tippunut (paikallistuntemus ja ajotaidot) ja kirskikkana kakun päälle vielä seksuaaliset ahdistelut. Mikä taksimiehiin on mennyt??
Kirjoitatko nyt PK-seudusta vai koko Suomesta? Ei täällä keskisuomessa ole mitään ongelmia ollut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Mikä on muuttunut? Oma mielipide lukematta ketjua:
- En koskaan tajua hintoja, ja vaikka tajuaisinkin, ne ei silti päde.
- Palvelunumeroissa vastaa aina joku jota ei kiinnosta työnteko ja jos kiinnostaakin niin jollain oudolla ylipirteällä tavalla.
- Rautatieasemalla autot on sikin sokin.
- Yango ajaa päin vittua. Siellä taitaa ajokortittomuus olla vaatimuksena.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Nykylain mukaan hinnastossa pitää näkyä esimerkkihinta ja hinnaston pitää olla oikeassa takasivuikkunassa tarralla näkyvissä. Jos ei näy, älä mene kyytiin. Jos näkyy niin tyyliin 26-34€ 10km/15min matkalta on ihan ok ns. Normaali hintataso.
"Saat palvelua esim. tällä hinnalla, mutta voi olla muutakin".

Ilmankos en ole tajunnut hinnoittelua.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
"Saat palvelua esim. tällä hinnalla, mutta voi olla muutakin".

Ilmankos en ole tajunnut hinnoittelua.
Jännä juttu että kehitysmaa Ukrainassakin ollaan edellä, apista hinta sinne mihin on menossa ja mistä lähdössä ja klik, kuski tulee. Sekä soittaakin jos myöhässä edes 5min. Käteisen/korttien kanssa ei tarvitse puljata.

Suomessa typerintä että mittari juoksee ruuhkissa jonottaessa. Liikaa muuttujia tässä maassa hinnoittelussa ja kummallista hinnanarvailuleikkiä. Yrittämisen riski ulkoistettu täysin asiakkaalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
- En koskaan tajua hintoja, ja vaikka tajuaisinkin, ne ei silti päde.
Oikeatkin taksifirmat ovat pahimmillaan sekoittaneet systeemin niin huolella, ettei edes kuljettaja tajua.

Asiakkaan näkökulmasta on tärkeää hahmottaa, että kirjalliset hinnastot ikkunoissa ja muuten autossa tarkoittavat tolppa- ja kädenheilutuskyytejä. Tilaushinnasto voi olla aivan erikseen, ja sama fyysinen auto voi hoitaa useiden eri välittäjien eri tavoin hinnoiteltuja ajoja. Ja tämä siis vielä puhuttaessa laillisista, asiallisista ja ammattimaisista takseista. Koijarit erikseen.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 818
Itsehän käyn isolla kirkolla ehkä pari neljä kertaa vuoteen. On tää rautatientorin meininki aikamoista. Ei millään pahalla jne. mutta en välttis jaksa tuosta hypätä kyytiin.



Näyttää ihan kuin jossai Somaliassa oltais.
Todella oksettava ilmiö kaikkien osapuolten kannalta. En ole missään muussa maassa törmännyt vastaavaan
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Todella oksettava ilmiö kaikkien osapuolten kannalta. En ole missään muussa maassa törmännyt vastaavaan
Varmaakin se ero että kun suojaväriä päällä niin kukaan ei puutu tässä maassa vaan hyssytellään.

Todennäköisesti pelkurisuomi on ainoa maa jossa tuollaisen annetaan edes tapahtua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Jännä juttu että kehitysmaa Ukrainassakin ollaan edellä, apista hinta sinne mihin on menossa ja mistä lähdössä ja klik, kuski tulee. Sekä soittaakin jos myöhässä edes 5min. Käteisen/korttien kanssa ei tarvitse puljata.

Suomessa typerintä että mittari juoksee ruuhkissa jonottaessa. Liikaa muuttujia tässä maassa hinnoittelussa ja kummallista hinnanarvailuleikkiä. Yrittämisen riski ulkoistettu täysin asiakkaalle.
Varmaakin se ero että kun suojaväriä päällä niin kukaan ei puutu tässä maassa vaan hyssytellään.

Todennäköisesti pelkurisuomi on ainoa maa jossa tuollaisen annetaan edes tapahtua.
Kyllähän tämä rappiotila aika monia ahdistaa, mutta kiukuttelu ei auta, eikä etenkään pelkkä kiukuttelu. Ensin pitäisi selvittää itselleen, mikä on ongelma ja mistä se johtuu. Niitä on tietenkin iso läjä, pieniä syitä kuhunkin monia ja muutama tai pari isompaa liki monoliittista täyskatastrofia.

Nyt ollaan niin vakavien asioiden äärellä ettei pidä sortua esittämään, että vaikkapa puuttumattomuus olisi erityisesti suomalainen ongelma tai että taksimafiat saati asiakkaiden rullaaminen olisi keksitty just nyt Suomessa 1.8.2018 jälkeen. Ei ole. Toki ne ovat saapumassa tänne Bernerin uudistuksen takia, mutta se on eri asia. Tämä ei ole "vain Suomessa" -juttuja vaan jokseenkin vastakohta ja varsin umpimähkäinen surkea sattumusten sarja. Ennen asiat olivat juurikin Suomessa varsin mallillaan.

Varsinkaan aikataksa ei edes mitenkään liity ongelmaan eikä ole mikään uusi juttu. Se on vähän samantasoinen rutinan aihe kuin se, että takseissa on renkaat alla ja kuljettajalla takki päällä. Se ei myöskään "poista yrittäjäriskiä". Suomessa on nyt viime vuosina tapahtunut taksialalla kaikenlaista, eikä syynä ole edes ensisijaisesti covid. Taksiyrittäjien kurmootus on ollut sellaista kyytiä, että lainausmerkeissä toistamani fraasi ei juurikaan voisi olla kauempana totuudesta.

Keskustelu erilaisista hinnoitteluperusteista(ennalta määrätty vs. perinteinen vs. samanaikainen matka+aika) on paljon helpompi ja yksinkertaisempi aihe kuin nämä todelliset ongelmat. Sen ei pitäisi aiheuttaa varsinaista kiukkua, eikä se kuulu samaan pöytään kuin saatavuusongelmat, huono organisointi, kaaos markkinoilla, kielitaidottomuus, ammattitaidon katoaminen tai varsinainen rikollisuus kuten taksimafiat, väkivalta ja kilipäiden ahdisteluhommat.

Jokainen varmaankin myös ymmärtää ainakin selvinpäin ja rauhallisesti asiaa katsoen, että tuskin nyt ihan itäisen Euroopan kriisipesäkkeidem tasolla pelataan. Niinköhän se siellä aina toimii ihan viimeisen päälle. Tietenkin kun on millä mällätä ja vakiintunut vapaa markkina, ison kaupungin siisteillä alueilla ja hienoissa hotelleissa saa turvallisen tai ainakin sen tuntuisen taksin monessa kehitysmaassakin. Vastaavasti Suomi ei ole sama kuin pääkaupungin basaariaukio tai taksiton pikkukunta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 256
Toisaalta ihan mielelläni itse kuljettajana saan palkkaa myös matkaan kuluneesta ajasta. Totta kai pyrin ammattitaidon turvin ennakoida ruuhkia ja muita tulppia, mutta välillä sitäkin käy (tai kävi ennen pandemiaa), että muutaman kilometrin matkaan menee paljon aikaa. En kuitenkaan hyväntekeväisyyttä ratin takana tee, vaikka ymmärrän ettei se mittarin nouseminen asiakkaasta aina mukavalta tunnu.

Vähän kuten Tonnin Seteli jo totesi, se ei kuitenkaan ole päällimmäisenä näistä taksialan ongelmista.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Toisaalta ihan mielelläni itse kuljettajana saan palkkaa myös matkaan kuluneesta ajasta. Totta kai pyrin ammattitaidon turvin ennakoida ruuhkia ja muita tulppia, mutta välillä sitäkin käy (tai kävi ennen pandemiaa), että muutaman kilometrin matkaan menee paljon aikaa. En kuitenkaan hyväntekeväisyyttä ratin takana tee, vaikka ymmärrän ettei se mittarin nouseminen asiakkaasta aina mukavalta tunnu.

Vähän kuten Tonnin Seteli jo totesi, se ei kuitenkaan ole päällimmäisenä näistä taksialan ongelmista.
Niin tuossakin on taas se, että jos kaikilta veloitettais sama hinta pelkän matkan perusteella, niin sitten ruuhkattomaan aikaan kulkevat maksaisivat nykyistä enemmän, koska jostain se työntekijän käyttämän ajan kustannus otetaan, eikä firmat kovin pitkään pyöri persnetolla (lukuunottamatta joitain riskirahoitteisia firmoja, joissa käytännössä tungetaan rahaa pohjattomaan kaivoon siinä toivossa, että se joskus saadaan kannattamaan, tai myytyä voitolla)..
Ei kai mikään firma veloita 3 tunnin hommasta samaa kuin 1 tunnin..?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 383
Eikö tän keskustelun taksifirmojen hinnoittelusta pitänyt loppua tähän uudistukseen? :D Nyt kun on vapaa hinnoittelu niin ei vieläkään kelpaa. Nyt niitä "mafioita" ei enää ole olemassa ja vapaat markkinat määrittävät hinnoittelun.

Tuliko jollekin yllätyksenä että monet taksifirmat eivät halua ottaa riskejä että auto seisoo ruuhkassa ilman maksua?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 466
Vanhan aika//matka hinnan käyttäminen alkoi olla päätepisteessä, koska varsinkin yöajan lähtö oli kipurajalla. Nyt se on psykologisesti helpompi sulattaa kun lähtö on pienempi, mutta lopputulos silti ihan ok yrittäjän kannalta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Eikö tän keskustelun taksifirmojen hinnoittelusta pitänyt loppua tähän uudistukseen? :D Nyt kun on vapaa hinnoittelu niin ei vieläkään kelpaa. Nyt niitä "mafioita" ei enää ole olemassa ja vapaat markkinat määrittävät hinnoittelun.
Niin, tämänhän piti ratkaista kaikki ongelmat heti ja lopullisesti, tai ainakin parantaa palvelun tasoa ja laskea hintoja, joissa oli olevinaan jokin paha vika. Etukäteen rutisijoille kerrottiin, että näin ei käy. Kartelli oli ostokartelli, eli julkinen taho saneli hinnan, ei palvelua myyvä taho.

Yksittäisen termin osalta mainittakoon, että taksimafia kannattaisi viimeistään nyt tässä keskustelussa palauttaa siihen sen todelliseen merkitykseen. Sillä toki muutaman vuoden takaisessa huutokuorossa tarkoitettiin vanhassa systeemissä toimivia kunnollisia yrittäjiä, mutta se oli hyötyidioottien puhetta ja Bernerin narratiivi. Oikeat taksimafiat toimivat mafiamaisesti, ovat vanha ilmiö ja näitä mätäpaiseita on esiintynyt Suomessa vasta viime vuosina hajanaisesti.

Vanhan aika//matka hinnan käyttäminen alkoi olla päätepisteessä, koska varsinkin yöajan lähtö oli kipurajalla. Nyt se on psykologisesti helpompi sulattaa kun lähtö on pienempi, mutta lopputulos silti ihan ok yrittäjän kannalta.
Toki tämä on ihan pätevä huomio - toisaalta perinteisen hinnoittelun estäminen osana "korjauspakettia" on syvältä perseestä. Varsinaiset ongelmathan ovat muualla kuin siellä, mitä byrokraatit halusivat nähdä rakastuessaan esimerkkihintaleikkiinsä.

Korotettu lähtömaksu oli viime aikoina korkea, mutta toisaalta sitähän jätettiin jo korottamatta. Senkin reaalihinta olisi siis nyt lievempi kuin 5-7 vuotta sitten.

Mainittakoon myös, että perinteinen mittarin käyntitapa on sekin mahdollista yhdistää vaikkapa pienempään lähtörahaan ja minimiveloitukseen, tai käyttää pohjana kiinteälle hinnoittelulle. Itse asiassa jopa helpommin hahmotettavalla tavalla. Optimi laskutusperuste raa'an tuotannollisesti ajatellen se ei ole, myönnettäköön. Sanoisin silti, että sen kanssa voisi elää.
 
Viimeksi muokattu:

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Ite va näen sen niin että taksin tehtävä on viedä paikasta toiseen, km taksa ja sillä siisti. Vai että pitäisi vielä ajastakin alkaa maksamaan :D leipokoon sen siihen km hintaan. Tässähän se yrittämisen riski juurikin, mikäli ei firmalle ajoja tule, niin firmaa ei tarvita ja takseja silloin jo tarpeeksi tai esimerkiksi hinnoittelu liian kova. Firma nurin ja kohti uusia seikkailuja.

Mutta nyt asiakkaana hinnanvaihtelu klo 09-21 välillä voi olla sen 200%, eli kolminkertainenkin totutusta.


Suomessa jotenkin kumma tää kun joku taksifirmakin pitäisi olla kultakaivos, ministereillä ministerin palkat, siivoojalla siivoojan. Kattelin noit numeroita niin tuloksen perusteella saa joka vuosi hakea uuden ässämersun ja vanhan ajaa suoraan Kuusakoskelle. Samalla voivotellaan kun on niin kannattamatonta. Kohtuus ihan helvetin kaukana, ei tässä tarve ole kateilla, mutta tulostasokaan ei yllätä maksamillani hilloilla.

Ratikka kulkee jatkossakin niin kauan kuin omat jalat kantaa, ei tarvi arvailla hintaa. :)


Onko se taksisuharin ammatti oikeasti niin korkeakoulutettua ja ylitsepääsemättömän vaativaa, että kannattavuus on ok vasta kun vuositasolla 300kEUR alkaen jää taskuun muutamalla autolla? En ole toimistoduunari, vaan ihan hiki tulee välillä vaikka vältellä yritän.

Taisi olla viime vuoden tulos 700k, tartteepi tarkastella uusiksi kun maltan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 679
Ehdottomasti pitäisi olla hinta aika tarkasti tiedossa ennakkoon, mieluiten kiinteä hinta. Jotkut palveluntarjoajat tämän jo tarjoavatkin. Joka tapauksessa hintaraja/-haarukka pitäisi aina olla selvillä ennen kuin matkan aloittaa, se rajoittaisi huijaamisen mahdollisuuksia aika hyvin. Ja siksi itse suosin appiksella tilaamista ja maksamista.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Ehdottomasti pitäisi olla hinta aika tarkasti tiedossa ennakkoon, mieluiten kiinteä hinta. Jotkut palveluntarjoajat tämän jo tarjoavatkin. Joka tapauksessa hintaraja/-haarukka pitäisi aina olla selvillä ennen kuin matkan aloittaa, se rajoittaisi huijaamisen mahdollisuuksia aika hyvin. Ja siksi itse suosin appiksella tilaamista ja maksamista.
Kiinteä hinta siksi juurikin, että opetelkoon hinnoittelemaan eikä ulkoistamaan tätä asiakkaalle. Eipä sitä kilpailutuksen jälkeen firmatkaan tarjoustansa voi nostaa. :D Vaan se on persnettoa/konkurs jos ei pysty hoitamaan urakkaa loppuun sovitusti. Toista se on taksareilla jotka pätee tyhjästä argumenteilla jotka tasoa mutkumutku. Välillä lyhyestä matkasta jääköön hyvä "urakkaliksa", toisinaan kehnompi.

Mun mielestä melkoisen yksinkertaista. Sovitaan että olen tyhmä enkä vaan ymmärrä, mutta eipä ole taksikuskitkaan perustelleet miksi heidän urakkansa hinnoittelu tulisi olla liukuva ilman maksimia, kun lähtökohdat tiedetään.
Ruuhkat kuuluu mielestäni riskitekijöihin, eikä niitä tule maksattaa asiakkaalla. Ruuhka-aikoina vain kehnompi tilipussi ja sillä hyvä. Jos ei maistu, jättäköön auton parkkiin talliinsa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
646
Todella oksettava ilmiö kaikkien osapuolten kannalta. En ole missään muussa maassa törmännyt vastaavaan
"Hauskaa" tässä on se että Suomessa taksialalle on juuri tehty iso ja hyvin suunniteltu muutos (ja siitähän tämä ketjukin on), mutta homma ei edelleenkään toimi. Tai toimii se jotenkin mutta kuten tästä ketjusta näkee niin kehitettävää olisi. Ja tosiaan toi hauskuus että luulisi että muutoksilla olisi otettu pari askelta fiksumpaan suuntaan mutta yleinen fiilis on että ne askeleet on taidettu ottaa sivulle tai ehkä takaviistoon. Positiivista tässä kai on se että kaikenlaista yrittäjää nyt mahtuu alalle ja on erilaisia puhelinäppejä (täähän on nykypäivää) löytyy..ja ilmeisesti myös taksin saatavuus monessa paikkaa aiempaa parempi. Mutta toisaalta taksien saatavuus monella paikkaa onkin sitten huonompi, perinteisillä taksiyrittäjillä tilipussi pienentynyt, laatu heikentynyt, hinta epäselvää, seksuaaliset häirinnät ja jopa raiskaukset johon taksi-ihmiset syyllistyy on lisääntyneet! (uskomatonta, taksiuudistus tuonut tällaisenkin vivahteen). Että ei tää ihan niinku strömssössä ole tainnut mennä.
 
Liittynyt
14.03.2017
Viestejä
182
taksiyrittäjillä tilipussi pienentynyt, laatu heikentynyt
Jos taksiyrittäjän tilipussi pienentynyt, niin onko asiakkaan maksama kyytihinta pienentynyt samassa suhteessa?

Jos ei niin täähän täydellinen esimerkki siitä, miten vapaa kilpailu ei johda optimitilanteeseen markkinoilla, vaan sääntelyä tarvitaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 039
Viestejä
4 189 664
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom