Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Minusta silläkin on jokin yhteiskunnallinen arvo, jos jossain maassa voi turvallisin mielin mennä taksiin tietäen etukäteen, että jonkin asteinen omavalvonta on olemassa, jotain vaaditaan ja firma on jollain tasolla reguloitu eikä mikä tahansa raiskausmuilutusvaunu. Toki myös on ihan kiva tietää etukäteen, mitä se maksaa paikkakunnasta tai teipeistä riippumatta. Tämä arvo on nyt ymmärretty sen jälkeen, kun se on iäksi menetetty. Siirryimme yhdellä elämän osa-alueella räkäsarjaan. .
Entinen oli räkäsarjaa asiakkaan näkökulmasta. Jos tilasit taksin, ei ollut mitään tietoa tuleeko auto vai ei? Mikään asiakaskokemus ei ole vituttanut niin paljon kuin entinen taksijärjestelmä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Entinen oli räkäsarjaa asiakkaan näkökulmasta. Jos tilasit taksin, ei ollut mitään tietoa tuleeko auto vai ei? Mikään asiakaskokemus ei ole vituttanut niin paljon kuin entinen taksijärjestelmä.
Ainakin täällä meillä päin kerrottiin puhelimessa ihan aika-arvio milloin se auto tulee, tai sen sai jopa tilattua haluamalleen ajankohdalle. Koskaan ei ole jättänyt tulematta, enkä kyllä ole kenenkään tutunkaan kuullut sitä koskaan valitelleen.. Tosin taksikeskuksissa on/oli eroja alueittain, jossain päin maata palvelu saattoi olla ihan sysipaskaa, toisin kuin täällä.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Valopilkusta näki entisenkin systeemin aikaan oikein näppärästi, onko auto tulossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Miksi taksimatka pitäisi saada maksettua etukäteen?
Vähentää tehokkaasti mahdollisuuksia kusettaa asiakasta ja että tulisi yllättävä hinta kun ei osannut arvioida taksan perusteella hintaa. Eikä edes tarvitse olla maksua etukäteen, mutta kirjallisesti (appi) sovittu yläraja sille matkan hinnalle. Tästä(kin) syystä Uber on ollut tiennäyttäjä.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
853
Joo no etukäteen lukkoonlyöty hinta appissa riittää mulle. maksaa sitten appin kautta tai suoraan kortilta perillä. Voihan sen matkan toki etukäteenkin maksaa, mutta silloin syytä olla joku tunnettu operoija(Taksihelsinki, Kovanen,Lähitaksi etc) nämä siis Hki, muualla muut...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
777
Kokeilin viime vuonna taksikuskin työtä vajaa kahden kuukauden verran. Suosittelen olemaan kokeilematta, ellette tunne geneettistä vetoa alaan. Palkka on surkea ja työajat äärimmäisen järjettömät, ellei kuski ole saanut sovittua esim. 2 vuoroa viikossa.


Monissa firmoissa painostetaan kuljettajaa ajamaan tolkuttomia työaikoja. Itselläni luki sopimuksessa selvästi 40h/viikko, mutta pomo pyysi kokeilemaan 4x12h päivävuoroa ja 2 päivää vapaata, jonka perään 4x12h yövuoroa. Sanoi että pyydä vähentämään, jos et jaksa. Muutaman viikon jälkeen pyysin vähentämään niin sieltähän tuli vittuilua:"Oletsä jotenkin rajoittunut?". Vastasin että olen.
Pomo vähensi seuraavalla viikolla 41 tuntiin, mutta laittoi sitä seuraavalle viikolle 66 tuntia. Kahtena viimeisenä päivänä olin nukahtaa useaan kertaan rattiin, sekä lähellä ajaa jalankulkijoiden yli suojatiellä.
Siitä yli viikon sairaslomalle, enkä sen jälkeen ole taksia ajanut. Kävin kysymässä poliisilaitoksella, mitä pystyisivät tekemään tuollaiselle firmalle, joka ajattaa kuskia tietoisesti yliväsymyksen rajoille. Poliisi sanoi, ettei heillä ole valtuuksia tehdä mitään ja kehoittivat ottamaan yhteyttä Aluehallintovirastoon. Sinne lähti taksifirmasta raporttia työturvallisuuden vaarantamisen takia. Tähän päivään mennessäkään eivät ole saaneet vastattua. Asian käsittely on kuulemma kesken yli vuoden jälkeen. Poliisi saa kieltää ajossa tavattua kuskia jatkamasta ajoa ja he voivat vaatia ajopäiväkirjat nähtäväksi, joista näkyy työajat.

Yksi tuttu on ajanut aiemmin keikkatyöntekijänä taksia monen vuoden ajan eri firmoissa. Sanoi että täysin ylimitoitetut työajat on monissa firmoissa ongelmana ja myös itse työ on täysin järjetön. Mielummin kannattaa ajaa bussia, jossa maksimityöaika on 40h/viikko, eikä yhtään yli. Palkka lähemmäs 3 tonnia/kk.

240h/kk istumatyötä auton ratissa vie terveyden ja raunioittaa fyysisen kunnon ja tuo on monissa taksifirmoissa normaali työaika kokoaikaiselle työntekijälle. Kannattaa varoa koko taksialaa niin P******esti.
Liikunnallisena ihmisenä en ymmärrä yhtään, millä geeneillä taksikuskit selviävät tuollaisesta terveydellisestä rääkistä.

Uskoin, että taksiuudistus lisäisi suomalaiskuskien kysyntää, mutta Helsingin satamissa basaaritaksit kelpasivat ihmisille sen verran hyvin vielä viime vuonna, johon totesin itsekseni, että ajakaahan niillä jatkossakin ihan mielin määrin. Ei liikuta, vaikka ajattaisivat kunnolla ylimääräisiä mutkia saadakseen suurempaa taksaa, eikä liikuta myöskään otsikoidut iloiset tapahtumat Asema-aukiolla ja hieman muuallakin.
Itsepähän kansa äänesti päättäjänsä, jotka pilasivat taksialan ja aika monta muutakin asiaa. Luulisi kansan ymmärtävän, että vanhoja korruptiopuolueita ja niiden edustajia äänestämällä saa korruptiota ja huonoja päätöksiä.

Koskaan en ole kolaroinut autolla, joten ehkä en osannut tarjota tylsyyden sijaan riittävästi jännitystä taksimatkalle, kuten eteläiset lajitoverimme, joten on viisasta antaa parempien kuljettajien hoitaa homma. ;)

Itse en käytä taksia, joten taksiuudistuksen epäkohdat eivät juuri koske minua. Toki korjaisin asian, jos olisin yksivaltias, mutta sitä on turha jossitella enempää.

Kuskin näkökulmasta takseja on huomattavasti liikaa ja uudet kuskit saavat varautua laihoihin palkkapusseihin tyyliin 5 e/h.


Tarkoituksenani oli mennä töihin kilpailijalle, mutta tuosta kokemuksesta jäi niin kestoällöttävä olo, ettei hommasta tule mitään. Kyseessä on kuitenkin asiakaspalvelutyö.
Kesällä työssä saa istua muutenkin tyhjänpanttina ilman ajoja ja palkkaa, koska monet ihmiset mielummin kävelevät, käyttävät sähköpotkulautaa, tai pyöräilevät(mm. kaupunkipyörillä). Koronan saapuminen viimeisteli päätöksen. Onneksi vapaaehtoisia työhön löytyy enemmän kuin liikaa altistamaan itseään tartunnalle, joten minun ei tarvitse.




Ps. korttimaksujen ja ennakkomaksujen aikakaudella juuri kukaan ei heitä edes pientä tippiä käteisenä(1 euro), joten siitä kaikki alalle haaveilevat hakemaan lisämotivaatiota. Käteisen aikakaudella moni jätti kuulemma osan, tai jopa kaikki vaihtohilut kuskille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tarkoituksenani oli mennä töihin kilpailijalle, mutta tuosta kokemuksesta jäi niin kestoällöttävä olo, ettei hommasta tule mitään. Kyseessä on kuitekin asiakaspalvelutyö.


Siinähän tuo virhe pääsi tapahtumaan, kun uusi kuljettaja meni ihan asioikseen McJobiin. Ansiotaso on toki auttamatta kehno ja nykymarkkinalla perseestä ja työ on omalla tavallaan rasittava, mutta varsinainen riisto on vain työnantajasta kiinni.

Alaa kokeilevalle tärkein neuvo onkin mennä töihin ihan normaalille vaatimattomalle yksinyrittäjälle eikä mihinkään nuorten höpläyttämisellä miljoonaimperiumia tavoittelevalle konkurssiin vääjäämättä ryömivälle kojootille. Kun uskaltaa soittaa parille rekryävälle ehkä erikoiselle tyypille, löytyy kyllä työpaikka, jossa voi sopia inhimilliset(ei normaalit mutta inhimilliset) työajat. Se pari vuoroa viikossa on sekin aika tavallinen järjestely.

Enkä nyt tarkoita mitään villiä taksia vaan silti ihan mainstream-välittäjän franchisessa toimivaa yrittäjää. Sellainen, jolle tulee kepin ja satunnaisen oman luurin lisäksi tai mielellään ensisijaisesti kyyti alueen markkinajohtajan kuluttajabrändin välityksestä, ehkä myös toissijaisen välityksen kautta. Eikä haittaa jos saa myös kunnallistahon vammais- ja mummukyytiä. Kelavälityksen osalta on vähän aluekohtaista, onko sillä niin väliä kuuluuko yrittäjä sen piiriin. Tapauskohtaisesti kuljettajana voisin jopa nimenomaan haluta, että ei.

Jo vuosien takainen kokemukseni on, että riistofirmoissa oli töissä lähes yksinomaan kesähessuja. Ne, jotka kestivät alalla, siirtyivät pikku hiljaa oikeaan taksiin töihin. Muut saivat äkkiä tarpeekseen ja tilalle tuli uusia kesähessuja. Satunnaiset vanhemmat työntekijät tai esimiehet ajoivat vähän parempaa keikkaa sikäli kun omia bisnespremiumennakkovarauksia oli, ja kesähessut istuivat odottamassa seuraavaa pubiruusua; 12 euroa kiitos, hupsista kuset. Paikallisessa neropatti-alanvaltausfirmassa teoriassa autot siistittiin hyvin, koska samalla nakkipalkalla ne muka pestiin talleilla sisältä ja päältä joka vuoron päätteeksi. Ajatus kaunis, kalusto oikeasti saastaista ja silloin kun amatöörin kyytiin mustalla mersulla uskalsi, siellä haisi. Tämä kultakaivos-bisnesidea on kaukana haudatusta ja varmasti joku liikenero keksii sen aina silloin tällöin uudelleen. Bemmiversio ei kaatunut keväällä koronaan vaan omaan mahdottomuuteensa. Toki tämä kiinailmiö vei takseilta urakat jo selvästi ennen poikkeustilaa, mutta silti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
Toveri puhuu asiaa. Sekin kannattaa muistaa että elämäntilanteiden vaihdellessa se mikä viime kuussa sopi hyvin, ei ehkä ensi kuussa olekaan niin hyvä juttu ja päinvastoin. Suunsa avaamalla saattaa saada juuri sellaista vuoroa kuin on kulloisellakin hetkellä tarpeen. Itselleni tärkeintä on homman vapaus, olipa se sitten näennäistä tai todellista. Taloudelliset reunaehdot asettavat vapauden rajat :)

Ai niin, ennen kuin koronapaska iski tosissaan tuulettimenlapaan, tuli luvattua kyytiä murottajille alennuksella. Ei tullut kukaan tyrkylle, joka arkipäivä olin ajossa :) Loma loppuu viikon kuluttua, elokuun eka mennään taas. Tarjous edelleen voimassa samoin ehdoin.. kun vaan löytäisi sen viestin..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
215
Mielummin kannattaa ajaa bussia, jossa maksimityöaika on 40h/viikko, eikä yhtään yli. Palkka lähemmäs 3 tonnia/kk.
Tuo tuntimäärä ei sitten sisällä niitä keskellä päivää olevia parin tunnin palkattomia taukoja kahvihuoneessa, kun ajolistojen tekijät eivät osaa/pysty ratkomaan joukkoliikenteen työvuorotetristä. Äkkiä saadaan siihen paperilla kahdeksan tunnin päivään pari tuntia lisää.

Ehkä hieman aiheen ohi meni, mutta halusin vain tuoda ilmi että työajat kumipyöräliikenteessä ovat muuallakin ripulia. Voisi kuvitella että ala jossa on suhteellisen fataaliset seuraukset työtapaturmissa keskityttäisiin päivien kokonaispituuteen.
 
Liittynyt
13.03.2018
Viestejä
11
Neljä kertaa kuljin taksilla viikonloppuna Helsingissä.

Palveluntarjoajina Fiksutaksi, Menevä ja TaksiHelsinki.

Yksi ei löytänyt tilausosoitetta, muut eivät löytäneet perille ilman ohjeita, vaikka tilasin kaikki kyydit sovelluksen kautta, johon lisäsin lähtöpaikan ja määränpään valmiiksi.

TaksiHelsingin kuski otti lisäksi väärät asiakkaat kyytiin. Pääsin onneksi samalla kyydillä. Kyydin lopussa kuski ei osannut tehdä jaettua maksua Semelin mittarilla, joten jouduin itse näpyttelemään sen.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Olen nyt kolme kertaa testannut yangoa, kertaakaan en ole päässyt perille asti.

Ensimmäisellä kerralla taksi ajoi Hämeentiellä ohi ja yritti laskuttaa 5€

Toisella kerralla auto ajoi paikalle mutta ilmoitti että ei suostu sovelluksen hintaan joten noustiin kyydistä pois.

Kolmannella kerralla sama homma kuin edellisellä.

Kaikki matkat suoritti loppuun taksi helsinki.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Wut? Mitäs sovelluksen ehdoissa on? Voiko kuski arpoa hinnan vai mitä ihmettä? En ole Yangoa testannut.
En ole sen tarkemmin tutustunut ehtoihin, olisi varmaan pitänyt. Sovelluksen kautta taisi tulla viestiä yangolta jossa vastasivat antamaani palautteeseen.

Pahoittelivat tapahtunutta mutta eivät mitään selityksiä antaneet.

Sovelluksen pitäisi antaa hinta ennen matkaa mutta näemmä se ei edes riitä kuskeille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Neljä kertaa kuljin taksilla viikonloppuna Helsingissä.

Palveluntarjoajina Fiksutaksi, Menevä ja TaksiHelsinki.

Yksi ei löytänyt tilausosoitetta, muut eivät löytäneet perille ilman ohjeita, vaikka tilasin kaikki kyydit sovelluksen kautta, johon lisäsin lähtöpaikan ja määränpään valmiiksi.

TaksiHelsingin kuski otti lisäksi väärät asiakkaat kyytiin. Pääsin onneksi samalla kyydillä. Kyydin lopussa kuski ei osannut tehdä jaettua maksua Semelin mittarilla, joten jouduin itse näpyttelemään sen.
Huonoksi on mennyt. Kuljettajat eivät enää useinkaan vaan osaa, mutta kun se jäisikin siihen. Lisäksi välittäjät eivät osaa ja tilaussovelluksia ei tehdä tarpeeksi selkeiksi, joten asiakas onnistuu tilaamaan väärään paikkaan. Tämä vielä ennen kuin asiakas mokaa ja tilaa väärin. Hukkareissujen määrä on kasvanut.

Yleinen huonontuminen ei ole mikään ihme. Aika moni, joka ahoi taksia työksee on lopettanut moisen puuhastelun ja mennyt töihin. Tilalle tulee tavallisen oppipojan lisäksi niitä, joilla ei ole varsinaisesti motivaatiotakaan rehelliseen työhön vaan homma on sellaista jännittävää peliä ja pikkuvilppiä.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Olisi kiva kuulla tätä uudistusta puolustaneilta mielipidettä nyt, kun paskamalli on tovin ollut jo käytössä. Minusta tilanne vaikuttaa jopa huonommalta, kuin ennen käyttöönottoa pelkäsin. Suurimmilta taksin vielä kehtaa tilata, mutta ei ne hinnat ainakaan matalampia ole ja samalla ammattitaito on mennyt niilläkin keskimäärin alaspäin. Tolpalta taksin ottaminen on erityisen vittumaista ja kannattaa melkein suosiolla unohtaa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369

Tähän kaikki tiivistyy jos saan lainata itseäni. "IMHO." Ammattilaiset ovat lähteneet, myyntipalstoilla "vanha liitto" myy osakkeitaan/palvelusopimuksiaan ja lopettavat yksi toisensa perään. Vanhan ammattikunnan hiillos on sammumassa ja viimeiset kipinät hiipuvat pois hiljalleen...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 504
Tulee asiakkaille tilattua usein taksia "käsipystyllä" eli lennosta.
Vanhalla systeemillä jos "sifra" eli valo paloi katolla oli taksi vapaa, pimeänä taas varattu. Valo oli aina keltainen.
Nyt uudella systeemillä valo voi palaa vaikka kyydissä on asiakas.
Lisäksi noita kylttejä on jos jonkinlaista, tänään tuli vastaan kyltti jossa teksti "hired" tulkitsin sen tarkoittavan varattua.
Pieni detalji mutta tuokin on mennyt paljon huonompaan suuntaan....
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tulee asiakkaille tilattua usein taksia "käsipystyllä" eli lennosta.
Kannattaa lopettaa. Tämä toimi reguloidussa systeemissä. Vapailla markkinoilla laadun ohella hinta on täysin tuntematon. Et halua laittaa asiakastasi päihtyneen etsintäkuulutetun kielitaidottoman somalin katsastamattoman tojotan kyytiin vitosen kilometritaksalla.

Sekin tosiaan näyttää nykyään tulevan joillekin liikennöitsijöille yllätyksenä, että ajoneuvovero pitää maksaa ja auto on katsastettava vuosittain. Myös uusi.

Nyt uudella systeemillä valo voi palaa vaikka kyydissä on asiakas.
Kyseessä on tässäkin silkka osaamattomuus eikä yleensä mikään poikkeava käytäntö. Samat polttavat tolpalla ajovaloja tai jarruvaloa. Jos erehdyt antamaan takaa lähtevälle tilaa ajamalla sen metrin eteen, on turha yrittää peruuttaa takaisin kun apina on jo kontissa kiinni. Normaalit käytöstavat tai huomaavainen ajotapa tai muukin toiminta on ihan rinnakkaisulottuvuutta. Kaahataan niin perkeleesti ja ohitetaan toisia takseja. Ja joo, jollain tasolla ymmärrän että väärän värisiä(moderointitiimille suomennettuna tämä ei tarkoita kuljettajan vaan auton väriä) vähän etuillaan, vaikka sekään ei varsin herrasmiehen toimintaa ole. Nämä saatanan kuupot ohittavat oman välityksen autoja. Kusipäisyydestäkin toki usein, mutta suurimpana syynä rima on laskenut niin alas, että kuskit on vedetty niin pystymetsästä, etteivät oikein tiedä mitään. Pahimmillaan se on liikennöitsijä itse.

Nykyään alalla aloittaa yrittäjiä, jotka eivät tiedä mitä taksivalo tarkoittaa. Jotkut ovat osanneet laittaa kuvun katolle ihan takaperinkin. Eipä se tosin ihme ole. Osa ei osaa lukea tai ajaa, jotkut edes puhua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Minua naurattaa joka kerta kun talvella yrittää tällanen uusi kuski liikennevaloista edelle Toyota Priuksella tai Corollalla, saahan sitä yrittää kun bemarissa on neliveto ja tojotassa ei :lol:

Alkaa olemaan nelivedosta jo konkreettista hyötyä kun joutuu puolustamaan omaa paikkaa, ettei menetä jonopaikkoja. Onneksi ei kauhean useasti ja samat kuskit kerran yrittämisen jälkeen ymmärtävät, että turha yrittää. Ainakin tähän asti. En itse ohittele myöskään muiden firmojen autoja jos ovat selvästi vapaana menossa samaa tolppaa kohti, ainoastaan jos itse olen kuitannut kyydin, jota olen menossa hakemaan. Tosin omaa paikkaa puolustan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Wut? Mitäs sovelluksen ehdoissa on? Voiko kuski arpoa hinnan vai mitä ihmettä? En ole Yangoa testannut.
Tietysti nimettömän jämätaksin kuski voi vaatia mitä tahansa, vaikka käteismaksua omakeksimällä hinnalla, asiakkaalta polttoainetta tai omien asioidensa hoitamista kesken matkan, eikä tämä ole pahimmasta päästä. Eihän näin saisi tai pitäisi tehdä, mutta ei sitä kuskia kiinnosta. Kannattaakin jättää menemättä moisella kyydillä, jos ei halua matkanteon sijaan riidellä tai painia siitä, ajetaanko nyt laillista ja asiallista taksikyytiä vai larpataanko kehitysmaan slummitouhuja.

Nykyisessä yhteiskunnan selvitystilassa ei oikein näy toivoa taksihommille. Vanhassa järjestelmässä useampi onnistuisi luultavasti pääsemään vaikeiden aikojen yli kohtuullisin tappioin. Nyt kustaan pahasti muroihin ja alkaa talkoohenki viimeisilläkin osaavilla olla vähissä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Hinnat halpenee, autokanta uudistuu, yrittäjät tienaa enemmän, palvelu paranee ja muut Aku Ankan parhaat.

Edit: lisäksi pienenä bonuksena taksiyhtiöiden kirjanpito on mennyt monin paikoin aivan jäätäväksi sillisalaatiksi joka aiheuttaa tietyissä tilanteissa melko kohtuuttomia hallinnollisia toimenpiteitä ja hankaloittaa usein yritysten avainlukujen seuraamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Itsellä ainakin on taksilla ajelu vähentynyt kun vähän pienemmällä paikkakunnalla asuvana saatavuus öisin = kännireissuilla on vähän epävarma niin sitä usein järjestää jonkun muun kyydin sitten aina kun mahdollista. Myös mökkireissuilta on jäänyt "paikallisissa" kuppiloissa käynti melkein pois koska taksit maakunnista ovat kadonneet tai eivät aja öisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Itselläkin taksilla ajelu on vähentynyt parin vuoden aikana varmaan 90% kun ei jaksa joka risteystä neuvoa kuskille kun nykyään eivät tunnu osaavan ajaa yhtään mihinkään eikä edes navigaattoria osata käyttää.

Tunsin aika monta taksikuskia mutta ei niistä kovin moni enää aja taksia, melkein kaikki ovat vaihtaneet alaa. Yksi tuli meidän firmaan töihin, yksi vaihtoi bussikuskiksi, pari rupesi rekkakuskeiksi, pari jäi vähän ennen aikojaan eläkkeelle jne. Ei taida olla enää kun kaksi tuttua jotka vielä sinnittelevät taksin ratissa ja vähän sellaiset fiilikset niilläkin että jos hommaan ei pikaisesti tule muutosta niin nekin vaihtavat alaa.

Sinänsä tuo on harmi, kohta ei ole ketään luotettavaa kuskia jolle voi soittaa ja varata vaikkapa seuraavalle päivälle jotain duuniajoa vaan joutuu arpomaan minkälainen rattiapina tällä kertaa tulee kyyditsemään. Ainakaan nykyään ei enää uskalla kunnon pierussa taksia ottaa jos ei jaksa joka risteystä raskaan illan takia neuvoa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Yangoa meinasin tänään ensimmäistä kertaa kokeilla. Miten hyvin nuo sovelluksen antamat ajat on pitäneet teidän kohdalla paikkansa? Onko mitään tietoa, paljonko kuskeja yhteensä esimerkiksi Helsingissä on?
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Yangoa meinasin tänään ensimmäistä kertaa kokeilla. Miten hyvin nuo sovelluksen antamat ajat on pitäneet teidän kohdalla paikkansa? Onko mitään tietoa, paljonko kuskeja yhteensä esimerkiksi Helsingissä on?
Luonnollisesti Helsingissä on enemmän kuin muualla Suomessa. Olen kokeillut kyseistä äppiä nyt 4 kertaa, viimein neljännellä kerralla pääsin perille asti ja hinta sekä palvelu oli miellyttävä, muulloin joutunut soittamaan toisen firman auton.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318

Yllättyneitä olivat:
-
-
ja
-

Hiton hyvä uudistus. Taksia saa edelleen venata, hinnat ei ole laskeneet, tietyille taksitolpille ei uskalla enää suunnilleen mennä edes lähelle, autokanta vanhenee, kunnollisten yritysten toimintaedellytykset vähenee ja kohta meillä ei oo ku jotain ajotaidottomia afrikkalaisia uubereineen. Lisäksi jokainen jolla on joku alkeellinen käsitys taksiyritysten taloudesta osasi arvata että harmaa talous lisääntyy rajusti.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 876
muutenkin kun toi kelakyyti hommakin muuttui. pikkku kylällä nyt eivät viitsi edes ajaa enää pieniä kympin kahen kyytejä. Vaan ovat jonossa kelakyyteihin. Kun sairaalakyydit on 80 ja 100km päässä niin ennemmin odotetaan että saadan päivässä edes yksi reissu.

Pienellä kyllällä eivät liiityneet keskukseen, niin lyhyiden kyytien soittelijoille edes vastata. Jos lähtis kela jonosta lyhyelle kyydille niin riskimenettää pitempireissu
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 307
Kokeilin viime vuonna taksikuskin työtä vajaa kahden kuukauden verran. Suosittelen olemaan kokeilematta, ellette tunne geneettistä vetoa alaan. Palkka on surkea ja työajat äärimmäisen järjettömät, ellei kuski ole saanut sovittua esim. 2 vuoroa viikossa.


Monissa firmoissa painostetaan kuljettajaa ajamaan tolkuttomia työaikoja. Itselläni luki sopimuksessa selvästi 40h/viikko, mutta pomo pyysi kokeilemaan 4x12h päivävuoroa ja 2 päivää vapaata, jonka perään 4x12h yövuoroa. Sanoi että pyydä vähentämään, jos et jaksa. Muutaman viikon jälkeen pyysin vähentämään niin sieltähän tuli vittuilua:"Oletsä jotenkin rajoittunut?". Vastasin että olen.
Kuulostaa "hienolta" alalta, mm monesti vuorotöissä 4x12h jälkeen on 4-6 päivän vapaat jos uudestaan 4x12h perään, taksihomman 2pv kanssa paukkuu varmaan työaikalait että tutina käy...
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 844
Huvittaa lukea tätä ketjua jälkeenpäin kun nykyistä tilannetta ennakoineille naureskeltiin ja vähäteltiin. Kuinkahan monta kertaa tässäkin ketjussa mainittiin että hyvä kun hinnat tulee laskemaan.
Laskelmia varmaan pystyisi tekemään etukäteen. Jos byrokratia ja kulut vähenee, hinnoissa olisi tippumisen varaa, en tiedä mistä taksikuskit joutuvat maksamaan. Sama jos vaikkapa taksitoiminta olisi niin yksinkertaista, että opiskelijat voisivat ajella ilta-ajeluja ilman yrityksiä yms. Mutta eihän ne hinnat varmasti putoa jos kaikki on kuten ennenkin ja kohta vaaditaan samat asiat kuin ennen lakimuutosta.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Itsellä ainakin on taksilla ajelu vähentynyt kun vähän pienemmällä paikkakunnalla asuvana saatavuus öisin = kännireissuilla on vähän epävarma niin sitä usein järjestää jonkun muun kyydin sitten aina kun mahdollista. Myös mökkireissuilta on jäänyt "paikallisissa" kuppiloissa käynti melkein pois koska taksit maakunnista ovat kadonneet tai eivät aja öisin.
Tämä on juuri seuraus mitä on tullut. Eli koko ala on mennyt sekavaksi, laatu on huonontunut ja asiakkaat käyttävät vähemmän taksia (ei ole tästä tutkimustietoa vaan oma kokemus ja parin tuttavan kautta kuultua). Itse pyrin entistä vähemmän käyttämään taksia koska muutenkin harvoin käyttävänä ei kiinnosta yhden matkan takia asennella appeja tai tehdä mitään muutakaan extraa. Tämä on kyllä pitkässä juoksussa erittäin huono asia ihan sen takia että tällainen palvelusektorin ala olisi "win-win" homma jos käyttö kasvaisi.

Mitenkähän lie taksiuudistus yleisellä tasolla, ollaanko siihen tyytyväisiä (kuluttajana en hirveän tyytyväinen ole) ja ollaanko lakeja/säännöksiä vielä muokkaamassa vai onko tämä nyt tässä?

Mitenkähän "perinteiset" taksiyrittäjät suhtautuvat Yangoon ja/tai Uberin? Onko nuo ainoita jotka ovat hyötyneet tästä uudistuksesta koska nyt kai voi laillisesti ja helposti tehdä pientä taksikeikkaa muiden toimien ohella (näin olen ymmärtänyt) ja Yango ja Uber on helpoin alkaa tuollaiseen duuniin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Laskelmia varmaan pystyisi tekemään etukäteen. Jos byrokratia ja kulut vähenee, hinnoissa olisi tippumisen varaa, en tiedä mistä taksikuskit joutuvat maksamaan. Sama jos vaikkapa taksitoiminta olisi niin yksinkertaista, että opiskelijat voisivat ajella ilta-ajeluja ilman yrityksiä yms. Mutta eihän ne hinnat varmasti putoa jos kaikki on kuten ennenkin ja kohta vaaditaan samat asiat kuin ennen lakimuutosta.
Ja juuri tämän takia oli melko varmaa että ei mikään muutu. Oletan että moni ei tajunnut että ei tilanne tule olemaan sellainen että voit ilman vakuutuksia, yritystä tai mitään muita kuluja lyödä lyijykynällä kirjoitetun A4:n takalasiin ja lähteä ajamaan silloin kun huvittaa.

Toki tähänkin voitaisiin mennä, mutta on varmaan jo aika selvää että harmaa talous kukoistaisi vielä enemmän ja jollet aja jollain 1998 vm Corollalla opiskelijan kyydissä, tulet maksamaan enemmän kuin nyt eikä ole mitään takeita että saatavuus paranisi dramaattisesti.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Toki tähänkin voitaisiin mennä, mutta on varmaan jo aika selvää että harmaa talous kukoistaisi vielä enemmän ja jollet aja jollain 1998 vm Corollalla opiskelijan kyydissä, tulet maksamaan enemmän kuin nyt eikä ole mitään takeita että saatavuus paranisi dramaattisesti.
Taksien saatavuus on parantunut dramaattisesti isojen kaupunkien viikonloppuöinä. Ennätys taisi olla vuosituhannen vaihteessa pikkujouluaikaan kun Oulussa oli -25C pakkasta, navakka viima ja takseihin neljän tunnin jonot lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Siinä oli ilmeisesti useampikin naisihminen palelluttanut itsensä kun oli juhlavaatteissa liikkeellä eikä ollut tajunnut varautua sellaisessa kelissä tuntikausia ulkona jonottamassa kyytiä.

Nykyään takseja on viikonloppuöisinkin pilkun aikaan jonossa.

Ymmärrän hyvin että monella pienellä paikkakunnalla on käynyt päinvastoin eikä taksia tahdo saada millään.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 347
Nyt kun on tullut asuttua Virossa niin huomannut että Virossa taksien laatu on parantunut huimasti ja on samalla tasolla mitä suomessa ennen taksialan uudistusta. Näin ne pöydät kääntyvät ja ei koske pelkästään taksialaa vaan muutenkin rikollisuutta yleisesti. Viro on ottanut pitkään mallia Suomesta, mutta nykyään Suomi on vain varoittava esimerkki miten asioita ei kannata tehdä. :)

Suomessa 5 edellistä taksimatkaa on ollut somalikuskeja joista jokainen on ajanut helvetinmoista kiertotietä jotta saavat laillisesti kusettaa, nämä olleet työmatkoja joista oon tarvinnu viralliset kuitit joten rajoittanut näiden etukäteen maksamisen mahdollisuutta. Suomen tulevaisuus näyttää kyllä aika tummalta.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Viro on ottanut pitkään mallia Suomesta, mutta nykyään Suomi on vain varoittava esimerkki miten asioita ei kannata tehdä. :)
Taitaa olla näin monessa muussakin asiassa kuin taksien kohdalla...Suomi saa ruveta katselemaan miten asiat hoidetaan muualla ja sitten - parin-kolmen vuoden viiveellä - yritetään seurata. Sama luultavasti edessä myös rahapelimonopolin kanssa ja myöhemmin varmaan Alkon monopolin suhteen myös. Muutosten tekeminen on vain kovin hidasta ja työlästä..eikä kukaan halua luopua helpoista tavoista tehdä/saada rahaa (esim Alkon monopoli) niin voi ennustella tälle tielle kivistä matkaa.
Suomessa 5 edellistä taksimatkaa on ollut somalikuskeja joista jokainen on ajanut helvetinmoista kiertotietä jotta saavat laillisesti kusettaa, nämä olleet työmatkoja joista oon tarvinnu viralliset kuitit joten rajoittanut näiden etukäteen maksamisen mahdollisuutta. Suomen tulevaisuus näyttää kyllä aika tummalta.
Valitettavasti itsellä myös huonoja kokemuksia kun ulkomaalainen kuski. Reitit hukassa ja lumisen tien liukkaus tulee yllätyksenä. Kusetuksista minulla ei ole kokemusta mutta tuohan on yleistä monessa maassa, liekö uudet maahanmuuttaja-taustaiset kuskit tuovat mukanaan taksialalle uusia ominaisuuksia muualta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Näin ne pöydät kääntyvät ja ei koske pelkästään taksialaa vaan muutenkin rikollisuutta yleisesti.
Kuvaa muuten oivasti taksialan nykyistä tilannetta, miten osuva tämä letkautus on tekstistä irrotettuna. :smoke: Taksiuudistus on pelottava esimerkki siitä, miten nopeasti yhteiskunta mädättyy, jos tahtoa sellaisen muutoksen liikkeelle sysäämiseen on, eivätkä ihmiset älyä tai uskalla puolustaa sitä, mikä heillä vielä on - vakiintunut ja turvallinen elinympäristö ja kulttuuri.
 
Liittynyt
04.06.2017
Viestejä
166
Laskelmia varmaan pystyisi tekemään etukäteen. Jos byrokratia ja kulut vähenee, hinnoissa olisi tippumisen varaa, en tiedä mistä taksikuskit joutuvat maksamaan. Sama jos vaikkapa taksitoiminta olisi niin yksinkertaista, että opiskelijat voisivat ajella ilta-ajeluja ilman yrityksiä yms. Mutta eihän ne hinnat varmasti putoa jos kaikki on kuten ennenkin ja kohta vaaditaan samat asiat kuin ennen lakimuutosta.
Tietysti se on laskenut alalle yrittäjäksi lähdön kynnystä että taksiluvan saa helposti. Joihinkin välitysyhtiöihin pääsee myös kohtuullisen helposti mukaan, toisin kuin ennen.

Mutta muuten kulut ovat kovat. Kilpailutettuihin keikkoihin mukaan pääsyyn (kyydit voittaneen keskuksen kautta) vaaditaan yhä useammin vähäpäästöisempää ja kalliimpaa kalustoa, kaluston varustelu ja huolto maksaa (mittarit, maksupäätteet ja alkolukot ei ole ilmaisia), taksikeskukset ottavat kunnon siivun välistä välitetyistä tilauksista. Jotta toimintaa voisi jatkaa pidempään kuin muutaman kuukauden, tullaan siihen että kyydistä on saatava järkevä hinta. Alehinnoilla pärjätään just ja just jos volyymiä on älyttömästi, enemmän kuin kuluttajakyydeissä on ikinä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Mutta muuten kulut ovat kovat. Kilpailutettuihin keikkoihin mukaan pääsyyn (kyydit voittaneen keskuksen kautta) vaaditaan yhä useammin vähäpäästöisempää ja kalliimpaa kalustoa, kaluston varustelu ja huolto maksaa (mittarit, maksupäätteet ja alkolukot ei ole ilmaisia), taksikeskukset ottavat kunnon siivun välistä välitetyistä tilauksista. Jotta toimintaa voisi jatkaa pidempään kuin muutaman kuukauden, tullaan siihen että kyydistä on saatava järkevä hinta. Alehinnoilla pärjätään just ja just jos volyymiä on älyttömästi, enemmän kuin kuluttajakyydeissä on ikinä.
Kattelin just tänään tulleita Kela välityksien voittajia ja tutkan alta hintatasoa. Itsehän nostin kädet pystyyn kela-ajoissa kun lakimuutos tuli, puhutaan oikeasti 2016 vuoden taksasta, koska 2017 oli vain turha pilkunviilaus alan murroksen kynnyksellä, joten puhutaan -16 hinnoista.

Pääsääntöisesti ympäri Suomenmaan alet tuohon oli kaiketi -20% nurkilla, molemmin puolin. Joten: investoi ja aja 2022 vuoden kuluin, suunnilleen 2010 vuoden hinnoin (juu en ala tarkasti laskemaan, mut lonkkavakio) ympäristödirektiivien painaessa niskaan.

Ei tartte ihmetellä kun hoono soomi yleistyy kuljettajapoolissa, käännettä ei vielä muutamaan vuoteen tulla saamaan. Ihmettelen vaan, kellä perse kestää...
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
Tuo kuski ei puhu kunnolla suomea on yksi ärsyttävimmistä ongelmista. Ei siksi etten voisi ihan helposti puhua vaikka englanniksi asiani, mutta mä en kertakaikkiaan jaksa selittää miten kääpäsienentie (keksitty osoite) kirjoitetaan, varsinkaan navigaattoriin jossa ei ole edes ääkkösiä. Tän tyyppinen tilanne on tullut eteen jo pari kertaa. Siksi tilaan kaikki kyytini uberillä, kun voin ite naputella osoitteen ja kuskille ei tarvii puhua mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Tuo kuski ei puhu kunnolla suomea on yksi ärsyttävimmistä ongelmista. Ei siksi etten voisi ihan helposti puhua vaikka englanniksi asiani, mutta mä en kertakaikkiaan jaksa selittää miten kääpäsienentie (keksitty osoite) kirjoitetaan, varsinkaan navigaattoriin jossa ei ole edes ääkkösiä. Tän tyyppinen tilanne on tullut eteen jo pari kertaa. Siksi tilaan kaikki kyytini uberillä, kun voin ite naputella osoitteen ja kuskille ei tarvii puhua mitään.
Musta toi appiksella tilaaminen on muutoinkin tosi hyvä asia. Saat tilatessa hinnan tai ainakin arvion, osoite menee varmasti oikein. Ja matkasta luultavasti jää jonnekin joku tosite. Osassa sen matkan hinnan voi lukita etukäteen, jolloin ei ole mahdollisuutta huijata. Ja maksuliikenne menee appiksen kautta, sekin vähentää huijausmahdollisuuksia.

Sinänsä en kaipaa suomenkielistä kuskia. Mutta pidän kohteliaisuudesta - ja siitä että noudatetaan liikennesääntöjä ja ajetaan tasaisesti.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 844
Sinänsä en kaipaa suomenkielistä kuskia. Mutta pidän kohteliaisuudesta - ja siitä että noudatetaan liikennesääntöjä ja ajetaan tasaisesti.
Kysynnän ja tarjonnan laki tässäkin. Sinällään taksiala vastaa siivousta. Koulutusta tai ammattitaitoa ei tarvita aloittaakseen hommat ja vähän enemmän maksavasta palvelusta ei olla valmiita maksamaan. Poislukien muiden pussista maksavat ja jokunen rahakas. Eiköhän nimekkäät firmat koita pitää jotain tasoa. Mutta noin muuten kaikki halpatyöalat muuttuu ei suomalaiseksi. Olihan meillä vielä joskus suomalaisia kirvesmiehiäkin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Tietysti se on laskenut alalle yrittäjäksi lähdön kynnystä että taksiluvan saa helposti. Joihinkin välitysyhtiöihin pääsee myös kohtuullisen helposti mukaan, toisin kuin ennen.

Mutta muuten kulut ovat kovat. Kilpailutettuihin keikkoihin mukaan pääsyyn (kyydit voittaneen keskuksen kautta) vaaditaan yhä useammin vähäpäästöisempää ja kalliimpaa kalustoa, kaluston varustelu ja huolto maksaa (mittarit, maksupäätteet ja alkolukot ei ole ilmaisia), taksikeskukset ottavat kunnon siivun välistä välitetyistä tilauksista. Jotta toimintaa voisi jatkaa pidempään kuin muutaman kuukauden, tullaan siihen että kyydistä on saatava järkevä hinta. Alehinnoilla pärjätään just ja just jos volyymiä on älyttömästi, enemmän kuin kuluttajakyydeissä on ikinä.
Sitten vielä se että nää suosituimmat palvelut kuten Uber ottaa ihan kohtuuttomia välityspalkkioita.

Toki tilanteessa jossa on täysin avoimet villin lännen markkinat voi metsästää kyytiä tolpilta viikonloppuisin mutta siinä yleensä unohtuu monelta että vähintäänkin vakuutukset tarvitaan henkilökuljetuksia varten. Tähän päälle kaikki auton kulut ja kaikki satunnaiset pienet menot mitä tulee kaikessa yritystoiminnassa niin huomataan että ei taksiala ole sellainen että käydään ajamassa huvikseen pari kyytiä silloin tällöin ja saadaan kaljarahaa viikonlopuksi.

En tiedä mistä porukka on saanut päähänsä että joku satunnainen ajelu olisi semmoista että siitä tienaisi mitenkään järkevää määrää rahaa eikä siinä olisi käytännössä mitään kuluja kuin polttoaine ja että jos haluu parikymppiä taskurahaa ni voi lähteä kiertelee Helsingin keskustasta kyytiä.

Tällainen täysin rajoittamaton ja valvomaton järjestelmä tietenkin johtaisi vielä enemmän siihen että kun meillä olisi vielä entistä enemmän hinnanpolkijaa ja ikivanhaa autonromua tolpilla niin ei "kunnon" taksifirmoilla ole varaa uusia E-mersuja vuodesta toiseen ja markkinat pirstaloituvat enemmän ja enemmän.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 781
En tiedä mistä porukka on saanut päähänsä että joku satunnainen ajelu olisi semmoista että siitä tienaisi mitenkään järkevää määrää rahaa eikä siinä olisi käytännössä mitään kuluja kuin polttoaine ja että jos haluu parikymppiä taskurahaa ni voi lähteä kiertelee Helsingin keskustasta kyytiä.
Ilmeisesti on unohtunut jo "Bernerin Spotify", tuo super-äppi, joka sisältää matkanhinnoitelun:

-Joukkoliikennettä, taksia/kimppakyytiä käyttäen
tai
-Yksityisautoilun hinnoittelut tiemaksuna riipuen ajankohdasta, mahdollisia kimppakyydin tai taksin virkaa välillä toimittaen.

Ideahan oli ilmeisesti ammennettu jostain Venäjältä, jossa polttoaineen hintaa elintasoon nähden sellainen, että käytännössä jokainen kärry toimii myös taksina.

Lisäksi tuolloin taivasteltiin, miten autot seisovat suurimman osan ajasta käyttämättömä...

Tiemaksu ja "Bernerin Spotify", ne nyt ainakin palauttavat jotain, minkälaisessa miljöössä se tehtiin. Ilmastotoimet.
Vanha järjestelmä olisi ollut tuollaisen projektin tiellä, jos kuka vaan ei saakkaan toimittaa taksin/kimppakyydin virkaa, mutta kilometrimaksun tarkoitus olisikin vähentää varsinkin yhden henkilön ajoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
huomataan että ei taksiala ole sellainen että käydään ajamassa huvikseen pari kyytiä silloin tällöin ja saadaan kaljarahaa viikonlopuksi.

En tiedä mistä porukka on saanut päähänsä että joku satunnainen ajelu olisi semmoista että siitä tienaisi mitenkään järkevää määrää rahaa eikä siinä olisi käytännössä mitään kuluja kuin polttoaine ja että jos haluu parikymppiä taskurahaa ni voi lähteä kiertelee Helsingin keskustasta kyytiä.
Tämähän se. Silloin uudistuksen valmistelun aikoihin yritin selittää jankuttajille, että tuotahan pääsee koska tahansa kokeilemaan ajamalla toisen taksiautoa(eli kuluitta, jolloin homma ei jää tappiolle),jos se tuntuu niin hohdokkaalta tehdä launtai-illan ratoksi matalapalkkatyötä marginaaliverolla.

Tähän tuli kaikenlaisia elämänkoululaisia vastauksia, kuten että edustan vanhaa maailmaa, olen varmaankin liikennöitsijä joten valehtelen, olen varmaankin taksikuski eli tyhmä eli kyvytön lausumaan mitään niinkin monimutkaisesta asiasta kuin taksiliikenne, tai että palkka on liian huono ja haluavat koko myynnin puhtaana käteen. Myös ihan periaatteesta piti olla yrittäjä heti uutta juttua kokeillessaan, ja sortoa oli ettei tähän ollut mahdollisuutta. Suosikkini oli se idea, että omalla autolla voisi käydä viikonloppuiltaisin ajamassa vain pari tuntia ja muistaakseni sanatarkasti "hakea muutaman satasen helppoa rahaa".
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Eiköhän ne helpot sataset löydy ihan jostain muualta kuin taksista. En tosiaan tiedä, mistä tollanen legenda on lähtöisin, mutta itsekin olen välillä vastaavaa asiakkailta kuullut.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
143
muutenkin kun toi kelakyyti hommakin muuttui. pikkku kylällä nyt eivät viitsi edes ajaa enää pieniä kympin kahen kyytejä. Vaan ovat jonossa kelakyyteihin. Kun sairaalakyydit on 80 ja 100km päässä niin ennemmin odotetaan että saadan päivässä edes yksi reissu.

Pienellä kyllällä eivät liiityneet keskukseen, niin lyhyiden kyytien soittelijoille edes vastata. Jos lähtis kela jonosta lyhyelle kyydille niin riskimenettää pitempireissu
Seurannut tutun työskentelyä pikku paikkakunnalla. Homma menee juurikin näin. Terveyskeskuksesta mummo koittaa päästä pyörätuolilla 2km päähän kotiin niin taksit järjestäen hylkäävät kyydin. Tuota samaa kyytiä sitten keskus ehdottaa vähän väliä, kun ei ketään ota.

Älyttömältä kuullostaa myös paluukyytien lopetus. Ennen jos taksi vei sairaalaan 70km päähän niin sai kyydin myös takaisin. Enää näin ei ole. Taksi ajaa sairaalalle ja vastaanotto kestää 15min niin potilas tulee toisella taksilla takaisin eli kaksi ajaa peräkkäin sen 70km kotipaikkakunnalle. Toinen tyhjänä ja toinen asiakkaan kanssa, josta sitten kotiin kyydittänyt jatkaa takaisin sinne sairaala paikkakunnalle tyhjänä. Tässä tulee 140km turhaa ajoa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 814
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom