Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 232
No totta helvetissä hinta nousee jos taksikyytiä tarvitsevien asiakkaiden määrä pysyy samana mutta takseja on enemmän kuin ennen. Hatusta vedetty esimerkki: jos vaikka kuski ajoi vanhan lain aikana kymmenen kyytiä päivässä pysyäkseen leivässä kiinni niin nykyään kyytejä onkin enää kahdeksan kun kylille on ilmestynyt lisää pirssejä. Sillä pitäisi saada se leipä suuhun. Ratkaisu: nostetaan hintoja niin että niistä kahdeksasta keikasta saa saman kuin kymmenestä ennen. Eikä voi laskea hintoja että saisi alhaisemman hinnan ansiosta vaikka kaksitoista keikkaa kun ei niitä kahtatoista pysty jatkuvasti ajamaan vuoron aikana.

E: lisäksi vielä vanhan lain aikana ei se satunnainen kahdeksan tai kuudenkaan keikan päivä haitannut. Siellä oli sitten seassa myös satunnaisia kysyntäpiikkipäiviä jolloin oli se 12 keikkaa, jotka pystyi hoitamaan - satunnaisesti, ja tili tasoittui. Jatkuvana se olisi ollut mahdotonta kun ei voi vetää kumit soikeana keikasta keikkaan koko ajan. Uuden lain aikana kysyntäpiikkipäivinä saldo on edelleen se 8 keikkaa, koska niitä pirssejä on vielä enemmän silloin liikkeellä.
Aikamoinen logiikka saa olla jos ylitarjonta nostaisi hintoja
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095
Aikamoinen logiikka saa olla jos ylitarjonta nostaisi hintoja
Oletko sattunut katsomaan mitään uutisointeja taksien hinnoista tuon uudistuksen jälkeen?
Tuo nyt vaan on sattunut menemään juuri noin; takseja tuli tolkuttomasti lisää isompiin kaupunkeihin ja hinnat nousivat. Pienillä paikkakunnilla taas ei taksia välttämättä tule, vaikka olisi valmis maksamaan 10x pyyntihinnan.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
Aikamoinen logiikka saa olla jos ylitarjonta nostaisi hintoja
Ei ne taksiautoilun kiinteät kulut pienentyneet yhtään vaikka kilpailua tuli lisää. Se absoluuttinen rahamäärä ehkä pieneni, millä renki suostuu lähtemään ajoon mutta palkka on edelleen useimmiten puhdas provikka. Tuota menopuolta kattamaan tarvitaan yhtä paljon rahaa kuin ennenkin eikä auton pyörittäminen mikään kultakaivos ollut aiemminkaan.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
Joku joskus ennen lain muuttumista kysyi minulta mikä tulee olemaan hintakehitys minun mielestäni. Vastasin että heiluttuaan jonkun aikaa hintataso nousee viiden vuoden kuluessa noin 25%. Viiteen vuoteen on vielä matkaa mutta ehkä tuohon arviooni ei ihan päästä. Perusteluna oli kokemukset Ruotsista, jossa vastaava lainmuutos tehtiin jo ysärillä ja markkinoiden erot maiden välillä ennen lainmuutosta.

Meillähän _oli_ Pohjoismaiden halvimmat taksit ennen lainmuutosta. En tiedä mikä tilanne on nyt.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tulee nousemaan, 2021 vuoden liikennepäästötavoitteet pakottaa kaluston uusimisiin osin ennenaikaisestikin, tahtoi tai ei. Polttoaineen hinnat ampuu jo tänä vuonna.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ei ne taksiautoilun kiinteät kulut pienentyneet yhtään vaikka kilpailua tuli lisää. Se absoluuttinen rahamäärä ehkä pieneni, millä renki suostuu lähtemään ajoon mutta palkka on edelleen useimmiten puhdas provikka. Tuota menopuolta kattamaan tarvitaan yhtä paljon rahaa kuin ennenkin eikä auton pyörittäminen mikään kultakaivos ollut aiemminkaan.
Enemmän rahaa, koska takseja tuli lisää. Jos asiakkaita on saman verran tai vähemmän tarvitaan enemmän rahaa/asiakas kattamaan investoinnit.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
En ihan heti usko, että menee Kelat uusiksi; siellä on pohjana kaikkia osapuolia sitova 3,5v perussopimus, ja mahdollisuus 1+1 vuoden optioihin. Eli sopimus raukeaa 31.12.2023. Edes valtio ei voi tätä rikkoa, koska on ulkopuolinen taho. Sopimusosapuolet ovat Kela - Välittäjä // autoilijat välittäjään. Ei suomen valtio, ei LVM, ei mikään muu. Eli sopimus on vain kelan ja alueellisen välittäjän välillä, alueen taksit ovat taas sopimuksessa välittäjään, eivät kelaan.

Kun kaikki kustannukset vain jyrkkenevässä kulmassa nousevat, aika fakiiri saa olla jos uskoo, ettei kela käyttäisi molempia optiovuosiaan. Kelan kustannuksiin nykyinen soppari ei vaikuta toimintaolosuhteiden muuttuessa, ainoastaan asiakasmäärä heiluttaa // riskit kantaa yrittäjät.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 232
Oletko sattunut katsomaan mitään uutisointeja taksien hinnoista tuon uudistuksen jälkeen?
Tuo nyt vaan on sattunut menemään juuri noin; takseja tuli tolkuttomasti lisää isompiin kaupunkeihin ja hinnat nousivat. Pienillä paikkakunnilla taas ei taksia välttämättä tule, vaikka olisi valmis maksamaan 10x pyyntihinnan.
Siksi en käytäkkään näitä pieniä yrityksiä kun niistä ollut vain huonoja kokemuksia

Enemmän rahaa, koska takseja tuli lisää. Jos asiakkaita on saman verran tai vähemmän tarvitaan enemmän rahaa/asiakas kattamaan investoinnit.
Montako kertaa samaiset ihmiset tilaa kyseistä taksia uudestaan jos muualta saa halvemmalla
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
Enemmän rahaa, koska takseja tuli lisää. Jos asiakkaita on saman verran tai vähemmän tarvitaan enemmän rahaa/asiakas kattamaan investoinnit.
Olet oikeassa kun katsotaan isompaa kokonaisuutta, koko alaa siis. Itse tarkoitin tuossa yhtä yksittäistä autoa.

Liikenne- ja viestintäministeriöön on kuulemma nykyään hankala saada taksia tilattua. Joutuvat kävelemään läheiselle tolpalle, jossa pääsevät riitelemään kuskien kanssa kun ei valtion maksuvälineet kelpaa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
Siksi en käytäkkään näitä pieniä yrityksiä kun niistä ollut vain huonoja kokemuksia


Montako kertaa samaiset ihmiset tilaa kyseistä taksia uudestaan jos muualta saa halvemmalla
Näissä on ristiriita. Monesti ne ovat juuri niitä pieniä, vasta aloittaneita firmoja, joilla on hinnat alempana. Mikä siinä jos yrittäjä itse ajaa yötä päivää eikä muuta elämää ole ja perse ja auto kestää. Toinen mahdollisuus on ulkomainen firma, joka yrittää vallata markkinaosuutta liian halvalla hinnalla. Liian halvalla tarkoitan niin halpaa että jos kuski saisi koko kyydistä maksamasi summan itselleen se ei silti riittäisi itsensä elättämiseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Montako kertaa samaiset ihmiset tilaa kyseistä taksia uudestaan jos muualta saa halvemmalla
Miksi kukaan "muualla" ajaisi tappiolla? Tappiolla voi ajaa vain, jos on paljon rahaa takana ja silloinkin ainoa tarkoitus on maksattaa ne tappiot korkoneen kun on päästy määräävään markkina-asemaan ajamalla muut konkurssiin.

Taksialala taitaa olla vähän tähän halukkaita toimijoita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 232
Miksi kukaan "muualla" ajaisi tappiolla? Tappiolla voi ajaa vain, jos on paljon rahaa takana ja silloinkin ainoa tarkoitus on maksattaa ne tappiot korkoneen kun on päästy määräävään markkina-asemaan ajamalla muut konkurssiin.

Taksialala taitaa olla vähän tähän halukkaita toimijoita.
Tämän takia käytänkin aina taksi helsinki kun käyn hesassa enkä mitään pikku firmoja joissa otetaan maksut korkojen kera
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Tämän takia käytänkin aina taksi helsinki kun käyn hesassa enkä mitään pikku firmoja joissa otetaan maksut korkojen kera
Tässähän se alkuperäinen väärä olettamasi piileekin: niitä uusia takseja joita siis on liikaa tulee juuri hyvämaineisten perinteisten välittäjien alaisuuteen, toissijaisesti kilpaileviin verkostoihin ja vasta sivujuonteena villinä tolpalle kyttäämään. Ei se välttämättä monen persettä raavi että joku mököttää kadunkulmassa vanhan mersunsa kanssa.

Kerron nyt sinulle ja monelle muulle aivan kuutamolla asiaa seuranneelle salaisuuden. Tavaramerkin haltija ja brändin jakelija ei yleensä omista kaikkia liikkeitään ja on pahimmillaan vain välistävetäjä. Usein iso ns. taksifirma ei omista yhtä ainoaa taksia tai vain jokusen, eikä firman palkkalistoilla välttämättä ole yhtään kuljettajaa. Vain sihteereitä, johtajia ja puhelinaspoja, jos aina niitäkään. Ne Taksi Helsingin "kuskit" ovat yrittäjiä joilla on yksi tai useampi taksiauto tai näiden mikroyrittäjien palkkaamia työntekijöitä. Juuri ikinä ei Suomessa taksinkuljettaja ole työsuhteessa sen nimiseen yhtiöön, joka itseään auton kyljessä mainostaa.

Tämä ei ilmeisesti ole kaikille aivan selvää.

Tosin viestejäsi tältä sivulta lukemalla huomaa senkin, että et ole ymmärtänyt lukemaasi. Vastaat sellaiseen, mitä ei sanottu ja et vastaa siihen, mitä sanottiin. Uudelleen tarkasti lukemalla voi ehkä yrittää uudestaan, mutta voin jo etukäteen kertoa että Google Translate ei selvitä näin monimutkaista asiaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 232
Tässähän se alkuperäinen väärä olettamasi piileekin: niitä uusia takseja joita siis on liikaa tulee juuri hyvämaineisten perinteisten välittäjien alaisuuteen, toissijaisesti kilpaileviin verkostoihin ja vasta sivujuonteena villinä tolpalle kyttäämään. Ei se välttämättä monen persettä raavi että joku mököttää kadunkulmassa vanhan mersunsa kanssa.

Kerron nyt sinulle ja monelle muulle aivan kuutamolla asiaa seuranneelle salaisuuden. Tavaramerkin haltija ja brändin jakelija ei yleensä omista kaikkia liikkeitään ja on pahimmillaan vain välistävetäjä. Usein iso ns. taksifirma ei omista yhtä ainoaa taksia tai vain jokusen, eikä firman palkkalistoilla välttämättä ole yhtään kuljettajaa. Vain sihteereitä, johtajia ja puhelinaspoja, jos aina niitäkään. Ne Taksi Helsingin "kuskit" ovat yrittäjiä joilla on yksi tai useampi taksiauto tai näiden mikroyrittäjien palkkaamia työntekijöitä. Juuri ikinä ei Suomessa taksinkuljettaja ole työsuhteessa sen nimiseen yhtiöön, joka itseään auton kyljessä mainostaa.

Tämä ei ilmeisesti ole kaikille aivan selvää.

Tosin viestejäsi tältä sivulta lukemalla huomaa senkin, että et ole ymmärtänyt lukemaasi. Vastaat sellaiseen, mitä ei sanottu ja et vastaa siihen, mitä sanottiin. Uudelleen tarkasti lukemalla voi ehkä yrittää uudestaan, mutta voin jo etukäteen kertoa että Google Translate ei selvitä näin monimutkaista asiaa.
Taxi helsinki näyttää sen oikean hinnan minkä pyytävät eikä tule tosiaan maksuja korkojen kera
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Taxi helsinki näyttää sen oikean hinnan minkä pyytävät eikä tule tosiaan maksuja korkojen kera
Joo, kyseessä on lähtökohtaisesti rehellinen taksibrändi. Tästä ei kuitenkaan edellä ollut puhe.
Ymmärsit siis edelleen väärin sen, mitä tuolla fraasilla tarkoitettiin.

Liittyy liikkeenharjoittamiseen pidemmän päälle. Ei siihen, jos joku huijari vedättää asiakkaitaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 232
Joo, kyseessä on lähtökohtaisesti rehellinen taksibrändi. Tästä ei kuitenkaan edellä ollut puhe.
Ymmärsit siis edelleen väärin sen, mitä tuolla fraasilla tarkoitettiin.

Liittyy liikkeenharjoittamiseen pidemmän päälle. Ei siihen, jos joku huijari vedättää asiakkaitaan.
Onko joku syy miksi ei saisi tuoda keskusteluun taksi huijarien vedätykset ?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Onko joku syy miksi ei saisi tuoda keskusteluun taksi huijarien vedätykset ?
Tämäkään ei taas liity siihen, mihin vastaat.

Voin vääntää rautalangasta: kun edellä @FireFly Renaissance viittasi "korkoineen perimiseen", hän ei tarkoittanut ns. taksihuijareita vaan sitä, kun joku myy alihintaan pyrkimyksenä saada markkinaosuutta, jotta voi myöhemmin nostaa hinnat kannattavalle tasolle ja vähän sen yli kuitatakseen vanhoja tappioitaan.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tänään Kauppalehdessä, Kajon uppoamassa.

Ei sillä, että yhtään surettais. Päälobbari alan vapauttamiseen "Ison Masan" ja Annen äänellä, sietääkin tukehtua paskaansa kaikkien töhöilyjensä jälkeen.
 

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Tänään Kauppalehdessä, Kajon uppoamassa.

Ei sillä, että yhtään surettais. Päälobbari alan vapauttamiseen "Ison Masan" ja Annen äänellä, sietääkin tukehtua paskaansa kaikkien töhöilyjensä jälkeen.
Eikö kumma että taksikuskit valittavat uudistuksesta mutta jotenkin pystyivät nostamaan hintoja ja kasvattamaan liikevaihtoa.

Jos kerran hinnat nousivat niin miksi se oli huono asia Kajonille?

(Hinnat nousivat vain vanhoilla yrityksllä, uusilla hinnat laskeneet selvästi. Näitä ei oteta mukaan tilastokeskuksen vertailuun)

Valittajat ovat:

  • Henkilöt jotka eivät ymmärrä vapaita markkinoita tai sitä että jos ei kilpailuta niin hinnat ovat kalliimmaat ja laatu on mitä on

  • Vanhat kuskit jotka tajuavat että uudet yritykset vievät heidän asiakkaat lopulta ja että kilpailu lopulta laskee hintoja.

  • Kelan tuilla elävät jotka vihaavat keskustaa ja kokoomusta ja kannattavat vasemmistoa,SDP, sekä vihreitä.

  • Ne jotka asuvat pienillä kunnilla eivätkä ymmärrä miksi hinnat nousivat siellä.

  • Rasistit jotka haluavat syyttää maahanmuuttajia kaikesta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Hinnat nousivat vain vanhoilla yrityksllä, uusilla hinnat laskeneet selvästi. Näitä ei oteta mukaan tilastokeskuksen vertailuun
Miten mitataan, onko hinnat nousseet vai laskeneet? Katsotaanko edullisimpia hintoja vai jotain keskiarvoa/mediaania?

Sama tietokoneen komponenteissa: jos saat saman tuotteen tänään eilistä halvemmalla, mutta joku muu kauppa on samalla nostanut hintoja enemmän, onko kuluttajan näkökulmasta hinta laskenut vai noussut? Luultavasti laskenut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Eikö kumma että taksikuskit valittavat uudistuksesta mutta jotenkin pystyivät nostamaan hintoja ja kasvattamaan liikevaihtoa.
Olisikin aika kumma, että kovasti valitettaisiin ja siirryttäisiin muihin hommiin jos liikevaihto(/auto/vuosi tai /auto/tunti k.a.) olisi noussut. Tästä voi tietenkin päätellä jotain edellä olevan öyhötyksen todenperäisyydestä.

Alan kokonaisliikevaihtohan on eri juttu, eikä sen nousulla tai laskulla ole suoraa merkitystä yksittäisen firman asioihin.

Tänään Kauppalehdessä, Kajon uppoamassa.

Ei sillä, että yhtään surettais. Päälobbari alan vapauttamiseen "Ison Masan" ja Annen äänellä, sietääkin tukehtua paskaansa kaikkien töhöilyjensä jälkeen.
Jo viime kesäisten huhujen mukaan oli mm. vetäytymässä Tampereelta kokonaan tämän vuoden alussa(ei vielä havaintoa toteutumisesta). Jo heti lainmuutoskesänä kovaan ääneen julistetut suunnitelmat lässähtivätkin nolosti, kun ei tietenkään ollut varaa niin laajaan kuvioon kuin muka piti.

Toki alusta asti on ollut selvää, että luulot ovat kovat ja keinothan olivat äärimmäisen kovat. Jos jollain olisi onnistunut niin juuri suunnitellulla tavalla. Valitettavasti sitä kultakaivosta ei ollut olemassa. Tapauksen edetessä on koko ajan alkanut näyttää enemmän siltä, että vauhtia ei hidasteta sillä täyttämätön kuoppa on jo kaivettu. Menee katkeraan loppuun saakka.

Jos kerran hinnat nousivat niin miksi se oli huono asia Kajonille?

(Hinnat nousivat vain vanhoilla yrityksllä, uusilla hinnat laskeneet selvästi. Näitä ei oteta mukaan tilastokeskuksen vertailuun)
Kajon on alalla niinsanottu uusi toimija, siis sellaisena kuin se nykyään toimii. Kajonin hintataso on melko korkea - esimerkiksi keskimäärin selvästi korkeampi kuin viimeisin säännelty taksa vuodelta 2017. Hinnan määräytymisperuste on lähes sama ja hintaluokka vastaava kuin vaikkapa Menevällä tai Taksi Helsingillä.

Näitä on joskus vaikea vertailla edes keskenään kovin tarkasti saati sitten Uberiin tai vanhan käytännön mukaisia mittareita käyttäviin yhtiöihin. Sen verran on kuitenkin helppo sanoa, että niiden hinta on uudistusta edeltävää korkeampi, lukuunottamatta pientä osaa tilanteista joissa se on vähän matalampi. Noin 1 euro per kilometri kuulostaa äkkiä alennukselta, jos ei ymmärrä mitä tarkoittaa päällekkäinen tuntiveloitus ~40-60 €/h.
 
Viimeksi muokattu:

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Miten mitataan, onko hinnat nousseet vai laskeneet? Katsotaanko edullisimpia hintoja vai jotain keskiarvoa/mediaania?

Sama tietokoneen komponenteissa: jos saat saman tuotteen tänään eilistä halvemmalla, mutta joku muu kauppa on samalla nostanut hintoja enemmän, onko kuluttajan näkökulmasta hinta laskenut vai noussut? Luultavasti laskenut.
"Tilastokeskuksen hintaseuranta perustuu suurten, jo ennen uudistusta markkinoilla olleiden taksiyritysten hintojen seurantaan." Joten Uber ja Yango esim ei ole mukana ja heillä on kaikista halvimmat hinnat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 232
Tämäkään ei taas liity siihen, mihin vastaat.

Voin vääntää rautalangasta: kun edellä @FireFly Renaissance viittasi "korkoineen perimiseen", hän ei tarkoittanut ns. taksihuijareita vaan sitä, kun joku myy alihintaan pyrkimyksenä saada markkinaosuutta, jotta voi myöhemmin nostaa hinnat kannattavalle tasolle ja vähän sen yli kuitatakseen vanhoja tappioitaan.
Jotenkin nyt tuntuu että sinä itse laita omia sanoja nyt toisten suuhun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 477
Siinähän sitä on paikkaamista, toimivaa siitä tuskin enää koskaan tulee.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
On kyllä jännä tämä. Takseja tulee kulutettua sen mukaan kun tarvitsee ja tekee mieli. Pientä muutosta on tapahtunut tässä vuodessa kahdessa. Ennen täältä maksoi taksi Landelta Kaupunkiin sen 25-30€. Nyt alle 40€ ei enää pääse kellonajasta riippumatta. Sama Turun lähialueen kaikki taksimatkat ovat kallistuneet prosentuaalisesti aika reippaasti.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Itseltä taksin käyttö loppui kuin seinään uudistuksen jälkeen, ainakin pääkaupunkiseudulla vakio matkat kallistui huomattavasti ja kuskit ei enää löydä perille tai halua ajaa toivottua reittiä. Kuitteja ei haluta antaa tai kuitti kirjoitetaan käsin.

Muistan ensimmäisen kyydin uudistuksen jälkeen kun tolpalta nousin autoon, kuski ilmoitti matkan hinnan ja vastasin siihen että maksan mittarin mukaan ( vanhasta tottumuksesta ja olin päissään. ) No perille päästyämme Ihmettelin hintaa joka oli "sovittu" kuskin kanssa ja autosta ei löytynyt mittaria.

Tämän jälkeen olen käynyt koko taksi jonon läpi ja kysynyt jokaiselta kuskilta erikseen kyydin hintaa. Halvimmat hinnat ovat yleensä verottomia.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Koiran kanssa olin lenkillä Tampereen keskustassa, ja kuulin kun asiakas yritti neuvoa taksia Tampereen teatterin kulmalle:oops:
Vajaan 30s päästä taksi kaahasi asiakkaan luo. Voi sanoa kuskista että mikä paikallistuntemus, kun yhtä keskeimmistä Tampereella olevista ravintolaista ei löytänyt ilman opastusta. Kyydit on noussut keskimäärin 13% uudistuksen jälkeen. Kiitos Bernerin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Itsellä on kans tullut taksin käyttöä vähennettyä ja olen keskittänyt ne vähäiset kyydit aina kun mahdollista eräälle puolitutulle taksarille jolle sitten käteismaksu nykyisin aina.
 

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
Whimin kautta oon lähinnä noita kympin takseja tilaillu, kun on pitäny päästä yöllä kotiin. Taksi Helsingin autoja, kuski/firma saa Whimiltä sen vajaa 20€ ja mä maksan 10€. En tiedä mistä Whim sen lopun vetää, mutta kelpaa mulle kun toistaiseksi tarjotaan.
Alle 5km matkat linnuntietä siis näin, kun on HSL:n kuukausilippu myös sitä kautta (sama hinta kuin HSL:ltä suoraan).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Whimin kautta oon lähinnä noita kympin takseja tilaillu, kun on pitäny päästä yöllä kotiin. Taksi Helsingin autoja, kuski/firma saa Whimiltä sen vajaa 20€ ja mä maksan 10€. En tiedä mistä Whim sen lopun vetää, mutta kelpaa mulle kun toistaiseksi tarjotaan.
Alle 5km matkat linnuntietä siis näin, kun on HSL:n kuukausilippu myös sitä kautta (sama hinta kuin HSL:ltä suoraan).

Mä käytin myös whimiä, kun sai HSL:n kuukausihinnalla myös halpoja vuokra-autoja. Onneksi opiskelijalipusta postui ikärajat, niin mennään sillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
107
Omien kokemuksien perusteella syrjäseudulla taksien saatavuus ok ja hintakin halvempi kun ennen mittarilla körötellessä. Nyt viitsii taksilla pari kertaa vuoteen ajella kun ennen ei hinnan takia tullut käytettyä lähes ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Pääosin tämä ei toimi, siis tolpilla olevat taksit 90% nk puolivillejä. Itsehän tilaan appsin kautta sen 2krt/vuodessa ja maksan matkan etukäteen.
Hinta ehkä vähän edullisempi kuin ennen uudistusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Kyllä mun mielestä silläkin on joku yhteiskunnallinen arvo, että ihmiset voivat halutessaan taksia lähteä ajamaan pienemmällä kynnyksellä ja kukaan virkamies ei tule kertomaan, että sulle nyt ei vaan riitä lupaa, et saa tehdä töitä.

Minusta ei ole oikeudenmukaista, että joku virkamies kieltää taksiyrittämisen.

Se ei toki oikeuta tappelemaan tolpilla.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Kyllä mun mielestä silläkin on joku yhteiskunnallinen arvo, että ihmiset voivat halutessaan taksia lähteä ajamaan pienemmällä kynnyksellä ja kukaan virkamies ei tule kertomaan, että sulle nyt ei vaan riitä lupaa, et saa tehdä töitä.

Minusta ei ole oikeudenmukaista, että joku virkamies kieltää taksiyrittämisen.

Se ei toki oikeuta tappelemaan tolpilla.
Jos mietitään yhteiskuntaa kokonaisuutena niin sääntely tietyillä aloilla on ihan normaalia. Taksiyrittämisessä veroja on tavallista helpompi kiertää joten jo pelkästään harmaan talouden kitkeminen on peruste sääntelylle. Tietysti kuljetusalalla on paljon muitakin tekijöitä jotka aiheuttavat tarkempaa valvontaa ja säätelyä.

Eikä tässä käsittääkseni olla menossa siihen että takseja olisi rajattu määrä, vaan että toiminta olisi edes jollain tavalla luottamusta herättävää. Kuka tahansa voi alkaa yrittäjäksi, mutta laki vaatii tietyt perusedellytykset.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Jotenkin sellainen "lämmin ja pörröinen tunne" sisälläin kun muistelee niitä menneitä vänkyitä ja koitti vääntää tätä(kin) näkökulmaa ymmärrettäväksi visuaaliseksi arkihimmeliksi muille, "but nooo... Monopoli, reliikki, vanha maailma puhuu, ette tajuu kato ku käyttöaste kasvaa samalla ku hinnat halpenee ja ne kuskit saa enemmän rahaa ku ne ajaa halvempia kyytejä ku te vanhat istutte tolpillanne ja ihmettelette minne maailma meni..." :kahvi:

UUTISET
Uutiset
Kotimaa
Kommentti: Taksiuudistuksen hintalupaus perustui loogiseen virheeseen

Tänään klo 20:15
Läpihaukuttua taksiuudistusta perusteltiin muun muassa alenevilla kyytihinnoilla. Kyseessä oli karkea looginen virhe, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Lauri Pajunen.

Taksien hinnat ovat nousseet puolessatoista vuodessa 11,3 prosenttia koko maassa. Uudellamaalla hinnat ovat pompanneet 21,6 prosenttia.
Taksien hinnat ovat nousseet puolessatoista vuodessa 11,3 prosenttia koko maassa. Uudellamaalla hinnat ovat pompanneet 21,6 prosenttia.

Taksien hinnat ovat nousseet puolessatoista vuodessa 11,3 prosenttia koko maassa. Uudellamaalla hinnat ovat pompanneet 21,6 prosenttia. KAISA VEHKALAHTI
Vuoden 2018 taksiuudistusta markkinoitiin muun muassa alenevilla taksien hinnoilla. Logiikka sinänsä oli kaunis - kun alalle tulee enemmän markkinatoimijoita ja hinnoittelu vapautetaan, tulee kyytien hinnat luonnolliseksi osaksi vapaata kilpailua taksialalla.
No, tämähän paljastui virheelliseksi olettamaksi, kun koko maassa taksien hinnat kohosivat puolessatoista vuodessa 11,3 prosenttia ja Uudellamaalla taksat ovat kivunneet peräti 21,6 prosenttia samassa ajassa, mikäli Traficomin taksiliikenteen hintaseurantatilastoja on uskominen.

Hintojen nousuun on olemassa täysin looginen selitys, mikä jäi ex-liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) johtamalta ministeriöltä tajuamatta. Vaikka Suomen jokaiselle työttömälle annettaisiin ratti käteen ja käskettäisiin perustaa oma taksiyritys, ei taksikyytien kysyntä kasva autojen määrän mukana.
Kun markkinoille sitten tuli valtavasti uusia autoja ja yrittäjiä, tarkoitti se kääntäen myös sitä, että yhtä taksia kohden jäisi ajettavaksi vähemmän kyytejä kuin ennen. Siitä pienenevästä kyytimäärästä pitää kuitenkin taksiyrittäjän pystyä vuolemaan oma leipänsä, joten yrittäjille jää käteen kaksi vaihtoehtoa.

Joko lyödään pillit pussiin tai sitten nostetaan hintoja.
Traficomin luvuista voi päätellä, kumpaan ratkaisuun taksiyhtiöt päätyivät.
Erityisesti tämä korostuu nyt välityskeskusten ulkopuolisten taksien toiminnassa, joiden realistiset toimintamahdollisuudet ympäri maata keskittyvät kaupunkikeskuksiin ja liikenteen solmukohtiin, missä asiakkaat tulevat autoon jalkaisin. Nämä asiakkaat ovat usein haavoittuvaisimpia, koska heillä useimmiten on kiire, heillä ei välttämättä ole tuntemusta kaupungista eikä heillä ole muuta vaihtoehtoa liikkua kuin taksi.
Asiakkaalla ei siis ole mahdollisuutta kilpailuttaa autoja kiireessä, ei tietoa kaupungin etäisyyksistä ja reiteistä eikä muuta mahdollisuutta kuin hypätä tuntemattoman auton kyytiin.
Tämä tilaisuus voi tehdä monesta taksikuskista laillisen varkaan. Valitettavasti.
Ajatus vapautetusta taksimarkkinasta oli kaunis. Harmi sinänsä, ettei ideologia edellä toteutettu, moneen kertaan läpihaukuttu ja ennakkovaroiteltu uudistus sitten toiminutkaan reaalimaailmassa niin kitkatta kuin Berner toivoi.
LAURI PAJUNEN
lauri.pajunen@iltalehti.fi

e: Ja jos haluaa kuunnella "Oraakkelin" ennustuksen jatkosta niin tulevalla vuosikymmenellä, sanoisin jo tässä loppuvuodesta alkaa ympäri Suomen konkurssiaalto, joka erottelee jyvät akanoista. Ja harvalla 2v sitten aloittaneella on jyväsäkkiä kertynyt koronatalven varalle, sillä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Jotenkin sellainen "lämmin ja pörröinen tunne" sisälläin kun muistelee niitä menneitä vänkyitä ja koitti vääntää tätä(kin) näkökulmaa ymmärrettäväksi visuaaliseksi arkihimmeliksi muille, "but nooo... Monopoli, reliikki, vanha maailma puhuu, ette tajuu kato ku käyttöaste kasvaa samalla ku hinnat halpenee ja ne kuskit saa enemmän rahaa ku ne ajaa halvempia kyytejä ku te vanhat istutte tolpillanne ja ihmettelette minne maailma meni..." :kahvi:
Oli kyllä tyhmiä kusipäitä maailma ja laudat täynnä. Ei se helpossa asiassa oikeassa olemisen tunne silti korvaa sitä vahinkoa, joka aiheutettiin.

Osa vielä ruikuttaa.
tulevalla vuosikymmenellä, sanoisin jo tässä loppuvuodesta alkaa ympäri Suomen konkurssiaalto
Ei se mihinkään ole alkamassa vaan niittänyt satoa jo iloisesti. Tietenkään yksityisen elinkeinonharjoittamisen lopettaminen ei tarkoita konkurssia. Se vaan on monella jo tapahtunut kun paskasta mentiin oikein tosiripuliin. Eihän siitä mitään virallista asiaa tarvitse tehdä, kun lopettaa hauskan matalan kynnyksen yritystoiminnan jolla fantasioissaan haki lisätuloja, kun päätoimen KTA oli yli 30 tai 50 euroa ja näennaisestä koulutuksestaan huolimatta näki taksareita kohtaan kokemassaan katkeruudessa kultakaivoksen, koska ilmaiseksihan pitäisi päästä. Vähäisemmillä liiketalouden eväillä voi olla vaikeaa havainnoida, että työvoimakulun tai yrittäjätulon on pirssissä oltava vähän eri tasolla kuin halpaa kiinalaista paskaa myyvässä kansainvälisessä tavaratalojen ja verkkokaupan megaketjussa.

Eikä sekään ole "konkurssi", että vähän perseaukisena lähti kokeilemaan yrittäjyyttä paskaduunissa, jos talous sattui kestämään. Pääsee sitten henkilökohtaisesti kuivin jaloin tai ei.

Lainauksessa on muuten sellaista, minkä moni voisi ohittaa olankohautuksella ymmärtämättä sen tarkoitusta. Etenkin ruikuttajat.

"Erityisesti tämä korostuu nyt välityskeskusten ulkopuolisten taksien toiminnassa, joiden realistiset toimintamahdollisuudet ympäri maata keskittyvät kaupunkikeskuksiin ja liikenteen solmukohtiin, missä asiakkaat tulevat autoon jalkaisin. Nämä asiakkaat ovat usein haavoittuvaisimpia..."

Vahingossa tulee sanottua, mihin himmeiden taksien toiminta perustuu. Just siihen se perustuu. On kyllä kamalan rasistinen uutinen.

Kyllä mun mielestä silläkin on joku yhteiskunnallinen arvo, että ihmiset voivat halutessaan taksia lähteä ajamaan pienemmällä kynnyksellä ja kukaan virkamies ei tule kertomaan, että sulle nyt ei vaan riitä lupaa, et saa tehdä töitä.

Minusta ei ole oikeudenmukaista, että joku virkamies kieltää taksiyrittämisen.

Se ei toki oikeuta tappelemaan tolpilla.
Minusta silläkin on jokin yhteiskunnallinen arvo, jos jossain maassa voi turvallisin mielin mennä taksiin tietäen etukäteen, että jonkin asteinen omavalvonta on olemassa, jotain vaaditaan ja firma on jollain tasolla reguloitu eikä mikä tahansa raiskausmuilutusvaunu. Toki myös on ihan kiva tietää etukäteen, mitä se maksaa paikkakunnasta tai teipeistä riippumatta. Tämä arvo on nyt ymmärretty sen jälkeen, kun se on iäksi menetetty. Siirryimme yhdellä elämän osa-alueella räkäsarjaan. Enää ei tarvitse mennä lautalla Viroon ollakseen kehitysmaassa. Toki pääkaupungissa kehitysmaatunnelma ja -fantasia on muutenkin omaksuttu jo kauan sitten, eikä kukaan nosta eväänsä jarruttaakseen kehitystä. Ajattelin tässä lähinnä muuta aluetta, jossa vielä oli jotain eväitä parempaan.

Tietysti nykytilanne on muutenkin suuressa osassa maailmaa normi, mutta meillä oli jotain mistä olla ylpeä. Sitä ei enää ole eikä saada takaisin ellei yhteiskunta muutenkin joudu rajuun korjausliikkeeseen.
 
Viimeksi muokattu:

AHPU

VHM
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548

Ihanaa basaari meininkiä.
Onneks en joudu käyttää taksia.
Kannattaa kyllä jättää toi afrikka-aukio väliin jos taksia tarvii, siinä 30 metriä sivummalla ravintola Vltava:n edessä on yleensä muutama oikea taksi passissa. Tai sitten Elielinaukion takana Holiday Inn:n edestä löytyy myös turvallisempia vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Jokunen päivä sitten kävelin asema-aukion taksiaseman ohi ja jokaikinen kuski oli tummaihoinen ja ulkona autostaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 528
Viestejä
4 165 592
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom