Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Oletteko huomanneet saman kuin minä? Että punaista päin ajelevat juustokupu katolla ihan surutta.
Lisäksi täytyy todeta, että aika monella FixuTaxin kuskilla ei ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa päivävalojärjestelmä autossa.
Pimeänä perät. Olen pitänyt heitä sentään moniin "nimettömiin" taksifirmoihin verrattuna ihan okei.

Näköjään en enää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Oletteko huomanneet saman kuin minä? Että punaista päin ajelevat juustokupu katolla ihan surutta.
Lisäksi täytyy todeta, että aika monella FixuTaxin kuskilla ei ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa päivävalojärjestelmä autossa.
Pimeänä perät. Olen pitänyt heitä sentään moniin "nimettömiin" taksifirmoihin verrattuna ihan okei.

Näköjään en enää.
Eipä tuota voi kovin suuresti ihmetellä. Katsoitko muuten, oliko lisäksi kupu asennettu takaperin ja oliko vielä valo päällä kyydin aikana? Sitähän minäkin.

Alalla on aina ollut vaihtuvuutta, ja nyt lakiuudistuksen, siitä seuranneiden kaikenlaisten menevien fixUtAXien ja parin vuoden pandemiakurjuuden jälkeen lähtijöitä on ollut tavallista enemmän. Samalla fiksuja, yhteiskuntakelpoisia ja taitavia tulijoita on aina vaan vähemmän. Rupusakilla paikataan. Ei tarvitse olla edes roisto tai idiootti tehdäkseen omalta osaltaan negatiivinen vaikutus keskiarvoon. Riittää että on sankoin joukoin amatöörejä.

Kaikki yllä mainittu koskee sekä aloittavia yrittäjiä että näiden rekrytointipohjaa kuljettajille. Valitettavasti paska valuu myös niiden "hyvien brändien" väreissä ajaviin autoihin.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Eipä tuota voi kovin suuresti ihmetellä. Katsoitko muuten, oliko lisäksi kupu asennettu takaperin ja oliko vielä valo päällä kyydin aikana? Sitähän minäkin.

Alalla on aina ollut vaihtuvuutta, ja nyt lakiuudistuksen, siitä seuranneiden kaikenlaisten menevien fixUtAXien ja parin vuoden pandemiakurjuuden jälkeen lähtijöitä on ollut tavallista enemmän. Samalla fiksuja, yhteiskuntakelpoisia ja taitavia tulijoita on aina vaan vähemmän. Rupusakilla paikataan. Ei tarvitse olla edes roisto tai idiootti tehdäkseen omalta osaltaan negatiivinen vaikutus keskiarvoon. Riittää että on sankoin joukoin amatöörejä.

Kaikki yllä mainittu koskee sekä aloittavia yrittäjiä että näiden rekrytointipohjaa kuljettajille. Valitettavasti paska valuu myös niiden "hyvien brändien" väreissä ajaviin autoihin.
Sitä ihmettelen myös, että aika monelta puuttuu ikkunasta se esimerkkihinnasto. Outoa, ettei näitä nyt laiteta kuriin
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Milläpä laitat kun yhteiskunnalla on muitakin kiinnostuksen aiheita? Vaatis lisää niitä tavallisia rivipoliiseja eikä päällikköjä, mut sote on yks hyvä esimerkki siitä "kumpiako tulee" ja minne rahat menee; Väli- ja johtoportaalle, organisaatiot paisuu ja veronmaksajat voihkii.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Oletteko huomanneet saman kuin minä? Että punaista päin ajelevat juustokupu katolla ihan surutta.
Lisäksi täytyy todeta, että aika monella FixuTaxin kuskilla ei ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa päivävalojärjestelmä autossa.
Pimeänä perät. Olen pitänyt heitä sentään moniin "nimettömiin" taksifirmoihin verrattuna ihan okei.

Näköjään en enää.
Hirvee kiire ja siihen kun lisätään että kaikkialla maailmassa ei ole ehkä totuttu noudattamaan liikennesääntöjä ihan niin tarkasti kuin Suomessa niin saadaan melko mielenkiintoisia tilanteita aikaan.

Mun lemppari on kun ajetaan Stadissa Mannerheimintietä pohjoiseen Tukholmankadun risteyksen kohdalla. Kun tietous kaduista on nolla, niin tulee hienoja kaistanvaihtoja ku kuski tajuaa viime tingassa että vain oikeanpuolimmaisin kaista jatkaa pohjoiseen.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Mun lemppari on kun ajetaan Stadissa Mannerheimintietä pohjoiseen Tukholmankadun risteyksen kohdalla. Kun tietous kaduista on nolla, niin tulee hienoja kaistanvaihtoja ku kuski tajuaa viime tingassa että vain oikeanpuolimmaisin kaista jatkaa pohjoiseen.
Tuo tulis mullekin yllärinä, kun en ole tuohon suuntaan vuosikausiin ajanut (Oulusta tosi harvoin tulee ajeltua tonne Syrjä-Suomeen). Mutta ei se nyt voi kahta kertaa peräkkäin yllättää samaa ihmistä.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
361
Hirvee kiire ja siihen kun lisätään että kaikkialla maailmassa ei ole ehkä totuttu noudattamaan liikennesääntöjä ihan niin tarkasti kuin Suomessa niin saadaan melko mielenkiintoisia tilanteita aikaan.

Mun lemppari on kun ajetaan Stadissa Mannerheimintietä pohjoiseen Tukholmankadun risteyksen kohdalla. Kun tietous kaduista on nolla, niin tulee hienoja kaistanvaihtoja ku kuski tajuaa viime tingassa että vain oikeanpuolimmaisin kaista jatkaa pohjoiseen.
Mistäpä nuita kaikki tietää. Eiköhän se taksikuski opi kun pari kertaa siitä ajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Virolainen kyytipalvelu Bolt on aloittanut toimintansa Helsingissä. Tunnettiin aikaisemmin nimellä Taxify. Kun joillain tulee kokemuksia siitä niin tänne vaan päivitettyä tietoa k.o toiminnasta.

 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 348
Virolainen kyytipalvelu Bolt on aloittanut toimintansa Helsingissä. Tunnettiin aikaisemmin nimellä Taxify. Kun joillain tulee kokemuksia siitä niin tänne vaan päivitettyä tietoa k.o toiminnasta.

Ainakin Balteissa tämä on jo "de facto" kyytipalvelu. Eli olit sitten työmatkalla tai turistina, porukka käyttää Bolttia, koska sillä näet tosiaan lopullisen summan heti + saa kuitit matkoista sähköisesti esim työsähköpostiin jos tarvetta.
Mutta hyvä tietää että rantautui myös Suomeen, pääsee sitä sitten käyttämään siellä myös samalla ohjelmalla.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Kyllä se pääasiallinen syy paskistuneeseen palveluun on ulkomaalaiset kuskit.
Älä nyt. Mä ainakin nautin kun kuski luukutti suht kovalla volyymilla koko 20 min matkan jotain afrikkalaista uskontomusiikkia ja jammaili kädet irti ratista puolet matkasta. Huvikseen ei sanottu mitään kun koko performanssi oli niin vitun omituinen että haluttiin nähä mitä älytöntä se tekee seuraavaks.

Ajotyyli oli sit semmonen että mm. auton pitäminen keskellä kaistaa tuotti ongelmia.

Tosin täähän oli yksittäistapaus. Pussihousumafia selätetty, hinnat halventunu, harmaa talous vähentynyt ja palvelu sekä autojen laatu parantunut. Turvallisuus lisääntynyt ja väärinkäytökset esim. hinnoittelussa käytännössä olemattomia. Jos ette usko niin voi lukea tän ketjun vanhoja viestejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Älä nyt. Mä ainakin nautin kun kuski luukutti suht kovalla volyymilla koko 20 min matkan jotain afrikkalaista uskontomusiikkia ja jammaili kädet irti ratista puolet matkasta. Huvikseen ei sanottu mitään kun koko performanssi oli niin vitun omituinen että haluttiin nähä mitä älytöntä se tekee seuraavaks.

Ajotyyli oli sit semmonen että mm. auton pitäminen keskellä kaistaa tuotti ongelmia.

Tosin täähän oli yksittäistapaus. Pussihousumafia selätetty, hinnat halventunu, harmaa talous vähentynyt ja palvelu sekä autojen laatu parantunut. Turvallisuus lisääntynyt ja väärinkäytökset esim. hinnoittelussa käytännössä olemattomia. Jos ette usko niin voi lukea tän ketjun vanhoja viestejä.
Juuh :D Tänä kesänä tuli firman kesäjuhlista helsingistä otettua taksi tolpalta porukalla kun jokaisella oli pari promillea veressä ja luureista akut loppu keskellä viikkoa yöllä. Jamali repi jonku reilu 120 euroa taksimatkasta, maksoin päätepysäkillä ja totesin vain että kylläpä on laillistettua röystöä. Ajotaidoissa ei kyllä tällä kertaa ollut vikaa. Muutama päivä myöhemmin otin n. kilometrin tarkkuudella saman matkan, mutta tilasin kovaselta taksin luurilla (applikaatiolla) kun juna lähti nenän edestä eikä kiinnostanut tuntia odotella seuraavaa. No taksikuski soitteli heti perään ja kertoi olevansa asema-aukion tolpalla "piikkipaikalla". No sinne siis ja voi jeesus mikä basaari siellä oli menossa. Käsistä yritettiin repiä johonkin random takseihin samalla kun puhelimessa huhuilin, että tule nyt äkkiä ulos autosta ja nosta kättä taivaalle että tiedän mihin puskea väkisin. Siinä sitten mukavasti mersulla mentiin puolet halvemmalla sama matka viikonloppuna kuin aiemmin viikolla, mutta vähän sai taistella että pääsi näiden paidasta repijöiden läpi autolle. Hinta oli siis jamalilla ihan oikeasti 100% kalliimpi kuin kovasen mersulla. Ei jeesus.

On se villi länsi kyllä.. Melkein ensi kerralla taidan hakea vain uuden oluen ja odotella sitä seuraavaa junaa jos noin käy. Mitään vikaa kovasen kyydissä ei siis ollut, mukava herrasmies puku päällä ja me oltiin hyvin pitkälti yhtä mieltä tästä taksiuudistuksesta mitä matkalla juttelin. Mutta kyllä asema-aukiolta luurilla tilatun taksinkin ottaminen on haastavaa ja muut taksikuskit käyttäytyvät suorastaan uhkaavasti
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Bolttia käytän aina ulkomailla. Helppo, halpa ja ikinä ei mitään ongelmia.
Tuli käytettyä jokunen viikko sitten Riiassa. Hyvin meni. Käytettiin jokunen siirtymä Boltia.
Nyt sitten demosin matkaa himpestä Espoosta Länsisatamaan, 14 e. Toki on kysynnän mukaan tietty mutta kyllä tänne on tultu ennen taksiuudistustakin Tallinnan reissulta hintaan 35-45e. Toivottavasti kuskit perseilevät vähemmän kuin Yangolla vaikka ehkä turha toivo tietenkin, eiköpä samat Mohamedit vaihda vain leiriä... No ans kattoo
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Tuli käytettyä jokunen viikko sitten Riiassa. Hyvin meni. Käytettiin jokunen siirtymä Boltia.
Nyt sitten demosin matkaa himpestä Espoosta Länsisatamaan, 14 e. Toki on kysynnän mukaan tietty mutta kyllä tänne on tultu ennen taksiuudistustakin Tallinnan reissulta hintaan 35-45e. Toivottavasti kuskit perseilevät vähemmän kuin Yangolla vaikka ehkä turha toivo tietenkin, eiköpä samat Mohamedit vaihda vain leiriä... No ans kattoo
Olisi hauska nähdä näiden ”yrittäjien” kirjanpito. Tuosta ei jää juuri mitään viivan alle, vaikka jättäisi verot maksamatta.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Olisi hauska nähdä näiden ”yrittäjien” kirjanpito. Tuosta ei jää juuri mitään viivan alle, vaikka jättäisi verot maksamatta.
Olisi kieltämättä ihan mielenkiintoista nähdä laskelma jossa tällainen liiketoiminta on kannattavaa. Siis sellainen laskelma jossa on otettu huomioon oikeasti kaikki kulut eikä sopivasti unohdettu esim. jotain auton kuluja, YEL maksuja tai veroja.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Alustatalous perustuu lähinnä tekijäportaan kusetukseen, laskutaidottomia friilansereita on maailma täynnä, jotka eivät välttämättä edes tajua olevansa yrittäjiä ja mitä velvoitteita se vaatii.

Harmillista yhteiskunnan sekä alalla toimivien asiansa huolehtivien yrittäjien kannalta, valvonta on verottajalla/kentällä alimittaista.

e: Näin sitä paskaa myydään, tai poliitikkoja ostetaan. Äänestäjällä ei ole kuluttajansuojaa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 684
Alustatalous perustuu lähinnä tekijäportaan kusetukseen, laskutaidottomia friilansereita on maailma täynnä, jotka eivät välttämättä edes tajua olevansa yrittäjiä ja mitä velvoitteita se vaatii.

Harmillista yhteiskunnan sekä alalla toimivien asiansa huolehtivien yrittäjien kannalta, valvonta on verottajalla/kentällä alimittaista.

e: Näin sitä paskaa myydään, tai poliitikkoja ostetaan. Äänestäjällä ei ole kuluttajansuojaa.

Eli Uber keräsi sijoittajilta miljardeja rahaa joilla voidella päättäjät omalle kannalleen. Disruptiivinen startup kyseessä tosiaan. Tämä lienee yksi syy Uberin ikuisiin megatappioihin, maailmanlaajuinen korrup... anteeksi lobbaus... ei ole halpaa.

Suomalaisena erityispiirteenä tietenkin ne perustaksit olivat turhan luotettavia, mutta Uber varmaan yllättyi itsekin millaisen jackpotin saivat kun kyseinen järjestelmä romutettiin niin kuin se tehtiin, ja markkinoille tuli yhtäkkkiä tilaa sinne "luotettavaan" (eli entistä kalliimpaan) päähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Eli Uber keräsi sijoittajilta miljardeja rahaa joilla voidella päättäjät omalle kannalleen.
Ei kai Uber ole täällä lahjontaan syyllistynyt? Eli ei kai päättäjiä niillä rahoilla ole voideltu. Lobbausta toki saavat harrastaa kuinka paljon haluavat - kuten kaikki muutkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 783
Kumpikohan oli ensin, taksiuudistuksen lobbaus vaiko "Bernerin Spotify"?

Se jälkimmäinen, jossa henkilöautot kilometriverolle seurantaan ja suosimaan täten kimppakyytiä.
Tuossa "Bernerin Spotifyssa" oli visona "äppi", jossa esim. kaupungista mökille matkaava saisi hinnat, aikataulun ja reitin, jossa julkinen liikenne, taksi ja kimppakyydit olisivat fuusioituneet.

Olisikohan sittenkin vaan ollut niin, että über vain haistoi yhteistyöhalun ministeriössä, kun tavoitteena oli tuonkaltainen viritelmä?
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Mitään vikaa kovasen kyydissä ei siis ollut, mukava herrasmies puku päällä ja me oltiin hyvin pitkälti yhtä mieltä tästä taksiuudistuksesta mitä matkalla juttelin. Mutta kyllä asema-aukiolta luurilla tilatun taksinkin ottaminen on haastavaa ja muut taksikuskit käyttäytyvät suorastaan uhkaavasti
Kovanen on ainoa mitä käytän, jo vuosia. Ei ongelmaa, kuskit lähes aina suomalaisia kokeneita kuskeja (arkena 8-18), iltaisin ja vkl voi olla ulkomaan eläviä, mutta silti osaavia kuskeja. Kovanen ehkä yrittää pitää jotain tasoa yllä, joten pahimmat äläwäbät puuttuvat. Samat kuskit ajavat toki muidenkin palveluiden alla, esim. Taksi Helsinki, josta taas en viitsi tilata, sieltä ei tiedä mikä molopää tulee, kokemusta on.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 684
Ei kai Uber ole täällä lahjontaan syyllistynyt? Eli ei kai päättäjiä niillä rahoilla ole voideltu. Lobbausta toki saavat harrastaa kuinka paljon haluavat - kuten kaikki muutkin.
Ei ne lobbaajat ilmaiseksi lobbaa. Lisäksi vaikka Suomessa suora lahjonta on käsittääkseni harvinaista eikä maan tapa, Uber yrittää toimia maailmanlaajuisesti - ja sellaiset pikkujutut kuin lakien rikkominen eivät tosiaan hidastaneet menoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Ei ne lobbaajat ilmaiseksi lobbaa.
Eivät tietenkään. Työstä pitää munkin mielestä maksaa palkkaa. Mutta omassa sanakirjassani tuo ei ole "rahalla voitelua". Siksi esitin kysymyksen alkup. kirjoittajalle. Ja tosiaan ketjun aiheen puolesta lähinnä kiinnostelee toiminta Suomessa ja täkäläinen lainsäädäntö.

Lobbaaminen on käytännössä juttelua poliitikkojen kanssa. Enkä oikein tajua, miksi Uberin lobbaus on noussut otsikoihin (jos se on ollut laillista). Jos mä kaataisin rahaa firmaan, jota pidän hyvänä ja jonka toiminnalle on lainsäädännöllisiä esteitä, niin musta olisi idioottimaista jos firma ei lobbaisi. Sama koskee ihan kaikkia etujärjestöjä sun muita, jotka haluavat nostaa tärkeänään pitämiä asioita esille poliitikkojen keskuudessa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 206
No niin tai näin, niin taksiala on kuitenkin monella tapaa romutettu eikä vähiten Uberin ansiosta. Nykyiseen tilanteeseen ajautuminen uuden taksilain takia oli aika tarkkaan alalla tiedossa jo ennen sen voimaantuloa vuonna 2018. Sinänsä kiinnostavaa, että lopulta Uber ei kuitenkaan ole käsittääkseni missään vaiheessa saanut Suomessa sellaista nostetta kuin ehkä odotettiin. Ainakin omasta näkökulmasta kuljettajana ns. perinteisellä toimijalla tuntui, että mm. Yango onnistui tässä paremmin. Paha olla kuitenkaan täysin varma, kun ei Uber tilastojaan juuri esittele.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 653
Kovanen on ainoa mitä käytän, jo vuosia. Ei ongelmaa, kuskit lähes aina suomalaisia kokeneita kuskeja (arkena 8-18), iltaisin ja vkl voi olla ulkomaan eläviä, mutta silti osaavia kuskeja. Kovanen ehkä yrittää pitää jotain tasoa yllä, joten pahimmat äläwäbät puuttuvat. Samat kuskit ajavat toki muidenkin palveluiden alla, esim. Taksi Helsinki, josta taas en viitsi tilata, sieltä ei tiedä mikä molopää tulee, kokemusta on.
Taksi Helsinki on ainoa yhtiö mitä käytän. Niin firman ajot, kuin vapaa-ajan ajotkin. Omalle kohdalle ei ole osunut molopäitä, eikä englanninkielisiä helsinkiläisiäkään kuskiksi. Tilaan aina Premium-kyydin, joka ei maksa extraa ja takaa mukavan matkan, sekä kuskin, joka tietää minne mennä ilman navigaattoreitakin ja sujuvan suomenkielentaidon yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
No niin tai näin, niin taksiala on kuitenkin monella tapaa romutettu eikä vähiten Uberin ansiosta.
Kyllä, taksiuudistus on luonut joitain uusia ongelmia ja vanhasta mallista hyötynyt yrittäjä ei varmasti uudistuksesta pidä. Mutta monella tapaa taksiala toimii myös paremmin kuin ennen. Taksien määrä on lisääntynyt ja esim. Kela-taksien kohdalla kilpailu näyttää toimivan paremmin kuin ennen uudistusta:

Vuonna 2018 suurimmassa osassa tarjouksista alennusprosentti oli alle 10, keskiarvon ollessa noin 7 prosenttia. Alin sopimuksen saaneen tuottajan alennusprosentti oli 0,01 ja ylin 24,25.

Hintojen muutoksen näkee kuvassa alempana olevista vuoden 2021 tarjousten jakaumista. Vuonna 2021 suurimmassa osassa kaikista tarjouksista tarjousprosentti oli yli 10, keskiarvon ollessa noin 20. Alin sopimuksen saanut alennusprosentti oli 13,98 ja ylin 34. Lisääntynyt kilpailu hyödyttää julkista taloutta alhaisimpina Kela-kyytien sopimusten hintoina.

Henkilökohtaisella tasolla en ole eroa huomannut muutoin kuin että jotkut hinnat ovat laskeneet, jotkut nousseet ja tarjonta (Helsingissä) lisääntynyt aika tavalla. Taksin tilaan appiksella kuten ennenkin ja kyydit ovat toimineet ihan siinä missä ennenkin. Saan lähes aina hyvää palvelua ja kuski löytää perille ihonväristä riippumatta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 206
Kyllä, taksiuudistus on luonut joitain uusia ongelmia ja vanhasta mallista hyötynyt yrittäjä ei varmasti uudistuksesta pidä. Mutta monella tapaa taksiala toimii myös paremmin kuin ennen. Taksien määrä on lisääntynyt ja esim. Kela-taksien kohdalla kilpailu näyttää toimivan paremmin kuin ennen uudistusta:




Henkilökohtaisella tasolla en ole eroa huomannut muutoin kuin että jotkut hinnat ovat laskeneet, jotkut nousseet ja tarjonta (Helsingissä) lisääntynyt aika tavalla. Taksin tilaan appiksella kuten ennenkin ja kyydit ovat toimineet ihan siinä missä ennenkin. Saan lähes aina hyvää palvelua ja kuski löytää perille ihonväristä riippumatta.
Joo siis hyvääkin tässä on. En itse kuulu niihin jääräpäisimpiin eläkeikää kolkutteleviin yrittäjiin, joille ihan periaatteen vuoksi muutos tekee aina pahaa. Alalla on siis sellaista valittajaa, että jos vaikka Lähitaksi haluaa kuljettajien laittavan uuden tarran autoon, siitä varmasti itketään linjoja pitkin.

Tiedän myös yrittäjiä, jotka ovat lähteneet omilleen, koska vanhalla mallilla ei kehitytty tarpeeksi nopeasti. Eniten tässä uudistuksessa aina ja edelleen hiertää se, että kaikki tehtiin kerralla ihmisten toimesta, jotka eivät alaa juuri kuunnelleet, ja nyt neljä vuotta myöhemmin erinäisiä puutteita yritetään korjata.

Mitattavissa olevien miinusten tai plussien lisäksi tuntuu siltä, että kuljettajien välinen solidaarisuus on dipannut. Kyllä siis ennenkin suurten välitysyhtiöiden välillä oli pientä kinaa, kisaamista ja kateutta (jota itse en tosin ymmärtänyt), mutta nyt tuntuu siltä että oman kyydin saaminen on kaikki kaikessa riitelyn uhalla. Tai ainakin vilkkaimmilla tolpilla, vastaavaa ilmiötä ei ehkä muualla näe.

Kelan suhteen pahimmat kuopat ovat olleet niitä, että tehdään sopimus halvimman tarjouksen mukaan, jolloin on käynyt niin, ettei autoja riitä kattamaan kyytejä, mikä taas on johtanut siihen, että hoitoon menevät asiakkaat myöhästyvät tai eivät pääse ollenkaan perille. Nyt tilanne taitaa onneksi olla parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kyllä, taksiuudistus on luonut joitain uusia ongelmia ja vanhasta mallista hyötynyt yrittäjä ei varmasti uudistuksesta pidä. Mutta monella tapaa taksiala toimii myös paremmin kuin ennen. Taksien määrä on lisääntynyt ja esim. Kela-taksien kohdalla kilpailu näyttää toimivan paremmin kuin ennen uudistusta:


Henkilökohtaisella tasolla en ole eroa huomannut muutoin kuin että jotkut hinnat ovat laskeneet, jotkut nousseet ja tarjonta (Helsingissä) lisääntynyt aika tavalla. Taksin tilaan appiksella kuten ennenkin ja kyydit ovat toimineet ihan siinä missä ennenkin. Saan lähes aina hyvää palvelua ja kuski löytää perille ihonväristä riippumatta.
Kelahommissa varmaan onkin parantunut (maksettavan hinnan osalta), mutta koitappa saada pienemmällä paikkakunnalla taksia iltaisin/öisin, se on täysin mahdotonta kun kylällä joko ei ole yhtään taksia tai max 1 taksi ajossa (ja kun joku sillä yhdellä taksilla jonnekin menee niin se on aina tyyliin min. 1h keikka autolle) eli ainoa vaihtoehto on ajaa itse oli ajokunto mikä tahansa. Aiemmin niitä autoja oli, mutta ei ole enää.

Hesassa sitten taas ei viitsi autoa tolpalta ottaa ellei se ole joku tunnistettava brändi jonka hinnoittelun tiedät "ulkomuistista". Apps(e)illa tilatessa taas näet hinnat ja kaikki, mutta mitään takeita tilauksen vahvistumiselle ei ole, kiva kliksutella eteenpäin ja jämähtää "vahvistetaan tilausta/etsitään kyytiä"-ruutuun tai vaihtoehtoisesti jollain appseilla ei anneta mitään arviota tilausta tehdessä että koska se auto tulee. Ulkomailla (pääkaupungeissa) bolt/uber käyttäneenä ei ole ikinä ollut tommosta ongelmaa appsien kanssa, hinta/saapumisaika/vahvistus on tullut ns. heti. Suomessa uberkään ei toimi kuten ulkomailla, johtuen ehkä siitä että autoja ei ole "tarpeeksi" eli saattaapi näyttää että auto on 8min päässä mutta tyyppi 20min päästä ottaakin kyydin eli saat odottaa 12min kauemmin kuin tilausta tehdessä sulle on näytetty -> täyttä kusetusta.

Jotain positiivistakin toki, jos satut jostain yangosta/ubersistä kyydin saamaan eikä haittaa neuvoja kuskille reittiä (ja välillä jopa opastaa ihan autolla ajamisessa :)) niin hinta on yleensä huomattavasti halvempi mitä se oli ennen uudistusta ja helposti ½ halvempi kuin nykyään ns. virallisella ja tunnetulla operaattorilla (taksi helsinki, kovanen, lähitaksi). Veroista ei mitään hajua, mutta muutaman kuskin kanssa jutellut ja sellainen fiilis on jäänyt että kun kuski maksaa itselleen 0,46e/km verotonta kulukorvausta auton käytöstä niin eipä verotettavaa paljoa jää. Yksi matka verrokiksi: 6,4km arkipäivänä päivällä hintaan 13,4e, kuski ajoi 7,6km hakemaan minua eli 14km ajoa -> 6,5e verotonta, jos uber ottaa 20% eli 2,8e niin jäljelle jää 4,1e ja tuo kokonaisuus otti reilut 30min niin tuosta ei tuntipalkaksi jää edes 8e/h ja muitakin kuluja yrityksen pyörittämisestä toki on. Verrokkina lähitaksin laskuri näyttää 23e hintaa ko. matkalle.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Jotain positiivistakin toki, jos satut jostain yangosta/ubersistä kyydin saamaan eikä haittaa neuvoja kuskille reittiä (ja välillä jopa opastaa ihan autolla ajamisessa :)) niin hinta on yleensä huomattavasti halvempi mitä se oli ennen uudistusta ja helposti ½ halvempi kuin nykyään ns. virallisella ja tunnetulla operaattorilla (taksi helsinki, kovanen, lähitaksi). Veroista ei mitään hajua, mutta muutaman kuskin kanssa jutellut ja sellainen fiilis on jäänyt että kun kuski maksaa itselleen 0,46e/km verotonta kulukorvausta auton käytöstä niin eipä verotettavaa paljoa jää. Yksi matka verrokiksi: 6,4km arkipäivänä päivällä hintaan 13,4e, kuski ajoi 7,6km hakemaan minua eli 14km ajoa -> 6,5e verotonta, jos uber ottaa 20% eli 2,8e niin jäljelle jää 4,1e ja tuo kokonaisuus otti reilut 30min niin tuosta ei tuntipalkaksi jää edes 8e/h ja muitakin kuluja yrityksen pyörittämisestä toki on. Verrokkina lähitaksin laskuri näyttää 23e hintaa ko. matkalle.
Mietin vaan että onko jengille oikeasti nää halvemmat hinnat jotenkin NIIN maata mullistavia. Niillä joilla on varaa ajaa taksilla niin paljon että säästöt alkaisi olemaan merkittäviä, ei varmaan niin hirveästi kiinnostu. Sit taas perus persaukisella taksimatkoja tuskin tulee ihan älyttömästi ja se että ehkä saat säästöä niistä muutamasta kuulostaa aika pieneltä edulta näihin kaikkiin ongelmiin nähden.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 206
Eihän noilla Yangoilla ja muilla tuossa hinnoittelussa olekaan järkeä. Jos joku täällä kertoi esimerkiksi, että pääsi Espoosta (ei ollut tarkennettu) Länsisatamaan jollain 12 eurolla, ja siihen vielä näiden hakumatkat päälle, niin aika kannattamattomalta se kuulostaa. Seitsemän kilsan hakumatka reilun kuuden kilsan matkaa varten tuossa ylempänä on kyllä yksi hyvä järjetön esimerkki myös, mutta ei se asiakkaalle tietty välity.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Kovanen on ainoa mitä käytän, jo vuosia. Ei ongelmaa, kuskit lähes aina suomalaisia kokeneita kuskeja (arkena 8-18), iltaisin ja vkl voi olla ulkomaan eläviä, mutta silti osaavia kuskeja. Kovanen ehkä yrittää pitää jotain tasoa yllä, joten pahimmat äläwäbät puuttuvat. Samat kuskit ajavat toki muidenkin palveluiden alla, esim. Taksi Helsinki, josta taas en viitsi tilata, sieltä ei tiedä mikä molopää tulee, kokemusta on.
Sama vika. Aivan poikkeustapauksia kun jotain muuta tulee käytettyä ja ihan syystäkin. Kovasellakin toki laskenut taso tässä parin vuoden aikana kun kuskikanta on rikastunut, mutta kyllä se taso on pääsääntöisesti ihan riittävä edelleen. Varsinkin jos vertaa muihin toimijoihin. Hintakin on tosiaan halvempi kuin random taksien ottaminen eikä edes erityisen kallis. Lentokentältäkin ollaan about normihintaan nimikyltin kanssa odottamassa ja laukut kannetaan autoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Ulkomailla (pääkaupungeissa) bolt/uber käyttäneenä ei ole ikinä ollut tommosta ongelmaa appsien kanssa, hinta/saapumisaika/vahvistus on tullut ns. heti.
Tämä perustunee siihen, että isoissa kaupungeissa maailmalla Uberin sun muiden alustatalousveivauksien kultamaissa riittää isompi pohja epätoivoisia tai joutilaita pikavippiyrittäjyyden kokeilijoita norkoilemaan autoineen ja tukkimaan erilaisia parkkipaikkoja sekä puiston kulmia.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Kyllä, taksiuudistus on luonut joitain uusia ongelmia ja vanhasta mallista hyötynyt yrittäjä ei varmasti uudistuksesta pidä. Mutta monella tapaa taksiala toimii myös paremmin kuin ennen. Taksien määrä on lisääntynyt ja esim. Kela-taksien kohdalla kilpailu näyttää toimivan paremmin kuin ennen uudistusta.
No onpa taas tutkimus, missä tilastolla selitetään musta valkoiseksi. Miksiköhän tuossa "tutkimuksessa" ei ole esitetty sopimushintojen hintaa, vaan jotain alennusprosenttia.
"Normaalisti tämä maksaisi näin ja näin paljon, mutta kyllä teille voidaan leipoa 30% alennus tähän..."

Olisi toteutuneet sopimushinnat ennen taksiuudistusta, toteutuneet sopimushinnat taksiuudistuksen jälkeen ja toteutuneet sopimushinnat kuluttajahintaindeksillä korjattuna. Mutta sittenhän tulos ei olisikaan mieluinen? :think:
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
En tiedä miten muualla suomessa.. Mutta täällä keskisuomessa asuessa, tuntuu että joka toista taksia ajaa todella huonon kielitaidon omaava ulkomaalainen. En itse taksilla matkusta, mutta autonhoitoalalla kun työskentelee, niin myöskin takseja käy pesussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
No onpa taas tutkimus, missä tilastolla selitetään musta valkoiseksi. Miksiköhän tuossa "tutkimuksessa" ei ole esitetty sopimushintojen hintaa, vaan jotain alennusprosenttia.
"Normaalisti tämä maksaisi näin ja näin paljon, mutta kyllä teille voidaan leipoa 30% alennus tähän..."

Olisi toteutuneet sopimushinnat ennen taksiuudistusta, toteutuneet sopimushinnat taksiuudistuksen jälkeen ja toteutuneet sopimushinnat kuluttajahintaindeksillä korjattuna. Mutta sittenhän tulos ei olisikaan mieluinen? :think:
No kyllähän kelakuljetuksissa on toteutunut hinta laskenut, valitettavasti. Polkuhinnoissa oltiin jo säännöstellyn taksan aikaan. Toisaalta niin on jäänyt potilaita hoitamatta ja taksasäästöä kompensoi mukavasti byrokratiaan syydetty raha.

Yksi säästökeino on ollut omavastuuosuuksien moninkertaistaminen. Totta kai julkinen taho säästää, kun potilas maksaa lähtökohtaisesti matkansa itse ja vain dialyysikävijät sun muut koko ajan ramppaavat saavat vapaalipun maksukaton täyttyessä.

Esimerkiksi Pirkanmaalla kelataksitouhussa on aika häijy ongelma. Hoitolaitoksissa ei edes tiedetä, että kuljetukset on kilpailutettu joka maakunnassa kahdelle toimijalle. Täällä nämä voittajat olivat Taksi Tampere ja Taksi Helsinki. Edes hoitajat eivät tiedä, että näillä on eri tilausnumero eivätkä kaikki taksit ole samoja. Etenkään potilaat eivät ole perillä siitä, että tapahtui jokin taksiuudistus ja sen jälkeen lisää kelataksiuudistuksia.

Jos Tampereella tilaa kelataksin Taksi Tampereelta, homma toimii hyvin tai kohtuudella. Jos erehtyy tilaamaan Taksi Helsingin palvelun, taksia ei todennäköisesti koskaan saavu. Tätä ei voi tietää, koska eihän nyt noin saa sanoa. Emme voi laittaa joka telkkarin aulaan julistetta jossa tämä kerrotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
No onpa taas tutkimus, missä tilastolla selitetään musta valkoiseksi.
Laita ihmeessä se sun lähteesi joka osoittaa tuon Kelan datan jotenkin vääräksi. Tuossa siis maksaja kertoo että kilpailutuksella on ollut hyötyä. Siis Kela. Luulisin että Kelalla on aika iso intressi valittaa jos sen toimintaympäristö vaikeutuu.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Laita ihmeessä se sun lähteesi joka osoittaa tuon Kelan datan jotenkin vääräksi. Tuossa siis maksaja kertoo että kilpailutuksella on ollut hyötyä. Siis Kela. Luulisin että Kelalla on aika iso intressi valittaa jos sen toimintaympäristö vaikeutuu.
Kelan taksipalvelut on taidettu kilpailuttaa niin isoissa osissa, että siinä jää automaattisesti ne yhden tai muutaman taksin moniosaajien firmat ulos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Kelan taksipalvelut on taidettu kilpailuttaa niin isoissa osissa, että siinä jää automaattisesti ne yhden tai muutaman taksin moniosaajien firmat ulos.
Pääasiassa kelakuljetuksia ajavat yhden taksin firmat. Kilpailutus on tehty välittäjille, joilla ei välttämättä ole yhtään omaa autoa, vaan kuljetuksen tuottavat alihankkijat.

Jos moniosaajalla viitataan kaikkein paskimpiin basaaritakseihin, niin sellaisten yrittäjien intresseissä ei tietenkään ole ajaa alle 1,5 euron omakustannetaksalla yhtään nyppyä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Laita ihmeessä se sun lähteesi joka osoittaa tuon Kelan datan jotenkin vääräksi. Tuossa siis maksaja kertoo että kilpailutuksella on ollut hyötyä. Siis Kela. Luulisin että Kelalla on aika iso intressi valittaa jos sen toimintaympäristö vaikeutuu.
No miksi ei sitten laiteta rehellisesti lukuja näytille, jos asia on niin. Suuremmat alennusprosentit kertoo joko siitä, että katetta on aiemmin ollut paljon enemmän tai siitä, että hinnat ovat nousseet ja vaikka antaa isomman alennuksen, niin toiminta on silti kannattavaa.

Esim. Ostat tuhat banaania ja maksat niistä 50 senttiä kappaleelta. Seuraavan vuonna hinnat nousee euroon kappaleelta, mutta koska olet iso asiakas, niin sinulle voidaan myydä 30% alennuksella.
Tuota 30% alennusta voi sitten kertoa kylillä, että kylläpä minä olen hyvä asiakas ja kauppamies, kun saan noin ison alennuksen banaaneista. Lopputulos on kuitenkin se, että maksat 70 senttiä banaanista, jonka sait aiemmin 50 sentillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
No miksi ei sitten laiteta rehellisesti lukuja näytille, jos asia on niin. Suuremmat alennusprosentit kertoo siitä joko siitä, että katetta on aiemmin ollut paljon enemmän tai siitä, että hinnat ovat nousseet ja vaikka antaa isomman alennuksen, niin toiminta on silti kannattavaa.
Minulla ei ole vastauksia enkä ole innokas koskemaan kelakyyteihin pitkällä tikullakaan.

Lisää kysymyksiä voin tarjota referoimalla perusoppimäärää. Kelakyytien kannattavuushan ei perustu pelkästään taksaan vaan paluukyytiin. Jos sopimus ja kilpailutus mahdollistaa paluun kaupunkien välisessä kyydissä, se tekee yön ja päivän eron - suuremman kuin mikään realistinen kilometritaksan liikevara.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Kokeilen jälleen taksia ottaa tolpalta, kysyin yhdeksältä kuskilta hintaa. Hinnat vaihtelivat 35-70€ välillä. Yllättäen Yango toimi tällä kertaa ja oli äärimmäisen edullinen 14,9€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
No miksi ei sitten laiteta rehellisesti lukuja näytille
Tätä sun pitää varmaan tiedustella Kelalta. Jutun väliotsikossa kuitenkin todetaan aika yksikäsitteisesti: "Lisääntynyt kilpailu on laskenut sopimusten hintoja". Eikä tuo nyt kovin ihmeellistä ole jos kerran alalla on enemmän palveluntuottajia. Tuossakin minimivaatimukset täyttävien tarjousten määrä 3.5-kertaistui verrattuna tasoon ennen kilpailutusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
No miksi ei sitten laiteta rehellisesti lukuja näytille, jos asia on niin. Suuremmat alennusprosentit kertoo joko siitä, että katetta on aiemmin ollut paljon enemmän tai siitä, että hinnat ovat nousseet ja vaikka antaa isomman alennuksen, niin toiminta on silti kannattavaa.
Ei ne hinnat salaisuuksia ole ja Google on ystävä. Kokonaiskuluista voi tietysti puhua erikseen, mutta taksat ovat erittäin matalat. Jos esimerkiksi Pirkanmaalla Taksi Tampereen välittämä auto saa 1,45 per kilometri ja tästä vähennetään yli 5% provisio, niin onhan siinä melkoinen säästö. 2017 taksa oli yli 1,7 ja inflaatio päälle. Nykyään vanhalla hinnoittelutavalla kannattavuusraja normaalissa kuluttajamyynnissä on kahden euron luokkaa. Tai siis olisi ellei olisi kielletty vanhaa mittarinkäyntitapaa.

Vielä kun asiakas maksaa omavastuuta yleensä koko matkan jos ei kulje jatkuvassa hoidossa ja/tai kaukaa maaseudulta, niin kyllä Kela liikeyritykseksi tekeytyessään voi kehua säästöillä. Sitähän ei lasketa, jos toimistokulut kasvavat. Kunhan kuljetusalaa saadaan vähän polkuhinnoiteltua.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Kokeilen jälleen taksia ottaa tolpalta, kysyin yhdeksältä kuskilta hintaa. Hinnat vaihtelivat 35-70€ välillä. Yllättäen Yango toimi tällä kertaa ja oli äärimmäisen edullinen 14,9€.
Selvisit näköjään hengissä / loukkaantumatta perille.
Voinet taputtaa itseäsi olkapäälle. Tsekkasitko monetko punaiset valot menit matkalla läpi?

Jouduitko itse rattiin vai riittikö kuskin navigaattori tai oma neuvontasi?

No jokaisen oma asia, haluaako vennään firmoja tukea, tuosta ei lisäksi varmaan Suomen verottaja saa latiakaan enivei.
Mutta pääasia että olet kunnossa :tup:
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Selvisit näköjään hengissä / loukkaantumatta perille.
Voinet taputtaa itseäsi olkapäälle. Tsekkasitko monetko punaiset valot menit matkalla läpi?

Jouduitko itse rattiin vai riittikö kuskin navigaattori tai oma neuvontasi?

No jokaisen oma asia, haluaako vennään firmoja tukea, tuosta ei lisäksi varmaan Suomen verottaja saa latiakaan enivei.
Mutta pääasia että olet kunnossa :tup:
Olin aika kännissä, mutta en huomannut ajotavassa mitään moitittavaa. Auto oli Toyota Auris, ei haisenut tupakka ja oli siisti.

Ymmärtääkseni noista menee ihan normaalisti verot Suomeen (10%) kuitti ainakin tuli, Alv numeroineen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Olin aika kännissä, mutta en huomannut ajotavassa mitään moitittavaa. Auto oli Toyota Auris, ei haisenut tupakka ja oli siisti.

Ymmärtääkseni noista menee ihan normaalisti verot Suomeen (10%) kuitti ainakin tuli, Alv numeroineen.
Siinä ei vielä liiketoiminnan yhteiskuntavastuulla juhlita, jos Alvi muistetaan maksaa(siis kassaan lyödyistä maksuista). Saati kyydin turvallisuutta ja raiskauksien määrää vähennetä. Kuitenkin alvinhan muistaa jokainen huijarikin maksaa - muuten verottaja laittaa hyrskyn myrskyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Mietin vaan että onko jengille oikeasti nää halvemmat hinnat jotenkin NIIN maata mullistavia. Niillä joilla on varaa ajaa taksilla niin paljon että säästöt alkaisi olemaan merkittäviä, ei varmaan niin hirveästi kiinnostu. Sit taas perus persaukisella taksimatkoja tuskin tulee ihan älyttömästi ja se että ehkä saat säästöä niistä muutamasta kuulostaa aika pieneltä edulta näihin kaikkiin ongelmiin nähden.
Yritin yleisesti ottaen tuossa avata sitä ”ei ne maksa veroja(kaan)” väittämää sillä että ei tuossa jää viivan alle mitään mistä maksaisi edes niitä veroja. Rahapalkkaa saa niin vähän että vaikka maksaisi sen eikä minimi yellin niin eläkettäkkään ei juuri kerry.

Muuten olen eri mieltä noista ”maksan/käytän niin harvoin että ei väliä vailla maksaisi tonnin”-jutuista. Tossakin alle 7km matkalla 10€ suoraa säästöä. Tuon matkan juoksee huonompikuntoinenkin alle tuntiin eli melko kovatuloisen palkansaajan kannattaa kipittää ko. matka kuin maksaa siitä 23€ jos vaihtoehtona on punnita tekeekö töitä ylimääräisen 1/2h (autollakin matkaan kuluu aikaa) eli puhutaan 40€ nettotuntiansiosta, halpataksilla vain 20€ netosta joka sekin on 4500€ paikkeilla kk-liksana. Toisin sanoen ns. nykyinen ”normaalitaksa” on vähän helvetin kallis, ainoastaan nuo halpataksit on oikeasti hinnaltaan sellaisia että niillä voisi ajaa enemmänkin. Samasta syystä mm. vaihdan autoon renkaatkin itse vaikka eihän niitäkään veivata kuin 2x vuoteen joten miksi ei maksaisi 200€/vuosi vaihdosta ja säilytyksestä?

Kuitenkin tuo taksin ajaminen on vaatimustasolta keskimäärin vähän siivoamista yksinkertaisempaa hommaa (ei mennä nyt mihinkään vammais/sairauskyyteihin, ne on kunnan vastuulla hoitaa asiallisesti), mutta hintaso palkansaajalle on ihan toista. Eikä toisaalta paljon maksamallakaan ole mitään takeita että ”palvelua” saisi, edes ennen lakimuutosta juuri yksikään ei-natiivi kuski osannut lentoasemalta lähteä kohti espoota ja suomeksi oli jo silloin ihan turha yrittää asioida. Nyt toki tuo palvelutason skaala on suorastaan räjähtänyt ja helvetin kalliilla voi saada paskinta mahdollista palvelua, mutta jos selvinpäin oleva kuski itselle riittää (miksei riittäisi?) niin ”osaavan asiakkaan” on mahdollista saada kyyditystä hyvinkin järkevällä summalla (ja sitten on paikkoja/aikoja joissa kyytiä ei saa vaikka maksaisi/noituisi mitä tahansa)…
Selvisit näköjään hengissä / loukkaantumatta perille.
Voinet taputtaa itseäsi olkapäälle. Tsekkasitko monetko punaiset valot menit matkalla läpi?

Jouduitko itse rattiin vai riittikö kuskin navigaattori tai oma neuvontasi?

No jokaisen oma asia, haluaako vennään firmoja tukea, tuosta ei lisäksi varmaan Suomen verottaja saa latiakaan enivei.
Mutta pääasia että olet kunnossa :tup:
Kts. yltä, on paljon sellaisia firmoja joista verottaja ”ei saa mitään” kun firman tulos on 0 ja omistaja hädin tuskin saa itselleen liksaa sen verran että sillä elää. Halpataksit muodostavat toki siinä poikkeuksen että palkka maksetaan isolta osin verottomina km-korvauksina, mutta ei pienistä ansiotuloista muutenkaan hirveästi veroa kerry.
Siinä ei vielä liiketoiminnan yhteiskuntavastuulla juhlita, jos Alvi muistetaan maksaa(siis kassaan lyödyistä maksuista). Saati kyydin turvallisuutta ja raiskauksien määrää vähennetä. Kuitenkin alvinhan muistaa jokainen huijarikin maksaa - muuten verottaja laittaa hyrskyn myrskyn.
kts. yltä, eiks se oo ihan jees että edes se alv maksetaan? Mitä muuta pitäisi maksaa jos business on niin pientä että viivan alle ei jää mitään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 410
Viestejä
4 160 102
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom