Täydellinen verkkoremontti

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Tarkistan vielä, että olen tulkinnut näitä säteilykuvioita oikein. Tämä on siis Unifi AP AC Liten säteilykuvio.

Eikö tuon perusteella kantama ole suunnilleen sama sekä laitteen sivuilla että edessä? Eli eikö päätyyn tulevan tukiaseman (ympyröity kuvassa) voi yhtä hyvin sijoittaa myös seinälle, jolloin huono kantama tulee vain sen taakse punaiseen kolmioon?
Unifi2.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Laitteet ovat nyt tilauksessa ja kaapeli sekä pikkutarvikkeet täytyisi vielä tilata. Siihen liittyen vielä muutamia kysymyksiä:
1.U/UTP, F/UTP vai S/FTP?
2. Kannattaako hankkia liittimien puristuspihdit? Joskus aikaisemmin olen käyttänyt ilman työkaluja kiinni napsautettavia liittimiä.
3. Ristikytkentäpaneeli. Hyötyä vai ei?
4. Onko kaapeleissa eroja? Samassakin kaupassa voi olla eri merkkisissä kaapeleissa 100% hintaero.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 177
Laitteet ovat nyt tilauksessa ja kaapeli sekä pikkutarvikkeet täytyisi vielä tilata. Siihen liittyen vielä muutamia kysymyksiä:
1.U/UTP, F/UTP vai S/FTP?
2. Kannattaako hankkia liittimien puristuspihdit? Joskus aikaisemmin olen käyttänyt ilman työkaluja kiinni napsautettavia liittimiä.
3. Ristikytkentäpaneeli. Hyötyä vai ei?
4. Onko kaapeleissa eroja? Samassakin kaupassa voi olla eri merkkisissä kaapeleissa 100% hintaero.
Kuinka pitkiä nuo kaapelivedot nyt pisimmillään ovat?

1. Itse sanoisin että U/UTP riittää kotona ihan hyvin, ellet nyt voimavirtojen vieressä kaapelia kovin kuskaa.
2. Ihan hyvin kotikäytössä toiminee CAT6 "hyväksytyt" napsautettavat liittimetkin. Käytetään noita myös ihan isommissakin verkkorakennelmissa.
3. Itse laitoin, huomattavasti siistimpi ratkaisu eikä maksa juuri mitään. Toki sitten pitää pieni 19" seinäräkki tms. hommata johon se paneeli on hyvä pultata. Sekä hyllyä kytkimille/muille vehkeille elleivät 19" laitteita ole. Myös 19" virtapaneelin suosittelen ostamaan samalla.
4. Itse ihan randomisti Onniselta CAT6 kelan otin, ihan hyvin näyttää bitti kulkevan. Maksimiveto noin 50m luokkaa.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 401
Kuinka pitkiä nuo kaapelivedot nyt pisimmillään ovat?

1. Itse sanoisin että U/UTP riittää kotona ihan hyvin, ellet nyt voimavirtojen vieressä kaapelia kovin kuskaa.
2. Ihan hyvin kotikäytössä toiminee CAT6 "hyväksytyt" napsautettavat liittimetkin. Käytetään noita myös ihan isommissakin verkkorakennelmissa.
3. Itse laitoin, huomattavasti siistimpi ratkaisu eikä maksa juuri mitään. Toki sitten pitää pieni 19" seinäräkki tms. hommata johon se paneeli on hyvä pultata. Sekä hyllyä kytkimille/muille vehkeille elleivät 19" laitteita ole. Myös 19" virtapaneelin suosittelen ostamaan samalla.
4. Itse ihan randomisti Onniselta CAT6 kelan otin, ihan hyvin näyttää bitti kulkevan. Maksimiveto noin 50m luokkaa.
Minä ostin biltemasta yhden rullan, ja toisen (Deltacon harmaa peruskaapeli) beesting.fi:stä:

Bilteman kaapeli oli muhkuraista ja jotenkin epäsiistiä. Oli hiukan hankalampaa vetää putkissa ja työläämpää kytkeä liittimiä.
Deltaco oli selvästi laadukkaamman oloista: Kiinteämpää, tasaisempaa ja vähän liukkaampaa, joten meni putkista paremmin läpi. Myös liittimien kytkeminen onnistui vähän helpommin. Tuosittelen mielummin tätä Deltcoa.
Beesting / DELTACO U/UTP asennuskaapeli, Cat6, 100m kela, harmaa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Laitteet ovat nyt tilauksessa ja kaapeli sekä pikkutarvikkeet täytyisi vielä tilata. Siihen liittyen vielä muutamia kysymyksiä:
1.U/UTP, F/UTP vai S/FTP?
2. Kannattaako hankkia liittimien puristuspihdit? Joskus aikaisemmin olen käyttänyt ilman työkaluja kiinni napsautettavia liittimiä.
3. Ristikytkentäpaneeli. Hyötyä vai ei?
4. Onko kaapeleissa eroja? Samassakin kaupassa voi olla eri merkkisissä kaapeleissa 100% hintaero.
  1. Jos et tiedä tarvitsetko suojattua kaapelia niin tuskin tarvitset. Eli U/UTP riittää vallan mainiosti. Kuten mailman sanoikin niin se suojaus nyt tulee tarpeeseen vasta silloin jos vedät voimavirta piuhojen vieressä tai isojen sähkömoottorien vierestä.
  2. Jos aiot enemmänkin runksutella liittimiä kasaan niin eiköhän ne maksa itsensä takaisin.
  3. Helpottaahan se piuhojen kytkemistä. Paneeli sijoitettaisiin siis sinne minne teet kaikkien vetojen kohtaamis paikan ja terminoit kaikki huoneet ja
  4. On niissä. Katso datasheetistä piuhan speksit. Ja katso postaus #26. Eli tl;dr halvoissa piuhoissa on CCA johtimet eli copper clad aluminium, kuparilla kuorrutettua alumiinia. Tämä ei ole yhtä hyvä kuin puhdas kupari. Itse nyt en tässä säästäisi mutta kulkee se bitti 1Gbps nopeutta CCA:takin pitkin mutta jos vedon passiivinen osuus alkaa lähentelemään sitä 100 metriä niin kupari piuha on parempi. Varsinkin jos joskus tulevaisuudessa haluat työntää verkossa 2.5Gbps, 5Gbps tai sitten 10Gbps.
Tuosta 4. kohdasta vielä, jos nyt pilkkua nussitaan niin vaikuttaa tämä myös PoE käyttöön koska kupari on parempi johtamaan sähköä kuin alumiini.
Mutta oli se sitten 802.3af PoE (12.95W/15.4W) tai 802.3at PoE (25.5W/30W) niin se ero on niin pieni että, kuten jo sanoin, menee pilkun nussimiseksi.
Vaikka siirryttäisiin 802.bt Type 3 (51W/60W) tai Type 4 PoE:hen (71W/100W) niin se 23AWG alumiini piuha toimii silti kun se on standardissa otettu huomioon, Type 3:een nostettu jännitettä ja Type 4:ään vaaditaan sitten 4 pair mode.
Power over Ethernet - Wikipedia

@demu Jep, noita Deltacon piuhoja itsekin suosittelen. Laadukasta tavaraa ja speksit löytyy sivuilta helposti. On myös puhdasta kuparia.
@JKAVS Deltacon Cat6 ja U/UTP piuhat tuotenumero järjestyksessä
Deltaco U/UTP asennuskaapeli, Cat6, 305m laatikko.. 122€ | Hinta.fi TP-45AH
Deltaco U/UTP asennuskaapeli, Cat6, 100m kela, valk.. 43€ | Hinta.fi TP-45H
Deltaco U/UTP asennuskaapeli, Cat6, 305m laatikko.. 120€ | Hinta.fi TP-46H
Deltaco U/UTP asennuskaapeli, LSZH (Low Smoke Zero.. 40€ | Hinta.fi TP-47H
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Laitteet ovat nyt saapuneet ja luulen, että palaan uusien kysymysten kera kunhan tulee asennuksen ja asetusten säätämisen aika.
Siihen menee kuitenkin hetki, sillä osa kaapeleista täytyy vetää ryömintätilaan, eikä nyt ole parhaat kelit mennä sinne.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
10
@JKAVS Cat6 riittää kyllä vallanmainiosti pitkälle tulevaisuuteen.

Eli lyhyesti se suorituskyky eri kategorioilla:
100m Cat5e 1Gbit/2.5Gbit
100m Cat6 5Gbit
55m Cat6 10Gbit
100m Cat6A 10Gbit

2.5GBASE-T and 5GBASE-T - Wikipedia
10 Gigabit Ethernet - Wikipedia

Kun otetaan huomioon tuo talon koko niin Cat6A:ta ei tarvitse edes miettiä jos halutaan tähdätä siihen 10Gbit valmiuteen.
Ellei sitten vedetä hervottomia mutkia ja jätetä tuuhean kokoisia huoltolooppeja eli mennään yli 55m.
Ja oletetaan että käytetään laadukasta kaapelia eikä vedetä sitä U/UTP piuhaa isojen sähkömoottorien vierestä jne..​

Oliko sinulla siis minkälaiset suunnitelmat kaapelivetojen suhteen? Jos ihan yleiskaapelointi "tasoa" suunnittelit niin suosittelen panostamaan ja vetämään kerralla joka paikkaan niin paljon sitä piuhaa kuin mahdollista kuten @kurkimies jo ehdotti. Kerran se kirpaisee mutta ompahan sitten ja saa vaikka keittiössä datata piuhan perässä jos siltä tuntuu.

Esimerkiksi Deltacolta Cat6 kategoriasta 305m lootaa/kelaa saa halvimmillaan 131€ posteineen eli metri hinta jää sinne 43 senttiin.
Low Smoke Zero Halogen vaippa, 23AWG puhdasta kupari jöötiä ja niin edespäin.
Deltaco U/UTP asennuskaapeli, Cat6, 305m laatikko.. 121€ | Hinta.fi
https://www.deltaco.se/sites/cdn/InformationDocumentsLibrary/tp-47h.pdf

Halvemmallakin saa mutta sitten jo siirrytään CCA johtimiin eli Copper Clad Aluminium eli ei puhdasta kuparia. Tai sitten ohuempiin johtimiin.

Helpompi tietenkin olisi vetää sitä siamilaista (eli twin/dual kaapeli) letkua, kaksi kärpästä yhdellä iskulla periaatteella, mutta en yhtäkkiä löytänyt kilpailukykyisiä hintoja. Cat6 U/UTP dual näyttäisi alkavan jostain ~1.2€ per metri eli vertailuhinta siis 60 senttiä per metri koska siamilainen.
Noita osittain käytettyjä 500m jne keloja kyllä tulee aina välillä siellä sun täällä vastaan että kannattaa pitää silmät auki ja ihan kysellä ja soitella myisikö joku jämiäänsä.
Esim nytkin torissa joku myy Cat6 siamilaista n. 100m 40€ mikä ei todellakaan ole paha hinta. Jos asuisin edes etäisesti tuolla suunnalla niin kävisin hakemassa pois vaikka en edes tarvitse..
tuntuu olevan hallussa kaapeleiden suorituskyvys niin osaatko kertoa minkälaiseen suorituskykyyn pääsee CAT5e kaapelilla lyhyillä matkoilla (max 15-20m) omakotitalossa ? Keväällä alkaa rakennusprojekti ja on ilmaiseksi saatua CAT5e- kaapelia jokunen satametriä kelalla. Vedot tietenkin putkitetaan, jotta tulevaisuudessa kaapelien vaihtokin kyllä onnistuu tarvittaessa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
tuntuu olevan hallussa kaapeleiden suorituskyvys niin osaatko kertoa minkälaiseen suorituskykyyn pääsee CAT5e kaapelilla lyhyillä matkoilla (max 15-20m) omakotitalossa ? Keväällä alkaa rakennusprojekti ja on ilmaiseksi saatua CAT5e- kaapelia jokunen satametriä kelalla. Vedot tietenkin putkitetaan, jotta tulevaisuudessa kaapelien vaihtokin kyllä onnistuu tarvittaessa.
No kyllä noin pienellä etäisyydellä pitäisi 10Gbit vilistää aika helposti.
Riippuu toki kaapelin laadusta.
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
tuntuu olevan hallussa kaapeleiden suorituskyvys niin osaatko kertoa minkälaiseen suorituskykyyn pääsee CAT5e kaapelilla lyhyillä matkoilla (max 15-20m) omakotitalossa ? Keväällä alkaa rakennusprojekti ja on ilmaiseksi saatua CAT5e- kaapelia jokunen satametriä kelalla. Vedot tietenkin putkitetaan, jotta tulevaisuudessa kaapelien vaihtokin kyllä onnistuu tarvittaessa.
Minulla on melkein uudessa isossa OKT:ssa nimenomaan CAT7 s/ftp 1000Mhz speksattu muistaakseni drakan oranssi (osa simplexiä, osa duplexia). Putkitettuna. Mittasin ammattilaitteilla nopeuden ja hyvin kulkee 40Gbps+. Pisin veto on luokkaa 30m. Olisko menny yhteensä luokkaa 7-800m lakua. Koska oli kyseessä tuo em. sftp kaapeli laitoin samoihin kanaviin/nippuihin virtakaapeloinnin kanssa. Säästi aikaa ja vaivaa eikä tarvinnut miettiä indusoituuko nyt sitten IT-verkkoon tosta nipusta jotain ylimääräistä.

Mutta tulee muistaa että pelkkä laku ei riitä. Pitää hankkia/laittaa myös yhteensopivat liittimet molempiin päihin ja niihin kalusteet päälle. Liittimien näprääminen on jaska homma koska se täytyy tehdä todella tarkasti. Muuten tulee häiriöitä eikä data kulje ainakaan kunnolla. Kaapeleiden putkitus ja veto on sama homma riippumatta kaapelin laadusta. s/ftp kaapeleiden vetolujuus on paljon parempi kuin u/utp lakuilla joten vähemmän todennäköistä että kaapeli ei toimikaan johtuen poikki menneistä johtimista. Tosin sftp on myös huomattavasti jäykempää, joten älä tee putkituksessa jyrkkiä kulmia läpivienneissä tai rasiaan yhdistämisessä.

Jos et tee taloa myyntiin vaan omaksi kodiksi niin itse en missään nimessä lähtisi säästämään muutamaa satasta. Minulla oli kaverilta saatua u/utp kaapelia kelalla 1km jo silloin kun rakensin mutta kela on edelleen autotallissa. Tein siitä jotain KLMA-korvaavia kituvirtavetoja ja vastaavia. Kun teet kustannusarviota niin huomaat että itse laku on pieni osa siitä kokonaisuudesta jota tarvit IT-infraan (rasiat, pohjat, liittimet, ryppyputki, kytkentätaulu,...). Rakennusmääräykset/suosituksetkin sanoo että cat6(a).

Sinun kämpän sähköinvestointi on luokkaa 10k€ jos hankit/teet itse kaikki sähköt ml. keskuksien rakentaminen, ja ostat tukuista tavarat. Siinä IT-kaapelin osuus on kuin hyttysen pieru saharassa. Ammattireiskat ei välitä pätkääkään sun kaapeloinneista ja menee siitä mistä aita on matalin erityisesti jos ne on urakalla. Ja heikkovirtakaapeleissa ei ole edes palovaaraa joten ne ei välitä edes vastuumielessä. Tee itse putkitus/kaapelointi niin tulee varmasti parempi.

Kaapeleissa on kyseessä on sun infran runko ja pitkän tähtäimen perusinfra! Älä säästä rakennuksen äläkä tekniikan rungossa. Säästä sisustamisessa. Se on helppo uusia myöhemmin. Eukko kuitenkin kyllästyy siihen uuteen sohvaan parissa vuodessa ja laatatkin vaihtuu muodin mukana viiden vuoden välein halusi isäntä tai ei ("Mä ostin tänään uudet laatat meille keittiöön. Jos sä et laita tänään niin kun huomenna illlalla tulet duunista niin ne on laitettu."). Jos laitat nyt 5e+uutp niin joskus joka sen kämpän ostaa kysyy sulta että onko sulla 80-luvun infra talossa. Ja siten kun infraa lähdet uusimaan niin menee vaihtoon vähintään kaapelit, liittimet ja suojalevyt. Ja sitten revit niitä jousella putkiin päivätolkulla kädet verissä.

Saksasta saat CAT7 duplex oranssia lakua euron metri tai jotain sinne päin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
10
Minulla on melkein uudessa isossa OKT:ssa nimenomaan CAT7 s/ftp 1000Mhz speksattu muistaakseni drakan oranssi (osa simplexiä, osa duplexia). Putkitettuna. Mittasin ammattilaitteilla nopeuden ja hyvin kulkee 40Gbps+. Pisin veto on luokkaa 30m. Olisko menny yhteensä luokkaa 7-800m lakua. Koska oli kyseessä tuo em. sftp kaapeli laitoin samoihin kanaviin/nippuihin virtakaapeloinnin kanssa. Säästi aikaa ja vaivaa eikä tarvinnut miettiä indusoituuko nyt sitten IT-verkkoon tosta nipusta jotain ylimääräistä.

Mutta tulee muistaa että pelkkä laku ei riitä. Pitää hankkia/laittaa myös yhteensopivat liittimet molempiin päihin ja niihin kalusteet päälle. Liittimien näprääminen on jaska homma koska se täytyy tehdä todella tarkasti. Muuten tulee häiriöitä eikä data kulje ainakaan kunnolla. Kaapeleiden putkitus ja veto on sama homma riippumatta kaapelin laadusta. s/ftp kaapeleiden vetolujuus on paljon parempi kuin u/utp lakuilla joten vähemmän todennäköistä että kaapeli ei toimikaan johtuen poikki menneistä johtimista. Tosin sftp on myös huomattavasti jäykempää, joten älä tee putkituksessa jyrkkiä kulmia läpivienneissä tai rasiaan yhdistämisessä.

Jos et tee taloa myyntiin vaan omaksi kodiksi niin itse en missään nimessä lähtisi säästämään muutamaa satasta. Minulla oli kaverilta saatua u/utp kaapelia kelalla 1km jo silloin kun rakensin mutta kela on edelleen autotallissa. Tein siitä jotain KLMA-korvaavia kituvirtavetoja ja vastaavia. Kun teet kustannusarviota niin huomaat että itse laku on pieni osa siitä kokonaisuudesta jota tarvit IT-infraan (rasiat, pohjat, liittimet, ryppyputki, kytkentätaulu,...). Rakennusmääräykset/suosituksetkin sanoo että cat6(a).

Sinun kämpän sähköinvestointi on luokkaa 10k€ jos hankit/teet itse kaikki sähköt ml. keskuksien rakentaminen, ja ostat tukuista tavarat. Siinä IT-kaapelin osuus on kuin hyttysen pieru saharassa. Ammattireiskat ei välitä pätkääkään sun kaapeloinneista ja menee siitä mistä aita on matalin erityisesti jos ne on urakalla. Ja heikkovirtakaapeleissa ei ole edes palovaaraa joten ne ei välitä edes vastuumielessä. Tee itse putkitus/kaapelointi niin tulee varmasti parempi.

Kaapeleissa on kyseessä on sun infran runko ja pitkän tähtäimen perusinfra! Älä säästä rakennuksen äläkä tekniikan rungossa. Säästä sisustamisessa. Se on helppo uusia myöhemmin. Eukko kuitenkin kyllästyy siihen uuteen sohvaan parissa vuodessa ja laatatkin vaihtuu muodin mukana viiden vuoden välein halusi isäntä tai ei ("Mä ostin tänään uudet laatat meille keittiöön. Jos sä et laita tänään niin kun huomenna illlalla tulet duunista niin ne on laitettu."). Jos laitat nyt 5e+uutp niin joskus joka sen kämpän ostaa kysyy sulta että onko sulla 80-luvun infra talossa. Ja siten kun infraa lähdet uusimaan niin menee vaihtoon vähintään kaapelit, liittimet ja suojalevyt. Ja sitten revit niitä jousella putkiin päivätolkulla kädet verissä.

Saksasta saat CAT7 duplex oranssia lakua euron metri tai jotain sinne päin.
Täytyy vielä miettiä ostaako samalla uudet kaapelitkin, voisi ehkä hyödyntää tuota vanhaa kaapelia toissijaisissa pisteissä, joihin ei näillä näkymin suurta kapasiteettia koskaan tarvitsemaan ja kun loppuu kesken niin ostaa uutta loppuihin. Voisi myös hyödyntää vanhaa kaapelia ainakin hälyjen kaapelointiin.

Omat kaapeloinnit alustavasti noin 300-400 m kun karkeasti pisteiden mukaan laskee määriä joten tosiaan saksan 1€/m hinnalla tämä ei ole lainkaan merkittävä investointi.

Itse olen tekemässä sähkö- ja telekaapeloinnit ja aikaisemmissa projekteissa olen myös huomannut jyrkkien mutkien yms joten tulee nekin huomioitua.
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Kun rakentelet(te) niitä verkkoja niin, kuten aikaisemmin on ollut tässä ketjussa puhettakin, kannattaa alunperin hommata riittävän iso kytkin hoitamaan siitä suurta määrää kaapeleita ja erilaisia laitteita. Tarvitsee jokatapauksessa riittävän määrän portteja. Jos on erimerkiksi 5h+k ja jokaisessa on kaksi IT-rasiaa ja niihin tulee duplex-kaapeli niin se jo tekee yhteensä 24 LANia. Ja sitten vielä palomuuri ja serveri ja muut päälle. Työhuoneeseen kannattaa laittaa rasioita/kaapeleita vielä enemmän.

Viesti on se että 24-reikäinen kytkin ei riitä.

Tässä on pieni "oma lehmä ojassa" pointti myös. Minulla on myynnissä tuolla verkkopuolella yksi HP Aruba 2530-sarjan 48-porttinen kytkin. Alta puoleen hintaan uudesta. Loistava peli erityisesti uuteen omakotitaloon jossa laitetilan voi suunnitella jo rakennus vaiheessa. Itsellä käytössä Aruba 2540-sarjan vastaava kytkin.

Myydään - HP Aruba 48-porttinen kytkin (J9775A)

Minulla ei ole ollenkaan mitään ristikytkentätaulua tms. Omassa talossa on vain kaapelien päässä naarasliittimet ja ne kiinni normaalissa halvassa kytkentäpaneelissa. Paneelista sitten sitten CAT7 kaapelit kytkimeen. Voi muokata ihan miten haluaa systeemiä eikä tarvitse koskaan lähteä mihinkään kytkentätaululle ropaamaan. Tulee halvemmaksi kun ison taulun hommaaminen ja vie vähemmän tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Ja yleensäkin vetäkää sitä katti letkua paljon kun sitä kerran vedätte. Joka paikkaan. Kaksi 2x rasiaa per huone vastakkaisille puolille huonetta, työhuoneeseen riittävä määrä että ehkä jopa se kolme rasiaa. Olohuoneen TV nurkkaan vähintään se neljä reikää että saa töllöä, vahvistinta, konsolia jne kiinni. Eteiseen tai vastaavaan sijaintiin kannattaa vetää jos verkkotulostin kivassa keskeisessä paikassa on edes etäisesti mielessä. Miettikää haluatteko IP kameroita tulevaisuudessa, jotain ulkopuolen vetojakin kannattaa siis tehdä. Autotalli? Keittiöönkin vähintään se yksi rasia.
Ja muutamaan paikkaan katossa kannattaa vetää vaikkapa pahan päivän varalle jos ei heti mieti tai suunnittele erillisiä tukiasemia kattoon niin vetäkää ne piuhat silti sinne valmiiksi että sen letkun voi sitten tarvittaessa ottaa käyttöön.

Jos sille piuhalle nyt ei yhtäkkiä keksi käyttöä niin on se silti helvetin mukava olla olemassa sitten kun sitä tarvitsee.

Varsinkin rakennus vaiheessa äärimmäisen helppo ja kustannusten suhteen hyttysen kusi valtameressä vedetäänkö sitä piuhaa 400 vai 800 metriä tai onko talossa yhteensä 15 vai 30 rasiaa jne. Ja ajatella sitä laitetilaa etukäteen että se on järkevästi suunniteltu ja että (räkki) tilaa on tarpeeksi.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 401
Ja yleensäkin vetäkää sitä katti letkua paljon kun sitä kerran vedätte. Joka paikkaan. Kaksi 2x rasiaa per huone vastakkaisille puolille huonetta, työhuoneeseen riittävä määrä että ehkä jopa se kolme rasiaa. Olohuoneen TV nurkkaan vähintään se neljä reikää että saa töllöä, vahvistinta, konsolia jne kiinni. Eteiseen tai vastaavaan sijaintiin kannattaa vetää jos verkkotulostin kivassa keskeisessä paikassa on edes etäisesti mielessä. Miettikää haluatteko IP kameroita tulevaisuudessa, jotain ulkopuolen vetojakin kannattaa siis tehdä. Autotalli? Keittiöönkin vähintään se yksi rasia.
Ja muutamaan paikkaan katossa kannattaa vetää vaikkapa pahan päivän varalle jos ei heti mieti tai suunnittele erillisiä tukiasemia kattoon niin vetäkää ne piuhat silti sinne valmiiksi että sen letkun voi sitten tarvittaessa ottaa käyttöön.

Jos sille piuhalle nyt ei yhtäkkiä keksi käyttöä niin on se silti helvetin mukava olla olemassa sitten kun sitä tarvitsee.

Varsinkin rakennus vaiheessa äärimmäisen helppo ja kustannusten suhteen hyttysen kusi valtameressä vedetäänkö sitä piuhaa 400 vai 800 metriä tai onko talossa yhteensä 15 vai 30 rasiaa jne. Ja ajatella sitä laitetilaa etukäteen että se on järkevästi suunniteltu ja että (räkki) tilaa on tarpeeksi.
Saa sen yhdenkin liitimen taakse halpoja mutta toimivia gigakytkimiäkin, jos ei ole halua vetää tai ei ole tilaa useammalle johdolle.
Itse joudun turvautumaan yhdessä huoneessa tällaiseen, kun sain vedettyä putkessa vain kaksi cat-johtoa, mutta laitteita oli 3 kpl.
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Saa sen yhdenkin liitimen taakse halpoja mutta toimivia gigakytkimiäkin, jos ei ole halua vetää tai ei ole tilaa useammalle johdolle.
Itse joudun turvautumaan yhdessä huoneessa tällaiseen, kun sain vedettyä putkessa vain kaksi cat-johtoa, mutta laitteita oli 3 kpl.
Totta turiset veli. Sama vika rahikaisella. Minulla kävi sama käpy kun vedin vain yhden parin pääsalin yhteen nurkkaan ja sille alueelle sitten sisustussuunnitelmiin tuli muutos ja sinne laitettiin töllö, vahvari, htpc-purkki/dvr, pieni windows-pc (mm. valvontakameroiden GUI) ja konsoli. Ei auttanut muuta kun ostaa pieni 8-reikäinen kytkin. Mutta, pointti oli se että kaksi lakua rasiasta menee -hallittavalle- pikkukytkimelle ja LAG2. Pääsalissa on kuitenkin 5 rasiaa (duplex) mutta eri seinillä. Aina joku aukko tai ovi välissä.

Sen huomasi heti että jos esim. katsoo telkasta jotain nettiTV:tä fullHD:lla ja samaan aikaan dvr tallentaa jotain NASille niin 1GbE verkko ei riitä. Erityisesti jos pikakelaa jotain NAS-tallennetta niin kaistantarve on todella suuri. Odotellaan 2-3 vuotta että tulee järkihintaisiksi tuo 10GbE teknologia niin sitten kapasiteetti helpottaa (enkä noin 10:ksi vuodeksi).

Eikä se hallittava pikkukytkin ole niin hirveän halpakaan jos edes jonkinlaista laatua haluaa. Halvemmaksi olisi tullut laittaa rakennusvaiheessa vaikka 2-3x duplexia tuohon nurkkaan. Hallitsemattomia kytkimiä saa kyllä parilla kympillä mutta LAGit ja muut fiksummat jutut voi sitten kyllä suosiolla unohtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Sen huomasi heti että jos esim. katsoo telkasta jotain nettiTV:tä fullHD:lla ja samaan aikaan dvr tallentaa jotain NASille niin 1GbE verkko ei riitä. Erityisesti jos pikakelaa jotain NAS-tallennetta niin kaistantarve on todella suuri.
Minulla on riittänyt hyvin, vaikka tallentaa useampaa HD-kanavaa niin samalla voi katsoa ja kelailla pakkaamattomia bluray leffoja ainakin kahdella clientilla yhtä aikaa ja kaikki käyttävät samaa NAS-purkkia.

Blurayt 17.7 Mb/s + 36.8 Mb/s
+
Tallennukset 4 kanavalta 8 298 kb/s + 8 306 kb/s + 8 318 kb/s + 8 471 kb/s
~88Mb/s

Mahtuu hyvin vaikka 100Mbps verkkoon.
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Minulla on riittänyt hyvin, vaikka tallentaa useampaa HD-kanavaa niin samalla voi katsoa ja kelailla pakkaamattomia bluray leffoja ainakin kahdella clientilla yhtä aikaa ja kaikki käyttävät samaa NAS-purkkia.

Blurayt 17.7 Mb/s + 36.8 Mb/s
+
Tallennukset 4 kanavalta 8 298 kb/s + 8 306 kb/s + 8 318 kb/s + 8 471 kb/s
~88Mb/s

Mahtuu hyvin vaikka 100Mbps verkkoon.
Tuo 100Mbps siis kaiken muun taustaliikenteen päälle. Laitapas sekaan vielä 6x 4k-valvontakameraa, nettipelaaminen pienellä pingillä, 4k streami HTPC:ltä tablettiin, ... Alkaa kuva pätkimään ja kitinä alkaa. Kun katsoo kytkimeltä LAG2:n käyrää niin mennään reippaasti yli 1Gbps että letti hulmuaa. Ei tietysti kokoajan mutta ajoittain.

Syystä tai toisesta minulla mm. 32-kertainen 1080p- pikakelaus vie kaistaa patiarallaa 240mbps = 25% gigabit kaistasta. Ilmeisesti ei jätä frameja latauksessa väliin vaan ottaa kaikki mitä tulee ja softa poimii siitä mitä kerkiää näyttämään. Täytyy vielä tarkistaa tuo lukema. Korkealta tuo vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Tuo kelaaminen on ainoa kaista-rohmu noista, yleensä nuo 4k:t on HEVC/H.265 pakattuja, kamerat vie ehkä n. H.264 HD tv-kanavan verran tai jopa reilusti alle säädöistä riippuen ja 4k blurayt on ~vähän alle tuplat perinteiseen 1080p blurayhin verrattuna. Jos ei kelaile, niin noilla ei saa vielä puoltakaan gigabitistä täyteen.

(Kodissa on hyvä kelaus, se väläyttää lyhyitä pätkiä videosta, että pysyy hyvin kärryillä, mutta ei ole häirinnyt koskaan tv-tallennuksia.)
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Hyvästä hallittavasta kytkimestä liikennettä on hyvä seurata ja sieltä todeta reaaliajassa siirtonopeuden ja voi analysoida tarvittaessa mikä laite kaistaa vie ja milloin.

Pääpointti oli kuitenkin tuo LAN-reikien määrä eikä kaista. Ja kun tässä ketjussa nyt puhutaan verkon rakentamisesta niin pointtini on se että duplex on parempi kuin simplex ja hallittava parempi kuin ilman. Ei-hallittavalla ei voi suoraan laitteesta tutkia mikä vie kaistaa jos tulee jotain ongelmia. Ja onko kaista tapissa vai yksittäinen laite ylikuormassa.

Ja (lähi)tulevaisuudessa laitteita tulee entistä enemmän, tarkkuudet kasvaa, käyttötarkoitukset monipuolistuu ja lisääntyy, ja tämä kaikki johtaa siihen että aina vaan enemmän tarvitaan kaistaa. Itse mielummin laitan isolla marginaalilla kuin laskeskelen että onko kaista tapissa vai ei ja milloin.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
Ja hallittavilla kytkimillä on helppo sillata useampi 1gbit/s portti yhteen eli ei pitäisi kaista loppua
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Mutta jos kuitenkin aikoo vetää ne kaapelit niin miksi sekaantua joihinkin Mesh paskoihin? Joissa ei ole myöskään sitä PoE tukea eli se toosa vaatii kaksi piuhaa. Ja tällöin se virtapiuha sitten rajoittaa sitä mihinkä sen tukiaseman voit sijoittaa..
Onko heittää jotain hyvää setuppia langallisesti yhdistettyjen tukiasemien verkkoon?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Tätäkin voisi ehkä päivittää. Remontti on siis tehty ja kaikki toimii erinomaisesti.
Laitoin controllerinkin toimimaan Googlen ilmaiseen pilveen, niin statistiikat toimii aina, vaikkei olekaan ylimääräisiä laitteita päällä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Mitä Access Point Retry Rate tarkoittaa? Onko se perille menemättömiä paketteja?
Siinä esiintyy välillä piikkejä. Muutaman kerran päivässä 40-60 %, ainakin kerran jopa 95 %. Suurimman osan ajasta säilyy alle 5 prosentin. Onko vakavaa ja mitä voisi tehdä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Mitä Access Point Retry Rate tarkoittaa? Onko se perille menemättömiä paketteja?
Siinä esiintyy välillä piikkejä. Muutaman kerran päivässä 40-60 %, ainakin kerran jopa 95 %. Suurimman osan ajasta säilyy alle 5 prosentin. Onko vakavaa ja mitä voisi tehdä?
Onko kanava kuinka ruuhkainen? Kokeile vaihtaa vähemmän ruuhkaiselle.

Jos tuo ei toimi, niin säädä transmit poweria. Jos AP ja laite on hyvin eri tasolla, niin saattaa myös aiheuttaa tätä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Mitä Access Point Retry Rate tarkoittaa? Onko se perille menemättömiä paketteja?
Siinä esiintyy välillä piikkejä. Muutaman kerran päivässä 40-60 %, ainakin kerran jopa 95 %. Suurimman osan ajasta säilyy alle 5 prosentin. Onko vakavaa ja mitä voisi tehdä?
Käytääkö joku mikroaaltouunia sen muutaman kerran päivässä?

Nimittäin jos noihin tökkäyksiin on syypää mikroaaltouuni niin niistä ei pääse eroon muutoin kuin lopettamalla sen mikroaaltouunin käytön (uunin vaihto toiseen ei auta).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Käytääkö joku mikroaaltouunia sen muutaman kerran päivässä?

Nimittäin jos noihin tökkäyksiin on syypää mikroaaltouuni niin niistä ei pääse eroon muutoin kuin lopettamalla sen mikroaaltouunin käytön (uunin vaihto toiseen ei auta).
Mikron käyttö ei tunnu sattuvan samaan aikaan.
Onko kanava kuinka ruuhkainen? Kokeile vaihtaa vähemmän ruuhkaiselle.

Jos tuo ei toimi, niin säädä transmit poweria. Jos AP ja laite on hyvin eri tasolla, niin saattaa myös aiheuttaa tätä.
Kaikilla AP:lla on kanava säädetty automaattiseksi, ja ne näyttävät olevan kaikki samalla kanavalla. Eikö se ole huono ja ne pitäisi pakottaa eri kanaville?
Mitään muuta verkkoa ei ole kantoalueella, joten kanavat pystyy valitsemaan täysin vapaasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Mikron käyttö ei tunnu sattuvan samaan aikaan.

Kaikilla AP:lla on kanava säädetty automaattiseksi, ja ne näyttävät olevan kaikki samalla kanavalla. Eikö se ole huono ja ne pitäisi pakottaa eri kanaville?
Mitään muuta verkkoa ei ole kantoalueella, joten kanavat pystyy valitsemaan täysin vapaasti.
En tiedä mitkä laitteet sulla on, mutta esim Unifin laitteissa transmit powrer auto = high. 5ghz suosittelen medium, ellei ole todella isoa tilaa. Jopa low jos toinen AP on lähellä.

Kanava kannattaa myös säätää käsin. Jokainen Ap omalleen, muuten ne huutaa toistensa päälle. Puhelimille löytyy softia joilla voi tutkia mitkä kannattaa laittaa
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Mikron käyttö ei tunnu sattuvan samaan aikaan.

...
No jokatapauksessa veikkaisin tuollaisiin kyykkäyksiin ennempi verkon ulkopuolista syytä kuin sitä että sen aiheuttaisi verkolaiteet/päätteet itse, ts jos sitä ulkopuolista syytä ei pysty paikallistamaan on noiden kyykäysten aiheutumista paha estää.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
No jokatapauksessa veikkaisin tuollaisiin kyykkäyksiin ennempi verkon ulkopuolista syytä kuin sitä että sen aiheuttaisi verkolaiteet/päätteet itse, ts jos sitä ulkopuolista syytä ei pysty paikallistamaan on noiden kyykäysten aiheutumista paha estää.
Itsellä joskus aiheutti Elisan kautta hommattu Zyxelin vmg3925 ja Elisa Viihteen N7700 boksille ongelmia mikroaaltouunin käyttö. 2.4GHz verkossa katselin tallenteita, niin samalla hetkellä rupesi pätkimään joka kerta, kun käytin mikroaaltouunia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Tämän ketjun alkuperäisenä aiheena ollut systeemi on toiminut täydellisesti, ja nyt on tullut aika laajentaa verkkoa toiseen rakennukseen. Rakennusten välillä kulkee käyttämätön puhelinkaapeli, jota on tarkoitus hyödyntää VDSL-muunninten avulla. Nopeus on tietysti vähän hitaanlainen, mutta riittävä.

Puhelinkaapeli kuitenkin päättyy vintille, jossa ei ole pistorasiaa. Muutenkin haluaisin sijoittaa muuntimen alakertaan samaan paikkaan kytkimen, reitittimen ja modeemin kanssa. Uutta kaapelia tarvittasiin ehkä 35 metriä.
Tuntuu kuitenkin tyhmältä enää asentaa uutta puhelinkaapelia, ja asentaisin paljon mieluummin CAT6-kaapelin kulkemaan alhaalta vintille. Se olisi joskus myöhemmin paljon helpompi ottaa uuteen käyttöön.

Voiko puhelinkaapelia siis jatkaa CAT6-kaapelilla häiritsemättä siinä kulkevaa VDSL-signaalia?

Vaihtoehtona olen miettinyt power over ethernet -käyttöistä VDSL-muunninta, jolloin vintin pistorasiattomuus ei haittaisi. Sellaisia ei kuitenkaan tunnu olevan olemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Voiko puhelinkaapelia siis jatkaa CAT6-kaapelilla häiritsemättä siinä kulkevaa VDSL-signaalia?
Voi jatkaa. Nykyään monesti käytetäänkin puhelinkaapelinakin cattikaapelia joka on ominaisuuksiltaan parempaa. Tietty jos tuo välimatka toiseen rakennukseen on kohtalaisen lyhyt niin kiskaise vanha puhelinkaapeli pois ja pistä cattia tilalle.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
@JKAVS Samalla tavalla se VDSL(2) kulkee ethernet-kaapelissa kuin puhelinkaapelissa. Kunhan laitat ne liittimet päihin ja suosittelen varmuuden varalle RJ45-liittimiin käyttämään sitä RJ45-liitintä VDSL2-käytössä vaikka otat yhden parin käyttöön. Osa RJ11/12-liittimistä painaa RJ45-liittimen pinnejä ja osaan liittimistä voidaan työntää suoraan kiinni pelkäämättä liittimen hajoamista käytettäessä RJ11/RJ12.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 586
Haulla "PoE splitter" löytynee ratkaisuja sähkön syöttöön joko passiivi tai aktiivi 802.af ratkaisu (parempi pitkillä vedoilla)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Kokeilemisen arvoista on myös testata ethernettiä suoraan puhelinkaapelin yli. Tuurilla voi 100M toimiakin, jos välimatka kohtuullinen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Hankin tuollaiset RJ11-pistorasiat kaapelin päihin laitettaviksi. Mihin kohtiin johdot kuuluu asentaa?
rj11.jpg
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Olisko apuja jos katsoo RJ-45 A ja B kytkentöjen mallista apuja:

Noi sun seinärasian johdot on 3-4-5-6 mukaiset.

Keltainen on 3 (G/ O/)
Sininen on 4 (B)
Punainen on 5 (B/)
Musta on 6 (G O)

Edit. Anteeksi, sokeana katsoin että toi on RJ-11&RJ-45 rasia josta tuo takakuva. Korjaa jos toi RJ-45 ei siihen mene.

Edit2. Ah, tuossahan on 8-pinnille paikat, siitä kai sain ajatuksen -45 mallista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
RJ-liittimen keskimmäisiin kytketään sininen ja valkoinen puhelinkaapelista, ulompiin voi kytkeä keltaisen ja punaisen. Eli catin väreinä si/siva keskelle ja vi/viva ulos (B-kytkentä, yleisin).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 791
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom