Täydellinen UI-kirjasto Reactille

Liittynyt
14.02.2022
Viestejä
10
Reactin ekosysteemi on mun mielestä aivan kamala. Sille löytyy isoja UI-kirjastoja kuten Material-UI, mutta se on kuitenkin vajanainen eikä siinä ole vaikkapa formin validointia tai helppokäyttöisiä layout-komponentteja. Reactin koodaminen onkin usein kymmenien eri kirjastojen yhteensovittamista ja manuaalista tunkkailua.

Ajattelin että jos alkaisin kehittää oma open source UI-kirjastoa Reactille, joka olisi hyvin helppokäyttöinen ja ns. opinionated. Suurin osa ohjelmistoprojekteista on kuitenkin firmojen sisäiseen käyttöön, jolloin budjetit on pieniä eikä käyttöliittymän kustomoitavuus ole ykkösjuttu - toki tämä ovi jätettäisiin auki tässä kirjastossa.

Luuletteko että tällaiselle olisi kysyntää? Ja toki se pitäisi tehdä hyvin, dokumentaatio ja support kunnossa, eikä pelkoa että projekti jää ilman ylläpitoa.
 
Liittynyt
14.02.2022
Viestejä
10
Kattelin vähän koodirivejä. Melko hurjia määriä:
- GitHub - mui/material-ui: MUI Core (formerly Material UI) is the React UI library you always wanted. Follow your own design system, or start with Material Design. - 1.3 miljoonaa
- GitHub - palantir/blueprint: A React-based UI toolkit for the web - 162k
- GitHub - elastic/eui: Elastic UI Framework - 429k

Ehkä tässä vaiheessa voisi jo pivotoida siihen, että ei tee matalan tason komponentteja itse vaan käyttää jotain ylläolevista ja tarjoaa yksinkertaiskerroksen siihen päälle.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 117
Omalla kohdalla react-hook-formin ja tailwindin sovittaminen yhteen on ollut helppoa. Toki komponentit ja CSS joutuu kasaa itse, mutta ei se mikään älytön työmaa ole ollut.
 
Liittynyt
14.02.2022
Viestejä
10
Omalla kohdalla react-hook-formin ja tailwindin sovittaminen yhteen on ollut helppoa. Toki komponentit ja CSS joutuu kasaa itse, mutta ei se mikään älytön työmaa ole ollut.
Hmm, ei se oo niin iso työmaa jos sen tekee kerran ja sitten voi keskittyä itse asiaan. Mut mä oon koodannut Reactilla viittä isoa applikaatiota ja kylkeen muutamia pieniä, ja niissä jokaisessa joutuu aina tehdä sen saman pohjatyön. Silloin sen boilerplaten määrä alkaa kyllästyttää. Varsinkin kun jokainen firma/projekti käyttää aina eri komponenttikirjastoa niin aiemmasta kokemuksesta ei ole hirveesti hyötyä siinä pohjatyössä.

Tailwind vaikuttaa näistä olevan kaikkein matalimman tason kirjasto ja käyttää suoraan natiiveja html-komponentteja (no sehän onkin pelkkää css:ää), mikä ehkä lopulta on paras ratkaisu. Saisi ikäänkuin ankkurointia sen tekemisen johonkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 483
Viestejä
4 163 813
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom