Täsmällisyys (Siis ajoissa oleminen)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Todetaan heti alkuunsa että itse olen yltiötäsmällinen. Tulen siis mielummin 15min etuajassa jottan en vahingossakaan ole myöhässä.

Mutta mites muut tekkiläiset? Oletteko yleensä hyvissä ajoin sovituissa asioissa paikalla vai minuuttia vaille vai muodikkaasti vartin myöhässä?

Jouluhan on vierailujen aikaa ja täsmällisenä ihmisenä itseä ottaa kovin hermoon nämä tietyt ikimyöhästelijät. Ymmärrän että joskus aina tulee pakostakin viivästymisiä mutta sitten kun on niitä ihmisiä jotka ovat kerrasta toiseen myöhässä, eikä aina vain paria minuuttia.

Eniten tuossa myöhästelyssä häiritsee se että se pistää aina oman aikataulun sekaisin. Jos on näin pohtinut että kun joku on tulossa vierailulle niin homma hoidetaan parissa tunnissa pakettiin niin seuraava meno on itsellä mitoitettu sen mukaan. Sitten kun se jähijä saattuu sille jähimispäälle niin voi olla että se tulee vasta tunnin tai kahden päästä jolloin oma aikataulu on auttamatta sekaisin. Varsinkin jos tuon jähijän kanssa oli tarkoitus hoitaa jotain tähdellistä

En ymmärrä onko joillain ihmisillä se ajantaju jotenkin erillainen vai mikä ihme siinä on kun ei osata kelloa seurata? Nämähän on niitä joilla ei myöskään ole mitään loogista selitystä myöhässä ololleen. Soittavat että käyvät vielä tankilla huoltoasemalla ja sitten tulevat ja kas kummaa, siinä missä normaalilla ihmisellä menee maks 30min lisää niin jähijä viipyy reissulla tunnin pari.

Ottaako muita hermoon myöhästelijät?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
Ottaa kyllä hermoon. Toinen on jatkuvat aikataulujen/suunnitelmien muuttajat, jotka eivät tietenkään jaksa näistä suunnitelmien muutoksista informoida muita osallisia ainakaan kovin montaa tuntia etukäteen...

Ja toki kohtuus kaikessa: jos toiselta puolelta Suomea tuleva vieras sanoo tulevanaa kolmen aikaan, niin ihan kohtuullista, että hän onkin perillä 15:30 tai jo 14:30, mutta 200m päässä asuvan kaverin "tuun vartissa" luulisi pitävän paikkansa, eikä lirvahtavan tunniksi

E: joistakin kavereista sitten tämän oppii, esim "tunnin päästä syömässä yliopstolla, käyn salilla" vaan nyt automaattisesti tarkoittaa sitä, että siellä syömässä ollaan puolentoista tunnin päästä:
5min etsii salikamoja, 5min menee salille, 35min punttipenailu, 5min takaisin, 15min suihku, 5min puhtaat vaatteet ja sitten vielä siirtyminen lipastolle... Ja koskaan ei opi, aina sanoo olevansa tunnin päästä ja ihmettelee, että mites ihmeessä ei ehtinyt :darra:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Jähijä :confused:

Itse pyrin aina olemaan ajoissa paikalla, enkä jää kylään norkoilemaan, vaan yritän poistua mahdollisimman nopeasti. Vituttaa joissain kyläilijöissä, kun eivät tajua millään lähteä, vaikka yrittää hienovaraisesti sanoa, että olisi jotain muutakin tekemistä.
Jähijä on juurikin tälläinen ajan kuluttaja. Hän jää tekemään epäolennaisia asioita vielä silloinkin kun pitäisi kovaa kyytiä valmistautua jo lähtemään jonnekkin. Ja kun olisi pitänyt lähteä niin hän alkaa vasta valmistautua lähtemään ja saattaa vielä alkaa tekemään jotain minkä olisi voinut todellakin tehdä joskus myöhemmin.

Samoin kun jossain käydään kiireellä niin hän jää sinne puuhaamaa jotain epäolennaista tai muuten vain saa aikaa kulumaan tarppeettomasti ilman mitään selvää syytä.

Kun viimein ollaan lähdössä saattaa jähijä vielä ilmoittaa että olisi käytävä paikan x kautta tai jotain muuta vielä ennenkuin mennään sinne minne pitikin. No kiva, olisit voinut aikaisemmin ilmoittaa tuosta niin ei oltais kustu aikataulua vielä pahemmin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 007
Aina ajoissa/oikeaan aikaan. En oo ikinä ees myöhästynyt töistä itsestä riippuvista asioista.

Vituttaa ihmiset, jotka on aina myöhässä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
302
Täsmällisyys on fasistinen ilmiö, mikä tavoittelee robottimaista ihmisolentoa, äärimmäisen sairas asia psykologian kannalta katsottuna. Tottakai se on kiva taputella kaveria tai itseä selkään, kun ikinä ei olla myöhästytty mistään, mutta näille henkilöille ei koskaan tule mielenkään, että ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät saa kiksejä ajoissa olemisesta tai koe tarvetta tyydyttää näiden täsmäsankareiden egotarpeita.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Todetaan heti alkuunsa että itse olen yltiötäsmällinen. Tulen siis mielummin 15min etuajassa jottan en vahingossakaan ole myöhässä.

Mutta mites muut tekkiläiset? Oletteko yleensä hyvissä ajoin sovituissa asioissa paikalla vai minuuttia vaille vai muodikkaasti vartin myöhässä?
Olet ymmärtänyt täsmälllisyyden väärin, kuten tuntuu ymmärtäneen niin moni muukin. Varttia vaille ei ole täsmällisyyttä. Olet liian aikaisessa. Minuuttia vaille ei ole myöhässä. Se lähentelee täsmällisyyttä. Jos koputtaa ovelle sillä sekunnilla kun on luvannut ilmestyä paikalle, voidaan puhua todellisesta täsmällisyydestä.

Täsmällisyyden merkitys tietenkin vaihtelee tapauskohtaisesti. Jos on menossa johonkin yleisötapahtumaan, tapahtuman tulee alkaa täsmällisesti, ja yleisön on tietenkin oltava etuajassa paikalla. Jos on sovittu kahdenkeskeinen tapaaminen, ei ole mitään syytä olla paikalla sekuntiakaan aiemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Täsmällisyys on fasistinen ilmiö, mikä tavoittelee robottimaista ihmisolentoa, äärimmäisen sairas asia psykologian kannalta katsottuna. Tottakai se on kiva taptella kaveria tai itseä selkään, kun koskaan ei olla myöhästytty mistään, mutta näille henkilöille ei koskaan tule mielenkään, että ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät saa kiksejä ajoissa olemisesta tai koe tarvetta tyydyttää näiden täsmäsankareiden egotarpeita.
Mietippä toisinpäin. Sinun aikaasi kuuluu turhaan jossain odotellessa kun olisit sen voinut käyttää itse miellyttävämmin tai hyödyllisemmin vain sen takia että joku jonka kanssa sinun piti tava ei ymmärrä kellosta mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Täsmällisyyden merkitys tietenkin vaihtelee tapauskohtaisesti. Jos on menossa johonkin yleisötapahtumaan, tapahtuman tulee alkaa täsmällisesti, ja yleisön on tietenkin oltava etuajassa paikalla. Jos on sovittu kahdenkeskeinen tapaaminen, ei ole mitään syytä olla paikalla sekuntiakaan aiemmin.
Mutta ei myöskään puoli tuntia myöhässä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mutta ei myöskään puoli tuntia myöhässä.
Ei toki. Sekunti myöhässä on myöhässä.

Harmittaa vain kovasti, kun moni inisee jonkun olevan myöhässä, vaikka kello on vasta paria minuuttia vaille sovitun. Monesti inisijä perustelee ininäänsä sillä, että "mutku silloin pitää jo lähteä!" Eikä pidä, jos ei niin sovittu, vaan sovittiin että tavataan tiettyyn aikaan. Opetelkaa sopimaan oikein.

(disclaimer: itse olen yleensä aikaisessa paikalla)
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
koe tarvetta tyydyttää näiden täsmäsankareiden egotarpeita.
Ei tässä mitään egotarpeita olla täyttämässä, vaan ollaan kusematta toisten päälle.

Esim metsuri ei mene työpaikalleen ajoissa siksi, että muuten pomo olisi vihainen, vaan siksi, että se kello 12 tuleva kuljetustraktorijäby ei saa tehtyä omia töitään, jos niitä puita ei ole tarpeeksi nurin!

Pahimillaan kuset kymmenien ihmisten aikataulut ja suunnitelmat rikkomalla jonkun sovitun aikataulun tunneilla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Olen yleensä ajoissa. Töissä tämä on aika tärkeää, koska kaikilla on kuitenkin muutenkin ihan riittämiin tekemistä niin en viitsi kenenkään aikaa tuhlata olemalla myöhässä ja jää muutenkin huono kuva jos on myöhässä.

Vapaa ajalla kylä harmittaa tyypit jotka on aina myöhässä, tietysti kelle vaan voi sattua joku yllättävä juttu, mutta kun toiset on joka kera myöhässä ja toiset ei juuri koskaan niin kyllä se on itsestä kiinni ehtiikö ajoissa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Se on jokaisen oma asia, miten myöhästelee tai on ajoissa kun ei muita häiritse toiminnallaan mutta silloin kun häiritsee, on kyse epäluotettavuudesta ja kyvyttömyydestä pitää sovitusta kiinni ja näitä on ihan turha selitellä paremmin päin. Jos ei kiinnosta pitää mitä muiden kanssa sopii niin viettäkööt keskenään elämänsä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Tässä nyt kun joulua taas viettämässä anoppilassa, niin se ihan voi kuin ihailla miten anoppi saa itselleen luotua kiireen tuntua.
Joulusiivoja tehtiin vielä aattona, ja viimeiset jouluruuat menivät uuniin kuudelta aattoiltana. Koko ajan on muka niin kiirus, että mitään ei kerkeä tekemään vaikka hän ei käy edes töissä.
Kai sitä ihminen sitten tuntee itsensä tärkeäksi, kun luodaan kiireen ja stressin tuntoa itselle.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
532
Aina etuajassa, ja jos myöhässä, niin silti ensimmäisenä paikalla. :beye:
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
286
Itellä on vähän paha tapa ruveta tekemään lähtöä viime tingassa ja sitten ollaanki se muutama minuutti myöhässä joka paikasta. Oon myös sen verran hidas lähtiä ettei lähtö kahden minuutin varotusajalla onnistu mitenkään. Ihan oma mokahan se on ettei alota sitä lähdön tekemistä viittä minuuttia aikaisemmin.
 
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
102
Ohjelmoinnissa sen huomaa, että nämä uuden sukupolven suomalaiset ovat turhanpäiväistä orjakansaa. Jotka eivät pysty mihinkään itsenäiseen ajatteluun vaan kaikki pitää saada kopsata muualta. Täsmällisyys on hyve varsinkin ohjelmoinnissa mihinkä nämä Suomen uuden sukupolven adhd - assburgerit eivät pysty. En mitään oman flangin tasoista ohjelmointisuoritusta ole Suomesta nähnyt eikä sitä tule näkymäänkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Ohjelmoinnissa sen huomaa, että nämä uuden sukupolven suomalaiset ovat turhanpäiväistä orjakansaa. Jotka eivät pysty mihinkään itsenäiseen ajatteluun vaan kaikki pitää saada kopsata muualta. Täsmällisyys on hyve varsinkin ohjelmoinnissa mihinkä nämä Suomen uuden sukupolven adhd - assburgerit eivät pysty. En mitään oman flangin tasoista ohjelmointisuoritusta ole Suomesta nähnyt eikä sitä tule näkymäänkään.
Niitä harrastelijoiden ohjelmointikieliä tehtiin vuosituhannen vaihteessa varmaan enemmän kuin koodareita oli, ja about kaikki niistä on paskaa koska niitä ei tue kukaan muu kuin se yksi koodari joka sen on tehnyt.

Mä oon parin tällaisen kanssa jo tehnyt töitä ja ei saatana jos kääntäjässä/tulkissa on bugi. Siinähän oottelet kun se jäbä korjaa jotain 15 vuotta vanhaa bugia.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 819
Aina fasistisen täsmällisesti tai jopa reilusti ajoissa. Tämä varsinkin töihin liittyen ja/tai muihin ihmisiin. En oikeastaan edes ymmärrä muuta toimintatapaa. Eihän mistään tekemisestä tai yhteistyöstä tule yhtään mitään, jos porukka tulee mielivaltaisesti miten sun sattuu. Joskus toki voi kullekin esteitä tulla, mutta aito pyrkimys olla ajoissa/täsmällinen yleensä tarkoittaa sitä, että myöhästymisestä ei mitään tapaa tule.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Aina fasistisen täsmällisesti tai jopa reilusti ajoissa. Tämä varsinkin töihin liittyen ja/tai muihin ihmisiin. En oikeastaan edes ymmärrä muuta toimintatapaa. Eihän mistään tekemisestä tai yhteistyöstä tule yhtään mitään, jos porukka tulee mielivaltaisesti miten sun sattuu. Joskus toki voi kullekin esteitä tulla, mutta aito pyrkimys olla ajoissa/täsmällinen yleensä tarkoittaa sitä, että myöhästymisestä ei mitään tapaa tule.
Ongelma tulee siitä, että jos työpäivä alkaa palaverilla klo 9 asiakkaalla ja laskutus juoksee klo 9 -> , niin aika pieni osa ihmisistä pyrkii olemaan paikalla klo 8:30... Itse jätän aina jonkun verran varaa ja tähtään paikalle 8:50, mutta joskus VR on myöhässä (perunut joka toisen vuoron) tai bussissa on esikoulun luokkaretki.

Nykyään olen myöhässä noin kerran kahdessa kuukaudessa - ja pystyn elämään tämän kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Olen aina tarkalleen sovittuun aikaan. Harvoin kuitenkaan varsinaisesti etuajassa, tai jos olen niin haahuilen jossain muualla sen verran että saavun oikeaan aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Myöhästeleminen on todella epäkohteliasta, siinä syödään toisten aikaa luvatta. Se on kuitenkin ihan ymmärrettävää toisinaan, koska kaikki aikataulut ei vaan oo itsestä kiinni (VR, tiet tukossa kolarin takia jne.).

Mutta näitä ihmisiä en käsitä jotka on aina myöhässä. Eräskin kaveri on melkein joka viikko myöhässä vakioaikaan olevista treeneistä. Eihän tässä tietty ookaan ollut kuin kolmisen vuotta aikaa opetella kauanko tuohon matkaan menee. Ja kun on tunnin kenttävaraus, niin se on joka minuutti myös iteltä pois pelaamisesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Itse myöhästyn aina. Aina. Näin on mennyt koko lapsuuden sekä aikuisiän. Koulussa taisi saada sapiskaa, aikuisiällä lähinnä paheksuntaa. Mutta karavaani kulkee ja koirat haukkuu.

Ja vastauksena kysymykseen: minua ei haittaa, jos joku toinenkin on myöhässä, koska sittenhän meitä on kaksi <röhönaurua>...

Kai se on itsekurista kiinni, kuten tuolla ylläkin todetaan. Vaikka ehtiihän sitä hommat hoitamaan myös mañana, ei se niin vakavaa voi olla.

Palavereihin en ota osaa juuri tästä sattuneesta syystä, koska en viitsi polttaa muiden kallista aikaa odotteluun. Toki pakollisissa mennään mallilla, että aloitetaan aikataulun mukaisesti ja saavun sitten mukaan vähän myöhemmin.

Joku käytöstapakonsultti joskus opetti, että myöhästymisestä ei saa koskaan tehdä numeroa ja jäädä hakemaan huomiota "sori, että olen myöhässä, koska ..." vaan on mentävä hiljaa paikoilleen. Joitakin tosin tämä tuntuu kummastuttavan, kun kävelen tilaisuuteen myöhässä ja menen vain paikoilleni aivan kuin mitään outoa ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Mutta se on heidän henkilökohtainen ahdinkonsa - ei minun.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Minä olen kanssa myöhästellyt vaikka kuinka kauan, mutta toki jos joku pitää kuskata sairaalaan niin lähden tikkana liikkeelle. Arjen lukuisissa tapahtumissa kuljen useimmiten myöhässä. En näe itse haittaa siitä että eletään hieman liukuvalla aikataululla ja jos toinen tulee myöhässä en näe sitäkään ongelmana. Riippuu toki tämäkin hieman tilanteesta.

Jos joku keilarata on varattu tietyksi ajaksi, niin sitten kannattaa tulla melko ajallaan, mutta joku kahvittelu tai juhla niin turhaan niihin paukata aikaisin. Jos sattuu olemaan itsellä monta itselleen tärkeää asiaa lähtöhetkellä tehtävänä, niin täytyy joitain niistä pikaisesti hoitaa ja sitten lähteä. En pidä kovin kireästä elämästä ja aina ajallaan paikalla oleminen on mielestäni osin tätä, vaikka hyvä tapahan se on lopulta, muttei tule onnistumaan kaikilta.

En näe sosiaalisesti juuri hyötyä olla aina ajallaan, vaan ihmisten on hyvä olla rentoutuneita ja rauhoittuneita, mitä pieni odottelu tai vastavuoroisesti viivästyminen saattaa jopa edes auttaa. En myös pidä että ihminen pahoittelee kauheasti tällaisia asioita, koska pääasiahan on että näemme toisemme, eikä ota paineita tilanteesta vaan luottaa toisen hyväksyntään.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Minä olen kanssa myöhästellyt vaikka kuinka kauan, mutta toki jos joku pitää kuskata sairaalaan niin lähden tikkana liikkeelle. Arjen lukuisissa tapahtumissa kuljen useimmiten myöhässä. En näe itse haittaa siitä että eletään hieman liukuvalla aikataululla ja jos toinen tulee myöhässä en näe sitäkään ongelmana. Riippuu toki tämäkin hieman tilanteesta.

Jos joku keilarata on varattu tietyksi ajaksi, niin sitten kannattaa tulla melko ajallaan, mutta joku kahvittelu tai juhla niin turhaan niihin paukata aikaisin. Jos sattuu olemaan itsellä monta itselleen tärkeää asiaa lähtöhetkellä tehtävänä, niin täytyy joitain niistä pikaisesti hoitaa ja sitten lähteä. En pidä kovin kireästä elämästä ja aina ajallaan paikalla oleminen on mielestäni osin tätä, vaikka hyvä tapahan se on lopulta, muttei tule onnistumaan kaikilta.

En näe sosiaalisesti juuri hyötyä olla aina ajallaan, vaan ihmisten on hyvä olla rentoutuneita ja rauhoittuneita, mitä pieni odottelu tai vastavuoroisesti viivästyminen saattaa jopa edes auttaa. En myös pidä että ihminen pahoittelee kauheasti tällaisia asioita, koska pääasiahan on että näemme toisemme, eikä ota paineita tilanteesta vaan luottaa toisen hyväksyntään.
Minusta sinä olet itsekäs kusipää, joka vie piittaamattomuuttaan ja luvatta muiden aikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Jos sattuu olemaan itsellä monta itselleen tärkeää asiaa lähtöhetkellä tehtävänä, niin täytyy joitain niistä pikaisesti hoitaa ja sitten lähteä.
Jos on lähtöhetkellä asioita tehtävänä, ne voi jättää kesken ja hoitaa myöhemmin loppuun. Jos taas ne asiat on sellaisia että ne on nimenomaan hoidettava sillä täsmällisellä hetkellä, eikä niitä voi siirtää, ei pidä sopia muita tapaamisia niin ettei ehdi niihin, vaan sopii ne suosiolla vähän myöhemmäksi.

En pidä kovin kireästä elämästä ja aina ajallaan paikalla oleminen on mielestäni osin tätä, vaikka hyvä tapahan se on lopulta, muttei tule onnistumaan kaikilta.
Yhtään mikään ei ikinä onnistu jos ei edes yritä.

En näe sosiaalisesti juuri hyötyä olla aina ajallaan, vaan ihmisten on hyvä olla rentoutuneita ja rauhoittuneita, mitä pieni odottelu tai vastavuoroisesti viivästyminen saattaa jopa edes auttaa.
Ihanko tosissasi ajattelet että rentoutuminen ja rauhoittuminen on niitä asioita mitä myöhästelysi saa toiset ihmiset tuntemaan? Kyllä ne on enemmänkin epätietoisuus, vitutus ja harmistus siitä että jätti itse hommat kesken vaan jotta pääsee odottelemaan sinua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Minä olen kanssa myöhästellyt vaikka kuinka kauan, mutta toki jos joku pitää kuskata sairaalaan niin lähden tikkana liikkeelle. Arjen lukuisissa tapahtumissa kuljen useimmiten myöhässä. En näe itse haittaa siitä että eletään hieman liukuvalla aikataululla ja jos toinen tulee myöhässä en näe sitäkään ongelmana. Riippuu toki tämäkin hieman tilanteesta.
Tuota eksänikin tapasi hokea, että "jos pitää mennä neuvolaan klo 10, niin tulet 10:30. Mutta kun pitää lähteä kavereiden kanssa ryyppämään klo 13, niin olet paikalla jo klo 12".

En näe sosiaalisesti juuri hyötyä olla aina ajallaan, vaan ihmisten on hyvä olla rentoutuneita ja rauhoittuneita, mitä pieni odottelu tai vastavuoroisesti viivästyminen saattaa jopa edes auttaa. En myös pidä että ihminen pahoittelee kauheasti tällaisia asioita, koska pääasiahan on että näemme toisemme, eikä ota paineita tilanteesta vaan luottaa toisen hyväksyntään.
10kk Thaikuissa asuessani opin sen rauhoittumisen ja odottamisen jalon taidon. Jos taksikuski tuli 30min myöhässä sovitusta, niin se tuli 30min myöhässä eikä asiasta puhuttu sen enempää. Tai jos lautta lähti tunnin myöhässä niin sitä ihmeteltiin tunti.

Muistan aina, kun takavuosina eräässä lehtiartikkelissa takkutukka kertoi, että ei omista kelloa siksi, "ettei ole yhteiskunnan asettamien ajan kahlitsema". Silloin tunsin kiukkua, nykyään lähinnä ymmärrystä.

Toki länsimaalainen kulttuuri asettaa erilaiset normit kuin esim. jamaikalaisessa kulttuurissa. Mutta rajansa kaikella. Kyllä ne kampawiinerit saa pistellä poskeensa vaikka joku tulisikin 10min myöhässä ihmettelemään exceleitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Minä olen kanssa myöhästellyt vaikka kuinka kauan, mutta toki jos joku pitää kuskata sairaalaan niin lähden tikkana liikkeelle. Arjen lukuisissa tapahtumissa kuljen useimmiten myöhässä. En näe itse haittaa siitä että eletään hieman liukuvalla aikataululla ja jos toinen tulee myöhässä en näe sitäkään ongelmana. Riippuu toki tämäkin hieman tilanteesta.

Jos joku keilarata on varattu tietyksi ajaksi, niin sitten kannattaa tulla melko ajallaan, mutta joku kahvittelu tai juhla niin turhaan niihin paukata aikaisin. Jos sattuu olemaan itsellä monta itselleen tärkeää asiaa lähtöhetkellä tehtävänä, niin täytyy joitain niistä pikaisesti hoitaa ja sitten lähteä. En pidä kovin kireästä elämästä ja aina ajallaan paikalla oleminen on mielestäni osin tätä, vaikka hyvä tapahan se on lopulta, muttei tule onnistumaan kaikilta.

En näe sosiaalisesti juuri hyötyä olla aina ajallaan, vaan ihmisten on hyvä olla rentoutuneita ja rauhoittuneita, mitä pieni odottelu tai vastavuoroisesti viivästyminen saattaa jopa edes auttaa. En myös pidä että ihminen pahoittelee kauheasti tällaisia asioita, koska pääasiahan on että näemme toisemme, eikä ota paineita tilanteesta vaan luottaa toisen hyväksyntään.
Se ei kyllä toisia rentouta kun joku tulee kusemaan niiden aikataulut. Sitten kun eivät vielä ymmärrä kuinka heidän käytöksensä vaikuttaa muihin ihmisin. Heidän ajatustyylinsähän on juuri luokkaa "vittuako sitä muista välittämään, kunhan mulla on mukavaa".

Jotkut juhlat nyt voikin olla aika liikkuva mutta jos on sovittu että mennään paikkaan x kahville klo 14.00 niin aika vittumainen homma sinne on pasahtaa paikalle 14.30.

Vittumaisimpia on ne ikiselittelijät jotka sitten hokee että kohta tulee ja aikaa vaan menee ja lopulta huomataan että jähimaisteria on odotettu parituntia. Tai sitten ilmoittaa sen parin tunnin odottelun jälkeen ettei kerkeäkkään. Kyllä siinä kohtaa vituttaa jos tuon ajan olisi paremminkin voinut käyttää.


Tietenkin tässäkin on se että jos on sinkku työtön ituhippi niin mitä sitä kelloa omistamaan. Mutta jos vain suinkin on perhettä ja työpaikka niin sen ajankäytön on melko pakostakin alettava olemaan hallinnassa. Varsinkin jos lapsia on niin aikataulutus on ihan must.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 709
Itse olen aina ajoissa tai etuajassa, varmuudeksi.

Yhdessä duunissa oli tosin vittumainen vuorotyö, siis ilta-aamu-ilta jne... Tästähän seurasi sitten se että aamuun ehdin kyllä aina ajoissa, mutta iltaan kun piti mennä niin pari kertaa kävi niin että istuin koneella tekemässä ei mitään järkevää ja ajantaju meni siinä, ja hupsista olis pitänyt olla jo töissä. Ei mitään isoja myöhästymisiä kuitenkaan. Sittemmin muuttivat systeemin järkevämmäksi kun muillakin oli ongelmia.

Muuten jos myöhästyn niin silloin syy on kyllä kyllä ennalta arvaamaton ja itsestä riippumaton.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 405
Itse yritän olla niin täsmällinen kuin mahdollista. Kiitos nykyteknologian, soitan tai lähetän viestin, jos olen myöhässä. Odotan samaa muilta.
Toki länsimaalainen kulttuuri asettaa erilaiset normit kuin esim. jamaikalaisessa kulttuurissa.
Täsmällisyys ja yleensäkin sovitusta kiinnipitäminen ovat niitä syitä, miksi länsimaissa on hyvinvointia ja korkea elintaso, mutta Thaimaa, Jamaika yms. ovat kehitysmaita. Korrelaatio täsmällisyyden ja yhteiskunnan toimivuuden välillä on vahva.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Ketjun aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Eli aina hyvissä ajoin tai juuri sovittuna ajankohtana paikalla.
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 851
Pienestä pitäen oppinut siihen, että lähtee ajoissa, niin on ajoissa paikallakin. Ja siitä on tullut pidettyä kiinni, lisäksi ilmoitan jos tulee esteitä.

Toki ihmisiä kun ollaan, niin kukaan ei ole täydellinen ja joskus harvoin sattuu kämmejä, että myöhästyy joko omasta syystä (herätys unohtunut, nukkuu pommiin yms) tai jostain muusta syystä (bussi myöhässä, taksit kaikki varattuja yms).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Itsekkin ollu näitä 30 minuuttia ennen sovittua tyyppejä, mutta nykyään opettelemalla opetellu, että olen paikalla sen 5-10 minuuttia etuajassa. Itteeni ei rassaa, jos joku on myöhässä sen vartin, tai pitempään, jos on jokin hyvä syy. Toki töissä, jopa kolmivuoro töissä olen törmänny näihin "tulen töihin aina 15 min myöhässä", mutta eipä heitä ole tarvinnu kauaa kestää. Kolmivuorossa se ikävästi tarkoittaa, että joku toinen tällöin on aina sen verran pitempään töissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Täsmällisyys on fasistinen ilmiö, mikä tavoittelee robottimaista ihmisolentoa, äärimmäisen sairas asia psykologian kannalta katsottuna. Tottakai se on kiva taputella kaveria tai itseä selkään, kun ikinä ei olla myöhästytty mistään, mutta näille henkilöille ei koskaan tule mielenkään, että ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät saa kiksejä ajoissa olemisesta tai koe tarvetta tyydyttää näiden täsmäsankareiden egotarpeita.
Vaikka tämä olikin provoviesti, täytyy siihen vastata vakavissaan koska jokuhan voi ottaa tämän tosissaan.

Epätäsmällisyys - jos se ei ole äärimmäisen tyhmyyden tai vammaisuuden syytä - on vallankäyttöä, henkistä väkivaltaa, alistamista, tapa osoittaa toiselle ihmiselle, että voi toistuvasti seuraamuksitta kohdella tätä huonosti.

Aina ei ole kysymys edes epätäsmällisyydestä, vaan tämä kaikenlaisten teletappien sosiopaattinen käytös ilmenee selvimmin ns. ohareina. Kun on sovittu tapaaminen, olet jo paikalla, sovittuun hetkeen on 5 minuuttia (tai se on mennyt jo vartti sitten ohi), puhelin soi. Toinen osapuoli ilmoittaa ikään kuin ohimennen "sori, mä en nyt pääse". Ennen kuin tajuat, että sinut raiskattiin juuri, puhelu katkeaa. Oikeesti, mitä vittua?!? :confused: En ole ihan varma, mikä on pahinta; se, että toinen osapuoli tässä kohtaa oma-aloitteisesti ottaa yhteyttä vai vastaa puheluun asiaa vähätellen vaiko kenties välttelee yhteydenottoa. Ehkä jälkimmäinen osoittaa selkeän psykopaattisuuden sijaan vain suurta niljakkuutta, ja on vähäisin vika kolmesta suuresta.

Eräässä radiomainoksessa, joka pyöri useammalla kanavalla, normalisoitiin tätä käytöstä. Kaveri tai kaverit soittavat eri versioissa myöhässä olevalle tyypille, joka vaan pahoittelee, että ei nyt närästyksen takia pääse paikalle. Oikeasti, mitä vittua? Minkälainen syöpäkasvain jättää vaan tulematta paikalle (ei siis unohda, mikä on satunnaisesti tavallaan ymmärrettävää), eikä osoita minkäänlaista syyllisyyttä, pelkästään harmistusta siitä, että närästää. Tuosta ei jää mieleen mitään muuta kuin sosiopaattinen käytös (ja närästys). Ei suinkaan se, mitä mainostettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Itse olen aina ajoissa tai etuajassa, varmuudeksi.
Niin minäkin, paitsi tietyissä tapauksissa. Hieman burgerina en aikanaan tajunnut, että esimerkiksi toisen kotiin epämuodolliseen iltatilaisuuteen nimenomaan kuuluu oletuksena saapua ajallaan tai hieman myöhässä, ei missään vitun tapauksessa minuuttiakaan ennen edes näköetäisyydelle, mikäli tarkka kellonaika on sovittu. Jos tämä on epäselvää, lukija on yhtä burgeri kuin minä junnuna, mutta ääriesimerkkinä viisi minuuttia aiemmin saattaa ihan hyvin olla vaikka pikapano kesken. :smoke: Tämäkin tietysti riippuu tapauksesta ja siitä, miten tarkkaan toisen tavat tuntee.

Lisäksi tämä täsmällisyys ylipäänsä koskee vain kehittyneitä kulttuureja. Tietyissä vähän takapajuisissa manjana-maissa on korrekteinta olla vähän myöhässä kuten muutkin, ihan niinkuin Venäjällä on soveliasta olla vähän kännissä ihan kaikissa tilaisuuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.03.2017
Viestejä
182
Luin joskus tutkimuksen, jossa löydettiin korrelaatio täsmällisyyden ja älykkyyden kanssa. Jos tulit tapaamisiin etuajassa tai myöhässä, olit todennäköisemmin tyhmempi kuin ne, jotka tulivat tasan sovittuun aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 709
Niin minäkin, paitsi tietyissä tapauksissa. Hieman burgerina en aikanaan tajunnut, että esimerkiksi toisen kotiin epämuodolliseen iltatilaisuuteen nimenomaan kuuluu oletuksena saapua ajallaan tai hieman myöhässä, ei missään vitun tapauksessa minuuttiakaan ennen edes näköetäisyydelle, mikäli tarkka kellonaika on sovittu. Jos tämä on epäselvää, lukija on yhtä burgeri kuin minä junnuna, mutta ääriesimerkkinä viisi minuuttia aiemmin saattaa ihan hyvin olla vaikka pikapano kesken. :smoke: Tämäkin tietysti riippuu tapauksesta ja siitä, miten tarkkaan toisen tavat tuntee.

Lisäksi tämä täsmällisyys ylipäänsä koskee vain kehittyneitä kulttuureja. Tietyissä vähän takapajuisissa manjana-maissa on korrekteinta olla vähän myöhässä kuten muutkin, ihan niinkuin Venäjällä on soveliasta olla vähän kännissä ihan kaikissa tilaisuuksissa.
No juu, ei sitä kovin etuajassa rynnitä paikalle, tietty tilanteesta riippuen. Mulle riittää se 5 min. etuaikaa jos jotain sovittua "tärkeämpää" tapaamista (harvoin), niin voin hengailla sen ajan lähettyvillä.

Ja mulla on jonkinlainen fiksaatio kellonaikoihin ja täsmällisyyteen, tyyliin teen tiettyjä asioita tiettyyn aikaan, ja tätä outoa tapaa pyrin kyllä hillitsemään ja vaihtelen välillä rutiinejani:facepalm: Mutta se siitä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Luin joskus tutkimuksen, jossa löydettiin korrelaatio täsmällisyyden ja älykkyyden kanssa. Jos tulit tapaamisiin etuajassa tai myöhässä, olit todennäköisemmin tyhmempi kuin ne, jotka tulivat tasan sovittuun aikaan.
Tämä on varsin johdonmukaista ja löydös aivan uskottava. Ajan kulumisen arvioiminen on vaikeaa, eri hommiin kuluvan ajan arvioiminen vielä vaikeampaa. Jos pitää vielä ennen lähtöä isommin valmistautua ja ehkä kulkea ruuhkaliikenteessä, kovin tyhmä ihminen ei ehdi paikalle kuin sattumalta tai suurella marginaalilla etuajassa lähtien. Aivan vastaavasti noin yleensäkin älykäs todennäköisemmin onnistuu ajattelua vaativassa tehtävässä kohtuullisella panoksella(ajallaan), siinä missä tyhmä epäonnistuu(myöhässä) tai onnistuu vain suurella vaivalla(etuajassa).

Kaunis käytös varmaankin sekin jossain määrin korreloi älykkyyden kanssa sikäli että tyhmimmät eivät yleensä osaa käyttäytyä.

Hyvästä elämänhallinnasta ja älykkyydestä en osaa sanoa, mutta tietty minimitasohan työssäkäyvillä tai tärkeisiin tapahtumiin osallistuvilla voidaan olettaa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Tästä ketjusta saa kyllä vahvistusta sille, että moni myöhästelijä on itsekäs ja/tai kusipää.

Itse olen aina ajoissa, tilanteesta riippuen 10-60min.

Esim jos on jotain rennompaa tai menen vaikka leffaan, niin ihan sama siellä on olla tuntia ennen(toki liputkin pitää usein lunastaa aikaisin jos varaa) jos kotona ei ole mitään tähdellistä tekemistä.

Ja kun asiaa miettii järjellä:
On tavallaan typeryyttä yrittää olla minutilleen paikalla.

Matkaan menee yleensä esim 15-25min riippuen kelistä, ruuhkista.

Sitten on järkevää ottaa huomioon asiat joita ei voi aina ennakoida, esim unohtaa jotain kotiin, pyörästä puhkeaa kumi, jalkaan alkaa koskemaan, joku tulee matkalla kyselemään neuvoja, iskee yllättävä vessahätä jne.

Toisinsanoen on lähes mahdoton olla aina vaikkapa alle 30 sekuntia ennen sovittua paikalla, jos sitä täsmällisenä nyt pidetään.

Joten tämmöiseen tähtäävä myöhästyy aina vääjäämättä joskus, koska 30s varmuusmarginaali ei vaan riitä.

Parempi siis tähdätä esim 5-15min bufferiin = todennäköisesti ei myöhästy juuri koskaan.

Sen kyllä uskon että aina myöhässä olevat voi olla todennäköisesti idiootteja, jos syy ei ole kusipäisyys. Ajoissa olon suunnittelu on todella helppoa, kun on ajantajua.

Kesällä huvikseni veikkasin noin 10 eripituisen automatkan alussa perillä olon ajan(50-150km välillä) ja jokainen osui noin 1-5min sisään, tämä siis pelkällä intuutiolla ilman että olin noita reittejä ennen ajanut tai että olisin laskeskellut nopeuksia ym tietoisesti.

Sitten on tyyppejä jotka saa kymmeniä kertoja ajetun ~13minuutin matkan kestämään 15-30min jollain ihme jahkailulla tai arvioitua tämmöisiä tuttuja matkoja aivan pieleen.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
Joku (yksin) leffaan menohan on nimenomaan ihan sama tuon ajoissa olon suhteen, kun eihän siitä aiheudu kenellekään muulle haittaa, jos sieltä myöhästyy. Sitten voi mennä myöhäisempään näytökseen tai toisena päivänä eikö mitään vahinkoa ole käynyt, mitä nyt rahaa menee, jos on mennyt ostamaan eikä pelkästään varaamaan lipun etukäteen.

Veikkaan kyllä, että nämä krooniset myöhästyjät kyllä tuomnoiseen tilaisuuteen osaavat mennä aina ajoissa, kun siitä on itselle iloa...

Jos on tapana olla myöhässä, niin älä sovi täsmällisiä aikoja, jos vaan mahdollista. Jos on vaikka jotkut vähän epäformaalimmat juhlat, niin mä yleensä ilmoitan parinkin tunnin haarukan milloin saavun, jos tiedän, että voi olla vähän vetämätön päivä tai on ennen niitä jotain ohjelmaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 342
Jos oma mahdollinen myöhästymiseni olisi jonkun toisen ajasta pois niin pyrin olemaan ajoissa. Yleensä tulee oltua aika tarkalleen paikalla ilmoitettuna aikana vaikka mitään huutavaa tarvetta ei olisi. Tiedän pari kroonista myöhästyjää. Näille pitää mielessään varata sellainen 30-90min myöhästymisaikaa. Tavarat on myös aina hukassa.

Yhdestä paikasta myöhästyn aina n.10-15min nimittäin elokuvateatterin näytösajasta. Ihan vaan kannanottona mainoksiin vaikka lipusta on maksettu viimeinen hinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
Ihan yhtä kusipäistä se on olla hyvissä ajoin paikalla. Jos sovittu työtapaaminen klo 9, niin et sä saatana voi olla siellä 8:30 kukkumassa. Pahimmassa tapauksessa isäntä ei ole vielä edes töissä ja muussa tapauksessa valmistautuu palaveriin. Harvemmin sitä myöskään neukkaria on ihan holtittoman paljon ennen varattu. Privaattijuhlatkin on ihan sama juttu. Vieraat on kutsuttu klo 15, niin eikös ne rakkaat (aina samat) sukulaiset piipahda paikalle jo 14:30. Enhän mä halunnutkaan siistiytyä valmistelujen jälkeen jne... Dear Eki, onko epäkohteliasta näille vattupäille ilmoittaa juhlien alkavan 15:30.

Sivukommenttina täytyy toivoa, että lasten saanti opettaa kellontuijottajia löysentämään vannetta pään ympäriltä. Varsinkin useamman kanssa voi tulla sellainen kierre valmisteluissa, että aivan sama miten hyvissä ajoin ennakoi, niin menee pitkäksi. Työpalaverit yms. setit ajallaan, vapaa-ajalla tiukka aikataulutus wtf.

e: Tähtään paikalla olemiseen juuri ajallaan. Mitä tärkeämpi juttu, sen enemmän marginaalia saapumiseen. Pystyn elämään sen kanssa, että vähemmän tärkeissä jutuissa tulee parin minuutin osuma väärälle puolelle. En pidä tilastoa mihin jakauman keskiarvo osuu, yleensä koen olevani paikalla ihan sopivaan aikaan. Reilusti ajoissa olo on sen verran harvaa herkkua, että alan ihmettelemään olenko väärässä paikassa, jos kukaan muu ei ole vielä paikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 131
Ohjelmoinnissa sen huomaa, että nämä uuden sukupolven suomalaiset ovat turhanpäiväistä orjakansaa. Jotka eivät pysty mihinkään itsenäiseen ajatteluun vaan kaikki pitää saada kopsata muualta. Täsmällisyys on hyve varsinkin ohjelmoinnissa mihinkä nämä Suomen uuden sukupolven adhd - assburgerit eivät pysty. En mitään oman flangin tasoista ohjelmointisuoritusta ole Suomesta nähnyt eikä sitä tule näkymäänkään.
Nyt menee kyllä pahasti väärään osoitteeseen tuo.

Aspenger-oireyhtymä nimenomaan aiheuttaa yltiötäsmällisyyttä, ei myöhästelyä.

Ja Aspenger-ihmistä nimenomaan ahdistaa se, kun muut tulee myöhässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Nyt menee kyllä pahasti väärään osoitteeseen tuo.

Aspenger-oireyhtymä nimenomaan aiheuttaa yltiötäsmällisyyttä, ei myöhästelyä.

Ja Aspenger-ihmistä nimenomaan ahdistaa se, kun muut tulee myöhässä.
Joo, se aiheuttaa tarvetta suureen täsmällisyteen ja se on Aspergerin oireyhtymä. Minulle tuli voimakas tarve korjata tämä, vaikka moni ei ehkä edes huomaa virhettä perusfonttia nopeasti silmäillen. :kahvi:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Minusta sinä olet itsekäs kusipää, joka vie piittaamattomuuttaan ja luvatta muiden aikaa.
Mikäli ajatellaan työelämää, ymmärrän tämän.
Jos taas ajatellaan vapaa-aikaa... Noh, hiljaiseksi vetää.

Ylipäätään tässä ketjussa osa vaikuttaisi lähtevän siitä, että vapaa-ajalla hiukan epätäsmällinen tarkoittaa automaattisesti sitä, että kyseinen tapaus tulee ja menee jopa katkeamattoman tuotannon kolmivuorotyössä miten sattuu :facepalm:

Sama toimii, ainakin oikeassa elämässä, myös toiseen suuntaan; jotkut odottavat työelämässä täsmällisen henkilön olevan yhtä täsmällinen myös vapaa-ajalla. Aina.

Jos jonkun työvuoro tai harkkojen/harrastustoiminnan aloitus viivästyy toisen myöhästymisen vuoksi toistuvasti, tietysti se on ongelma. Sitten jos kahvin tai oluen merkeissä frendin kanssa sovitut treffit venyvät viisi tai joskus jopa kymmenen minuuttia, ja se on ongelma... Noh, vittuako sitä vapaaehtoisesti sopimaan mitään koskaan sellaisen kanssa, joka aiheuttaa jatkuvaa hampaiden kiristelyä? Oli kyseessä sitten omaan makuun liian täsmällinen, tai liian epätäsmällinen tapaus. Tai muuten vaan epämiellyttävä.

Itse lähden siitä, että vapaa-ajalla jos olen jostain täsmällisyyttä vaatimattomasta tilanteesta myöhässä kymmenen minuuttia, ja se on ylitsepääsemätön ongelma, saa kyseinen tapaus mennä kiristelemään vannettaan johonkin ihan muualle. Jos itse joudun odottelemaan jotain henkilöä 5-15 minuuttia kahvilassa, ei minua haittaa lainkaan. En saa siitä hepulia, vapaa-aikani ei ole niin äärimmilleen vietyä suorittamista, etten kykenisi viettämään rauhallista ylimääräistä varttia ongelmitta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Mikäli ajatellaan työelämää, ymmärrän tämän.
Jos taas ajatellaan vapaa-aikaa... Noh, hiljaiseksi vetää.

Ylipäätään tässä ketjussa osa vaikuttaisi lähtevän siitä, että vapaa-ajalla hiukan epätäsmällinen tarkoittaa automaattisesti sitä, että kyseinen tapaus tulee ja menee jopa katkeamattoman tuotannon kolmivuorotyössä miten sattuu :facepalm:

Sama toimii, ainakin oikeassa elämässä, myös toiseen suuntaan; jotkut odottavat työelämässä täsmällisen henkilön olevan yhtä täsmällinen myös vapaa-ajalla. Aina.

Jos jonkun työvuoro tai harkkojen/harrastustoiminnan aloitus viivästyy toisen myöhästymisen vuoksi toistuvasti, tietysti se on ongelma. Sitten jos kahvin tai oluen merkeissä frendin kanssa sovitut treffit venyvät viisi tai joskus jopa kymmenen minuuttia, ja se on ongelma... Noh, vittuako sitä vapaaehtoisesti sopimaan mitään koskaan sellaisen kanssa, joka aiheuttaa jatkuvaa hampaiden kiristelyä? Oli kyseessä sitten omaan makuun liian täsmällinen, tai liian epätäsmällinen tapaus. Tai muuten vaan epämiellyttävä.

Itse lähden siitä, että vapaa-ajalla jos olen jostain täsmällisyyttä vaatimattomasta tilanteesta myöhässä kymmenen minuuttia, ja se on ylitsepääsemätön ongelma, saa kyseinen tapaus mennä kiristelemään vannettaan johonkin ihan muualle. Jos itse joudun odottelemaan jotain henkilöä 5-15 minuuttia kahvilassa, ei minua haittaa lainkaan. En saa siitä hepulia, vapaa-aikani ei ole niin äärimmilleen vietyä suorittamista, etten kykenisi viettämään rauhallista ylimääräistä varttia ongelmitta.
Tuo 5-15 minuttia on monesti vielä ihan ymmärrettävä. Periaatteessa pidempikin aikaikkuna mikäli se homma on sovittu tyyliin "Tulen siinä viiden kuuden välillä" Mutta sitten on näitä jotka sanoo että "joo, sovitaan kello kahdeksi" ja paikalla he ovat vasta puoli kolmelta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Esimies tehtävissä myöhästyin aina sen 5 minuuttia. Siellä pakettiautossa oli yleensä koko porukka, auto valmiiksi lämmin ja kapteenin paikka vapaana. Jos ei kaikkia näkynyt niin vartti vielä lisää. Minun ei tarttenut selitellä yhtään mitään asemani takia.

Kun Darth Vader ja vastaavat käskee valmistelemaan aluksensa niin minun ei tarvinnut edes koskaan siitä mainita. Se oli "alus" oli aina valmiina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Pacta sunt servanda. Sopimukset on pidettävä. Niihin kuuluu myös sovitut aikataulut. Yllättävien olosuhteiden vuoksi myöhästely on ok. Jatkuva tapamyöhästely osoittaa vaan totaalista piittaamattomuutta muun kuin oman navan ympärillä pyöriviin tapahtumiin. Ts. tapamyöhästelijä on mulkku.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
143
Meinas kesällä hirttää aivot kunnolla lukkoon, kun olin tekemässä muuttoa kesäkuun alussa ja kaveri oli luvannut tulla auttamaan kamojen roudaamisessa ja tekisin tälle sitten vastapalveluksena muuttoapua heinäkuun alussa.

Olin muuttoa edeltävänä päivänä hiljalleen lyönyt kaikki kamat kämpästä muuttokuosiin laatikkoihin ja huonekalutkin siirtokuntoon, niin muuttoaamuna ei tarvinnut paljon muuta tehdä kuin hypätä punkasta ylös, syödä jotain ja alkaa hommiin. Olin kaverin ja velipoikien kanssa sopinut, että 11:00 olis porukka kasassa kämpillä ja alotellaan kamojen roudaus. Tiesin, että kaveri tod. näk. myöhästyy vanhaan tapaansa 10-15min, mutta jumalauta se jannu ilmestyy paikalle 50min myöhässä kun siirrettävänä on tasan tarkkaan kaksi pahvilaatikkoa ja telkkari. Veljesten kesken katottiin kaveria kyrpä otsassa tuon takia, mutta tää saatana vaan morottaa normaalisti ja rupee jutteleen niitä näitä. Kävi hakemassa telkkarin auton perään ja siinä oli hänen panoksensa muuttoapuun. Uudella kämpällä sentään purki tavaraa pois, mutta sehän on tunnetusti 5x nopeempaa mitä lastaaminen.

Noh, kuukautta myöhemmin oli meikän vuoro lähtee kyseistä kaveria auttamaan. Välimatkaa meillä oli 105km ja vähästä liikenteestä johtuen olin omaksi yllätykseksi 10min etuajassa paikalla. Oletin, että edessä on normisetti, eli tavaroiden raijaamista autoon puolisen tuntia ja sitten tien päälle. Vaan kun avaan kämpän oven, niin tämä kyseinen limanuljaska ei ole muuta tehnyt kamojensa eteen kuin pakannut neljä pahvilaatikkoa valmiiksi. Alko jo siinä kiristämään suonta, mutta tilanne eskaloitui jopa niin suureksi, että piti heittää jannun vanha peti kierrätyskeskukseen, purkaa kamaa kerrostalon ullakolta ja avustaa tyypin it-nurkkauksen purkamisessa, koska hänen tietotasonsa atk-laitteistosta on samaa tasoa kuin sika tuijottaisi satelliittia.

Kirsikkana kakun päälle tällä kaverilla oli tulossa toinen kaveri auttamaan, joka tuli paikalle KAKSI JA PUOLITUNTIA myöhässä. Itellä meni toisaalta tunteisiin, mutta pientä mielihyvää tuli siitä et kaveri sai hiukan ansaitsemansa mukaan, vaikka itse olinkin suurin kärsijä. Tosin sekin meni tunteisiin, että kaveri valittaa toisen myöhästymisestä, vaikka itse tekee samoin + kämppä ei ollut muuttovalmista nähnytkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Meinas kesällä hirttää aivot kunnolla lukkoon, kun olin tekemässä muuttoa kesäkuun alussa ja kaveri oli luvannut tulla auttamaan kamojen roudaamisessa ja tekisin tälle sitten vastapalveluksena muuttoapua heinäkuun alussa.

Olin muuttoa edeltävänä päivänä hiljalleen lyönyt kaikki kamat kämpästä muuttokuosiin laatikkoihin ja huonekalutkin siirtokuntoon, niin muuttoaamuna ei tarvinnut paljon muuta tehdä kuin hypätä punkasta ylös, syödä jotain ja alkaa hommiin. Olin kaverin ja velipoikien kanssa sopinut, että 11:00 olis porukka kasassa kämpillä ja alotellaan kamojen roudaus. Tiesin, että kaveri tod. näk. myöhästyy vanhaan tapaansa 10-15min, mutta jumalauta se jannu ilmestyy paikalle 50min myöhässä kun siirrettävänä on tasan tarkkaan kaksi pahvilaatikkoa ja telkkari. Veljesten kesken katottiin kaveria kyrpä otsassa tuon takia, mutta tää saatana vaan morottaa normaalisti ja rupee jutteleen niitä näitä. Kävi hakemassa telkkarin auton perään ja siinä oli hänen panoksensa muuttoapuun. Uudella kämpällä sentään purki tavaraa pois, mutta sehän on tunnetusti 5x nopeempaa mitä lastaaminen.

Noh, kuukautta myöhemmin oli meikän vuoro lähtee kyseistä kaveria auttamaan. Välimatkaa meillä oli 105km ja vähästä liikenteestä johtuen olin omaksi yllätykseksi 10min etuajassa paikalla. Oletin, että edessä on normisetti, eli tavaroiden raijaamista autoon puolisen tuntia ja sitten tien päälle. Vaan kun avaan kämpän oven, niin tämä kyseinen limanuljaska ei ole muuta tehnyt kamojensa eteen kuin pakannut neljä pahvilaatikkoa valmiiksi. Alko jo siinä kiristämään suonta, mutta tilanne eskaloitui jopa niin suureksi, että piti heittää jannun vanha peti kierrätyskeskukseen, purkaa kamaa kerrostalon ullakolta ja avustaa tyypin it-nurkkauksen purkamisessa, koska hänen tietotasonsa atk-laitteistosta on samaa tasoa kuin sika tuijottaisi satelliittia.

Kirsikkana kakun päälle tällä kaverilla oli tulossa toinen kaveri auttamaan, joka tuli paikalle KAKSI JA PUOLITUNTIA myöhässä. Itellä meni toisaalta tunteisiin, mutta pientä mielihyvää tuli siitä et kaveri sai hiukan ansaitsemansa mukaan, vaikka itse olinkin suurin kärsijä. Tosin sekin meni tunteisiin, että kaveri valittaa toisen myöhästymisestä, vaikka itse tekee samoin + kämppä ei ollut muuttovalmista nähnytkään.
Tuo on vähän saman oloista kun yks kaveri aina aikoinaan mökkireissuilla. Nuorempana kun kaveriporukalla mentiin viikonloppua viettämään jonkun mökille niin tämä yks mölli tulee aina tulopäivänä viimeisenä kun kaikki on jo "laitettu valmiiksi" ja lähtöpäivänä lähti ensimmäisenä ennenkuin alettiin siivoamaan ja laitteleen paikkoja kuntoon. Muut vieraat kyllä aina auttoi molemmissa hommissa ja kun tuota oltiin tarpeeksi katteltu niin päädyttiin ettei häntä enää kutsuta kun homma vaikutti tarkoitukselliselta.

Ei sinäänsä varsinaisesti liity myöhästelyyn.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 335
Yksi kaveri on n.90% ajasta myöhässä tai ei vain ilmesty paikalle. Paras oli kun oltiin menossa mökkireissulle, äijää ei näy kohtauspaikassa, haetaan kotoa, näkyy ikkunassa syömässä ruikkaria, eikä tule avaamaan kuin n.15min kolkuttelun jälkeen. Aikaisemmin otti helvetisti hermoon, mutta vuosikymmenen jälkeen sen ottaa lähinnä huumorilla. Ei vain laske mitään äijän varaan, tulkoon jos tulee. Muuten ihme kyllä mukava kaveri ja töissäkin käyvä. Laitan aina mahdollisuuden tullen tarjoamaan kaljan vuosien kipurahoina.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 074
Viestejä
4 211 646
Jäsenet
71 007
Uusin jäsen
immclovin

Hinta.fi

Ylös Bottom