• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Tähtitiedettä: hyviä softia tähtien tarkkailuun tai muuhun tähtipuuhailuun?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
303
Tykkäätkö tähdistä ja avaruusjutuista? Ehkä huomasitkin, että Skrolliin on tulossa juttu tähtikuvauksesta. Laajennamme teemaa myös esittelemällä erilaisia tietokoneille ja mobiililaitteille tehtyjä tähtisoftia.
Mitä ohjelmia käytät itse, vaikkapa avaruusaiheisiin leikkeihin (Kerbalia ei tarvitse mainita enää), tähtien seurantaan, tähtikuvioiden tunnistamiseen ulkona tms, oli se sitten vakavampaa tai leikittelevämpää?
Mitä suosittelisit muillekin? Maksullisia tai ilmaisia?
Kerro toki meille tärppisi ja auta Skrollia tähtimäessä! Softan nimi / linkkikin riittää, mutta aina kivempi jos kerrot siitä vähän/enemmän ja miksi se on sinusta niin suositeltava?

tv,
JOK / Skrolli
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Deepskystacker ja Iris olivat muutama vuosi sitten vielä, mitä tunnuttiin joka puolella suosittelevan tähtikuvien pinoamiseen. Antiikkisia Windows-ohjelmia, mutta ajavat asian. Koodin sulkeutuneisuus häiritsi, niin kirjoitin oman softan Linuxille (https://sites.google.com/site/mosstack/). Ylläpito jäi kun aika siihen häivisi, mutta viimeksi kokeillessa tuo teki vielä pätevää jälkeä. Pinoamisen idea on siis siinä, että lyhyellä valotusajalla otetaan useita kuvia ja parannetaan signaali-kohina-suhdetta yhdistämällä kuvat useasta otoksesta. Parempi asiantuntija niin hyvistä softista kuin itse menetelmästä löytynee avaruus.fi-foorumilta. PixInsight taitaa olla standardi laadukkaamassa puuhastelussa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1
Stellarium ehdottomasti joo, sekä Apple että Win koneisiin. Saa myös Android ja IOS platoille. Loistava softa.

Kuukuvaajalle ja auringonnousuja ja laskuja kuvaavalle on joku appikin, mutta käytän tätä saittia: http://photoephemeris.com/ Tuolla on hyvä sommitella kuvia etukäteen. Kuu on kiva ja helppo kuvauskohde kunhan perusteet saa haltuun. Myös kiva visuaalikatselukohde ihan kiikaritason kalustolla jo. Jalustaa vaan alle.

Kuvankäsittelystä on ehkä vähän aikasta lähteä puhumaan. Koitan aktivoida Ursan puolelta noita DS guruja naputtelemaan jotain, varsinkin Samuli 'Naavis' Vuorinen on huikee jätkä. https://astronaavis.wordpress.com/

Itse kuvaan paljon myös ihan ilmakehän optisia ilmiöitä; haloja, sateenkaaria, sumukaaria, kehiä, gloorioita, revontulia jne. Vaikutan tuolla Taivaanvahti.fi palvelussa mode-tiimissä hyväksymässä havaintorapsoja ja touhuan muutenkin paljon Ursan puolella. Koitanpa aktivoida tätä asiaa vähän sielläkin. Erittäin hyvä collaboraatio-idea! Varsinkin tähtikuvaus on nykyään ihan hirveetä hakkeroimista ja Andruinojen konffaamista automaattisten pilviantureiden ja automaattikattojen parissa.

Meikän kuvia aiheesta löytyy täältä: https://www.facebook.com/monni/media_set?set=a.4312190278245.2143692.1091545666&type=3


- Monni
monni@ursa.fi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 076
Planeettakuvauksen aloittelussa tullut käytettyä mm.
  • Sharpcap
  • Virtualdub
  • Registax
  • Autostakkert
Toimivia, ilmaisia softia, mutta kärsimättömämpi tapaa noilla alkuinnostuksensa melko nopeaan.

Universe Sandbox (2) vaikuttaa näppärältä hiekkalaatikolta puhtaaseen huvitteluun. Jäänyt tosin testaamatta hinnan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 562
Google Sky Map Androidille toimii muistaakseni aika samankaltaisesti kuin Stellarium. Tosin muistikuva voi olla väärä, ja en ole mikään harrastaja niin asiantuntemuksessakin voi olla puutteita. :D Ja Space Engine varmaan sivuaa aihetta sen verran läheltä, että sen voi ainakin tässä mainita.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
59
Jos haluaa katsella tähtiä kolmiulotteisesti, niin Space Engine on loistava avaruuden kartta/seikkailuohjelma.

Siinä on oikeilla paikoillaan kaikki tunnetut taivaankappaleet, ja loppu universumi on sitten satunnaisesti generoitu näyttämään aidolta. Hausta etsimällä voi löytää esim. maapallon. Avaruuden katselu toimii ihan planeettojen pinnalta galaksitasolle asti. Ainoa ongelma, jonka olen löytänyt, on että aurinkokunnan oikeiden planeettojen pintojen tekstuuri on todella huonolaatuista verrattuna muun avaruuden satunnaisgeneroituihin planeettoihin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
73
Pääsäntöisesti olen ilmakehän ilmöiden kuvaaja mutta olen kuvaillut jonkin verran syvää taivasta ilman seurantaa (ihan mielenkiinnosta). Kuvien pinoamisen olen hoitanut Maxim DL:llä ja jälkikäsittelyn sitten IRIS:llä ja Photarilla. IRIS on äärimmäisen kätevä poistamaan kuvista valosaasteen yms. taustan tummuuserojen aiheuttaman gradientin, joten kuviin saa nätin mustan taustan. Maxim DL on kätevä pinoamiseen, sillä sen auto-star asetus toimii pääsääntöisesti hyvin. Tietysti "nopeasti" (tähtiin verrattuna siis) liikkuvat kohteet kuten komeetat sitten saa pinottua kätevästi käsin osoittamalla komeetan ytimen. Toki sama hoituisi deepskystackerillä tai registaxilla mutta itse olen pääsääntöisesti suosinut tuota Maxim DL:ää, kun sitä osaan muutenkin parhaiten noista käyttää.

Kohteiden sijaintien haku onnistuu näppärästi aiemmin mainitulla Stellariumilla. Stellariumiin saa päiviteltyä aina tuoreet kirkkaat komeetat ja asteroidit, niin niitäkin on helppo sen avulla etsiä.

Kännykässä (Android) sitten olen huomannut käteväksi muutaman euron hintaisen Mobile Observatoryn. Sieltä löytyy kaikki oleellinen tähtikartat, auringon, kuun, planeettojen yms. nousu- ja laskuajoista ja jopa suositukset illan parhaista kohteista. Toinen hyvä ohjelmisto kännykkään on myös nettisivuina toimiva Heavens Above, josta näkee satelliittien tiedot ja radat. Mobiilisovelluksessa live toiminto on erittäin kätevä, kun näet suoraan mikä satelliitti taivaalla parhaillaan viilettää.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
girma

Hinta.fi

Ylös Bottom