Täällä tarvitaan maukas jauhelihakastike resepti

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
461
Arvon io-techiläiset!

Aiemmin olen tehnyt jauhelihakastikkeen seuraavasti eikä se maistu kovin hyvältä:
-jauheliha paistetaan ja maustetaan
-kattilaan 500g tomaattimurskaa ja se kuumennetaan
-kylmään veteen sekoitetaan 2-3 ruokal. vehnäjauhoa ja sekoitus kaadetaan kattilaan kiehuvan tomaattimurskan kanssa.
-jauheliha kaadetaan kattilaan . Annetaan kiehua ja lopuksi hieman kermaa.

Olen aiemmin muiden tekemänä syönyt paljon parempaa jauhelihakastiketta ja nyt tarvitsisin uuden reseptin.
Onko teillä hyvää ja maukasta reseptiä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
463
Tätä on tullut pari kertaa laitettua, varsin hyvää.
Tomaattinen jauhelihakastike

Ainekset
4 annosta
400 g naudanjauhelihaa, rasvaa 10 %
2 sipulia
2 valkosipulin kynttä
1 rkl Valio Oivariini® juoksevaa
1 tlk (400 g) tomaattimurskaa
70 g tomaattipyreetä
1 tl suolaa
1 tl sokeria
1 prk (2,5 dl) Valio ruokakermaa Mustapekka®
1 dl basilikaa

  1. Paista jauheliha ja hienonnetut sipulit Oivariini rasvassa pannulla
  2. Lisää muut ainekset paitsi basilika ja sekoita tasaiseksi. Kuumenna ja anna kiehua hiljalleen kannen alla muutama minuutti.
  3. Tarkista maku, mausta halutessasi lisää ja viimeistele basilikanlehdillä
  4. Tarjoa pastan, riisin tai perunasoseen kanssa.
 
Liittynyt
12.05.2018
Viestejä
2
Maailman helpoin jauhelihakastike:

-Paista jauheliha ja sipuli
-Lisää mausteet
-2rkl jauhoja jlihoihin
-3dl vettä ja kiehauta
-2rkl tomaattipyrettä ja sekoita

En osaa kokata pätkääkään mut tää onnistuu aina:p
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
400 g jauhelihaa
3-5 dl vettä
1 iso sipuli
2-4 valkosipulin kynttä
2-3 rkl jauhoja
2 rkl tomaattipyre
1 lihaliemikuutio
Suola, pippuri, kuivattu basilika, kuivattu timjami. Mausteita reilusti.

Ruskistetaan paistokasarissa jauheliha, kuulotetaan samalla pilkottu sipuli. Viskataan jauhot suoraan jauhelihasipulin sekaan. Lisätään vesi. Lisätään pilkottu valkosipuli, pyre, lihaliemikuutio ja mausteet. Keitellään miedolla lämmöllä 30 minuuttia.

500 g tomaattimurska on turha jos ei tehdä bolognese tyyppistä kastiketta. Jauhelihakastikkeeseen se ei kuulu.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
682
Itte olen ehkä "tympeä", mutta hyvää tulee.

- 400 g naudan jauhelihaa (rasvasinta mitä löytyy, ite käytän Rönkän)
- 1 sipuli tai sipulijauhetta
- Paprikajauhetta mauksi ja väriksi
- 1 tl suolaa
- Valkopippuria (jauhettua käytän)
- 1 tai 2 rkl vehnäjauhoja (ruisjauhoki on mielenkiintoinen vaihtoehto)
- 3-4 dl vettä
- Pikkusen sinappia ja kermaa viimeistellyn (käytän Kippari savujuustokermaa)

Paistele jauheliha (jos käytät oikeata sipulia, se sekaan aluksi). Lisäile sitten ruskitettelun jälkeen kaikki mausteet ja sekoita. Lisää sitten jauhot, sekoita ja paistele vähän aikaa. Sitten se vesi ja anna siinä hautua semmonen sopiva määrä, että soosi paksunee. Joku kymmenisen minuuttia ehkä? Hyvää aikaa antaa pottujen keittelyyn tai makaroonin.

Kun soosi on mielestäsi sopivaa, lisää sinappi (itse käytän herneen kokoista määrää) ja loraus kermaa. Sekoittele ja solis siinä. Soppii hyvin pottujen kanssa. Jos makaroonimössöön meinaa, niin voi sitä tomaattipyrettä laittaa sinapin sijasta. Itse en käytä hirveitä määriä, ehkä joku pari herneen kokosta lönttiä viskaan sinne antamaan väriä.

Joskus olen kokeeksi viskannu pari palaa mustaa Koskenlaskijaa, ei ole suuria tunteita herättäny.
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Just tänään päräytin kastikkeen Snellmannin naudan jauhelihasta (10 % rasvaa), jonka pakkauskoko oli 700g.
Ostin sen toissapäivänä -30% ja tänään oli viimeinen käyttöpäivä. Viimeinen tieto on äärimmäisen tärkeä tieto maukkaan kastikkeen tekoon. Osan paistettuna pakastin vakuumiin vedettynä jälkipolvia varten.

- rapsiöljyä kahden euron kolikon kokoinen läntti
- 1 kookas keltasipuli pilkottuna (mielellään omalta maalta)
- 428 g edellämainittua jauhelihaa
- valkosipulijauhetta, rouhittua mustapippuria, valkopippurijauhetta, suolaa sekä paprikajauhetta (punaista oli väriltään)
- Meiran ketsuppia 1,35 dl
- vehnäjauhoja jokusen verran sinnepäin ja annetaan sekoittua joukkoon
- raanalämmintä vettä 4,25 dl
- kastikkeen annetaan suurustua tarvittava aika

Epäilijät tarkistavat kastikkeen maun Lidlin valmismuussin teon aikana ja lisäävät tarvittaessa mausteita.
Sunnuntaiversiossa yleensä repäisen ja lisään pilkottuja erivärisiä paprikoita joukkoon.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
337
Kyllä kunnon ruskean kastikkeen tekoon ihan ensimmäinen steppi on ruskistaa jauhot öljyn kanssa kattilassa. Kun jauho/öljyseos on ruskistunut kunnolla, vettä perään, jolloin kastike muodostuu itsestään. Tuo on ruskean kastikkeen aihio, johon sitten lisätään lihat ja mausteet. Näin se homma tehdään oikeissa ravintoloissa. Tekevät joskus isomman satsin, jolloin osa massasta pistetään talteen myöhempää käyttöä varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
326
* 400 g rasvaista jauhelihaa paistetaan omassa rasvassaan
* lisätään 30g Koti-sinappia ja 60g ketsuppia
* suolaa ja pippuria maun mukaan
* 1-2 rkl soijakastiketta
* 2-3 dl kuohukermaa, ei puolivillaisia versioita
* lihalientä tai puolikas "fondikuutiosta"
* vettä pari desiä
* keitetään kasaan kunnes on sopivan paksua (puolisen tuntia)
- jos välttämättä haluaa suurustaa, niin riisijauhoilla saa nopeasti tavoitellun paksuuden soossiin; riisijauho ei paakkuunnu vaikka sen lisää kuumaan nesteeseen eikä tarvitse keitellä kuin minuutti niin tulokset näkee
* ei muuten hötöillä jauhojen kanssa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Kukin tekee tietysti jauhelihakastikkeen omalla tavallaan. Minä teen sen seuraavasti:

jauhelihaa
sipulia
vehnäjauhoja
vettä
laakerinlehtiä
mustapippuria
suolaa
Dijon-sinappia
ruokaöljyä
voita
(kermaa)

Pane hienonnettu sipuli öljyn kanssa teräskattilaan ja hauduta ruskeaksi miedohkolla lämmöllä. Älä polta. Sillä välin ruskista jauheliha valurauta- tai hiiliteräspannulla kovalla kuumuudella niin että liha ruskistuu ainakin osittain (ei siis pelkästään harmaannu). Älä liioittele jotta liha ei kuivu. Pane lihat kattilaan sipulin kanssa ja huuhdo pannu vesitilkalla. Pyyhi pannu puhtaaksi ja sulata voi. Lisää öljyä yhtä paljon kuin on voita. Pane jauhot voi-öljyseokseen (3-4 rkl / 5 dl nestettä). Ruskista varovasti kunnes jauhot ovat halutun ruskeita. Käytä sekoittamiseen kierrevispilää. Lisää vesi ja sekoita vispilällä jotta vältät paakut. Anna kiehahtaa ja kaada kattilaan sipulin ja jauhelihan kanssa. Mausta laakerinlehdillä, mustapippurilla ja suolalla. Haduta vähintään puoli tuntia miedolla lämmöllä. Sekoita välillä ettei kastike pala pohjaan. Lisää kerma ja sinappi valmiiseen kastikkeeseen ja kuumenna varovasti. Kastike paranee ikääntyessään kun maut tasoittuvat.

Tämä on peruskastike, jota voi tuunata esim. paahdetulla pekonilla ja hienonnetulla venäläisellä suolakurkulla.
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 334
Aurajuusto on ihan ehdoton lisä kastikkeeseen, tekee mehevämmän ja maukkaamman :drool:
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 164
Maailman helpoin jauhelihakastike:

-Paista jauheliha ja sipuli
-Lisää mausteet
-2rkl jauhoja jlihoihin
-3dl vettä ja kiehauta
-2rkl tomaattipyrettä ja sekoita

En osaa kokata pätkääkään mut tää onnistuu aina:p
Pyreen maku tulee paremmin esille jos sen lisää het pian kun jauheliha on kypsä ;) Sen kitkeryys taittuu pois ja jää pehmeämpi maku.
 

gb1

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
208
Yleensä, jos joku on tehnyt huonoa jauhelihakastiketta niin siinä on vaan liian vähän suolaa ja rasvaa vaikka olisi kikkailtu millä muilla ihmemausteilla. Sopiva lisäsuola kuitenkin nostaisi niitä varsinaisia mausteita paremmin esille ja rasvaisemmalla jauhelihalla saa mukavan muhevaa soosista. Kerma ei sovi kaiken tyyppisiin jauhelihakastikkeisiin, mutta kunnon 20%+ rasvaprosentin jauheliha sopii pitkälti.

Hmm.. pätee aika moneen muuhunkin ruokaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
131
En ikipäivänä käyttäisi extra virgin oliiviöljyä paistamiseen. Se ei vaan kestä sitä.
Oliiviöljy kestää helposti perus-paistamisen kun ei siinä lämpötilat nouse niin korkeaksi. Saattaa olla hyvän öljyn tuhlaamista, mutta kyllä alle savuamispisteen ollaan
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
56
Pyreen maku tulee paremmin esille jos sen lisää het pian kun jauheliha on kypsä ;) Sen kitkeryys taittuu pois ja jää pehmeämpi maku.
Itse lisään hiukan sokeria pyreeseen/murskaan taittamaan tomaatin kitkeryyttä.

Pizzamauste toimii ihan hemmetin hyvin myös JL-kastikkeessa, varsinkin pastan kanssa mäsäytettynä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
En ikipäivänä käyttäisi extra virgin oliiviöljyä paistamiseen. Se ei vaan kestä sitä.
Prismassa on enemmän kestävää rapsi- ja oliiviöljyn seosta, jota itse käytän ruoanlaitossa:
Rainbow rapsiöljyn ja oliiviöljyn seos 1 l, rainbow - foodie.fi

--

Tuohon kastikkeeseen kannattaa laittaa parmesaanijuustoa ja tuoretta basilikaa. Jos tekee purkkimausteilla, niin melkein voi ostaa valmiissa purkissa, niitäkin on ainakin kymmenen erilaista.

Tosin oma perusjauhelihakastike syntyy ottamalla purkki maustettua tomaattimurskaa(tms, Prismassa on oregano/basilikamausteista), puolet pakastepussista sipuleita ja sentään naudanjauhelihaa ja pieni purkki ruokakermaa (halvin). Mausteita laitan, mutta niin vähän, ja yleensä sitä, mitä löytyy kaupasta. Ja tämä on arkiruokaa, jos ei reseptin karuudesta jo huomattu :) Rainbow kovakuoriaispastaa (Gnocchi) siihen kylkeen.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 942
Oliiviöljy kestää helposti perus-paistamisen kun ei siinä lämpötilat nouse niin korkeaksi. Saattaa olla hyvän öljyn tuhlaamista, mutta kyllä alle savuamispisteen ollaan
Mä käytän tavallista oliiviöljyä hauduttamiseen joissain pastasooseissa. Tuossa lainatussa pätkässä extra virginiä käytettiin jauhelihan ruskistamiseen. Kyllä mä väitän, että maillardin reaktion lämpötilat ovat jo ev:n tuhlaamista.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Onhan bolognesekin jauhelihakastiketta siinä mielessä, että siinä on jauhelihaa, mutta minusta yleensä "jauhelihakastikkeella" tarkoitetaan sellaista perinteistä suomalaista kastiketta, jota syödään vaikka perunoiden kanssa.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Ei jumalauta jauhelihakastikkeeseen mitään tomaattipureeta tai sosetta laiteta :eek: Bolognesekastike on asia erikseen!

Jauhelihakastikkeen ohje:

400g naudan jauhelihaa. 10-30%, ei väliä, kunhan naudan jauhelihaa.
Kuullota sipulia oman mielen mukaan. Minä laitan vähintään yhden.

Paista jauheliha, lisää suolaa, pippuria, mitä nyt haluat. Makua voit tarkentaa itse, mutta suola ja pippuri on ne tärkeimmät.

Laita jauheliha sivuun.

Laita pannulle 3-4rkl vehnäjauhoja ja voita. Ruskista jauho. Lisää 6- 7dl vettä. Anna suurustua.
Lisää jauheliha takaisin.
Anna muhia sen 10- 15min. Tämän jälkeen lisää voita vielä lisää niin maan perkeleesti. Ei kiloa, mutta kunnon kimpale. Niin että kestää aikansa sulaa. Okei, ehkä joku 100g on riittävästi.

Sekoita vielä ja anna hautua viitisen minuuttia miedolla lämmöllä.



Nauti. Pernaa ja jauhelihasoosia.

Suola ja voi tekee jauhelihakastikkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Ei jumalauta jauhelihakastikkeeseen mitään tomaattipureeta tai sosetta laiteta :eek: Bolognesekastike on asia erikseen!

Jauhelihakastikkeen ohje:

400g naudan jauhelihaa. 10-30%, ei väliä, kunhan naudan jauhelihaa.
Kuullota sipulia oman mielen mukaan. Minä laitan vähintään yhden.

Paista jauheliha, lisää suolaa, pippuria, mitä nyt haluat. Makua voit tarkentaa itse, mutta suola ja pippuri on ne tärkeimmät.

Laita jauheliha sivuun.

Laita pannulle 3-4rkl vehnäjauhoja ja voita. Ruskista jauho. Lisää 6- 7dl vettä. Anna suurustua.
Lisää jauheliha takaisin.
Anna muhia sen 10- 15min. Tämän jälkeen lisää voita vielä lisää niin maan perkeleesti. Ei kiloa, mutta kunnon kimpale. Niin että kestää aikansa sulaa. Okei, ehkä joku 100g on riittävästi.

Sekoita vielä ja anna hautua viitisen minuuttia miedolla lämmöllä.



Nauti. Pernaa ja jauhelihasoosia.

Suola ja voi tekee jauhelihakastikkeen.
Tämä on kyllä se vanha kunnon mummon jauhelihakastike, jonka säästöversiota sai syödä koulussa :)

Ei enää, tomaatilla tulee enemmän makua, mutta kyllä tällekin on paikkansa ja kyllä varmasti söisin, jos joku toinen kokkaisi. Kotitalouden kirjassa taitaa lukea, että vähän ketsuppia sekaan, mutta se oli kanssa aikansa muunnelma.
 

KiD83

Persu
Tukijäsen
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
1 021
Ei jumalauta jauhelihakastikkeeseen mitään tomaattipureeta tai sosetta laiteta :eek: Bolognesekastike on asia erikseen!

Jauhelihakastikkeen ohje:

400g naudan jauhelihaa. 10-30%, ei väliä, kunhan naudan jauhelihaa.
Kuullota sipulia oman mielen mukaan. Minä laitan vähintään yhden.

Paista jauheliha, lisää suolaa, pippuria, mitä nyt haluat. Makua voit tarkentaa itse, mutta suola ja pippuri on ne tärkeimmät.

Laita jauheliha sivuun.

Laita pannulle 3-4rkl vehnäjauhoja ja voita. Ruskista jauho. Lisää 6- 7dl vettä. Anna suurustua.
Lisää jauheliha takaisin.
Anna muhia sen 10- 15min. Tämän jälkeen lisää voita vielä lisää niin maan perkeleesti. Ei kiloa, mutta kunnon kimpale. Niin että kestää aikansa sulaa. Okei, ehkä joku 100g on riittävästi.

Sekoita vielä ja anna hautua viitisen minuuttia miedolla lämmöllä.



Nauti. Pernaa ja jauhelihasoosia.

Suola ja voi tekee jauhelihakastikkeen.
Aika vastaavalla reseptillä kastikettä tehnyt jo 20 vuotta. Muksut tykkää, olipa sitten pottujen, muusin tai spaghetin kera.

Itse vielä lisään lihaliemi kuution, aromisuolaa ja soijakastiketta hyppynen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Paseerattu tomaatti toimii hyvin. Suosittelen ostamaan. Ei maksa paljoa, ja on maustettujakin. Ja omasta takaa tietysti valikoima mausteita myöskin.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
113
Tullut huomattua että jos kastiketta ei keitä yhtään kasaan, niin maku jää todella laimeaksi. Eli kun lihat alkaa olla lähes ruskistunut, niin sekaan pari rkl vehnäjauhoja ja paistaa hieman jauhoja kasaan. Sitten mausteita oman maun mukaan, (purkillinen tomaattomurskaa) ja vettä riittävästä riippuen muista neisteistä. Sitten keitetään kasaan kunnes kastike on sopivan sakeaa n. 15min.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
682
Itse alkanu käyttämään paseerattua tomaattia murskan sijaan, etenkin lasangessa, kun murska on omaan makuun aika epämääräistä ja niissä ruukaa olla vihreätä osaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 296
Viestejä
4 156 646
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom