- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 2 799
mä olen dymolla kirjottanu pienet laput johtoihin.
Ei mene hukkaan. Esimerkiksi, jos talvella ajaa usein kylmällä koneella niin huohottimen jäätymisen riski isonee.Ostin vuoden 2007 Skoda Roomsterin. Autolla on ajeltu noin 216000km.
Autossa ei ole lohkolämmitintä eikä sisätilan pistoketta ollenkaan.
Olen hieman epävarma, että mitä tekisi.
Auto on ollut aiemmin Virossa Tarton korkeudella ja ~7-10v sitten tuotu Suomeen.
Talvella pitäisi lämmittää myös sisätilaa jotta olisi sula tuulilasi ja moottoria myös.
Mutta meneekö raha hukkaan koska kone saattaa olla jo kulunut aiemmista kylmäkäynnistyksistä.
Liike asentaisi lohkolämmittimen.
En kyllä itse 2k autoon (https://www.nettiauto.com/skoda/roomster/12378406) tekisi tuollaista investointia: lohko 100e, johtosarjat+pistorasia+sisälämmitin 180e, asennus 200e -> 500e paukku -> ei mitään järkeä.Liike asentaisi lohkolämmittimen.
Huh, nyt vasta tarkastelin tarkemmin noita asennushintoja. Taitaa jäädä lohkolämmitin asentamatta, taloudessa on 2 autoa ja vain toista käytetään kovilla pakkasilla jossa on lämmitin.En kyllä itse 2k autoon (https://www.nettiauto.com/skoda/roomster/12378406) tekisi tuollaista investointia: lohko 100e, johtosarjat+pistorasia+sisälämmitin 180e, asennus 200e -> 500e paukku -> ei mitään järkeä.
Ton hintaluokan autoissa, käyntiin vaan ja antaa lämmitä hetken. Kovaa ajoa paaliin saakka.Huh, nyt vasta tarkastelin tarkemmin noita asennushintoja. Taitaa jäädä lohkolämmitin asentamatta, taloudessa on 2 autoa ja vain toista käytetään kovilla pakkasilla jossa on lämmitin.
Sisätilan lämppärin voit laittaa kyllä, johto vaan oven väilstä. Ei tartte sitä lasia raapata.Huh, nyt vasta tarkastelin tarkemmin noita asennushintoja. Taitaa jäädä lohkolämmitin asentamatta, taloudessa on 2 autoa ja vain toista käytetään kovilla pakkasilla jossa on lämmitin.
Mie olen kyllä painanut männän sisään ilman kiertämisiä.Sitten lisää kysymyksiä liittyen Skoda Roomster vm2007 1,6 autoon.
Takana on levyjarrut. Mihin suuntaan pitää jarrumäntätyökalulla pyörittää takajarrusatulan mäntää kun sitä painaa sisään päin.
Edellisessä rellussa oli myötäpäivään. Takajarrusatuloissahan on tuo käsijarrumekanismi.
Control Module for Energy Management (J644)
004 - No Signal/Communication - Intermittent
Onhan tuo mahdollista kaiketi. Kandee hommata älylaturi niin on näiden 4Fien ropaaminen helpompaa Ja lataaminen pitäs pääsääntöisesti suorittaa sieltä konehuoneen latauspaikoista myös jotta tuo BEM ymmärtää että ladataan.Nyt aloin nyppimään Audin (a6 4f) can-väylää kuntoon. Gatewayn vaihto oli suht simppeliä, tosin en ollut varautunut että auto heittää informaatiojärjestelmän component protection tilaan purkuatosta lainatun gw:n takia. No marmorillehan tuo auto siis pitää viedä, jotta saa järviradion taas kuulumaan, muuta ongelmaa ei tuo CP taida aiheuttaa.
Nyt kun sain vikakoodit luettua, niin silmiini pisti vikakoodi:
Tuo j644 moduuli vaikuttaa siis olevan myös pimeänä ja mieleeni tuli eräs skenaario, joka voi olla syypää can-gatewayn ja tuon energy management moduulin kärvähtämiseen:Koodi:Control Module for Energy Management (J644) 004 - No Signal/Communication - Intermittent
Autoon tein taakse jarrurempan pari viikkoa taaksepäin. Takajarruja varten pitää käsijarrun servo ajaa VCDS:llä kokonaan taakse, jotta mäntiä pääsee painamaan sisäänpäin. Ross-techin ohjeessa painotettiin monta kertaa, että käsijarrujen huoltoajon aikana pitää auton akkku olla latauksessa, koska käsijarrun moduuli on erittäin herkkä jännitealenemille huoltotilan aikana. Tallissa ei ollut kunnon "älylaturia" vaan vanha laatikkomallinen akkulaturi (ei todellakaan mitään älyä sisällä). Tein jarrurempat ja menin perhana unohtamaan akun laturin päähän aina myöhäiseen iltaan saakka. Tämän huollon jälkeen, auton can-väylään ei ole saatu yhteyttä ja tuo J644 näyttää olevan myös kokonaan uusi vikakoodi.
Voiko siis olla, että tuo jeesuksen aikainen akkulaturi rikkoi energy management moduulin ja tämä on johtanyt myös can-gatewayn kärvähtämiseen (gateway antoi OBD-porttiin oskiloskoopilla mitattuna tasaista n.2v jännitettä väyläjohtoihin)?
Siellä on vähän ongelmana että käyttäjäkunta on melko pitkään siellä ollutta sakkia ja eivät samoja asioita jaksa käsitellä n+1 kertaa. Jos jaksaa/osaa hakea niin löytää moneen asiaan vastaukset kyllä. On siellä muutama jannu kyllä joilta ainakin tietoa löytyy mutta ylläolevan takia niitä on kyselyihin vaikea saada vastaamaan ellei ole joku uusi ja uniikki ongelma käsillä.@Inky Toi audifinnsin foorumi on kyllä ehkä huonoin autofoorumi mitä olen tavannut Täältäkin saa paremmin ohjeita ropailuun ku sieltä
Onhan sulla kunnolliset kärjet/avaimet millä auot niitä, mieluummin niitä aukoo kuin jotain ristipäitä.Jumankekka alkaa mennä hermo torx-kantaisiin pultteihin! 3kpl jo mennyt kanta pyöreäksi ja tottakai niin hankalassa paikassa konehuoneessa ettei pääse oikein naputtelemaan isompaakaan torxia sinne Yhden saan varmaan auki kätevästi kun purkaa keulan huolto-asentoon
No ei varmasti parhaat, se on selvä. Mut ongelmahan on enemmän se, et ainakin kerran tuo kone auottu kun on tehty jakopää, jonka myötä kone otettu pois. Osa noista on vaan valmiiks huonoja jo kannoiltaan.Onhan sulla kunnolliset kärjet/avaimet millä auot niitä, mieluummin niitä aukoo kuin jotain ristipäitä.
Toki ei sillä, kaikki kun ois ihan kympin lenkillä auottavia niin ois elämä vitusti helpompaa.
On sitä joskus nosteltu konettakin keulalta että saat sen vitun nylppääntyneen ristipään / kuusiokolon pois sieltä
Joo, mullahan oli joku kalinassa jättänyt vanhan vesipumpun paikalleen kun oli nylpännyt ristipään sinne. Näköjään se sen tuplat on kestäny ajaa..No ei varmasti parhaat, se on selvä. Mut ongelmahan on enemmän se, et ainakin kerran tuo kone auottu kun on tehty jakopää, jonka myötä kone otettu pois. Osa noista on vaan valmiiks huonoja jo kannoiltaan.
Vikakoodit luettu varmaankin ja mitä koodia mahtaa ilmoittaa?Vähän jännä ongelma nyt autossa. Kyseessä Nissan Almera 2007 1.5. Aikaisemmin ollut käynnistysongelmia. Vaihdettiin startti ja auto alkoi toimimaan. Muistaakseni joku anturi myös vaihdettu. Nyt sitten uudestaan käynnistysongelmia. Auto käynnistyy ja pysyy käynnissä mikäli alussa kaasuttaa kunnolla hetken. Muuten moottori ei pysty ylläpitämään kierroksia ja sammuu hetken päästä. Uudelleenkäynnistys onnistuu vasta n.10min päästä, muuten moottori sammuu uudestaan vaikka kaasuttaisi. Ongelma tulee esiin jos auto seissyt paikallaan noin päivän verran, muuten pystyy ihan normaalisti käynnistämään kunhan moottori eka käynyt hetken. Keltainen moottorin vikavalo palaa. Korjaamolla sanottiin että epäillään että jakohihna pitäisi vaihtaa. Lähinnä siis kysyn että voiko jakohihna aiheuttaa tälläisiä ongelmia? En tiedä autoista juurikaan mitään mutta vähän usko tuohon korjaamon touhuihin menee kun ongelmaa ei alunperin ratkaistu kunnolla ja en nyt jaksaisi maksaa 600e jos menee pipariksi.
Paineilmavinkuun "afrolaikka" tai teräsharjalaikka (mitä lie oikeilta nimiltään) ja saa tiivistejämät pois.Tämähän alkaa näyttämään siltä että saan tuon Nissanin kokonaan kasaan ihan pian! Eilen sain jakopään kokonaan läjään ja öljypohjat liimattua. *ttumaista nysväämistä noiden vanhojen silikonien poisto. Aikaa palaa reippaasti. Vähän jäi vaivaamaan kun ylemmän öljypohjan osien pussiin jäi kaksi 6 mm pulttia ylimääräiseksi, mutta en vaan keksinyt mihin öljypohjaan tai siihen liittyvään olisin ne kiinnittänyt
On tuo säteilylämmitin melko hengettömän näköinen viritys. Laitoin Arctic MX-4:sta siihen kun se piti irrottaa
Tänään tein suht pitkän päivän auton kimpussa, noin 5-6 tuntia. Venttiilien välykset olivat vähän alakanttiin mikä ei yllätä koska venttiileitä piti hioa melko kauan. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut katsoa paininkupeista paksuudet mutta ei sitä vaan kaikkea hoksaa. Näinköhän tuo kestää jos on kympin liian pieni välys yhdessä venttiilissä
Eipä jäänyt paljon muuta kuin kaasuläppä, ilmanputsari, öljyt ja nesteet koneeseen. Sitten pääsee ihmettelemään kun joka paikka vuotaa öljyä ja käyntikin on mitä sattuu!
Eikä ole ihan tuhottoman kallis vaihtaakaan, vrt. sakemannien 3000 eur:Eikös 1.5 ole ketjulla eikä hihnalla? Ketjut noissa venyvät ja sille annetaan muistaakseni ihan vaihtovälikin, olikohan 100 vai 160tkm. Kaverilla oireili oudoilla kierrosten aaltoiluilla ja lopulta vikavalolla tuosta. Koodiksi antaa jompaakumpaa pyörimisnopeus anturia.
Porakoneen teräsharja osoittautui riittävän tehokkaaksi. Näissä oli jostain syystä tehty urat kansiin joten afrolaikka ei olisi tehonnut.Paineilmavinkuun "afrolaikka" tai teräsharjalaikka (mitä lie oikeilta nimiltään) ja saa tiivistejämät pois.
Tokihan sieltä vähän aikaa ilmaa tulee kun ilmaantuu, jos öljyt pysyy hyvänä, paikat lämpiää oikean määrän ja oikeista paikoista eikä kuplaa pukkaa ajan x jälkeen niin toimii se.Sehän toimii! Vähän tuli kuplia paisariin heti kun starttasin mutta toivon että ilmaa poistuu kierrosta. Ainakaan koeajon jälkeen en enää huomannut kuplia. Sievästi käy ja vetojakin tuntuu perstuntumalla olevan enemmän kuin aiemmin.
Kuten edellä todettu, niin ainahan ilmatessa tulee kuplaa, jos ei tulisi ei tarvitsisi edes ilmata. Parin lämpösykin jälkeen pitäisi kaikki ilma olla tullut jo pois ja ei pitäisi enää kuplia.Sehän toimii! Vähän tuli kuplia paisariin heti kun starttasin mutta toivon että ilmaa poistuu kierrosta. Ainakaan koeajon jälkeen en enää huomannut kuplia. Sievästi käy ja vetojakin tuntuu perstuntumalla olevan enemmän kuin aiemmin.
Tulpat vaihdoin ennen katsastusta, ja katoin vikakoodit. Siellä oli joskus tullut toisesta lambdasta vikakoodeja (voltage too low), mutta ei tullu ajamalla enää uudestaan, niin nollasin vaan sen kummemmin huomioimatta. Lambdan korjausarvot vilkasin samalla ja sylinterikansien välillä oli eroa vähäsen, mutta paha sanoa mistä johtuu, anturista vai onko joku muu vika...@TeknoR Pakokaasuihin liittyvää eli onkos perushuoltoa tehty eli tulppien, johtojen ja puolanjakajaa/virranjakajan kansi ja pyörijä sekä ilmanputsari? Ja E85 bensaa katsastukseen?
Ennen kuin lähdetään imuvuotoja etsimään.
Jäi istuimen alle Ja istuinta ei saa pois ilman ruuvimeisseliä. Täytyy kaivaa se sieltä sitte pois enne ku käy uudestaan näyttämässä..Mitäs sun turvavyön lukolle on tapahtunut?
ArvasinJäi istuimen alle Ja istuinta ei saa pois ilman ruuvimeisseliä. Täytyy kaivaa se sieltä sitte pois enne ku käy uudestaan näyttämässä..
Melko uskomatonta toimintaa! Tuohan on jo vaarallista touhua.
Tämän upean kokemuksen tarjosi Toppilan Autohuolto Oy Oulussa.
Alunperin käytin puolipakosta siellä kun reissun päällä irtosi etupalasta kitkapinta. Olen aina paasannut muille että nyrkkipajojen kanssa elämä voi olla tätä.
You get what you paid for.