Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Ostin vuoden 2007 Skoda Roomsterin. Autolla on ajeltu noin 216000km.
Autossa ei ole lohkolämmitintä eikä sisätilan pistoketta ollenkaan.
Olen hieman epävarma, että mitä tekisi.
Auto on ollut aiemmin Virossa Tarton korkeudella ja ~7-10v sitten tuotu Suomeen.
Talvella pitäisi lämmittää myös sisätilaa jotta olisi sula tuulilasi ja moottoria myös.
Mutta meneekö raha hukkaan koska kone saattaa olla jo kulunut aiemmista kylmäkäynnistyksistä.
Liike asentaisi lohkolämmittimen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Ostin vuoden 2007 Skoda Roomsterin. Autolla on ajeltu noin 216000km.
Autossa ei ole lohkolämmitintä eikä sisätilan pistoketta ollenkaan.
Olen hieman epävarma, että mitä tekisi.
Auto on ollut aiemmin Virossa Tarton korkeudella ja ~7-10v sitten tuotu Suomeen.
Talvella pitäisi lämmittää myös sisätilaa jotta olisi sula tuulilasi ja moottoria myös.
Mutta meneekö raha hukkaan koska kone saattaa olla jo kulunut aiemmista kylmäkäynnistyksistä.
Liike asentaisi lohkolämmittimen.
Ei mene hukkaan. Esimerkiksi, jos talvella ajaa usein kylmällä koneella niin huohottimen jäätymisen riski isonee.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Jaaha, meni yllättäen pösö katastuksesta läpi mutta huomautus pitkistä jotka edellinen omistaja oli vaihtanu xenoneihin. Saas nähdä mikä operaatio tonkin parsimisessa on.
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
En kyllä itse 2k autoon (https://www.nettiauto.com/skoda/roomster/12378406) tekisi tuollaista investointia: lohko 100e, johtosarjat+pistorasia+sisälämmitin 180e, asennus 200e -> 500e paukku -> ei mitään järkeä.
Huh, nyt vasta tarkastelin tarkemmin noita asennushintoja. Taitaa jäädä lohkolämmitin asentamatta, taloudessa on 2 autoa ja vain toista käytetään kovilla pakkasilla jossa on lämmitin.
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Sitten lisää kysymyksiä liittyen Skoda Roomster vm2007 1,6 autoon.
Takana on levyjarrut. Mihin suuntaan pitää jarrumäntätyökalulla pyörittää takajarrusatulan mäntää kun sitä painaa sisään päin.
Edellisessä rellussa oli myötäpäivään. Takajarrusatuloissahan on tuo käsijarrumekanismi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 492
Sitten lisää kysymyksiä liittyen Skoda Roomster vm2007 1,6 autoon.
Takana on levyjarrut. Mihin suuntaan pitää jarrumäntätyökalulla pyörittää takajarrusatulan mäntää kun sitä painaa sisään päin.
Edellisessä rellussa oli myötäpäivään. Takajarrusatuloissahan on tuo käsijarrumekanismi.
Mie olen kyllä painanut männän sisään ilman kiertämisiä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
363
Voit kokeilla pyörittää myötäpäivään ja painaa samalla sisään. Ei hajoa, vaikka pyörityssuunta olisi väärä ja äkkiä huomaa sitten vaihtaa suuntaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
joskus pari viikkoa meni sytkäkivi autosta rikki. sammui kotipihassa eikä enää käynnistynyt. Vaihdoin sen. No sitten muutama päivä niin rupes auto rötäämään niinkuin kierrosrajotin menis päälle. okei hall-anturi rikki -> vaihdoin virranjakajan (sisällä se anturi). Ja taas toimi ok. Nyt sitten ajaessa rupes nykimään ja risteyksessä sitten veti laihalle ja sammui kokonaan, eikä lähe käyntiin enää ollenkaan. Ihan kuin ei saisi bensaa, mutta ainakin bensapaineet sieltä löytyy. Lisäks eculle tulee hall anturin signaali, eli siellä näkyy status: cranking. Samassa autossa ollut kokoajan ongelmaa seilaavien bensapaineiden kanssa, ja uus pumppu odottaa asennusta. Mutta eikö ton nyt pitäs ees jollain tavalla lähteä käyntiin kun bensapainetta sielä kuitenkin on.

:sangry:
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Jos ei ne paineet heti tipaha kun startataan. Toki jos se ecu ja/tai suuttimet on paskana tai jostain syystä näkevät jotain ihan vituiksi niin eihän se sillon sinne bensaa anna. Ota suutin irti ja pulloon starttaile tuleeko sitä ainetta oikeasti vai ei.

Edit: Itellä yhdestä koslasta pumppu aina nyykähti vasta paineen alla paskana olevan pumpun ja maadotusten takia, kävi sit laihalla ja välillä sai sahata tosissaan käyntiin.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Onnistuinpa sitten lohkaisemaan yhden hampaan kampiakselin rattaasta :facepalm: Todella heikkoa materiaalia, naputtelin jatkolla _varovasti_ pyörää paikalleen kun hieman kanitti niin eiköhän tuo yksi hammas tuosta lähtenyt irti. Onneksi nuo ulommat hampaat eivät näytä varsinaisesti vastaavan mihinkään joten annan olla noin. Mietin vanhan rattaan paikalleen laittoa mutta on tuossa tasapainokoneiston ketjulle ja jakoketjulle kuitenkin uudet hampaat.
Vaikka kuinka varovasti tekee niin aina sitä jotain onnistuu hajottamaan :D
Mielenkiintoista hommaa tuo ketjun ajoituksen kohdalleen saaminen. Varmaan kymmenen kertaa piti sitä mallata ennen kuin merkit täsmäsi.
Hauskana yksityiskohtana sarjan mukana ei tullut minkäänlaisia ohjeita. Tehtaan ohje käskee ajoittamaan tasapainoakselin ketjun ketjussa olevien keltaisen ja oranssin täplän mukaan. Tarvikeketjussa olikin sitten sininen ja ruskea täplä :hmm: Sai sen tietenkin selville miten nuo menevät kun vertasi vanhaan mutta olisi tuossa sarjan mukana saanut joku lappu tulla.
Tasapainohässäkän ratas jäi vaihtamatta kun joku insinööri oli siihen ajatellut laittaa viisikulmaisen pultin :mad:
Sain kuitenkin tänään kannen kiristettyä, nokat ja venttiilinostimet paikalleen ja tämän jakopään kasattua. Ehkä tämän saa läjään ennen pakkasia!
1631811282545.png

Ps. Taustalla näkyvästä lohkosta näkyy mukavasti pitkä öljynvaihtoväli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
On taas helppoa, tuossa pimeässä otsalampun valossa vaihdoin H4 polttimon. Vituiksihan sekin meni, lyhyt valo toimii, paitsi on himmeä kun kynttilä. Pitkä valo sitten hävisi kokonaan. Ehkä sain polttimon oikein, kun se vitun jousikin meni paikalleen, ja töpseli kanssa. Siis ehkä, eihän tuossa tarvi purkaa mitään, eikä akkukaan ole tiellä tällä kertaa. En kyllä oikeasti nähnyt juurikaan mitä tein, no vitumpa sama - leima vasta keväällä jos siihenmennessä käväisis kaverilla hoitamassa kuntoon. Kuka saatana näitä oikein suunnittelee:mad:
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
607
Nyt aloin nyppimään Audin (a6 4f) can-väylää kuntoon. Gatewayn vaihto oli suht simppeliä, tosin en ollut varautunut että auto heittää informaatiojärjestelmän component protection tilaan purkuatosta lainatun gw:n takia. No marmorillehan tuo auto siis pitää viedä, jotta saa järviradion taas kuulumaan, muuta ongelmaa ei tuo CP taida aiheuttaa.

Nyt kun sain vikakoodit luettua, niin silmiini pisti vikakoodi:
Koodi:
Control Module for Energy Management (J644)
            004 - No Signal/Communication - Intermittent
Tuo j644 moduuli vaikuttaa siis olevan myös pimeänä ja mieleeni tuli eräs skenaario, joka voi olla syypää can-gatewayn ja tuon energy management moduulin kärvähtämiseen:

Autoon tein taakse jarrurempan pari viikkoa taaksepäin. Takajarruja varten pitää käsijarrun servo ajaa VCDS:llä kokonaan taakse, jotta mäntiä pääsee painamaan sisäänpäin. Ross-techin ohjeessa painotettiin monta kertaa, että käsijarrujen huoltoajon aikana pitää auton akkku olla latauksessa, koska käsijarrun moduuli on erittäin herkkä jännitealenemille huoltotilan aikana. Tallissa ei ollut kunnon "älylaturia" vaan vanha laatikkomallinen akkulaturi (ei todellakaan mitään älyä sisällä). Tein jarrurempat ja menin perhana unohtamaan akun laturin päähän aina myöhäiseen iltaan saakka. Tämän huollon jälkeen, auton can-väylään ei ole saatu yhteyttä ja tuo J644 näyttää olevan myös kokonaan uusi vikakoodi.

Voiko siis olla, että tuo jeesuksen aikainen akkulaturi rikkoi energy management moduulin ja tämä on johtanyt myös can-gatewayn kärvähtämiseen (gateway antoi OBD-porttiin oskiloskoopilla mitattuna tasaista n.2v jännitettä väyläjohtoihin)?

E: nappasin akun irti hetkeksi ja tämän jälkeen alkoi tuokin moduuli löytymään. Tiedä sitten mistä johtui alunperin ja onko tuo oma veikkaus pelkkää mutuilua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
40
Mulla on yks vanha laturi jossa latausjännite nousee jopa 17 volttiin, kun akku on täysi.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 174
Nyt aloin nyppimään Audin (a6 4f) can-väylää kuntoon. Gatewayn vaihto oli suht simppeliä, tosin en ollut varautunut että auto heittää informaatiojärjestelmän component protection tilaan purkuatosta lainatun gw:n takia. No marmorillehan tuo auto siis pitää viedä, jotta saa järviradion taas kuulumaan, muuta ongelmaa ei tuo CP taida aiheuttaa.

Nyt kun sain vikakoodit luettua, niin silmiini pisti vikakoodi:
Koodi:
Control Module for Energy Management (J644)
            004 - No Signal/Communication - Intermittent
Tuo j644 moduuli vaikuttaa siis olevan myös pimeänä ja mieleeni tuli eräs skenaario, joka voi olla syypää can-gatewayn ja tuon energy management moduulin kärvähtämiseen:

Autoon tein taakse jarrurempan pari viikkoa taaksepäin. Takajarruja varten pitää käsijarrun servo ajaa VCDS:llä kokonaan taakse, jotta mäntiä pääsee painamaan sisäänpäin. Ross-techin ohjeessa painotettiin monta kertaa, että käsijarrujen huoltoajon aikana pitää auton akkku olla latauksessa, koska käsijarrun moduuli on erittäin herkkä jännitealenemille huoltotilan aikana. Tallissa ei ollut kunnon "älylaturia" vaan vanha laatikkomallinen akkulaturi (ei todellakaan mitään älyä sisällä). Tein jarrurempat ja menin perhana unohtamaan akun laturin päähän aina myöhäiseen iltaan saakka. Tämän huollon jälkeen, auton can-väylään ei ole saatu yhteyttä ja tuo J644 näyttää olevan myös kokonaan uusi vikakoodi.

Voiko siis olla, että tuo jeesuksen aikainen akkulaturi rikkoi energy management moduulin ja tämä on johtanyt myös can-gatewayn kärvähtämiseen (gateway antoi OBD-porttiin oskiloskoopilla mitattuna tasaista n.2v jännitettä väyläjohtoihin)?
Onhan tuo mahdollista kaiketi. Kandee hommata älylaturi niin on näiden 4Fien ropaaminen helpompaa :D Ja lataaminen pitäs pääsääntöisesti suorittaa sieltä konehuoneen latauspaikoista myös jotta tuo BEM ymmärtää että ladataan.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
607
Joo siis tarkennetaan, että latasin ihan sieltä konehuoneen puolelta "virallisista paikoista". Nyt löytyy älylaturi ja todellakin käytän sitä jatkossakin..
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 174
Jumankekka alkaa mennä hermo torx-kantaisiin pultteihin! :sangry: 3kpl jo mennyt kanta pyöreäksi ja tottakai niin hankalassa paikassa konehuoneessa ettei pääse oikein naputtelemaan isompaakaan torxia sinne :cigarbeye: Yhden saan varmaan auki kätevästi kun purkaa keulan huolto-asentoon :sori:
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 174
@Inky Toi audifinnsin foorumi on kyllä ehkä huonoin autofoorumi mitä olen tavannut :D Täältäkin saa paremmin ohjeita ropailuun ku sieltä :D
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
@Inky Toi audifinnsin foorumi on kyllä ehkä huonoin autofoorumi mitä olen tavannut :D Täältäkin saa paremmin ohjeita ropailuun ku sieltä :D
Siellä on vähän ongelmana että käyttäjäkunta on melko pitkään siellä ollutta sakkia ja eivät samoja asioita jaksa käsitellä n+1 kertaa. Jos jaksaa/osaa hakea niin löytää moneen asiaan vastaukset kyllä. On siellä muutama jannu kyllä joilta ainakin tietoa löytyy mutta ylläolevan takia niitä on kyselyihin vaikea saada vastaamaan ellei ole joku uusi ja uniikki ongelma käsillä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Jumankekka alkaa mennä hermo torx-kantaisiin pultteihin! :sangry: 3kpl jo mennyt kanta pyöreäksi ja tottakai niin hankalassa paikassa konehuoneessa ettei pääse oikein naputtelemaan isompaakaan torxia sinne :cigarbeye: Yhden saan varmaan auki kätevästi kun purkaa keulan huolto-asentoon :sori:
Onhan sulla kunnolliset kärjet/avaimet millä auot niitä, mieluummin niitä aukoo kuin jotain ristipäitä.

Toki ei sillä, kaikki kun ois ihan kympin lenkillä auottavia niin ois elämä vitusti helpompaa.

On sitä joskus nosteltu konettakin keulalta että saat sen vitun nylppääntyneen ristipään / kuusiokolon pois sieltä
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 174
Onhan sulla kunnolliset kärjet/avaimet millä auot niitä, mieluummin niitä aukoo kuin jotain ristipäitä.

Toki ei sillä, kaikki kun ois ihan kympin lenkillä auottavia niin ois elämä vitusti helpompaa.

On sitä joskus nosteltu konettakin keulalta että saat sen vitun nylppääntyneen ristipään / kuusiokolon pois sieltä
No ei varmasti parhaat, se on selvä. Mut ongelmahan on enemmän se, et ainakin kerran tuo kone auottu kun on tehty jakopää, jonka myötä kone otettu pois. Osa noista on vaan valmiiks huonoja jo kannoiltaan.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
No ei varmasti parhaat, se on selvä. Mut ongelmahan on enemmän se, et ainakin kerran tuo kone auottu kun on tehty jakopää, jonka myötä kone otettu pois. Osa noista on vaan valmiiks huonoja jo kannoiltaan.
Joo, mullahan oli joku kalinassa jättänyt vanhan vesipumpun paikalleen kun oli nylpännyt ristipään sinne. Näköjään se sen tuplat on kestäny ajaa..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
Torxit on kyllä mahtavia jossei sitä hylsyä (kärkeä) saa lyötyä sinne kunnolla ja vähän aikaa ollut kiinni. Koko pitää katsoa tarkkaan myös.

E torxitkin on vittumaisia, ei tahdo hylsy pysyä niissä kun vääntää kovempaa vs kuusikolopultti.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Tämähän alkaa näyttämään siltä että saan tuon Nissanin kokonaan kasaan ihan pian! Eilen sain jakopään kokonaan läjään ja öljypohjat liimattua. *ttumaista nysväämistä noiden vanhojen silikonien poisto. Aikaa palaa reippaasti. Vähän jäi vaivaamaan kun ylemmän öljypohjan osien pussiin jäi kaksi 6 mm pulttia ylimääräiseksi, mutta en vaan keksinyt mihin öljypohjaan tai siihen liittyvään olisin ne kiinnittänyt :D
On tuo säteilylämmitin melko hengettömän näköinen viritys. Laitoin Arctic MX-4:sta siihen kun se piti irrottaa :D
Tänään tein suht pitkän päivän auton kimpussa, noin 5-6 tuntia. Venttiilien välykset olivat vähän alakanttiin mikä ei yllätä koska venttiileitä piti hioa melko kauan. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut katsoa paininkupeista paksuudet mutta ei sitä vaan kaikkea hoksaa. Näinköhän tuo kestää jos on kympin liian pieni välys yhdessä venttiilissä :hmm:
Eipä jäänyt paljon muuta kuin kaasuläppä, ilmanputsari, öljyt ja nesteet koneeseen. Sitten pääsee ihmettelemään kun joka paikka vuotaa öljyä ja käyntikin on mitä sattuu!
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Johan oli tyomaa purkaa apparin puolen pakosarja irti hitsaamista varten (oli revennyt hitsaussaumasta). Puolet muttereista irtosi ja puolet pinnapulteista tuli muttereiden kanssa irti. Sen verran ahdasta oli, että nivel räikällä oli pakko avata, mopoa ei saanut mihinkään väliin laitettua. Ihmeen paljon nuo kovat M8 pinnapultit kestää vääntöä. Yksikään kanteen tuleva pinnapultti ei katkennut, vaikka parin kanssa jo hieman arvelutti. Pakosarjan laippaliitoksen pultit pakoputkeen katkesi kun mopolla ne kokeilin avata ilman mitään lämmittelyjä. Ilman nosturia ei ollut mikään herkkuhomma, mutta tulipahan tehtyä.
 
Liittynyt
19.12.2017
Viestejä
100
Vähän jännä ongelma nyt autossa. Kyseessä Nissan Almera 2007 1.5. Aikaisemmin ollut käynnistysongelmia. Vaihdettiin startti ja auto alkoi toimimaan. Muistaakseni joku anturi myös vaihdettu. Nyt sitten uudestaan käynnistysongelmia. Auto käynnistyy ja pysyy käynnissä mikäli alussa kaasuttaa kunnolla hetken. Muuten moottori ei pysty ylläpitämään kierroksia ja sammuu hetken päästä. Uudelleenkäynnistys onnistuu vasta n.10min päästä, muuten moottori sammuu uudestaan vaikka kaasuttaisi. Ongelma tulee esiin jos auto seissyt paikallaan noin päivän verran, muuten pystyy ihan normaalisti käynnistämään kunhan moottori eka käynyt hetken. Keltainen moottorin vikavalo palaa. Korjaamolla sanottiin että epäillään että jakohihna pitäisi vaihtaa. Lähinnä siis kysyn että voiko jakohihna aiheuttaa tälläisiä ongelmia? En tiedä autoista juurikaan mitään mutta vähän usko tuohon korjaamon touhuihin menee kun ongelmaa ei alunperin ratkaistu kunnolla ja en nyt jaksaisi maksaa 600e jos menee pipariksi.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Vähän jännä ongelma nyt autossa. Kyseessä Nissan Almera 2007 1.5. Aikaisemmin ollut käynnistysongelmia. Vaihdettiin startti ja auto alkoi toimimaan. Muistaakseni joku anturi myös vaihdettu. Nyt sitten uudestaan käynnistysongelmia. Auto käynnistyy ja pysyy käynnissä mikäli alussa kaasuttaa kunnolla hetken. Muuten moottori ei pysty ylläpitämään kierroksia ja sammuu hetken päästä. Uudelleenkäynnistys onnistuu vasta n.10min päästä, muuten moottori sammuu uudestaan vaikka kaasuttaisi. Ongelma tulee esiin jos auto seissyt paikallaan noin päivän verran, muuten pystyy ihan normaalisti käynnistämään kunhan moottori eka käynyt hetken. Keltainen moottorin vikavalo palaa. Korjaamolla sanottiin että epäillään että jakohihna pitäisi vaihtaa. Lähinnä siis kysyn että voiko jakohihna aiheuttaa tälläisiä ongelmia? En tiedä autoista juurikaan mitään mutta vähän usko tuohon korjaamon touhuihin menee kun ongelmaa ei alunperin ratkaistu kunnolla ja en nyt jaksaisi maksaa 600e jos menee pipariksi.
Vikakoodit luettu varmaankin ja mitä koodia mahtaa ilmoittaa?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Eikös 1.5 ole ketjulla eikä hihnalla? Ketjut noissa venyvät ja sille annetaan muistaakseni ihan vaihtovälikin, olikohan 100 vai 160tkm. Kaverilla oireili oudoilla kierrosten aaltoiluilla ja lopulta vikavalolla tuosta. Koodiksi antaa jompaakumpaa pyörimisnopeus anturia.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Tämähän alkaa näyttämään siltä että saan tuon Nissanin kokonaan kasaan ihan pian! Eilen sain jakopään kokonaan läjään ja öljypohjat liimattua. *ttumaista nysväämistä noiden vanhojen silikonien poisto. Aikaa palaa reippaasti. Vähän jäi vaivaamaan kun ylemmän öljypohjan osien pussiin jäi kaksi 6 mm pulttia ylimääräiseksi, mutta en vaan keksinyt mihin öljypohjaan tai siihen liittyvään olisin ne kiinnittänyt :D
On tuo säteilylämmitin melko hengettömän näköinen viritys. Laitoin Arctic MX-4:sta siihen kun se piti irrottaa :D
Tänään tein suht pitkän päivän auton kimpussa, noin 5-6 tuntia. Venttiilien välykset olivat vähän alakanttiin mikä ei yllätä koska venttiileitä piti hioa melko kauan. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut katsoa paininkupeista paksuudet mutta ei sitä vaan kaikkea hoksaa. Näinköhän tuo kestää jos on kympin liian pieni välys yhdessä venttiilissä :hmm:
Eipä jäänyt paljon muuta kuin kaasuläppä, ilmanputsari, öljyt ja nesteet koneeseen. Sitten pääsee ihmettelemään kun joka paikka vuotaa öljyä ja käyntikin on mitä sattuu!
Paineilmavinkuun "afrolaikka" tai teräsharjalaikka (mitä lie oikeilta nimiltään) ja saa tiivistejämät pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Eikös 1.5 ole ketjulla eikä hihnalla? Ketjut noissa venyvät ja sille annetaan muistaakseni ihan vaihtovälikin, olikohan 100 vai 160tkm. Kaverilla oireili oudoilla kierrosten aaltoiluilla ja lopulta vikavalolla tuosta. Koodiksi antaa jompaakumpaa pyörimisnopeus anturia.
Eikä ole ihan tuhottoman kallis vaihtaakaan, vrt. sakemannien 3000 eur:


:D Eli jos 600 eur vaihtaa, niin ei paljon poikkea (ellei ole jopa halpa). Kaverilla korkkasi vastaava Almera aikanaan ja sen jälkeen se hinta on sitten "ihan eri".
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Paineilmavinkuun "afrolaikka" tai teräsharjalaikka (mitä lie oikeilta nimiltään) ja saa tiivistejämät pois.
Porakoneen teräsharja osoittautui riittävän tehokkaaksi. Näissä oli jostain syystä tehty urat kansiin joten afrolaikka ei olisi tehonnut.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Ne urat öljypohjissa jne "liimattavissa" on alunperin sitä varten että niihin pursotellaan kasattessa tiivistemönjät eikä sivellä koko alalle, vissiin sitä varten että ei "tursuisi" sisäpuolelle mönjää.

Edit: Tai näin olen antanut itseni ymmärtää, en nyt kullia pölkylle laittaisi väitteeni takia.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Sehän toimii! Vähän tuli kuplia paisariin heti kun starttasin mutta toivon että ilmaa poistuu kierrosta. Ainakaan koeajon jälkeen en enää huomannut kuplia. Sievästi käy ja vetojakin tuntuu perstuntumalla olevan enemmän kuin aiemmin.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Sehän toimii! Vähän tuli kuplia paisariin heti kun starttasin mutta toivon että ilmaa poistuu kierrosta. Ainakaan koeajon jälkeen en enää huomannut kuplia. Sievästi käy ja vetojakin tuntuu perstuntumalla olevan enemmän kuin aiemmin.
Tokihan sieltä vähän aikaa ilmaa tulee kun ilmaantuu, jos öljyt pysyy hyvänä, paikat lämpiää oikean määrän ja oikeista paikoista eikä kuplaa pukkaa ajan x jälkeen niin toimii se.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Corsan (vm. -15 1.3 CDTI) moottorista tuli kammet pihalle etu- ja takapuolelta eikä kuulemma kannata korjata enää. Hajosi siis kiihdyttäessä kaasu pohjassa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Sehän toimii! Vähän tuli kuplia paisariin heti kun starttasin mutta toivon että ilmaa poistuu kierrosta. Ainakaan koeajon jälkeen en enää huomannut kuplia. Sievästi käy ja vetojakin tuntuu perstuntumalla olevan enemmän kuin aiemmin.
Kuten edellä todettu, niin ainahan ilmatessa tulee kuplaa, jos ei tulisi ei tarvitsisi edes ilmata. Parin lämpösykin jälkeen pitäisi kaikki ilma olla tullut jo pois ja ei pitäisi enää kuplia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Vähän soitellen sotaan lähdin katsastamaan autoa.

Nopee jarruremppa katsastuspäivän aamuna käytetyillä osilla (varaosa-autosta levyt ja palat). Uutta sentään käsijarruvaijeria, takalevyä, yms, mutta hylsy tuli :(

 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
@TeknoR Pakokaasuihin liittyvää eli onkos perushuoltoa tehty eli tulppien, johtojen ja puolanjakajaa/virranjakajan kansi ja pyörijä sekä ilmanputsari? Ja E85 bensaa katsastukseen?
Ennen kuin lähdetään imuvuotoja etsimään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
@TeknoR Pakokaasuihin liittyvää eli onkos perushuoltoa tehty eli tulppien, johtojen ja puolanjakajaa/virranjakajan kansi ja pyörijä sekä ilmanputsari? Ja E85 bensaa katsastukseen?
Ennen kuin lähdetään imuvuotoja etsimään.
Tulpat vaihdoin ennen katsastusta, ja katoin vikakoodit. Siellä oli joskus tullut toisesta lambdasta vikakoodeja (voltage too low), mutta ei tullu ajamalla enää uudestaan, niin nollasin vaan sen kummemmin huomioimatta. Lambdan korjausarvot vilkasin samalla ja sylinterikansien välillä oli eroa vähäsen, mutta paha sanoa mistä johtuu, anturista vai onko joku muu vika...

Sen kummempaa perushuoltoa ei tullu tehtyä.

3 vuotta sitten oli sama ongelma, ja se ratkes sillä että vaihdoin katin uuteen ja otin ite koululla päästöt. Nyt päästöarvot on melkein samat kuin tuolloin sillä erotuksella että lambda-arvo kierroksilla on noussut ~1.01 -> 1.04, ja hapen määrä myös noussut hieman. Sen kyllä katoin että pakoputkessa ei mitään vuotoja ollut...

1,5 vuotta sitten oli myöskin sama :D silloin kävin korjaamolla ottamassa mittauksen ja siellä huudatettiin putki punaisena tuota että sai päästöt kuntoon. ja olikin ihan hyvät sitten loppujen lopuksi...eli toivoa on, ehkä katti ei ole rikki, se vain lämpee huonosti.

Tilasin nyt tohon uudet denson lambdat, kun paikoillaan on jotkut 5v paikallaan olleet tarvikemallin anturit. Ei ole paha rasti vaihtaa uusiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
390
Diudiin leima reilun puolen vuoden taivasalla seisotuksen jälkeen. Eilisiltana korjasin keväällä mökkitietä rymytessä




downpipen jälkeisestä joustosta katkenneen putken ja muutapa siihen ei tarvittukaan. Varmasti kivuttomin leima käyttisruoskaan pitkiin aikoihin.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799


Tämän upean kokemuksen tarjosi Toppilan Autohuolto Oy Oulussa.

Alunperin käytin puolipakosta siellä kun reissun päällä irtosi etupalasta kitkapinta. Olen aina paasannut muille että nyrkkipajojen kanssa elämä voi olla tätä.

You get what you paid for.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092


Tämän upean kokemuksen tarjosi Toppilan Autohuolto Oy Oulussa.

Alunperin käytin puolipakosta siellä kun reissun päällä irtosi etupalasta kitkapinta. Olen aina paasannut muille että nyrkkipajojen kanssa elämä voi olla tätä.

You get what you paid for.
Melko uskomatonta toimintaa! Tuohan on jo vaarallista touhua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 530
Viestejä
4 165 682
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom