- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 2 174
No tällä just tarkoitin, et kumpi on vammaisempi, saksalainen vai ranskalainen insinööriEi voi olla takana. Takajarrusatulat liikkuvat melko paljon kun auton korkeutta säädetään
No tällä just tarkoitin, et kumpi on vammaisempi, saksalainen vai ranskalainen insinööriEi voi olla takana. Takajarrusatulat liikkuvat melko paljon kun auton korkeutta säädetään
Minä vaihdoin noin 3 ja puoli vuotta sitten enkä ole tehnyt mitään ja vielä toimii Palautusjousista en ole kuullutkaan. Nyt on talvella meinannut jäädä käsijarru laahaamaan, jos sitä kesällä noille jotain tekisi. Pitäis hommata se erikoishylsy niin sais irrotettua tuon käsijarrun tapin satulasta.Aika tarkkaan 2 vuotta sitten vaihdettu satulat, vaijerit ja suojaputket sekä laitoin palautusjouset.
Herkistelyä ja öljyämistä niin eiköhän se uusinta katsastuksen toimi.
Minä vaihdoin noin 3 ja puoli vuotta sitten enkä ole tehnyt mitään ja vielä toimii Palautusjousista en ole kuullutkaan. Nyt on talvella meinannut jäädä käsijarru laahaamaan, jos sitä kesällä noille jotain tekisi. Pitäis hommata se erikoishylsy niin sais irrotettua tuon käsijarrun tapin satulasta.
No, syksyllä laitoin lisää kutistesukkaa putken ja vaijerin saumakohtaan kun entiset olivat murtuneet.
Just samanlainen patentti tehtiin mekin C5:lle.
Tollanen helvetin upea tsi
Huomautettavaa myöskin se että jousi liian lyhyt joten mutterilla "pidennetty"
Toki nämä satulat ei välttämättä ole ihan parhaat, silloin ebayn halvimmat joihin ei tarvinnut palauttaa vanhoja, valurautaa toki.
RS6 taka-apurunko on noin 6cm leveämpi kuin Passattin vastaava. Korin suuntaiset päätypalat ovat identtiset, mutta poikkiputket Audissa leveämmät. Leikkasin purkuautosta pohjapalan irti ja nostin peräkärryyn. Leikkaa liimaa operaation ulkoisin paikalliselle erikoishitsauspalvelulle:Kuten tolle porin kaverillekin ehdotin, leikkaa jostain autosta pohjapelti irti jossa apurungon kiinnitykset, osta rs6 alumiiniapurunkoja, rälläköi ne poikki hitsaussaumoistaan (ovat pari senttiä pidempiä/leveämpiä kuin passatin) ja hitsaa takaisin kasaan jigissä sopivan mittaisiksi.
... ...
Tuo etupyöräkäsijarruhan on enemmänkin jäänne vanhemmista hydraulisitikoista, joissa myös jalkajarru toimi jousituksen pumpun avustamana. Tästä syystä oli ihan hyvä olla varajarru edessä, jos tuli joku ongelma, esim. apulaitehihna katkeaa. Toinen syy on siinä kun etenkin noissa vanhoissa, joissa ei ollut mitään jousituksen vajoamisen estoa lysähtivät tonttiin yön yli seistessään. Korkeuden muuttuessa akseliväli muuttuu ja jos käsijarru olisi takana niin tämä aiheuttaisi rasitutusta voimansiirrolle. C5 ei varsinaisesti valu vaikka seisoisi pitkän aikaan ja jarrujärjestelmäkin on "perinteinen" niin teoriassa kyllä toimisi ihan hyvin takapään käsijarrullakin...Tää etujarruissa oleva käkkäri on kyl sellanen innovaatio ainakin C5:ssa...
Ei mun mk3 mondeo jousta tarvinnut 6v ja 120tkm aikana, toki säädin käsijarrun niin että just meni renkaat lukkoon hiekalla, mutta asfaltilla ei toivoakaan, liikettä tulee enemmän = pysyy paikat auki, silti katsurille oli tarpeeksi voimaa vaikka jokainen aina kysyi että onko tarkoituksella säädetty.Samanlaisia virityksiä ja lisäjousia saa lisäillä myös mk3 mondeoihin ja oikeastaan kaikkiin muihin joissa on liian pieni vipusuhde käsijarrulle, tahmautuu ajansaatossa jumittavaksi kun liikerata on niin pieni.
Parikin -90 luvun Nissania omistaneena, niin näissähän tahtoi olla nimenomaan käsijarruissa ongelmaa talvella (käsijarru vaikutti suoraan satuloihin taakse) ja kesällä toimi aina nätisti. Toiseen Primeraan jouduttiin katsastukseen vaihtamaan kuljettajan puolen takasatula, ei enään liikkunut käsijarru, mitä satula oli kiinnitetty ruuvipenkkiin ja kokeiltu toimivuutta.Käsijarru tykkää siitä, kun sitä käytetään. Itse käytän sitä aina pysäköitäessä vaikkei edes tarvetta olisi niin toiminut ongelmitta auton ostosta lähtien.
Perus puhdistus ja kuivaus. Sitten vetää kaikki paikat kotelonsuojalla. Hyvä tuli. Parin vuoden kuluttua katsoo, jos jostain pitää täydentää.Mitähän kannattaisi tehdä seuraavassa tilanteessa? 17v vanha avensiksen retku ajossa, mutta tekniikaltaan soiva peli. Mittarissa 150tkm, mutta pohja sieltä täältä pintaruosteessa. Kyselin tuon hiomista pois, mutta tähtitieteellinen summa oli vastassa. Paikallinen ruosteenestofirma ehdotti, että vedetään jokin ruosteenkäsittely siihen ja massat päälle. Toiminee varmaan jonkin aikaa, mutta ei se taida olla hyväksi siellä massan alla muhinoittaa ruostetta?
Miksi vähän ajetussa moottorissa on noin perustavaa vikaa?Mitäs tuollaiselle 22-vuotiaalle 280tkm ajetulle Corollalle tapahtuu?
Sen kun tietäisi niin. Enitenhän tuossa oli vuosien varrella ongelmia juuri päästöjen ja jäähdytyksen kanssa. Vuorotellen eri vuosina vuoti syyläri, vesipumppu (kaksi eri kertaa) ja paisari. Joskus tuli sitten varmaan vähän kuumalla koneella ehkä ajettua jossain vaiheessa. Jotain karstoittumisongelmaa kai myös oli joskus, ehkä se on saanut venttiilejä heikkoon happeen yms. Tai sitten vain paska tuuri. Kai näillä on tosiaan paljon enemmänkin rullattu.Miksi vähän ajetussa moottorissa on noin perustavaa vikaa?
Eipä tuo mitenkään erityisen vähän ole ajettu. Todennäköisesti on kestänyt aika lailla sen henkilöautolle suunnitellun 250-300 tkm elinkaarensa.Miksi vähän ajetussa moottorissa on noin perustavaa vikaa?
Meat&Doria:n osahaku sanoisi, että alkuperäiskoodilta osa 95681-3E101 on 2002-04.2006 valmistettuihin ja 95681-3E300 olisi 05.2006- eteenpäin. Metzgerin haku on samoilla linjoilla.Kaipaan 2008 3.3 Kia Sorentoon vasemman takakulman ABS-anturia. Mistä tiedän, kumman valita?
ABS-anturi Japanparts ABS-K25, Kia SORENTO I (JC) 3.3 V6 4WD (182kW) 2/2007- | Varaosa24.fi
vai
ABS-anturi Japanparts ABS-K38, Kia SORENTO I (JC) 3.3 V6 4WD (182kW) 2/2007- | Varaosa24.fi
Jos avain vielä toimii, halvimmalla varmaan pääset hommaamalla esim. Ebaysta uuden avaimen aihion kuorineen ja käymällä suutarilla teettämässä siihen uran. Avaimen sähköhilut (ajonestosiru, kaukolukitus) kuitenkin ovat ehjät ja tallella.Naftaluukussa rallikorkki joka vaatii avaimen avatakseen. Piti kuitenkin tankata aamusta ja jouduin kaksinkäsin vääntämään jotta sain kannen irti luukusta ja nyt avain on vääntynyt, kokemuksia mitä tuollaisen vanhemman auton avaimen uudelleen teettäminen kustantaa? 206 -06 Pögötti
Keskimäärin ehkä joo, mutta noi -90-luvun bensatoyotat ei ole keskimäärin. Puolimiljoona konetta avaamatta ei ole mikään ihmejuttu noille. Itseltä lähti joitain vuosia sitten kiertoon 320tkm ajettu -98 corolla, joka ei syönyt nesteita, ja päästöjen kanssa ei mitään ongelmaan.Eipä tuo mitenkään erityisen vähän ole ajettu. Todennäköisesti on kestänyt aika lailla sen henkilöautolle suunnitellun 250-300 tkm elinkaarensa.
Keskimäärin bensa-autoilla kuitenkin huristellaan alle 12 tkm/a. Romutusiän ollessa n. 20 vuotta ei siinä tavallisen paalattavan bensakinnerin mittarissa ole mitään puolta miljoonaa.
Kyllä musta mies näitä vielä ostaa, maksaa jopa muutaman satasen ja hakee kotoa pois.Mitäs tuollaiselle 22-vuotiaalle 280tkm ajetulle Corollalle tapahtuu? Viedäänkö suoraan paaliin, vai vieläkö joku hakee näitä Afrikkaan taksiksi tms. niin kuin joskus
Kerro sitten miten kauan trwssä kestää puslat, kaveri tilasi omegaan ko. merkin alatukivarret, vuosi ja 12tkm myöhemmin ihmetteli leimaukon ja rengasraudan kanssa miten voi olla puslat jo loppuNoniin, tänään saapui uusi MAP-anturi jenkeistä, tällä kertaa sitten Boschin valmistama, hintaa 27€. Josko nyt sit menis "alipainevuoto" vikakoodi pois lopullisesti. Kävin myös tilaamassa TRW ylätukivarret paikallisesta varaosaliikkeestä ja hintaa näillä 80€ ja 84€.
Ensviikolla sitten haen uuden pakoputken klemmarin et saa putken tiiviiksi ja alan ihmettelee tuota käsijarrua kondikseen...
No TRW pitäisi olla alkuperäistoimittaja jopa noille...Kerro sitten miten kauan trwssä kestää puslat, kaveri tilasi omegaan ko. merkin alatukivarret, vuosi ja 12tkm myöhemmin ihmetteli leimaukon ja rengasraudan kanssa miten voi olla puslat jo loppu
Mulla 9-5 Saabin perässä saman merkin poikittaistukivarren helat kesti sen ~30tkm ennen klappaantumista. Tosin femmojen kanssa ollut juttua että syövät puslat kun puslat, eli ehkei tämä nyt ole pätevä syy mollaukselle...
Anyway luotto kyseisen valmistajan tuotoksiin on vähän rapistunut viimeaikoina.
Tää on melkein yhtä hieno kun meikäläisen tekemä Saabin polttoainepumpun lukitusrenkaan irrotustyökalu!
Upea diy työkalu C5:n alapallon irroitukseen. Kesti jopa avauksen akkumopolla, mitä nyt vähän väkäset vääntyi ja jouduin mutterin hitsaamaan uusiksi. Ei tarvinnut napaa ottaa työpöydälle.
Mutta eikö noita saa muutenkin vaihdella joka toinen vuosi.No TRW pitäisi olla alkuperäistoimittaja jopa noille...
Puslan pää tukivarresta kiristetty paikalleen pyörien ollessa ilmassa, jolloin jousituksen ollessa ajoasennossa puslat on jatkuvasti kiertyneenä, ja lopputulos on tämä.Kerro sitten miten kauan trwssä kestää puslat, kaveri tilasi omegaan ko. merkin alatukivarret, vuosi ja 12tkm myöhemmin ihmetteli leimaukon ja rengasraudan kanssa miten voi olla puslat jo loppu
Mites tuon aurin kans? pitäskö tunkilla nostaa ns. normaalikorkeuteen ennenkuin vetää tiukkaan?Puslan pää tukivarresta kiristetty paikalleen pyörien ollessa ilmassa, jolloin jousituksen ollessa ajoasennossa puslat on jatkuvasti kiertyneenä, ja lopputulos on tämä.
Kannattaa katsoa missä asennossa tukivarret on kun auton paino on päällä ja kääntää ne siihen asentoon ja kiristää.Mites tuon aurin kans? pitäskö tunkilla nostaa ns. normaalikorkeuteen ennenkuin vetää tiukkaan?
Mietein näin, että mittaan navan korkeuden lokasuojasta kun auto tasaisella, sitten vermeet irti ja tunkilla sitten samaan korkeuteen jarrulevystä nostaen ja kireelle.Kannattaa katsoa missä asennossa tukivarret on kun auton paino on päällä ja kääntää ne siihen asentoon ja kiristää.
3BG Passatissa missä rakenne on aika pitkälti vastaava niin olen itse kiristellyt ylätukivarret heti oikeaan asentoon jousijalan ollessa vielä lattialla. Tuollain se on omasta mielestä helpoin kun kasassa ollessa pultit on aika ahtaassa paikassa. Yksi kerrallaan kun vaihtaa niin asennonkin saa oikein vieressä olevasta tukivarresta.Mietein näin, että mittaan navan korkeuden lokasuojasta kun auto tasaisella, sitten vermeet irti ja tunkilla sitten samaan korkeuteen jarrulevystä nostaen ja kireelle.
Ne saa sinne päinkin vaihdettua, kunhan poikkaisee toisen pultin, koska se ei mahdu tulemaan pois.3BG Passatissa missä rakenne on aika pitkälti vastaava niin olen itse kiristellyt ylätukivarret heti oikeaan asentoon jousijalan ollessa vielä lattialla. Tuollain se on omasta mielestä helpoin kun kasassa ollessa pultit on aika ahtaassa paikassa. Yksi kerrallaan kun vaihtaa niin asennonkin saa oikein vieressä olevasta tukivarresta.
Ei ole tuosta kiinni. Luulisi olevan jokaisen tukivarren puslia vaihtavan tiedossa.Puslan pää tukivarresta kiristetty paikalleen pyörien ollessa ilmassa, jolloin jousituksen ollessa ajoasennossa puslat on jatkuvasti kiertyneenä, ja lopputulos on tämä.
Muistan takoneeni irti aikoinaan omasta saabistani sitä irti ja olisi ollut poikaa omata tuollainen työkalu kyllä. Oli tiukassa.Tää on melkein yhtä hieno kun meikäläisen tekemä Saabin polttoainepumpun lukitusrenkaan irrotustyökalu!
No jopas on kalut mä oon muutamasta femmasta ainakin irrottanut ihan vasaralla, isolla ruuvarilla, wd40 pullolla ja kärsivällisyydellä. Tiukassa ne tosiaan on.Tää on melkein yhtä hieno kun meikäläisen tekemä Saabin polttoainepumpun lukitusrenkaan irrotustyökalu!
Mikä auto kyseessä? Kuulostaa kyllä aika kalliilta, kun tuskin ne tuossa vielä mitenkään tiukkaan on ruostuneet kiinni, joten vaihdon pitäisi mennä aika nopeasti. Jossain 15v autossa suurinhaaste on monesti se ruoste laakerijumpassa. Toki jos joutuu koko paketin abs-antureineen vaihtamaan, niin sitten hinta on ymmärrettävä.Autolla ikää 5v ja 49tkm, vasen etulaakeri ja oikea takalaakeri pitäisi vaihtaa.
Korjaamo sanoi hinnaksi 500€, täytyy nyt vähän kysellä muilta ja ensinnäki tarkistaa onko siinä laakerissa oikeasti vikaa, mitään ääntä en ole kuullut.
Renault Megane, takana laakeri on jarrulevyn kanssa yhtä puuta, mutta osa maksaa satasen, keulaan laakeri maksaa 50€, niin 350€ töille kuulostaa vähän paljolta...Mikä auto kyseessä? Kuulostaa kyllä aika kalliilta, kun tuskin ne tuossa vielä mitenkään tiukkaan on ruostuneet kiinni, joten vaihdon pitäisi mennä aika nopeasti. Jossain 15v autossa suurinhaaste on monesti se ruoste laakerijumpassa. Toki jos joutuu koko paketin abs-antureineen vaihtamaan, niin sitten hinta on ymmärrettävä.
Jos osaat tunkata niin pyörä ylös, hanskat käteen, ote 12-18 eli ylhäältä ja alhaalta. Ei kuulu lonksua yhtään. Laakerin välys tuntuu semmosena millin tai parin lonkseena. Väljäkin laakeri voi silti käsipelillä olla hyvä, mutta ääntää ajossa.Autolla ikää 5v ja 49tkm, vasen etulaakeri ja oikea takalaakeri pitäisi vaihtaa.
Korjaamo sanoi hinnaksi 500€, täytyy nyt vähän kysellä muilta ja ensinnäki tarkistaa onko siinä laakerissa oikeasti vikaa, mitään ääntä en ole kuullut.
Joo tiedän miten noita katsotaan ja kuunnellaan, selkä vain paskana niin en nyt heti pääse tarkistamaan.Jos osaat tunkata niin pyörä ylös, hanskat käteen, ote 12-18 eli ylhäältä ja alhaalta. Ei kuulu lonksua yhtään. Laakerin välys tuntuu semmosena millin tai parin lonkseena. Väljäkin laakeri voi silti käsipelillä olla hyvä, mutta ääntää ajossa.
Jos ajossa ei ääniä niin vahvasti epäilisin huollon diagnoosia.
Mikä oli alkuperäinen syy auton viemiselle huoltoon? Vai sanoivatko jonkun perus ylläpitohässäkän yhteydessä?
Pyöränlaakerin kuuluisi joka vehkeessä kestää vähintään 100tkm.
Odottelet selän kuntoon ja katsot itse. Sen verran hämärän oloinen case etten lähtisi sokkona uusimaan jossei johonkin takuuseen vielä mene.Joo tiedän miten noita katsotaan ja kuunnellaan, selkä vain paskana niin en nyt heti pääse tarkistamaan.
Auto kävi siis normi vuosihuollossa ja siinä sanoivat että tuntuu välystä, itse en kuule mitään ääniä, mutta kun alla on nastarenkaat ja tuollainen laakeri kun rupeaa ääntämään pikkuhiljaa niin voihan se olla mahdollista mutta silti hieman epäilen....
Onnistui myös tunnustella C5:n jousitolpastaEi kyl välttämättä välyksellistä pyöränlaakeria huomaa äänestä. Yksi tapa tunnistaa ääntävä laakeri on pyöräyttää rengasta ja käsi jousella tunnustellen tärinää. Tosin ääntämätön ja välyksetön jonkun verran kulunut laakerikin saattaa pitää pientä tärinää.