- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 743
Okei. Laitas firma ja yhteystiedot, kyllä mä aika paljon reissaan ympäri maata.On kansiollinen juttua tuossa tule katsomaan.
Okei. Laitas firma ja yhteystiedot, kyllä mä aika paljon reissaan ympäri maata.On kansiollinen juttua tuossa tule katsomaan.
Rengaskin saa samalla akselilla olla vaikka eri merkkinen, ei tule hylkyä. Kunhan on samaa tyyppiä, eli ristikudosrengasta ja vyörengasta ei saa sekoittaa.On kansiollinen juttua tuossa tule katsomaan.
No ylilaudalta pihalle lentäneet keskustelijat tekevät sitten jatkossa yhden puolen korjauksia, jarrupalat ja rengas nyt aluksi. Ja vaikka juniorille ajoon eikös vaan.
Etuvastus on helppo vaihtaa, puhallinta en muista. Omalla C5:lla olen ajanut 130 tkm ja kilometrejäkin on kertynyt yli 600 tkm ja vielä puhallin suhisee, ei kai tuo itse puhallin kovin huono ole.. Muuten lämppärin kanssa on omat tyyppiviat Omassa mykystyi puhallin kokonaan. Etuvastusta siihen jo aloin vaihtamaan, mutta vika ei ollutkaan siinä vaan sulakerasiassa. Oli sulakkeen pohja alkanut löystymään ja sulakekin oli kohtuullisen lämpimänä käyneen näköinen. Taivuttelin sulakkeen pidintä tiukemmaksi ja on se taas pari vuotta kestänyt.Varaosamyyjät ihmettelee, kun Satakunnassa on moninkertainen menekki jarrusatuloissa muuhun maahan verrattuna Ainakin vanhemmissa peleissä nuo jarrut oli kytketty pareittain etu-taka ristiin sen takia, että vuoto ei veisi saman akselin molempia jarruja. Mahdoton nähdä tilannetta, jossa eri aikaan vaihdetut ehjät satulat samalla akselilla voisivat onnettomuuden aiheuttaa. Katsastussetäkään ei ole mitään sanonut, kun yksittäisellä kiiltävällä satulalla mennyt leimalle. Kehunut vaan, että hyvät jarrut ja tasapaino akselilla.
e: Jottei ihan menis paskanpuhumiseksi, niin onko kellään tullut C5:n kanssa vastaan tilannetta, että sisäpuhaltimen toiminta on pelkästään on/off. Pyörii pelkästään maksimiasennossa. Tiedän, että hapertunut rele/etuvastukset ovat taas vainaat, kun syylärin jäähdytin ei pyöri, mutta tuskin noilla on yhteistä? Auto lähtee keväällä eteenpäin, niin en tee yhtään mitään ellei sitten ole tunnettu "feature" ja tietää suoraan mistä etsiä.
Tietämättä värkistä yhtään enempää olisin aika varma ettei 2-tahtiseen tarvi vaihtaa öljyjä, ootteko vaihteiston/ketjuboxin öljyjä kattelees?Ei nyt auto vaan moottorikelkka jos sopii. Skidoo Rotax 500 vm-97
Mitenköhän vitussa tuohon vaihdetaan öljyt? Youtube ei oikein auttanut, ja mitä vehjettä katselin niin ei ainakaan alakautta mistään ellei jotain muoveja pidä purkaa. Joku proppuhan tuossa on pakko olla jossain.
Ei siis oma vaan kaverin kelkka ja mittatikkua kun katteli niin ölpän vaihto olisi todellakin paikallaan.
Moottori tuossa selkeästi toimii eli etuvastus olisi ensimmäisenä listalla. Sellainen näytti olevan 40 euroa mätänetissä, jota en ole enää sijoittamassa tähän romuun. Kaatiskeikkoja ajellut tällä muutaman ja 10 km matkalla on/off tuuletin ei haittaa vaikka vähän turhan meluisahan se täysillä on.Etuvastus on helppo vaihtaa, puhallinta en muista. Omalla C5:lla olen ajanut 130 tkm ja kilometrejäkin on kertynyt yli 600 tkm ja vielä puhallin suhisee, ei kai tuo itse puhallin kovin huono ole.. Muuten lämppärin kanssa on omat tyyppiviat Omassa mykystyi puhallin kokonaan. Etuvastusta siihen jo aloin vaihtamaan, mutta vika ei ollutkaan siinä vaan sulakerasiassa. Oli sulakkeen pohja alkanut löystymään ja sulakekin oli kohtuullisen lämpimänä käyneen näköinen. Taivuttelin sulakkeen pidintä tiukemmaksi ja on se taas pari vuotta kestänyt.
Itsellä pitäisi puhaltimen lämmön säädön läpän moottori vaihtaa uuteen pidempiakseliseen. Homma on sinänsä helppo, mutta jostain käsittämättömästä syystä moottorin edessä olevaa muovia ei saa pois koska koko kojelauta on yhtä isoa muovia! Joten tila operaatiolle on mallia olematon. Kerran olen moottorin käyttänyt irti mutta varaosaa ei silloin ollut. Lämmön säädön saa kuitenkin toimimaan kun käyttää lämmöt kahden askeleen pykälissä 28 - 16.
Ex-kolleegal oli omassa c5 sama ongelma ja tilasi etuvastuksen jostain euroopasta, tais olla n. 15e posteineen (2016 aikoihin).Moottori tuossa selkeästi toimii eli etuvastus olisi ensimmäisenä listalla. Sellainen näytti olevan 40 euroa mätänetissä, jota en ole enää sijoittamassa tähän romuun. Kaatiskeikkoja ajellut tällä muutaman ja 10 km matkalla on/off tuuletin ei haittaa vaikka vähän turhan meluisahan se täysillä on.
(Ihan sivuhuomautuksena, että jos joku on varaosa-autoa vailla, niin tässä on paljon hyväkuntoista tyyppivika-varaosaa (2002, 1.8 l sedan) tarjolla )
xantia bensaMikä auto ja mikä kone?
Hakuammuntana yksi arvaus.nyt kaivattas vähän vinkkiä....auto ei kylmänä tahdo lähteä käyntiin ollenkaan mutta lämpimänä lähtee kun palmun alta.
epäilin ensin toista lämpötila anturia kun auto lähtee 2-3 tuntia lohkolämmittimessä seistyään käyntiin hyvin mutta kylmänä sai startata sen 15+ kertaa ja tänään ei lähteny -2 asteen pakkasessa vaikka starttasin 20-30 kertaa....sit kun oli 3 tuntia lohkolämmittimessä niin lähti ekalla.
xantia bensa
Xanyiassa saattaa olla useampi anturi (yksi eculle, toinen mittarille). Testerin perään, niin näkee mitä arvoja ecu näkee. Testerillä tarkoitan citroenin lexiaa. Missä päin auto on? Mulla on Jyväskylässä testeri.Hakuammuntana yksi arvaus.
Tässä mielenkiintoinen case, jossa syyllinen käynnistymättömyyteen kylmässä oli hanskalokeron alla oleva ohjainyksikkö joka hoitaa ajonestoa: Xantia engine wont start - bad electric contact when cold - Solved - French Car Forum
Jos sulla palaa oranssi avaimen näköinen ajoneston valo kojelaudassa kun vika on päällä ja auto ei käynnisty, niin sitten ei ole sama vika kuin linkissä.
Kuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?Mä maalasin prätkän navat mustaksi , pinnasta tuli tasainen ja kiiltävä vaikka pensselillä sudin.
Kestänyt nyt jo pari vuotta ja aivan kuin uudet vieläkin
Lämmöllä saa nopeammin kuivaksi, mutta viikon oli noin 20c lämpötilassa jolloin oli kova pinta joKuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?
Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...
Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.
Laitoin kanssa hammeritea johonkin, 2 viikkoa 20-30c kesäkeliä ei riittänyt kuivattamaan. Ihan rapsuttelemalla lähtee. Mutta ei ole kyllä mätäpaikoista lähtenyt lohkeilemaankaan, liekö sitten kovettunut itsekseen lopullisestiKuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?
Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...
Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.
300tkm ajettuun 205 GTi:hin ja 370tkm ajettuun 406:n vaihdoin. Molemmissa ulkoinen suodatin. Mitään ei särkynyt. Samaiseen 406:een vaihdoin pumpun kun antautui. Simppeli homma.Oletteko vaihtaneet bensa-autoihin polttoainesuodattimia? Itse en ole ikinä. Nopean googletuksen perusteella talouden molemmissa autoissa on suodatin pumpun kanssa tankissa ja vaihtopuuha vaikuttaa väsyneeltä. Lisäksi tunnistin potentiaalisen riskin rikkoa jotain vanhoissa autossa. En ajatellut siis jatkossakaan vaihtaa, ellei ala oireilemaan. Molemmissa autoissa on poltettu ~30 000 litraa bensaa, eli kohtalainen määrä on suodattimien läpi bensaa mennyt, jos ovat alkuperäiset. Veneeseen vaihdan joka syksy vedenerotinsuodattimen, eli siitä on mennyt silloin läpi olemattomat 500-1000l. Ehä suodatinjalka kannattaisi vaihtaa sellaiseen, jossa on erillinen vesimalja.
Pidän järkevänä vaihtovälinä 100tkm.Oletteko vaihtaneet bensa-autoihin polttoainesuodattimia? Itse en ole ikinä. Nopean googletuksen perusteella talouden molemmissa autoissa on suodatin pumpun kanssa tankissa ja vaihtopuuha vaikuttaa väsyneeltä. Lisäksi tunnistin potentiaalisen riskin rikkoa jotain vanhoissa autossa. En ajatellut siis jatkossakaan vaihtaa, ellei ala oireilemaan. Molemmissa autoissa on poltettu ~30 000 litraa bensaa, eli kohtalainen määrä on suodattimien läpi bensaa mennyt, jos ovat alkuperäiset.
Ojantielle Poriin tervetuloa.Okei. Laitas firma ja yhteystiedot, kyllä mä aika paljon reissaan ympäri maata.
Porin suunnille ei oo asiaa ennen ens vuoden alkua, mutta laita toki vaikka yv yhteystiedot niin sovitaan päiväOjantielle Poriin tervetuloa.
Niin, tai sinä pääsetPorin suunnille ei oo asiaa ennen ens vuoden alkua, mutta laita toki vaikka yv yhteystiedot niin sovitaan päivä
Tai sitten napsit vaikka pari kuvaa "kansiosta" sopivasta kohden ja peittelet nimet rekkarit jne niin päästään helpommalla?
Kävin vuonna miekka ja kilpi tuollapäin korjaamossa, joka ei saanut edes etupyörien suuntausta kunnolla tehtyäOjantielle Poriin tervetuloa.
Kyllä mulla aina aikaa hyville nauruille on, satakunnasta en ois niin varma kestääkö huumoriNiin, tai sinä pääset
Ei nyt liity tähän korjaamoon mutta tuo on yllättävän paha rasti korjaamoille! Itse käytin erästä W202 mersua suuntauksilla. Vasta kolmas mersuihin erikoistunut liike sai asian hoidettua kun huomasi että etutukivarret ovat ihan loppu ja rengas heilui reilun sentin nosturilla Toiselle niistä korjaamoista joka ei asiaa huomannut kävin antamassa palautetta.Kävin vuonna miekka ja kilpi tuollapäin korjaamossa, joka ei saanut edes etupyörien suuntausta kunnolla tehtyä
Useita kioskeja. On mistä valita. Lentävä mattokin korjataan tarvittaessa kadulla.Kävin vuonna miekka ja kilpi tuollapäin korjaamossa, joka ei saanut edes etupyörien suuntausta kunnolla tehtyä
Kuopiossa olis...tosiaan tossa on 2 jäähdytysnesteen lämpötila anturia....toinen sille mittarille ja se toimii mutta toisen vaihdoin kun ei näyttänyt ollenkaan vastusta.....mutta vaihdon jälkeen ei ollu muutosta....lohkolämmitimellä lämmitettäessä tosiaan lähtee hyvin käyntiin.Xanyiassa saattaa olla useampi anturi (yksi eculle, toinen mittarille). Testerin perään, niin näkee mitä arvoja ecu näkee. Testerillä tarkoitan citroenin lexiaa. Missä päin auto on? Mulla on Jyväskylässä testeri.
Mulla Jyväskylän etelärajalla ois kiinan autocom millä voisin kokeilla. Sekä henkilöauto sekä raskaspuoli löytyy adaptereista. Jossain vaiheessa ehkä saattaa olla Kuopioon menoa mutta en tiedä sopiiko auton tsekkaus miten aikatauluihin.Kuopiossa olis...tosiaan tossa on 2 jäähdytysnesteen lämpötila anturia....toinen sille mittarille ja se toimii mutta toisen vaihdoin kun ei näyttänyt ollenkaan vastusta.....mutta vaihdon jälkeen ei ollu muutosta....lohkolämmitimellä lämmitettäessä tosiaan lähtee hyvin käyntiin.
Jyväskylässä toisinaan tulee käytyä niin jos passaa että katot testerillä maksua vastaan niin voisin sitikalla seuraavan kerran ajella
Tämä sopii, ja pullakaffepalkalla luen näitäKuopiossa olis...tosiaan tossa on 2 jäähdytysnesteen lämpötila anturia....toinen sille mittarille ja se toimii mutta toisen vaihdoin kun ei näyttänyt ollenkaan vastusta.....mutta vaihdon jälkeen ei ollu muutosta....lohkolämmitimellä lämmitettäessä tosiaan lähtee hyvin käyntiin.
Jyväskylässä toisinaan tulee käytyä niin jos passaa että katot testerillä maksua vastaan niin voisin sitikalla seuraavan kerran ajella
Ainakin bensamallissa tuo on ominaisuus ja liittyy matalaan akun jännitteeseen. Sammuuko valo jos sammutat auton ja käynnistät uudelleen?Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin.
Joo korjaantuu yleensä uudelleenkäynnistyksellä, mutta joskus toki samantien tullut uudestaan. Maadoitusvikoja tuossa onkin ollut aiemmin, että sinänsä voisi olla tuo pyyhinongelmakin niistä johtuva, en ihmettelisi. Pyyhkijöiden hyytyminen vaan aika paljon ikävämpi vika kuin jonku merkkivalon päälle jääminen Noh, sormet ristiin ja toivotaan, että oli kerran sattuva ongelma. Alusta varmaan menee hiljalleen kokonaan uusiksi, eihän nuo osat ikuisia ole. Tyyristä hommaa vaan vaihtaa noita, mutta minkäs tekee.Ainakin bensamallissa tuo on ominaisuus ja liittyy matalaan akun jännitteeseen. Sammuuko valo jos sammutat auton ja käynnistät uudelleen?
Maadoitusvikoja on ainakin googlen perusteella ollut kaikenmallisissa Kioissa, joka taasen voi aiheuttaa vaihtelevia oireita.
Etujouset ja koiranluut ovat ajomäärän perusteella "normaalissa" vaihtoiässä.
Varsinaiseen vikaan en osaa sanoa mutta ei kai tonni vuodessa 12 vuotta vanhaan autoon mitenkään poikkeuksellisen paljon ole. Samaan saumaan kun sattuu vaikkapa jakopään ja kytkimen remppa niin sehän menee jo heittämällä sen ylitse. Toisaalta jos isompia remonteja ei satu kohdalle niin saattaa mennä todella edullisesti. Paljon on yksilöstä kiinni.Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:
Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin. Syksyllä kosteilla keleillä useammin kuin nyt pakkasten tultua. Googlen mukaan jokin ohjaukseen liittyvä sensori voisi olla syypää. Pitää käydä vikakoodit luetuttamassa, kun ei tuollainen halpa ELM327-mokkula näyttänyt yhtään mitään, tai sitten en vaan osannut käyttää oikein Löytyyköhän nyrkkipajoilta samat välineet kuin merkkihuollosta vikakoodien lukemiseen? Turha maksaa merkkihuollosta premiumia, jos sama onnistuu joka pajalla. Ei viitsisi vanhaan autoon turhaan rahaa upottaa.
Aika pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen oikea etupyörä on alkanut välillä hieman värisemään ja samalla kuuluu "kohiseva"/"laahaava" ääni, vaikea kuvailla sanoin. Varsinaista kolinaa ei kuulu, eikä värinä ole tasoa "jotain hajoaa tällä sekunnilla", joten olen seuraillut tilannetta. Ääni kovenee vauhdin noustessa, muttei tunnu olevan yhteydessä moottorin kuormaan/kaasun määrään. Viimeaikoina ääni on ehkä hieman koventunut, joten jotain tuolle pitäisi tehdä, mutta mikähän tuossa voisi olla pielessä? Renkaan laakeri sanomassa sopimuksen irti?
Lisäksi tänään ilmaantui uusi vika. Koko päivän satanut lunta, niin pyyhkimet ovat olleet kovalla käytöllä. Piti käydä appivanhempien luona kylässä, niin jo mennessä hieman kiinnitin huomiota, että pyyhkijät välillä hieman kolahtivat yläasennossa. Noh, paluumatkalla motarilla pyyhkimet sitten pysähtyivät puoliväliin liikettä eivätkä enää siitä liikahtaneet. Mutka huoltoaseman pihaan ja käsin pyyhkimiä sai liikuteltua tosi kevyesti (pitäisikö liikkua?). Matka jatkui alentuneella ajonopeudella (oltiin melkein kotona) ja hetken kuluttua pyyhkimet heräsivätkin eloon. Aiempi kolinakin oli ihmeellisesti hävinnyt. Autoa käytin pesussa sunnuntaina ja ollut kosteaa, niin mietin että onkohan vaan vettä päässyt johonkin väliin ja sen takia lopettivat toimintansa hetkeksi? Vai voisiko pyyhkijöiden moottori olla tulossa tiensä päähän? Kolina ei kyllä selity kontaktiongelmilla, mutta hämmentävästi se katosikin itsestään. Vettä päässyt niveliin ja se kolisi? Mystisiä nämä autot
Loppuun hieman OT, mutta paljonko Techbbs:n käyttäjien kipuraja on auton huoltokuluille per vuosi? Missä vaiheessa saavutetaan piste, että aletaan pistämään autoa minimibudjetilla myyntikuntoon ja uutta autoa tilalle? Alkanut tätä pohtimaan, kun Kiaan on palanut tänä vuonna jo yli tonni. Starttimoottori meni, etujousi poikki, koiranluun vaihto + öljynvaihto ja nelipyöräsuuntaus. Toki voinut olla vaan huono tuuri. Nyt olisi lisää kuluja tulossa ja ens vuonna varmasti menee loputkin koiranluut vaihtoon, enkä ihmettelisi jos muitakin alustan osia. Kesärenkaat menee kans ens kesänä uusiksi, kuin myös nastarenkaat ens talvena, nämä toki normaaleja kuluja. Nettiauton perusteella auton arvo on (ilman näkyviä vikoja) n. 3-4,5k€, niin huoltokulut alkaa olemaan jo aika kovat auton arvoon nähden. Auton olen omistanut vasta pari vuotta, niin vaikea suhteuttaa kuinka paljon normaalisti auton huoltoon palaa vuodessa. Kommentteja?
Tuohon on on useampia vaihtoehtoja,kannattaa käydä Kia/Hundai foorumilla lukemassa aihetta käsittelelevä ketju.Yli kymmenen vuotta vanhassa autossa saa olla tyytyväinen jos tonnilla selviää vuoden,monella merkillä menee useampi tonni helposti.Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:
Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin. Syksyllä kosteilla keleillä useammin kuin nyt pakkasten tultua. Googlen mukaan jokin ohjaukseen liittyvä sensori voisi olla syypää.
Tuossa juuri kesällä myytiin 200tkm ajettu 2008 corolla mihin meni 5v aikana ehkä max 2000€ yhteensä, ainoa ylimääräinen "vika" oli vesipumppu viime kevään huollossa, mutta kun tyyliin jarrupalat ja levyt pystyy itse vaihtamaan niin osat ei paljoa maksa ja kulut pysyy alhaalla.Tuohon on on useampia vaihtoehtoja,kannattaa käydä Kia/Hundai foorumilla lukemassa aihetta käsittelelevä ketju.Yli kymmenen vuotta vanhassa autossa saa olla tyytyväinen jos tonnilla selviää vuoden,monella merkillä menee useampi tonni helposti.
Kuulostaisi vähän pyörän laakerilta. Itsellä oli rikkinäisen laakerin kanssa samankaltaisia oireita. Koveneeko/vaimeneeko ääni mutkissa? Omassa autossa ääni kuulosti vähän samalta kuin rengasmelu normaalisti, mutta oli taajudeltaan matalampi.Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:
Aika pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen oikea etupyörä on alkanut välillä hieman värisemään ja samalla kuuluu "kohiseva"/"laahaava" ääni, vaikea kuvailla sanoin. Varsinaista kolinaa ei kuulu, eikä värinä ole tasoa "jotain hajoaa tällä sekunnilla", joten olen seuraillut tilannetta. Ääni kovenee vauhdin noustessa, muttei tunnu olevan yhteydessä moottorin kuormaan/kaasun määrään. Viimeaikoina ääni on ehkä hieman koventunut, joten jotain tuolle pitäisi tehdä, mutta mikähän tuossa voisi olla pielessä? Renkaan laakeri sanomassa sopimuksen irti?
Kiitos vinkistä, pitää kokeilla viikonloppuna. Tänään parkkihallissa vasemmalle kääntyessä (hieman reippaammalla vauhdilla) päästi oikealta edestä "ulisevan" äänen, ihan kuin metalli olisi hangannut metallia vasten. Pitää vielä kokeilla käsin heilutella tuota, mutta aika varmasti se vika tuossa laakerissa on (koputtaa puuta). Atoylta tulikin jo kysyttyä tarjous vaihdosta, 290€ per puoli Autojerryllä pistin kyselyitä, saa nähdä tuleeko parempia tarjouksia.Kuulostaisi vähän pyörän laakerilta. Itsellä oli rikkinäisen laakerin kanssa samankaltaisia oireita. Koveneeko/vaimeneeko ääni mutkissa? Omassa autossa ääni kuulosti vähän samalta kuin rengasmelu normaalisti, mutta oli taajudeltaan matalampi.
Yksi tapa tarkistaa laakerin kunto on nostaa auton kulma tunkilla ylös, ottaa kiinni renkaan kello 12:n ja 6:n (sekä kello 3:n ja 9:n) kohdalta ja yrittää heiluttaa rengasta edestakaisin. Siinä ei saisi tuntua välystä.
Pyyhkijänvarsien alapäästä kun otat mutterit irti, niin saat käännettyä pysähtymiskohdan kohdalleen. Toki jotain sieltä on todennäköisesti rikki kun on päässyt muuttumaan.Jatkoa pyyhinepisodiin. Tänään liikenteeseen lähtiessä pyyhkijät ensimmäisellä pyyhkäisyllä jumiutuivat melkein heti. Lähtivät kuitenkin liikkeelle uudella yrityksellä. Pyyhkijät toimivat sen jälkeen normaalisti, mitä nyt ilmeisesti mekanismi hyppäsi pari hammasta jumittumisen seurauksena ja nyt pyyhkijöiden "nollakohta" on sitten ehkä 1/3 liikkeestä. Eli sojottavat nyt keskellä tuulilasia, jes Ei ollut niin tyhmästi toteutettu, että sulake tai akku irroitettuna nollakohtaa olisi voinut manuaalisesti siirtää, vaan aina uudelleenkäynnistyksellä palautuivat keskelle tuulilasia. Purkaminen ei purkuohjeen mukaan näyttänyt kovin isolta urakalta (pyyhkijät, tiiviste ja muovilevy irti), mutta eipä tuollaista urakkaa pakkasella autokatoksessa viitsi alkaa tekemään, niin huolto varattu perjantaille. Josko siellä ei mitään olisi rikki.
Kiitos vinkistä, pitää kokeilla viikonloppuna. Tänään parkkihallissa vasemmalle kääntyessä (hieman reippaammalla vauhdilla) päästi oikealta edestä "ulisevan" äänen, ihan kuin metalli olisi hangannut metallia vasten. Pitää vielä kokeilla käsin heilutella tuota, mutta aika varmasti se vika tuossa laakerissa on (koputtaa puuta). Atoylta tulikin jo kysyttyä tarjous vaihdosta, 290€ per puoli Autojerryllä pistin kyselyitä, saa nähdä tuleeko parempia tarjouksia.
Pyyhkijöiden moottori on rikki. Ihan turha sen enempää ihmetellä, kuin vaihtaa vain moottori. Samalla kannattaa vipujen nivelet ja akselit voidella, koska huonosti liikkuvat pyyhkijät vievät uudenkin moottorin ennenaikaisesti hautaan.Jatkoa pyyhinepisodiin. Tänään liikenteeseen lähtiessä pyyhkijät ensimmäisellä pyyhkäisyllä jumiutuivat melkein heti. Lähtivät kuitenkin liikkeelle uudella yrityksellä. Pyyhkijät toimivat sen jälkeen normaalisti, mitä nyt ilmeisesti mekanismi hyppäsi pari hammasta jumittumisen seurauksena ja nyt pyyhkijöiden "nollakohta" on sitten ehkä 1/3 liikkeestä. Eli sojottavat nyt keskellä tuulilasia, jes Ei ollut niin tyhmästi toteutettu, että sulake tai akku irroitettuna nollakohtaa olisi voinut manuaalisesti siirtää, vaan aina uudelleenkäynnistyksellä palautuivat keskelle tuulilasia. Purkaminen ei purkuohjeen mukaan näyttänyt kovin isolta urakalta (pyyhkijät, tiiviste ja muovilevy irti), mutta eipä tuollaista urakkaa pakkasella autokatoksessa viitsi alkaa tekemään, niin huolto varattu perjantaille. Josko siellä ei mitään olisi rikki.
Toinen kikka on tunkata pyörä ilmaan ja pyörittää sitä käsin ja tunnustella etujousta. Rikkinäinen laakeri saattaa tuntua värinänä jousessa.Jatkoa pyyhinepisodiin. Tänään liikenteeseen lähtiessä pyyhkijät ensimmäisellä pyyhkäisyllä jumiutuivat melkein heti. Lähtivät kuitenkin liikkeelle uudella yrityksellä. Pyyhkijät toimivat sen jälkeen normaalisti, mitä nyt ilmeisesti mekanismi hyppäsi pari hammasta jumittumisen seurauksena ja nyt pyyhkijöiden "nollakohta" on sitten ehkä 1/3 liikkeestä. Eli sojottavat nyt keskellä tuulilasia, jes Ei ollut niin tyhmästi toteutettu, että sulake tai akku irroitettuna nollakohtaa olisi voinut manuaalisesti siirtää, vaan aina uudelleenkäynnistyksellä palautuivat keskelle tuulilasia. Purkaminen ei purkuohjeen mukaan näyttänyt kovin isolta urakalta (pyyhkijät, tiiviste ja muovilevy irti), mutta eipä tuollaista urakkaa pakkasella autokatoksessa viitsi alkaa tekemään, niin huolto varattu perjantaille. Josko siellä ei mitään olisi rikki.
Kiitos vinkistä, pitää kokeilla viikonloppuna. Tänään parkkihallissa vasemmalle kääntyessä (hieman reippaammalla vauhdilla) päästi oikealta edestä "ulisevan" äänen, ihan kuin metalli olisi hangannut metallia vasten. Pitää vielä kokeilla käsin heilutella tuota, mutta aika varmasti se vika tuossa laakerissa on (koputtaa puuta). Atoylta tulikin jo kysyttyä tarjous vaihdosta, 290€ per puoli Autojerryllä pistin kyselyitä, saa nähdä tuleeko parempia tarjouksia.
Ja toimii vielä paremmin kun tunkkaa molemmat puolet ilmaan ja vertailee miltä tuntuu. Rikkinäisen puolen erottaa yleensä selvästi ehjästä.Toinen kikka on tunkata pyörä ilmaan ja pyörittää sitä käsin ja tunnustella etujousta. Rikkinäinen laakeri saattaa tuntua värinänä jousessa.
No, on siinä ahtimessa ollut vian poikasta jo aiemmminkin, jos tosta porsi. Itellä poksu pari kesää sitten ahtoputket yhtämittaa, ennenkuin tuli laitettua kunnon klemmarit. Ja noiden lentäessä oli holsetissa 2bar ahtoja... Ei mitään vaikutusta ahtimeen, letkut takas ja vetoja.Subaruun leimalle puolet kaikista pyöränlaakereista.
Lisäksi jäi kytkimen vaihdon jälkeen ahtoputki löysälle ja sehän irtos täydessä vedossa. Leikkas akseli kiinni. Hyrrästä tuli kuristin.
Vastahan sitä parin kuukauden viikonloppujen verran hitsailtiin viime leimalle. Perkele.
Tuohan kuulostaa ihan normaalilta Scoobarun kanssa harrastamiselta, vaihda motti, vaihda kytkin, vaihda vaihdelaatikko, vaihda vetarit, paikkaa koppa, vaihda ahdin ja sitä rataa.Subaruun leimalle puolet kaikista pyöränlaakereista.
Lisäksi jäi kytkimen vaihdon jälkeen ahtoputki löysälle ja sehän irtos täydessä vedossa. Leikkas akseli kiinni. Hyrrästä tuli kuristin.
Vastahan sitä parin kuukauden viikonloppujen verran hitsailtiin viime leimalle. Perkele.
Kuulostaa kyllä myös harrastajalähtöiseltä ongelmalta.Naapuri hallissa on subarumiesten kimppatalli ja nytkin siinä lojuu pihalla yksi valkoinen 90-luvun lopun japanin Legacyn raato ilman mottia, kun sisuskalut antautuivat n. 850 hp lukemissa vajaan kolmen kilon ahdoilla.
On kuulemma "vasta" kahdeksas kone, joka on ko. kopassa ollut kiinni.
Toisen samassa tallissa majailevan harrastajan STi Impusta antautui kesällä vasta rakennettu voimamotti kolmannessa täyskaasu vedossa ja sekin on taas telakalla
Tulee mieleen legendaarinen Saab 9000 -kauppa jostain vuosien takaa. Pari viikkoa ostosta vehje softaukseen ja koeajolla tokalla polkasulla meni kansipahvi. Auto jäi sit sinne kansiremppaan ja auton arvo tuplaantu.Kuulostaa kyllä myös harrastajalähtöiseltä ongelmalta.
Ei oo itellä sibaruja ollut eli fanipoikakaan en ole, mutta kyllä se jotain tekijästä kertoo jos kolmannella polkasulla räjähdys käypi
Ei kait kukaan aja vanhalla turbo Scoobarulla, jos ei ole harrastaja tai metsämies?Kuulostaa kyllä myös harrastajalähtöiseltä ongelmalta.
Ei oo itellä sibaruja ollut eli fanipoikakaan en ole, mutta kyllä se jotain tekijästä kertoo jos kolmannella polkasulla räjähdys käypi
Tarkotinkin siis sitä, että saahan sitä laitteen ku laitteen rikki, jos sen ajaa paskaksi hakematta niitä säätöjä semivarovaisesti tai ottamalla hirmulukuja ulos selkeästi alimitotetuilla sisuksilla. Eli että sinänsä ei se ongelman alkulähde olisi sibarun luotettavuudessa vaan samalla meiningillä sais sen porssen tai bemarinkin leipomaan kolmannella rykäsylläEi kait kukaan aja vanhalla turbo Scoobarulla, jos ei ole harrastaja tai metsämies?
Positiiviset puolet rajautuvat voima potentiaaliin ja hyvään nelivetoon, niin ei sellaista kukaan puhtaaksi käyttöautoksi osta.
Mutta joo, noilla naapurihallin "pojilla" ( neljänkympin yli olevia ukkoja ) on jotain fetissejä repiä subarun kaksilitraisista turbo boxereista 700-1000 heppaa ulos ja sen jälkeen vaihdella seuraavaksi prakaavia osia.
Oli hyvin mahdollista, että säädöt eivät olleet vielä ihan kohdallaan tai sitten joku jäänyt kasauksessa huomaamatta, mutta romua siitä koneesta tuli.
Höh, 2JZ:lla nuo on daily driver lukemia.Mutta joo, noilla naapurihallin "pojilla" ( neljänkympin yli olevia ukkoja ) on jotain fetissejä repiä subarun kaksilitraisista turbo boxereista 700-1000 heppaa ulos ja sen jälkeen vaihdella seuraavaksi prakaavia osia.
Kyseisessä tapauksessa sisuskalut oli mitoitettu yli 1000 hp tehoille ja kartatkin oli ajettu jo kadulla melko hyvin kohdilleen, mutta dynoon asti ei oltu vielä ehditty.Tarkotinkin siis sitä, että saahan sitä laitteen ku laitteen rikki, jos sen ajaa paskaksi hakematta niitä säätöjä semivarovaisesti tai ottamalla hirmulukuja ulos selkeästi alimitotetuilla sisuksilla. Eli että sinänsä ei se ongelman alkulähde olisi sibarun luotettavuudessa vaan samalla meiningillä sais sen porssen tai bemarinkin leipomaan kolmannella rykäsyllä
Scoobaru ei ole Toyota.Höh, 2JZ:lla nuo on daily driver lukemia.