Kampikammion kattovalon kun laittaa päälle, niin näkyy.Sijaitsee männän palautinjousen alla
Kampikammion kattovalon kun laittaa päälle, niin näkyy.Sijaitsee männän palautinjousen alla
Mikä sen laakerin nimitys on mikä on kiertokangen ja kampiakselin välissä? Itte sanon sitä aina männän laakerina. En tosin itse niitä käynyt katsomassa, mut paikallinen liike vaan ilmoitti et mitä kaikkea sieltä oli mennyt ja heidän arvionsa syystä ja korjauksesta et vanhaa ei kannata edes yrittää korjata.Jahas, mitäs ne nämä on?
Kiertokangen laakeri, arvelinkin sun tuota tarkoittavan kyllä. Oliko noita siis hajonnut 3?Mikä sen laakerin nimitys on mikä on kiertokangen ja kampiakselin välissä? Itte sanon sitä aina männän laakerina. En tosin itse niitä käynyt katsomassa, mut paikallinen liike vaan ilmoitti et mitä kaikkea sieltä oli mennyt ja heidän arvionsa syystä ja korjauksesta et vanhaa ei kannata edes yrittää korjata.
Eikö tuo LSPI riko lähinnä mäntiä eikä niinkään laakereita?Mondeo -11, 1.6 ecoboosti 165tkm oli mittarissa kun laukes ilman mitään ohjelmamuutoksia. 3 männän laakerit oli menny, lämpövaurioita vähän muuallakin nähtävissä ja öljynseassa paljon metallisirua. Turbo selvis ehjänä. Vaihtomoottorin tilasin hollannista (3.5k € + asennus päälle), kolariautosta ja paperien mukaan läpikäyty (isohko firma siellä joka noita hommailee). Apulaitteet kiinne jne ja kovaa ajoa. Liikkeessä suosittelivat et pikkuturboihin vaihtaisi öljyt 10tkm tai tiuhempaa. LSPI:n ilmaantuminen tulee herkemmin kun öljyt on kuluneet, se oli todnäk ollut perussyy miksi laukesi. Kolleegalla kävi vastaava 1.0 ecoboostilla, mut takuun aikana ja kuullut rellujen ja insignian ainakin alkupään pikkuturboista vähän samaa ongelmaa.
3 männän alla olevat olivat rikkoutuneet, ehkä muitakin mut noin sanoivat.Kiertokangen laakeri, arvelinkin sun tuota tarkoittavan kyllä. Oliko noita siis hajonnut 3?
Noin itsekin ymmärtänyt, toki jos seos syttyy väärällä hetkellä nii tekeehän se iskun laakereihinkin. Harmittaa kyl, kun en tajunnut pyytää valokuvaa tms varmaan mäntäkin ottanut kipeää silloinEikö tuo LSPI riko lähinnä mäntiä eikä niinkään laakereita?
Riippuu autosta, mutta kyllä se on mahdollista, tai jopa yleisin syy jos A) palat on äskettäin vaihdettu, eli ei loppuun ajetut B) ääni kuuluu vaan jarruttaessa, eli ei johdu laahaamisesta. Jarruissa on liikkuvia osia sen verran paljon, että täysin varmaa syytä ei voi tuolla kuvauksella analysoida kovin tarkasti...Kuinka yleistä on, että jarrujen vinkuminen johtuu halvoista tarvikejarrupaloista, eikä jostain muusta?
Ei se ääni katso palojen hintaa vaan yhtälailla kalliimmatkin palat voi ääntää. Jos se ei lähde pois putsaamalla paikat ja voitelemalla oikeista kohdista niin sitten palojen vaihto voi auttaa edellyttäen, että levyt on hyvässä kunnossa.Kuinka yleistä on, että jarrujen vinkuminen johtuu halvoista tarvikejarrupaloista, eikä jostain muusta?
Palat on äsken vaihdettu ja ääni kuuluu vain jarruttaessa.Riippuu autosta, mutta kyllä se on mahdollista, tai jopa yleisin syy jos A) palat on äskettäin vaihdettu, eli ei loppuun ajetut B) ääni kuuluu vaan jarruttaessa, eli ei johdu laahaamisesta. Jarruissa on liikkuvia osia sen verran paljon, että täysin varmaa syytä ei voi tuolla kuvauksella analysoida kovin tarkasti...
Jarrujen voitelua kyllä voisi kokeilla, eipä sitä oikein muutakaan voi tehdä.Ei se ääni katso palojen hintaa vaan yhtälailla kalliimmatkin palat voi ääntää. Jos se ei lähde pois putsaamalla paikat ja voitelemalla oikeista kohdista niin sitten palojen vaihto voi auttaa edellyttäen, että levyt on hyvässä kunnossa.
Tietyissä tilanteissa on ihan normaalia, että ääntä voi kuulua esimerkiksi märissä olosuhteissa jos auto seisoo pysäköitynä niin ne levyt ruostuu erittäin nopeasti pinnasta ja ääntä voi muutaman jarrutuksen verran kuulua, että se ruoste poistuu pinnoilta.
Vinkumiset ei suoranaisesti ole edes mikään vika vaan, kun jarrupalojen sisältämästä asbestista luovuttiin aikoinaan niin vinkumiset lisääntyi heti, kun palojen materiaali muutettiin.
Iskunvaimennin voi vuotaa. Tarkista se. Niissä on öljyä sisällä.Jarrujen voitelua kyllä voisi kokeilla, eipä sitä oikein muutakaan voi tehdä.
Mikähän muuten on, kun takapään jarrulevyille vuotaa jotain öljyn kaltaista nestettä? Neste ei ole laakerista, eikä jarrusylintereistä, eikä se ole jarrunestettä.
Iskarit on kuivia molemmilla puolilla.Iskunvaimennin voi vuotaa. Tarkista se. Niissä on öljyä sisällä.
Mahdollisesti männän ja palan välissä jokin pieni roska tai ruostetta joka kantaa ja aiheuttaa vinkumista.Kuinka yleistä on, että jarrujen vinkuminen johtuu halvoista tarvikejarrupaloista, eikä jostain muusta?
En tiedä ovatko oikeilla paikoilla. Miten ne merkitään?Mahdollisesti männän ja palan välissä jokin pieni roska tai ruostetta joka kantaa ja aiheuttaa vinkumista.
Ja menihän palat oikeille puolille (oikea ja vasen). Nykypalat on monesti merkattu kummalle puolelle pala kuuluu vinkumiseneston takia.
Tuossa on brembon esimerkki.En tiedä ovatko oikeilla paikoilla. Miten ne merkitään?
Jotenkin arvasin tämän.. Kokeilepa kummalla tavalla löydät ensin oikean asian vaikkapa googlella etsimällä, liukulaakerilla vai kiertokangen laakerilla. Ja toi kuulalaakerihöpötys sitNimenomaan liukulaakeri on oikea nimitys (kun kystyttiin)
Laakeri yleisemmin mielletään kuulalaakeriksi jota sitten löytyy joka paikasta
Pitää tarkistaa. Veikkaanpa, että tästä se johtuu. Kiitos avusta.Tuossa on brembon esimerkki.
Directional Brake Pads - Brembo
Before fitting Brembo directional brake pads, check the assembly instructions.www.bremboparts.com
Nuolimerkinnät, R ja L merkinnät, puolikuun leikkaukset, viisteen koot. Muilla valmistajilla on vastaavia merkintöjä käytössä.
Hienosti vedettyJarruletkua vaan piti vaihtaa, mutta menikin sitten jarruputkia myöten uusiksi.
Niin osaatteko sanoa mistä voisi olla kyse? Voisiko olla niin, että takapään öljy vuotaa taka-akselin sisään ja sitä kautta jarrulevyille? Auto on vuoden -97 väyrysmersu (E230, W210).Jarrujen voitelua kyllä voisi kokeilla, eipä sitä oikein muutakaan voi tehdä.
Mikähän muuten on, kun takapään jarrulevyille vuotaa jotain öljyn kaltaista nestettä? Neste ei ole laakerista, eikä jarrusylintereistä, eikä se ole jarrunestettä.
Jos se ei ole jarrunestettä ja iskarit on kuivat, niin ei siihen juuri muita vaihtoehtoja ole. Selviää nopeasti ottamalla levy pois navalta ja kattomalla vuotaako stefa. Tietysti jos autoa on esimerkiksi kotelosuojattu, tai massattu pyöränkaarista lähiaikoina, niin voi tiputella myös ylhäältä valuu sieltä sitten rakenteita pitkin navalle & levylle.Niin osaatteko sanoa mistä voisi olla kyse? Voisiko olla niin, että takapään öljy vuotaa taka-akselin sisään ja sitä kautta jarrulevyille? Auto on vuoden -97 väyrysmersu (E230, W210).
Tai sit se on kuitenkin jarrunestettä….Jos se ei ole jarrunestettä ja iskarit on kuivat, niin ei siihen juuri muita vaihtoehtoja ole. Selviää nopeasti ottamalla levy pois navalta ja kattomalla vuotaako stefa. Tietysti jos autoa on esimerkiksi kotelosuojattu, tai massattu pyöränkaarista lähiaikoina, niin voi tiputella myös ylhäältä valuu sieltä sitten rakenteita pitkin navalle & levylle.
Tein merkin jarrunestesäiliöön, eikä neste ole vähentynyt.Tai sit se on kuitenkin jarrunestettä….
Löytkö tähän ratkaisuaAutona w168 A mersu vuosimallia 2002 pensa.
Ongelma ei meinaa lähteä kuumalla käyntiin käynnistyy ja sammuu 5kertaa joutuu startata, toinen vika tänään lämpimällä varsinki sammu kun tulit valoihin ja vauhti hiljeni. Eikä meinannu startata.
Edelleenkin otat vikakoodit ulos star diagnostiikka ohjelmalla. Muuten ei Mersuun pääse käsiksi, ei edes motomaatin laitteilla.Löytkö tähän ratkaisua
Ei minulla tuota ongelmaa ole, yritin tiedustella käyttäjältä Kimmoko onko ratkaisua löytynyt. Ihan vain mielenkiinnosta koska on ollut vastaavia ongelmia eri merkkisessä pirssissäEdelleenkin otat vikakoodit ulos star diagnostiikka ohjelmalla. Muuten ei Mersuun pääse käsiksi, ei edes motomaatin laitteilla.
Useissa merkeissä tuomoisen vian aiheuttaa kampiakselin asentotunnistin.Ei minulla tuota ongelmaa ole, yritin tiedustella käyttäjältä Kimmoko onko ratkaisua löytynyt. Ihan vain mielenkiinnosta koska on ollut vastaavia ongelmia eri merkkisessä pirssissä
Kyllä niitä on olemassa 2 eri kokoa olevia, mutta käytännössä kaikissa nykyautoissa on se isompi koko käytössä navoissa https://www.autokave.fi/akun-napa-adapterisrj-pikkunapa-isonapa/p/10-261375/ kannattaa tarkistaa minkä kokoiset ne akun navat nyt akussa ovat ja tarvittaessa laittaa nuo adapterit. Jos akussa on pienet navat niin niissä yleensä tulee mukana nuo muutosadapterit. Miten tiukasti se kenkä istuu napaan, kun se kiristys on löysätty? Pitäisi olla jo silloin aika tiukka istuvuus. Toki ne kengätkin voi olla vialliset.Kia Ceedin (vm. 2010) akkukengät "löystyvät" jatkuvasti. Lainausmerkeissä, koska ne on kiristetty kengässä lukevaan momenttiin ja viimeisimpänä kokeilin lisätä tipan kierrelukitetta, mutta ei sekään auttanut kuin hetken. Ensioire on, että ajonvakautuksen merkkivalo alkaa menemään päälle (ja pysyy päällä) satunnaisesti. Jos asialle ei tee mitään, niin jossain vaiheessa auto pahimmillaan jättää starttaamatta kokonaan. Kaikki nämä viat ovat aina korjaantunut sillä, että löysyttää akkukenkää, painaa sen alas asti ja kiristää uudestaan, sen jälkeen toimii taas jonkun aikaa. Onko akun napojen halkaisijassa muka eroja merkkien välillä, vai onko itse akkukengissä jotain vikaa? Googlella löysin jonkinlaisia shimmejä akkukengän ja navan väliin laitettavaksi, mutten löytänyt noita suomen kaupoista mistään ja tuntuisi jotenkin hassulta, että tuollaisia tarvisi. Vai mitä tuohon kannattaisi kokeilla?
Monta vaihtoehtoa:Kia Ceedin (vm. 2010) akkukengät "löystyvät" jatkuvasti. Lainausmerkeissä, koska ne on kiristetty kengässä lukevaan momenttiin ja viimeisimpänä kokeilin lisätä tipan kierrelukitetta, mutta ei sekään auttanut kuin hetken. Ensioire on, että ajonvakautuksen merkkivalo alkaa menemään päälle (ja pysyy päällä) satunnaisesti. Jos asialle ei tee mitään, niin jossain vaiheessa auto pahimmillaan jättää starttaamatta kokonaan. Kaikki nämä viat ovat aina korjaantunut sillä, että löysyttää akkukenkää, painaa sen alas asti ja kiristää uudestaan, sen jälkeen toimii taas jonkun aikaa. Onko akun napojen halkaisijassa muka eroja merkkien välillä, vai onko itse akkukengissä jotain vikaa? Googlella löysin jonkinlaisia shimmejä akkukengän ja navan väliin laitettavaksi, mutten löytänyt noita suomen kaupoista mistään ja tuntuisi jotenkin hassulta, että tuollaisia tarvisi. Vai mitä tuohon kannattaisi kokeilla?
Kaasuläpän anturista tai polkimen anturista se vika lienee, en sulkisi kumpaakaan pois näillä tiedoilla. Nuo pystyy usein testaamaan perus yleismittarilla, en tosi tiedä kiiasta että minkälainen anturi siinä on.2007 3.3 Bensa Kia Sorento nuukahti mökiltä tullessa, kun poika yllytti ajamaan "täysiä". Polkaisin kiihdytysessä polkimen lattiaan, muta repivän kiihtyvyyden sijaan meno hyytyikin täysin. Täysi- tai melkein täysikaasun käyttö saa päälle limp moden, jolla auto liikkuu 40km/h tasamaalla. Sain vian uusittua useamman kerran isommalla kaasulla. Toimii hienosti normaalissa ajossa, mutta ison kaasun käyttö saaa tuon aikaan. Toimii taas vikakoodien nollauksen jälkeen. Tämmöiset koodit antaa:
P2106
Throttle Actuator Control System Forced Limited Power
P1295
Electronic Throttle Control System Malfunction Power Management
P2135
Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A / B Voltage Correlation
Järkeilin itse että, koska kaasupolkimesta ei tule vikakoodeja tyhjäkäynnillä tai moottori sammuksissa sytytysvirta päällä, vaikka kuinka polkisi, olisi kaasupolkimen anturi kunnossa. Sen sijaan kaasuläpän runsaampi aukeaminen sytyttää moottorivalon. Meneekö metsään, jos vaihdan kaasuläpän asentoanturin tai koko kaasuläppäkotelon?
Meinaatko, että ECU jättäisi huomioimatta kaasupolkimelta tulevat höpö-höpö-signaalit, kun auto käy tyhjäkäyntiä tai on pelkkä sytysvirta päällä? Itse uskon, että tuossakin tilanteessa menisi limp modeen, jos olisi polkimen anturissa vika. Toisaalta harvoin usko riittää.Kaasuläpän anturista tai polkimen anturista se vika lienee, en sulkisi kumpaakaan pois näillä tiedoilla.
2007 3.3 Bensa Kia Sorento nuukahti mökiltä tullessa, kun poika yllytti ajamaan "täysiä". Polkaisin kiihdytysessä polkimen lattiaan, muta repivän kiihtyvyyden sijaan meno hyytyikin täysin. Täysi- tai melkein täysikaasun käyttö saa päälle limp moden, jolla auto liikkuu 40km/h tasamaalla. Sain vian uusittua useamman kerran isommalla kaasulla. Toimii hienosti normaalissa ajossa, mutta ison kaasun käyttö saaa tuon aikaan. Toimii taas vikakoodien nollauksen jälkeen. Tämmöiset koodit antaa:
P2106
Throttle Actuator Control System Forced Limited Power
P1295
Electronic Throttle Control System Malfunction Power Management
P2135
Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A / B Voltage Correlation
Järkeilin itse että, koska kaasupolkimesta ei tule vikakoodeja tyhjäkäynnillä tai moottori sammuksissa sytytysvirta päällä, vaikka kuinka polkisi, olisi kaasupolkimen anturi kunnossa. Sen sijaan kaasuläpän runsaampi aukeaminen sytyttää moottorivalon. Meneekö metsään, jos vaihdan kaasuläpän asentoanturin tai koko kaasuläppäkotelon?
Jos nousevan anturin signaali putoaa nollaan vasta kun kaasu on painettu pohjaan niin tyhjäkäynnillä/pintakaasullahan poljin toimii ecun mielestä aivan oikein.Meinaatko, että ECU jättäisi huomioimatta kaasupolkimelta tulevat höpö-höpö-signaalit, kun auto käy tyhjäkäyntiä tai on pelkkä sytysvirta päällä? Itse uskon, että tuossakin tilanteessa menisi limp modeen, jos olisi polkimen anturissa vika. Toisaalta harvoin usko riittää.
Noniin...tarvikekatti (vaikka sanoin, että orkkisosa koska vakuutus maksaa) ja happianturi vaihdettu. Ja eivät saa autoa käyntiin ollenkaan Vittu tää menee niin putkeen ettei tosikaan. Ei mitään vikakoodeja. Ehkä ne pasko hybridiakun, kun ajoivat sillä auton halliin, vaikka ei ollut kattia kiinni, joten akku ei saanut latausta, kun moottori ei käynnisty ilman kattia ollenkaan.Jännittää soitella huomenna taas huoltoon, kun viime tiistaina piti saada osaa ja sovitella paikalleen ja tarkistaa alatukivarren puslan kunto samalla. Mitään ei ole kuulunut. Palvelun ammattilaiset polttaneet yli kolme viikkoa muutaman tunnin hommiin.
Kuulostaa keksityltä että moottori ei käynnistyisi ilman katalysaattoria. Eihän koko katalysaattori-lambda säätöpiiri ole edes käytössä ennen kuin paikat lämpenee riittävästi moottorin käynnistyttyä.Noniin...tarvikekatti (vaikka sanoin, että orkkisosa koska vakuutus maksaa) ja happianturi vaihdettu. Ja eivät saa autoa käyntiin ollenkaan Vittu tää menee niin putkeen ettei tosikaan. Ei mitään vikakoodeja. Ehkä ne pasko hybridiakun, kun ajoivat sillä auton halliin, vaikka ei ollut kattia kiinni, joten akku ei saanut latausta, kun moottori ei käynnisty ilman kattia ollenkaan.
En tajua miten tää on mahdollista.
Ei Priukset tosiaan näytä käynnistyvän ilman noita. Kaks kattia pöllitty ja kummallakaan kerralla kone ei startannut ollenkaan. Sähköt tuli ja sähköllä toki kulkee sen muutaman kilsan, mutta nyt on hybridiakkukin kuiva.Kuulostaa keksityltä että moottori ei käynnistyisi ilman katalysaattoria. Eihän koko katalysaattori-lambda säätöpiiri ole edes käytössä ennen kuin paikat lämpenee riittävästi moottorin käynnistyttyä.
Minkä ikäinen prius? En kyl keksi miten katalysaattorin puuttumisen voisi tunnistaa. Olisikohan varas sahannut samalla rikki jotain johtosarjasta kumminkin.Ei Priukset tosiaan näytä käynnistyvän ilman noita. Kaks kattia pöllitty ja kummallakaan kerralla kone ei startannut ollenkaan. Sähköt tuli ja sähköllä toki kulkee sen muutaman kilsan, mutta nyt on hybridiakkukin kuiva.
2008 ja kaipa toikin mahdollista on, mutta kahdesti ja huolto ei olisi veloittanut johtosarjasta mitään tms? Epätodennäköistä. En tosin tunne ton käynnistymisrutiineja sen tarkemmin.Minkä ikäinen prius? En kyl keksi miten katalysaattorin puuttumisen voisi tunnistaa. Olisikohan varas sahannut samalla rikki jotain johtosarjasta kumminkin.
2008 ja kaipa toikin mahdollista on, mutta kahdesti ja huolto ei olisi veloittanut johtosarjasta mitään tms? Epätodennäköistä. En tosin tunne ton käynnistymisrutiineja sen tarkemmin.
Olin hieman epäselvä. Painoin siis auton käydessä tyhjäkäyntiä vaihde vapaalla kaasun lattiaan asti. Ajattelin, että tuossa tapauksessa ECU tunnistaisi viallisen polkimen anturin, vaikka auto ei liikkuisi. Kaasuläppä ei tuossa tilanteessa paljon aukea, koska rajoitin löytyy jo pienelläkin aukeamisella ilman kuormitusta. Vaihde päällä taas runsaampi kaasun käyttö saa joka kerta päälle limp moden, koska silloin kaasuläppä aukeaa enemmän. Tuon perusteella päättelin, että vika olisi läpän anturissa. Lisää vahvistusta imin netin hakutuloksista, koska Sorentoissa läpän anturi on näköjään yleinen korjauskohde ja polkimen anturi taas harvinainen.Jos nousevan anturin signaali putoaa nollaan vasta kun kaasu on painettu pohjaan niin tyhjäkäynnillä/pintakaasullahan poljin toimii ecun mielestä aivan oikein.
Ja kun moottori ei käy niin ecu ei välttämättä valvo antureita vikakoodeiksi asti.
Ainut mikä tulee mieleen niin jos lambda anturin johto on katkottu puukkosahalla niin siellä voi olla johtimet oikosulussa toisiinsa ja joku muiden moottorin anturien tai toimilaitteiden kanssa jaettu jännitelinja kyykyssä tai sulake palanut ja käynnistymättömyys aiheutuu siitä. Tämä ihan mutulla perehtymättä priuksen kytkentäkaavioon.Hämärämpi homma kyllä. Ehkä piuhat on ollu oikarissa tms.
Joo, totta. Noilla oireilla vika voi olla myös moottoritilan johtosarjassa eikä missään anturissa. Kiihdyttäessä moottori liikkuu voimakkaasti kannattimien sallimissa rajoissa ja se heiluttelee johtoja.Olin hieman epäselvä. Painoin siis auton käydessä tyhjäkäyntiä vaihde vapaalla kaasun lattiaan asti. Ajattelin, että tuossa tapauksessa ECU tunnistaisi viallisen polkimen anturin, vaikka auto ei liikkuisi. Kaasuläppä ei tuossa tilanteessa paljon aukea, koska rajoitin löytyy jo pienelläkin aukeamisella ilman kuormitusta. Vaihde päällä taas runsaampi kaasun käyttö saa joka kerta päälle limp moden, koska silloin kaasuläppä aukeaa enemmän. Tuon perusteella päättelin, että vika olisi läpän anturissa. Lisää vahvistusta imin netin hakutuloksista, koska Sorentoissa läpän anturi on näköjään yleinen korjauskohde ja polkimen anturi taas harvinainen.
Sulakkeet oli kuulemma katsottu läpi.Ainut mikä tulee mieleen niin jos lambda anturin johto on katkottu puukkosahalla niin siellä voi olla johtimet oikosulussa toisiinsa ja joku muiden moottorin anturien tai toimilaitteiden kanssa jaettu jännitelinja kyykyssä tai sulake palanut ja käynnistymättömyys aiheutuu siitä. Tämä ihan mutulla perehtymättä priuksen kytkentäkaavioon.
Tutkiskelin asiaa. Pultti ja mutteri vaikuttaisivat olevan kunnossa. Noissa akkukengissä on semmoinen idioottimainen ominaisuus, että mutteria ei saa ruuvattua irti, kun pultin pään kierre on myltätty. Sama homma molemmissa akkukengissä ja tarkoituksella tehty, kun pultin päässä näkyy selkeä leikkaus/ura.Monta vaihtoehtoa:
-Akku voi olla väärän kokoisilla navoilla. Joissain akuissa voi myös olla valmiiksi supistava irtoholkki siinä päällä ja jos se irtoaa/katoaa, niin väljähän se on.
-Akkukenkä vääntynyt muodottomaksi, esim liian kovan kiristämisen takia. Monet kengät on nykyään onnettomia ohuita peltiriekaleita.
-Mutterista mennyt kierteet.
-Pultista mennyt kierteet.
Jos ei akkukenkää vaihda kokonaan uuteen ja se vanha näyttää vielä olevan jotenkin muodossaan, väliin muutama kierros lyijynauhaa/peltiä/tms ja kiristys (äläkä tuijota liikaa momenttiavainta).
Uusi pultti ja mutteri siihen jos se epäilyttää, tai jos ei kierteet riitä enää pultissa, sitten vaikka muutama prikka väliin.