Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Pidemmän aikaa jo tuntunut, että autosta on jarruvoima ja jarrutuntuma kadoksissa. Jopa rapatiellä voi olla kovan työn takana saada jarrut lukkoon eli ruksuttamaan abs. Kuivalla asfaltilla mahdotonta. Katsastusmies sanoo että jarrut on hyvät.

Jarrut ilmasin ja nesteet vaihdoin, ei vaikutusta.

Jarrupoljin ei tunnu tyhjältä, toki siinä alussa on pari senttiä löysää. Kyllä auto jarruttaa ja pysähtyy, mutta ainakin tuntuma puuttuu ja ehkä pysähtyminen ei niin nopeaa.

Astra H
Äkkiseltään sanoisin, että sinulla on ilmaa jossain päin systeemiä, ilmasitko ABS-yksikön testerin kanssa?

Parissa autossa on ollut jarrutuntuma olematon, vaikka kuinka on ilmannut, mutta sitten kun on ajanut testerillä ABS purkin ilmauksen, niin johan on alkanut toimimaan.
Tosin ilmakuplan saamiseksi ABS purkkiin pitää päästää vähintään yksi jarrulinja tyhjäksi.

Toinen vika voi olla kiukutteleva pääsylinteri tai tehostin, vanhassa Hiacessa oli kerran pääsylinteri hapantunut sen verran, että toimi hienosti kun painoi jarrua vähän, mutta sitten kun survaisi jarrun pohjaan, niin paineet hävisivät lähes täysin.

Tai sitten palat ovat lasittuneet tai eivät ota kiinni koko pinnaltaan.

Onko sun palat jotain mätänetin ö-luokkaa? Kerran onnistuin ostamaan sellaiset palat, jotka oli oikeasti vaihtaa pois, kun olivat niin karseat. Just tuntuma jne.
Mätänet möi aikoinaan "laadukkaita" Icer jarrupaloja, jotka piti yleensä vaihtaa pois jo parin sadan kilometrin ajon jälkeen, kun kulutuspinta mureni kovemmassa jarrutuksessa tai lensi pois kokonaisena palana. :rofl2:
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
767
Jos katsastuksessa jarruarvot olivat hyväksi todettu, ja eikä jarrujen toiminnasta tullut palautetta, niin vaikuttaa oudolta. Kyllä inssin pitäisi kokemuksella huomata ilma putkissa tai että tuntuma ei ole normaali. Vai oliko katsastus joskus vuosi sitten ja ongelma syntynyt lähiaikana.
Vanhemmissa perusautoissa jarruteho on aika vaatimaton, ja riippuu paljon mikä on jarrutehon vertailukohta, joku urheiluauto tms. Kuivalla asfaltilla sitä jarrua saa tosissaan survoa, että abs aktivoituu, ettei tee mieli kokeillakaan.

Onko jarrutehostimen alipaineletku tarkastettu?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.
Tuollainenko? M6x16 Disc Brake Countersunk Bolt Škoda N10648301

Näyttää ihan tavalliselta M6x16 uppokantaruuvilta, saa mistä tahansa pulttiliikkestä. Sekatavarakaupoissa yleensä pienissä pakkauksissa KUUSIOKOLORUUVI M6X16 10.9 25KPL UPPO DIN7991
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
132
Tarkoitus oli irrottaa Skoda Roomsterin takajarrurumpu. Rummun pikku kiinnitysruuvi kuitenkin meni pilalle,ja jouduin poraamaan sen irti.
En ole löytänyt verkkokaupoista tms liikkeistä takajarrurummun ruuvia. Se olisi syytä olla, on vmäinen kiinnittää rengas kun rumpu pyörii, eikä tahdo löytää kierteitä helposti.
Etujarrulevyn ruuvia löytyy kyllä kaupoista, mutta olisiko niin hyvä säkä, että ne etujarrulevyn ruuvit kävisi myös taakse rumpuun? Osaako joku äkkiseltään sanoa, saan toki asian selville irrottamalla renkaan ja mikrometrillä mittaamalla ehjän takajarrurummun ruuvin.
Sama ruuvi se on edessä ja takana, kun valmistajan varaosakuvastosta katsoin. Sitä samaa ruuvia on käytetty monen eri automerkin malleissa.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Kävin jo hakee marmorilta. Maksoi 1,90e 2kpl yhteensä.
Se saattoi olla hyvä ratkaisu. Kuvassa kyseinen ruuvi näyttää erikoiselta, joka on luonnollista VAG paskineelle. Kanta näyttää tavallista pienemmältä, eli perus IKH:ltakin löytyvä DIN 7991 saattaa jäädä koholle levyn pinnasta. Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8. Eikä kyseistä ruuvia edes tarvittaisi, jos vanteet kiinnittyisivät muttereilla ruuvien sijaan ja pyörän vaihtokin olisi samalla mukavampaa. Kaikista ratkaisuista on mahdollista valita huonompi erikoiskonsernissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Se saattoi olla hyvä ratkaisu. Kuvassa kyseinen ruuvi näyttää erikoiselta, joka on luonnollista VAG paskineelle. Kanta näyttää tavallista pienemmältä, eli perus IKH:ltakin löytyvä DIN 7991 saattaa jäädä koholle levyn pinnasta. Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8. Eikä kyseistä ruuvia edes tarvittaisi, jos vanteet kiinnittyisivät muttereilla ruuvien sijaan ja pyörän vaihtokin olisi samalla mukavampaa. Kaikista ratkaisuista on mahdollista valita huonompi erikoiskonsernissa.
Tän takia siellä vararengastarvikkeissa on se muovitappi joka pyöritetään napaan ennen renkaan asettamista. On ihan paras keksintö autoihin joiden vanteet on painavia ja kiinnitys on pulteilla.

1652116746041.png
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Työksi ja harrastukseksi tulee näitä rassailtua. Pinnapulttien kanssa enemmän ongelmia kohdannut huonojen kierteiden (Kia, Hyundai) kanssa kun pulttien.

Ja kyllä itsellä jää tapit ym. laittamatta. Yksi pultti reikään, hylsy paikalleen ja joko hylsystä tai puolasta nostamalla ja samalla peukalolla auttaen pultti reikään ja vanne on paikallaan. Tätä olen yrittänyt opettaa muutamalle einiin autoihmiselle ja tuntuu olevan yllättävän hankalaa. Ensin nostetaan vanne napaan ja sitten pyöritellään ja yritetään löytää oikea kohta josta pultti menee paikalleen..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 153
Vein joku aika sitten kakkoskoppaisen Ceedin (2016) Motonet huollon öljynvaihtoon. Sanoin samalla, että etupää kolisee töyssyissä.

Sanoivat huollossa oikean etukoiranluun olevan väljä ja kertoivat, että autosta kuuluu joku rallattava ääni ja epäilivät laturin vapaapyörää.

Seuraavalla kerralla vein auton vapaapyörän ja koiranluiden vaihtoon. Kuulemma etupää kolisi molemmin puolin ja sanoivat, että vika onkin jossain helassa (eivät siis vaihtaneet koiranluita). Vapaapyörä oli viallinen, mutta ääni ei hävinnyt. Epäilivät syyksi vaihdelaatikkoa (DCT automaatti Diesel kyseessä). Ääni kuului vain tyhjäkäynnillä ja hävisi, kun otti kierroksia. Itse en ole ääneen kiinnittänyt huomiota ja se voi olla kuulunut vuodenkin verran. Uusi vianselvitys kestää max 8h.

Minulla on ollut vähän epäileväinen kuva motonet huollon ammattitaidosta. Auto kolisi reilu vuosi sitten ja sanoin äänen kuuluvan vasemmalta edestä. Motonet huolto sanoi, että vasen takakoiranluu on väljä. Vaihdoin taakse molemmat ja kolina jatkui. Sitten motonet huolto teki koeajon ja totesi, että kolina on selvä. Antoivat syyksi, että joku hela ottaa kiinni apurunkoon. Vaihtoivat sen (n. 200€). Kolina jatkui ja ajoin auton katsastukseen. Katsastusmies sanoo, että syy on vasemmassa etukoiranluussa ja se olisi kyllä pitänyt helposti huomata huollossa. Motonet huolto vaihtoi Koiranluut eteen veloituksetta, kun kerroin asiasta.

Kannattaakohan tuosta äänestä huolestua vai pitäisikö auto viedä suoraan Delta autoon tutkittavaksi? Autolla on ajettu 280tkm ja kaksoismassavauhtipyörä on huollettu ennen, kuin ostin auton (n. 227tkm kohdalla).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
767
Yleensä senkkikantaiset ruuvit ovat vähintään 10.9 lujuusluokaltaan. Siihenkin VAG on keksinyt huononnuksen lujuusluokan ollessa vain 8.8.
Ei 8.8 ruuvi ole automaattisesti huonompi, kuin 10.9. Jälkimmäiseen on vaikeampi tehdä pintakäsittely, ettei se heikennä lujuusluokkaa (vetyhauraus). Usein 10.9 ruuvit ovat vain mustattu, ja se ei juuri kestä korroosiota.
Tuossa tietoisku: https://www.boltscience.com/pages/t...is-not-necessarily-the-case-for-fasteners.pdf

Muok.
Kyllä jopa 12.9 ruuveja löytyy sinkattuna. Silloin pitää vain hyväksyä, että ongelmia voi tulla kestävyydessä, kun puhutaan halvoista kiloruuveista. Kunnollinen lämpökäsittely lisää valmistusaikaa useilla tunneilla-vuorokaudella, niin siitä on helppo säästää. Kuluttajat harvoin yksittäisistä markettiruuveista reklamoi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Ainakin Wurthilla ja paikallisessa kiinnitystarvikemyymälässä on 10.9 senkkikanta kuusiokoloruuveja sähkösinkittyinä.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Citroen Xsara VTS vm.2004 ja katsuri väänsi oikeein vääntämällä metrisellä sorkkaraudalla oikealt takaa, "väljää taka-akselistossa" eli näiden tyyppivika. Hehe, tiesi aika tarkalleen mitä oli hakemassa.

Kysymys: Uusi peruskorjattu akseli noin 490e +rahti + työt ... 500e. Noita ei taida pystyä uudelleen laakeroimaan (katselin laakerivaraosasarjoja) mitenkään järkevästi? Klappia vain OT, VT ei mitään vaikka yritystä ei puuttunut.

Kyseessä on aivan vara-autoksi jäänyt entinen käyttisromu, jolla ei ole enää edes käyttöarvoa. On vain niin siisti ja fiksu laite ettei huvittaisi lykätä Romu-Keinäselle.

:speechless:
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
No sehän riippuu miten määritellään järkevä. Melko paljon hommaa siinä varmaankin on, joten tuskin kannattaa kellekkään muulle viedä tehtäväksi ainakaan. Toki jos itse kykenee eikä laske omalle harrastelulle hintaa niin mikä jottei.

Toki ei sitä romu-ukolle ole pakko työntää, laittaa satasia hintaa niin joku toiveikas sen käy hakemassa
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Toi citikan taka-akselin vaihto on aika helppo homma. Pahin rasti voi olla saada jarruputken juntturit irti, mutta jos on välineet tehä jarruputkia niin ei mitään ongelmaa. Tai ostaa valmiit pätkät.

Ja sit jos auto myöhemmin menee paaliin, niin taka-akselin voi myydä käytettynä ehjänä pois. Saa jotain hiluja takaisin. Olen ite 3kpl myyny noita ehjiä käytettyjä. Kai noita VTS:iä, VTR:iä ja muita on harraste-autoina että taka-akseleita edelleen jotkut tarviivat. Ja se käy vissiin Peugeotteihinkin.

Mulla oli käyttöautona semmonen VTR mihin katsastuksessa tuli papereihin "takajousitus jäykkätoiminen"

En tiedä miten se muka oli jäykkätoiminen, hyvinhän se jousti. Vein kuukauden päästä eri katsastuskonttorille, varauduin jo sepittämään että juu on herkistelty nytten. No meni ihan tosta vaan ja kehujen kanssa läpi :D
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Ei sitä romuksi kannata antaa jos muuten on fiksu, saa siitä vielä euroja kun myy sellaiselle kenellä on tarve varaosa-autotolle tai mielenkiintoa vaihtaa se akseli.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Ei sitä romuksi kannata antaa jos muuten on fiksu, saa siitä vielä euroja kun myy sellaiselle kenellä on tarve varaosa-autotolle tai mielenkiintoa vaihtaa se akseli.
Jep, jollakin voi olla muuten huonompikuntonen Xsara, mistä vaihtaisi tuohon sitten ehjän akselin. Kannattaa pistää nettiautoon tai toriin myyntiin, ei paaliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Jep, jollakin voi olla muuten huonompikuntonen Xsara, mistä vaihtaisi tuohon sitten ehjän akselin. Kannattaa pistää nettiautoon tai toriin myyntiin, ei paaliin.
Nyt taitaa saada viallisistakin autoista jonkunlaisen summan, niin laittaisin kanssa myyntiin. Autollahan saa ajaa vielä 2kk, jos ei ole ajokieltoa tullut. Eli itse vaan ajelisin tuon 2kk katsastusajan loppuun ja sitten myyntiin.

Itse voisin yrittää myös toista katsastusasemaa 2kk päästä, mutta taitaisi mennä 50€ katsasusmaksu aivan hukkaan? Varmaan joku toinenkin sen välyksen sieltä kyllä löytää.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Nyt taitaa saada viallisistakin autoista jonkunlaisen summan, niin laittaisin kanssa myyntiin. Autollahan saa ajaa vielä 2kk, jos ei ole ajokieltoa tullut. Eli itse vaan ajelisin tuon 2kk katsastusajan loppuun ja sitten myyntiin.

Itse voisin yrittää myös toista katsastusasemaa 2kk päästä, mutta taitaisi mennä 50€ katsasusmaksu aivan hukkaan? Varmaan joku toinenkin sen välyksen sieltä kyllä löytää.
Eli tämä ei ole urbaania legendaa? Sillä tossa lukee "katsastettava 9.6 mennessä".
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Nyt taitaa saada viallisistakin autoista jonkunlaisen summan, niin laittaisin kanssa myyntiin. Autollahan saa ajaa vielä 2kk, jos ei ole ajokieltoa tullut. Eli itse vaan ajelisin tuon 2kk katsastusajan loppuun ja sitten myyntiin.

Itse voisin yrittää myös toista katsastusasemaa 2kk päästä, mutta taitaisi mennä 50€ katsasusmaksu aivan hukkaan? Varmaan joku toinenkin sen välyksen sieltä kyllä löytää.
Niin, siis saa jos leima ei ollut ummessa kun mentiin katsastamaan. Vanhalla leimalla olevaa autoa käyttämällä näytillä ei saa hylkylapulla lisäajoaikaa. Tai ainakaan ennen ei ole saanut
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
529
Miten ihmeessä nuo lambda-anturin liittimet oikein kiinnitetään noihin metalli ständeihin? Olen yrittänyt saada omaa katin jälkeistä lambdan liitintä irroitettua mutta ei millään lähde.

kuva-min.png
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
584
Miten ihmeessä nuo lambda-anturin liittimet oikein kiinnitetään noihin metalli ständeihin? Olen yrittänyt saada omaa katin jälkeistä lambdan liitintä irroitettua mutta ei millään lähde.
Voi olla sen verran ruosteesta turvonnu metalliläpyskä ettei mene suosiolla. Siinä liittimen kyljessä pitäs olla hahlo joka liukuu siihen metalliklipsiin. Nippuside ajaa saman asian jos ei rupea menemään...
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
529
Voi olla sen verran ruosteesta turvonnu metalliläpyskä ettei mene suosiolla. Siinä liittimen kyljessä pitäs olla hahlo joka liukuu siihen metalliklipsiin. Nippuside ajaa saman asian jos ei rupea menemään...
Jaa en osaa sanoa mitä tuon kanssa pitäisi tehdä... Voisikohan koittaa vähän uittaa WD40:ssä. Onko tuossa jokin nappula mistä pitää painaa että se lähtee vai onko vaan "use the force"? Periaatteessa ei tarttivs ehjänä edes saada ulos kun moottori antaa sitä p0141 koodia eli lambdalämmitin paskana tuossa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 166
2000 vuoden 320i E46 coupe. Taka-akselilta ne pienet vakaajan yhdystangot poikki. Mitäs muuta kannattaa samalla vaihtaa kun niitä pajottaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 153
Vein joku aika sitten kakkoskoppaisen Ceedin (2016) Motonet huollon öljynvaihtoon. Sanoin samalla, että etupää kolisee töyssyissä.

Sanoivat huollossa oikean etukoiranluun olevan väljä ja kertoivat, että autosta kuuluu joku rallattava ääni ja epäilivät laturin vapaapyörää.

Seuraavalla kerralla vein auton vapaapyörän ja koiranluiden vaihtoon. Kuulemma etupää kolisi molemmin puolin ja sanoivat, että vika onkin jossain helassa (eivät siis vaihtaneet koiranluita). Vapaapyörä oli viallinen, mutta ääni ei hävinnyt. Epäilivät syyksi vaihdelaatikkoa (DCT automaatti Diesel kyseessä). Ääni kuului vain tyhjäkäynnillä ja hävisi, kun otti kierroksia. Itse en ole ääneen kiinnittänyt huomiota ja se voi olla kuulunut vuodenkin verran. Uusi vianselvitys kestää max 8h.

Minulla on ollut vähän epäileväinen kuva motonet huollon ammattitaidosta. Auto kolisi reilu vuosi sitten ja sanoin äänen kuuluvan vasemmalta edestä. Motonet huolto sanoi, että vasen takakoiranluu on väljä. Vaihdoin taakse molemmat ja kolina jatkui. Sitten motonet huolto teki koeajon ja totesi, että kolina on selvä. Antoivat syyksi, että joku hela ottaa kiinni apurunkoon. Vaihtoivat sen (n. 200€). Kolina jatkui ja ajoin auton katsastukseen. Katsastusmies sanoo, että syy on vasemmassa etukoiranluussa ja se olisi kyllä pitänyt helposti huomata huollossa. Motonet huolto vaihtoi Koiranluut eteen veloituksetta, kun kerroin asiasta.

Kannattaakohan tuosta äänestä huolestua vai pitäisikö auto viedä suoraan Delta autoon tutkittavaksi? Autolla on ajettu 280tkm ja kaksoismassavauhtipyörä on huollettu ennen, kuin ostin auton (n. 227tkm kohdalla).
Keissiin jatkoa. Eli vikaselvityksessä selvisi, että Ceedin kaksoismassavauhtipyörä se siellä rallattaa. Korvakuulolla luulin syyn olevan kaasuläppäkotelossa. Ei voi kovin kestäväksi kehua, jos kaksoismassavauhtipyörä hajoaa 60tkm jälkeen uudestaan. Varmaan syytä varautua kahden tonnin remppaan.

Kolina oli, kuin olikin koiranluusta, sekä iskareista.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Keissiin jatkoa. Eli vikaselvityksessä selvisi, että Ceedin kaksoismassavauhtipyörä se siellä rallattaa. Korvakuulolla luulin syyn olevan kaasuläppäkotelossa. Ei voi kovin kestäväksi kehua, jos kaksoismassavauhtipyörä hajoaa 60tkm jälkeen uudestaan. Varmaan syytä varautua kahden tonnin remppaan.

Kolina oli, kuin olikin koiranluusta, sekä iskareista.
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä. Kannattaa käyttää sport modea tai itse napata aina se pykälä pienemmäksi niin vältyy ongelmilta.

Toki jos autolla on ajettu pääasiassa vain matka-ajoa niin sitten on kyllä heikkotekoinen massapyörä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 153
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä. Kannattaa käyttää sport modea tai itse napata aina se pykälä pienemmäksi niin vältyy ongelmilta.

Toki jos autolla on ajettu pääasiassa vain matka-ajoa niin sitten on kyllä heikkotekoinen massapyörä.
Ceedissä ei ole mitään erillistä Sport Modea, vaikka rattivaihteetkin löytyy. Suurin 7 vaihde tulee yleensä jo 67km/h nopeuksissa ja ylipäätään kierrokset ovat aina 1200 tietämillä, jos vain on vaihteita, joita vaihtaa isommalle. Työmatka onneksi 80/100km/h vuodenajasta riippuen, mutta ei näemmä estänyt hajoamista. Mitenkään muuten tuo ei oireillut, kuin kovana äänenä etenkin tyhjäkäynnillä. Täytyy varmaan vaihteiston öljytkin vaihtaa samalla, vaikka sillä ei liene mitään tekemistä kaksoismassavauhtipyörän kanssa? Saapahan laatikko ainakin tuoreet öljyt.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Ceedissä ei ole mitään erillistä Sport Modea, vaikka rattivaihteetkin löytyy. Suurin 7 vaihde tulee yleensä jo 67km/h nopeuksissa ja ylipäätään kierrokset ovat aina 1200 tietämillä, jos vain on vaihteita, joita vaihtaa isommalle. Työmatka onneksi 80/100km/h vuodenajasta riippuen, mutta ei näemmä estänyt hajoamista. Mitenkään muuten tuo ei oireillut, kuin kovana äänenä etenkin tyhjäkäynnillä. Täytyy varmaan vaihteiston öljytkin vaihtaa samalla, vaikka sillä ei liene mitään tekemistä kaksoismassavauhtipyörän kanssa? Saapahan laatikko ainakin tuoreet öljyt.
Naapurilla petti 2016 vuosimallisesta audi a4 2.0tdi quattrosta myös yllättävän nopeasti kaksoismassa vaikka olikin pääasiassa maantie ajossa, samaa valitteli hänkin että maantienopeuksissakin vedättää liian isolla vaihteella ja vastamäessä ei millään meinannut vaihtaa pienemmälle.

Omasta ex 2006 golfista oli vaihdettu vauhtipyörä neljään kertaan 300tkm mennessä vaikka oli manuaali, osaa ne jotkut ihmisetkin noita näköjään vedättää rikki :D

Viimeisellä kerralla oli sitten vaihdettu kiinteä vauhtipyörä mutta siitä tuli melko häiritsevät resonanssit ja värinät koriin vääntöpiikin aikana.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä.
Kaikki ne vedättävät isolla vaihteella, vaikka olisi ihan kunnollinen mehuaski ja tosiaan vaikka manuaalilaatikolla saa ajettua kaksoismassapyörän nopeasti maaliin. Kunnollisen vaihdelaatikon tapauksessa ei välissä ole yhtä susiratkaisua, jolla korjataan toista susiratkaisua. Susiratkaisu on liian pieni sylinterien lukumäärä. Neljä mukia on kovin vähän tasaisen käynnin saavuttamiseksi. Älyttömintä on, että olen liikenteessä nähnyt ja kuullut "autoja", joissa on vain kolme mukia. Niiden tapauksessa on jo samantekevää ja itsestään selvää, että kaksoismassavauhtipyörä ei ole pitkäikäinen. Muitakin ongelmia on todennäköisesti niin paljon takahampaiden paikkojen irtoamisesta alkaen, että vauhtipyörät eivät siinä sopassa paljon tunnu.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
529
Dsg, dct, powershift jne kaksoiskytkinlaatikot ovat siitä paskamaisia että vedättävät väkisin sillä suurimmalla "taloudellisella" vaihteella jo kaupunkinopeuksissa, se väännätys sitten syö kaksoismassapyöriä. Kannattaa käyttää sport modea tai itse napata aina se pykälä pienemmäksi niin vältyy ongelmilta.

Toki jos autolla on ajettu pääasiassa vain matka-ajoa niin sitten on kyllä heikkotekoinen massapyörä.
Tämähän on usein käsittääkseni vielä dieseleille se iso ongelma kun moottori tuottaa kampiakselille suuren väännön. Mutta joo... onko mikään firma onnistunut tuplakytkin "automaattia" tekemään kestäväksi?

Periaatteessahan ei ylivaihteella ajaminen niin kuluttavaa ole kun kaasua antaa vain vähän. Tietysti heti kun pitää kaasua enemmän painaa pitäisi pienentää vaihdetta, mutta ei näköjään nuo tuplakytkin askit sitä tee ellei sportilla ole?

EDIT:

Ceedissä ei ole mitään erillistä Sport Modea, vaikka rattivaihteetkin löytyy. Suurin 7 vaihde tulee yleensä jo 67km/h nopeuksissa ja ylipäätään kierrokset ovat aina 1200 tietämillä, jos vain on vaihteita, joita vaihtaa isommalle. Työmatka onneksi 80/100km/h vuodenajasta riippuen, mutta ei näemmä estänyt hajoamista. Mitenkään muuten tuo ei oireillut, kuin kovana äänenä etenkin tyhjäkäynnillä. Täytyy varmaan vaihteiston öljytkin vaihtaa samalla, vaikka sillä ei liene mitään tekemistä kaksoismassavauhtipyörän kanssa? Saapahan laatikko ainakin tuoreet öljyt.
Eikös KIA:ssa ole 7v takuu?
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Keissiin jatkoa. Eli vikaselvityksessä selvisi, että Ceedin kaksoismassavauhtipyörä se siellä rallattaa. Korvakuulolla luulin syyn olevan kaasuläppäkotelossa. Ei voi kovin kestäväksi kehua, jos kaksoismassavauhtipyörä hajoaa 60tkm jälkeen uudestaan. Varmaan syytä varautua kahden tonnin remppaan.

Kolina oli, kuin olikin koiranluusta, sekä iskareista.
Kyseisen auton kaksoismassan käyttö ikä on sen 200 tonnia, Kyseisessä 2016 mallissa.
Joko tehty joku viritys tai sitten kilometrit eivät pidä paikkansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 153
Kyseisen auton kaksoismassan käyttö ikä on sen 200 tonnia, Kyseisessä 2016 mallissa.
Joko tehty joku viritys tai sitten kilometrit eivät pidä paikkansa.
Mene ja tiedä. Ensimmäinen oletettu vaihto tapahtui auton oston yhteydessä n. 228tkm kohdalla ja nyt autolla ajettu 280tkm. Sakalta ostin 2019 ja jouduin odottelemaan autoa useamman viikon, että korjaavat rallattavan kaksoismassavauhtipyörän. Vika oli olemassa ennen, kuin auto tuli Sakalle, kun löysin tuolloin edellisen nettiauton myynti-ilmoituksen. Ei tuota osaa varmaan saa korjattua, mutta liekö vaihdettu joku halpa kaksoismassavauhtipyörä tai osunut maanantaikappale. Ääni häviää, kun antaa kierroksia n. 2000rpm.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Kyseisen auton kaksoismassan käyttö ikä on sen 200 tonnia, Kyseisessä 2016 mallissa.
Joko tehty joku viritys tai sitten kilometrit eivät pidä paikkansa.
Riippuu se paljon ajotavastakin, jos lähdöissä repii kytkimellä, tai ajaa aina liian isolla vaihteella, niin voi nopeastikkin saada särjettyä.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Mene ja tiedä. Ensimmäinen oletettu vaihto tapahtui auton oston yhteydessä n. 228tkm kohdalla ja nyt autolla ajettu 280tkm. Sakalta ostin 2019 ja jouduin odottelemaan autoa useamman viikon, että korjaavat rallattavan kaksoismassavauhtipyörän. Vika oli olemassa ennen, kuin auto tuli Sakalle, kun löysin tuolloin edellisen nettiauton myynti-ilmoituksen. Ei tuota osaa varmaan saa korjattua, mutta liekö vaihdettu joku halpa kaksoismassavauhtipyörä tai osunut maanantaikappale. Ääni häviää, kun antaa kierroksia n. 2000rpm.
Uudesta saakka tuollaista huoltanut taxsi ajon jäljiltä. Kolmessa eri vuorossa 24/7 pk seudun ajossa. Vielä useammalla moniosaaja kuljettajalla. Muuta kaasun asentoa ei auto ole kokenut kuin pohjassa. Kahdesti vaihdettu 410 000 lasissa. Alkuperäisiä paketteja olivat, vauhtipyörä,pultit,painelaakeri,massalevy ja paineasetelma.
On sen verta koijausta asennus hommissa nykyään että. Omin silmin nähdä ne avaamattomat osa pakkaukset, ja sen verran vilkaista nosturin päällä että menevät paikalle.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Volvo V40 T4 vm 2003 jakopään vaihdossa havaittiin VVT-pyörän vuotavan öljyä. Mistään suuresta vuodosta ei ole kyse kun ei pihalla näy kuin pari tippaa. Sanoivat että vanhassa jakopäässä oli öljyä eivätkä voi uuteen antaa mitään takuuta jos tuon vanhan VVT-pyörän kanssa laittavat.

Kyseistä osaa ei oikein tunnu löytyvän mistään. Koetin jos yhdestä paikasta USA:sta tilata mutta ilmoittivat parin päivän päästä että varaston viimeinen kappale olikin viallinen. Kokeilin nyt vielä toisesta paikkaa USA:sta. Uskaltaakohan Kiinasta tilata? Tosin, jakopää+tuo uusi osa on varmaan lähellä auton arvoa...

Tällä hetkellä auto on korjaamon pihassa odottelemassa tuomiotaan ilman jakopäätä. Mitään näkemyksiä ja/tai kokemuksia aiheeseen liittyen? Paaliin? :confused:

Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Volvo V40 T4 vm 2003 jakopään vaihdossa havaittiin VVT-pyörän vuotavan öljyä. Mistään suuresta vuodosta ei ole kyse kun ei pihalla näy kuin pari tippaa. Sanoivat että vanhassa jakopäässä oli öljyä eivätkä voi uuteen antaa mitään takuuta jos tuon vanhan VVT-pyörän kanssa laittavat.

Kyseistä osaa ei oikein tunnu löytyvän mistään. Koetin jos yhdestä paikasta USA:sta tilata mutta ilmoittivat parin päivän päästä että varaston viimeinen kappale olikin viallinen. Kokeilin nyt vielä toisesta paikkaa USA:sta. Uskaltaakohan Kiinasta tilata? Tosin, jakopää+tuo uusi osa on varmaan lähellä auton arvoa...

Tällä hetkellä auto on korjaamon pihassa odottelemassa tuomiotaan ilman jakopäätä. Mitään näkemyksiä ja/tai kokemuksia aiheeseen liittyen? Paaliin? :confused:

Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.
Jos löytyy kylältä motonet, niin kannattaa kysäistä sieltä. Sikäli kun oikein katsoin, niin varastosaldot näyttää nollaa, niin kuin kaikkialla muuallakin, mutta on ne yllättäneet positiivisesti ennenkin. Ja mahdollisesti tilattaessa toimitusaika maailmalta tommoselle isolle liikkeelle voi olla ihan uskomattoman hyvä.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
767
Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.
Netistä hakemalla Volvo 6900015 löytyi mm. Saksasta: Camshaft adjustment 6900015 (1015007)
Alkuperäinen VVT-pyörä vähän yli 500 € toimitettuna, 1 kpl kirjoitushetkellä. Mutta halpoja ne ei ole Kiinassakaan n. 350-400€ ja laatu?

Minulla ei ole kokemusta Volvon VVT-pyörästä, mutta kuvassa näyttäisi olevan purettavaa mallia, niin ehkä tiivisteet saa vaihdettua. Jos ne on perus O-renkaat, eikä mitään erikoisempaa. Tuossa on tarinaa, ilmeisesti joku on onnistunut operaatiossa: 2003 S40 VVT cam seal replacement - Volvo Forums - Volvo Enthusiasts Forum
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
368
Volvo V40 T4 vm 2003 jakopään vaihdossa havaittiin VVT-pyörän vuotavan öljyä. Mistään suuresta vuodosta ei ole kyse kun ei pihalla näy kuin pari tippaa. Sanoivat että vanhassa jakopäässä oli öljyä eivätkä voi uuteen antaa mitään takuuta jos tuon vanhan VVT-pyörän kanssa laittavat.

Kyseistä osaa ei oikein tunnu löytyvän mistään. Koetin jos yhdestä paikasta USA:sta tilata mutta ilmoittivat parin päivän päästä että varaston viimeinen kappale olikin viallinen. Kokeilin nyt vielä toisesta paikkaa USA:sta. Uskaltaakohan Kiinasta tilata? Tosin, jakopää+tuo uusi osa on varmaan lähellä auton arvoa...

Tällä hetkellä auto on korjaamon pihassa odottelemassa tuomiotaan ilman jakopäätä. Mitään näkemyksiä ja/tai kokemuksia aiheeseen liittyen? Paaliin? :confused:

Volvon varaosanumero 6900015 mikäli jollain nyt olisi joku kauppa tiedossa mitä en ole huomannut.
Ainakin tuolla näyttäisi olevan. Vähän yli viikossa tuli, kun viimeksi jotain tilasin.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Netistä hakemalla Volvo 6900015 löytyi mm. Saksasta: Camshaft adjustment 6900015 (1015007)
Alkuperäinen VVT-pyörä vähän yli 500 € toimitettuna, 1 kpl kirjoitushetkellä. Mutta halpoja ne ei ole Kiinassakaan n. 350-400€ ja laatu?

Minulla ei ole kokemusta Volvon VVT-pyörästä, mutta kuvassa näyttäisi olevan purettavaa mallia, niin ehkä tiivisteet saa vaihdettua. Jos ne on perus O-renkaat, eikä mitään erikoisempaa. Tuossa on tarinaa, ilmeisesti joku on onnistunut operaatiossa: 2003 S40 VVT cam seal replacement - Volvo Forums - Volvo Enthusiasts Forum
Ainakin tuolla näyttäisi olevan. Vähän yli viikossa tuli, kun viimeksi jotain tilasin.
Kiitos paljon näistä! Ehdin varmaan perua vielä tuon jenkkilän tilauksen ja tilata Euroopasta..!
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
ilmastointia korjaamassa.

aiemmin tutkin että solenoidi ei vedä. tilasin uuden kytkinsetin kompuraan.

jooh kompura irti ja siitähän puuttuu koko ulompi kitkalevy, akselin päähän tuleva mutterikin hävinnyt.

Ei taida tämmösestä saada toimivaa enää?

1653140757697.png
 

Liitteet

Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Kesävanteiden kylkiä on edellinen omistaja hieronut Münchenin kanttareihin. Olisiko ehdotuksia että kannattako a) ajaa sellaisenaan b) korjata vai c) vaihtaa vanteet. Taitavat olla 17-tuumaiset bmw:n alkuperäiset.

Mistä pk-seudulla kannattaa kysellä korjausta? Pitääkö maalata sen jälkeen? Parissa vanteessa on enemmän rupea. Voisin antaa nämä syksyllä renkaineen ja ostaa keväällä uudet renkaat.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Toinen juttu: etuistuimen lämmittimet puuttuu bmwstä (225xe) Halvin tarjous oli kai 600 euroa ja silloin katkaisija on penkin kyljessä. Vinkkaa jos tiedät saakonjosgain halvemmalla ja/tai kojelauta- tai konsolikytkimellä.

Tekstiilipenkki kyseessä.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 540
Kesävanteiden kylkiä on edellinen omistaja hieronut Münchenin kanttareihin. Olisiko ehdotuksia että kannattako a) ajaa sellaisenaan b) korjata vai c) vaihtaa vanteet. Taitavat olla 17-tuumaiset bmw:n alkuperäiset.

Mistä pk-seudulla kannattaa kysellä korjausta? Pitääkö maalata sen jälkeen? Parissa vanteessa on enemmän rupea. Voisin antaa nämä syksyllä renkaineen ja ostaa keväällä uudet renkaat.
Kaippa noita korjauspuljuja on, googlaa vaikka vanteiden pulverimaalaus tms.. Se hinta vaan voi nousta niin korkeaksi että jos ei mitkään BBS CH-R:t tms ole niin hmm.. Itse ehkä ajaisin sellaisenaan, mikään ei vituta niin paljon kuin uudet vanteet ja sitten vahingossa itte möhlii jotenkin :) Voithan katella jotkin replicat tms niin saat sellaiset kuin haluat..
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 540
Toinen juttu: etuistuimen lämmittimet puuttuu bmwstä (225xe) Halvin tarjous oli kai 600 euroa ja silloin katkaisija on penkin kyljessä. Vinkkaa jos tiedät saakonjosgain halvemmalla ja/tai kojelauta- tai konsolikytkimellä.

Tekstiilipenkki kyseessä.
Kato vaikka motonetistä rekkarilla se VIN koodi, ja syötä ne seitsemän vikaa merkkiä (esim. E123456) realoem.comiin , sieltä saat kaikki osanumerot millä on helppo sitten googlailla halvimpia hintoja.

Tuo penkinlämmitin ei liene helpoin jälkiasennettava, koska saattaa vaatia myös johtosarjan yms uusimista.. Ehkä, voi mennä vanhallakin CAN-aikakaudella. Sen kytkinhässäkän kojelautaan saat varmaan satkulla ebaysta, mutta itte vastuksien asentaminen penkkiin voi ottaa vähän hermoja jne.. En maksaisi 600e mistään tokmannin lämmittimistä kyllä..

Googlaa vaikka jotain tommosta alkuun: retrofit 225xe - Google-haku
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Toinen juttu: etuistuimen lämmittimet puuttuu bmwstä (225xe) Halvin tarjous oli kai 600 euroa ja silloin katkaisija on penkin kyljessä. Vinkkaa jos tiedät saakonjosgain halvemmalla ja/tai kojelauta- tai konsolikytkimellä.

Tekstiilipenkki kyseessä.
Sitä saa mitä tilaa. Biltemasta lämmitettävät istuintyynyt talveksi ja tupakansytyitn liittimeen laajennusosa:)
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Sitä saa mitä tilaa. Biltemasta lämmitettävät istuintyynyt talveksi ja tupakansytyitn liittimeen laajennusosa:)
Tottakai saa mitä tilaa. Autossahan on ajastettava/kännykällä ohjattava sisätilan lämmitys , joten ongelma ei ole järin suuri, vain kovimmilla pakkasilla jos auto ei ole johdon päässä se syö akkuvirtaa. Siististä tai halvasta toteutuksesta toki voisi maksaakin jos se samalla parantaisi jälleenmyyntiarvoa. Sinänsä ajattelisi että tuo päällisen ratkominen ja uudelleenompeleminen piiloon jäävästä takasaumasta olis sellainen tunnin työ, näillä ompelutaidoilla en kuitenkaan haluaisi sitä itse tehdä ja siksi kyselen. Taitaa kyllä tuontiautoissa useimmiten olla pulkan reunassa se kytkinmokkula, jopa halvoissa Suomi-autoissa.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Kaippa noita korjauspuljuja on, googlaa vaikka vanteiden pulverimaalaus tms.. Se hinta vaan voi nousta niin korkeaksi että jos ei mitkään BBS CH-R:t tms ole niin hmm.. Itse ehkä ajaisin sellaisenaan, mikään ei vituta niin paljon kuin uudet vanteet ja sitten vahingossa itte möhlii jotenkin :) Voithan katella jotkin replicat tms niin saat sellaiset kuin haluat..
No joo, vähän yritin googlailla, toistasataa menee per vanne niin että jos ei rengasfirma valita niin mennään näillä. Talvivanteet ostelin uudet ja ihme kyllä ne on ihan uuden veroiset viime talven jälkeen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 909
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom