Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Lukaisin vikakuvauksesi (esimerkillisesti kerrottu) uudelleen ajatuksen kanssa lävitse. Mietin helpoimmasta päästä syytä, poislukien viallinen (alijännitteinen/toimimaton) akku. Tulin seuraavaan todennäköisimpään vaihtoehtoon:

-molemmat etuanturit on vaihdettu uusiin ehjiin -> uusi vikatilanne/koodi

Todennäköisesti tuossa tilanteessa kaikki neljä ABS -anturiasi ovat ehjät, mutta yhteensopimattomat. ABS ecu tekee laskuvirheen etu- ja taka-anturien keskenänyhteensopimattomien sähköisten ominaisuuksien takia. Kaikki on ehjää, mutta ei vaan toimi yhdessä.

Myös myöhemmin tehtyihin kaikkiin havantoihin PAITSI mahdollisiin paikoillaan tehtyihin anturien keskenään tehtyihin pyörintänopeus arvojen vertailuihin, tilanne pätisi. Tämäkin saattaisi kuitenkin tapahtua abs- ecun laskuvirheestä johtuen.

Jos kyse on yhteensopivuusongelmasta, eikä viasta, niin ainoa tapa on vaihtaa jomman kumman akselin anturit erilaisiksi, toisten anturien kanssa yhteensopiviksi. Kannattanee vaihtaa halvemmat anturit erilaisiksi, mutta myöskään halvempien osto kalliiden tilalle ei ole "kalliimpi" ratkaisu vaikka harmittaakin enemmän. Jos kokeilemalla joudut näitä etsimään niin mielestäni, joissain autoissa pelkkä liittimen kytkentä saattaa poistaa vikakoodin/ilmoituksen, joten antureita ei ehkä tarvitse kiinnittää testauksen ajaksi paikoilleen? Molemmat saman akselin anturit on kuitenkin vaihdettava testauksen ajaksi.

Edit: tarkennuksena olen sitä mieltä, ettei sähkövika YLEENSÄ hyppää toisaalle, kun vaihtaa ehjää osaa laite kokonaisuudesta/järjestelmästä. Vian ilmentymistapa voi joissain tapauksissa muuttua, vika on kuitenkin lähes aina samassa tai samoissa paikoissa.
OLIN juuri tulossa kyselemään saman asian perään.

Mitä jos uudella osanumerolla Veholta saadut taka-anturit vaatii toimiakseen "saman" sarjan etusensorit, eli mulla on nyt takana uuden osanumeron anturit ja edessä vanhan osanumeron mukaiset anturit. Tää selittäis kaikki ongelmat. Kysymys kuuluu, että mitkä sensorit sinne eteen pitää sit laittaa, kun Veho ilmoitti ettei eteen ole heiltä saatavilla sensoreita....

Tällä osanumerolla olevat sensorit mulla on nyt takana. Ei mitään hajua miten löydän näihin "saman" sarjan etusensorit. Etusensorit on molemmin puolin samalla osanumerolla. Takana on jostain syystä eri osanumerot vasemmalle ja oikealle(ja kyllä, anturit on asennettu oikeisiin nurkkiin, ne on värikoodattu liittimistä ja anturin johdoista)
A6394404706
A6394404806

Jos tätä lähtisi testaamaan, niin pitäisi melkein löytää aftermarkettina etusensorit. Lompakko ei kestä enää toisia 400€ sensoreita... Laitan tohon Veholle viestiä saisko ne selviteltyä tän jostain.

Muuta:
Sain palautetun ecun takaisin ja kiinni autoon. Mikään ei ole muuttunut.
Tarkistin vielä nämä asiat:
1. Akku ulos autosta, navat ja liittimet hienolla hiomapaperilla puhtaaksi -> contact cleanerillä puhtaaksi ja takaisin. Mukaan lukien akun maajohdon runkokiinnitys.
2. Moottoritilasta käyty kaikki maajohtonivaskat auki, putsattu ja asennettu takaisin. Vaihteiston iso maajohto käyty läpi
3. KAIKKI sulakkeet käyty yleismittarilla läpi yksitellen. Kaikki kunnossa.

Abs ecua asennettaessa takaisin huomasin, että jarruputki hiertänyt ecun johtosarjaan jonkin verran. Ei ole mennyt eristeestä läpi, mutta availen huomenna tuosta kohdin ja katson onko johdot kunnossa.

1.jpg

Onko tuossa Mersussa asentoanturia/kiihtyvyysanturia? Itselläni sen sammuttaminen on ainut tapa poistaa kaikki avustukset (abs- ja luistonesto). Virrattomana herjaa muistaakseni abs vikaa, mutta matka jatkuu (ilman avustimia). Ei voi ihan suoraan verrata, koska autoni ovat manuaaleja, mutta absien kannalta toiminta olisi sama. Jos sillä on muiden järjestelmien kanssa jaettu sulake (kuten minulla) sen saattaisi saada poltettua jotenkin.

Tohon en osaa vastata, mutta joskus pentuna tuli leikittyä talvella laittamalla se dyno-moodiin, joka poistaa ainakin absit ja ajonvakutuksen. Vähän toi vaihteiston toiminta askarruttaa dyno-moodissakin, kun se ei nyt tiedä miten renkaat siellä takana pyörii. Tota vois testata jos autoa pitäisi saada auto siirrettyä jonnekkin pidemmälle. Ehkä toimisi? En osaa sanoa.

Tuollainen vuosia johtosarjaan nojaava joku muu osa saattaa hyvinkin vahingoittaa johtosarjan johtimia. Kuvan johtosarja ei näytä hirveän pahalta, mutta on se kuitenkin ensimmäisiä kohtia mistä JOHTOSARJAN vikaa kannattaa etsiä.

Anturien yhteensopivuutta ei voi nähdä tai tietää, joutuu vain luottamaan osan toimittajaan/valmistajaan. Käytännössä olen itse aika kriittinen varsinkin sinun kohtaaman tilanteen tapauksessa, jossa osat eivät ole edes samaa osanumeroa kuin alkuperäiset.

Neljä samanvalmistajan, samaan autoon tarkoitettua anturia olisi paras lähtökohta, kaikissa muissa tapauksissa riski on mielestäni olemassa. Pieni sellainen mutta kuitenkin. Erivalmistajien yhteensopivista tuotteista etsisin kokemuksia autonmerkki ja mallikohtaisilta nettifoorumeilta.

Jos sinulla olisi tallessa ne pois vaihdetut mahdollisesti rikkinäiset abs- anturit niin nekin johdoistaan paikoillaan käyttäen saattaisivat antaa tilanteeseen lisäinformaatiota. Jos kaikki vanhat olisi tallessaa ja ne kytkisi paikoilleen, pitäisi vikakoodin olla sama kuin lähtötilanteessa, se vähentäisi muiden vikojen todennäköisyyttä (esim. johtosarja).

Itse testailin aikoinani uusia ja rikkinäisiä juurikin vain liittimet kytkemällä ja päättelin vikaantuneen nurkan silleen. Ja rajasin pois muut ongelmat, joihin en kyllä uskonutkaan oman tilanteen tuntien. Muistaakseni suurella todennäköisyydellä olin rikkonut yhden tai kaksi taka-anturia ja yhtä ehjää vuorotellen käyttäen molemmilla nurkilla varmistui vika vain toiseen nurkkaan. Toinen ehjä jäi vara-osaksi autotalliin. Toiselle akselille ostin varalle yhteensopivan tuotteen samalla kertaa, hintaluokka oli toki vain muutamia kymmeniä euroja.

Kyllä Biltemassa ihan kohtuu hyvää tavaraa myynnissä ja normaalikäytössä akun pitäisi kestää helposti 5 vuotta, mitä vähemmän niin sitä surkeampi akku kyseessä, tässä mielessä aikaisemmin mainittu 2 vuoden takuu on heikko ostoperuste akulle.
Niin on. Bilteman kalsiumakulla näkyy olevan 4 vuoden takuu.

Kellään tullut mieleen, että se uusi anturi voi olla rikki suoraan paketista?

Sellaistakin on tapahtunut.

Minusta tuo oskilloskoopin käyttäminen on hyvä ajatus, vaikka itselläni sellaisen käytöstä ei juuri kokemusta ole.

Lukaisin vikakuvauksesi (esimerkillisesti kerrottu) uudelleen ajatuksen kanssa lävitse. Mietin helpoimmasta päästä syytä, poislukien viallinen (alijännitteinen/toimimaton) akku. Tulin seuraavaan todennäköisimpään vaihtoehtoon:

-molemmat etuanturit on vaihdettu uusiin ehjiin -> uusi vikatilanne/koodi

Todennäköisesti tuossa tilanteessa kaikki neljä ABS -anturiasi ovat ehjät, mutta yhteensopimattomat. ABS ecu tekee laskuvirheen etu- ja taka-anturien keskenänyhteensopimattomien sähköisten ominaisuuksien takia. Kaikki on ehjää, mutta ei vaan toimi yhdessä.

Myös myöhemmin tehtyihin kaikkiin havantoihin PAITSI mahdollisiin paikoillaan tehtyihin anturien keskenään tehtyihin pyörintänopeus arvojen vertailuihin, tilanne pätisi. Tämäkin saattaisi kuitenkin tapahtua abs- ecun laskuvirheestä johtuen.

Jos kyse on yhteensopivuusongelmasta, eikä viasta, niin ainoa tapa on vaihtaa jomman kumman akselin anturit erilaisiksi, toisten anturien kanssa yhteensopiviksi. Kannattanee vaihtaa halvemmat anturit erilaisiksi, mutta myöskään halvempien osto kalliiden tilalle ei ole "kalliimpi" ratkaisu vaikka harmittaakin enemmän. Jos kokeilemalla joudut näitä etsimään niin mielestäni, joissain autoissa pelkkä liittimen kytkentä saattaa poistaa vikakoodin/ilmoituksen, joten antureita ei ehkä tarvitse kiinnittää testauksen ajaksi paikoilleen? Molemmat saman akselin anturit on kuitenkin vaihdettava testauksen ajaksi.

Edit: tarkennuksena olen sitä mieltä, ettei sähkövika YLEENSÄ hyppää toisaalle, kun vaihtaa ehjää osaa laite kokonaisuudesta/järjestelmästä. Vian ilmentymistapa voi joissain tapauksissa muuttua, vika on kuitenkin lähes aina samassa tai samoissa paikoissa.
En oikein jaksa uskoa että anturien erovaisuudet sekoittaisivat ecua, ne joko toimivat tai ei, ulostulo on yks pulssi per magneettirenkaan napa.
Oikein jos mielikuvitusta venyttää niin reluktanssianturit voisivat toimia liikkeellelähdössä eri tavalla niin että joku alkaa toimi esim vasta 5kmh nopeudesta kun muut toimivat 1kmh nopeudesta. Mutta tässäkin Vitossa kuten melkein kaikissa ww2 uudemmissa autoissa abs-anturit näyttävät olevan hall-antureita joilla ei ole miniminopeutta.

—-
1.Merssua tuntematta 10v syöttöjännite absiantureille kuulostaa epäilyttävälle. Oletuksena joko 5v tai n 14v akkujännite.
2. Jos vikakoodit tulevat nollauksen jälkeen jo parkissa niin vika johtosarjassa, antureissa tai abs-ecussa. Ääritapauksessa abs-anturilta voi tulla oikean näköistä pulssijonoa mutta jännitetasot poikkevat oletetusta ja ecu tulkitsee anturin risaksi.

Itse jos tuota olisin arvuuttelemassa niin ohuet mittapiikit absianturin liittimestä läpi, syöttöjännitteen mittaus maakarvaa ja korin maata vasten. Seuraavaksi signaalikarvan mittaus maata vasten, mielellään skoopilla. Yleismittarillakin näkee jotain mutta menee enemmän päättelyksi/arvailuksi(yleismittarilla mitattuna pitäisi vaihtua n. 0v ja 14v välillä kun pyörää liikuttaa ihan etanavauhtia ja het kun pyöräyttää reilummin niin pitäisi dc alueella mitattaessa näyttää n. Nollan ja syöttöjännitteen puolivälistä.

Näissä on ilmeisesti ollut jotain ongelmia muillakin, herjaa mm airgap faultista eli ecun mielestä anturi on liian kaukana magneettirenkaasta.

En oikein jaksa uskoa että anturien erovaisuudet sekoittaisivat ecua, ne joko toimivat tai ei, ulostulo on yks pulssi per magneettirenkaan napa.
Oikein jos mielikuvitusta venyttää niin reluktanssianturit voisivat toimia liikkeellelähdössä eri tavalla niin että joku alkaa toimi esim vasta 5kmh nopeudesta kun muut toimivat 1kmh nopeudesta. Mutta tässäkin Vitossa kuten melkein kaikissa ww2 uudemmissa autoissa abs-anturit näyttävät olevan hall-antureita joilla ei ole miniminopeutta.

On tosiaan mahdollinen vika, mulla oli 2001 Yariksessa tälläinen. Oli mielenkiintoinen jarrutettava, kun viimeiset metrit venyi ja venyi. Uudet anturit, kehän putsaus ja taas toimi.

Volkkarissa missä on ollut tuota uudemman tyyppistä anturia, on joskus käynyt niin että laakeri on lähtenyt pesästään irti, eikä anturi ole ylettänyt lukemaan kehää. Mutta Mersu ei liene harrastanut näitä prässättäviä laakereita.

Muutenkin sitä mieltä että jos heti virrat päälle laitettuaan antaa vikakoodeja, niin johtosarja syyniin.

On tosiaan mahdollinen vika, mulla oli 2001 Yariksessa tälläinen. Oli mielenkiintoinen jarrutettava, kun viimeiset metrit venyi ja venyi. Uudet anturit, kehän putsaus ja taas toimi.

Volkkarissa missä on ollut tuota uudemman tyyppistä anturia, on joskus käynyt niin että laakeri on lähtenyt pesästään irti, eikä anturi ole ylettänyt lukemaan kehää. Mutta Mersu ei liene harrastanut näitä prässättäviä laakereita.

Muutenkin sitä mieltä että jos heti virrat päälle laitettuaan antaa vikakoodeja, niin johtosarja syyniin.
On kyllä erittäin harvinaista että pyöränlaakeri lähtisi pesästä yhtään mihinkään, osassa se laakeri on vielä lukittu lukkorenkaalla ja mitäs muita tapoja se laakeri on sinne pesään asentaa kun prässäämällä?

On kyllä erittäin harvinaista että pyöränlaakeri lähtisi pesästä yhtään mihinkään, osassa se laakeri on vielä lukittu lukkorenkaalla ja mitäs muita tapoja se laakeri on sinne pesään asentaa kun prässäämällä?

Tarkoitin lähinnä ettei pelkästään prässäyksen ja mellon teräsrenkaan kanssa ole sinne laitettu vaan erillisellä laipalla (jolloin sovituskin on usein asentajaystävällisempi).

Todennäkäisempää edellä keskustellussa tilanteessa lienee, että itse anturi on liian kaukana kehästä tai esim. väärässä asennossa eli väärin asennettu tai väärän mallinen fyysisesti esim. liian lyhyt. Nämä taka-anturithan eivät sisältäneet alkuperäistä osanumeroa.

Todennäkäisempää edellä keskustellussa tilanteessa lienee, että itse anturi on liian kaukana kehästä tai esim. väärässä asennossa eli väärin asennettu tai väärän mallinen fyysisesti esim. liian lyhyt. Nämä taka-anturithan eivät sisältäneet alkuperäistä osanumeroa.

Tämä ei aiheuttasi vikakoodia kuin vasta liikkeellä, nythän oli kerrottu että tulee jo heti kun laittaa virrat päälle.

Tämä ei aiheuttasi vikakoodia kuin vasta liikkeellä, nythän oli kerrottu että tulee jo heti kun laittaa virrat päälle.
varmaan 90% tapauksista se on anturivika. jos siis koodit kaikki nollattu pois, mutta heti tulee vika päälle kun virrat laittaa.. 10%:iin mahtuu sit johtosarja ja ohjainlaitevika

Vehon varaosatiskiltä laittoivat kyselypyynnön Vehkalaan tästä. Katsotaan saisko sieltä jotain jeesiä

Nyt on johtosarja sen verran irti, että pääsen käsiksi. Huomenna olis tarkoitus purkaa eristeitä abs ecun liittimestä ja tuosta vasemmasta abs sensorin liittimestä sinne asti mistä sukeltavat muiden johtojen sekaan ja tarkistaa näkyykö vaurioita.

Jos kellään on vinkkejä miten tuon ison abs ecun muoviliittimen saisi auki, niin arvostaisin kovasti. Tarkistaisin, että siellä on kaikki johdonpäät pinneissä kunnolla kiinni.

5.jpg

6.jpg

Uudemmissa antureissa alkaa olla niin paljon diagnostiikkaa että voivat tunnistaa liian ison ilmavälinkin jo parkissa. Tän tapauksen auto mahtanee olla senverta vanha ja vielä vähän simppelimpi.

Esimerkkinä modernista abs-anturista jossa on vain 2 johdinta mutta silti nopeuden lisäksi pyörimissuunnan osoitus, vikamuisti, limp-home vikamoodi jne

Harrasteautoprojektiin koitettiin summassa naittaa yhteen auton x abs kehä ja auton y anturi.. tuli siinä havaittua että osa abs antureista odottaa näkevänsä vuoronperään vastakkaissuuntaisen magneettikentän. Siitä anturista ei tullut kuin tasan yksi pulssi ulos jos edessä huitoi magneettia, piti joka pulssille vielä kääntääkin se magneetti.

• Tykkää
Reactions: dmn
Liittyy vähän aiheeseen, pannaan tänne tyrkylle jos joku toinen ihmettelee merssun abseja: https://community.infineon.com/t5/K...protocol-for-wheel-speed-sensors/ta-p/893267#.

Eli 2008 Daimler julkaissut/ottanut käyttöön? AK-protokollan abs-antureissa, nopeuden lisäksi anturi juttelee niitänäitä, vikadiagnostiikkaa ja esimerkiksi ilmavälin mittaus :rolleyes:

Oskilloskoopilla mittauksestakin voi kohta parta tutisten sanoa ”että silloin vanhoina hyvinä aikoina” onnistui

• Tykkää
Liittyy vähän aiheeseen, pannaan tänne tyrkylle jos joku toinen ihmettelee merssun abseja: https://community.infineon.com/t5/K...protocol-for-wheel-speed-sensors/ta-p/893267#.

Eli 2008 Daimler julkaissut/ottanut käyttöön? AK-protokollan abs-antureissa, nopeuden lisäksi anturi juttelee niitänäitä, vikadiagnostiikkaa ja esimerkiksi ilmavälin mittaus :rolleyes:

Oskilloskoopilla mittauksestakin voi kohta parta tutisten sanoa ”että silloin vanhoina hyvinä aikoina” onnistui

Tälläisen ratkaisut on siitä kivoja, vaikka tarvikkeena olisi 100% protokollan mukainen softa, niin siinä kohtaa kun järjestelmä päättää ladata uuden firmwaren anturiin, niin se ei menekään läpi koska rautapuoli ei ole identtinen. Käsittääkseni saman merkin dieselin lambda/dpf antureissa tuota ongelmaa, että tarvike toimii niin kauan kun toimii.

Mulla oli se ecu katsottavana ja siitä ei löytynyt vikaa, joten pakko olettaa että se on kunnossa. Haluaisin saada myös poissuljettua ton johtosarjan, etenkin ecu -> takaliittimet. Meneeköhän sensorin molemmat navat suoraan eculle vai toinen maihin jossain kohti sarjaa?

Mulla skillit riittää löytää yleismittarilla ecun liittimestä oikea johto joka menee takasensorin liittimeen, mutta ei mitään hajua kuinka testata että sieltä ei ole matkalta jotain säikeitä vaurioitunut eristeen sisältä. Molemmista liittimistä kun saisi X arvot, niin voisi verrata keskenään ja todeta että johdot on hyvin todnäk koko matkalta ehjät mikäli arvot tarpeeksi lähellä toisiaan. Jäljelle jäis enää itse sensorit... Sensorit joita kukaan ei enää valmista ...

Mä en kyl jaksa uskoa, että tossa johtosarjassa on mitään vikaa. Kaikki lähti eskaloitumaan etuvasemman sensorin vaihdosta(vikakoodi vain etuvasemmasta) ja ollaan nyt tilanteessa, että tuplakoodi takana heti kun iskee virrat päälle. Tässä hommassa meni kyl kaikki niin päin vittua kun voi mennä.

Viimeksi muokattu:
Mulla oli se ecu katsottavana ja siitä ei löytynyt vikaa, joten pakko olettaa että se on kunnossa. Haluaisin saada myös poissuljettua ton johtosarjan, etenkin ecu -> takaliittimet. Meneeköhän sensorin molemmat navat suoraan eculle vai toinen maihin jossain kohti sarjaa?

Mulla skillit riittää löytää yleismittarilla ecun liittimestä oikea johto joka menee takasensorin liittimeen, mutta ei mitään hajua kuinka testata että sieltä ei ole matkalta jotain säikeitä vaurioitunut eristeen sisältä. Molemmista liittimistä kun saisi X arvot, niin voisi verrata keskenään ja todeta että johdot on hyvin todnäk koko matkalta ehjät mikäli arvot tarpeeksi lähellä toisiaan. Jäljelle jäis enää itse sensorit... Sensorit joita kukaan ei enää valmista ...

Mä en kyl jaksa uskoa, että tossa johtosarjassa on mitään vikaa. Kaikki lähti eskaloitumaan etuvasemman sensorin vaihdosta(vikakoodi vain etuvasemmasta) ja ollaan nyt tilanteessa, että tuplakoodi takana heti kun iskee virrat päälle. Tässä hommassa meni kyl kaikki niin päin vittua kun voi mennä.

Voiko sulkea pois ettei hiiri, rotta tai orava oo käynnyt pureksimassa johtoja? Yhdessä ei mun autossa oli käsittämättömiä vikoja, korjaamolla huomasivat että jotain oli auton lattialla eli kattoverhoilua vähän syöty muruiksi, ja sieltä löytyi piuhanippu mikäå ei ollut ehjä enää.

Voiko sulkea pois ettei hiiri, rotta tai orava oo käynnyt pureksimassa johtoja? Yhdessä ei mun autossa oli käsittämättömiä vikoja, korjaamolla huomasivat että jotain oli auton lattialla eli kattoverhoilua vähän syöty muruiksi, ja sieltä löytyi piuhanippu mikäå ei ollut ehjä enää.
Mitään siihen vittaavaa en ole löytänyt.
Mä tilaan tonne eteen vielä Ridexejen tilalle jotku toiset anturit. Jos ei vielä senkää jälkeen toimi, ni sit on aika jatkaa elämää muiden asioiden parissa.

Alkuperäisen etusensorin OEM osanumero: A6395400417 . Mikä noista Autodocin(tai jostain muualta?) sensoreista olisi nyt se laadukkain varastossa oleva? Bremi ? A.B.S ? Niille jotka ei ole tietoisia, niin alkuperäisten sensorien valmistus lopetettu, muuten tilaisin tottakai ne.

Laittaa kaikki vanhat sensorit takaisin ja alkuperäinen käytetty (purkuosa) sinne etuvasemmalle, jos ei muuta vikaa löydy?

En nyt jaksanut lukea koko viestiketjua....

Viimeksi muokattu:
Toisen takavalon umpion sisälle on päässyt vettä siihen malliin että on pimentynyt :poop:

Toivoa sopii, että korjaantuu vain tyhjentämällä ja vaihtamalla polttimo. Pitäisi kyllä ehkä tutkia, että mistä vuotaa.

Laittaa kaikki vanhat sensorit takaisin ja alkuperäinen käytetty (purkuosa) sinne etuvasemmalle, jos ei muuta vikaa löydy?

En nyt jaksanut lukea koko viestiketjua....
Yksikään vanha sensori ei lähtenyt ehjänä irti. Jos olisin tiennyt ekan sensorin kohdalla sen mitä tiedän nyt, niin auto olisi todnäk kunnossa, ehkä. Kaivoin ittelleni aika syvän kuopan. Jos kyse tosiaan on siitä että auto vaatii alkuperäiset sensorit toimiakseen niin mun pitää lähteä niitä maailmalta metsästämään jostain ”new old” stokista. Purkuautoista voi ehkä saada jos joku osaavampi kaveri saa ne revittyä ehjänä irti 20vuotta vanhasta autosta. Mä en saanut.

Ovokossa ei yhtään tarjolla

Viimeksi muokattu:
Mitään siihen vittaavaa en ole löytänyt.
Mä tilaan tonne eteen vielä Ridexejen tilalle jotku toiset anturit. Jos ei vielä senkää jälkeen toimi, ni sit on aika jatkaa elämää muiden asioiden parissa.

Alkuperäisen etusensorin OEM osanumero: A6395400417 . Mikä noista Autodocin(tai jostain muualta?) sensoreista olisi nyt se laadukkain varastossa oleva? Bremi ? A.B.S ? Niille jotka ei ole tietoisia, niin alkuperäisten sensorien valmistus lopetettu, muuten tilaisin tottakai ne.
Hei, piti vielä alkaa netistä tarkastelemaan noita sinun autosi antureita antamillasi osanumeroilla. Taakse ei löytänyt tosiaan myynnistä noilla alkuperäisnumeroilla, kuten olit jo todennutkin.

Vehon sinulle myymällä varaosanumerolla (A6394404706) olevista antureista löysin valokuvasarjan ja olin yllättynyt kuinka monimutkainen toteutus autossa on. Kyllä tuo toteutustapa moninkertaistaa sähkövikojen mahdollisen määrän ja vaikeuttaa niiden syiden löytämistä. Luulin kokoajan tosiaan, että takana on yksi liitin ja anturi per nurkka, mutta kuvien mukaan kaksi liitintä ja anturia per nurkka olisi oikea määrä, voitko vahvistaa tämän tiedon? (Lisäksi ilmeisesti kolmas anturi ehkä taka-akselin painoa/asentoa määrittämässä, mutta en tiedä onko se osa abs- järjestelmää?)

Onko sinulla valokuvia niistä alkuperäisistä ja/tai vaihdetuista antureista irrallaan, täsmäävätkö ne yksi-yhteen toistensa kanssa?

Epäilen Vehon myyneen sinulle oikean taka-anturisarjan (autoon yhteensopivan). Tarvikeosien hinnatkin olivat taka-antureille kovia (n. 100-200€), joten marmorin hinnat olivat ihan normi katteella mielestäni.

Autodocista nopealla vilkaisulla noissa saatavilla olevissa etupään antureissa on eroavuuksia johtojen pituuksissa (näin ainakin numeroiden valossa, joten kyllä niissä voi muitakin sähköteknisiä eroavuuksia silloin ehkä olla. Yksi-yhteen vastaavuus tarkoittaa omasta mielestäni, että jokainen johtovälin pituus, jokainen klipsi ja klemmari, sekä anturin mittapään muotoilu ovat prikulleen samoja. Ainoastaan liittimien ulkokuoret ja anturin kiinnityspuolen muotoilu voivat olle eroavia, niillä ei ole mitään funktionallista merkitystä, muilla yksityiskohdilla on.

Yksikään vanha sensori ei lähtenyt ehjänä irti. Jos olisin tiennyt ekan sensorin kohdalla sen mitä tiedän nyt, niin auto olisi todnäk kunnossa, ehkä. Kaivoin ittelleni aika syvän kuopan. Jos kyse tosiaan on siitä että auto vaatii alkuperäiset sensorit toimiakseen niin mun pitää lähteä niitä maailmalta metsästämään jostain ”new old” stokista. Purkuautoista voi ehkä saada jos joku osaavampi kaveri saa ne revittyä ehjänä irti 20vuotta vanhasta autosta. Mä en saanut.

Ovokossa ei yhtään tarjolla
Ei niitä vanhoja ehjänä irti saa. Tai voi saada, mutta jos ne on irroitettava niin käytännössä on pakko olla varaosat saatavilla. En sitä ekalla kertaa itsekään tiennyt, yhdestä kerrasta sen kyllä opin.

(Auton hankinnan/oston yksi kriteeri kannattaa olla osien saatavuus tai korvattavuus myöhemmin. Ihmettelen suuresti, ettei Mercedekseen ole saatavilla uusia osia näinkin herkälle osa-alueelle.)

Jos tämä kuva esittää autosi teknistä toteutusta, niin asentoanturi/liikevoimasensori on tuo numero 180. (Puolikas arvaukseni)

Anturin oikea sijoitus on auton jonkinlaisessa massakeskipisteessä tai keskellä sitä, koska siitä pisteestä mitaten on helpointa ilman merkittäviä korjauslaskentoja havaita sivuttaiset G- voimat ja päätellä auton luistokulmaa. Mielestäni sama sensori tarkkailee auton niiausta jarrutettaessa ja se on ainakin yksi absin laskennassa käytettävä tekijä tai ainakin sitä tietoa kannattaisi käyttää laskennassa määrittämän etuakselin pitoa ja jarruvoimaa.

(Nämä arvot saa helposti sekaisin autoissa, joissa ei ole taka-akselin massan tunnistinta, esim. vaihtamalla vääränlaisia jousituksia eli auton ajoasento(kulma) muuttuu ja tilanteesta riippuen jarrutuksessa niiaus tapahtuu liikaa tai liian vähän. (Itselläni jos edessä on liian matalat jouset tai takana liian pitkät, kytkeytyy hätäjarruavustin ja vilkkuvat hätäjarrut erittäin pienestä jarrunkäytöstä. Käytän tätä tietoa hyväkseni optimoidessani rata-ajossa haluttuja jarrutusominaisuuksia, ajan siis absit ja luistonesto päällä yleensä.))

51nPWzeQCML._AC_.jpg

.

(Auton hankinnan/oston yksi kriteeri kannattaa olla osien saatavuus tai korvattavuus myöhemmin. Ihmettelen suuresti, ettei Mercedekseen ole saatavilla uusia osia näinkin herkälle osa-alueelle.)
Hinnasta ja osien puutteesta voisi arvuutella että tuo on pahimmassa tapauksessa joku saksalaisen insinöörintaidon näyte, pahimmassa tapauksessa jollain absurdilla vikadiagnostiikalla. Vaikka tässä pidän muita vaihtoehtoja vielä todennäköisempänä.

Ei vituta kauppakassin (Nissan qashqai 4wd) rassaaminenkaan läheskään niin paljoa kun absianturi maksaa 4,70 ja vähän premiumimpi valeo/bosch 11 eur :lol:

Hei, piti vielä alkaa netistä tarkastelemaan noita sinun autosi antureita antamillasi osanumeroilla. Taakse ei löytänyt tosiaan myynnistä noilla alkuperäisnumeroilla, kuten olit jo todennutkin.

Vehon sinulle myymällä varaosanumerolla (A6394404706) olevista antureista löysin valokuvasarjan ja olin yllättynyt kuinka monimutkainen toteutus autossa on. Kyllä tuo toteutustapa moninkertaistaa sähkövikojen mahdollisen määrän ja vaikeuttaa niiden syiden löytämistä. Luulin kokoajan tosiaan, että takana on yksi liitin ja anturi per nurkka, mutta kuvien mukaan kaksi liitintä ja anturia per nurkka olisi oikea määrä, voitko vahvistaa tämän tiedon? (Lisäksi ilmeisesti kolmas anturi ehkä taka-akselin painoa/asentoa määrittämässä, mutta en tiedä onko se osa abs- järjestelmää?)

Onko sinulla valokuvia niistä alkuperäisistä ja/tai vaihdetuista antureista irrallaan, täsmäävätkö ne yksi-yhteen toistensa kanssa?

Epäilen Vehon myyneen sinulle oikean taka-anturisarjan (autoon yhteensopivan). Tarvikeosien hinnatkin olivat taka-antureille kovia (n. 100-200€), joten marmorin hinnat olivat ihan normi katteella mielestäni.

Autodocista nopealla vilkaisulla noissa saatavilla olevissa etupään antureissa on eroavuuksia johtojen pituuksissa (näin ainakin numeroiden valossa, joten kyllä niissä voi muitakin sähköteknisiä eroavuuksia silloin ehkä olla. Yksi-yhteen vastaavuus tarkoittaa omasta mielestäni, että jokainen johtovälin pituus, jokainen klipsi ja klemmari, sekä anturin mittapään muotoilu ovat prikulleen samoja. Ainoastaan liittimien ulkokuoret ja anturin kiinnityspuolen muotoilu voivat olle eroavia, niillä ei ole mitään funktionallista merkitystä, muilla yksityiskohdilla on.

Navoissa on yksi abs sensori per nurkka + jarrupalojen kulumisenilmaisin. Vehon myymissä taka antureissa tulee tuo kulumisenilmaisin abs anturien mukana, niin kuin tulee osassa aftermarkettia myös. Niiden johtojen reititys on sama ja liittimet johtosarjassa vierekkäin. Näitä liittimiä ei voi asentaa ristiin auton johtosarjaan. Siellä liittimen sisällä on erimuotoiset palat estämässä virheasennuksen.

Myös etusensorien(abs+kulumisenilmaisin) ristiin asentaminen on estetty.

Mitään muita sensoreita ei tämän auton navoissa ole

Tätä en ole tarkistanut. Hyvä pointti. Vanhat on tallessa, niin pystyn vertailemaan. Mielestäni pituudet oli ainakin perstuntumalla samat. Isot erot olisin huomannut

....antureista löysin valokuvasarjan ja olin yllättynyt kuinka monimutkainen toteutus autossa on. Kyllä tuo toteutustapa moninkertaistaa sähkövikojen mahdollisen määrän ja vaikeuttaa niiden syiden löytämistä...
Mulla on Volvo 850:n anturin vaihto ja siinä taka-akselin anturit menee yhteen liitimeen:

1783784376279.png
😫

Kaapelit menee bensatankin päälle ja sieltä paksiin

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Kokeillaan vielä Last Chance - postausta. Tästä löytyy viimeisimmät anturiarvot ja miten ne käyttäytyy. Tänään otettu.

Tähän pitää vielä kerran mainita, että abs ecu kävi tosiaan tarkistettavana eikä vikoja löytynyt. Myös johtosarjan käytin osittain auki niistä kohdista, joista olisi voinut vauriota löytyä. Kaikki oli kunnossa. Päätin olla avaamatta isolta matkalta johtosarjaa sen pelossa että oikeasti rikon jotain.

- Koodit, jotka tulee kun laittaa virrat päälle: P1860 ja P1861
- Koodit, joita tulee 1860&1861 päälle, kun auton starttaa ja lähtee ajamaan: P2400 ja P2401

- Akseliarvot auto käynnissä: 307km/h . Tämä lukema ei muutu ajossa
- Sensorikohtaiset arvot auton ollessa käynnissä, mutta ei liikkeessä , kaikki sensorit 1,88km/h
- Sensorikohtaiset arvot auton ollessa liikeessä -> takasensorit pysyy 1,88km/h , etusensorit näyttää kohtalaisen identtistä nousevaa lukemaa, mutta arviolta noin tuplasti korkeampaa nopeutta mitä auto todellisuudessa liikkuu. Tämä tuplanopeus näkyy myös mittariston nopeudessa.

Liitteenä vielä video sensorikohtaisista arvoista auton liikkuessa.

Mä koen, että ongelma on joku näistä:

1. Vehon myymät uudet taka-anturit uudella osanumerolla EI ole yhteensopivat vaikka näin vakuuttavat.
2. Takasensorit olisi yhteensopivat, mutta vaativat parikseen toisen osanumeron etusensorit (edessä nyt aftermarketit alkuperäisten etusensorien oem osanumerolla. Mersun alkuperäisiä ei tosiaan ole enää saatavilla enkä ole myöskään löytäyt boschin "aftermarket" sensoreita
3. Nämä Ridexin etusensorit on "vialliset"(arvoiltaan väärät) & heittää taakse Phantom-koodin, kun abs ecu tulkitsee etusensoreiden olevan kunnossa ja takasensoreiden olevan viallisia. Akseliarvot käynnistyksen yhteydessä on eri
4. Viimeisin ja epätodnäköisin vaihtoehto omasta mielestäni on navan laakereiden sisällä olevat abs renkaat. En näe miten se sieltä voisi tulla tuplakoodi heti kun laittaa virrat päälle... Kai sekin on mahdollista.

Silloin alussa, kun vaihdoin motonetin Intermotorin "väärät" sensorit taakse, joissa VIN rajoitus meni omasta yli, niin ne antoi kyllä lukeman. Vikakoodit se heitti silloin päälle vasta pienen ajamisen jälkeen. Myös auton mittariston nopeus näytti muistaakseni silloin oikein.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

11.JPG

22.JPG

3.JPG

4.JPG

Akseliarvot.JPG

Sensorikohtaiset arvot.JPG

Viimeksi muokattu:
Erittäin hyvä analyysi ja arvio. Olen hyvin samaa mieltä olettamasi mahdollisten syiden listauksesta ja järjestyksestä. Myös (suurella todennäköisyydellä) poissuljetut vikakohdat vaikuttavan riittävän selviltä eli eivät liene syyllisiä.

Kysyisin Veholta mitkä anturit he ovat "parittaneet" eteen noille taka-antureille, löytyykö vastausta? Jos löytyy ja anturit on saatavilla, niin käskisin heidän ne vaihtaa ja saada järjestelmä toimimaan. Ymmärrettävästi kallis tikki, mutta siirtäisi vastuun heille anturien keskinäisestä toiminnasta (myös taka-akselin anturit huomioiden).

Nyt selvis jotain. Kävin iskemässä "väärät" intermotorin takasensorit kiinni taakse (en asentanut napoihin) ja virrat päälle laittamalla vikakoodeja ei tule eikö myöskään abs vikavaloja mitä tuli näillä Vehon antureilla

Tää alkaa nyt haisemaan siltä, että tää auto tosiaan vaatii alkuperäiset sensorit toimiakseen.

Viimeksi muokattu:
Mitenhän Veho suhtautuu kun vien sinne 400€ arvoiset rusikoidut anturit palautukseen... Ei täs auta muu ku repiä ne irti, asentaa noi intermotorit taakse ja katsoa miten miten ne toimii ridexien etusensorien kanssa. Intermotorin etusensoreilla se ainakin heitti koodin ajossa

Tää alkaa nyt haisemaan siltä, että tää auto tosiaan vaatii alkuperäiset sensorit toimiakseen.
Tarkoittanet siis, että ALKUPERÄISEN OSANUMERON omaavat anturit eli Vehon anturit eivät liene yhteensopivat?

Ehkä kysyt heiltä ensin niitä yhteensopivia etuantureita, jos niitä ei löydy niin ethän sitten tee mitään myöskään taka-antureilla. Jos autossasi on paikoillaan etuanturit joiden kanssa nuo Vehon taka-anturit eivät lupauksista huolimatta toimi niin ehkä heillä on tarjota joku ratkaisu tilanteeseen. Heittäisin pallon heille, uskoakseni tiskin toisella puolen alkaa kuumottamaan, jos ei ratkaisua ole tarjota. Siinä tapauksessa voitte keskustella mielestäni kaupanpurusta. Onko paikalla juridiikan ammattilaisia, miten tämä keissi kääntyy, ei ole asiakkaan vika, jos väitetään tuotteen olevan muuta kuin onkaan?

Uudet vasta asennetut ABS- anturit lähtevät todennäköisesti ehjänä irti, mutta kyllä niihin jäljet asennuksesta jää.

Mitenhän Veho suhtautuu kun vien sinne 400€ arvoiset rusikoidut anturit palautukseen... Ei täs auta muu ku repiä ne irti, asentaa noi intermotorit taakse ja katsoa miten miten ne toimii ridexien etusensorien kanssa. Intermotorin etusensoreilla se ainakin heitti koodin ajossa

Tuon Intermotor-sensorin ostohinta veholle on n. 10-15eur + alv, joten ei heille siitä kauheasti takkiin tule.

Viimeksi muokattu:
Onko paikalla juridiikan ammattilaisia, miten tämä keissi kääntyy, ei ole asiakkaan vika, jos väitetään tuotteen olevan muuta kuin onkaan?

Juridiikasta en tiedä mitään mutta oma kokemus on se, että vaikka osa olisi käynyt paikoillaan niin se menee ns. takuuseen jos voit tehdä aukottoman selvityksen että se on vääränlainen sopimaton osa. Tuolloin sen osan myyjä joutuu selvittämään asian vielä osatoimittajan kanssa. Voi mennä aikaa viikko-2kk hommassa että saat rahat takas, koska myyjä odottaa rahaa / vihreää valoa osavalmistajalta. Jos on myyjälle joku halpa osa niin varmaan luovuttavat rahat / takuun sulle samantien ja ottavat tappioksi samantien eikä tarvii ootella, riippuu myyjästä. Mulla olu tämmösiä keissejä kun sain monesti vääränlaisen tuotteen (kuva + osanumerot ei vastannut täysin saamaani tuotetta jne)

Jos ridexit näyttävät tuplanopeutta niin voi olla menetetty peli siltäkin osin, vaikka taka-akselin saisit toimimaan niin ecu heittää lusikan nurkkaan kun näyttää että eturenkaat pyörivät kaksinkertaisella nopeudella. Ulkomaisilta mersufoorumeilta löytyy tapauksia jossa väärät laakerit/kehät tai anturit näyttävät kaksinkertaista nopeutta.

Jos ridexit näyttävät tuplanopeutta niin voi olla menetetty peli siltäkin osin, vaikka taka-akselin saisit toimimaan niin ecu heittää lusikan nurkkaan kun näyttää että eturenkaat pyörivät kaksinkertaisella nopeudella. Ulkomaisilta mersufoorumeilta löytyy tapauksia jossa väärät laakerit/kehät tai anturit näyttävät kaksinkertaista nopeutta.
Haluan uskoa, että noi Ridexit on ok kunhan ne saa kaveriksi yhteensopivat ja toimivat takasensorit. Jos nyt jostain syystä etusensoritkin on rikki, niin niihin löytyy valikoimaa isosti ja on sen hintaisia, että voi muutamaa eri merkkiä kokeilla kunnes löytää toimivat. Takasensorit on nyt se isoin ongelma. GH on ainut valmistaja jolta löytyy sensorit taakse oem numerolla, mutta ovat loppuunmyyty joka paikasta. Arvuuttelen tässä, että onko ne loppu koska kysyntä on niin isoa vai koska niiden tuotanto lopetettu. Pistin heille eilen tiedustelua asiasta.

Vaikee ymmärtää miksi näitä takasensoreita on mahdoton löytää oem numerolla. Kyse kuitenkin "vain" vm 2006 autosta, autoa jota mersu myynyt ihan helvetisti ympäri maailmaa. Ainut järkevä syy on, että tätä kyseistä tuotantoerää kyseisillä sensoreilla on valmistettu hyvin rajallinen määrä.

Eli vika ei välttämättä ole niissä antureissa, sen vähän mitä tätä tapausta lukenut, niin onko koko ajan ollut oletus että ongelma antureissa?

Haluan uskoa, että noi Ridexit on ok kunhan ne saa kaveriksi yhteensopivat ja toimivat takasensorit. Jos nyt jostain syystä etusensoritkin on rikki, niin niihin löytyy valikoimaa isosti ja on sen hintaisia, että voi muutamaa eri merkkiä kokeilla kunnes löytää toimivat. Takasensorit on nyt se isoin ongelma. GH on ainut valmistaja jolta löytyy sensorit taakse oem numerolla, mutta ovat loppuunmyyty joka paikasta. Arvuuttelen tässä, että onko ne loppu koska kysyntä on niin isoa vai koska niiden tuotanto lopetettu. Pistin heille eilen tiedustelua asiasta.

Vaikee ymmärtää miksi näitä takasensoreita on mahdoton löytää oem numerolla. Kyse kuitenkin "vain" vm 2006 autosta, autoa jota mersu myynyt ihan helvetisti ympäri maailmaa. Ainut järkevä syy on, että tätä kyseistä tuotantoerää kyseisillä sensoreilla on valmistettu hyvin rajallinen määrä.

Itsellä on pääsy mersun viralliseen varaosaluetteloon ja sieltä näkee VIN numerolla sopivat osat. Tuohon sinun mersuun varaosaluettelo antaa samat osanumerot kuten veho kertoi.

Eteen: A6395400417
Taakse: A6394404706 ja A6394404806

Tässä olisi saatavilla samaa tarvikemerkkiä eteen ja taakse. Tuolta tulee noin viikossa Suomeen UPSilla. Toimitusmaksu noin 20e. Omalla vastuulla kokeilemaan tarvikkeita mutta ainakin on oikeilla osanumeroilla nämä:

Eteen:

Taakse molemmat:

Eli vika ei välttämättä ole niissä antureissa, sen vähän mitä tätä tapausta lukenut, niin onko koko ajan ollut oletus että ongelma antureissa?
Kaikki on mahdollista. Nyt pitäisi saada vaan 100% varmuudella yhteensopivat anturit autoon, jotka ei heitä koodia kun virrat iskee päälle ja sen jälkeen katsoa ajossa anturiarvot.

Itsellä on pääsy mersun viralliseen varaosaluetteloon ja sieltä näkee VIN numerolla sopivat osat. Tuohon sinun mersuun varaosaluettelo antaa samat osanumerot kuten veho kertoi.

Eteen: A6395400417
Taakse: A6394404706 ja A6394404806

Tässä olisi saatavilla samaa tarvikemerkkiä eteen ja taakse. Tuolta tulee noin viikossa Suomeen UPSilla. Toimitusmaksu noin 20e. Omalla vastuulla kokeilemaan tarvikkeita mutta ainakin on oikeilla osanumeroilla nämä:

Eteen:

Taakse molemmat:
Kiitos selvityksestä :thumbsup: Jos GH:lta ei saa enää näitä oem numeroiden antureita, niin tämä taitaa olla viimeinen mahdollisuus. Hyvä että lyösit myös saman valmistajan sensorit eteen.
Vähän kyseenalaistan, että olen onnistunut tuhoamaan kaksi anturia asennuksen yhteydessä niin pahasti, ettei ecu pysty niitä kumpaakaan lukemaan. Sen verran varovasti ne asensin.

Kokeilen vielä ottaa noi etusensorit liittimistä irti ja katsoa jos auto sitten osaisi lukea noi Vehon takasensorit.

Viimeksi muokattu:
Kiitos selvityksestä :thumbsup: Jos GH:lta ei saa enää näitä oem numeroiden antureita, niin tämä taitaa olla viimeinen mahdollisuus. Hyvä että lyösit myös saman valmistajan sensorit eteen.
Vähän kyseenalaistan, että olen onnistunut tuhoamaan kaksi anturia asennuksen yhteydessä niin pahasti, ettei ecu pysty niitä kumpaakaan lukemaan. Sen verran varovasti ne asensin.

Kokeilen vielä ottaa noi etusensorit liittimistä irti ja katsoa jos auto sitten osaisi lukea noi Vehon takasensorit.
En usko että olet rikkonut kahta taka-anturia asennusvaiheessa. Se on jokseenkin epätodennäköistä. Todennäköisemmin molemmat ovat ehjiä ja syy vikakoodeihin on joku muu (edellä keskustelluista syistä).

Kiitos selvityksestä :thumbsup: Jos GH:lta ei saa enää näitä oem numeroiden anturia, niin tämä taitaa olla viimeinen mahdollisuus.
Vähän kyseenalaistan, että olen onnistunut tuhoamaan kaksi anturia asennuksen yhteydessä niin pahasti, ettei ecu pysty niitä lainkaan lukemaan. Sen verran varovasti ne asensin.
Parin mersun kanssa on tullut painittua noiden pyörimisnopeusanturien kanssa. En kyllä usko, että niitä normaalisti asentaessa saa rikki, jos on järki mukana eikä vasaralla hakkaa paikalleen.

Jos Vehon myymät anturit on oikeasti osanumeroilla A6394404706 ja A6394404806, niin niiden pitäisi kyllä olla oikeat tuohon autoon. Siksi on vähän vaikea uskoa, että pelkkä anturien vaihtaminen enää noiden taka-antureiden osalta auttaisi.

Mersuissa on myös se ongelma, että muut kuin star diagnostic vikakoodinlukijat voi välillä näyttää ihan omiaan. Sen takia en ihan 100-prosenttisesti luottaisi siihen, että tuo tarvikelukija kertoo varmasti oikean vian. Useammin tarvikelukija on näyttänyt ihan eri koodia/syytä kuin lopulta star diagnostic.

Äskettäin korjattiin yhden tutun mersua, jossa star diagnostic herjasi aluksi pelkästään vasemman etupyörän pyörimisnopeussignaalia. Livedatassa kaikki muut pyörät näkyi ihan oikein. Vaihdettiin vasen etuanturi uuteen, mutta sen jälkeen vika siirtyikin oikealle eteen. Oikea etupyörä ei enää näyttänyt pyörimisnopeutta. Ei muuta kuin oikeakin anturi vaihtoon, ja sen jälkeen alkoi taas toimia normaalisti.

Eli tuossakin tapauksessa molemmat etuanturit oli lopulta rikki, vaikka sitä olisi pitänyt aika epätodennäköisenä. Aluksi järjestelmä herjasi kuitenkin vain toista anturia.

Etsisin ehkä tässä tapauksessa vikaa vielä etuantureista varsinkin jos ne näyttää tupplanopeutta. Triscan/ridex taitaa olla halvinta kuraa mitä tarvikkeista löytyy niin etsisin niiden tilalle jotain parempaa testiksi.

En ole kuitenkaan autoalalla vaan pelksätään harrastaja joten mitään satojen autojen kokemusta ei kuitenkaan aiheesta löydy.

Parin mersun kanssa on tullut painittua noiden pyörimisnopeusanturien kanssa. En kyllä usko, että niitä normaalisti asentaessa saa rikki, jos on järki mukana eikä vasaralla hakkaa paikalleen.

Jos Vehon myymät anturit on oikeasti osanumeroilla A6394404706 ja A6394404806, niin niiden pitäisi kyllä olla oikeat tuohon autoon. Siksi on vähän vaikea uskoa, että pelkkä anturien vaihtaminen enää noiden taka-antureiden osalta auttaisi.

Mersuissa on myös se ongelma, että muut kuin star diagnostic vikakoodinlukijat voi välillä näyttää ihan omiaan. Sen takia en ihan 100-prosenttisesti luottaisi siihen, että tuo tarvikelukija kertoo varmasti oikean vian. Useammin tarvikelukija on näyttänyt ihan eri koodia/syytä kuin lopulta star diagnostic.

Äskettäin korjattiin yhden tutun mersua, jossa star diagnostic herjasi aluksi pelkästään vasemman etupyörän pyörimisnopeussignaalia. Livedatassa kaikki muut pyörät näkyi ihan oikein. Vaihdettiin vasen etuanturi uuteen, mutta sen jälkeen vika siirtyikin oikealle eteen. Oikea etupyörä ei enää näyttänyt pyörimisnopeutta. Ei muuta kuin oikeakin anturi vaihtoon, ja sen jälkeen alkoi taas toimia normaalisti.

Eli tuossakin tapauksessa molemmat etuanturit oli lopulta rikki, vaikka sitä olisi pitänyt aika epätodennäköisenä. Aluksi järjestelmä herjasi kuitenkin vain toista anturia.

Etsisin ehkä tässä tapauksessa vikaa vielä etuantureista varsinkin jos ne näyttää tupplanopeutta. Triscan/ridex taitaa olla halvinta kuraa mitä tarvikkeista löytyy niin etsisin niiden tilalle jotain parempaa testiksi.

En ole kuitenkaan autoalalla vaan pelksätään harrastaja joten mitään satojen autojen kokemusta ei kuitenkaan aiheesta löydy.
jos ei GH:ltä saa noita oem numeron sensoreita enää eikä Veho osaa auttaa, niin tilaan nuo oe-cultit eteen & taakse. Jos nämäkin antaa tuplakoodin taakse kun iskee virrat päälle, niin sensorit ei ole yhteensopivat tai vika on jossain ihan muualla. Sit mulle kyllä riittää...

Kokeilen vielä miten noi intermotorin takasensorit toimii ridexin sensoreiden kanssa. Nämä intermotorin takasensorit ecu tosiaan tunnistaa eikä heitä vikakoodeja auton ollessa virroissa vaikka ovatkin VIN numeron perusteella väärät. Luulen kyl heittää koodin ajossa.

Täs on nyt se tilanne että:

1.) Takasensorit joiden pitäisi olla yhteensopivat taakse antavat tuplakoodin kyseisille sensoreille heti kun laittaa virrat päälle
2.) Takasensorit joiden EI pitäisi olla yhteensopivat taakse eivät anna mitään koodia, kun laittaa virrat päälle, mutta todnäk antavat koodin kun lähtee ajamaan. Tätä en ole vielä testannut, että miten ne toimivat uusien etusensorien kanssa. En tiedä onko mitään järkeä ei-yhteensopivia sensoreita edes kokeilla ajossa vaikka eivät koodia heti annakkaan.

Nää lähtökohdat alkaa selvittelemään muita vikapaikkoja on vitun perseestä. Tarvitsen autoon oikeat sinne tarkoitetut sensorit, jotka ei anna vikakoodeja(ecu hyväksyy) kun virrat laittaa päälle. Se on se ensimmäinen asia mikä pitää saada kuntoon, ennen kuin voin alkaa etsimään vikaa muualta.

Viimeksi muokattu:

Tähän kun on sen verran antureita kokeiltu, ei minusta enää tunnu uskottavalta selitykseltä että kaikki olisi ollut yhteensopimattomia tähän malliin ja joku tuolla aikaisemmin sanoi että 90% näistä vioista on siinä ruostuneessa kehässä, jossa ilmeisesti jonkunlainen mangneettipinta, sitä en tiedä pitääkö nämä prosentit paikkansa, kun pari abs anturia vaihtanut vanhempiin VW merkkisiin kippoihin, eikä tarvikeosa ole ollut koskaan ongelma.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 578
Jäsenet
84 299
Uusin jäsen
Finnair9191

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom