Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ilmastoinnista puheenollen. Mikä voisi vinkua korkeaa vinkunaa ohjaamossa kun lyö ilmastoinnin päälle? Auto minkä ilmastoinnille ei ole ollut tarvetta eikä ollut ostaessa tarpeeksi lämmin ilma testaukseen. Ei väliä onko autolla vai manuaalilla. Fiesta 1.6tdci 2009. Ei puhalla kylmää kylmää ainakaan, mutta kun ei tiedä onko anturi vai ilmastoinnin aineet kadonneet. Logiikka toimii aka pyrkii pitämään kylmänä tai kuumana ja kuumaan autoon istuessa puhaltaa niin kylmää kun tulee. Ac päälle ja vinkuna alkaa. Ei korvat kestä pitää päällä, mutta kohta voi tarvita niin rupesin miettimään mikä olisi.
 
Eikö se AC järjestelmä itsessään pidä sellaista kihinää silloin kun siellä on nesteet vähissä / loppu.
Aika usein kuulee toimimattomassa AC:ssä sitä vikinää/kihinää. Kuulostaa ikään kuin tulisi suuttimista, vaikka varmaan juurisyy on paisuntaventtiilin ääntely tmv.

Käytä ilmastointihuollossa ja väriainetsekissä että mikä vuotaa ja kun tuon korjaa niin eiköhän kihinäkin lopu.
 
Onkos tietoa onko R744 kylmäaineeseen (=co2) lisätty joku indikaattorituoksu?
 
Eikö se AC järjestelmä itsessään pidä sellaista kihinää silloin kun siellä on nesteet vähissä / loppu.
Aika usein kuulee toimimattomassa AC:ssä sitä vikinää/kihinää. Kuulostaa ikään kuin tulisi suuttimista, vaikka varmaan juurisyy on paisuntaventtiilin ääntely tmv.

Käytä ilmastointihuollossa ja väriainetsekissä että mikä vuotaa ja kun tuon korjaa niin eiköhän kihinäkin lopu.
Meinasin juu, ja samaa mietin itsekin. Kiinnostaisi vain tietää oliko noissa mitään tyyppijuttuja jotka selittäisi, ennen kuin vien pahimmillaan täysin seulan täyttöön.
 
Eikö se AC järjestelmä itsessään pidä sellaista kihinää silloin kun siellä on nesteet vähissä / loppu.
Aika usein kuulee toimimattomassa AC:ssä sitä vikinää/kihinää. Kuulostaa ikään kuin tulisi suuttimista, vaikka varmaan juurisyy on paisuntaventtiilin ääntely tmv.

Käytä ilmastointihuollossa ja väriainetsekissä että mikä vuotaa ja kun tuon korjaa niin eiköhän kihinäkin lopu.
Kun AC huollossa käy niin se väriaine kyllä näyttää et mistä vuotaa. Tosin jos se on vaan vähän vajaas niin ehiän se aina vuoda silminnähden. Omassa autossa kans se kihinä loppu heti ku täyttö tehtiin.
 
Mielestäni ei. Jos tuoksuu makea, niin yleensä jäähdytysneste kyseessä.

Miedosti pistävä, Woikoski luokitteli tuoksun samanlaiseksi, mutta en tiedä minkälaisinä pitoisuuksina. Kauan mietin mistä tuoksu oli tuttu, mutta korealaisessa kimchissä on sama komponetti läsnä.
 
Jatketaan ilmastointiasialla. Auton ilmastointi puhaltaa haalean kylmää, kompressori vaihdettu 4v sitten jolloin täytetty. Ainetta vielä on, mutta vajausta jo. R134a kylmäaine.

Onko jollainen kokemusta noista itsetäyttökaasuista, Easyklima, Climaset jne? Josko kokeilisi räpeltää niillä itse täytön. Purkki + painemittari maksaa 30e ja säilynee useamman vuoden, joten voinee käyttää uudelleen.

Auto vanha honda, mutta oishan se täysin toimiva ilmastointi kesällä kiva. Jos pari vuotta tällä vielä ajelisi.
 
Jatketaan ilmastointiasialla. Auton ilmastointi puhaltaa haalean kylmää, kompressori vaihdettu 4v sitten jolloin täytetty. Ainetta vielä on, mutta vajausta jo. R134a kylmäaine.

Onko jollainen kokemusta noista itsetäyttökaasuista, Easyklima, Climaset jne? Josko kokeilisi räpeltää niillä itse täytön. Purkki + painemittari maksaa 30e ja säilynee useamman vuoden, joten voinee käyttää uudelleen.

Auto vanha honda, mutta oishan se täysin toimiva ilmastointi kesällä kiva. Jos pari vuotta tällä vielä ajelisi.
En laittaisi, ne ei ole oikeaa kylmäainetta.
 
Jatketaan ilmastointiasialla. Auton ilmastointi puhaltaa haalean kylmää, kompressori vaihdettu 4v sitten jolloin täytetty. Ainetta vielä on, mutta vajausta jo. R134a kylmäaine.

Onko jollainen kokemusta noista itsetäyttökaasuista, Easyklima, Climaset jne? Josko kokeilisi räpeltää niillä itse täytön. Purkki + painemittari maksaa 30e ja säilynee useamman vuoden, joten voinee käyttää uudelleen.

Auto vanha honda, mutta oishan se täysin toimiva ilmastointi kesällä kiva. Jos pari vuotta tällä vielä ajelisi.
Taitaa mennä jatkossa täyttöhuollot vaikeaksi, jos siellä on sekaisin tavallista ja hiilivetypohjaista kylmäainetta. Jos ei ole tarkoituskaan enää koskaan liikkeessä täyttää ilmastointia, niin ei kai sitten väliä.
 
Ilmastoinnin täyttöhuolto on alle satasen, jossain markettien pesupaikoissa on tarjouksia ~60eur. Ei taida olla oikea paikka yrittää säästää räpeltämällä.
 
Ilmastoinnista puheenollen. Mikä voisi vinkua korkeaa vinkunaa ohjaamossa kun lyö ilmastoinnin päälle? Auto minkä ilmastoinnille ei ole ollut tarvetta eikä ollut ostaessa tarpeeksi lämmin ilma testaukseen. Ei väliä onko autolla vai manuaalilla. Fiesta 1.6tdci 2009. Ei puhalla kylmää kylmää ainakaan, mutta kun ei tiedä onko anturi vai ilmastoinnin aineet kadonneet. Logiikka toimii aka pyrkii pitämään kylmänä tai kuumana ja kuumaan autoon istuessa puhaltaa niin kylmää kun tulee. Ac päälle ja vinkuna alkaa. Ei korvat kestä pitää päällä, mutta kohta voi tarvita niin rupesin miettimään mikä olisi.
Ihan heitto: meneekö sisäilman kierto automaattisesti päälle kun ilmastointi kytketään ja on sopivan kuuma? Puhallin joutuu kiskomaan ilmaa kabiinista ja vinkuu kasvanutta vastusta tms.?
 
Volvo S40 II koppaa ja automaatti ilmastointi.

- Tuntuu, ettei ilmastoinnissa riitä teho. Tuntuu, että tuulettimet ovat liian pienellä säädöllä jos vertaa viime kesään. Jos säätää huomattavasti alemmaksi kuin ennen riittänyt 20c, sillä saa edes jotenkin sopivaksi sisälämmön.
- JOS auton ilmastoinnin säätää manuaalisesti minimi lämmölle, mittasin tuollaisella kodin seinämittarilla alle 5c lämpöä, mitä venttiileistä tulee (en jaksanut kuin 5min mittailla, kun huomasin että kyllähän tuo jäähdyttää)
- Kabiinin lämpöanturi surisee erittäin kuuluvasti -> liekkö se syyllinen, jos manuaalisesti ilmastoinnissa on tehoa mutta automaatti ei toimi toivotunlaisesti? Anturi puhdistettu, ei vaikutusta toimintaan.
- Ilmastointi huollettu viime kesänä, ainakin raportin mukaan oikea määrä täytetty. Vajausta ei ollut kuin alle 100g, vaikka viime huollosta 5 vuotta (jolloin vaihdettiin ilmastointiin osia vuodon vuoksi).

Onko tuo epäilemäni sisälämpö anturi syypää automaatti-ilmastoinnin jännään käyttäytymiseen?

IMG_20260518_180602.jpg

IMG_20260518_180426.jpg

Marmorilla 134e, ettei ihan huvikseen viitsi vaihtaa.

Kai V-toolilla tai vastaavalla vikakoodinlukijalla näkee mitä arvoa anturi näyttää? Mittaa paljonko resistorin vastus on, jotain 2-5 kOhm luokkaa kai voisi huoneenlämmössä olla.

Toi V-toolilla katsominen ois kyl fisku tapa, mut eihän kaikilla oo semmosta. Mä oon miettiny et voisko sitä resistanssia mitata ihan yleismittarilla ja verrata johonki taulukkoon, mut en oo varma onko niitä arvoja missään julkisesti. Tulee vaan mieleen et onks toi anturi jotenki tunnettu ongelma noissa S40:sä vai voiko olla joku ihan muu vika?

Valitettavasti ei löydy kuin obd2 bluetooth härveli + torque. Ei näy volvon suhteen kovinkaan paljon infoja siitä.


Eikä löydy ehjää sähkömittaria valitettavasti.

Edit. V-tool olikin ohjelma minkä saa ihan androidille. Kävin kokeilemassa, jotain valitteli ettei obd sovittimessani ole kaikkia toiminnallisuuksia JA en löytänyt sensoreista lainkaan mitään sisäilmalämpöön viittaavaa. Ehkä liian vanha volvo.

Mutta auto viileni kun manuaalisesti säädin vaikka ulkona melkein 27c. Automaatilla onneton tuhnu tällä hetkellä.
Syynä oli epäilemäni sisäilman lämpöanturi. Nyt pelaa, 134.65€ marmorilla uusi anturi (grammahinta kohdillaan).

Eikä ole yhtä meluisa kuin vanha anturi oli.
 
Nakuttavalle bensakoneelle vinkkejä? Venttiilien säätöön ei ole rahaa, koska vanha kolmosauto, mutta kilsoja maltilliset 200 tkm. Nakutus alkanut hiljattain ja voinee liittyä siihen, että on laitettu sekaisin eri jämäöljyjä, tai sitten siihen, että öljyä on ollut välillä liikaa ja välillä liian vähän. Jakoketju on vaihdettu 50 tkm sitten, joten sen suhteen pitäisi olla ok.

Hakusessa joku lisäaine joka putsaa nostimet tai mikä tahansa muu alle kahdenkympin puteli, jonka kaatamalla nakutus vähenee. Seuraava öljynvaihto on syksyllä ja huuhtelu tulee tehtyä sitten samalla.
 
Öljyn vaihto ennakoivasti/lyhyemmällä vaihtovälillä putsaa myös nostimia.
Jos koneeseen kaadetaan jokin puhdistava aine, niin öljynvaihto pitää tehdä pian aineen ohjeen mukaisesti.
 
Hakusessa joku lisäaine joka putsaa nostimet tai mikä tahansa muu alle kahdenkympin puteli, jonka kaatamalla nakutus vähenee. Seuraava öljynvaihto on syksyllä ja huuhtelu tulee tehtyä sitten samalla.
Jos ne todella ovat mekaanisesti säädettäviä ei varmaan mikään aine ihmeitä tee ja tuskin se säätäminen kovin kallis tai vaikea operaatio muutenkaan on?

Hyudraulisiin vahva suositus tälle:
 
Jos ne todella ovat mekaanisesti säädettäviä ei varmaan mikään aine ihmeitä tee ja tuskin se säätäminen kovin kallis tai vaikea operaatio muutenkaan on?

Hyudraulisiin vahva suositus tälle:
Moottori on Hyundain 1.6 litrainen gamma-moottori. Käsittääkseni siinä ei ole hydraulisia nostimia, mutta voisiko tuo auttaa silti jos kyse on vain likaantumisesta?
 
Nakuttavalle bensakoneelle vinkkejä? Venttiilien säätöön ei ole rahaa, koska vanha kolmosauto, mutta kilsoja maltilliset 200 tkm. Nakutus alkanut hiljattain ja voinee liittyä siihen, että on laitettu sekaisin eri jämäöljyjä, tai sitten siihen, että öljyä on ollut välillä liikaa ja välillä liian vähän. Jakoketju on vaihdettu 50 tkm sitten, joten sen suhteen pitäisi olla ok.

Hakusessa joku lisäaine joka putsaa nostimet tai mikä tahansa muu alle kahdenkympin puteli, jonka kaatamalla nakutus vähenee. Seuraava öljynvaihto on syksyllä ja huuhtelu tulee tehtyä sitten samalla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/shorts/djwYyeQz3dA


Tämmönen rakenne? Tästä olisi varmaan itsekin helppoa tarkistaa välykset..

Mitä jämäöljyjä? Puhdistukseen joku flush.. ei öljy niin kallista ole, että syksyyn pitäisi odottaa.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/shorts/djwYyeQz3dA


Tämmönen rakenne? Tästä olisi varmaan itsekin helppoa tarkistaa välykset..

Mitä jämäöljyjä? Puhdistukseen joku flush.. ei öljy niin kallista ole, että syksyyn pitäisi odottaa.

Just tuo. Syö sen verran paljon öljyä, että heittelen melkein mitä tahansa öljyjä joukkoon (laadukkaita kuitenkin). Hyvin mennyt näin yli 50 tkm.

Tosiaan kolmosauto kyseessä ja sopii hyvin odottaa syksyyn kun ei ole suurempaa tarvetta. Jos halvalla saa roplailtua kuntoon niin saa sitten jatkaa kulkuaan.

Mitenkäs noita välyksiä tarkistetaan? Pitääkö kansi irrottaa?
 
Just tuo. Syö sen verran paljon öljyä, että heittelen melkein mitä tahansa öljyjä joukkoon (laadukkaita kuitenkin). Hyvin mennyt näin yli 50 tkm.

Tosiaan kolmosauto kyseessä ja sopii hyvin odottaa syksyyn kun ei ole suurempaa tarvetta. Jos halvalla saa roplailtua kuntoon niin saa sitten jatkaa kulkuaan.

Mitenkäs noita välyksiä tarkistetaan? Pitääkö kansi irrottaa?

Ompa huono moottori, jos jo 200tkm:ssä ihan loppu...

Almerassa oli samankaltainen 1.4 GA14DE bensamoottori ja sillä ajettiin 430tkm ja ei avattu kertaakaan, ei edes jakopäätä. Ja toimi vielä lähtiessäkin moitteetta ja öljykään ei maistunut.

Nyt Volkkarin 1.2 TSI moottorissa 270tkm ja ei maistu öljy ja toimii kaikin puolin hyvin
(155tkm kohdalla aiempi omistaja vaihtanut jakoketjun ja öp-ketjun).

Joo, pitää kansi irrottaa.
 
Ompa huono moottori, jos jo 200tkm:ssä ihan loppu...

Almerassa oli samankaltainen 1.4 GA14DE bensamoottori ja sillä ajettiin 430tkm ja ei avattu kertaakaan, ei edes jakopäätä. Ja toimi vielä lähtiessäkin moitteetta ja öljykään ei maistunut.

Nyt Volkkarin 1.2 TSI moottorissa 270tkm ja ei maistu öljy ja toimii kaikin puolin hyvin
(155tkm kohdalla aiempi omistaja vaihtanut jakoketjun ja öp-ketjun).

Joo, pitää kansi irrottaa.
Omalle kohdalle osui heikko yksilö. Jakoketju ja kansiremppa tehtiin 50 tkm sitten ja sen jälkeen on kyllä kaikki toiminut ok, mutta öljyn kulutus tasaisesti lisääntynyt. Luulen, että kannen väliin meni väärä tiiviste joka nyt antaa jostain kohtaa periksi. Tai siis tiedänkin, ettei tiiviste täsmännyt täysin. Mekaanikon mukaan oli lähin saatavissa oleva jonka "pitäisi sopia yhtä hyvin".
 
Joo, ei tarvitse, kunhan venttiilikopan avaa ni ei sentään moottorin kantta tartte irrotella.. missään moottorissa.
se on kyl ihan turhaa hommaa avata kantta jos venttiilikopan saa irti. Mä oon joskus nähny kun joku yritti vaihtaa tiivisteit ja repi koko moottorin puoliks ennenku tajus ettei tarvi. No, onneks on foorumeita missä neuvotaan.
 
Joo, ei tarvitse, kunhan venttiilikopan avaa ni ei sentään moottorin kantta tartte irrotella.. missään moottorissa.

Joo, ajattelin venttiilikopan kantta. Luulin, ettei kukaan tässä ketjussa olisi niin pihalla, että jotain muuta luulisi. Ellei sitten kyse ollut näsäviisaudesta.
Kannattaa muutenkin vähän "googletella" ennen kuin ryhtyy hommiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kannella kyllä aika yleisesti autoissa tarkoitetaan nimenomaan polttomoottorin yläkertaa joka perinteisesti sisältää venttiilikoneiston.

Muutenhan tuo "kansi" voisi tarkoittaa vaikka konepeltiä tai polttoainetankin luukkua.
 
  • Tykkää
Reactions: Foz
Kannella kyllä aika yleisesti autoissa tarkoitetaan nimenomaan polttomoottorin yläkertaa joka perinteisesti sisältää venttiilikoneiston.

Muutenhan tuo "kansi" voisi tarkoittaa vaikka konepeltiä tai polttoainetankin luukkua.

No joo, mutta jos on noin pihalla asioista, niin kannattaa jättää ne rempat sitten asian_tuntijoille.

Pahoittelut kuitenkin, etten ilmaissut asiaa kyllin selvästi.
 
Jostainhan se opettelu on kuitenkin aloitettava, eikä venttiilien säätö nyt liene kuitenkaan mitään ihan rakettitiedettä. Luulisi onnistuvan peruspenaltakin kun vähän opiskelee.
 
Omalle kohdalle osui heikko yksilö. Jakoketju ja kansiremppa tehtiin 50 tkm sitten ja sen jälkeen on kyllä kaikki toiminut ok, mutta öljyn kulutus tasaisesti lisääntynyt. Luulen, että kannen väliin meni väärä tiiviste joka nyt antaa jostain kohtaa periksi. Tai siis tiedänkin, ettei tiiviste täsmännyt täysin. Mekaanikon mukaan oli lähin saatavissa oleva jonka "pitäisi sopia yhtä hyvin".

Jos kyseessä on 1.6 GDI, niin kyllä noista taitaa suurin osa olla melkoisia öljynpolttimoita tuossa 200tkm:n kohdilla. Jakopää tosiaan toinen heikko kohta.
 
Mä olen juuri niin aloittelija, etten ymmärtänyt noiden eroa, mutta sen kannentiivisteen aion joka tapauksessa vaihtaa kun uuden sai 7 eurolla.

Ja joo, 1.6 on. Helppohoitoinen kone kokonaisuudessaan ja kestää jopa lievää väkivaltaa.
 
... ja eikös yleensä kansi kannata(pidä?) plaanata kun se irroitetaan, kun saattaa mennä kieroon siinä prosessissa?
 
  • Tykkää
Reactions: mh8
Ai noniin. Kopalla viitataan venttiilikoppaan. Siinä tapauksessa ei mitään erikoisempaa vastassa.
Siis joo, venttiileihin varmaan pääsee käsiksi, mutta haluan myös sen kannentiivisteen vaihtaa, jota varten jakopuolen koppa tarvitsee irroittaa. Muilta osin jakopäähän ei tietääkseni tarvitse koskea.

Täytyy harjoitella tätä termistöä enemmän.
 
Muilta osin jakopäähän ei tietääkseni tarvitse koskea.

Alan epäiillä trolliksi, mut kyllä sen ny vaan joutuu purkamaaan kannentiivisteen vaihdon takia. Jos ny puhutaan sylnterinkannen tiivisteestä kun sekin on vähän ny arvan varassa tässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Foz
Alan epäiillä trolliksi, mut kyllä sen ny vaan joutuu purkamaaan kannentiivisteen vaihdon takia. Jos ny puhutaan sylnterinkannen tiivisteestä kun sekin on vähän ny arvan varassa tässä.
Koko jakopään? No sitten en kyllä lähde siihen hommaan ollenkaan. Pelkkä momenttiavaimen käyttö on kärsivällisyyden rajoilla.
 
Alan epäiillä trolliksi, mut kyllä sen ny vaan joutuu purkamaaan kannentiivisteen vaihdon takia. Jos ny puhutaan sylnterinkannen tiivisteestä kun sekin on vähän ny arvan varassa tässä.
Kyllä se kansi pitää irrottaa jos tiiiste vaihetaan. Ite oon joskus yrittäny oikaista ja se meni vaan pahemmaks. Onneks on porukkaa kellä on kokemusta.
 
... ja eikös yleensä kansi kannata(pidä?) plaanata kun se irroitetaan, kun saattaa mennä kieroon siinä prosessissa?
Kannattaa toki tarkistaa, mutta ei ole automaattisesti pakko koneistaa. Ihan yhtälailla voi olla lohkon tiivistepinnassa heittoa. Tuo lohkon "plaanaus" jää harrastevehkeissä monesti tekemättä ja ihmetellään kun ei tiivisteet kestä kovilla ahdoilla.

Kannnen tiivisteet on nykyisin useasti monikerros metallitiivisteitä. Tämän vuoksi taitaa olla vähemmän toleranssia tasojen suoruuden suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa toki tarkistaa, mutta ei ole automaattisesti pakko koneistaa. Ihan yhtälailla voi olla lohkon tiivistepinnassa heittoa. Tuo lohkon "plaanaus" jää harrastevehkeissä monesti tekemättä ja ihmetellään kun ei tiivisteet kestä kovilla ahdoilla.

Kannnen tiivisteet on nykyisin useasti monikerros metallitiivisteitä. Tämän vuoksi taitaa olla vähemmän toleranssia tasojen suoruuden suhteen.
Jep, oissa nykkyaikaisissa monikerrostiivisteissä on aika vähän anteeksiantoa. Itelläki jäi kerran lohko tarkistamatta ja alk vuotaa parin tonnin jälkeen. Onneks oli vielä vähän aikaa ja jakso tehdä uusiks.
 
voi tätä ilon ja onnen päivää.
IMG_0927.jpg
31 vuotiaat iskarit olivat jo vähän väsyneet, helppo homma vaihtaa ja kaikki meni ihan mallikkaasti kunnes kuului naps.
halpahan tuo on onneksi uusia, mutta kyllä silti kismittää, osaa saa taas odotella viikon.
 
Viimeksi muokattu:
^ ihan paikallisesta varaosaliikkeestä löytyy?
Tai sitten täällä yleensä seuraavana arkipäivänä.
 
Viimeksi muokattu:
ee oo. etupuolelle kyllä löytyy mutta ei takaiskareille.

jengillä on aeromotorsin tilaus vielä auki niin tuon saa siihen messiin, ihan sama odotella pari päivää pitempään kun ei sitä nyt heti saa kuitenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 285
Viestejä
5 246 774
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom