Synteettiset polttoaineet

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 576
Polttomoottoreiden sukupuuttoa on povattu jo jonkin aikaa, mutta tien päähän saattaa kaikesta huolimatta olla vielä matkaa.
Ainakin mikäli asiaa tiedustellaan Porschen autourheilujohtajalta Frank Walliserilta. Hän kun on vakuuttunut, että polttomoottorilla varustellut ajoneuvot saadaan kätilöityä yhtä ympäristöystävällisiksi kuin sähköautot.
Taikajuomaksi Porsche-pomo tarjoaa firman omia aineita. Kyseessä on Porschen kehittelemä synteettinen polttoaine, Motor1-julkaisu kertoo.


Walliserin eFueliksi ristimä ihmeaine on hänen näkemyksensä mukaan tärkeä väline Porschen kamppailussa päästöjen vähentämiseksi. Hänen mukaansa synteettiset polttoaineet ovat pumppulöpöä puhtaampaa tavaraa;
valmistuksesta ei synny sivutuotteita, palamisen jäljiltä jää tavallista vähemmän pien- ja rikkihiukkasia.
Mikäli Porsche-pomoon on uskominen, päästöt voidaan suitsia todella tehokkaasti. EFuelin avulla päästöjä voidaan hänen mukaansa leikata jopa 85 prosentin verran.
”Koko tuotantokaareen suhteutettuna päästöt vastaavat sähköauton valmistuksen ja käytön synnyttämiä hiilidioksidipäästöjä”, Walliser tiivisti.


Urheiluautojen saksalainen kuningasmerkki kertoi synteettisten polttonesteitä koskevasta projektistaan viime vuonna. Tavoitteena on pelasta tien päällä pärisevät polttomoottori-Porschet sukupuutolta,
mutta projektilla voi olla kauaskantoisempiakin seurauksia.
Klassikkojen pelastusharjoituksesta kun ei välttämättä pelkästään ole kyse. Myös Porschen nykyiset polttomoottorimallit nielevät täysin kakistelematta synteettistä menovettä, mukaan lukien 992- ja 911 GT3-mallistot.
Testit uudella polttoaineella aloitetaan vuoden 2022 kuluessa.

Mitenkä helppoa on valmistaa synteettisiä polttoaineita?
Sopivatko nykyisiin ja tuleviin polttomoottoreihin?
Hinta?
Kilpailija patteriautoille?
 
Suht yksinkertaista, vedyn saatavuus/hinta rajoittaa.
Sopii.
Kallis, mutta uusiutuvan energian halventuessa tulee kohenee > vedyn tuotanto kasvaa.
Todennäköisesti jollain aikataululla.

Siinä "my two cents."
 
Sinällään asiassa ei ole mitään uutta. Hitlerin Saksa jo aikanaan valmisti synteettistä bensiiniä. Kallistahan se silloin oli tuottaa, mutta kun orjatyövoimalla teetti niin mitäpä sen väliä.

Saa nähdä, onnistuisiko nyt ihan kaupallisesti kestävästi.
 
Afrikka pitäisi valjastaa aurikosähkön tuotantoon, jolloin siellä voisi tuottaa merivedestä vetyä ja mahdollisesti myös synteettistä polttoainetta.
 
Sinällään asiassa ei ole mitään uutta. Hitlerin Saksa jo aikanaan valmisti synteettistä bensiiniä. Kallistahan se silloin oli tuottaa, mutta kun orjatyövoimalla teetti niin mitäpä sen väliä.

Saa nähdä, onnistuisiko nyt ihan kaupallisesti kestävästi.

Sota-aikana kustannukset nyt on muutenkin vähän niin ja näin.
 
"Vähäpäästöisten menovesien toivotaan tarjoavan parjatuille polttomoottoreille jatkoaikaa, vieläpä puhtain ja ympäristön kannalta kestävin konstein.

Esimerkiksi samaiseen Volkswagen-konserniin lukeutuvat Porsche on investoinut reilusti yli 20 miljoonaa euroa e-Fueliksi nimittämänsä synteettisen polttoaineen kehittelyyn.
Suunnitelmat ovat jo pitkällä, sillä Porsche on perustanut yhdessä kumppaninsa Siemensin kanssa tuotantolaitoksen Chileen. Vaikka asia ei varsinaisesti Bentleylle kuulukaan,
on brittiläisen pidättyväisyyden kuoreen ilmestynyt huomattavia halkeamia.

”Tutkimme ympäristöystävällisiä polttoaineita entistä tarkemmin, olivatpa ne sitten synteettisiä tai biopohjaisia”, Bentleyn tekninen johtaja Matthias Rabe toteaa.
”Polttomoottorit ovat täällä vielä pitkään ja ympäristö tulee siinä tapauksessa hyötymään merkittävästi synteettisistä polttoaineista”, Rabe arveli."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom