Synkkaava pilvi storage Linux ja Android clienteillä?

Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
137
Mikähän voisi olla sopiva storage palvelu, joka:
- Voidaan määrittää mikä/mitkä pilven kansiot pidetään synkattuna paikalliseen kansioon
- Client löytyy vähintään Windows, Linux (CentOS) ja Android
- Useammalle käyttäjälle (joko täysin omat tilaukset tai eri käyttäjätunnuksilla toimiva jaettu tila) (käyttäjiä 4 tässä vaiheessa)
- Tilan tarve ei ole kovin suuri. 50-100Gb/käyttäjä riittää hyvin tässä vaiheessa
- Hyvin suojattu, maineikas ja suojattu (ja/tai open source)
- Edullinen (tyyliin max 5€/kk/käyttäjä, 60€/v/käyttäjä)

OneDriveä olen nyt käyttänyt 2€/kk/100Gb/käyttäjä, mutta Linuxille ei virallista tukea löydy ja epäviralliset clientit vaatii jatkuvasti manuaalista triggeröintiä ja full synkka kestää pitkään.

Mietin, että storage VPS voisi olla hyvä ratkaisu, mutta minulla ei ole aikaa pitää sitä up-to-date, eikä välttämättä tarvittavaa tieto/taitoa saada siitä tarpeeksi turvattu, joten sekään ei ole vaihtoehto.

pCloud tuntuu olevan suosittu ja menisi juuri ja juuri haluttuun hintaan.

Mielipiteitä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
454
pCloudia olen pitänyt jokusen vuoden kopioidakseni valokuvat sun muut talteen. Ei ole ollut ongelmia. Mappaantuu Winkkariin asemaksi ja omiin tarpeisiin ollut sopiva.

Resilio for small business tms. oli jotain 6eur per kk per hlö mutta en ole sitä kummemmin kokeillut.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
137
Resilio taitaa synkata P2P:n yli omien laitteiden välillä, mutta ei se ilmeisesti varsinaista cloud storagea tarjoa? Tosin voisi sekin olla vaihtoehto. Mitenhän tuo home ja business eroaa. Samat "Features & Benefits" listattuna molemmissa. Toinen kerta maksullinen ja toinen kuukausi.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 858
Nextcloud Toi vois olla hyvä, jos vaan löydät jostain edullisen hostin sille., Saat aika pitkälle pidettyä omassa hallinnnassa kaiken.

Itellä on Hetznerin Tuusulan konesalissa jonkinlainen toteutus tuolla niin ei valu tiedot ulkomaillekaan.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
137
Alunperin mietin, että sen VPS:lle pystyttäisin, mutta siinä hieman pelko, että saanko sen tarpeeksi turvatuksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 339
Nextcloud Toi vois olla hyvä, jos vaan löydät jostain edullisen hostin sille., Saat aika pitkälle pidettyä omassa hallinnnassa kaiken.

Itellä on Hetznerin Tuusulan konesalissa jonkinlainen toteutus tuolla niin ei valu tiedot ulkomaillekaan.
Sillähän on nykyään ihan suora Nextcloud paketti tarjolla:

STORAGE SHARE
POWERED BY NEXTCLOUD
EASILY STORE AND SHARE FILES

Palvelimet on vain Saksasta saatavilla näköjään, jos se tuottaa ongelmia, mutta ei tarvitse itse alkaa ylläpitämään sen ihmeemmin...
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
280
Itsellä oli vähän sama tilanne, joskus jokunen vuosi sitten jotain owncloud/nextcloudia koitin mutta kokonaisvaltaisesti aika karsea + niiden Linux clientissäkään varsinaisesti kehumista, en siis tiedä mikä juuri nyt on tilanne mutta jos komentoriviltä olisi halunnut synkata (NAS -palvelinta) eli jäi sitten vähän vaiheeseen. Ei ole nyt viimeaikoina kiinostanut enää koskea vaikka varmasti on Owncloud ja Nextcloud ja mitä näitä on kehittynyt tässä vuosien saatossa.

Mutta siis koska tilantarvetta oli kumminkin vähintää teraluokan verran niin... terankin verran tilaa maksaa jostain kohtuu järkevästä VPS -palvelimelta jo ihan oikeata rahaa ja eihän tuo Hetznerin palvelukaan enää ihan halpa ole sinänsä jos vertaa Onedriveen. S3 Glacier Deep Archivea mietin joskus varsinaisiin varmuuskopioin mutta eipä tuokaan ole edennyt.

Vaihtoehtoja kartoittelin ja tyydyin Onedriveen family pakettiin niin sain koko porukalle tunnukset ja kaikille teran tilaa + Office niin 99e/12kk. Synkkaillaan sitten rclonella ja selaimella Linux koneilta. Mutta onpahan halpa ja hyvä palvelu noin muuten, niin loppui vähän mielenkiinto muihin sitten...
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
137
Officelle ei käyttöä ole ennen kun tuovat järkevän Linux clientin. WINEllä testasin, mutta naama suli.

Tuota Microsoft 365 Familyä kuitenkin käytän atm vaikka jää Office hyödyntämättä. Meikäläisen tapauksessa sille hintaa jää about 1,95€/kk/tb/käyttäjä.

Ehkä se täytyy jatkaa sen kanssa. Muuten kyllä ollut siihen tyytyväinen lukuunottamatta Linuxin clientin puuttumista. Täytyy kokeilla tässä langassa mainitut Rclone, Insync ja Resilio. Lisäksi itse käyttänyt Winkkari puolella GoodSynciä ja siitäkin vuosien varrella tullut näköjään Linux client myös. Ehkä sekin testiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 089
Dropboxia aikoinaan käytin linuxinkin kanssa ongelmitta, nykyään OneDrive käytössä, tosin ilman virallista clienttiä.

Noita Office 365 vuositilauksia saa aina parilla kympillä per vuosi kun viitsii metsästellä tarjouksia, gigantti ja verkkis itse ostanut. Jos on Home-tilaus niin Personal-koodi lisää muistaakseni 9kk Homeen.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 345
Olen aikeissa kokeilla Cryptomatoria. Tiedostot näkyvät koneella kansiossaan ja ne säilötään salattuna Google driveen, Dropboxiin tai Onedriveen. Aikapulan vuoksi en ole pitkälle päässyt vielä, eikä ole kokemuksia kertoa. Win, Mac, Linux ja Android -clientit pitäisi löytyä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 339
Olen aikeissa kokeilla Cryptomatoria. Tiedostot näkyvät koneella kansiossaan ja ne säilötään salattuna Google driveen, Dropboxiin tai Onedriveen. Aikapulan vuoksi en ole pitkälle päässyt vielä, eikä ole kokemuksia kertoa. Win, Mac, Linux ja Android -clientit pitäisi löytyä.
Sellainen lisähuomio vaan, että mobiili appsit on maksullisia...
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 162
Resiliota kokeilin jossain vaiheessa, PC - Nas jne toimi ihan ok, mutta puhelimessa alkoi temppuilla tovin jälkeen. Söi akkua ja synkkausvirheitä.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
137
Sellainen lisähuomio vaan, että mobiili appsit on maksullisia...
Ja vielä sellainen lisähuomio, että en tiedä miten tuo ylipäätään liittyy pilvitallennukseen? Ohjelma vain kryptaa (paikallisia) tiedostoja. Se ei itsekseen synkkaa mitään vaan vaatii kyseisen pilvitallennuspalvelun oman clientin (tai jonkin muun ratkaisun). Tekeekö se sitten jotenkin mahdollisimman pilvi yhteensopivia tiedostoja vai onko vain markkinakikka lisätä ohjelman kiinnostavuutta?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 339
Ja vielä sellainen lisähuomio, että en tiedä miten tuo ylipäätään liittyy pilvitallennukseen? Ohjelma vain kryptaa (paikallisia) tiedostoja. Se ei itsekseen synkkaa mitään vaan vaatii kyseisen pilvitallennuspalvelun oman clientin (tai jonkin muun ratkaisun). Tekeekö se sitten jotenkin mahdollisimman pilvi yhteensopivia tiedostoja vai onko vain markkinakikka lisätä ohjelman kiinnostavuutta?
Siis tuon idea on vain kryptata tiedostot, eli voit käyttää mitä tahansa pilvipalvelua tiedostojen tallentamiseen. Eli ei tarvitse hankkia pilvipalvelua, joka sen salauksenkin hoitaa (ja silloin joudut myös luottamaan siihen palveluntarjoajaan), mutta Cryptomator toimii paikallisesti, niin sulla on silloin ns. avaimet omassa tallessa.

Tän softan ehdotuksella siis varmaan haluttiin tuota tietoturva puolta korostaa, jos se on tärkeää sinulle.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
137
Otin testiin nyt OneDrive (Microsoft 365 Family) + Insync + Cryptomator combon. Vaikuttaisi äkkiseltään toimivalta.

Hintaa 0,90€/kk/tb/käyttäjä + 29,99€/käyttäjä
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 345
Otin testiin nyt OneDrive (Microsoft 365 Family) + Insync + Cryptomator combon. Vaikuttaisi äkkiseltään toimivalta.

Hintaa 0,90€/kk/tb/käyttäjä + 29,99€/käyttäjä
Sain myös Cryptomator ja OneDrive yhdistelmän nyt koekäyttöön desktopilla. Yksi lisähuomio: Microsoft pommittaa nyt varoituksilla "haitta- ja kiristysohjelma havaittu, tiedostojasi OneDrivessä ollaan salaamassa". Ilmeisesti vain rikolliset ja hullut haluavat itse säilyttää omia salausavaimiaan, ja olisi tietenkin epäkohteliasta vihjata että käyttäjä on hullu :cool:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 339
Sain myös Cryptomator ja OneDrive yhdistelmän nyt koekäyttöön desktopilla. Yksi lisähuomio: Microsoft pommittaa nyt varoituksilla "haitta- ja kiristysohjelma havaittu, tiedostojasi OneDrivessä ollaan salaamassa". Ilmeisesti vain rikolliset ja hullut haluavat itse säilyttää omia salausavaimiaan, ja olisi tietenkin epäkohteliasta vihjata että käyttäjä on hullu :cool:
Kyllähän tuo ihan legit varoitus on, ku nykyään noita kryptaavia malwareja liikkuu paljonkin ja kiristää sit rahaa, että saat auki.
Mistäpä sitä tietää, että käyttäjä itse on kryptaamassa tiedostojaan, ihan tietoturva mielessä :)
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 345
Kyllähän tuo ihan legit varoitus on, ku nykyään noita kryptaavia malwareja liikkuu paljonkin ja kiristää sit rahaa, että saat auki.
Mistäpä sitä tietää, että käyttäjä itse on kryptaamassa tiedostojaan, ihan tietoturva mielessä :)
Joo, olet oikeassa. Tuo on vastuulista toimintaa Microsoftilta. MS:n ilmoitus ohjaa sivulle, jossa kerrotaan että vanhat tiedostot voi pelastaa 30 päivän kuluessa. Käyttäjälle jää aikaa ensin puhdistaa omat laitteet ja sitten rauhassa palauttaa tiedot.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 732
Viestejä
4 320 675
Jäsenet
72 099
Uusin jäsen
Antart

Hinta.fi

Ylös Bottom