Sykemittarit ja aktiivisuusrannekkeet urheilukäytössä

Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Huomautus - asiaton käytös
^Eli ihan turhuutta siis :D Jätkät ei jaksa kännyä kaivaa taskusta (voihan se kokouksessa pöydälläki olla) tai kävellä huoneen poikki. Kunnon pullamössöä...
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
^Eli ihan turhuutta siis :D Jätkät ei jaksa kännyä kaivaa taskusta (voihan se kokouksessa pöydälläki olla) tai kävellä huoneen poikki. Kunnon pullamössöä...
Kyllä toi on ainakin mulle tosi hyvä ominaisuus. Lapset pommittaa välillä vaikka mitä viestejä, ja kellosta näkee suoraan.

Ihan liki päivittäinen esimerkki, olen vaimon kanssa lenkillä ja kellosta näen, että viesti tuli lapsilta (teini-ikäisiä siis. Eipä tartte reagoida just nyt, soittakooon, jos on oikeasti asiaa :)) Noita kun saattaa tulla tunnin lenkin aikana 20-30kpl (tai 100+). En jaksa minuutin välein puhelinta kaivaa taskusta eestaas. Ja viestit voi ainakin mun kellosta lukea ihan kokonaisuudessaankin.

Sama kun on puhelin äänettömällä, kun tekee jotain homma. Niin ranteesta kuitenkin näkee, kuka soittaa ja voi vastata, jos on joku tärkeä.

Myös kalenterimuistutukset tulee kelloon, herätykset ja hälytykset jne. Konffattavissa toki, ei kaikkia somejutskia tms. esim. jaksa seurata...
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Kyllä toi on ainakin mulle tosi hyvä ominaisuus. Lapset pommittaa välillä vaikka mitä viestejä, ja kellosta näkee suoraan.

Ihan liki päivittäinen esimerkki, olen vaimon kanssa lenkillä ja kellosta näen, että viesti tuli lapsilta (teini-ikäisiä siis. Eipä tartte reagoida just nyt, soittakooon, jos on oikeasti asiaa :)) Noita kun saattaa tulla tunnin lenkin aikana 20-30kpl (tai 100+). En jaksa minuutin välein puhelinta kaivaa taskusta eestaas. Ja viestit voi ainakin mun kellosta lukea ihan kokonaisuudessaankin.

Sama kun on puhelin äänettömällä, kun tekee jotain homma. Niin ranteesta kuitenkin näkee, kuka soittaa ja voi vastata, jos on joku tärkeä.

Myös kalenterimuistutukset tulee kelloon, herätykset ja hälytykset jne. Konffattavissa toki, ei kaikkia somejutskia tms. esim. jaksa seurata...
Kyllä on pullomössä tässä hommassa ihan turha kortti. Melkeen mitään älykotiin liittyvää ei voisi laittaa jos sanoisi että on pullamössö hommaa, jos laittaa valot päälle puhelimella eikä kävele katkaisijalle tai sanoo Alexalle että laittaa TV kiinni kun ei jaksa kaukosäädintä etsiä :D itsellä on puhelimesta aina äänet pois ja kellosta katson mitä tulee.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Pitää muistaa, että Ingniteä myydään fitness-kellona. Ei siis ole Vantage-sarjassa kilpaileva urheilukello.
Igniten heikoin puoli lienee turha pelkistys, eli siinä on tasan yksi toimintonappi. Muuten sitä ohjaillaan kosketusnäytöllä, joka ei ole maailman sulavimpia toiminnaltaan. Kuulemma. Mulla on Vantage M ja olen näin peruskuntoilijana siihen äärettömän tyytyväinen. Ei ole enää paluuta sykevyöhön. Tuolla edellä jo mainittiin, että sykemittari opettaa tuntemaan oman kropan toimintaa treenatessa ja näin se on. En mäkään enää välttämättä sykealueiden takia mittaria tarvitsisi lenkillä. Lähinnä mittaan matkat ja joskus jopa tsekkaan, ehdinkö ajoissa lenkiltä kotiin syystä tai toisesta. Tunnen kyllä vakiolenkkieni pituudet ja oman juoksuvauhtini riittävän hyvin, ettei mitään yllätyksiä enää varsinaisesti ole luvassa. Mutta saan kyllä lisäarvoa noista matkoista ja vauhdeista, mutta ennen kaikkea treenipalautteesta. En ole kellon orja, mutta kyllä se kertoo minulle asioita palautumisen yms. suhteen.

Ja kuten myös mainittiin, älykkäät ilmoitukset on hyödyllinen ominaisuus tietyissä tilanteissa. Ainakaan minä en kuljeksi ympäriinsä kännykkääni tuijotellen. Päinvastoin, pyrin jopa välttämään sitä. Siksi tykkään noista ilmoituksista. Ja saahan ne pois päältä, jos häiritsee.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Igniten heikoin puoli lienee turha pelkistys, eli siinä on tasan yksi toimintonappi. Muuten sitä ohjaillaan kosketusnäytöllä, joka ei ole maailman sulavimpia toiminnaltaan. Kuulemma.
Pakko tunnustaa, että se voisi olla vähän sujuvampikin. Mutta en minä sitä kiroillut ole, tottumisjuttu sekin. En kaipaa nappeja.
 
Liittynyt
26.07.2018
Viestejä
124
Mutta saan kyllä lisäarvoa noista matkoista ja vauhdeista, mutta ennen kaikkea treenipalautteesta. En ole kellon orja, mutta kyllä se kertoo minulle asioita palautumisen yms. suhteen.
Avaatko tätä vähän lisää? Mulla on myös Vantage M, mutta mielestäni just tuo treenipalaute ja palautumis-info on sen heikoin lenkki. Tai sitten en vaan osaa käyttää sitä.

Kardiokuorman se näyttää, mutta mielestäni se ei ole kovin älykäs. Ehkä hyödyllisin on sykekäyrä yöllä, siitä nyt näkee kohtalaisesti miten on palautunut.

Kokonaisuutena olen kyllä tosi tyytyväinen tuohon kelloon.
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
85
Avaatko tätä vähän lisää? Mulla on myös Vantage M, mutta mielestäni just tuo treenipalaute ja palautumis-info on sen heikoin lenkki. Tai sitten en vaan osaa käyttää sitä.

Kardiokuorman se näyttää, mutta mielestäni se ei ole kovin älykäs. Ehkä hyödyllisin on sykekäyrä yöllä, siitä nyt näkee kohtalaisesti miten on palautunut.

Kokonaisuutena olen kyllä tosi tyytyväinen tuohon kelloon.
Sama. Tekee yhden treenin ja samalla polkee pyörällä töihin niin yhdessä päivässä saa treenitason ylikuormittavaksi. Sitten pari päivää myöhemmin kun satut pitämään taukoa ja vettä sataa niin kuljet bussilla töihin, näyttää aliharjoittelua. Tiedä sitten miten saisi pysyttyä kehittävän ja ylläpitävän alueella...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Sama. Tekee yhden treenin ja samalla polkee pyörällä töihin niin yhdessä päivässä saa treenitason ylikuormittavaksi. Sitten pari päivää myöhemmin kun satut pitämään taukoa ja vettä sataa niin kuljet bussilla töihin, näyttää aliharjoittelua. Tiedä sitten miten saisi pysyttyä kehittävän ja ylläpitävän alueella...
Ei mitenkään, tuo kaava mitä tuo käyttää (7 päivän keskiarvo / 28 päivän keskiarvo) on vaan todella typerä.

Tuorein esimerkki eiliseltä: Nyt kun tuli 29 päivää täyteen vuoden rankimmasta urheilusuorituksestani, tuo "tolerance" laski yhdessä yössä 77->58 ja komeasti heitti käyrän punaiselle hyvin kevyellä treenipäivällä.

Ja aina viikko rankan suorituksen jälkeen pudotaan yhdessä yössä "overstrained"ista "undertrained"iin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
756
Kaverin Polar vantage M antaa ihan hillittömiä askellukemia. Esim. 15 000 askelta vaikka käytännössä kello on ollut koko työpäivän irti ja muutenkin kevyt päivä vähällä kävelyllä .

Lisäksi tuntuu ottavan pyöräilyn ja tai autoilun aikana askeleita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Kaverin Polar vantage M antaa ihan hillittömiä askellukemia. Esim. 15 000 askelta vaikka käytännössä kello on ollut koko työpäivän irti ja muutenkin kevyt päivä vähällä kävelyllä .

Lisäksi tuntuu ottavan pyöräilyn ja tai autoilun aikana askeleita.
Se askel ei tarkoita siinä aina konkreettista askelta vaan askeleeseen verrattavaa rasitusta tehdessä muuta kuin kävelyä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Avaatko tätä vähän lisää? Mulla on myös Vantage M, mutta mielestäni just tuo treenipalaute ja palautumis-info on sen heikoin lenkki. Tai sitten en vaan osaa käyttää sitä.

Kardiokuorman se näyttää, mutta mielestäni se ei ole kovin älykäs. Ehkä hyödyllisin on sykekäyrä yöllä, siitä nyt näkee kohtalaisesti miten on palautunut.

Kokonaisuutena olen kyllä tosi tyytyväinen tuohon kelloon.
Sama. Tekee yhden treenin ja samalla polkee pyörällä töihin niin yhdessä päivässä saa treenitason ylikuormittavaksi. Sitten pari päivää myöhemmin kun satut pitämään taukoa ja vettä sataa niin kuljet bussilla töihin, näyttää aliharjoittelua. Tiedä sitten miten saisi pysyttyä kehittävän ja ylläpitävän alueella...
Ei mitenkään, tuo kaava mitä tuo käyttää (7 päivän keskiarvo / 28 päivän keskiarvo) on vaan todella typerä.

Tuorein esimerkki eiliseltä: Nyt kun tuli 29 päivää täyteen vuoden rankimmasta urheilusuorituksestani, tuo "tolerance" laski yhdessä yössä 77->58 ja komeasti heitti käyrän punaiselle hyvin kevyellä treenipäivällä.

Ja aina viikko rankan suorituksen jälkeen pudotaan yhdessä yössä "overstrained"ista "undertrained"iin.
No siis tarkoitin sanoa, että se on suuntaa antava. Nuo lyhyen ajan ylikuormitukset kannattaa jättää omaan arvoonsa, jos nyt yhtään säännöllisemmin harrastaa. Alle kuukauden datalla nyt ei vielä paljon tee. Mitä enemmän dataa on, sitä paremmin se tyhmä algoritmi kertoo asioita. On mullakin laskenut yhdessä yössä ylikuormituksesta aliharjoitteluun, eli glitchejä tuossa kyllä on.

Koska olen ihan peruskuntoilija eikä mulla ole mitään tulostavoitteita enkä ehdi treenaamaan kovin paljon nykytasoa kovempaa ja taukojakin tulee syystä sun toisesta, niin mulla ei ole parempaakaan tapaa arvioida sitä harjoituskuormaa. Mun on siis pakko uskoa, että se kello tietää edes sinne päin sen mun kuormitustason. Ei ne Polarilla hatustakaan noita juttuja vedä, johonkin ne algoritmit perustuvat. Ei mulla ole mitään ruusuisia kuvitelmia omasta rautaisesta fyysisestä kunnosta. Ja kun ikääkin on jo kohtuullisen paljon, palatuminen ei ole enää nuoruusvuosien tasolla. Kloppina palautui suurinpiirtein suihkun aikana. Nyt pitemmän lenkin jälkeen on oikeasti mietittävä, mikä on rasitustaso parin seuraavan päivän aikana. Jos on kunnolla lenkkejä alla, toleranssi on paljon suurempi ja ylikuormitukseen on vaikeampi päästä (joutua). Joskus jopa kehittävään on vaikea päästä. Näin mulle kävi just tässä viime kuussa, kun oli aika paljon kaikenlaista aktiviteettia alla eikä taukoja ollut alla. Sitten tuli reissu ja flunssa ja melkein kahden viikon tauko, kolmen lenkin jälkeen mittari huutaa taas hoosiannaa, varsinkin kun eilen oli sen viikottaisen hiukan pitemmän lenkin aika :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
No siis tarkoitin sanoa, että se on suuntaa antava. Nuo lyhyen ajan ylikuormitukset kannattaa jättää omaan arvoonsa, jos nyt yhtään säännöllisemmin harrastaa. Alle kuukauden datalla nyt ei vielä paljon tee. Mitä enemmän dataa on, sitä paremmin se tyhmä algoritmi kertoo asioita. On mullakin laskenut yhdessä yössä ylikuormituksesta aliharjoitteluun, eli glitchejä tuossa kyllä on.
Tuo algoritmi nimenonaan ignoraa kaiken yli 28 päivää vanhan datan. Eli se käyttää vain sitä alle kuukauden dataa jolla mielestäsi ei paljoa tee.

Koska olen ihan peruskuntoilija eikä mulla ole mitään tulostavoitteita enkä ehdi treenaamaan kovin paljon nykytasoa kovempaa ja taukojakin tulee syystä sun toisesta, niin mulla ei ole parempaakaan tapaa arvioida sitä harjoituskuormaa. Mun on siis pakko uskoa, että se kello tietää edes sinne päin sen mun kuormitustason. Ei ne Polarilla hatustakaan noita juttuja vedä, johonkin ne algoritmit perustuvat.
Se perustuu tutkimuksiin, joissa on verrattu kovaa treenaavien muiden kuin kestävyysurheilujoiden palautumista. Ja joissa lähinnä verrattu muutamaa hyvin yksinkertaista kaavaa keskenään. Ja valittu tuo niissä tilanteissa parhaaksi niistä hyvin yksinkertaisista kaavoista.

Se, että verrataan vain hyvin yksinkertaisia kaavoja keskenään on todella typerää, koska laskentateho on todella halpaa, monimutkaisenkin kaavan tuloksen laskee alle mikrosekunnissa nykykellon tehoilla.

ja tosiaan pro-tason rygbynpelaajan rasitustaso ja palautumiset on aika eri juttu kuin esim. satunnaisen lenkkeilijän joka kuitenkin pari kertaa vuodessa osallistuu puolimaratonille tms.

Ei mulla ole mitään ruusuisia kuvitelmia omasta rautaisesta fyysisestä kunnosta. Ja kun ikääkin on jo kohtuullisen paljon, palatuminen ei ole enää nuoruusvuosien tasolla. Kloppina palautui suurinpiirtein suihkun aikana. Nyt pitemmän lenkin jälkeen on oikeasti mietittävä, mikä on rasitustaso parin seuraavan päivän aikana. Jos on kunnolla lenkkejä alla, toleranssi on paljon suurempi ja ylikuormitukseen on vaikeampi päästä (joutua). Joskus jopa kehittävään on vaikea päästä. Näin mulle kävi just tässä viime kuussa, kun oli aika paljon kaikenlaista aktiviteettia alla eikä taukoja ollut alla. Sitten tuli reissu ja flunssa ja melkein kahden viikon tauko, kolmen lenkin jälkeen mittari huutaa taas hoosiannaa, varsinkin kun eilen oli sen viikottaisen hiukan pitemmän lenkin aika :D
Oletettavasti palautumisaikasi kaikista suorituksista ei kuitenkaan ole tasan 7 päivää?

Nimittäin tuossa kaavassa oletus on, että kaikista treeneistä palautumiaika on tasan 7 päivää.

Treenin aiheuttama rasitus on tuossa kaavassa efektiivisesti about kertoimella 0.107 treenipäivän ja sitä seuraavat 6 päivää, sen jälkeen sen aiheuttama rasitus on about kertoimella -0.357 seuraavat 3 viikkoa, jonka jälkeen se ignorataan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
@hkultala En ole tarkemmin perehtynyt algoritmiin, kunhan vain luin Polarin sivuilta yleiskuvaukset. Niistä sain käsityksen, että mitä pidemmältä ajalta dataa on, sitä tarkemmin se pystyy analyysiä antamaan. Jos se on noin julmasti yksinkertaistettu, niin eipä se taida mikään kovin fiksu suunnannäyttäjä olla. Menin lankaan.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Onkos muita allasuintia harrastavia Polar Igniten käyttäjiä? Mun kello lähtee maanantaina takuuhuoltoon. Ei mittaa matkaa lainkaan. Tänään lopetti kahden altaanmitan jälkeen ja matkaksi väitti 150 metriä. Uusi tallennus, mittasi ekan altaanmitan ja lopetti siihen. Muut mittaukset menevät moitteetta. Aspan kanssa keskusteltu ja paljon neuvoja saatu, tehdasasetukset palautettu. Ei apuja. Manuaalista kieroslaskinta tyyliin M430 ei ole.

Olis kiva kuulla miten muilla uidessa toimii.

Muuten edelleen tyytyväinen kelloon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
372
Tietääkö kukaan kuinka usein Polarilta tulee uudet mallit? Tuo vantage V on ollut myynnissä jo yli vuoden. Onko realistista että keväällä tulee uudet mallit?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
V800, mikä oli nähdäkseni Vantage V:n suora edeltäjä, julkaistiin 2014. Että en nyt pidättelisi hengitystäni uutta mallia odotellessa. :vihellys:
Joo, ei ole tulossa uutta rautaa varmaan ainakaan ensi vuonna vielä.

Sen sijaan uusia ominaisuuksia Vantage V:hen tulee softapäivitysten myötä parin kuukauden välein.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
45
Nyt rupee oleen ajankohtaista painaa tuo polar v800 molkkiin ja hommata jotain oikeesti toimivaa tilalle. Garmin fenix on ollut tutkalla mutta kumpi 5 vai 6:nen. Hintaero parhaimmillaan 300€, no onhan tuo 5:nen ihan antiikkia jonkun mielestä.

Polarin sontaa ei tule enään mulle, sillä näitä 800:sia kävi 3 kpl ranteessa julkaisun jälkeen ja kaikki mahdolliset ongelmat turpoomisesta näytön halkeemiseen mahtu matkaan. Softa taattua sontaa ja niin pessimisti olen ettei Kempeleessä varmasti ole entteriä hakattu riittävästi jotta homma toimis kerralla ja kunnolla.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
152
Nyt rupee oleen ajankohtaista painaa tuo polar v800 molkkiin ja hommata jotain oikeesti toimivaa tilalle. Garmin fenix on ollut tutkalla mutta kumpi 5 vai 6:nen. Hintaero parhaimmillaan 300€, no onhan tuo 5:nen ihan antiikkia jonkun mielestä.

Polarin sontaa ei tule enään mulle, sillä näitä 800:sia kävi 3 kpl ranteessa julkaisun jälkeen ja kaikki mahdolliset ongelmat turpoomisesta näytön halkeemiseen mahtu matkaan. Softa taattua sontaa ja niin pessimisti olen ettei Kempeleessä varmasti ole entteriä hakattu riittävästi jotta homma toimis kerralla ja kunnolla.
Riippuu varmaan vähän mieltymyksistä, mutta minun oli vaikea oikeuttaa tuota hintaeroa, joten oma suositukseni menee Fenix 5:lle. Jos rahat riittää Plus-malliin, niin saa mukana kartat. Vastaava Fenix 6 Pro on jo 750€(?).

Fenix 6 oli vähän pettymys, koska näyttö ei uudistunut ja päivitykset olivat pääosin pieniä softapäivityksiä, jos ei tarvitse Ox-mittausta.

EDIT: Jos tulee V800-mallista, niin Forerunner 945 saattaa myös olla ihan hyvä vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
45
Otin ja kipasin f5 plussan ranteeseen ja kyllä tää nyt alkuun on positiivisen kuvan antanut. Pallolajit puuttuu tyystin laitteesta. Puntaroin pitkään 5 ja 6:sen välillä ja tuumasin etten tarvitse sp02 mittausta. Uidessa käytän sykevyötä ja niin epäileväjuudas olen etten luota rannemittauksen olevan edes 30 lyönnin tarkkuudessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 512
Onko suositella softaa mihin tallentaa harjoitukset? pitäs olla offline tyylinen pc:llä suoraan käytettävä.
Pitkään oli käytössä sporttracks, mutta se tuli end of life ja koneen vaihdon jälkeen en oikein saanut enää
garminin plugaria toimimaan sen kans.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Mikä käytännössä on ero Polarin Vantage M ja Ignite kelloilla?
Polar ignitessä on 165mAh akku. Vantage M:ssä 230mAh.
Ignitessä on kirkkaampi näyttötekniikka paremmilla väreillä, mutta varmaan se kuluttaa myös enemmän sähköä.
Ignitessä on kosketusnäyttö ja yksi nappi ja vantage m:ssä ei kosketusnäyttöä ja viisi nappia.
Yllä olevat asiat vaikuttaa siihen että igniten akku kestää vähemmän aikaa.

Ignite on pienempi ja varmaan keveämpi.

Harjoitusohjelmaeroja sun muita voi tarkastella vaikka sitten polarin vertailusta:
| Polar Suomi
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Polar ignitessä on 165mAh akku. Vantage M:ssä 230mAh.
Ignitessä on kirkkaampi näyttötekniikka paremmilla väreillä, mutta varmaan se kuluttaa myös enemmän sähköä.
Ignitessä on kosketusnäyttö ja yksi nappi ja vantage m:ssä ei kosketusnäyttöä ja viisi nappia.
Yllä olevat asiat vaikuttaa siihen että igniten akku kestää vähemmän aikaa.

Ignite on pienempi ja varmaan keveämpi.

Harjoitusohjelmaeroja sun muita voi tarkastella vaikka sitten polarin vertailusta:
| Polar Suomi
Koska Ignite on pienempi, myös GPS-antenni on pienempi ja siten epäherkempi. Onko liikaa, makuasia. Matka oikein (vertasin auton mittariin 40 km matkalla) mutta reitti saattaa piirtyä kartalle metrejäkin sivuun kuljetusta. Painossa ja koossa paljonkin eroa. Igniteä myydään fitness-kellona. Altaassa uidessa hankaluuksia matkan mittauksessa (rintauinti). En osaa uida Igniten haluamalla tavalla. Avovettä en ole kokeillut.
| Polar Suomi
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
370
Koska Ignite on pienempi, myös GPS-antenni on pienempi ja siten epäherkempi. Onko liikaa, makuasia. Matka oikein (vertasin auton mittariin 40 km matkalla) mutta reitti saattaa piirtyä kartalle metrejäkin sivuun kuljetusta. Painossa ja koossa paljonkin eroa. Igniteä myydään fitness-kellona. Altaassa uidessa hankaluuksia matkan mittauksessa (rintauinti). En osaa uida Igniten haluamalla tavalla. Avovettä en ole kokeillut.
| Polar Suomi
Kiitokset tiedoista. Ihan mielenkiinnosta, mitä tuo fitness-kello edes tarkoittaa?
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
87
XXL on myynyt tällä viikolla Suunto 9 hintaan 249 €. Se hyvä hinta kellosta, joka vertautuu Polarin V-malliin.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
87
Mittaa uintimatkan. Rannesykemittaukselle ei luvata toimivuutta vedessä, mutta mittaus on käytössä uinnin aikana. Lienee jonkin verran yksilöllistä, että saako anturit pysymään tiiviisti kiinni ihossa. Jos vesi pääsee huuhtelemaan ihoa kellon alta, ei optinen mittaus voi toimia.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Lenkkeilykäyttöön tai salille, fillarointiin tms. Ignite on kyllä tosi fine hintaisekseen (varsinki 10...15% Gigantin alesta, ite tosin tinkasin omani Powerista). Kesästä lähtien ryskässy voimanostossakin mukana, ei ole suojalasiakaan mutta kello silti ihan kuin brand new ilman naarmuakaan. Jäissäkin killuttu 3-4 min ja ei oo moksiskaan ts. hyvä katella aikaa kylmälle kylvylle. Ranneketta vaihtelen välillä parin euron Wishin mesh-rannekkeeseen, joka joustaa toisin ku se silikoniranneke.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Lenkkeilykäyttöön tai salille, fillarointiin tms. Ignite on kyllä tosi fine hintaisekseen (varsinki 10...15% Gigantin alesta
Samaa mieltä. Kun vielä opin uimaan Igniten haluamala tavalla niin muuta en kaipaa. Jokapäiväiseen käyttöön kevyt ja passelin kokoinen kapeassakin ranteessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
V800 on ollut kyllä hyvä laite, vaikka tähän on joutunut kolme ranneketta jo vaihtamaan. Joku tyyppivika, koska hapertuu aina samasta paikasta. Nyt on kyllä pari kertaa temppuillut ja viimeksi valitti jostain GPS häiriöstä ja sanoi että kello pitää "alustaa uusiksi". En muista mikä se sanoma tarkalleen oli, luulin että vetää kokonaan nollille, mutta olikin vain perus bootti. Uinnissa sykkeenmittaus toimi jees, mutta lopulta kyllästyin vyön käyttöön altaassa, koska joka kännöksessä sitä piti pitää käsin paikallaan. MTB hommissa tuo navigointi ja reittien lataaminen kelloon / kellosta on kyllä pirun näppärä, vaikka kaipasikin parannuksia. Näyttää simppelin jäljen, ei karttaa, mutta mitä muuta sitä tuossa edes tarvitsee jos ajaa jo tsekattua jälkeä.

Kun Vantage julkaistiin, meinasin että olisi aika vaihtaa. Se oli kuitenkin pettymys, koska kaikki uudistukset olivat sellaisia mitkä eivät olleet itselleni niin tarpeen. Rannemittaus ihan ok, mutta vyö on tarkempi eikä ole itseäni häirinnyt. Lisäksi meinasivat aluksi jättää navigoinnin kokonaan pois ja palauttivat sen kelloon vasta saamansa palautteen jälkeen. Navigointi pysyi identtisenä V800:n verrattuna, mikä oli itselle se surin pettymys ja syy miksen päivittänyt Vantageen. Vantagen navigointi on ongelmineen ja rajoitteineen 1:1 sama kuin V800:ssa. Et voi hyppiä waypointteja eteen / taakse ja kun aloitat jonkun reitin seuraamisen keskeltä lähimmästä pisteestä, kello pakottaa sinut orjallisesti juuri sen aloitushetken lähimpään pisteeseen, eikä ota huomioon sitä, että et ehkä halua ajella väärään suuntaa, vaan ajelet reitin varteen ja liityt reitille siitä mistä haluat. Reitin seurannan (harjoituksen) voi toki aloittaa vasta siinä kohtaa, missä reittiin liityt, mutta tällöin aloituspisteestäsi reitin varteen matkaama matka jää pois suorituksesta. Tuon "aloita reitin seuranta lähimmästä reittipisteestä" pitäisi olla dynaaminen ja ohjata aina sen hetkisen sijaintisi perusteella lähimpään reitin pisteeseen. Polar meni tässä aidan matalimmasta kohtaa ja copy/pastasi V800:n reittiominaisuudet parantelemattomina Vantageen. Tokihan tuo Vantage on sportti ja treenikello, eikä mikään navigointi ja jokapaikan ihmekone. Mutta pettymys se oli itselle ja Polarin pienet resurssit näkyvät tässä selvästi.

Ja mitä tulee @hkultala mainintaan Polarin päivityksistä, niin tämä ei vaikuta lupaavalta Vantagen omistajille :(

UPDATE 5.0

Timing: Released
Devices: Polar Vantage V Titan, V & M

Thank you for all the feedback you’ve sent us during the past year. The Vantage products have received multiple excellent features and we hope that you’ll enjoy and make good use of them.

The 5.0 is the final planned feature update and it includes the following


Tuo kyllä puhuisi sen puolesta, että jotain uutta olisi tulossa ennemmin kuin myöhemmin ja Vantage olisi nyt sitten nähty. Mitä tässä TV:stä hiintokisoja seuraa, niin ei ole monella vaihtunut Vantage ranteeseen ja V800:lla menevät edelleen.

Suunto muuten julkaisi hetki sitten Android Wearia käyttävän Suunto 7:n. Tuosta löytyy parempi näyttö kartoilla, mutten ole enempää tutkinut miten sitten muut ominaisuudet. Itseasiassa luulin, että tuo Android Wear on kuollut tai ainakin kovaa vauhtia hiipumassa, siksi vähän yllätti tuon käyttiksen valinta.

DCRainmakerin lyhyen käytön arviot, full review tulossa myöhemmin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
370
Kiitokset tiedoista. Ihan mielenkiinnosta, mitä tuo fitness-kello edes tarkoittaa?
Mikä olisi paras Suunto ja Garminin kello suunnilleen tuohon hintaluokkaan? Onko noita kartta ominaisuuksia tuon hintaluokan kelloissa?


Edit: evotin lainauksen. Siis Vantage M kanssa samassa hintaluokassa olevat kellot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Jotenkin tuntuu että nuo sykemittarit ei enää kehity juurikaan, vaan menee jopa takapakkia.
Esim. omassa ranteessa killuvalle Suunto Ambit3 Peakille ei ole vieläkään tullut yhtään varteenotettavaa korvaajaa.
Kaikissa uutuuksissa on toki enemmän toimintoja kuin tässä, mutta samalla niistä on tullut tosi virtasyöppöjä.
Ambit3 menee omassa käytössä 1,5 - 2 viikkoa yhdellä latauksella, ja treenikertoja tulee se 7-9h viikossa GPS päällä tarkimmalla asetuksella ja kello on yötäpäivää ranteessa normaalina rannekellona.

Toki makunsa ja tarpeensa kullakin. Itselle tärkeimmät on normaalit kellotoiminnot, syke+GPS ja mahdollisimman pitkä akkukesto. Älytoiminnoille ei minkäänlaista tarvetta ja mielestäni jopa tässä Ambit3:ssa niitä on liikaa.

Rupeaa aina naurattamaan kun lukee noiden uusien sykemittari-älykellojen tiedoista tyyliin "Akku kestää jopa 5 päivää"
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
370
Jotenkin tuntuu että nuo sykemittarit ei enää kehity juurikaan, vaan menee jopa takapakkia.
Esim. omassa ranteessa killuvalle Suunto Ambit3 Peakille ei ole vieläkään tullut yhtään varteenotettavaa korvaajaa.
Kaikissa uutuuksissa on toki enemmän toimintoja kuin tässä, mutta samalla niistä on tullut tosi virtasyöppöjä.
Ambit3 menee omassa käytössä 1,5 - 2 viikkoa yhdellä latauksella, ja treenikertoja tulee se 7-9h viikossa GPS päällä tarkimmalla asetuksella ja kello on yötäpäivää ranteessa normaalina rannekellona.

Toki makunsa ja tarpeensa kullakin. Itselle tärkeimmät on normaalit kellotoiminnot, syke+GPS ja mahdollisimman pitkä akkukesto. Älytoiminnoille ei minkäänlaista tarvetta ja mielestäni jopa tässä Ambit3:ssa niitä on liikaa.

Rupeaa aina naurattamaan kun lukee noiden uusien sykemittari-älykellojen tiedoista tyyliin "Akku kestää jopa 5 päivää"
Näin uutta kelloa hankkivana ei oikein edes osaa katsella näitä kelloja sillä silmällä että mikä ominaisuus edes on tarpeellinen. Ehkä suurin osa on turhia koska ei mitenkään erityisen hc-lenkkeilystä ole kyse.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Mikä olisi paras Suunto ja Garminin kello suunnilleen tuohon hintaluokkaan? Onko noita kartta ominaisuuksia tuon hintaluokan kelloissa?


Edit: evotin lainauksen. Siis Vantage M kanssa samassa hintaluokassa olevat kellot.
Garmin Vivoactive 3, Vivoactive 4 tai Venu. Riippuu hinnasta, minkä nappaa, Venu noista paras.

Garmin Venu GPS Smartwatch In-Depth Review

Viime vuoden kellojen yhteisarviointi:

 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
370
Garmin Vivoactive 3, Vivoactive 4 tai Venu. Riippuu hinnasta, minkä nappaa, Venu noista paras.

Garmin Venu GPS Smartwatch In-Depth Review

Viime vuoden kellojen yhteisarviointi:

Miten Forerunner 245 music eroaa esim Vivoactive 4:stä tai tuosta Venusta? Aika vähälle huomiolle kyllä jää Polarin kellot näissä parhaiden kellojen listauksissa. Kai se jostaim kertoo. Tosin onhan Polar ilmeisesti paljon kellojaan päivittänyt julkaisun jälkeen. Haluaisin suomalaista tukea mutta kyllä Garmin aika monen mielestä on parempi vaihtoehto.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Täällä kun on näitä tietäjiä -->

Onko Garmin Vivoactive 3, 4 ja Venuun saatavilla sellainen näyttö, jossa näkyy digitaaliset sekunnit (kyllä, tämä on aito kysymys, sillä mm. polarin vantage M ei ole jne.). Eli sellainen kellotaulu mahdollisuutena, missä näkyy ajat sekunneilleen?
Työssä tarvitaan kyseistä ominaisuutta.
Entä always on näyttöä (edes vajailla tiedoilla?)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
Täällä kun on näitä tietäjiä -->

Onko Garmin Vivoactive 3, 4 ja Venuun saatavilla sellainen näyttö, jossa näkyy digitaaliset sekunnit (kyllä, tämä on aito kysymys, sillä mm. polarin vantage M ei ole jne.). Eli sellainen kellotaulu mahdollisuutena, missä näkyy ajat sekunneilleen?
Työssä tarvitaan kyseistä ominaisuutta.
Entä always on näyttöä (edes vajailla tiedoilla?)
joo, esim tämä mitä itse käytän fenix 5

https://services.garmin.com/appsLib...81b/icon/15020f23-af24-4162-b12d-965b6f159d39
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
370
Onko nuo Vivoactivet ja Venu enemmän älykelloja kuin juoksukelloja? Ja miten nuo vertautuu esim Igniteen jota markkinoidaan fitnesskellona? Omistin joskus vanhan Sonyn älykellon ja en oikein sille mitään käyttöä löytänyt ja mietin että onko tilanne nykyään edes paljon muuttunut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 512
toimiiko apple watch juoksukäytössä miten hyvin? nykyisellään on garmin peruskello käytössä. kiinostaa lähinnä nähdä
reitti, matka, pace, syketiedot. nykyisellään siirrän harjoituslogifilet sports tracker softaan, saako watchista logifilet ulos ja missä muodossa?

onko 3/4/5 versioiden välillä jotain oleellista eroa näiltä osin, että kannattaa uudemmasta versiosta maksaa?
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
109
Nyt on alkanut tuntumaan siltä, että urheilu-/seikkailukellolle olisi sen verran käyttöä jotta sen hankkiminen olisi perusteltua. Mitään aikaisempaa kokemusta ei näistä kelloista ole, lukuunottamatta joitain luettuja arvosteluja.

Eli kellon pääasiallinen käyttö:
  • Aerobisten treenien seuranta ja optimointi (ilman sykevyötä)
  • GPS jäljen tallentaminen erämaissa
  • Ilmanpaineen seuranta (sääolojen muutokset) onko mahdollista saada kelloa piirtämään trendiä ilmanpaineesta?
  • Ajan seuranta/mittaaminen (auringon nousu ja laskuajat bonusta)
Ainakin Garminilla tuntuisi olevan käyttöön sopivia malleja mutta Fenixit melko suolaisissa hinnoissa, olisikon esim Venu hyvä käyttötarkoitukseen? Akunkestosta bonusta mutta kuitenkin joustava kriteeri.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Itsellä kävi Fenix 5 testissä, mutta takaisin lähti ja pysyttelen vanhassa Polarin M400:ssa. Fenix 5:sta kuntoilukäytössä kuukauden testijakson perusteella (juoksu, puntti jne. "peruskuntoilu"):
+ Nätti
+ Akkukesto melkein 2vko (6-8h Gps:ää, Bt päällä vain synkatessa eli ei ilmoituksia tms. puhelimesta)
+ Hyvä näyttö
+ Ominaisuuksien määrä. Mutta totesin, että 95% ajasta kaikki mitä kaipaan löytyy vanhasta Polaristakin.
+/- Fenix 5 hinta alkaa olla siedettävä (<300€), kun Fenix 5+ ja 6 maksavat helposti 2-300€ enemmän tuomatta ainakaan itselleni juuri mitään oleellistä lisäominaisuutta.
+/- Rannesyke. Välillä toimii, välillä ei. Juoksussa ehkä parhaiten, mutta esim. hiihdossa oli ihan pihalla. Käsittääkseni rannesykkeen ominaisuus eikä niinkään kiinni laitteesta. Toimi kuitenkin suoraan Polarin H7 sykevyön kanssa.
- Paino/koko/ergonomia. 87 grammaa on paljon. Koko on virallisesti 47mm, mutta ne ulokkeet, joista hihna lähtee ulkonevat paljon - vanha 51mm Suunnon ulkoilukello istuu paremmin ranteeseen, kun hihna lähtee heti kehän jälkeen (on myös 20g kevyempi).
- Hihna. Isoon ja raskaaseen kelloon tuntuu turhan kapealta (22mm) ja heppoiselta. Jäi fiilis, että ei kauaa tule kestämään varsinkin, kun hihnaa täytyy olla usein säätämässä (kiristää urheiltaessa, että rannesyke toimii). Garminin omat halvimmatkin vaihtohihnat ryöstöhintaisia (50€), Kiinasta saa alle kympillä, mutta laadusta ei sitten tiedä.
- Garmin Connect on melko sekava ja "insinöörimäinen". Polar Flown yksinkertaisuus on kasuaalikuntoilijalle valttia.
- Hidas Gps. Vaihteli paljon mutta useamman kertaa kesti yli 5 minuuttia, ennen kuin sai kunnon fiksin.

Tällä hetkellä on ajatuksissa ehkä jossain vaiheessa päivittää Polarin Vantage V:hen, kun hinta tulee 300€ alle. Se on Fenixiä selvästi kevyempi (66g) ja myös pienempi/ergonomisempi, omaten kuitenkin barometrin, jonka haluaisin kelloon. Toinen vaihtoehto mietinnässä on Garminin Forerunner 645, joka olisi vielä pienempi ja kevyempi, mutta kärsii sitten sen myötä akunkestossa jo melkoisesti. Suunnon nykyinen line-up ei innosta ollenkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Olis aika päivittää Forerunner 410 uuteen kelloon. Muutama kello ollut harkinnassa, eli Vivoactive 4, Venu ja Huawei Watch GT2. Nuo Garminithan käytännössa samat eri näytöllä, mutta Venussa akunkesto heikompi. Huawei:ssa olis hyvä akunkesto, mutta ulkopuolisia softia ei tueta. Puuttuu myös Ant+ liitäntä.
Onko kellään täällä kokemuksia tuosta Huawei:n kellosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Onko kenelläkään tietoa, että saakohan Saksasta tilataun Garmin Fenix 6 Pro kellon suomenkielelle?
 
Liittynyt
26.02.2018
Viestejä
85
Onko kenelläkään tietoa, että saakohan Saksasta tilataun Garmin Fenix 6 Pro kellon suomenkielelle?
Kyllä saa. Suomesta ostetun kellon ohjelmistoversiossakin on kaikki tuetut kielet mukana. Ja niitä on paljon, suomenkieli mukaan lukien. Ja uusi kello laatikosta esiinotettuna ja käynnistettynä kysyy ensimmäisenä kielivalintaa. Kunhan et osta mitään käytettyä tai kaupan esittelykappaletta, niin pääset itse tekemään tuon valinnan. Ja käytetyn kellon tapauksessakin factory-resetin jälkeen pääset valitsemaan haluamasi kielen.

Garmin Connect tai Express hallintaohjelmiston kautta voit vielä päivittää kellon ohjelmistoversion itse älypuhelimesta tai tietokoneelta.
 
Liittynyt
26.07.2018
Viestejä
124
Kokeilin Lidlin 25 euron kelloa, joka mittaa ranteesta sykkeen. Käyttöliittymä on aika hirveä, mutta kun siihen tottuu niin kyllä sillä sykkeen mittaa. Juoksulenkillä lukemat seurailivat +/- 2 bpm:n tarkkuudella Polaria. Hintaisekseen mielestäni ihan pätevä laite, jos ei ole tarvetta GPS:lle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Polarilta ilmeisesti tulossa pihalle uusi Grit X. Hajanaista eikä välttämättä fakta tietoa linkkien takaa:
  • Hinta 430€, tämän perusteella ei tulisi olemaan uusi lippulaiva Vantage V:n tilalle
  • Hieman suurempi, järeämpi ja kestävämpi rakenne kuin Vantage malleissa
  • Kohderyhmänä ulkoilu, vaellus, polkujuoksu, kiipeily sekä MTB (?) porukka
  • Parempi navigointi ja reittisuunnittelu sekä kartat Komootin kautta
  • Polarin Facessa: "We have some exciting news! We’ll share them on Wednesday, April 22 at 10:00 AM EST / 14:00 UTC / 17:00 EEST – tune in to hear it firsthand. "

1587228269947.png




 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Onkos Garmin Venunkäyttäjiä? Facebookissa on käyttäjäryhmä, ja sielläon varsin pelottavia kuvia ihmisten ranteista. Palovamman näköisiä ovat. Voi tietty ola joku paha allerginen reaktiokin. Olen Polarin Ingitelle seuraajaa etsimässä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 353
Viestejä
4 158 155
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom