Komppaan
@escalibur !
Itellä töissä jouduin kerran selvitteleen erään yrityksen verkko- ja nettiongelmia.
Kyseinen yritys ei toiminut pelkästään yhdessä rakennuksessa, vaan toiminta oli hajautettu 5-7 rakennuksen kesken. Nettiyhteys tuli 3G:nä, tai 4G:nä "toimisto rakennukseen", josta se jaettiin eteenpäin WLAN-sillalla "keskimmäiseen rakennukseen", josta se oli jaettu eteenpäin (muistaakseni) puh.kaapelointia pitkin kolmeen muuhun rakennukseen. Ja (muistaakseni) kahteen rakennukseen netti tuli "toimisto rakennuksen" wlania pitkin.
Työpyyntönä toi tuli meille tyyliin, netti ei toimi.
Asia OK, lähdettiin kaverin kanssa paikan päälle selvitämään tilannetta ja siellä selvisi, että netti toimii "toimisto rakennuksella", mutta pätkii/katkoo yhteyden pitkiksi ajoiksi muissa rakennuksissa, etenkin "keskimmäisessä rakennuksessa".
Noh a mikä on helpoin keino korjata Windows? Käynnistä se uudelleen... Ja se tietenkin auttoi ensimmäisellä kerralla, kun me olimme paikalla tutkimassa ongelmaa. Kaikki ongelma koneet sai taas yhteyden nettiin ja heidän verkkolevyyn. Testauksissa pingit toimi ok, tracert ok, päivityksen tehtiin kaikkiin koneisiin, speedtest.......... Noh, kuulemma parempi kuin edellinen operattori. Ajateltiin et homma selvä. No ei... Taas tuli seuraavana päivänä keikka samaan paikkaan ja samalla kuvauksella. Ja saatiin vika jopa näkymään meidän omilla koneilla, mutta se itse ongelma oli edelleen piilossa.
Vaati vielä kaksi-kolme uutta keikkaa samalle firmalle, ennekuin saatiin se ongelma paikallistettua. Suurin osa ajasta meni (yllättäen) siihen, kun heidän verkosta ei ollut pienintäkään dokumenttia johon nojata, vaan kaikki info oli firman omistajan omassa muistissa. Hänen muisti oli kieltämättä todella erinomainen (ja hänen aikansa meidän opastamiseen tietenkin todella rajallinen), mutta verkon topologiasta hänellä ei ollut sitten niinkään paljon tietoa. Vika saatiin paikallistettua "toimisto rakennuksen" ja "keskimmäisen rakennuksen" WLAN-siltaan, jonka "kesmmäisen-rakennuksen" pää ilmeisesti kuumeni liikaa ja lakkasi toimimasta. Tämä todettiin ottamalla keskasri-rakennuksen pää irti about viideksi minuutiksi ja sen jälkeen kun sen kytki takaisin pistokkeeseen silta palasi ja alkoi toimia. Lyhyempi aika ei kelvannut, siittä veikkaus ylikuumenemiseen.
Korjausehdotuksena annettiin heille:
- Langaton silta ulkoisilla antenneilla; Luotettavat ja varmatoimiset laitteet on arvoikkaita
- Vaihtaa nykyinen langaton silta toisen valmistajan vastaavanlaiseen pakettiin; Ei takuuta, että toimii paremmin; Hinta mahdollisesti
- Ulkokaapeli rakennusten välille; Työ arvokasta; Kaapeli halpaa; Varmatoiminen
He valitsivat vaihtoehto 4:sen: Sisäkaapeli; Itse kaivettuna ja asennettuna niin syvälle kuin puiden juurilta saa; Varmatoiminen (kunnes piuha menee poikki = routa + muut).
Tuon kokemuksen myötä en suosittele kenellekkään mitään langattomia laitteita laajentamaan verkkoa. Kotikäyttäjät saa sen tehdä omalla vastuullansa ja heidänkin kannatta pitää mielessä KAIKKI (pankit, lääkärit [tulee menemään tuohon suuntaan], lapset, lapsen lapset, IoT, jne.) ennekuin päättävät luopua kaapelista.
TL;DR:
Pitkä valitus siittä kuinka paskoja WLAN-toistimet ja -sillat on. Eli unohda toistimet ja sillat, vedä kaapeli ulos puuhun, tai johonkin rakennukseen, mihin voit asentaa oikean AP:n