Suosittele kirjaa

9789511526933_1-viimeinen-voitelu.webp



Tälle myös suositus.
Löytyy, mutta luen lomalla. Kehuttu kyllä on.
 
Mistä nykyään saa tilattua kirjoja järkevään hintaan? Viimeksi olen ostellut Bookdepositorystä, mutta se on kuopattu jo vuosia sitten.

Siirryin pois fyysisistä kirjoista, mutta nyt pitäisi saada kirja joka ei toimi diginä.

Vintedistä saa halvalla.
 
Muuten kannattaa lukea Joel Dickerin dekkarit. Huoneen 622 arvoitus, Stephanie Mailerin katoaminen ja Villipeto on erinomaisia dekkareita.
 
Piti vähän koota jotain listaa luetuista kirjoista, jotta pysyy niistä kartalla. Tekoälyltä myös hyvä kysyä suosituksia syöttämällä luetut kirjat sille. Aika pitkälti kauhulla, skifillä ja jännityksellä on mennyt joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Esimerkiksi Ampiaistehdas oli ihan huikea kirja, mutta en edes tiedä, mitä genreä se edustaa. Varmaan ensimmäinen kerta, kun nauroin kirjalle ääneen.

King:
Laitos
Kuulolla
Piina
Tulisilmä
Carrie
Uinu, uinu lemmikkini
Myöhemmin
Satumaa
Duma Key
Kolkuttajat
Jälkeen keskiyön
Hohto
Tohtori Uni
22.11.63
Painajainen
Epätoivon kaupunki
Tukikohta
Musta Torni 1,2 ja 3
Pitkä marssi
kosketus
Christine
Mersumies
Muut kuin King:
Kaikki pois piilosta
Poikkeama
Matkustaja 23
Sielunmurskaaja
Potilas
Julmien jumalten saari
Saarroksissa
Rovio
Liitu-ukko
Viimeisellä rannalla
Tie
Jälkeen vedenpaisumuksen
Kaikki Metro-kirjat
Siilo
Hiekka
Suojaan metsän siimekseen
World War Z
Pimeyden talo
Pimeää ainetta
Maailman lahjakkain tyttö
Kotiin ennen pimeää
1984
Muistipoliisi
Hoitokoti
Ampiaistehdas
Toiset
Älä katso, älä kosketa
Mortal engines
Nousu
Verenpunainen sumu
Kuinka kuolleita käsitellään
Rotukarja
Kävelevät koneet 1 ja 2
Walking Dead 1

Viimeksi on tullut luettua Stephen Kingin Christine tappaja-auto ja Kuinka kuolleita käsitellään. Christinestä olen nähnyt joskus elokuvankin, mutta taaskin kirja oli parempi. Hahmojen kuvailu ja kehitys oli Kingin tapaan huikeaa. Etenkin kirotun auton omistajan muutokset käyttäytymisessä oli hyvin kerrottu. Mieleen jäi myös erityisesti kohtaus, jossa auton omistaja vei yöllä kaverinsa kirotussa autossa kotiin. Yhtäkkiä ikkunoiden takana näkyvä maisema alkoi näyttämään erilaiselta. Kaduilla näkyi rakennuksia, jotka olivat purettu jo vuosikausia sitten, liikenteen autot olivat 20 vuotta vanhempia ja kotiin tullessa hiljattain rakennetulla asuinalueella olikin vain tyhjiä tontteja mainoskyltteineen. Siitä päähenkilön oli astuttava kylmään talviyöhön, kunnes yhtäkkiä kaikki palautui taas nykyaikaan.

Kuinka kuolleita käsitellään ei ollut kovin kummoinen. Vaikka genre oli kauhu, ei sen tarkoitus ollut hirveästi pelotella lukijaa. Lähinnä kaksi kohtaa olivat pelottavia, joista tosin toinen oli todella kuumottava. Kirja kertoi neljän henkilön tarinaa, joista kaksi ei ollut yhtään makuun. Toinen oli itseään viiltelevä nuori vihervassari, joka halusi ajaa kuolleiden oikeuksia. Toinen taas jumalan sanaa levittävä mummo. Ei hirveästi voinut samaistua noihin lukijana.

Nyt lainasin Kingin Ruususen unen. 960 sivua riittää hetkeksi ja oletan sen olevan tyyliltään samaa kuin Tukikohta ja Kuvun alla. IT on ihan ehdoton luettava kesän aikana myös, niin pääsee vertaamaan sitäkin elokuvaan. Sitten on vielä Kävelevät koneet, Musta Torni ja Walking Dead -sarjat kesken. Yksittäisistä kirjoista lukulistalla on Mestarien aamiainen, Tilaa! Tilaa! ja Kellopeli appelsiini. Ei tarvitse hetkeen miettiä, mitä lainaa kirjastosta :D
 
Viimeksi muokattu:
Piti vähän koota jotain listaa luetuista kirjoista, jotta pysyy niistä kartalla
Itse käytän Goodreads tuohon. En viitsi laittaa listaa kun 720 luettua näyttää olevan. Myös vuodesta 2011 eteenpäin "kirjaa per vuosi" tilastoa. Näköjään 2023 vain 18 kirjaa kun 2022 65 kirjaa.. eli hieman vaihtelee. Eniten sivuja tullut luettua 2022 (17902).
 
Itse käytän Goodreads tuohon. En viitsi laittaa listaa kun 720 luettua näyttää olevan. Myös vuodesta 2011 eteenpäin "kirjaa per vuosi" tilastoa. Näköjään 2023 vain 18 kirjaa kun 2022 65 kirjaa.. eli hieman vaihtelee. Eniten sivuja tullut luettua 2022 (17902).
Jep, miettinyt jonkun aikaa jo vastaavan sivun käyttöönottoa. Ainut vain, että hetki menee näpytellä kaikki luettu tuonne jälkikäteen, mutta eipä se olisi kuin yksi urakka. Urakan takia tosin luottanut vain notepadin listaan tähän asti :D
 
Mitä virkaa tuollaisella listalla on?
Näkee / muistaa kohtuu helposti (siis tuota sivua jos käyttää) mitä kirjoja omistaa / mitä on lukenut / montako tähteä on antanut. Voi tehdä helposti myös listaa siitä mitä tahtoo lukea, aikoo ostaa seuraaviksi kirjoiksi jne jne..

Tietysti ihan kynä & paperi periaatteella voi tehdä vastaavaa jos haluaa mutta menee vaikeaksi jos haluaa oikeasti "kaikki" tiedot sinne laittaa (koska julkaistu, kuka tehnyt, montako sivua, kansikuvaa, minkäkielinen versio jos lukee myös Englanniksi jne jne).
 
Mitä virkaa tuollaisella listalla on?
Pysyy perässä mitä on lukenut. Varsinkin pitkissä sarjoissa joissa on 10+ kirjaa ihan mahdoton pysyä perässä mihin sen jätti 10 vuotta sitten.

Goodreadsillä oli joku kilpailija joka lupasi suosituksia tekoälyllä sen perusteella miten on edellisiä kirjoja arvostellut, mutta en koskaan sinne rekisteröitynyt enkä edes enää muista mikä sivu se oli. Kuulostaa ihan hyvältä jos se toimii.

Lopetin kyllä kirjojen merkkaamisen joskus 2018 jo kun noita tulee luettua 60+ vuodessa niin alko tympimään merkkailu. Olisi pitänyt kyllä jatkaa. Välillä tulee poimittua kirja jonka on jo lukenut ja tajuaa vasta parin kappaleen jälkeen että hetkinen.
 
Mutta eikö sen lukemansa kirjan muista jos sitä alkaa lukemaan ja jos ei muista niin mitä haittaa on lukea uudelleen?
Ymmärrän kyllä jos haluaa tilastoja kerää, mutta musta se on vähän sama kun kattois leffan eli jos muistaa sen niin on nähnyt ja jos ei muista niin voi kattoo uudelleen.
 
Mutta eikö sen lukemansa kirjan muista jos sitä alkaa lukemaan ja jos ei muista niin mitä haittaa on lukea uudelleen?
Ymmärrän kyllä jos haluaa tilastoja kerää, mutta musta se on vähän sama kun kattois leffan eli jos muistaa sen niin on nähnyt ja jos ei muista niin voi kattoo uudelleen.

Ei paskaa kannata lukea tai katsoa uudestaan. Suurinosa kirjoista on keskinkertaisia. Ne unohtaa parissa vuodessa. Hyviä kirjoja on todella vähän ja ne kyllä muistaa. Ei niitä huonojakaan täysin unohda, vaan lukiessa alkaa muistamaan eikä uudelleen lukeminen ole sama asia kuin kirjan lukisi ensimmäistä kertaa.
 
Mutta eikö sen lukemansa kirjan muista jos sitä alkaa lukemaan ja jos ei muista niin mitä haittaa on lukea uudelleen?
Ymmärrän kyllä jos haluaa tilastoja kerää, mutta musta se on vähän sama kun kattois leffan eli jos muistaa sen niin on nähnyt ja jos ei muista niin voi kattoo uudelleen.
Itse en ainakaan saisi samanlaista intoa kirjasta, jos tietäisi jo tapahtumat ja lopputuloksen pääpiirteittäin. Palautuvat vielä aika helposti lukiessa takaisin mieleen. Lisäksi voisi ärsyttää, jos on jo ehtinyt mökille kauas kirjastoista lomailemaan ja vasta siellä huomaa lainanneensa kirjan, jonka on jo lukenut aiemmin. Lista on siinä mielessä hyvä olla olemassa.

Innostuin lukemisesta kunnolla vasta tämän vuosikymmenen alussa, niin sentään vielä on aika hyvin mielessä, mitä on lukenut. 5-10 vuoden päästä tilanne voi olla toinen ja alkaisi jo vahingossa lainaamaan luettuja kirjoja uudestaan.
 
Mutta eikö sen lukemansa kirjan muista jos sitä alkaa lukemaan ja jos ei muista niin mitä haittaa on lukea uudelleen?
Ymmärrän kyllä jos haluaa tilastoja kerää, mutta musta se on vähän sama kun kattois leffan eli jos muistaa sen niin on nähnyt ja jos ei muista niin voi kattoo uudelleen.
Säästyy kirjan ostamiselta.

Suositan Visurin kirjaa Suomen sodat 1939-1945. Hyvä historiapläjäys, joka voi osin korjata vanhoja vääriä tietoja.

Meinasin vahingossa ostaa uusiksi, kun unohdin, että olin antanut tuon pojalle ensin luettavaksi. Välillä muutakin kuin fiktiota, Asimovin kirjasarja on yhä kesken.
1779907108290.jpeg
 
Mutta eikö sen lukemansa kirjan muista jos sitä alkaa lukemaan ja jos ei muista niin mitä haittaa on lukea uudelleen?
Ymmärrän kyllä jos haluaa tilastoja kerää, mutta musta se on vähän sama kun kattois leffan eli jos muistaa sen niin on nähnyt ja jos ei muista niin voi kattoo uudelleen.

Ongelma tulee helposti vastaan oikeasti pitkissä "sarjoissa". Esim. tiedän toki että olen lukenut jonkun verran Battletech universiumiin tehtyjä kirjoja. Mutta en todellakaan muista mikä oli se kirja minkä viimeksi luin tai mikä olisi seuraavana vuorossa.


Mutta katsomalla tuolta goodreadsin listalta näen että viimeksi on tullut luettua kirja:
Mikä on 75 "Battletech Universe" kirja ja se tuli luettua 2022 marraskuussa...

Joten jos / kun joskus päätän palata lukemaan noita tiedän että seuraavana vuorossa odottaa:


Tai jos muistat nimen, esim. Mercedes Lackey mutta et ole ihan varma omistatko hänen kirjojaan tai kannattaako ostaa bundle missä olisi 37 hänen kirjaansa hintaan 16,87€ vai ei? ( Humble Book Bundle: Mercedes Lackey: Valdemar and Beyond by DAW Books )

Näin esimerkin vuoksi (en suoraan osaa sanoa miten hyviä tai huonoja kirjoja tekee enkä muista lukeneeni koskaan hänen kirjaansa) koska tuo sattuu olemaan humble bundlessa etkä jaksa käydä lävitse useamman kirjanlukijan sisältöä tai koneeltasi tiedostoja vaan voit suoraan katsoa tuolta (ihan vaikka etsimällä) mitä hän on kirjoittanut, sisältääkö bundle niitä mitkä olet aikonut hankkia, onko siinä osa vai ehkä kaikki sarjoista mistä olit kiinnostunut jne jne..
 
Viimeksi muokattu:
Auttaahan tuollainen lista myös jos miettii seuraavaa kirjaa? Jos ei ole mitään tiettyä tiedossa niin voi jotain omaa listaa kelata että mitä kaikkea on tullu luettua ja mitähän kirjoja niillä kirjailijoilla olisi mitä ei oo vielä lukenut.
 
Auttaahan tuollainen lista myös jos miettii seuraavaa kirjaa? Jos ei ole mitään tiettyä tiedossa niin voi jotain omaa listaa kelata että mitä kaikkea on tullu luettua ja mitähän kirjoja niillä kirjailijoilla olisi mitä ei oo vielä lukenut.
Mutta jos ei muista mitä kirjassa on niin mitä haittaa uudelleen lukemisesta on?
Toki olen hiukan jäävi koska en lue romaaneja tai fiktiota mutta vertaan niitä lähinnä elokuviin. Kyllä mä voin katsoa elokuvan toistekkin jos en muista sitä näheeni.
Tietysti hyllyyn en minäkään halua tuplakirjoja että sen takia itsekkin seuraan mitä hyllystä löytyy.
 
Säästyy kirjan ostamiselta.

Suositan Visurin kirjaa Suomen sodat 1939-1945. Hyvä historiapläjäys, joka voi osin korjata vanhoja vääriä tietoja.

Meinasin vahingossa ostaa uusiksi, kun unohdin, että olin antanut tuon pojalle ensin luettavaksi. Välillä muutakin kuin fiktiota, Asimovin kirjasarja on yhä kesken.
1779907108290.jpeg
Tuohon jatkeeksi Panssarintorjuntaritarit. Linkki vie lyhyeen esittelyyn reserviläisen sivuille.
 
Olen ollut aina huono lukemaan kirjoja, mutta ehkä se onnistuisi paremmin näin vanhempana. Haussa "hyvä kirja" joka jotenkin sykähdyttäisi ja saisi innostuksen tekstikirjojen lukemiseen.

Reilut 20 vuotta sitten luin Linnunradan käsikirja liftareille, ja pidin siitä paljon hauskojen ideoiden (epätodenäköisyysmoottori, aikamatkailu) takia, mutta kirjana se käsittääkseni oli heikkotasoinen ja nörtit pitivät siitä loistavien ideoiden takia. Sama The Witcher-kirjoissa jotka oli tylsiä ja jäi kesken. Kummatkin ovat tunnettuja jostain muusta kuin hyvästä "kerronnasta", tai mikä se oikea sana onkaan.

Mangaa luen mielelläni ja sieltä suosikkeja on Vagabond (loistava toiminnallinen samuraikasvutarina) ja Death Note (älykästhrilleri). Oisko tuollasia kirjoja suositella? Dyyni-elokuva oli hyvä ja käsittääkseni kirja on parempi, mutta masentaa jo valmiiksi kun tietää mitä lopulta tapahtuu.
 
Olen ollut aina huono lukemaan kirjoja, mutta ehkä se onnistuisi paremmin näin vanhempana. Haussa "hyvä kirja" joka jotenkin sykähdyttäisi ja saisi innostuksen tekstikirjojen lukemiseen.

Reilut 20 vuotta sitten luin Linnunradan käsikirja liftareille, ja pidin siitä paljon hauskojen ideoiden (epätodenäköisyysmoottori, aikamatkailu) takia, mutta kirjana se käsittääkseni oli heikkotasoinen ja nörtit pitivät siitä loistavien ideoiden takia. Sama The Witcher-kirjoissa jotka oli tylsiä ja jäi kesken. Kummatkin ovat tunnettuja jostain muusta kuin hyvästä "kerronnasta", tai mikä se oikea sana onkaan.

Mangaa luen mielelläni ja sieltä suosikkeja on Vagabond (loistava toiminnallinen samuraikasvutarina) ja Death Note (älykästhrilleri). Oisko tuollasia kirjoja suositella? Dyyni-elokuva oli hyvä ja käsittääkseni kirja on parempi, mutta masentaa jo valmiiksi kun tietää mitä lopulta tapahtuu.

Ender's game tuli ensimmäisenä mieleen toiminnallisena kasvutarinana. Jatko/sivu-osat varauksin. Ja kyllä se Dyynistäkin kannattaa se ensimmäinen osa lukea.


Nämä myös hyviä, ja osuu kasvutarinaan, ja toimintaa (ja huumoriakin) löytyy, jälkimmäinen enemmän toimintaan suuntautunut. Lienevät vain englanniksi.

 
Ongelma tulee helposti vastaan oikeasti pitkissä "sarjoissa". Esim. tiedän toki että olen lukenut jonkun verran Battletech universiumiin tehtyjä kirjoja. Mutta en todellakaan muista mikä oli se kirja minkä viimeksi luin tai mikä olisi seuraavana vuorossa.


Mutta katsomalla tuolta goodreadsin listalta näen että viimeksi on tullut luettua kirja:
Mikä on 75 "Battletech Universe" kirja ja se tuli luettua 2022 marraskuussa...

Joten jos / kun joskus päätän palata lukemaan noita tiedän että seuraavana vuorossa odottaa:


Tai jos muistat nimen, esim. Mercedes Lackey mutta et ole ihan varma omistatko hänen kirjojaan tai kannattaako ostaa bundle missä olisi 37 hänen kirjaansa hintaan 16,87€ vai ei? ( Humble Book Bundle: Mercedes Lackey: Valdemar and Beyond by DAW Books )

Näin esimerkin vuoksi (en suoraan osaa sanoa miten hyviä tai huonoja kirjoja tekee enkä muista lukeneeni koskaan hänen kirjaansa) koska tuo sattuu olemaan humble bundlessa etkä jaksa käydä lävitse useamman kirjanlukijan sisältöä tai koneeltasi tiedostoja vaan voit suoraan katsoa tuolta (ihan vaikka etsimällä) mitä hän on kirjoittanut, sisältääkö bundle niitä mitkä olet aikonut hankkia, onko siinä osa vai ehkä kaikki sarjoista mistä olit kiinnostunut jne jne..

Hyvä jumala, yli 100 osainen sarja. Onkos tästä mihinkään?
 
Olen ollut aina huono lukemaan kirjoja, mutta ehkä se onnistuisi paremmin näin vanhempana. Haussa "hyvä kirja" joka jotenkin sykähdyttäisi ja saisi innostuksen tekstikirjojen lukemiseen.

Reilut 20 vuotta sitten luin Linnunradan käsikirja liftareille, ja pidin siitä paljon hauskojen ideoiden (epätodenäköisyysmoottori, aikamatkailu) takia, mutta kirjana se käsittääkseni oli heikkotasoinen ja nörtit pitivät siitä loistavien ideoiden takia. Sama The Witcher-kirjoissa jotka oli tylsiä ja jäi kesken. Kummatkin ovat tunnettuja jostain muusta kuin hyvästä "kerronnasta", tai mikä se oikea sana onkaan.

Mangaa luen mielelläni ja sieltä suosikkeja on Vagabond (loistava toiminnallinen samuraikasvutarina) ja Death Note (älykästhrilleri). Oisko tuollasia kirjoja suositella? Dyyni-elokuva oli hyvä ja käsittääkseni kirja on parempi, mutta masentaa jo valmiiksi kun tietää mitä lopulta tapahtuu.
Dyyni kirjat ovat erilaisia vrt. elokuva ja voi pojat että myöhemmät osat ovat.. no niistä ei elokuvia tule. Jos henkisesti varautuu lukemaan God Emperorin, eikä siitä eteenpäin, niin sivujakaan ei ole pelottavan paljoa. Musta Torni -sarjan ensimmäinen kirja kannattaa ehdottomasti lukea testiksi lämpiääkö sille. Ian M. Banksin Aseiden käyttö hyvää sci-fi menoa ja mielestäni oiva lähtöpiste Kulttuuri-sarjaan.

Out-of-the-box vaihtoehtona lukemisen lämmittelylle historiallinen Kuninkaantekijä: T.E. Lawrence - Arabian vapaustaistelun sankari vuodelta 1933. Kertoo yhdestä nykyaikaamme eniten vaikuttaneista miehistä ja, oli ihmisestä tai politiikasta mitä mieltä tahansa, ihmismielen järisyttävästä voimasta. Plussana kirja on kirjoitettu melkein 100v. vanhalla suomella, jota on alun tottumisen jälkeen hauska lukea. On myös nopea luettava. Ihan vaan lähtöpisteenä lukemisharrastukselle ja pohjana scifin ja fantasian uskomattomille tapahtumille.
 
Olen ollut aina huono lukemaan kirjoja, mutta ehkä se onnistuisi paremmin näin vanhempana. Haussa "hyvä kirja" joka jotenkin sykähdyttäisi ja saisi innostuksen tekstikirjojen lukemiseen.
Löytyisko mielenkiinto sittenkin tietokirjojen puolelta helpommin ? Joku aihealue joka kiinnostaa, niin sieltä sitten joku populääritiedekirja. Nämä ovan monesti huimia, silmiä avaavia pläjäyksiä ja kaiken lisäksi ne ovat totta.
Elämänkerroisaakin on välillä fiktiota ihmellisempää/rankemopaa tarinaa tarjolla ja niitäkin löytyy aiheasta kuin aihesta, ihan oman mielenkiinnon mukaan.

Itse en oiken jaksa innostua fiktiosta, sitä tuli aikeisemmin kyllä luettua, mutta nykyään mielenkiinto on siirtynyt lähes yksinomaan tietokirjojen puolelle.


Ja mites äänikirjat, toimivat monesti paremmin kuin luetut. ( siis helpottavat kynnystä tarttua kirjaan )
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa lukaistua tämä. Mielenkiintoinen tarina, jossa ei käänteitä puutu. Näitä lukiessa tulee monesti ajatelleeksi, että ompa se oma elämä tylsää ja seesteistä. ( ja hyvä niin ) . Joidenkin elämä taas on tarua ihmellisempää.

9789523623224_1-agentti-storm.jpg


Ateistista jihadistiksi ja jihadistista salaiseksi agentiksi.

Tosielämän vakoojatarina tanskalaisnuoresta, joka päätyy ensin liivijengiin, sitten jihadistiksi ja edelleen terroristijahtiin CIA:n agenttina.

Morten Storm on ailahtelevainen nuori, jonka elämä saa suunnan hänen löytäessään kirjan profeetta Muhammedista. Storm kääntyy islamiin ja radikalisoituu toden teolla. Kymmenen jihadistivuoden jälkeen hän sanoutuu irti ekstremismistä ja alkaa sovituksen elkeenä työskennellä läntisten tiedustelupalveluiden salaisena agenttina.

Peiteroolissaan Storm joutuu räjähdysherkkiin tilanteisiin joukkomurhia suunnittelevien fanaattisten miesten keskuudessa. Hän väistelee drooni-iskuja al-Qaidan johtajien kanssa ja järjestää hunaja-ansoja entisille aateveljilleen.

Rajuissa muistelmissa maistuvat veri, hiekka ja lasinsirut, kun Storm kysyy, onko radikalisoituminen estettävissä.

Morten Storm on tanskalainen entinen islamistiterroristi, joka toimi kaksoisagenttina Yhdysvaltojen, Britannian ja Tanskan tiedustelupalveluille. Paul Cruickshank on CNN:n terrorismiasiantuntija ja tutkija. Tim Lister on CNN:n ja BBC:n toimittaja, joka on työskennellyt Lähi-idässä.
 
Tulipa lukaistua tämä. Mielenkiintoinen tarina, jossa ei käänteitä puutu. Näitä lukiessa tulee monesti ajatelleeksi, että ompa se oma elämä tylsää ja seesteistä. ( ja hyvä niin ) . Joidenkin elämä taas on tarua ihmellisempää.

9789523623224_1-agentti-storm.jpg
Kannattaa myös lukea suomalaisen legioonalaisen muistelmat. Tästäkin on kokonainen kirjasarja.
1779961591160.png
 
Olen ollut aina huono lukemaan kirjoja, mutta ehkä se onnistuisi paremmin näin vanhempana. Haussa "hyvä kirja" joka jotenkin sykähdyttäisi ja saisi innostuksen tekstikirjojen lukemiseen.

Reilut 20 vuotta sitten luin Linnunradan käsikirja liftareille, ja pidin siitä paljon hauskojen ideoiden (epätodenäköisyysmoottori, aikamatkailu) takia, mutta kirjana se käsittääkseni oli heikkotasoinen ja nörtit pitivät siitä loistavien ideoiden takia. Sama The Witcher-kirjoissa jotka oli tylsiä ja jäi kesken. Kummatkin ovat tunnettuja jostain muusta kuin hyvästä "kerronnasta", tai mikä se oikea sana onkaan.

Mangaa luen mielelläni ja sieltä suosikkeja on Vagabond (loistava toiminnallinen samuraikasvutarina) ja Death Note (älykästhrilleri). Oisko tuollasia kirjoja suositella? Dyyni-elokuva oli hyvä ja käsittääkseni kirja on parempi, mutta masentaa jo valmiiksi kun tietää mitä lopulta tapahtuu.

Siinä on myös kova kirja. Jos tieteishommat ja toisaalta 80-lukuviittaukset maistuu. Ja tostahan on tehty leffakin (ja jatko-osa kirjallekin).
 
Eka äänikirja, jonka kuuntelin oli The Martian ja toisena oli Ready Player One. Kumpikin kolahti niin pirun lujaa itselle, että jäin samantien hommaan koukkuun. Samaan loistavaan kastiin laittaisin myös Project Hail Mary, josta tuli leffakin hetki sitten. Leffa oli ihan jees, kuten The Martianistakin tehty, mutta toki kirjat ovat vielä 100 kertaa parempia.
 
Eka äänikirja, jonka kuuntelin oli The Martian ja toisena oli Ready Player One. Kumpikin kolahti niin pirun lujaa itselle, että jäin samantien hommaan koukkuun. Samaan loistavaan kastiin laittaisin myös Project Hail Mary, josta tuli leffakin hetki sitten. Leffa oli ihan jees, kuten The Martianistakin tehty, mutta toki kirjat ovat vielä 100 kertaa parempia.
Suosittelen noilta pohjilta wired kirjaa. Keveämpi, mutta samanoloinen ongelma mitä setvitään, tosin maanpäällä. Kirjassa mekanismi millä tilapäisesti saadaan älykkyyttä lisättyä, mutta ei muista mitä tehty älykkyyden boostauksen aikana, ehkä toinen persoona mikä tulee esiin ja ottaa ohjat. Trilleri missä saa jännätä kuka se pahis on ja mitä/miksi. Ei mikään mestariteos toisin kuin martian ja hail mary project, mutta keveä ja kiva luettava. Audiokirjasta en tiedä. Tän jatko-osa oli selkeästi huonompi kuin eka osa. Idea ei kantanut enää samalla tapaa toisessa kirjassa ja meni myös vähän överiksi,...

 
Hyvä jumala, yli 100 osainen sarja. Onkos tästä mihinkään?

Osa on todella hyviä, osa jopa luokattoman huonoja. Eri tekijöitä. Hieman sama kuin esim. Forgotten Realms tai erilaiset "lännensarjat" (colt, colorado, arizona, nevada, lännensarja, Morgan Kane, Finnwest) tms. sarja missä samaan universiumiin saa tehdä tarinoita eri henkilöt eri taustoilla.

Pitää muistaa että tuon pohjalta on tehty videopelejä, keräilykorttipelejä, roolipelejä, lautapelejä, elokuvakin, animaatiosarjaa taisi olla jopa sarjakuvaakin. (Battletech, MechForce, Mechwarrior tulee ekana mieleen jos haluaa etsiä pelejä / tietoa)

Idea on kuitenkin mielenkiintoinen (muistaakseni joskus 80-luvun alkupuolella tuota alettiin tekemään):
"
The fictional events of the BattleTech universe constitute a "future history" that describes the course of humanity from modern times until the mid thirty-second century. It can also be considered an alternate history distinct from our own, since its point of divergence from the real world occurs in the past
"

Jos haluaa lukea noita kirjoja ei ehkä kannata lukea tuota "historiaa" kokonaan koska se sisältää tietysti spoilereita mitä tuossa universiumissa tulee tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää muistaa että tuon pohjalta on tehty videopelejä, keräilykorttipelejä, roolipelejä, lautapelejä, elokuvakin, animaatiosarjaa taisi olla jopa sarjakuvaakin. (Battletech, MechForce, Mechwarrior tulee ekana mieleen jos haluaa etsiä pelejä / tietoa)

Pakko korjata sen verran että yllämainitut, myös kirjat, pohjautuvat lautapeliin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 549
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom