Suosittele kiintolevyä

Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Onko nuokin äänekkäitä?
Omaan korvaan noista lähtee sellainen korkealla oleva äänitaajuus. Jos vähänkään on parempi kuulo sen suhteen, että kuulee korkeat äänet ääripäästä, niin saattaa häiritä. Itseä ainakin sattuu korviin moni sellainen ääni, mitä moni ei välttämättä edes kuule. Tässä ei ole sellainen ääni, että sattuisi, mutta itseä luultavasti häiritsisi, jos olisi vieressä.

Täyttyy tosin vielä mainita, että omat levyt pyöri ihan pöydällä tarkistuksen ajan usb adapterissa joten tuo voi hyvinkin vaimentua kotelossa. Muuten en muista, että olisi ollut äänekkäitä levyjä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
112
SSD -levyille löytyy oma ketju. ASUS Z97-P tukee boottilevynä vain SATA -SSD:tä (NGFF), eli tällaista:
Ilmeisesti kuitenkin 950 PRO (NVME) toimii myös boottilevynä, mutta nopeudet ovat maksimissaan 800mb/s luokkaa. Kyseiseen emolevyyn voi kuitenkin asentaa NVME -SSD:n, joka kyllä näkyyy windowsissa, mutta ei biosissa, eikä sillä voi bootata. Jos kuitenkin ostat PCI-E 3.0 NVME -SSD:n, niin suosittelen A-Data XPG SX8200 PRO -levyä tuon Kingstonin sijaan. A-Datalla saa täydet PCI-E 3.0 protokollan vauhdit, eli 3.5GB/s, kunhan sen laittaa PCI-E 3.0 yhteensopivaan slottiin. Tässä tapauksessa helpointa taitaa olla käyttää toista SATA SSD:tä tuon EVO:n rinnalla, mutta nyrkkisääntönä voisi sanoa, että älä osta halvinta (QLC, 4-bit MLC).

Tämä on hyvä SATA SSD n.100€ hintaluokkaan:
(Crucial MX500 on 15€ halvempi, mutta kirjoituskestävyys vain puolet)
Kiitti jäbä!
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
213
Millaista levyä suosittelisitte kun tarkoituksena olisi saada lisätilaa videoille ja valokuville, ja ideaalisti myös niiden editointi tapahtuisi suoraan tuolta levyltä? Onko ulkoiset kovalevyt sopivia tähän? Koko saisi olla varmaan joku 2-4 teraa. Tai toki enemmänkin, jos hinta on kohdillaan.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 403
Laitetaan tänne tämmöinen uutinen, kun parempaakaan ketjua en löytänyt.
Seagate on esitellyt natiivilla NVMe (PCIe) -liitännällä varustettuja kovalevyjä.
Alkavat ilmeisesti SATA/SAS-liitäntöjen nopeudet rajoittamaan nopeimpien (dual actuator?) kovalevyjen nopeuksia.

U.3 -liitäntä (SFF-8639) tukee suoraan SATA/SAS/NVMe -protokollia, joten ilmeisesti varmaan käyttävät (siihen ainakin tuo kuvateksti viittaisi).

U.3 is built on the U.2 spec and uses the same SFF-8639 connector. It is a 'tri-mode' standard, combining SAS, SATA and NVMe support into a single controller. U.3 can also support hot-swap between the different drives where firmware support is available. U.3 drives are still backward compatible with U.2, but U.2 drives are not compatible with U.3 hosts.

Tuskin nähdään kuluttajakovalevyissä vähään aikaan, jos koskaan.
1636649636376.png
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 258
Onko saatavilla jotain HD-levyä, joka pysyisi hiljaa ellei sille tai siltä aktiivisesti itse jotain kirjoita/kopioi? SSD-levyt on tehneet koneesta niin mukavan hiljaisen ettei haluaisi enää palata HD-aikaan, mutta jopa 2 TB:n levyjen hinta on vielä turhan suolainen. Olen kuullut että monet HD-levyt harrastavat jotain ärsyttävää "heräilyä" ja aina välillä saavat sen tutun huminan taas koneen koppaan.

Eli löytyiskö jotain "laiskaa" HD-mallia, joka pyörisi vain buutissa ja kun kysytään ja joka ei olisi hirveän kallis? Koko saisi olla jotain 2-5 GB.

Pitääkö Win 10:ssä säätää jotain asetuksia, jotta pysyy levy vaiti?
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Onko saatavilla jotain HD-levyä, joka pysyisi hiljaa ellei sille tai siltä aktiivisesti itse jotain kirjoita/kopioi? SSD-levyt on tehneet koneesta niin mukavan hiljaisen ettei haluaisi enää palata HD-aikaan, mutta jopa 2 TB:n levyjen hinta on vielä turhan suolainen. Olen kuullut että monet HD-levyt harrastavat jotain ärsyttävää "heräilyä" ja aina välillä saavat sen tutun huminan taas koneen koppaan.

Eli löytyiskö jotain "laiskaa" HD-mallia, joka pyörisi vain buutissa ja kun kysytään ja joka ei olisi hirveän kallis? Koko saisi olla jotain 2-5 GB.

Pitääkö Win 10:ssä säätää jotain asetuksia, jotta pysyy levy vaiti?
Virransäästöasetuksista voi säätää aikaa, jolloin levy sammuu. Mulla itselläni kovalevyt käynnistyi aina tasan tunnin välein, koitin selvittää mikä sen aiheuttaa, mutta ei selvinnyt koskaan. Nykyään mulla pyörii backblaze taustalla, ja se myöskin käynnistelee levyjä tasisin väliajoin, eli luovutin sen suhteen että saisin sisäiset levyt pois päältä.

Ratkaisu: Mulla on tietokonepöydän jalkaan kiinnitetty virtapainikkeella oleva jatkojohto, jossa on ulkoisten kovalevyjen virtalähteet kiinni, ja kovot usbilla kiinni koneessa. Mulla on pöydän alla myös paikat kyseisille ulkoisille asemille. Koneessa sisällä mulla on 2TB "temp" -SSD, johon siirtelen ulkoisilta kovoilta mediaa sitä mukaa kun tarvitsen, kovot on muutoin pois päältä ja toimii samalla backuppina. Ja ulkoisten kovojen backupit backblazessa.

NAS varmaankin paras ratkaisu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Onko saatavilla jotain HD-levyä, joka pysyisi hiljaa ellei sille tai siltä aktiivisesti itse jotain kirjoita/kopioi? SSD-levyt on tehneet koneesta niin mukavan hiljaisen ettei haluaisi enää palata HD-aikaan, mutta jopa 2 TB:n levyjen hinta on vielä turhan suolainen. Olen kuullut että monet HD-levyt harrastavat jotain ärsyttävää "heräilyä" ja aina välillä saavat sen tutun huminan taas koneen koppaan.

Eli löytyiskö jotain "laiskaa" HD-mallia, joka pyörisi vain buutissa ja kun kysytään ja joka ei olisi hirveän kallis? Koko saisi olla jotain 2-5 GB.

Pitääkö Win 10:ssä säätää jotain asetuksia, jotta pysyy levy vaiti?
Itellä oli vähän sama tilanne, mulla oli kans luotettavuus haussa. Päädyin WD Red sarjaan. En ite kuule raksutuksia tuolta tuulettimien alta. Virransäästöasetukset ovat ihan defaultilla.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 258
Itellä oli vähän sama tilanne, mulla oli kans luotettavuus haussa. Päädyin WD Red sarjaan. En ite kuule raksutuksia tuolta tuulettimien alta. Virransäästöasetukset ovat ihan defaultilla.
Joo toki luotettavuus myös tosi tärkeää. Se raksutus ei oikeastaan muakaan häiritse vaan se matala huminantapainen joka tulee levyn pyöriessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Joo toki luotettavuus myös tosi tärkeää. Se raksutus ei oikeastaan muakaan häiritse vaan se matala huminantapainen joka tulee levyn pyöriessä.
Joo en ite kuule kyllä mitään. Mulla on vielä pieni kotelo. Se piti sanoa että oli tosiaan toi 5400rpm malli, eikä sitä 7200. Sehän sitä ääntä tuottaa.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 403
En oikein ymmärrä, miten te saatte kovalevyistä 'meteliä' aikaiseksi.
Minulla on tuossa käsivarren päässä 7 kpl 7200 RPM levyjä (+ 2xSSD), enkä edes koko levyn backuppia tehdessä saa aikaan kuin pientä, juuri ja juuri kuultavaa rapinaa. Juuri laitoin kokeeksi päälle.
Tosin 5 kpl noista levyistä on heliumtäytteisiä enterprise -mallisia, millä toki saattaa olla vähän vaikutusta.
1636743454959.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
En oikein ymmärrä, miten te saatte kovalevyistä 'meteliä' aikaiseksi.
Minulla on tuossa käsivarren päässä 7 kpl 7200 RPM levyjä (+ 2xSSD), enkä edes koko levyn backuppia tehdessä saa aikaan kuin pientä, juuri ja juuri kuultavaa rapinaa. Juuri laitoin kokeeksi päälle.
Tosin 5 kpl noista levyistä on heliumtäytteisiä enterprise -mallisia, millä toki saattaa olla vähän vaikutusta.
Kaikkihan kyllä riippuu kanssa siitä miten ne on ripustettu/eristetty koteloon. Ja toki siitä mihin tottunut.

Heliumithan on sit jo ihan eri luokkaa. Puhutaan vielä tässä ihan kuluttajamalleista. :)

Itse en voi sietää mitään rapinaa.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Mulla on kone pöydällä, WD:n +6 teraset ilmaa sisältävät 7200 rpm levyt pitää oikeasti aika kovaa mekkalaa + pöytä vibraa. Fractal Design Meshify S2 kotelona, ja kumikiinnikeet kovalevyillä. Sen lisäksi WD:n (myös HGST/UltraStar) levyt naksuu 5-sekunnin välein, kun niillä ei ole mitään käyttöä. Naks... Naks... Naks... Naks..., ja kahdella levyllä Naks Naks.... Naks Naks... Naks Naks..

6-8TB Seagate Barracudat ihan toiselta planeetalta äänimaailman kanssa. Myöskin heliumit on todella hiljaiset, sekä 2.5" levyt. Mitä enemmän kiekkoja sisällä + ilma täytteenä, sitä kovempaa mekkalaa pitää. +7200rpm ilma WD:t on ihan julmetun äänekkäitä, ilmeisesti myös ilmalla täytetyt Exos -levyt.

Ja voin suositella, että kokeilkaa 10TB ilmalla täytettyä WD Gold, Black, tai Red PRO -malleja. 34db idlenä. 38db seek. Kuulostaa oikeasti täydellä teholla huutavalta kotelotuulettimelta. Oli pakko ottaa pois koneesta, kun ei tuollaista 34db huutoa kestä korvan juuressa. Konesaleissa varmaankin ok :D
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 258
Mulla on kone pöydällä, WD:n +6 teraset ilmaa sisältävät 7200 rpm levyt pitää oikeasti aika kovaa mekkalaa + pöytä vibraa. Fractal Design Meshify S2 kotelona, ja kumikiinnikeet kovalevyillä. Sen lisäksi WD:n (myös HGST/UltraStar) levyt naksuu 5-sekunnin välein, kun niillä ei ole mitään käyttöä. Naks... Naks... Naks... Naks..., ja kahdella levyllä Naks Naks.... Naks Naks... Naks Naks..

6-8TB Seagate Barracudat ihan toiselta planeetalta äänimaailman kanssa. Myöskin heliumit on todella hiljaiset, sekä 2.5" levyt. Mitä enemmän kiekkoja sisällä + ilma täytteenä, sitä kovempaa mekkalaa pitää. +7200rpm ilma WD:t on ihan julmetun äänekkäitä, ilmeisesti myös ilmalla täytetyt Exos -levyt.

Ja voin suositella, että kokeilkaa 10TB ilmalla täytettyä WD Gold, Black, tai Red PRO -malleja. 34db idlenä. 38db seek. Kuulostaa oikeasti täydellä teholla huutavalta kotelotuulettimelta. Oli pakko ottaa pois koneesta, kun ei tuollaista 34db huutoa kestä korvan juuressa. Konesaleissa varmaankin ok :D
Minulla on kokemusta viime vuosilta lähinnä WD:n sinisistä ja Hitachin levyistä, 7200 rpm. Kyllä ne aika huminaa pitää, tosiaan pöytälevy jotenkin sitä vahvistaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
Terve, ajattelin hommata lähinnä varmuuskopiointiin ainakin 4 teran kovalevyn, ja sitten erittäin tärkeille tiedostoille pari vähän pienempää levyä, jotka istuisi lähinnä kaapin perällä. Olisiko esim.


tai


järkeviä valintoja kyseiseen hommaan? Luultavasti ei näe hirveän paljon käyttöä, mutta olisi kiva olla luotettava levy joka ei pitäisi ääntä (Ääni ei tosiaan varmaan ole ongelma, jos levy pysyy muuten kiinni kun sitä ei käytä). Uuteen koneeseen tulee ainakin 6TB verran SSD tilaa, niin ei kovalevylle muuta käyttöä varmaan tule olemaan kuin toimia varmuuskopiointilättynä. Pilvipalvelut ei minua kiinnosta.

Noista kahdesta mitä linkkasin olen ennen kuullut ainakin hyviä juttuja, niin kattelin valmiiksi olisiko noista mihinkään vai löytyykö vielä paremmalla hinta/laatusuhteella jotain parempaa? Tietty parhaalla hinta/laatusuhteella hakusessa kovo/kovoja että pysyy tärkeimmät tiedostot tallessa.

Ulkoisista kiintolevyistä ei ole mitään hajua niin semmoisiakin saa tietty ehdottaa.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 403
Terve, ajattelin hommata lähinnä varmuuskopiointiin ainakin 4 teran kovalevyn, ja sitten erittäin tärkeille tiedostoille pari vähän pienempää levyä, jotka istuisi lähinnä kaapin perällä. Olisiko esim.


tai


järkeviä valintoja kyseiseen hommaan? Luultavasti ei näe hirveän paljon käyttöä, mutta olisi kiva olla luotettava levy joka ei pitäisi ääntä (Ääni ei tosiaan varmaan ole ongelma, jos levy pysyy muuten kiinni kun sitä ei käytä). Uuteen koneeseen tulee ainakin 6TB verran SSD tilaa, niin ei kovalevylle muuta käyttöä varmaan tule olemaan kuin toimia varmuuskopiointilättynä. Pilvipalvelut ei minua kiinnosta.

Noista kahdesta mitä linkkasin olen ennen kuullut ainakin hyviä juttuja, niin kattelin valmiiksi olisiko noista mihinkään vai löytyykö vielä paremmalla hinta/laatusuhteella jotain parempaa? Tietty parhaalla hinta/laatusuhteella hakusessa kovo/kovoja että pysyy tärkeimmät tiedostot tallessa.

Ulkoisista kiintolevyistä ei ole mitään hajua niin semmoisiakin saa tietty ehdottaa.
Ota mieluummin joku heliumtäytteinen.
Maksavat vähän enemmän (etenkin, jos suomesta tilaa) koska ovat pääsääntöisesti, mutta ovat (yleensä) hiljaisia.

Geizhals on siitä näppärä , että siellä voi hakea myös äänenvoimakkuuden perusteella.
Tässä listaus käyttöäänenvoimakkuudeltaan alle 27dB:n yli 4TB SATA-levyt.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Terve, ajattelin hommata lähinnä varmuuskopiointiin ainakin 4 teran kovalevyn, ja sitten erittäin tärkeille tiedostoille pari vähän pienempää levyä, jotka istuisi lähinnä kaapin perällä. Olisiko esim.


tai


järkeviä valintoja kyseiseen hommaan? Luultavasti ei näe hirveän paljon käyttöä, mutta olisi kiva olla luotettava levy joka ei pitäisi ääntä (Ääni ei tosiaan varmaan ole ongelma, jos levy pysyy muuten kiinni kun sitä ei käytä). Uuteen koneeseen tulee ainakin 6TB verran SSD tilaa, niin ei kovalevylle muuta käyttöä varmaan tule olemaan kuin toimia varmuuskopiointilättynä. Pilvipalvelut ei minua kiinnosta.

Noista kahdesta mitä linkkasin olen ennen kuullut ainakin hyviä juttuja, niin kattelin valmiiksi olisiko noista mihinkään vai löytyykö vielä paremmalla hinta/laatusuhteella jotain parempaa? Tietty parhaalla hinta/laatusuhteella hakusessa kovo/kovoja että pysyy tärkeimmät tiedostot tallessa.

Ulkoisista kiintolevyistä ei ole mitään hajua niin semmoisiakin saa tietty ehdottaa.
Jos vaan backupiksi, niin ulkoinen on hyvä vaihtoehto. Itse en pidä kovalevyjä koneessa sisällä, niin pysyy hiljaisena kun ovat vain tarvittaessa käytössä. Mutta noi sun itse linkkaamat levyt ovat ihan hyviä vaihtoehtoja. Ottaisin itse tuon Ironwolfin, sillä sen pitäisi olla CMR-levy. Ei siis hidastu, kun kirjoitetaan isompaa datasettiä.

Jos haluaa hieman enemmän tallenustilaa, tai ns. "parempia levyjä", niin suosittelen näitä (mulla on itselläni WD Blackin ulkoisia):
8TB WD Black, siellä on sisällä 8TB Ultrastar, joka on backblazen mukaan yksi luotettavimmista 8TB levyistä.

12TB WD Black, siellä on 12TB Ultrastar, joka on myös todella luotettava backblazen mukaan. Tämä on helium levy, eli vielä hiljaisempi.

Jos HDD:n nopeudella ei ole mitään väliä, niin Elementseissä on 5400RPM versiot, ovat vielä hiljaisempia:

Ja huom, nämä ovat usein Amazonissa tarjouksessa, eli en maksaisi alkuperäisiä pyyntihintoja. WD Blackit on siitä hyviä, että ne on helppo "shuckata", eli irroittaa kotelosta ja toimii suoraan koneessa. Elements vaati yhden pinnin teippaamisen.

Seagate on myös vaihtoehto, 10TB:ssä on sisällä Helium Exos tai Helium Barracuda Pro, eli se on myös hiljainen.

Itse en lähtökohtaisesti enää osta sisäisiä levyjä, sillä ulkoiset levyt ovat paljon halvempia, ja niistä saa levyt ulos myös sisäiseen käyttöön. Jos levyksi tulee joku kaapin perälle backupiksi, niin riittää varmaan myös ihan kaikkein halvin, kun levy tulee näkemään varsin kevyttä käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
WD MyCloud tuli näköjään siihen pisteeseen että WD lopetti tuen juurikin tuon itsellä olevan levyn osalta eli ei pysty päivittämään tuota uutta OS5 varten tuota levyä.

Onko noista uudemmista My Cloudeista kokemusta miten toimivat vai katsellaanko jotain toista merkkiä / mallia?

Käyttö on suurimmaksi osaksi puhelimen kuvien yms varmuuskopiota varten ja tietokoneelta ajoittain jotakin talteen.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 348
Onkos kenelläkään tiedossa, olisikos tulossa bf tarjoukseen pieniä 2.5" SSDtä?
Esim. sitä perus Gigantin PNY tarjouksia?
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
343
Terve, ajattelin hommata lähinnä varmuuskopiointiin ainakin 4 teran kovalevyn, ja sitten erittäin tärkeille tiedostoille pari vähän pienempää levyä, jotka istuisi lähinnä kaapin perällä. Olisiko esim.


tai


järkeviä valintoja kyseiseen hommaan? Luultavasti ei näe hirveän paljon käyttöä, mutta olisi kiva olla luotettava levy joka ei pitäisi ääntä (Ääni ei tosiaan varmaan ole ongelma, jos levy pysyy muuten kiinni kun sitä ei käytä). Uuteen koneeseen tulee ainakin 6TB verran SSD tilaa, niin ei kovalevylle muuta käyttöä varmaan tule olemaan kuin toimia varmuuskopiointilättynä. Pilvipalvelut ei minua kiinnosta.

Noista kahdesta mitä linkkasin olen ennen kuullut ainakin hyviä juttuja, niin kattelin valmiiksi olisiko noista mihinkään vai löytyykö vielä paremmalla hinta/laatusuhteella jotain parempaa? Tietty parhaalla hinta/laatusuhteella hakusessa kovo/kovoja että pysyy tärkeimmät tiedostot tallessa.

Ulkoisista kiintolevyistä ei ole mitään hajua niin semmoisiakin saa tietty ehdottaa.
Minulla on varmuuskopio käytössä tuo Seagate. Ostin sen kun oli gigantin tarjouksesta 99€ ja tuntuu raksuttelevan kohtuu äänekkäästi ainakin fractalin torrent kotelossa kun käynnistyy. Kait tuo ihan ok lätty on, mutta 131€ on jo aika kova hinta jos 175€ saa ulkoisen 10TB levyn joka on vielä parempi malliltaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
Minulla on varmuuskopio käytössä tuo Seagate. Ostin sen kun oli gigantin tarjouksesta 99€ ja tuntuu raksuttelevan kohtuu äänekkäästi ainakin fractalin torrent kotelossa kun käynnistyy. Kait tuo ihan ok lätty on, mutta 131€ on jo aika kova hinta jos 175€ saa ulkoisen 10TB levyn joka on vielä parempi malliltaan.
Ajatuksena oli nyt ostaa tuo Tuuchenin suosittelema https://www.amazon.de/WDBA3P0080HBK-EESN-WD_Black-Game-Drive/dp/B07WF8BK8D, ainakin luulis olevan pitkäikäinen kovo ja juuri sopivasti tilaakin varmuuskopioida aika-ajoin kaikki siihen. Ellei sitten ole vielä parempaa vaihtoehtoa, nyt ens viikon black fridayta odotelessa jos saisi hyviä alennuksia niin saisin kerralla uuden kokoonpanon ostettua.

Kun pari Samsung SSD 970 EVO Plus 2 TB M.2 ja 1x Samsung SSD 870 EVO 2TB tulee vielä tuon päälle + pari vanhaa kovoa.

Pitää sitten vielä miettiä olisikohan kaikista järkevä asentaa windows 10 kokonaan puhtaalta pöydältä vai yrittää kloonata koko systeemi uusille levyille, jälkimmäinen operaatio vähän kuumottaa niin pitää ottaa selvää näistä enemmän vielä.
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
784
Ajatuksena oli nyt ostaa tuo Tuuchenin suosittelema https://www.amazon.de/WDBA3P0080HBK-EESN-WD_Black-Game-Drive/dp/B07WF8BK8D, ainakin luulis olevan pitkäikäinen kovo ja juuri sopivasti tilaakin varmuuskopioida aika-ajoin kaikki siihen. Ellei sitten ole vielä parempaa vaihtoehtoa, nyt ens viikon black fridayta odotelessa jos saisi hyviä alennuksia niin saisin kerralla uuden kokoonpanon ostettua.

Kun pari Samsung SSD 970 EVO Plus 2 TB M.2 ja 1x Samsung SSD 870 EVO 2TB tulee vielä tuon päälle + pari vanhaa kovoa.

Pitää sitten vielä miettiä olisikohan kaikista järkevä asentaa windows 10 kokonaan puhtaalta pöydältä vai yrittää kloonata koko systeemi uusille levyille, jälkimmäinen operaatio vähän kuumottaa niin pitää ottaa selvää näistä enemmän vielä.
En nyt sitten tiedä kuinka järkevää on maksaa 8TB lätystä mustassa kotelossa pelibrändäyksillä 200€...


Mutuna heittäisin että pitkälti samoja white label lättyjä noissa on sisällä kuin muissakin WD:n ulkoisissa.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
En nyt sitten tiedä kuinka järkevää on maksaa 8TB lätystä mustassa kotelossa pelibrändäyksillä 200€...


Mutuna heittäisin että pitkälti samoja white label lättyjä noissa on sisällä kuin muissakin WD:n ulkoisissa.
Ei kantsi mutuilla, Ultrastarit sisällä, sekä CD:n mukaan, että oon shuckannut useamman, eikä tarvitse teippailla mitään pinnejä kuten valkoisissa yleensä



Ja hinta elää Amazonissa, oon itse ostanut noita n.165€ / kpl
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
784
Ei kantsi mutuilla, Ultrastarit sisällä, sekä CD:n mukaan, että oon shuckannut useamman, eikä tarvitse teippailla mitään pinnejä kuten valkoisissa yleensä



Ja hinta elää Amazonissa, oon itse ostanut noita n.165€ / kpl
No joo, tuolla 165€ hinnalla ja 7200 RPM Ultrastar varmuudella taitaa olla jo aika kova diili? Jos tulisi Black fridayna tuohon hintaan niin siinä olisi aika kovat NAS levyt tarjolla.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 258
Jos nyt ajattelisi ostaa varmuuskopiointia varten ulkoisen kiintolevyn BF-tarjouksista, onko suurta laatueroa seuraavien välillä:

WD Elements Portable 4 TB

Toshiba Canvio Basics 4 TB

Kysytään samalla muutama muu asia...

Mitä levyjä noissa yleensä on sisällä?
Onko näiden mallien 4 ja 5 TB:n versioissa jotain muuta oleellista eroa kuin levyn koko?
Onko levy kiinni standardi SATA:lla (voi liittää muualle jos laite hajoaa) vai joku piirilevylle kiinnitetty viritys?

Saa ehdottaa jotain parempaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Jos nyt ajattelisi ostaa varmuuskopiointia varten ulkoisen kiintolevyn BF-tarjouksista, onko suurta laatueroa seuraavien välillä:

WD Elements Portable 4 TB

Toshiba Canvio Basics 4 TB

Kysytään samalla muutama muu asia...

Mitä levyjä noissa yleensä on sisällä?
Onko näiden mallien 4 ja 5 TB:n versioissa jotain muuta oleellista eroa kuin levyn koko?
Onko levy kiinni standardi SATA:lla (voi liittää muualle jos laite hajoaa) vai joku piirilevylle kiinnitetty viritys?

Saa ehdottaa jotain parempaakin.
Aikanaan tutkin WD:n 2.5" levyjä, ja 4-5TB 2.5" WD:t ei taida olla shuckattavissa, USB-hässäkkä on suoraan kiinni levyssä. Toshiba taitaa olla sama juttu, YouTubesta löyty videota jossa pelkkä USB-liitin levyssä. 4TB malli. WD:ssä ilmeisesti ihan mikä tahansa levy sisässä, joku custom 2.5" joka pohjautuu Blue tai Red -malliin tms. Toshibaa en tunne. Seagatella BarraCudaa. Laadusta en oikein osaa sanoa mitään, Toshibassa ainoastaan 1v takuu, eli sikäli WD:ssä korkeampi hinta näkyy 2-vuoden takuuna.

Seagaten 2.5"-levyjä aikanaan shuckailin, ja toimi ihan sisäisenä levynä myös.

Ja toimii edelleen:



Mä ottaisin ehkä Seagaten sen takia että se toimii lähes varmasti myös sisäisenä levynä, mikäli tarve ilmenee.

En kovin hyvin tunne 2.5" levyjä, mutta jotain pohdintaa aiheeseen kuitenkin.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Miten pöytä koneeseen tarkoitettu levy eroaa nassiin tarkoitetusta?
Pöytäkoneen levyt on vai hitusen edullisempia mutta kannattaako niitä pistää Qnap ts-230 nassiin?
Sitä sais nyt edullisesti https://www.amazon.de/dp/B083ZKQMFW/ref=cm_sw_r_apan_glt_i_Y0D97T482ZNMEAH3SJVC?_encoding=UTF8&psc=1
Fyysisesti keskihintaisissa-kalliissa levyissä on identtiset kiekot sisällä, mutta erona on firmikset. Esim Ironwolf + WD Red -sarjassa on TLER (Time Limited Error Recovery), jonka takia ne sopivat paremmin RAID:iin ja NAS:iin. Ilmeisesti myös jotain firmistason opitmointia sen suhteen, kuinka paljon sietää tärinää, esim levyjen määrä raidissa. Esim. Red Pro on luokitelty levymäärältään isompiin raideihin vrt. Red Plus. Kuitenkin fyysiesti esim. 10TB Red Pro vastaa 10TB Blackia, joka on puolestaan työpöytä levy. Niissä on samat kiekot eri tarralla ja firmiksellä. Monesti myös ulkoisista koteloista löytyy sisältä palvelin-NAS tason levyjä, vaikka ulkoisena levynä ei siinä käytössä olekaan.

Aikanaan Seagatella hajoili levyjä, kun ihmiset laittoi työpöydälle tarkoitettuja levyjä NAS:iin ja raideihin, mutta tuollaisessa muutaman levyn NAS:issa (2-bay) tai raidissa ei ole niin paljon merkitystä.

Kannattaa myös huomioida NAS-käytössä SMR ja CMR -levyt. Levyrikon yhteydessä SMR-levyistä tehdyn raidin uudelleen rakentaminen voi kestää luokattoman kauan, joten kannattaa valita CRM-levy. Taannoisen fiaskon takia valmistajat nykyään listailee CMR ja SMR levyt tuoteselosteissa. Edulliset työpöydälle tarkoitetut levyt ovat SMR-levyjä: Seagate Barracuda (alle 10tb), WD Blue.

Eli: Seagate Ironwolf, WD Red Plus (normi Red on SMR), Toshiba N300, ja niin edelleen. Jos halvalla haluaa päästä, niin ostaa jonkun +10tb ulkoisen, niissä on aina joku enterprise tason palvelinlätty sisällä, jonka firmis optimoitu raid/nas -käyttöön. WD Elementsissä / My Bookissa täytyy yksi pinni teipata jos irroittaa, Seagateissa ei tarvitse sellaista tehdä. Mutta tuollaisessa 2-levyn nassissa varmaankin pyörii ihan mitkä tahansa lätyt, jos myöhemmin kasvattaa lukumäärää, niin hyvä olisi olla tarkoitukseen sopivat.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
294
Olisi tarve 3-4 teran ulkoiselle varastokiintolevylle ja ajattelin että voisin tässä black fridayn aikana sellaista katsella. Onko suositella jotain vai otanko vaan WD Elements Desktop -kiintolevyn amazonista?
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Olisi tarve 3-4 teran ulkoiselle varastokiintolevylle ja ajattelin että voisin tässä black fridayn aikana sellaista katsella. Onko suositella jotain vai otanko vaan WD Elements Desktop -kiintolevyn amazonista?
Lähes kaikki 3-4 teran ulkoiset on sisältään edullisia SMR-levyjä, eli hidastuu kun kirjoitetaan isompaa määrää dataa ja sitten siivoilee itseään, sopii toki arkistointiin (kirjoitetaan kerran, luetaan useasti). En oikein osaa tuohon kokoluokkaan sanoa mitään todella huonoa tai erityisen hyvää. Osta sellaisen johon itse brändinä olet mieltynyt ja herättää parhaat fiilikset, tai joku ihan mieletön bf-tarjous hinnan suhteen. 4TB Elementsistä tulee WD Blue ulos (tai white label vastaava), Seagatella saa BarraCudaa. Ovat vastaavia keskenään eikä kumpikaan toistaan parempi.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 403
Tänä aamuna etätyöpisteelle mennessä työkoneen vieressä olevalta kotikoneelta kuului vaimeaa, n. kolmen sekunnin välein toistuvaa lyhyttä rusahdussarjaa.

Heti tuli mielleen, että kovalevy on hajonnut.

Ja niinhän oli F-asema (heliumtäytteinen HGST HUH721010ALE600 10000,8 GB) jumissa. Kirjain näkyi levynhallinnassa mutta ei sisältöä. Crystaldiskinfo jäi jumiin kun sitä yritti käynnistää.
Reboot ja kone jäi jumiin 10 minuutiksi bios-bootti-ikkunaan.
Kotelo auki ja johdot irti HGST:stä -> boottasi normaalisti.
Hetken mietin oliko levy mennyttä (n. 22000 tuntia). Levystä oli toki ajantasainen varmuuskopio toisella levyllä.

Laitoin levyn uudestaan kiinni SATA-virtapiuhaan -> boottasi ja toimi normaalisti.
Myöskään Cystaldiskinfo ei näytä ongelmia.
En muista että olisi itselleni aikaisemmin käynyt levyn siitä hajoamatta kokonaan.

1637737626220.png


Pitäisiköhän vaihtaa uudet levyt (varsinainen ja backup) tilalle, kun hintatasokin on normalisoitunut?
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Tänä aamuna etätyöpisteelle mennessä työkoneen vieressä olevalta kotikoneelta kuului vaimeaa, n. kolmen sekunnin välein toistuvaa lyhyttä rusahdussarjaa.

Heti tuli mielleen, että kovalevy on hajonnut.

Ja niinhän oli F-asema (heliumtäytteinen HGST HUH721010ALE600 10000,8 GB) jumissa. Kirjain näkyi levynhallinnassa mutta ei sisältöä. Crystaldiskinfo jäi jumiin kun sitä yritti käynnistää.
Reboot ja kone jäi jumiin 10 minuutiksi bios-bootti-ikkunaan.
Kotelo auki ja johdot irti HGST:stä -> boottasi normaalisti.
Hetken mietin oliko levy mennyttä (n. 22000 tuntia). Levystä oli toki ajantasainen varmuuskopio toisella levyllä.

Laitoin levyn uudestaan kiinni SATA-virtapiuhaan -> boottasi ja toimi normaalisti.
Myöskään Cystaldiskinfo ei näytä ongelmia.
En muista että olisi itselleni aikaisemmin käynyt levyn siitä hajoamatta kokonaan.



Pitäisiköhän vaihtaa uudet levyt (varsinainen ja backup) tilalle, kun hintatasokin on normalisoitunut?
Jos sulla on hyvä backup, niin seuraile tilannetta hetken ja katso toistuuko uudelleen :) Hyvältähän smartti näyttää vaikka todella epäilyttävä oireilu :D Elinkaaren puolessa välissä, eli n.1-5 vuotiaina levyt on kaikkein varmimpia, kun silloin on ensimmäiset huonot karsittu pois / hajonnut (bathtub curve), eli yhtälailla se uusi levy voi hajota.

Oikeastaan pääasia tallennuksen kanssa on että pitää aina backupeja, ja ns. olettaa että levy tulee kohta hajoamaan, mutta kyseinen tilanne ei aiheuta ongelmaa. Toiset levyt kestää 100h, toiset 100,000h, eikä sitä koskaan tiedä milloin joku hajoaa. Jossain levyssä voi tulla muutamia uudelleensijoitettuja sektoreita varsin nuorena, mutta kestääkin vielä kymmeniä tuhansia tunteja.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
273
Tuli tuossa hankittua Synology DS220j ja nyt olisi haussa siihen levy. Alkuun yksi ja myöhemmin toinen. Katsoin että max 12 terainen tuohon menee. Uskaltaako tämän laittaa? Toshiba MG07ACA12TE, halvin hinta 244€
vai olisiko tuossa joku muu hyvä? Kiintolevyt | Hinta.fi
Itse tilaisin tuon: https://www.amazon.de/-/en/STEB1200...2&sprefix=Seagate+expansion+12,aps,206&sr=8-3

noita monta ostaneena, ovat yleensä vielä jotain hyviä Seagaten levyjä kuten Ironwolf tms.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Yet another HDD for my NAS -kysymys:

Olen vaihtamassa QNAP TS-228 tilalle TS-230 ja voisi samalla vaihtaa levyt ja nostaa kapasiteettia. Dataa taitaa olla puoli teraa, mutta ei kai tilaa ikinä liikaa ole. Levyt olleet aina WD Red ja omalla kohdalla pysyneet aina ehjänä eli näillä voitaisiin jatkaa. Myynnissä näkyy olevan "perus", Plus ja Pro, joista viimeinen hieman kalliimpi. Plussaa tarjotaan 128Mb ja Perusversiota 256Mb, vaikuttaako asiaan?

Perus 2TB, WD20EFAX 256MB, CDON 73,50 €
https://cdon.fi/kodin-elektroniikka/wd-punainen-256-mtn-valimuisti-2-tt-p54824834

Plus 2TB, WD20EFZX 128MB, Multitronic 80,90 €
WD Red Plus 2TB SATA/3,5"

Perus 4TB, WD40EFAX 256MB, Jimm's 113 €
Western Digital 4TB WD40EFAX Red, 3.5" sisäinen kiintolevy, SATA III, 5400rpm, 256mb - 113,00€

Plus 4TB, WD40EFZX 128MB, Verkkokauppa.com 104,90 € + postit
WD Red Plus 4 Tt NAS SATA-III 128 Mt 3,5" kiintolevy 104,90
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
495
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Vaikuttaa, mutta ei sen välimuistin osalta, vaan miten dataa levylle tallennetaan.

Eli käytännössä siis perusmalli-EFAX on SMR ja plusmalli-EFZX on CMR. Mennään siis 2x 4TB plusmallilla:
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Eli käytännössä siis perusmalli-EFAX on SMR ja plusmalli-EFZX on CMR. Mennään siis 2x 4TB plusmallilla:
Juuri näin.

MUTTA. 105€ / 4 TB on aika korkea hinta. Olisiko mahdollista harkita esim. shuckaamista? Varovasti kun availee, niin sen saa vielä nätisti laitettua kasaan takuujuttuja varten.

Jos ei shuckailu nappaa, niin yläolevaa toshiban nassia saa amazonista 185€ / 8 TB tai 225€ / 12 TB. Vaikka ei noin paljoa tarvitsisi tilaa, niin "tilaa ei kai ikinä liikaa ole", ja tulee suhteessa edullisemmaksi. Voi sitten vaikka ajella huolella loppuun, jos ei muuta.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Juuri näin.

MUTTA. 105€ / 4 TB on aika korkea hinta. Olisiko mahdollista harkita esim. shuckaamista? Varovasti kun availee, niin sen saa vielä nätisti laitettua kasaan takuujuttuja varten.

Jos ei shuckailu nappaa, niin yläolevaa toshiban nassia saa amazonista 185€ / 8 TB tai 225€ / 12 TB. Vaikka ei noin paljoa tarvitsisi tilaa, niin "tilaa ei kai ikinä liikaa ole", ja tulee suhteessa edullisemmaksi. Voi sitten vaikka ajella huolella loppuun, jos ei muuta.
Schukkaaminen ei ainakaan tässä tapauksessa kiinnosta.

Näistä kahdesta levystä tulossa siis toinen omaan käyttöön lähinnä pilven tueksi ja toinen firman etävarmuuskopioksi. Molemmille riittää se puoli teraa eli 4TB on jo teoriassa kahdeksankertainen määrä. Ja eikö tuo 4TB kokoluokka ole tällä hetkellä se optimaalisin hintansa puolesta?
WD Red Plus.png
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 403
Schukkaaminen ei ainakaan tässä tapauksessa kiinnosta.

Näistä kahdesta levystä tulossa siis toinen omaan käyttöön lähinnä pilven tueksi ja toinen firman etävarmuuskopioksi. Molemmille riittää se puoli teraa eli 4TB on jo teoriassa kahdeksankertainen määrä. Ja eikö tuo 4TB kokoluokka ole tällä hetkellä se optimaalisin hintansa puolesta?
Unohda nuo WD:n värikoodatut sarjat.
Samaan hintaan tai halvemmallakin (suuremmassa päässä) saat vaikka HGST:n (=WD) serverilevyjä paremmalla takuulla ja luotettavuudella - sekä hiljaisempina.
Muitakin vamistajia löytyy
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Unohda nuo WD:n värikoodatut sarjat.
Samaan hintaan tai halvemmallakin (suuremmassa päässä) saat vaikka HGST:n (=WD) serverilevyjä paremmalla takuulla ja luotettavuudella - sekä hiljaisempina.
Muitakin vamistajia löytyy
Katselin jo aiemmin noita suositeltuja HGST:n malleja, mutta hinta karkaa 4 teran malleilla 190 euroon (vs. WD Red Plus 105 €). Lisänopeudestakaan ei taida olla hyötyä, sillä Qnap cappaa 113Mb/s.
 
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
171
Ilmeisesti tuo Seagaten Ironwolf on ihan pätevä levy? Jostain vuosituhannen alusta vaan on jäänyt mielikuva että vältä kyseistä merkkiä kuin ruttoa. Jos tuo firma kuitenkin edelleen on pystyssä niin ehkä ne sitten ovat nykyään ihan ok. Gigantissa kun olisi tarjouksessa 12 teran levy.

Tällä hetkellä omat datat ripoteltuina sinne tänne pikkulevyille ja samaten backupit. Sen verran ärsyttää tarpeen vaatiessa etsiä fileitä monesta paikasta että tarkoituksena on pistää kaksi isoa levyä joista toinen toimii ulkoisena backuppina. Ainakin 5 teraa syödään uudesta levystä heti joten 8 terainen on melko lailla ehdoton minimi, mielellään 10 tai 12 terainen.

Yksi levy tulisi koneen sisään, virrat päällä ja mountattuna saisi olla sen verran hiljainen ettei häiritse. Fractal Define 6 koppana joten on siellä nyt vähän jotain vaimennustakin. Toiselle levylle suunnittelin hommata jonkin ulkoisen kotelon taikka sitten vaan usb-sata adapterin minkä avulla tehdä backuppia.
Kone ei ole päällä 24/7 ja levyä käytetään päivittäin, ei kuitenkaan taukoamatta.

Käsittääkseni tuo ST12000VN0007 olisi helium täytteinen CMR levy. Pääsin käsitykseen että tuo CMR saattaisi olla ehkä vähän luotettavampi kuin SMR levy ei-raid käytössäkin. Heliumista en niinkään tiedä hyviä ja huonoja puolia, joku taisi täällä aiemmin mainita että pidempiaikaiseen jemmaukseen ilmatäytteinen voisi olla parempi. Eli siis jokin muu kuin Ironwolf? CMR levy ilmalla.. onko sellaista edes.

Tuo schuckaaminen tietty kiinnostaisi rahan säästön puolesta, mutta se mietityttää että jos levyn hajotessa en saakkaan ulkoista enää nätisti kasaan niin se oli sitten siinä. Ja ei siitäkään tainnut olla 100% varmuutta että mikä levy siellä kotelon sisällä odottaa. Koska ~300€ levy kuitenkin tuntuu omassa lompakossa niin taitaa olla parempi etten yritä säästää muutamaa kymppiä shuckaus yrityksellä.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Ilmeisesti tuo Seagaten Ironwolf on ihan pätevä levy? Jostain vuosituhannen alusta vaan on jäänyt mielikuva että vältä kyseistä merkkiä kuin ruttoa. Jos tuo firma kuitenkin edelleen on pystyssä niin ehkä ne sitten ovat nykyään ihan ok. Gigantissa kun olisi tarjouksessa 12 teran levy.

Tällä hetkellä omat datat ripoteltuina sinne tänne pikkulevyille ja samaten backupit. Sen verran ärsyttää tarpeen vaatiessa etsiä fileitä monesta paikasta että tarkoituksena on pistää kaksi isoa levyä joista toinen toimii ulkoisena backuppina. Ainakin 5 teraa syödään uudesta levystä heti joten 8 terainen on melko lailla ehdoton minimi, mielellään 10 tai 12 terainen.

Yksi levy tulisi koneen sisään, virrat päällä ja mountattuna saisi olla sen verran hiljainen ettei häiritse. Fractal Define 6 koppana joten on siellä nyt vähän jotain vaimennustakin. Toiselle levylle suunnittelin hommata jonkin ulkoisen kotelon taikka sitten vaan usb-sata adapterin minkä avulla tehdä backuppia.
Kone ei ole päällä 24/7 ja levyä käytetään päivittäin, ei kuitenkaan taukoamatta.

Käsittääkseni tuo ST12000VN0007 olisi helium täytteinen CMR levy. Pääsin käsitykseen että tuo CMR saattaisi olla ehkä vähän luotettavampi kuin SMR levy ei-raid käytössäkin. Heliumista en niinkään tiedä hyviä ja huonoja puolia, joku taisi täällä aiemmin mainita että pidempiaikaiseen jemmaukseen ilmatäytteinen voisi olla parempi. Eli siis jokin muu kuin Ironwolf? CMR levy ilmalla.. onko sellaista edes.

Tuo schuckaaminen tietty kiinnostaisi rahan säästön puolesta, mutta se mietityttää että jos levyn hajotessa en saakkaan ulkoista enää nätisti kasaan niin se oli sitten siinä. Ja ei siitäkään tainnut olla 100% varmuutta että mikä levy siellä kotelon sisällä odottaa. Koska ~300€ levy kuitenkin tuntuu omassa lompakossa niin taitaa olla parempi etten yritä säästää muutamaa kymppiä shuckaus yrityksellä.
En ole itse kuullut että SMR/CMR vaikuttaisi normikäytössä erityisesti kestävyyteen, mutta SMR levyissä kirjoitus hidastuu huomattavasti pidemmissä siirroissa, joten ei sen takia sovellu RAID:iin kun re-silver kestää tolkuttoman kauan. Ja kun re-silver on käynnissä, niin silloin levyt ovat kovassa käytössä ja on suurempi riski levyrikolle sekä datan menetykselle.

Helium haihtuu hiljalleen metallin läpi, mutta nykyisellä toteutuksella levyt on speksattu kestämään 5-vuotta. Heliumiin liittyviä levyrikkoja on raportoitu muutamia, mutta todella vähän vrt. toimitettujen levyn määrään. Helium-levy on siinä mielessä ok, että tallennusmedian kapasiteetti kasvaa niin nopeasti, että 5-vuoden kuluttua on jo luonnollista katsella uutta ja tilavampaa levyä. Konesaleissa levyjä vaihdellaan tyypillisesti isompiin, joten Heliumin haihtuminen ehdi muodostu ongelmaksi.

Mitä enemmän kovalevyssä on kiekkoja, sitä enemmän se pitää myös ääntä. WD:n 10TB ilmalla täytetty levy on aivan mielettömän äänekäs (34 db idle), ja käy todella kuumana. Se vaatii siis jo tehokkaan aktiivisen jäähdytyksen. En siis ottaisi 10TB+ ilmalla täytettyä levyä, vaikka sen kanssa Heliumin haihtuminen ei olisikaan ongelma, ellei tuota ääniprobleemaa saada jollain tapaa ratkaistua. Jos kyseessä on pelkästään datan arkistointia, niin ilmalla täytetty levy pysyy käyttökuntoisena pidempään kuin helium täytteinen. Mulla on yksi tuollainen 10TB ilmalevy kaapissa backuppina, sitä ei voi omassa pöytäkoneessa pitää. Ehkä toisessa kerroksessa ja nassissa jälleen ok.

Mulla on pöytäkoneessa ilmalla täytettyjä 8TB Ultrastareja, hyvä kompromissi tilan, äänenvoimakkuudeen, ja arkistoinnin suhteen. Linkkaamasi 12TB Seagate on kuitenkin hyvä levy ja hyvään hintaan. Heliumit ovat huomattavasti hiljaisempia kuin ilmalla täytetyt. Kannattaa katsella myös Toshiban 12TB enterprise -levyä, niitä on saanut uutena sinne n.240€ pintaan.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
171
Vähän alan kallistumaan tuonne Ironwolffin puolelle tällä hetkellä. Mainitsit aiemmin että 10 TB Toshibassa oli jotain yleistä seek error ongelmaa niin pistää tietty miettimään että mahtaakohan 12 TB mallissa olla myös. Ironwolffin takuu on tosin 3v vastaan Toshiban 5v. Mutta siitäkin taisit mainita että Toshiban takuut saattaa takuta. Gigantin takuun toimivuudesta en tosin tiedä siitäkään. Ultrastarien kanssa sitten taas hinta pompsahtaa.

Sitten olisi tietty nuo ulkoiset WD Elementsit joiden per TB hinta on pienempi mutta samoin näyttäisi olevan sitten myös pyörimisnopeus. En tosin usko että 5400 vs 7200 olisi kuitenkaan isoa eroa, mutta se arvonta mitä sisältä löytyy ja mahdollinen pinnien teippailut jne.. Kiinnostaisi toki säästää rahaa mutta en tiedä uskallanko lähteä arpomaan.. se kuuluisa "minun tuurillani..." käy kuitenkin.

Lopuksi kun katselen nykytilannetta jossa yksi pikkulevyistä on 2 terainen WD Green joka veti lukupäivä parkkiin huiman 8 sekunnin toimettomuuden jälkeen ja piti jollain wdidle softalla itse käpälöidä 300 sekuntiin, elää ja voi edelleen hyvin kohtalaisesti vaikka on ollut käytössä jo todella kauan. Sitä alkaa miettimään että onko jokin Ironwolf turhaa hifistelyä. Noh, jos nuo isommat pitää kauheaa mekkalaa ilman heliumia niin eiköhän ne sitten ihan paikallaan ole. Ainakin niiden nyt sitten sen 5v pitäisi kestää.

Sekin vaihtoehto tässä vielä olisi että vaikka nyt se Ironwolf koneen sisään ja jokin samankokoinen ilmatäytteinen ulkopuolelle backup levyksi koska tämän levyn metelillä ei ole väliä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 188
Viestejä
4 194 284
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom