Suosittele kiintolevyä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Make
  • Aloitettu Aloitettu
Miks hdd levyjen hinnat on niin vitun korkeita?

Pitäs 2kpl 8teran ulkoista usb levyä korvata uusilla jossain välissä jollain edullisella.

Onneksi on tullut täältä hamstrattua ennen hintojen nousua parin vuoden aikana useita isompia levyjä, viimeksi noin vuosi sitten WD Gold 12TB käyttämätön levy 200€, nyt näyttää olevan ProShopissa yli 700€ ja NasStoressa 686€, muut täältä ostetut, 1x8TB, 3x4TB, 2x3TB, kaikki muistaakseni WDn limppuja.
Vielä vuosi sitten täältä sai kohtuu pienillä tunneilla levyjä noin 10-15€/Tb.

Viimeksi muokattu:
Itse olen ollut nyt hetken aikaa jo tyytyväinen: Seagate Skyhawk 4Tb tilattu 2024 joulukuussa Saksan amazonista 93€ hintaan. Ihan hyvä hinta/laatusuhde kiintolevylle. Toki lähinnä varastokäyttöön mutta kuitenkin.

1783707961987.png

EDIT: toki vaikka tässä ketjussa ei varmaan keskustella kuin kiintolevyistä niin hieman nopeampaa käyttöä varten on sitten SK hynix Platinum P41 2TB nvme 110€ kesältä 2023

1783708569283.png

Viimeksi muokattu:
Tämä Seagate Skyhawk 4Tb on suunniteltu ensisijaisesti valvontakameroiden (DVR/NVR) käyttöön, niin kun ilmeisesti kaikki Skyhawkit, usein jostain syystä nämä levyt on halvempia, en ole perehtynyt mikä ero näissä on, joku täällä varmaan osaa tietämätöntä valaista.

Tämä Seagate Skyhawk 4Tb on suunniteltu ensisijaisesti valvontakameroiden (DVR/NVR) käyttöön, niin kun ilmeisesti kaikki Skyhawkit, usein jostain syystä nämä levyt on halvempia, en ole perehtynyt mikä ero näissä on, joku täällä varmaan osaa tietämätöntä valaista.

Ainoa "varma" tieto mitä tuosta Googlella löytyi on, että Skyhawkien firmware on optimoitu kirjoitukseen datan lukemisen sijaan. Eli se pyrkii aina varmistamaan että levylle kirjoitukset menee jatkuvasti läpi ilman viiveitä, vaikka sieltä yritettäisiin lukeakin. Normaali käyttöön tuolla kai ei ole hirveästi vaikutusta.

Juuri kun ajattelin josko tiiraisi kiintolevyä, niin:

Western Digital Store
moinen lähetti sähköpostia, etteivät enää lähetä ostoksia postikuluitta.
Voi miten mukavaa, kun kaikki niiden tuotteet ovatkin halventuneet niin paljon samaan aikaan!
;-D

Tuo johto on SATA-virtajohto joka liitetään siihen levyyn antamaan virtaa. Lisäksi tulee datapiuha emolta, joka on hieman tuon saman liitännän näköinen, mutta paljon kapeampi (Katso kuva alta. Väri voi vaihdella). Itse levykelkka näyttäisi sopivan sekä 3.5" levyille, että 2.5" levyille. 2.5" varten tuossa näyttäisi olevan ruuveille reiät pohjassa. 3.5" levyn kohdalla nuo nastat sivuilla menee "kiinni" levyyn kummaltakin puolelta.

1781076961724.png

Haluatko ihan perinteisen mekaanisen kiintolevyn vai SSD-levyn? Ja mihin käyttöön tulee? Tässä pari 5400 RPM vaihtoehtoa 2 TB ja 4 TB kokoluokista mekaanisista 3.5" kiintolevyistä. Pelejä en näille asentaisi, mutta varastokäytössä menee ihan hyvin. Näissäkin on sitten hinnat käytännössä tuplaantuneet.

4 TB (189,90 €): 2 TB (89,99 €):
Kiitos avusta. Mitä mieltä näistä:
Seagate Barracuda 4 Tt 256 Mt 5400 RPM 3,5" SATA III (6 Gb/s) kovalevy
Cablexpert SATA III -kaapeli, 90°, 50 cm, punainen
Kaveri vinkkasi (kiitos siitäkin) :interested:
Mielellään hakisi mahd. nop. (Helsingin alueelta) eli ei mitään postituksia.
Edit. Oli vähän sentit ja millit sekaisin (tossa mun ekassa viestissä), harvoin noin lyhyitä mittailen :whistling:

Kiitos avusta. Mitä mieltä näistä:
Seagate Barracuda 4 Tt 256 Mt 5400 RPM 3,5" SATA III (6 Gb/s) kovalevy
Cablexpert SATA III -kaapeli, 90°, 50 cm, punainen
Kaveri vinkkasi (kiitos siitäkin) :interested:
Mielellään hakisi mahd. nop. (Helsingin alueelta) eli ei mitään postituksia.
Edit. Oli vähän sentit ja millit sekaisin (tossa mun ekassa viestissä), harvoin noin lyhyitä mittailen :whistling:

Tuolla muutamia käyttäjien kokemuksia tästä levystä ja näiden perusteella itse en ostaisi tätä levyä.
SATA kaapeleilla ei ole merkittäviä eroja, ehjä toimii ja viallinen ei toimi.

Myönnän että olen aivan ulkona viime aikojen hintatason heilahteluista, mutta eihän nyt 4 teran sata SSD voi kustantaa tonnia? Koetin katsella omaan kokoonpanoon tuoreempia kovoja mutta ei liene mahdollista. Voiko nykyään edes suositella mitään kiintolevyjä?

Myönnän että olen aivan ulkona viime aikojen hintatason heilahteluista, mutta eihän nyt 4 teran sata SSD voi kustantaa tonnia? Koetin katsella omaan kokoonpanoon tuoreempia kovoja mutta ei liene mahdollista. Voiko nykyään edes suositella mitään kiintolevyjä?
Siis häh, eihän ne maksa tonnia? Esim neljällä sadalla saa suht laadukkaan ja nopean TLC aseman Lexar NQ790 - Hinta 405 €

---
edit. jaa kysyitkin "sata" asemaa...

Viimeksi muokattu:
Luultavasti katsoin väärin, mutta kun heitin googleen "4tb sata ssd", niin tulokset oli sen verran hilpeitä että meinasi moti mennä. Ehkä pitää vielä tutkia enemmän.
Ah joo, SATA... En huomannut tuota edellisessä vastauksessa

Eikö ole M.2 NVMe paikkaa emolevyssä? PCIe adaptereitakin näille löytyy

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
311 229
Jäsenet
84 001
Uusin jäsen
spalojar

Hinta.fi

Back