Suositellut virtalähteet 2016-

Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Samaa mieltä et nykyaikana ostaisin kyl minimissään gold luokituksella olevan. Toki silloinkin pitää katsoa tarkkaan ettei osta pommia.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 783
Kertoo se ainakin hyötysuhteesta, itse en enää ostaisi bronze luokan virtiksiä.
Hyötysuhde ei ole kaikki kaikessa. Virtalähteessä on monta muutakin osa-aluetta ja jotkin bronze virtalähteet ovat parempia, kuin osa gold virtalähteistä.

Eli siis näkisin että nuo linkkaamani corsairit ovat hinnaltaan parhaat vaihtoehdot.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 055
Kertoo se ainakin hyötysuhteesta, itse en enää ostaisi bronze luokan virtiksiä.
Vähän käyttötarkoituksen mukaan. Mulla on omassa pääkoneessa ehkä kaikkien aikojen virtasyöpöin kokoonpano eli fx-9590 ja 2x980 ti sli (okei toki AMD:n näyttiksillä sais vielä nälkäisemmän). Siinä on myös aikanaan helkkarin kallis (satasia) 1000w platinum virtalähde.
Mutta sillä kokoonpanolla on jo 7 vuotta ajeltu, toki ekat pari vuotta yhdellä näyttiksellä.

Nyt tässä kuitenkin on kysymys budjettikoneesta, jossa aivan kaikki osat on budjettiosia, jota ei kellotella ja jolla ei pelata. Ja haen enemmänkin luotettavuus /euro -suhteella ratkaisua.

Tuo Corsair ei näytä tuolla hinnalla ollenkaan huonolta, valotkin saa pois. Tällä hetkellä kallistumassa siihen.

Mutta saa vielä ehdotella, jos jollakulla on hyviä ideoita. Varmaan se tuo 40-65€ on sitten se hintaluokka, missä powerin kanssa menen.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Joo jos on tosiaan tiukka budjetti niin sitten toki parempi ottaa laadukas bronze kuin huono gold.
 
Liittynyt
28.12.2021
Viestejä
233
Olin ajatellut Corsairin kehuttua RM750x:ää uudeksi poweriksi, kunhan näyttis menee vaihtoon. Nyt kuitenkin Jimmsin paahdetuissa Asus. Onko tästä muuta negatiivista kuin edellisten sivujen "tuuletinmelu" jo pienellä kuormalla?

 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Samalla hintaa on datatronicissa tuo RM750x niin ei kyllä ole muuta syytä kuin olla erilainen nuori ja valita ROG strix.
 
Liittynyt
12.12.2019
Viestejä
108
Olin ajatellut Corsairin kehuttua RM750x:ää uudeksi poweriksi, kunhan näyttis menee vaihtoon. Nyt kuitenkin Jimmsin paahdetuissa Asus. Onko tästä muuta negatiivista kuin edellisten sivujen "tuuletinmelu" jo pienellä kuormalla?

En vuoden kestäneen omistussuhteen aikana ehtinyt muuta vikaa kokea, kuten en minkään muunkaan virtalähteen kanssa tähän asti. Ei kannata vaan välttämättä sitä tuuletinmelua ohittaa olankohautuksella, minun yksilössä se postatuissa videoissa kuulunut ääni kuului lähes vihlovasti kuulokkeidenkin läpi.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 236
Seasonic 850W FOCUS GX-850, onko soiva peli? Pyörittäisi 3080ti ja11900K:ta. Ois kaikki muut kasassa, paitsi virtalähde ja m.2 SSD (Powerista Samsung 1TB 980 Pro)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
Seasonic 850W FOCUS GX-850, onko soiva peli? Pyörittäisi 3080ti ja11900K:ta. Ois kaikki muut kasassa, paitsi virtalähde ja m.2 SSD (Powerista Samsung 1TB 980 Pro)
Jos on uusi, niin kyllä, muuten Seasonicin ongelmat tietäen mahdollisesti
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
avaamaton takuuseen vaihdettu nyt keväällä. Eli pitäis olla ihan ok valinta?
Käsittääkseni ainakin plus sarja on parannettu. Nyt kun aloin gx:ää googlaamaan, niin enpä olekaan varma. Itse olen valinnut taistelukseni Corsairit, niin mallikohtaista kokemusta ei Seasoniceista ole
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 298
Itsellä noin 10v käytössä ollut Corsair AX760 poweri, joka nähnyt jo muutaman kokoonpanon. Ongelmia ei ole nykyisellä X470+R7 3700X+6800XT kokoonpanollakaan. Nyt ollut mietinnässä kokeilla intelliä taas vaihteeksi LGA1700 muodossa. Vieläkö tällä powerilla voi jatkaa vai pitäisikö päivitellä varmuuden vuoksi?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 298
Itsellä noin 10v käytössä ollut Corsair AX760 poweri, joka nähnyt jo muutaman kokoonpanon. Ongelmia ei ole nykyisellä X470+R7 3700X+6800XT kokoonpanollakaan. Nyt ollut mietinnässä kokeilla intelliä taas vaihteeksi LGA1700 muodossa. Vieläkö tällä powerilla voi jatkaa vai pitäisikö päivitellä varmuuden vuoksi?
Eipä ole paljoa vastauksia tullut. Uudet komponentit jo matkalla ja poweri asia vielä auki. Jatkaako ax760 vai uusia sekin. Verkkokaupalla on fractal design ion gold 850w ihan ok hintaan. Tosin samalla rahalla jimmsillä corsair rmx 750w 2018.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Eipä ole paljoa vastauksia tullut. Uudet komponentit jo matkalla ja poweri asia vielä auki. Jatkaako ax760 vai uusia sekin. Verkkokaupalla on fractal design ion gold 850w ihan ok hintaan. Tosin samalla rahalla jimmsillä corsair rmx 750w 2018.
Itse päästäisin tuon jo eläkkeelle. Ja olisin päästänyt pari vuotta sitten jo.
ATX-standardi muuttui 2013 Haswellien aikaan, tuo on sitäkin vanhempi.. Tietenkin, jos oli aikansa paras, niin täyttänee uudet ehdot - mutta ei nuo ole ikuisia ja 10v on melkein ikuisuus ATK-puolella. Itse käyttäisin 5-7v ja myisin eteenpäin, todennäköisesti vanhan kokoonpanon mukana.
 
Liittynyt
21.08.2021
Viestejä
50
Olen ehkä vähän huono antamaan neuvoja näissä asioissa, mutta olen nyt neljättä vuotta pyörittänyt konetta 24/7 Seasonicin 1000 W Focus+ Gold -virtalähteellä kahdella eri kokoonpanolla ja ei tästä ole pahaa sanottavaa. Kertaakaan en tuota koko tehokapasiteettia ole tarvinnut, hyvä, jos edes puolia menee, mutta ostin tuon aikoinaan varmuudeksi yläkanttiin, niin ei tarvitse miettiä, riittääkö / kestääkö / kyykkääkö tulevillakaan kokoonpanoilla. Tehoreservistä harvoin on haittaa yhtään missään, mutta tietysti jokanen watti maksaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Syy miksi en osta sitä ns. halvinta mahdollista vaan noin 100€ hintaluokassa olevaa 10-12 vuoden takuun sisältävää on se että tuon pitäisi silloin myös kestää se 10-12 vuotta. En silti ihan viimeisenä noista 12 vuodesta (tai sanotaan nyt 10 vuoden käytön jälkeen) enää uuteen kokoonpanoon sitä virtalähdettä laittaisi, jos se on ehtinyt 3+ kokoonpanoa jo palvella niin myy sitten vaikka eteenpäin vanhan koneen mukana.

Joku 5-7 vuotta käytössä ollut, toki lähes puolet elinaikaa vielä jäljellä, kyllä se vielä jaksaisi. Mutta päälle 10 vuotta en viitsisi riskeerata ellei kyseessä ole ser kone mihin tarkoituksena asennella 98SE tms. jolloin ne osatkaan eivät niin uusia ole.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
342
Standardien ja sitä kautta suunnittelu sääntöjen muutokset voi tehdä hallaa jos on tarkkaan noudatettu rajoja ja käytetään vanhaa virtalähdettä. Esimerkiksi tämä Seasonic ja "liian herkkä" ylivirta suojaus episodi on hyvä esimerkki siitä miten voi käydä.

Kuormat muuttuvat uusilla komponenteilla ja virtalähde on suunniteltu aiempien standardien mukaan esimerkiksi ehdolla, että yksikään lähtö ei saa missään vaiheessa antaa yli 240VA:n tehoa ja sinne lyödään vanhaan virtalähteeseen uusi 3080 kiinni jossa on todella rajuja transientti kuormia. Sitten valitetaan kun kone sammuu ja virtalähde valmistaja on muka paska....... Kun Itseasiassa koneen kasaaja on vastuussa, että virtalähde täyttää kuorman aiheuttamat vaatimukset sen hetkisten standardien mukaan.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
342
Mutta kun ei ollut ylivirtasuojaus vaan jokin emon sensepinnistä tuleva häiriö mikä niitä kippaili.
Ainakin aiemmin seasonicin lausunnossa oli tälläinen maininta "A power supply sold after January 2018 has the updated sensitivity preset of overcurrent protection, so users can use it with confidence."

Voi toki olla ollut muutakin....

Edit:

Oli maininta tuostakin siellä, että tuossakin on ollut vikaa.

Screenshot_20220415-211242.png
 
Liittynyt
21.08.2021
Viestejä
50
Ainakin aiemmin seasonicin lausunnossa oli tälläinen maininta "A power supply sold after January 2018 has the updated sensitivity preset of overcurrent protection, so users can use it with confidence."
Huh, kerkesin jo säikähtää omaa ostosta, kun oli 2018 ostettu Seasonic, mut se oliki joulukuu 2018, kun tämän ostin. Koskeeko tuo siis kaikkia malleja ja sarjoja vaiko vain jotain tiettyä linjaa / teholuokkaa?
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
342
Huh, kerkesin jo säikähtää omaa ostosta, kun oli 2018 ostettu Seasonic, mut se oliki joulukuu 2018, kun tämän ostin. Koskeeko tuo siis kaikkia malleja ja sarjoja vaiko vain jotain tiettyä linjaa / teholuokkaa?
Focus plus sarjaa koskeva ainakin seasonicin lausunnon mukaan, mutta oli väitteitä netissä, että koskisi muitakin sarjoja. Vanha juttu tuo jo on, mutta tuo emojen aiheuttama ongelma on tuoreempi. Näköjään poistettu jo seasonicin omalta tukisivulta koko ilmoitus jo tuosta Focus plus sarjan koskevasta ylivirtasuojasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Hyvin pelaa Seasonic Prime PX-1300 3080Ti:n kanssa.

Edit: yönkähmässä jäi näköjään puolet viestistä pois, en tiedä mitä tapahtui :rofl:

Kirjoittamani piti, että sitä ongelmaa oli seasonicilla ymmärtääkseni myös aiemmassa Prime sarjassa
uudelleen brändäys näihin Prime GX, PX ja TX malleihin tuli joskus 2019, ja kuten sanoin niin allekirjoittaneella ainakin toimii ongelmitta toi PX-1300.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2021
Viestejä
50
Pelkkä gold ei todista mitään. Esimerkiksi kolink virtalähteet jättäisin suosiolla kauppaan, vakka osa onkin gold hyötysuhteen virtalähteitä.
Mitäs, mikäs, ensikertalaisena Kolinkin omistajana haluisin hiukan enempi tietoa / kokemuksia tästä. Mikäs Kolinkin kompastuskivi on taikka mitä kannattaisi pitää silmällä? Oma kakkoskoneen virtalähde on Kolink 600W Enclave 80 PLUS Gold.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Mitäs, mikäs, ensikertalaisena Kolinkin omistajana haluisin hiukan enempi tietoa / kokemuksia tästä. Mikäs Kolinkin kompastuskivi on taikka mitä kannattaisi pitää silmällä? Oma kakkoskoneen virtalähde on Kolink 600W Enclave 80 PLUS Gold.
Aikaisemmin Kolinkit ovat olleet ns. pommeja.

Tuo sinun platformi näyttää olevan ihan OK peli: Kolink Enclave Series 700 W Review (olettaen että tuo 600W on samalla pohjalla tehty kuin arvosteltu 700W malli)
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Kai tässä pitäis ruveta uutta poweria katsomaan, kun xfx xtr 750w poweri aloittaa kohta 8:nen vuotensa koneen sisuksissa. Ostettu jossain kohtaa 2014-2015. Ja kai sitä vois samalla siirtyä isompaakin kun laitteet päivittynyt koko ajan vain tehokkaampiin.
Tällä hetkellä on 5600x/b550 ja 6800xt. Yksi ssd ja 5 rgb tuuletinta. 850-1000w olis hyvä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 298
Vaikeaa on valinta:

Corsair RM750x (2018) hinta 86,90€
vai
Fractal Design Ion Gold 850W hinta 89,90€
vai
Fractal Design Ion+ Platinum 760 W hinta 103,90€
vai
Corsair RM850x (2018) hinta 109,00€
vai
Corsair RM850x (2021) hinta 119,90€

750W varmaan riittää hyvin, mutta eihän se vara venettä kaada....eli 850W vahvassa harkinnassa.
 
Liittynyt
21.08.2021
Viestejä
50
Aikaisemmin Kolinkit ovat olleet ns. pommeja.

Tuo sinun platformi näyttää olevan ihan OK peli: Kolink Enclave Series 700 W Review (olettaen että tuo 600W on samalla pohjalla tehty kuin arvosteltu 700W malli)
Ok, kiitos tiedosta! On tosiaan itselle täysin vieras merkki tuo Kolink ja ajattelin (kun halvalla sai :x3:), kokeilla. Kakkoskoneen käyttö on lähinnä idle / elokuvakone, niin ei kummosia virtamääriä tarvitse ja ajattelin sen olevan oiva mahdollisuus testata outoa ja halvempaa merkkiä. Seasonic on tutumpi merkki, mutta tuo aiemmin mainittu ylivirtasuoja- taikka emoyhteensopivuusongelma on mennyt täysin ohi. Pitänee ruveta kahlaamaan enemmän tätä foorumia läpi, niin saattaa siinä sivussa itsekin oppia jotain uutta.
 
Liittynyt
21.08.2021
Viestejä
50
Kai tässä pitäis ruveta uutta poweria katsomaan, kun xfx xtr 750w poweri aloittaa kohta 8:nen vuotensa koneen sisuksissa. Ostettu jossain kohtaa 2014-2015. Ja kai sitä vois samalla siirtyä isompaakin kun laitteet päivittynyt koko ajan vain tehokkaampiin.
Tällä hetkellä on 5600x/b550 ja 6800xt. Yksi ssd ja 5 rgb tuuletinta. 850-1000w olis hyvä.
Omasta puolesta kannatan isomman virtalähteen hankintaa, jos nykyinenkin on palvellut jo kahdeksatta vuotta, niin tuskimpa seuraava, hyvin toimiessaan, vaihtuu yhtään sen nopeampaa. Eikä nuo virrankulutukset ole alaspäin menossa tulevilla komponenteilla, vaikka miten vihreää taikka muuta ajatusta kannatetaan ja halutaan. Kyllä se kehitys tuppaa menemään niin, että virtamäärät nousee, koneet suurenee ja vaatimukset kasvaa.
 
Liittynyt
28.12.2021
Viestejä
233
Olin ajatellut Corsairin kehuttua RM750x:ää uudeksi poweriksi, kunhan näyttis menee vaihtoon. Nyt kuitenkin Jimmsin paahdetuissa Asus. Onko tästä muuta negatiivista kuin edellisten sivujen "tuuletinmelu" jo pienellä kuormalla?

Itse itselleni vastaten tulikin tilattua RM850x, kun oli Proshopin alessa 109,90€. Eipähän tarvinne päivitellä tuota tehokkaampaan vaikka kokoonpano päivittyis seuraavan 5 vuoden aikana.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 783
Mitä poweria suosittelisitte 850w luokasta, platinium/titanium sertillä?

Tälläisiä itse miettinyt onko eroja minkä näistä hankkisi? Tai onko joku muu järkevämpi.




 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 783
Mitä poweria suosittelisitte 850 luokasta, platinium/titanium sertillä?

Tälläisiä itse miettinyt onko eroja minkä näistä hankkisi? Tai onko joku muu järkevämpi.




Itse ottaisin tämän

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Itse ottaisin tämän

Jos 850W gold tason PSU käy niin ennemmin sieltä proshopista se tarjous corsair RM850X (2018) hintaan 109,99€. Tosin taitaa olla vain valkoista versiota enää myynnissä.
Corsair RM850x White v2 (2018) Virtalähde - 850 Watt - 135 mm - 80 Plus Kulta sertifioitu
Tosin @Lassivv kysyi platinum/titanium virtalähteistä.
Itse en näe järkeä maksaa platinum tasosta yli 50€ enemmän kuin gold tason virtalähteestä. Erot alkavat olla jo niin pieniä siinä hyötysuhteessa ja yleensä takuiden pituudet ovat samoja.
Tosin muutkin ominaisuudet voivat vaikuttaa päätökseen, esim tuuletin, äänitaso, käyttötarkoitus jne.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 783
Jos 850W gold tason PSU käy niin ennemmin sieltä proshopista se tarjous corsair RM850X (2018) hintaan 109,99€. Tosin taitaa olla vain valkoista versiota enää myynnissä.
Corsair RM850x White v2 (2018) Virtalähde - 850 Watt - 135 mm - 80 Plus Kulta sertifioitu
Tosin @Lassivv kysyi platinum/titanium virtalähteistä.
Itse en näe järkeä maksaa platinum tasosta yli 50€ enemmän kuin gold tason virtalähteestä. Erot alkavat olla jo niin pieniä siinä hyötysuhteessa ja yleensä takuiden pituudet ovat samoja.
Tosin muutkin ominaisuudet voivat vaikuttaa päätökseen, esim tuuletin, äänitaso, käyttötarkoitus jne.
Jimmsiltä takuu tuolle virtalähteelle on 10 vuotta. Proshopista 2 vuotta. Joten sen perusteella saattaisin valita tuon msi:n.

Muutenkin kyseenalaistan hyödyt pelikoneessa Goldia paremmalle virtalähteelle. Toki jos virtalähde tulee NASsiin tai serveriin, niin tuo platinium/titanium voi olla fiksu veto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Tuo MSI on CWT:n tekemä varsin keskinkertainen laitos. Corsair HX tai Seasonic Prime eikä mene metsään.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 783
Tuo MSI on CWT:n tekemä varsin keskinkertainen laitos.
No, sillä on 10 vuoden takuu. Ja ihan asiallinen virtalähde tuo ymmärtääkseni on. Ltt psu tier listassa kuuluu parhaisiin virtalähteisiin, toki siinä on erotettu paremmat mallit saman luokan sisällä omalla värillä.
Corsair HX ... eikä mene metsään.
RMx on ihan riittävä. Ja miksei tuo MSI:kin?

HX on ylimitoittamista ellei ole tulossa palvelimeen tai NASsiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
No, sillä on 10 vuoden takuu. Ja ihan asiallinen virtalähde tuo ymmärtääkseni on. Ltt psu tier listassa kuuluu paraisiin virtalähteisiin, toki siinä on erotettu paremmat mallit saman luokan sisällä omalla värillä.

RMx on ihan riittävä. Ja miksei tuo MSI:kin?
  • - Inaccurate power ok signal
  • - Increased EMI emissions
  • - Mediocre transient response
  • - Low PF readings
  • - Lower than 70% efficiency with 2% load
  • - Increased noise under stressful conditions
  • - Not so efficient 5VSB rail

Miksi ostaa vängällä keskinkertaista brändättyä CWT:tä? Ehdottomasti myös RMx parempi valinta, mutta pysyn kannassani.

Ninjaedit: Ja kaveri etsii virtalähdettä selkeästi highend puolelta, eikä ole kyselemässä säästövinkkejä, niin miksi tarjota jotain midrangesta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Jos näyttiksessä on 1 x 8-pin Power Connector ja powerissa 2 x PCIe, niin käykö nuo toisiinsa vai tilasinko minä nyt sian säkissä?. Niin kauan on kun olen näiden vehkeiden kanssa pelehtinyt, niin varmempi kysyä eksperteiltä, vaikkakin jälkikäteen.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 783
  • - Inaccurate power ok signal
  • - Increased EMI emissions
  • - Mediocre transient response
  • - Low PF readings
  • - Lower than 70% efficiency with 2% load
  • - Increased noise under stressful conditions
  • - Not so efficient 5VSB rail

Miksi ostaa vängällä keskinkertaista brändättyä CWT:tä?
No, sanotaanko näin että ei kai tolla olisi 10v takuuta, jos ei olisi asiallinen virtalähde. Tuo on näköjään tehty budjettimalli mentaliteetillä noiden mainitsemiesi syiden takia, mutta 110 € tuo tarjoaa hyvin vastinetta rahalle.

Ninjaedit: Ja kaveri etsii virtalähdettä selkeästi highend puolelta, eikä ole kyselemässä säästövinkkejä, niin miksi tarjota jotain midrangesta?
En tiennyt sen olevan selvästi heikompi, kuin rmx sarja. Katsoin että 10v takuu ja 80 plus gold.

Ehdottomasti myös RMx parempi valinta, mutta pysyn kannassani.
RMx on hyvä, mutta miksi ostaa parempaa? Joo servereihin ja nassiin, mutta pelikoneeseen, en oikein näe syytä. Joten jospa valaisisit miksi RMx sarja ei olisi riittävä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
En kai sanonut sitä riittämättömäksi? Se minkä kukin kokee "riittäväksi" on tietysti subjektiivinen asia. Omasta mielestä lievä ylimitoitus on vain hyvä juttu.
 
Liittynyt
21.08.2021
Viestejä
50
Jos näyttiksessä on 1 x 8-pin Power Connector ja powerissa 2 x PCIe, niin käykö nuo toisiinsa vai tilasinko minä nyt sian säkissä?. Niin kauan on kun olen näiden vehkeiden kanssa pelehtinyt, niin varmempi kysyä eksperteiltä, vaikkakin jälkikäteen.
Äkkiseltään en keksi mitään syytä, miksi ei kävisi ja riittäisi. Riippuu tietysti, mitä muuta koneessa on, johon tarvitsisi tuota PCI-E virtaa, mutta pääsääntöisesti 1 x 6 pin PCI-E powerin päässä = 1 (tai 2) x 6+2 pin esmes näyttiksen päässä. Riippuu hiukan valmistajasta, minkälainen piuha on laitettu mukaan, mutta kyllä tuolla sinun powerilla pitäisi helposti saada 1 x 8 pin lisävirta näyttikselle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Jos näyttiksessä on 1 x 8-pin Power Connector ja powerissa 2 x PCIe, niin käykö nuo toisiinsa vai tilasinko minä nyt sian säkissä?. Niin kauan on kun olen näiden vehkeiden kanssa pelehtinyt, niin varmempi kysyä eksperteiltä, vaikkakin jälkikäteen.
Eihän tuossa nyt ole mitään ongelmaa tiedossa kun virtalähteessä on enemmän PCIe- lähtöjä kuin tuo näyttis tarvitsee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Fractal Design Ion Gold 550W on se virtalähde joka on tulossa tähän uuteen mATX koneeseen. 7 vuotta on kun olen viimeksi tökkinyt minkäänlaista virtalähteen piuhaa mihinkään, ja modulaarista virtalähdettä en ole ikinä nähnyt muuta kuin kuvissa. Enkä ollut varma onko noissa standardit muuttuneet, niin oli pakko esittää tyhmä kysymys. Toivottavasti ei ole ihan pommi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Fractal Design Ion Gold 550W on se virtalähde joka on tulossa tähän uuteen mATX koneeseen. 7 vuotta on kun olen viimeksi tökkinyt minkäänlaista virtalähteen piuhaa mihinkään, ja modulaarista virtalähdettä en ole ikinä nähnyt muuta kuin kuvissa. Enkä ollut varma onko noissa standardit muuttuneet, niin oli pakko esittää tyhmä kysymys. Toivottavasti ei ole ihan pommi.
Noille pienemmille virtalähteille kävi vähän kylmät kauppiaan kannalta, kun kärkipään kortit imee virtaa niin reippaanlaisesti. Hölmöläiset ostelee 1000W:sia 3060:lle, kun 3000-sarja vaatii mukamas virtaa - suosituksissakin toki vikaa, kun tuommoiselle 20ms piikeissäkin alle 200W:n kortille suositellaan vähintään 650W:sta.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 783
Mitä poweria suosittelisitte 850w luokasta, platinium/titanium sertillä?

Tälläisiä itse miettinyt onko eroja minkä näistä hankkisi? Tai onko joku muu järkevämpi.




Tämäpä aiheuttikin paljon keskustelua, kiitoksia vastauksista ja näkökulmista. Tässä jotain epämääräistä yhteenveto @Timo 2 @jobbus @Serke -kommentteihin.

Tosiaan goldillakin varmaan pärjäisi, mutta platinium/titanum poweri voisi olettaa varman ja luotettavan iän sinne +10v eliniälle, toki kylhän nykyiset takuu lupaukset myös goldin puolella lupaisi ihan hyvää (nykyinen Evga supernova g2 750w täyttää 7v ja takuuta siis vielä jäljellä), kunhan olisi hajua että virtalähde olisi laadukkaasti tehty.

MSI ja Gigabyte yms ei kauheasti vakuuta poweri puolella, koska itse tuskin tietävät powereista "mitään" brändäävät vaan jotain luultavasti keskinkertaista, toki poikkeuksiakin on. CWT tekeleeksi itsekkin tuon MSI yhdistin. En kyllä tiedä onko platinium ja titanium puolella mitään ihan riman alitus suorituksia jos pysyy tunnetuissa merkeissä. Titaniumit toki meinaa olla aika hinnakkaita, platinum löytyy monesti kuitenkin tuosta 150-160€ hintaluokasta mikä ei mahdoton ole jos on todettu luotettavaksi ja vakaaksi malliksi.

Tästä gold/platinum/titanum "kisasta" on toki joidenkin ammatti virtalähde arvostelijoiden (esim Jonny G.) mukaan tullut jo vähän sellainen ettei se enää ole täysin varma laadun tae. Monet kiinalaiset pistää jo gold yms merkkiä kylkeen ja silti voivat olla ns pommi virtalähteitä. Noh Gigabyten surulliset kuuluisat poweri mallit varmaan surkeimpana esimerkkinä vielä "ison" valmistajan laitoksista. Nopeana yhteenvetona gold ei ole enää varma tae laadusta, koska gold hyötysuhteen virtalähteen pystyy tekemään halvalla, ennen kun Gold toimi ns takeena laadusta oli sen hyötysuhteeseen pääsevän ATX virtalähteen teko hieman kalliimpaan ja näin ollen tuo oli kohtuu varmuudella myös laadukas. Toki pitkiä takuita lupaavat nykyään useat valmistajat mikä käyttäjien kannalta hyvä, mutta Gigabyten virtalähde on hyvä esimerkki siitä ettei se takuu sitä laatua välttämättä takaa.

Cynenetics Labs testit oli aika kattavia, mutta en tiedä vieläkö aktiivisesti tuo projekti käynnissä. Kehittivät siis ns omat silver-titanium badget ja samat badget vielä hiljaisuudesta kertomaan. Ideana kyllä mielenkiintoinen.

---------------------------

Kiitokset kaikille vinkeistä pitää nyt miestikellä mitä tulee valittua. Hinta saa olla toki kohtuullinen, mutta jos käyttöikä omassa käytössä seuraavallakin powerilla on tuo +7v niin mielelläni siihen nyt osto hetkellä sen ylimääräisen 50-100€ sijoitan jos sillä saa varmuutta. Toki jos Gold sarjassa on joku yhtä hyvässä maineessa oleva poweri kun TX sarja tai AX sarja, niin sellainenkin kyllä käy :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
CWT taitaa tehdä ison osan Corsairinkin virtalähteistä, ettei siellä pelkkää keskikastia tehdä. Joku viisaampi voisi kertoa, perustuuko nykyiset virtalähteet kuitenkin Corsairin omaan suunnitteluun? Itsellä ollut aina Seasonicin virtalähteitä, eikä ole tarvinnut pettyä vielä kertaakaan.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Tosiaan goldillakin varmaan pärjäisi, mutta platinium/titanum poweri voisi olettaa varman ja luotettavan iän sinne +10v eliniälle, toki kylhän nykyiset takuu lupaukset myös goldin puolella lupaisi ihan hyvää (nykyinen Evga supernova g2 750w täyttää 7v ja takuuta siis vielä jäljellä), kunhan olisi hajua että virtalähde olisi laadukkaasti tehty.
Ihan asiaa puhut. Itse olen pyrkinyt katsomaan virtalähteet tuonne noin 100€ pintaan (nyt on käytössä EVGA G2 750W 80+ Gold 99€ Gigantista ja EVGA G3 850W 80+ Gold saksan Amazonista 124€) 10+ vuoden takuulla ja mieluusti hyvillä arvosteluilla.

Varsinkin tuon Gigabyten kuuluisuutta saaneen mallin jälkeen pelkästään se että kerrotaan olevan "gold" ei riitä vaan olisi hyvä lukea myös hieman arvostelua virtalähteestä eikä ostaa halvinta. Kun se virtalähteen takuu ei paljoa lohduta jos koko kone menee samassa vaikka uuden samanlaisen virtalähteen saisikin takuusta.

Toki tuo että ne hinnat ovat noin 100€ pintaan vaatii yleensä hieman odottelua (tarjousta) eikä siten sovellu "mietin tänään, ostoksen teen huomena" henkilölle. Nykyiset näytönohjainten hinnat (ja aiemmin prosessorien odottelu) puolsivat tuota odottelua virtalähteen suhteen.
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
264
Proshopilta tilasin tämmöisen ja tuossa sanotaan että lisäosat ei sisälly tuotteeseen, mutta miten nuo johdot? Ne on kuitenkin aika oleelliset. Onko jollain kokemusta tämmöisestä?


Ps. tällä hetkellä tarvitsen 6+2pin kaapelit mutta jollain se pitää käynnistää. Toisaalta tulevaisuuta varten olisi tietenkin hyvä olla mutkin johdot.
Pss. Sinne taisi jäädä vielä yksi, jos joku on kiinnostunut (voi olla varattuna hetken kun nostin koriin enkä ollut kirjautunut ja se katosi sieltä korista hetken päästä ja sitten loi vain yksi jäljellä)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 316
Viestejä
4 157 139
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom