Suosikki näytönohjainvalmistajasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja h8me
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kiitos mitään fanipoikapaskaa jookosta, tein about saman threadin TPU:hun mutta ois kiva kuulla teidänkin mielipiteitä

Gigabytehän se on oma suosikki mutta jos pelkkä yhden puolen valmistaja niin Sapphirelle ääni

MSI ja Asus on mun suosikkeja,koska ovat laadukkaita ja hintakin kohdallaan.

ei ole varsinaista suosikkia, näyttikset valikoituu aina sen hetkisen tilanteen mukaan (hinta, saatavuus, ominaisuudet, vaatimukset jne.),

tällä hetkellä msi 4090, asrock ja powercolor 9070xt, aiemmin ollut asus 3070, msi 1660ti, asus 780 ja mitä lie sitä ennen.

MSI ja Asus on mun suosikkeja,koska ovat laadukkaita ja hintakin kohdallaan.
Asuksia on nyt olleet kaksi edellistä ja nykyinen.
Asuksia ollut itellä helvetin paljon joten jos valittaisin niin varmaan lähinnä siksi että monta korttia = mahtuu se yks maanantaikappale mukaan. Tänhetkinen 3080 tosin ei ansaitse muuta ku kehuja, käytettynä ostin keväällä 2024 ja vesiblokki pitää viileänä.

ei ole varsinaista suosikkia, näyttikset valikoituu aina sen hetkisen tilanteen mukaan (hinta, saatavuus, ominaisuudet, vaatimukset jne.),

tällä hetkellä msi 4090, asrock ja powercolor 9070xt, aiemmin ollut asus 3070, msi 1660ti, asus 780 ja mitä lie sitä ennen.
MSI mainittu, aikanaan 780 Ti:stä jäi erittäin positiivinen mielikuva ja aikanaan oli käytettynä loistava ostos 150 eurolla.

Useammalta eri valmistajalta on tässä vuosien aikana ollut kortteja, sekä varsinaisessa ns. ykköskoneessa että noissa huvikseen kasatuissa. Jäähdytyksen riittävyys on ainakin yksi mitä voi pitää tärkeänä, Gigabyten Eagle RX 6600:n omistin suht hiljattain ja sehän oli varsin viileänä käyvä piiri muutenkin mutta Gigabyte oli myös laittanut tuohon kolmen tuulettimen jäähdytysratkaisun mistä plussaa, nykyinen Inno3D RTX 5070 Twin on hieman toisenlainen tapaus. Alivoltittamalla lämmöt sai kyllä kuriin eikä throttlaa. Tämäkin on tosin ainut Inno3D mitä olen omistanut joten ei nyt vielä pysty yhden kortin perusteella tuomitsemaan, Inno3D:ltäkin varmaan olisi voinut ostaa parempia versioita.

MSI, ASUS ja Gigabyte ainakin sellaisia ettei niistä pysty valita suosikkia, sen hetkinen hinta ja hieman jäähdytysratkaisu vaikuttaisi ostopäätökseen.

Gainwardilta oli joskus 6800LE missä black screen ongelmaa, en enää muista oliko tuo NVIDIAn vai Gainwardin syy mutta takuu kyllä hoitui nopeasti.
Leadtekiä ja Sapphirea myös ollut sekä 3Dfx :D (tai STB:kö se kortin valmistaja oli?)

Powercoloria ei ole ollut.

Gainwardilta oli joskus 6800LE missä black screen ongelmaa, en enää muista oliko tuo NVIDIAn vai Gainwardin syy mutta takuu kyllä hoitui nopeasti.
Ei koskenut kaikkia 6800 LE:itä, mulla oli Asus ja se pelitti hyvin (piiput aukesi normi-6800:ksi ja kellottu helvetin hyvin) :tup:

Msi varmaan itselle se lemppari mutta jos nyt pitäisi laadukkain valmistaja sanoa niin eiköhän se Sapphire olisi.
Msi:lläkin kyllä onat kikkailunsa ollut😄
Jännästi Asuksen lippulaiva Strixeistä 1***/2*** sarjasta alkaa tuulettimien laakerit korkkaamaan aika aikaisin vrt muut valmistajat.

Jaa-a. Ei ainakaan Asus, koska melkein kaikissa on ollut tuuletinvikaa aina Nvidian GTX 1000 -sarjasta AMD:n uusimpaan RX 9070 XT:een asti. Yksi Asuksen RTX 3060 Ti kävi kerran takuuvaihdossa ja uudessa rätisivät tuulettimet ihan samalla tavalla. Oli todella yleinen ongelma aikanaan. Ja tuliterä Asus Strix GTX 970 pimeni totaalisesti yhden päivän käytön jälkeen ja silloin MuroBBS-foorumilla muilla kävi samoin. Kenties joku viallinen tarjouserä liikkeellä. Asus GTX 1070 Dualin tuulettimet kyllä kestivät, mutta jo takuuaikana alkoi kaatuilu ja virheät artifaktit. Toki olen magneetti viallisten näytönohjaimien kohdalla.

PowerColoreita on ollut kaksi, joista RX 6950 XT pumppasi kuukaudessa lämpötahnat sirun päältä pois ja RX 9070 XT:n keskimmäinen tuuletin kuulosti uutenakin polkupyörän ketjulta, jota ei ole muistettu voidella. Sapphire tuntui hyvältä, mutta RX 7900 XT:n yksi tuuletin kesti "vain" 1,5 vuotta ja RX 9070 XT:n tuulettimen laakeri tuhosi itsensä kuukaudessa. Harmi, että nuo olivat Pulse-sarjaa, koska Nitro+-sarjaan saa takuuseen vaihtotuulettimia, jotka on helppo vaihtaa itse. Mielestäni noin pitäisi olla kaikilla valmistajilla. Luulisi säästävän huoltokuluissakin.

Ongelmattomia näytönohjaimia ovat olleet EVGA:n GTX 970, Gigabyten GTX 1060 ja nykyinen AsRock RX 9070 XT. EVGA oli aikanaan aika arvostettu valmistaja, mutta tuossa GTX 970:ssä oli suunnitteluvirhe, jonka takia yksi lämpöputki ei saanut kontaktia. EVGA:lla oli myös kärähtäviä kortteja Pascaleissa ja Gigabyten sekoilut tahnan sekä jonkunlaisen puttyn kanssa nykykorteissakaan ei vakuuta. Tämä AsRockin RX 9070 XT Steel Legend vaikuttaa kyllä asialliselta kaikista halvimmaksi RX 9070 XT -näytönohjaimeksi. Hyvä jäähy, jämäkkää tekoa, tyylikkäät RGB-valot, PTM 7950 sirun päällä, lämpötyynyt myös takalevyn välissä ja kolmoiskuulalaakerit tuulettimissa. Ainakin yhden yksilön otannalla uskallan suositella AsRockia.

Ei ole koskaan ollut. En edes näe mitään pointtia viimeiseen 5-8 vuoteen. Eri valmistajat ovat pitkälti samanlaisia. Merkittävin ero on minkä GPU ytimen sattuu valitsemaan, ja hieman segmentti vaikuttaa.

Jos näyttikset myytäisiin tarpeeksi toimivassa markkinassa, niin hinta heijastaisi tuotteen laatua. Sen sijaan helposti vielä 6 kuukautta julkaisusta, hinnat alkaen ja ja jotkut keskiluokan mallit, ovat hinnaltaan samoja. Ainoan eron tekee se että niitä hinnat alkaen malleja saa helpommalla kyttäämisellä.

Jos joku alkaisi valmistaa näytönohjaimia, joiden tuulettimet olisivat ihan standardeja 90/120 mm tuulettimia ja helposti käyttäjän itse vaihdettavissa, niin siitä tulisi minun suosikki. Ei tarvitsisi sitten aina stressata näytönohjainta ostaessa, sattuuko saamaan sellaisen yksilön, jossa kaikki tuulettimet kuulostavat terveiltä. Tähän mennessä minulle on tullut vastaan viallisia tai muuten ärsyttävän kuuloisia tuulettimia sellaisilta valmistajilta kuin Asus, Gigabyte, MSI, PNY ja Powercolor.

Asuksella toki olisi nytkin mallistossa RTX 5080 Noctua Edition, jossa olisi varmasti kunnolliset tuulettimet. En tosin sellaista ole ostanut, kun itselle RTX 5080 olisi tarpeettoman tehokas. Nyt koneessa on Asus RTX 5060 Ti Dual 16 GB, jossa myös oli sirisevä tuuletin. Päädyin tosin ratkaisemaan ongelman ottamalla kortin omat tuulettimet irti ja laittamalla nippusiteillä kaksi 90 mm Noctuaa tilalle.

Sanotaanpa siis suosikiksi vaikkapa Asus, kun Asuksen kortit saa "deshroudattua" aika helposti, ilman että tarvitsee koko jäähyä irrottaa.

Nvidian puolelta Asus, MSI ja EVGA ja vielä kun teki näyttiksiä. Hyvät jäähyt ollu näissä mitä on ollut eikä laadullisesti valitettavaa. AMD puolelta on vain kokemusta XFX ja on kyllä ollut 6/5 kortti.

Jaa-a. Ei ainakaan Asus, koska melkein kaikissa on ollut tuuletinvikaa aina Nvidian GTX 1000 -sarjasta AMD:n uusimpaan RX 9070 XT:een asti.
Vastaavasti jopa oma vanha 1060 käy ja kukkuu isän koneessa eikä mitään vikaa. Eli tuuripeliähän tämä vähän taitaa useimpien merkkien kanssa olla.

Suosikki on kyllä Sapphire, vaikka nyt koneessa Asus.

Gigabyte ehkä ainut nykyisistä valmistajista mitä ei ole koneessa ollut missään muodossa ja kiinnostaisi kokeilla sitäkin. Voi olla että seuraavassa koneessa on Gigabyten emolevy, vaikka näyttiksistä kysyttiin, niin sitä ei ole ollut ikin missään muodossa joten siihe voi päätyä tuossa muodossa. Miksei näyttiksessäkin.

Se on kyllä jännää miten suosikki ja se mitä koneessa on ei kohtaa. Oispa aina joka komponentin osalta varaa ostaa omaa suosikkia :cool:

Mulla on ollut vain Asusta ja Gigabyteä. Tykkään Aorus-brändistä logoineen joten Gigabyte menee suosikiksi. Laadullisesti noiden kahden välillä ei ole kuitenkaan ollut omassa käytössä eroa.

En ole brändiuskollinen missään asioissa. Hinta ja ominaisuudet määrää ostohetkellä ja monia eri kortteja oon omistanut sekä vihreästä että punaisesta leiristä. Päinvastoin sitten ne tilanteet, kun hyväksi todetun tuotteen valmistaja paskoo tuotteensa. Esim. Oneplussaa tai Asusta ei oo tullu puhelimena kateltua sen jälkeen kun paskoivat käyttispäivityksensä tai laittoivat bootloaderit lukkoon.
RoG- ja Aorus-brändejen nolot "iskulauseet" ovat ehkä aiheuttaneet omalla kohdalla melkolailla enemmän niiden välttämistä. Karsein esimerkki tuo RoG-emoissa ja näytöissä oleva "FOR THOSE WHO DARE" teksti. No fiddu mähän uskallan :poop:

En ole brändi tai valmistaja uskollinen mutta ehdottomasti parhaat kortit mitä olen käyttänyt valmisti 3dfx Interactive niiltä muistan lämmöllä Voodoo 2 ja Voodoo 3500 kortteja.

EDIT: viimeisimmät valmistajat korteilla jotka olen ostanut ovat olleet:
AMD (6700XT heidän oma kauppansa) käytössä vielä AM4 kokoonpanossa
Asrock (9070XT Steel Legend) käytössä vielä AM5 kokoonpanossa

Powercolorin red devil kortteja ollut neljä peräkkäin. Tyytyväinen olen ollut,hyvä jäähy,hiljainen ja kellottuu ihan ok. Nykyinen sapphire nitro+ olen myös ollut erittäin tyytyväinen.

3dfx tietysti, eniten kokemusta Gigabytestä. kolmas uutena ostettu kortti menossa putkeen.
Zotac ollut kans ja jäänyt mieleen hyvänä korttina vesiblokin kanssa, muistaakseni takuut ei raukene niin helposti.

Mitä noita 2080ti -> parempia aukonut en ostaisi mitään ennen kuin näkee jostain avatun kortin että miten se on kalustettu. Mulla jossain pari 2080ti ja 3080ti korttia mitkä ns highend kortteja ja virran syötössä säästetty että kortiin kalustettu vähemmän virransyötön komponentteja mitä referenssi kortissa :D. sitten taas jossain asus perus kortissa koko virransyöttö laitettu kortille ja se ns basic malli eikä mikään hipo oc malli eli taitaa olla ihan sattuman kauppaa mistä sen kunnon kortin saa.

Samoilla linjoilla @Nasty76 kanssa, en osta oikeastaan mitään näytönohjaimia ennenkö olen etsinyt piirilevykuvat ja tutkinut miten ne on tehty ja millä komponenteilla kalustettu. Kun ei se määräkään aina kaikkea kerro vaan spekseissä on eroja. Esim Astral 5080 on sinänsä hyvä kortti isolla VRM:llä, mutta ne powerstaget on halpoja ja niissä on isommat häviöt kuin paremmissa MPS:n powerstageissa, mitä monessa muussa kortissa on (eli paremmilla pärjää vähemmällä). Markkinointia markkinointia, ”enemmän täytyy olla parempi”.

Tällä hetkellä itel käytössä PC Partner;n sekä Foxconn;n valmistamat näytönohjaimet. Mua ei brändit kiinnosta, ainoastaan se mikä ja minkälainen se tuote todellisuudessa on. Se on sitten kuitenkin loppupeleissä aivan täyttä lottoa, että minkälaisen piirin sattuu saamaan - top tier-korteissakin kun saatta olla hyvin heikkoja (huonosti kellettuvia, korkeita jännitteitä vaativia) GPU-piirejä, tämäkin on tullut nähtyä ja koettua.

Voisin aivan hyvin ostaa myös sinänsä surkean MSI Ventuksen, kalustaa siinä olevan referenssipiirilevyn täyteen (ja vaihtaa samalla ne pienet huonot konkat parempiin) ja pistää vesiblokin päälle.

Viimeisten kolmen kortin osalta:
1. Se jota saa ostettua ja
2. jolle on blokki olemassa tai ainakin uskottavasti tulossa joltakulta muulta kuin barrowchskilta.

(Refe 6900XT, refe 7900XTX, refe 5090)

Nyt punaisessa leirissä Sapphiren kortit on tuntuneet olevan ihan fiksusti suunniteltuja ja jos pitäisi Nvidian näytönohjainta hankkia niin lähtökohtaisesti MSI tai Asuksen Noctua -sarjalainen. Hiljaisuus, suorituskyky ja hyvä takuu ovat hyvin tärkeitä juttuja, mutta ennenkuin 12VBBQ-liitin suunnitellaan uusiksi niin en ole sitä käyttäviin kortteihin koskemassa.

Punaista leiriä eli Radeoneja olen suosinut hyvän Linux yhteensopivuuden vuoksi ja samalla olen tullut välttäneeksi Nvidiaa heidän ikävän toimintapolitiikan vuoksi. Tällä hetkellä koneessa on PowerColor Hellhound RX 7800 XT 16 GB. Valitsin sen hyvän testimenestyksen perusteella. Päivitän konetta hyvin harvoin, joten tällä mennään vielä pitkään.

Tällä hetkellä Intel (ARC B580), kun toimii erittäin nätisti Linuxilla. Ja hiljainenkin tämä heidän oma mallinsa. Hiljaisuus, teho ja hinta määrittelee ne omat "suosikit".

Varmaan enemmän kuin pari sataa näyttistä käynyt koneessa ja puolet niistä tallessa laatikoissa. Suht nykyaikaisista suosikkivalmistaja oli Zotac. Eka uutena ostettu kortti oli Asus ja sen merkkisiäkin on kymmeniä varastossa ja koneessa tällä hetkellä Gigabyten tuotos.

Tossa on ollut MSI:tä 780 Ti Lightning, MSI 980Ti, Gigabyte Aorus Extreme 1080 Ti, MSI Seahawk 2080 Ti, MSI 3070, ASUS EKWB GeForce RTX 3090, MSI Gaming X Trio 4080 ja nyt on Asus TUF 5090.

Monen monta Titania eri aikakausilta. Ainakin Titan Z - SLI Titan eli samalla kortilla 2x gpu piirit, Titan X, jotka ovat olleet toki kaikki Nvidian Refuja. Vahempian näytönohjaimia en jaksa edes muistella mitä kaikkea siellä matkalla on ollut testissä. Aikoinaan oli S3 Virge ja Voodoo 3Dfx kortteja 2D/3D toiminnassa siinä Dos puolella ja samalla oli myös multi boot käyttöjärjestelmille Dos/Win 3Dfx Voodoitten loppu aikana niin sai kaikki toimimaan siellä missä piti.

Yleensä joko MSI:n tai Asuksen valinnut riippuen kummassa on parempi jäähdytys mitä ostamassa. Ennen ostoa koitan aina vertailla malleja miten lämmöt pysyy kyseisellä jäähyllä mitkä ovat vertailussa keskenään, kuin myös miten kellottuu. MSI:n ja Asuksen näytönohjaimet ovat omassa käytössä olleet kaikki laadukkaita ilman ongelmia. Kuten esim. tämä nykyinen TUF joka on täysin äänetön ilman coil whine vinkumisia, samoin muutenkin hiljainen ja pitää 4K:lla pelatessa kaikki viileänä. Joten omalla kohdalla ei ole edelleenkään Asus pettänyt.

Viimeksi muokattu:
MSI ja ASUS olleet itselle parhaat. Gigabyte aina iso pettymys. Lähes poikkeuksetta äänekkäitä - GTX 780 GHz Edition pahin kaikista (todella äänekäs, infernaalinen kelojen vingunta, kävi kuumana). GTX 970 sentään kävi kylmänä ja ylikellottui todella hyvin, mutta tuulettimet oli todella paskoja laadullisesti ja minimit oli todella korkealla ja pyörivät koko ajan.

Sapphirehan se, mutta
Club3D, koska ensimmäinen oma kortti teininä.
en tuomitse.
Screenshot_20260705_130609_Chrome.jpgScreenshot_20260705_130514_Chrome.jpg

P.S. Myykää joku mulle tää kortti laatikoineen. Oon tosissani.

Sapphire vaikka sitö nyt pitöökin Nvidian kortilla kärvistellä.
Zotacia kehiin siis :tup: Tai no en tiedä miten nyt menee mutta PC Partnerin brändejä oli aikanaan molemmat, 1060 3GB on lossless scaling korttina kakkoskoneessa ja hyvä on.

Piirilevyltään on tämä kortti mutta mulla joku mikälie versio blower-jäähyllä (muistuttaa referenssikortteja) ZOTAC GeForce GTX 1060 Mini 3 GB Review

Viimeksi muokattu:
IMG_7781.jpeg

Zotac on brändinä edelleen pannassa, mut nykyseen Inno3D:hen oon ollut ihan laatunsa puolesta tyytyväinen vaikkei jäähy olekaan erityisen hyvä VRM:n kohdalta.
Saman PC Partnerin tuotteitahan nuo on.

Paljon on erimerkkisiä ja -tasoisia kortteja tullut hommailtua reilun 35:n vuoden aikana, myös ennen varsinaista nvidian Geforce 256:n tuomaa GPU aikakautta. Muistan miten hyviä oli aikanaan esim nvidian Riva128 sukupolvi :) Jos jotain brändejä pitää nostaa esiin, niin nykyisistä merkeistä Gigabyte ja Asus ovat suosikkejani.

1. GeForce4 MX440
2. Radeon X800
3. GeForce 7600gt
4. GF8800gt 512m
5. Palit Gtx275
6. Radeon Sapphire HD5870
7. 2kpl GTX560 ti-kortteja (Zotac ja Palit, SLI-tilassa)
8. Palit GTX670
9. Sapphire R9 290X Tri-X
10. Inno3D NVIDIA GTX980 Ti X3 Ultra 6GB
11. Asus STRIX AMD R9 380 DirectCU II, 4GB GDDR5
12. Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
14. KFA2 GeForce GTX 1070 Ti EX
15. Gainward GeForce RTX™ 3070 Ti Phoenix
16. PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound
17. Radeon RX 9070 XT Reaper
18. MSI GeForce RTX 5070 Ti GAMING TRIO OC 16 GB

Tuossa omat kortit ja ajatuksia:
-Palitin ja Inno3D- kortit yllätti laadukkuudellaan ja hiljaisuudellaan aikoinaan.
-KFA2-kortti oli kaikkein äänekkäin, mitä omistanut. Tuuletinprofiilissa ei ollut nostovaraa ilman että puhina nousee entistä sietämättömäksi, jäähdytys ajoi jotenkuten asiansa muttei kellottamiseen.
-Zotacin kortti oli muistaakseni paljon äänekkäämpi ja rimpulampi kuin Palitin (2kpl GTX560 ti). Halppiksen maku jäi.
-Reaper oli yllättävän hyvä, ollakseen budjettimalli ja 1.5 slotin kortti, ei toki premium-mallien tasoa.

Näistä korteista kirkkaasti parhaat jäähyt, meteli/jäähdytys-tasoltaan:
-PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound
-MSI GeForce RTX 5070 Ti GAMING TRIO OC 16 GB

Asuksen ja Gainwardin kortit siinä ihan kannoilla, hyvä fiilis jäi noistakin

Msi ja PowerColor näistä aivan omaa luokkaansa, jos etsii hiljaista korttia silti hyvällä jäähdytystasolla. Mitään fanitusta en harrasta suuntaan tai toiseen, katselen testit ja budjetin mukaan menen. Yleensä, jos kortti on ollut jo markkinoilla, löytyy hyvin tietoa/käyttökokemuksia niin ei tarvitse sikaa säkissä ostella.

Jos pakko valita tältä pohjalta minne ostohaluja suuntaisin, niin Msi/Sapphire/Powercolor tuntuu ihan mukavilta mistä korttia katsastella.
Luonnollisesti subjektiivisia kokemuksia sillä jäähyvalmistajat onnistuu suuntaan ja toiseen vaihtelevasti eri gpu-sukupolvien kanssa, kuten asiaan kuuluu. Inno3D-korteista taitaa olla ihmisillä liian negatiivinen sävy, vaikka kyseessähän on itseasiassa erittäin "kypsynyt", vanhimpia Nvidia-partnereita, tekee hyviä kortteja ilman turhuuksia.

Viimeksi muokattu:
Tämä on nykyaikana vähän huono keskutelu, kun jokaisella valmistajalla on tyyliin 6 mallisarjaa ..

Vaikka MSI:n 5000-sarjan Geforcet
  • SUPRIM Ja SUPRIM LIQUID -> jos tätä ostat, et todennäköisesti valita laadusta
  • VANGUARD
  • GAMING TRIO ja GAMING
  • VENTUS -> tässä voi jo valitusta ja ininää alkaa kuulua
  • INSPIRE (varmaan vaan feikkikultainen versio niille, joiden mielestä kulta on kivaa)
  • AERO -> ei ole ikinä ollut hyvä, mutta eipä ole tästä generaatiosta ollut AEROa
Siksi ei voi suoraan sanoa "MSI on hyvä, osta MSI".

--

Jos pitäisi valita yksi, niin Asus. Lähinnä siksi, että ne Asus Dualit tuolla keskisarjassa ovat ihan ok. Nyt on Asus Prime ja Asus TUF koneissa. Tai kohta on. Kesälomalla en jaksanut asennella, niin nyt on pääkoneessa PowerColor :D
Sitten jos käteen jää tyyliin Asus Phoenix, niin suorastaan kirkuu uuttaa jäähdytysratkaisua.

Sapphire ja Diamond.

Pentiumissa oli Stealth 64 + Monster 3D kombo aikanaan. Sitä seuranneessa Celeron 300A - eli Celeron 450A - oli Diamond Viper V550 eli Riva TNT.

Useampi Asus ollut sittemmin ml. tuo jo mainittu 6800LE, sekä yksittäisiä MSI, Palit, Gigabyte, Gainward, EVGA ja nyt ASRock. Kaikki olleet ok, mutta jos valita pitää suosikit niin Sapphire ja Diamond.

Se mihin saa vesiblokin mielummin ilman akryyliä, odottamatta vuotta julkaisun jälkeen.

MSI ja Sapphire kuuluu suosikkeihin. Noilta löytyy hiljaisia kortteja ja hiljaisuus on aina etusijalla korttia ostaessa.
Ei sen nyt kaikkein hiljaisin malli ole pakko olla, mutta aika kärkipäässä kuitenkin. Jos pitäisi mielikuvitustilanteessa valita hiljaisen tai äänekkään +20% nopeamman kortin välillä, niin laittaisin hitaamman aina etusijalle.
Oli joskus aikoinaan vuonna kivi ja keppi niin äänekäs kone, että opin kertaheitolla arvostamaan hiljaisuutta, mitään pölynimurimaisia hurinoita en kuuntele nykyään sekuntiakaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 869
Jäsenet
84 378
Uusin jäsen
M84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom