• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Ketjussa on ehdotettu ihan oikean työn korvaamista noilla työttömillä niin yrityksissä kuin kaupungilla. Eli kilpailun vääristämistä pakkotyöllistetyillä. Ei se noin Tanskassakaan mene, vaan siellä nimenomaan teetetään töitä "joista kukaan ei ole valmis maksamaan/joita kaupunki ei missään imessä muuten tekisi).
Miten sen sitten ottaa, jos julkinen sektori teettää töitä in-house vaikka työttömillä niin ei se silloin mitään kilpailua vääristä, ja säästää julkisissa menoissa vrt. maksaa sen saman työttömälle kotiin siitä ettei se tee mitään ja vielä päälle jollekkin firmalle jostain kunnan omistamien pihojen hiekottamisesta ja harjaamisesta. Enemmänkin julkiset hankinnat yksityisiltä ovat niitä kilpailun vääristäjiä, koska yleensä niihin liittyy kaikkea epätervettä toimintatapaa.

Yksityiselle puolelle työttömiä ei pidä antaa työvoimaksi.
 
Erittäin hyviä ideoita, mutta Suomessa olisi vassarit heti huutamassa "se on ihmisoikeus maata kelatukien varassa kotona tekemättä mitään"
Nii, käytännössähän se on ihmisoikeus, joka on kyl hyvin kieroa. Itse tunnen monia, jotka tätä käyttävät hyväkseen.
 
Miten sen sitten ottaa, jos julkinen sektori teettää töitä in-house vaikka työttömillä niin ei se silloin mitään kilpailua vääristä, ja säästää julkisissa menoissa vrt. maksaa sen saman työttömälle kotiin siitä ettei se tee mitään ja vielä päälle jollekkin firmalle jostain kunnan omistamien pihojen hiekottamisesta ja harjaamisesta. Enemmänkin julkiset hankinnat yksityisiltä ovat niitä kilpailun vääristäjiä, koska yleensä niihin liittyy kaikkea epätervettä toimintatapaa.

Yksityiselle puolelle työttömiä ei pidä antaa työvoimaksi.

Tämä vääristäisi niin paljon työmarkkinaa, että ei todellakaan ole edes ajateltavissa oleva malli. Kun kunnat ja valtio saisivat halpaa työvoimaa työttömistä, niin miksi ihmeessä kunnat edes rekrytosivat ketään "oikeisiin töihin". Eli työpaikkoja katoaisi ja työttömiä olisi yhä enemmän.

Tästä seuraavat juridiset ongelmat olisivat valtavat.

Tuottavuus tällaisessa pakkotyössä jää väkisinkin matalaksi ja vaihtuvuus työntekijöissä on suurta.


Heitelläämpä vähän lukuja.

Suomessa on nyt n. 330 000 työtöntä. Jos vaikka näistä 250 000 hengestä 200 000 korvaisi vakituisen työntekijän, meillä olisikin 530 000 työtöntä. Eli vielä jäisi 330 000 henkeä, joille pitäisi jotain "risuhommia" keksiä. Hups, meillä onkin siis 200 000 työtöntä lisää. Ja nämä kunnalta poispotkitut lienee niitä matalan tuottoasteen tekijöitä, jotka eivät yksityiselle sektorille työllisty.

Tällaisen himmelin hallintointiin tarvitaan myös suuri määrä henkilöstöä, joka ei ole ilmaista (Tanskan mallissa on juuri näin käynyt). Arvoiden ainakin 15 000 - 20 000 henkeä.

Eli:
-Säästöt olisivat olemattomat
-Tarvitaan raskas hallintohimmeli
-Ei ratkaise työttömyyden syitä, vaan aihettaa lisää työttömiä syrjäyttämällä oikeita työpaikkoja
-Juridisesti ongelmallinen
-Sotkee työmarkkinan pahasti
 
Se on mukavampi olla kassalla töissä kun saa ajatella että eipä ainakaan tarvitse olla linja-autopysäkillä heiluttamassa lippua.
Jep. Vähän samanlaista puuhastelua kuin nykyhallitukselta. Olevinaan isoja parannuksia ja velkaa alemmas, mutta ei sitten käytännössä. Tuo Tanskan mallikin on luultavasti (varmasti) lisämeno, löytyis siitäkin uutta valittamista tärkeille ihmisille kun työttömien menot nousis.
 
Eli aletaan kilpailemaan halvoilla työttömillä oikeita työntekijöitä vastaan?

Eihän tossa ole mitään tolkkua.

Niinpä.

Tämän tosiasian ymmärtämättömyys jaksaa hämmästyttää aina, tässä tasaisin väliajoin esiin putkahtavassa risusavottakeskustelussa. Siis @Sikatiiker, @finWeazel ja kumppanit eivät ole sisäistäneet, että Tanskassakin iso osa kuviosta on sitä, että huolehditaan että nämä velvoitetyöllistetyt eivät missään tilanteessa kilpaile yritysten, eivätkä edes yhdenkään palkansaajan kanssa. Eli velvoitetyön täytyy olla tietysti sellaista, mitä ei missään tapauksessa muutoin tehtäisi. Puuhastelua. Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta taas saattoi todeta, että näin ei ole.

Kannattaa lukea se Hesarin juttu, ennen kuin linkkaa "Tanskan mallia" jonain hopealuotina. Tuossa jutussa kyllä tuodaan esiin melkeinpä enemmän niitä kielteisiä puolia kuin positiivisia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa jutussa kyllä tuodaan esiin melkeinpä enemmän niitä kielteisiä puolia kuin positiivisia.
Se pointti kun onkin se että ei sitä kannateta yhteiskunnallisen vaikutuksen takia vaan sen että työttömille vittuilu on suosittua. Jopa siinä määrin että siitä voi maksaa vähän, tai vähän enemmänkin.

Itse siis kannatan kyllä aktivointia, mutta eihän siinä ole mitään järkeä jos se sisältää työtä 8t joka arkipäivä.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Se pointti kun onkin se että ei sitä kannateta yhteiskunnallisen vaikutuksen takia vaan sen että työttömille vittuilu on suosittua. Jopa siinä määrin että siitä voi maksaa vähän, tai vähän enemmänkin.

Itse siis kannatan kyllä aktivointia, mutta eihän siinä ole mitään järkeä jos se sisältää työtä 8t joka arkipäivä.

Niinhän kaikki fiksut ja vastuulliset ihmiset kannattavat aktivointia, sellaista josta on hyötyä työttömälle itselleen ja myöhemmin yhteiskunnallekin. Ja samalla sellaista, joka ei kilpaile palkansaajian kanssa paskomassa työmarkkinaa ja markkinataloutta. Nyt tuon Tanskan mallin aikalailla ainoa positiivinen puoli on se, että se estää osaa syrjäytymästä, kun pysyvät kiinni rutiineissa ja yhteiskunnan instanseissa.
 
Niinhän kaikki fiksut ja vastuulliset ihmiset kannattavat aktivointia, sellaista josta on hyötyä työttömälle itselleen ja myöhemmin yhteiskunnallekin. Ja samalla sellaista, joka ei kilpaile palkansaajian kanssa paskomassa työmarkkinaa ja markkinataloutta. Nyt tuon Tanskan mallin aikalailla ainoa positiivinen puoli on se, että se estää osaa syrjäytymästä, kun pysyvät kiinni rutiineissa ja yhteiskunnan instanseissa.
Ilmeisesti työtön voi kuitenki nolla aktiivinen ja "aktiivinen". Käytännössä, jos opiskelet vaikka avoimessa, niin työnhakuvelvoite pysyy.
 
Ilmeisesti työtön voi kuitenki nolla aktiivinen ja "aktiivinen". Käytännössä, jos opiskelet vaikka avoimessa, niin työnhakuvelvoite pysyy.
Joo, toinen hauska on se että työtön voi joutua yrittäjän statukselle aika helposti. Esim keräämällä vieraslajeja rahaa vastaan. Mut kaipa näillä saadaan Suomi nousuun.
 
Niinhän kaikki fiksut ja vastuulliset ihmiset kannattavat aktivointia, sellaista josta on hyötyä työttömälle itselleen ja myöhemmin yhteiskunnallekin. Ja samalla sellaista, joka ei kilpaile palkansaajian kanssa paskomassa työmarkkinaa ja markkinataloutta. Nyt tuon Tanskan mallin aikalailla ainoa positiivinen puoli on se, että se estää osaa syrjäytymästä, kun pysyvät kiinni rutiineissa ja yhteiskunnan instanseissa.
En kannata pakkoaktivointia. Työttömistä löytyy paljon sellaisia, jotka lähtevät mieluusti pientä kulukorvausta vastaan johonkin kuntouttavan työtoiminnan tapaiseen, että saisivat edes jotain rytmiä arkeensa. Sitten on taas sellaisia, jotka osaavat pitää itse itsensä aktiivisena ja työkykyisenä työttömyysjaksojen aikana. On täyttä resurssien haaskausta pakottaa jälkimmäistä porukkaa tekemään turhaa ja tuottamatonta työtä.

Halukkaille tarjoaisin mahdollisuutta puuhasteluun. Omassa asuinkunnassa oli aiemmin työttömien työpaja, mutta se lopetti toimintansa sote-uudistuksen yhteydessä. Jotain epäselvyyksiä siinä oli että kenen vastuulla toiminnan pitäisi jatkossa olla. Jäin sellaiseen käsitykseen, ettei kunnat enää jatkossa voi järjestää kuntouttavaa työtoimintaa, koska kuntoutus on sote-palvelu ja työvoimapalvelut ovat taas kuntien vastuulla. Toisaalta aiemmin täällä käytännössä pakotettiin kaikki työttömät sinne, oli tarvetta tai ei.

Eli jos risusavotan tarkoitus on teettää työttömillä turhaa työtä vain siksi että kuntoutuisivat työelämään, niin silloinhan sellaisen tarvetta pitäisi arvioida yksilöllisesti lääketieteellisin perustein. Työvelvoitteen kohdistaminen kaikkiin olisi kuin laittaisi terveitä pakkohoitoon.
 
Niin siis mun ehdotuksessa oli käytännössä yksi lisämaininta siitä, että tätä voisi myös myydä yksityisille metsänomistajille. Samatenhan sen voisi hyödyntää vaikkapa iäkkäille kiinteistönomistajille siedettävän hintaisena ostopalveluna jos haluaisi lisätä työn tuottavuutta ja raha tulisi julkiselle puolelle. Kuntien, kaupunkien ja valtion metsät, kiinteistöt, kadut, ladut, hallit, kentät, puistot yms on kaikki jonkun yksityisen ja/tai valtion-/kaupungin osaomisteisten yritysten ostopalveluita. Siellä laskutetaan kaikesta raivuusta, leikkuusta, lakaisusta, kerrossiivouksesta, hiekoituksesta yms minimissään jotain 20-30€/h. Tähän kaikkeen hanttihommaan voitaisiin julkisella puolella hyödyntää työttömänä työtä hakevaa työvoimaa, kovastihan sitä hoetaan ettei kukaan ole omasta halustaan työtön, vaan eivät saa töitä. Mikä siinä on vialla, että heille järkättäisiin tällä tavoin sitä vähemmän haluttua työtä, mikä jonkun on joka tapauksessa tehtävä joko itselleen ilmaiseksi tai laskuttamalla kuntaa/kaupunkia/valtiota/yksityistä?

Edit: musta se olisi Tanskan malliin hyvä ajatus, vaikkei yksityisille mahdollistettaisi tämän työvoiman myyntiä, jos tässä kohtaa yskäisi.. Eikä noissa Tanskassakaan ole hyödyttömistä töistä kyse, vaan ihan tarpeellisista, välttämättömistäkin töistä, jotka joku joutuu kumminkin tekemään. Idea ei ole pistää työttömiä neppailemaan mitättömyyksien parissa, vaan tekemään oikeita töitä.

Eli kyseessä on palkkojen polkeminen, jos laitetaan jotain hyödyllistä tekemään ja aiheutetaan lisää työttömyyttä.

Ja hyödyttömästä työstä ei kannata maksaa extraa eli mentäisiin sillä työttömyyskorvauksella.

Plus että tähän tarvitaan se kallis hallintohimmeli.

Joku esim. opiskelun tukeminen tai muu itsensä kehittämisen tukeminen voisi olla ihan jees.
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko miettineet, että työttömyys saattaa koskea kohta myös teitä? Itse aion ainakin vaatia kaikilta paikkansa uusimattomilta persuedustajilta välitöntä palkkatyön aloittamista heti vaalien jälkeisenä aamuna. Samoin työttömäksi jäänyt äänestäjä voisi näyttää risusavottakortin heti kahdeksaan mennessä seuraavana aamuna töiden loppumisesta. Samoin vaadin esim. Tere Sammallahtea ja Atte Kalevaa näyttämämään palkkatyöhön osallistumisensa heti ilman sopeutumiskorvausta, mikäli jatkoa ei tulekaan. Vaatimisen toteutan toki kohteliaasti ja sivistyneesti viestimällä X:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Työvelvoitteen kohdistaminen kaikkiin olisi kuin laittaisi terveitä pakkohoitoon.
Tätä mieltä minäkin olen. Jotenkin tarttis nähdä, ketkä kykenee ja mihin, mut se taitaa olla aika vaikeata... Ja turha varmaan laittaa tyyliin alaa vaihtavaa myöskään risusavottaan...
 
Oletteko miettineet, että työttömyys saattaa koskea kohta myös teitä? Itse aion ainakin vaatia kaikilta paikkansa uusimattomilta persuedustajilta välitöntä palkkatyön aloittamista heti vaalien jälkeisenä aamuna. Samoin työttömäksi jäänyt äänestäjä voisi näyttää risusavottakortin heti kahdeksaan mennessä seuraavana aamuna töiden loppumisesta. Samoin vaadin esim. Tere Sammallahtea ja Atte Kalevaa näyttämämään palkkatyöhön osallistumisensa heti ilman sopeutumiskorvausta, mikäli jatkoa ei tulekaan. Vaatimisen toteutan toki kohteliaasti ja sivistyneesti viestimällä X:ssä.
Kyllä noi varmaan lähes todennäköisimmin nykyeduskunnasta äänestäs esim. lakialotetta kansanedustajan sopeutusrahan lakkauttamisesta ja siirtämisestä kansanedustajat ansiosidonnaiselle muiden kuolevien kanssa.
Ei he silti niin tyhmiä ole, etteikö itse ottais vastaan etuutta joka lakisääteisesti sinulle kuuluu. En mäkään kieltäytyis ansiosidonnaisesta vaikka sitä kritisoinkin.
Eikä vihreät itse kieltäydy lentämisestä, vaikka päästöistä ollaankin huolissaan jne.
 
En kannata pakkoaktivointia. Työttömistä löytyy paljon sellaisia, jotka lähtevät mieluusti pientä kulukorvausta vastaan johonkin kuntouttavan työtoiminnan tapaiseen, että saisivat edes jotain rytmiä arkeensa. Sitten on taas sellaisia, jotka osaavat pitää itse itsensä aktiivisena ja työkykyisenä työttömyysjaksojen aikana. On täyttä resurssien haaskausta pakottaa jälkimmäistä porukkaa tekemään turhaa ja tuottamatonta työtä.

Halukkaille tarjoaisin mahdollisuutta puuhasteluun. Omassa asuinkunnassa oli aiemmin työttömien työpaja, mutta se lopetti toimintansa sote-uudistuksen yhteydessä. Jotain epäselvyyksiä siinä oli että kenen vastuulla toiminnan pitäisi jatkossa olla. Jäin sellaiseen käsitykseen, ettei kunnat enää jatkossa voi järjestää kuntouttavaa työtoimintaa, koska kuntoutus on sote-palvelu ja työvoimapalvelut ovat taas kuntien vastuulla. Toisaalta aiemmin täällä käytännössä pakotettiin kaikki työttömät sinne, oli tarvetta tai ei.

Eli jos risusavotan tarkoitus on teettää työttömillä turhaa työtä vain siksi että kuntoutuisivat työelämään, niin silloinhan sellaisen tarvetta pitäisi arvioida yksilöllisesti lääketieteellisin perustein. Työvelvoitteen kohdistaminen kaikkiin olisi kuin laittaisi terveitä pakkohoitoon.
Tämä.

Itsekin olin vuoden työttömänä 2024-2025. Toki oli lähtenyt paketilla töistä ja en saanut ansiosidonnaista kuin viimeisen kuukauden, mutta työnhaku piti silti pitää koko ajan päällä. Eli 11kk olisin ollut risusavotassa... No en todellakaan olisi. Ja hain koko ajan töitä, mutta eipä ollut, eikä ole työmarkkina kovin kuuma. No nyt hyvässä duunissa taas.

edit. mitenköhän se risuhomma tms. oli mua, 25v+ sitten DI:ksi valmistunutta, korkeapalkkaista kapean alan asiantuntijaa olisi "kuntouttanut" tai aktivoinut? Lähinnä olisi vituttanut. Itse katiivisesti tosiaan hain töitä verkostoiduin eri tavoin tuon vuoden aikana. +toki latailin akkuja. En todellakaan vältellyt töitä. Olisin mennyt heti vaikka viikon päästä työttömäksi jäämisestä töihin (mulla oli 99% varma paikka jo 2kk kohdalla ja toinen 5kk kohdalla, mutta molemmissa tuli viimeisen haastattelukierroksen jälkeen ylemmältä taholta rekrykielto... --> Eikun risuhommiin takaisin vai?)
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko miettineet, että työttömyys saattaa koskea kohta myös teitä? Itse aion ainakin vaatia kaikilta paikkansa uusimattomilta persuedustajilta välitöntä palkkatyön aloittamista heti vaalien jälkeisenä aamuna. Samoin työttömäksi jäänyt äänestäjä voisi näyttää risusavottakortin heti kahdeksaan mennessä seuraavana aamuna töiden loppumisesta. Samoin vaadin esim. Tere Sammallahtea ja Atte Kalevaa näyttämämään palkkatyöhön osallistumisensa heti ilman sopeutumiskorvausta, mikäli jatkoa ei tulekaan. Vaatimisen toteutan toki kohteliaasti ja sivistyneesti viestimällä X:ssä.
Jos nyt työt loppuisivat Suomesta niin lähtisiin ulkomaille. Työttömyyttäkin olen kokenut, viime vuosituhannella olin 2kk työttömänä, tällä vuosituhannella 4kk.
 
ämä vääristäisi niin paljon työmarkkinaa, että ei todellakaan ole edes ajateltavissa oleva malli. Kun kunnat ja valtio saisivat halpaa työvoimaa työttömistä, niin miksi ihmeessä kunnat edes rekrytosivat ketään "oikeisiin töihin". Eli työpaikkoja katoaisi ja työttömiä olisi yhä enemmän.

Tästä seuraavat juridiset ongelmat olisivat valtavat.

Tuottavuus tällaisessa pakkotyössä jää väkisinkin matalaksi ja vaihtuvuus työntekijöissä on suurta.
Totta kai on vaihtuvuus suurta kun oletus on että ihmiset työllistyvät. Siksi lähinnä sopii sellasiin hommiin mihin ei ihmeellistä koulutusta tarvita. Nyt siis julkinen puoli maksaa näistä töistä kotiin ihmisille siitä etteivät tee mitään ja maksaa taas toiseen kertaan jollekkin ylihintaselle yksityiselle toimijalle että hoitaa sen homman. Jos on iloinen veronmaksaja niin homma ok, mutta minä en ole enkä ymmärrä jos tässä maassa aikasemminkin on ollut jos jonkinlaista hätäaputyötä, miksi se nykyisessä käsienheiluttelijoiden maailmassa olisi jotenkin erityisen mahdotonta.

Sitä samaa käsienheiluttelua edustaa nää sunkin puheet jostain markkinoiden vääristämisestä. Tilaaja-tuottaja- malli on suurin markkinoiden vääristäjä, ja jos tuota aletaan korjaamaan sillä että valtiolla hommia voi tehdä työttömät jonkun yksityisen ylihintaisen tahon sijaan niin markkinathan alkavat oikenemaan. Toiseksi, jos ei edes ole jotain markkinaa niin miten sitä voi edes vääristää? Suomi on täynnä kaikenlaista tekemätöntä hommaa kun ei pysty, liian kallista, ei kiinnosta ym. Ei voi vääristää markkinaa mitä ei ole.

Suomessa on nyt n. 330 000 työtöntä. Jos vaikka näistä 250 000 hengestä 200 000 korvaisi vakituisen työntekijän, meillä olisikin 530 000 työtöntä. Eli vielä jäisi 330 000 henkeä, joille pitäisi jotain "risuhommia" keksiä. Hups, meillä onkin siis 200 000 työtöntä lisää. Ja nämä kunnalta poispotkitut lienee niitä matalan tuottoasteen tekijöitä, jotka eivät yksityiselle sektorille työllisty.

Tällaisen himmelin hallintointiin tarvitaan myös suuri määrä henkilöstöä, joka ei ole ilmaista (Tanskan mallissa on juuri näin käynyt). Arvoiden ainakin 15 000 - 20 000 henkeä.
Ootko ollu julkisella koskaan, että näksisit millasta siellä oikeesti on? 200 000 ei korvaa vakituista työntekijää, mutta voi korvata jonkun veron maksajille kalliin ulkoistussopimuksen kun ennen ulkoistettuja asioita pystytään tekemään itse.

Tämä.

Itsekin olin vuoden työttömänä 2024-2025. Toki oli lähtenyt paketilla töistä ja en saanut ansiosidonnaista kuin viimeisen kuukauden, mutta työnhaku piti silti pitää koko ajan päällä. Eli 11kk olisin ollut risusavotassa... No en todellakaan olisi. Ja hain koko ajan töitä, mutta eipä ollut, eikä ole työmarkkina kovin kuuma. No nyt hyvässä duunissa taas.

edit. mitenköhän se risuhomma tms. oli mua, 25v+ sitten DI:ksi valmistunutta, korkeapalkkaista kapean alan asiantuntijaa olisi "kuntouttanut" tai aktivoinut? Lähinnä olisi vituttanut. Itse katiivisesti tosiaan hain töitä verkostoiduin eri tavoin tuon vuoden aikana. +toki latailin akkuja. En todellakaan vältellyt töitä. Olisin mennyt heti vaikka viikon päästä työttömäksi jäämisestä töihin (mulla oli 99% varma paikka jo 2kk kohdalla ja toinen 5kk kohdalla, mutta molemmissa tuli viimeisen haastattelukierroksen jälkeen ylemmältä taholta rekrykielto... --> Eikun risuhommiin takaisin vai?)
Miks veronmaksajien pitäisi vastikkeetta maksaa sun "akkujen lataus" "verkostointi" ym.?

Ei tässä pelkästään aktivoinnista ole kyse, vaan myös julkisten varojen säästämisestä kun työttömiä voisi osallistaa julkisen infran kunnostukseen ja ylläpitoon yksikertaisin tavoin. Toki voit vaihtoehtoisesti ladata akkusi ja verkostoitua omilla rahoillasi jollet halua osallistua niin ongelma poistuu. Julkinen puoli on täynnä yksinkertaisia hommia, mitkä on monet ulkoistettuna mutta mihin sinäkin työttömyyskorvausta nostaessasi olisit voinut osallistua. Vaikka pihojen hiekotus ym.
 
Niin siis työssä käyvät maksavat palkastaan pakollista työttömyysvakuutusmaksua. Sen lisäksi myös työnantajat maksavat tätä vakuutusmaksua työntekijästä. Oletko myös sitä mieltä, että matkalla kadonneen matkalaukun korvaaminen matkatavaravakuutuksesta on väärin ja vakuutuksen ottajan pitäisi maksaa se omasta pussistaan?
 
Totta kai on vaihtuvuus suurta kun oletus on että ihmiset työllistyvät. Siksi lähinnä sopii sellasiin hommiin mihin ei ihmeellistä koulutusta tarvita. Nyt siis julkinen puoli maksaa näistä töistä kotiin ihmisille siitä etteivät tee mitään ja maksaa taas toiseen kertaan jollekkin ylihintaselle yksityiselle toimijalle että hoitaa sen homman. Jos on iloinen veronmaksaja niin homma ok, mutta minä en ole enkä ymmärrä jos tässä maassa aikasemminkin on ollut jos jonkinlaista hätäaputyötä, miksi se nykyisessä käsienheiluttelijoiden maailmassa olisi jotenkin erityisen mahdotonta.

Sitä samaa käsienheiluttelua edustaa nää sunkin puheet jostain markkinoiden vääristämisestä. Tilaaja-tuottaja- malli on suurin markkinoiden vääristäjä, ja jos tuota aletaan korjaamaan sillä että valtiolla hommia voi tehdä työttömät jonkun yksityisen ylihintaisen tahon sijaan niin markkinathan alkavat oikenemaan. Toiseksi, jos ei edes ole jotain markkinaa niin miten sitä voi edes vääristää? Suomi on täynnä kaikenlaista tekemätöntä hommaa kun ei pysty, liian kallista, ei kiinnosta ym. Ei voi vääristää markkinaa mitä ei ole.


Ootko ollu julkisella koskaan, että näksisit millasta siellä oikeesti on? 200 000 ei korvaa vakituista työntekijää, mutta voi korvata jonkun veron maksajille kalliin ulkoistussopimuksen kun ennen ulkoistettuja asioita pystytään tekemään itse.


Miks veronmaksajien pitäisi vastikkeetta maksaa sun "akkujen lataus" "verkostointi" ym.?

Ei tässä pelkästään aktivoinnista ole kyse, vaan myös julkisten varojen säästämisestä kun työttömiä voisi osallistaa julkisen infran kunnostukseen ja ylläpitoon yksikertaisin tavoin. Toki voit vaihtoehtoisesti ladata akkusi ja verkostoitua omilla rahoillasi jollet halua osallistua niin ongelma poistuu. Julkinen puoli on täynnä yksinkertaisia hommia, mitkä on monet ulkoistettuna mutta mihin sinäkin työttömyyskorvausta nostaessasi olisit voinut osallistua. Vaikka pihojen hiekotus ym.
No mä sain koko ajalta n. 3te. Eli 12kk olin työttömänä, mutta kun erokorvaus jyvitettiin, niin vasta 1kk jälkeen alkoi ansiosidonnainen. Kuitenkin koko ajan mun piti hakea töitä, jotta oikeus ansiosidonnaiseen pysyy. Eli päivästä 1 oli työnhakuvelvoite ja olin työkkärin asiakas. Tämä siis siltä varalta, että olisinkin ollut vaikka 2 vuotta työttömänä. Eli sun mielestä mun olisi pitänyt koko ajan olla jossain julkisella pihoja kesät talvet hiekoittamassa?

Olen muuten 1996 alkaneen työuran aikana nyt ollut tämän 1kk verran ansiosidonnaisella ja maksanut verojakin varmaan enemmän kuin keskiverto työläinen koko elämänsä aikana. Jos sillä nyt merkitystä on, mutta en todellakaan ole mikään nettosaaja ollut. Vuosia maksellut yli 50te vuoteen veroja. Tiesitkö, että isotuloinen saa alle 30% palkasta ansiosidonnaista? Kun taas pienituloinen saa 60-70%. Samat prosentit menee kuitenkin työttömyysvakuutusmaksuja + muu progressiivinen verotus. Eli minäkin olen se veronmaksaja joka maksaa työttömille. Ja tulen tulevaisuudessakin maksamaan.

Annas nyt edes joku esimerkki niistä sun kalliista ylihintaisista ulkoistetuista työstä, jonka kuka vaan hermanni voisi tehdä työttömänä? Ja vielä niin, että rahaa oikeasti säästyy, eikä sotketa työmarkkinoita.

Niistä yksinkartaisista töistä kuten vaikka hiekoitus, nurmikon leikkuu, roskisten tyhjennys jne. Ei muuten yksityisellä puolellakaan makseta kuin ihan minimit, eli n.2te/kk, ja kunnalla vielä vähemmän. Noihin kun laitetaan jotain pakotettuna, niin teho laskee ainakin puoleen ja tarvitaan tuplasti ihmisiä hommiin, jotka vielä saattaa vaihtua tiheään. Onpa hyvä idea. Ja sitten päälle se uusi koordinointihimmeli, niin ollaan varmasti jo rahan palamisen puolella. Ja ei kyllä noita kunnan hommia mikään ulkoinen yksikkö oikein hoida, vaan just kunnan omat ihmiset.

Toki vastaavia hommia tekee yksityiset firmatkin, mutta taloyhtiöille, kauppakeskuksille jne.

edit. Vaikka itseni laitoinkin esimerkiksi tähän, niin vastaavassa asemassa on paljon työttömiä. Jotain aktivoivaa toimintaa olisi hyvä olla, mutta tarveharkintaisesti. Ei mitään sokeasti kaikki 100% 8h töihin todellakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kunnilla on nimenomaan noissa yksinkertaisissa töissä kesällä nuoria 25-30000. korvataanko nekin kaikki sitten työttömillä? Hyvä idea jättää nuoria pois työelämästä heti alkuun…

lisäys:
Ja just ne kunnan vakituiset tekijät, jotka noita hiekoituksia, roskisten tyhjennyksiä yms. tekevät jäisivät sitten työttömiksi ja tekisivät samoja hommia työttömänä? Noiden töiden tekijöiden ei ole helpointa löytää uutta työtä. Kunnalla on jonkin verran noissa ja vastaaviassa sosiaalisesti työllistettyjä. Korvataanko nekin kaikki työttömillä?
 
Viimeksi muokattu:
Eli kyseessä on palkkojen polkeminen, jos laitetaan jotain hyödyllistä tekemään ja aiheutetaan lisää työttömyyttä.

Ja hyödyttömästä työstä ei kannata maksaa extraa eli mentäisiin sillä työttömyyskorvauksella.

Plus että tähän tarvitaan se kallis hallintohimmeli.

Joku esim. opiskelun tukeminen tai muu itsensä kehittämisen tukeminen voisi olla ihan jees.
En vieläkään puhunut hyödyttömien töiden teettämisestä työttömillä, siksi extrakorvauksella tulisi mielestäni motivoida tekemään hyödyllisiä töitä. Kukaan ei koskaan pääse työkkäristä takaisin työelämään, jos aktivointitoimet on käsienheiluttelua 7€ päivärahalla.

Edit:
Niinpä.

Tämän tosiasian ymmärtämättömyys jaksaa hämmästyttää aina, tässä tasaisin väliajoin esiin putkahtavassa risusavottakeskustelussa. Siis @Sikatiiker, @finWeazel ja kumppanit eivät ole sisäistäneet, että Tanskassakin iso osa kuviosta on sitä, että huolehditaan että nämä velvoitetyöllistetyt eivät missään tilanteessa kilpaile yritysten, eivätkä edes yhdenkään palkansaajan kanssa. Eli velvoitetyön täytyy olla tietysti sellaista, mitä ei missään tapauksessa muutoin tehtäisi. Puuhastelua. Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta taas saattoi todeta, että näin ei ole.

Kannattaa lukea se Hesarin juttu, ennen kuin linkkaa "Tanskan mallia" jonain hopealuotina. Tuossa jutussa kyllä tuodaan esiin melkeinpä enemmän niitä kielteisiä puolia kuin positiivisia.
No niiden hyödyttömien käsienheiluttelutöiden tarjoamista työttömille mitättömällä päivärahalla on nyt Suomessa tehty vuosikymmeniä. Ihme miten porukka vielä tukee tätä jatkossakin hyvänä ajatuksena. Kukaan ei motivoidu, työllisty eikä rutinoidu työelämään jollain 1pv/vko tehtävällä huuhaa-hommalla eikä kukaan halua tehdä merkityksettömältä tuntuvaa työtä mitättömällä päivärahalla. Se on pelkkää keppiä työttömälle eikä porkkanaa. Tossa tulikin pähkinänkuoressa se syy miksen ole yhden työkkärijakson jälkeen sinne koskaan palannut vaan marssin sittemmin vuokratyöfirmojen oville mieluummin, vaikkei heiltä saanutkaan työttömyyspäivärahaa. Töitä heiltä kyllä sai, kun laski omaa rimaansa kunnes se putosi käsistä ja aloitti nöyränä pohjalta.

Edit 2: Tanskan mallia ei varmaan kukaan ole hopealuotina täällä tuonut esille, mutta kai joitain mahdollisesti fiksuja/hyödyllisiä/tehokkaita kokeilujakin kannattaisi joskus matkia muualta ja ottaa kokeiluun. Suomessa on äärimmäisen masentava ja passivoiva järjestelmä tarjolla työttömille ja työllistyminen on aina enemmän itsestä kuin julkisista palveluista kiinni. Työkkäri on ollut niin tehoton laitos koko 2000-luvun, ettei siellä ole muuta osattu tehdä kuin haaskata ihmisten aikaa. Suosittelen työttömiä menemään sinne vuokrafirmaan ennemmin kuin työkkäriin, voi olla jonkinlaiset mahdollisuudet työllistyä ja vielä niin nopeasti, ettei tarvitse niitä päivärahoja hakea ja odotella.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: skl
En vieläkään puhunut hyödyttömien töiden teettämisestä työttömillä, siksi extrakorvauksella tulisi mielestäni motivoida tekemään hyödyllisiä töitä. Kukaan ei koskaan pääse työkkäristä takaisin työelämään, jos aktivointitoimet on käsienheiluttelua 7€ päivärahalla.

Edit:

No niiden hyödyttömien käsienheiluttelutöiden tarjoamista työttömille mitättömällä päivärahalla on nyt Suomessa tehty vuosikymmeniä. Ihme miten porukka vielä tukee tätä jatkossakin hyvänä ajatuksena. Kukaan ei motivoidu, työllisty eikä rutinoidu työelämään jollain 1pv/vko tehtävällä huuhaa-hommalla eikä kukaan halua tehdä merkityksettömältä tuntuvaa työtä mitättömällä päivärahalla. Se on pelkkää keppiä työttömälle eikä porkkanaa. Tossa tulikin pähkinänkuoressa se syy miksen ole yhden työkkärijakson jälkeen sinne koskaan palannut vaan marssin sittemmin vuokratyöfirmojen oville mieluummin, vaikkei heiltä saanutkaan työttömyyspäivärahaa. Töitä heiltä kyllä sai, kun laski omaa rimaansa kunnes se putosi käsistä ja aloitti nöyränä pohjalta.

Edit 2: Tanskan mallia ei varmaan kukaan ole hopealuotina täällä tuonut esille, mutta kai joitain mahdollisesti fiksuja/hyödyllisiä/tehokkaita kokeilujakin kannattaisi joskus matkia muualta ja ottaa kokeiluun. Suomessa on äärimmäisen masentava ja passivoiva järjestelmä tarjolla työttömille ja työllistyminen on aina enemmän itsestä kuin julkisista palveluista kiinni. Työkkäri on ollut niin tehoton laitos koko 2000-luvun, ettei siellä ole muuta osattu tehdä kuin haaskata ihmisten aikaa. Suosittelen työttömiä menemään sinne vuokrafirmaan ennemmin kuin työkkäriin, voi olla jonkinlaiset mahdollisuudet työllistyä ja vielä niin nopeasti, ettei tarvitse niitä päivärahoja hakea ja odotella.

Siis hyödyllisiä hommia, josta pitäisi maksaa myos kunnon korvaus, eikä mitätöntä päivärahaa. Kuulostaa ihan työpaikalta tuollainen.
 
Siis hyödyllisiä hommia, josta pitäisi maksaa myos kunnon korvaus, eikä mitätöntä päivärahaa. Kuulostaa ihan työpaikalta tuollainen.
Toistan osittain aiempia viestejäni: hyödyllisiä hommia, joille ei meinaa löytyä tekijöitä johtuen työn tuottavuudesta tai niitä ei haluta teettää työn korkean kustannuksen takia. Isommasta urakasta maksetaan asentajan palkka, työvälineet ja palkan sivukulut. Heinän polkemisesta tuoreessa taimikossa moni ei ole valmis maksamaan ammattilaisen, esim. metsänhoitoyhdistyksen hintoja. Siksi moni suomalainen tekee näitä pieniä paskahommiansa itse paljon mukaan lukien öljynvaihdot ja renkaanvaihdot.

Monella ammattilaisella on isompia ja rahakkaampia hommia kalenteri täynnä. Putkaria ei meinaa löytää astianpesukoneen asennukseen, sähkäriä yhden pistorasian siirtoon, metsänhoidon ammattilaista polkemaan heinää taimikossa. Eli syitä on kaksi: työ on kallista teettää vieraalla ja aina sitä ammattilaista ei saa pieniin töihin helposti. Moni ei ole valmis maksamaan täyttä hintaa auton sisäpesusta tai kotinsa ikkunoiden pesusta ostopalveluna, mutta kun opiskelija tarjoaa kevytyrittäjänä sitä pienemmällä hinnalla, kysyntää yllättäen on.

Oppilaitokset ja työnvälittäjät (ehkä sittenkin yksityiset, sillä vaikuttaa olevan ketjun perusteella kovin moraalitonta tehdä tätä työkkärin jonossa) voisivatkin perustaa tällaisia pieniä "työpajoja". Niissä opeteltaisiin työ, tarjottaisiin sitä halvemmalla ja asiakas tiedostaisi ostavansa vaikkapa auton sisäpesua, heinänkaatoa tai kotisiivousta halvemmalla, muttei välttämättä saa samaa jälkeä kuin puolet kalliimmalta ammattilaiselta.
 
Toistan osittain aiempia viestejäni: hyödyllisiä hommia, joille ei meinaa löytyä tekijöitä johtuen työn tuottavuudesta tai niitä ei haluta teettää työn korkean kustannuksen takia. Isommasta urakasta maksetaan asentajan palkka, työvälineet ja palkan sivukulut. Heinän polkemisesta tuoreessa taimikossa moni ei ole valmis maksamaan ammattilaisen, esim. metsänhoitoyhdistyksen hintoja. Siksi moni suomalainen tekee näitä pieniä paskahommiansa itse paljon mukaan lukien öljynvaihdot ja renkaanvaihdot.

Monella ammattilaisella on isompia ja rahakkaampia hommia kalenteri täynnä. Putkaria ei meinaa löytää astianpesukoneen asennukseen, sähkäriä yhden pistorasian siirtoon, metsänhoidon ammattilaista polkemaan heinää taimikossa. Eli syitä on kaksi: työ on kallista teettää vieraalla ja aina sitä ammattilaista ei saa pieniin töihin helposti. Moni ei ole valmis maksamaan täyttä hintaa auton sisäpesusta tai kotinsa ikkunoiden pesusta ostopalveluna, mutta kun opiskelija tarjoaa kevytyrittäjänä sitä pienemmällä hinnalla, kysyntää yllättäen on.

Oppilaitokset ja työnvälittäjät (ehkä sittenkin yksityiset, sillä vaikuttaa olevan ketjun perusteella kovin moraalitonta tehdä tätä työkkärin jonossa) voisivatkin perustaa tällaisia pieniä "työpajoja". Niissä opeteltaisiin työ, tarjottaisiin sitä halvemmalla ja asiakas tiedostaisi ostavansa vaikkapa auton sisäpesua, heinänkaatoa tai kotisiivousta halvemmalla, muttei välttämättä saa samaa jälkeä kuin puolet kalliimmalta ammattilaiselta.

Suomessahan itseasiassa luotiin systeemi tällaiseen jo yli parikymmentä vuotta sitten, mahdollisuus perustaa sosiaalinen yritys, joiden kautta voitaisiin työllistää osatyokykyisiä ja/tai pitkäaikaistyöttömiä. Nämä ovat Keski-Euroopassa aika yleisiä.

Suomessa tosin systeemistä ei tullut toimivaa, pelättiin, että ne kilpailisivat tavallisten yritysten kanssa, ja saatu laki oli kapea ja varsin vesitetty muoto alkuperäisestä ajatuksesta, lisäksi se oli varsin byrokraattinen. Laki onkin sittemmin kumottu.
 
Suomessahan itseasiassa luotiin systeemi tällaiseen jo yli parikymmentä vuotta sitten, mahdollisuus perustaa sosiaalinen yritys, joiden kautta voitaisiin työllistää osatyokykyisiä ja/tai pitkäaikaistyöttömiä. Nämä ovat Keski-Euroopassa aika yleisiä.

Suomessa tosin systeemistä ei tullut toimivaa, pelättiin, että ne kilpailisivat tavallisten yritysten kanssa, ja saatu laki oli kapea ja varsin vesitetty muoto alkuperäisestä ajatuksesta, lisäksi se oli varsin byrokraattinen. Laki onkin sittemmin kumottu.
Ok, ei ole itselle tuttu. Kuulostaa vaikealta, jos siihen tarvitaan soveltuva lainsäädäntö ensin:hmm: Ehkä pitäisi perustaa muutama about Baronan tavoin toimiva firma, joka ottaa palkkalistoilleen Erkin ja Veetin, mutta joka ei välittäisi työvoimaa vaan tarjoaisi tiettyjä ostopalveluita halvalla ja maksaisi Erkille ja Veetille tehdyistä työtunneista työttömyyskorvauksen+(0,5*(kunnon tuntikorvaus-työttömyyskorvaus)). Ihmisten aktiivisuus riittää kevytyrittäjämallilla parantamaan omaa tilannetta, muttei juurikaan työllisyystilannetta isossa kuvassa.
 
Oppilaitokset ja työnvälittäjät (ehkä sittenkin yksityiset, sillä vaikuttaa olevan ketjun perusteella kovin moraalitonta tehdä tätä työkkärin jonossa) voisivatkin perustaa tällaisia pieniä "työpajoja". Niissä opeteltaisiin työ, tarjottaisiin sitä halvemmalla ja asiakas tiedostaisi ostavansa vaikkapa auton sisäpesua, heinänkaatoa tai kotisiivousta halvemmalla, muttei välttämättä saa samaa jälkeä kuin puolet kalliimmalta ammattilaiselta.
Halpaa työtä on vaikea tarjota, jos peritään normaalit alvit, sivukulut ja muut. Verokiila tarkoittaa tiettyä vähimmäistuottavuutta. Työpajatoiminnalla pitäisi olla helpotuksia.
 
Ok, ei ole itselle tuttu. Kuulostaa vaikealta, jos siihen tarvitaan soveltuva lainsäädäntö ensin:hmm: Ehkä pitäisi perustaa muutama about Baronan tavoin toimiva firma, joka ottaa palkkalistoilleen Erkin ja Veetin, mutta joka ei välittäisi työvoimaa vaan tarjoaisi tiettyjä ostopalveluita halvalla ja maksaisi Erkille ja Veetille tehdyistä työtunneista työttömyyskorvauksen+(0,5*(kunnon tuntikorvaus-työttömyyskorvaus)). Ihmisten aktiivisuus riittää kevytyrittäjämallilla parantamaan omaa tilannetta, muttei juurikaan työllisyystilannetta isossa kuvassa.
Näitä on siis esimerkiksi Saksassa. Toimivat muuten markkinaehtoisesti, mutta määräajaksi saavat palkkatukea (esimerkiksi 20-40% tyontekijän palkasta) sekä jonkin verran resurssia valmennukseen. Ihan siitä syystä, että pitkäikaistyöttömien palkkaaminen on kalliimpaa, ainakin aluksi.

Esimerkiksi:

Saksassa on sitten myos yli 20 henkilöä tyollistäville yrityksissä kiintiöpaikkoja vammaisille henkilöille. Viisi prosenttia työpaikoista tulee olla tällaisille henkilöille tai sitten pitää maksaa tasoitusmaksua (joitakin satoja euroja kuukaudessa/ täyttämätön kiintiöpaikka).
 
Halpaa työtä on vaikea tarjota, jos peritään normaalit alvit, sivukulut ja muut. Verokiila tarkoittaa tiettyä vähimmäistuottavuutta. Työpajatoiminnalla pitäisi olla helpotuksia.
Toinen vaihtoehto on wolttien yms tapaan maksaa matalin mahdollinen palkka, jolla tulee täysin tunnein toimeen paremmin kuin työttömyyskorvauksella, hyödyntää nollatuntisoppareita ja viime kädessä ns. kevytyrittäjiä. Vuokrafirmojenkin ilmestymisestä markkinoille tuli iso valitusvirsi, kunnes niiden olemassaoloon sopeuduttiin ja pöly laskeutui. Huomattiin lopulta, että niille on asiakaskuntansa työnantajissa ja työntekijöissä, mutta ne eivät vieneet kaikkia töitä koko markkinasta. Toisin sanoen niille taisi olla paikkansa osana työmarkkinoiden uudistumista.

Joku mainitsikin miten työllistetyt voitaisiin potkia pois ja ottaa sitten työkkärin kautta halvemmalla takaisin jos työkkäri lykkäisi porukan tekemään hyödyllisiä töitä halpuutushinnoin. Tätä samaahan tehdään Suomessa vuokrafirmojen kautta. Olin opiskeluaikana kesätöissä tehtaassa, jossa konkurssi oli niin lähellä, että työntekijät irtisanottiin ja neuvottiin olemaan viikon sisään yhteydessä tiettyyn vuokrafirmaan. Entiset vakkarit jatkoivat hetken päästä samoja hommia huonommilla liksoilla, lomakertymillä ja ilman taattua tuntityömäärää ns. nollatuntisopparilla. Tuolla työpaikalla työntekijät hyväksyivät tämän periaatteella parempi vuokratyöpaikka kuin ei mikään työpaikka.
Niinpä.

Tämän tosiasian ymmärtämättömyys jaksaa hämmästyttää aina, tässä tasaisin väliajoin esiin putkahtavassa risusavottakeskustelussa. Siis @Sikatiiker, @finWeazel ja kumppanit eivät ole sisäistäneet, että Tanskassakin iso osa kuviosta on sitä, että huolehditaan että nämä velvoitetyöllistetyt eivät missään tilanteessa kilpaile yritysten, eivätkä edes yhdenkään palkansaajan kanssa. Eli velvoitetyön täytyy olla tietysti sellaista, mitä ei missään tapauksessa muutoin tehtäisi. Puuhastelua. Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta taas saattoi todeta, että näin ei ole.

Kannattaa lukea se Hesarin juttu, ennen kuin linkkaa "Tanskan mallia" jonain hopealuotina. Tuossa jutussa kyllä tuodaan esiin melkeinpä enemmän niitä kielteisiä puolia kuin positiivisia.
Kiitos, hyvää infoa minusta ihan mielenkiintoisesta aiheesta. Ennustan, että työnteko tulee ketjun keskeisimpinä puheenaiheina olevista syistä johtuen muuttumaan lähitulevaisuudessa. Ehkä päädytään yhteen isoon eri malliin tai yhdistelmään erilaisia, onhan työmarkkina jo nyt pienissä määrin pirstoutunut kevytyrittäjien, freelancereiden, vuokrafirmoije myötä. Luulen, että tulevat lisäämään osuuttaan suomalaisesta työmarkkinasta.
 
Toinen vaihtoehto on wolttien yms tapaan maksaa matalin mahdollinen palkka, jolla tulee täysin tunnein toimeen paremmin kuin työttömyyskorvauksella, hyödyntää nollatuntisoppareita ja viime kädessä ns. kevytyrittäjiä.
Tuo olis mielenkiintoista laskea mitä tarkoittaisi wolt-toimitusten hinnalle. Kuluttajahan sen palkan maksaa palvelun hinnassa viime kädessä. ts. olisiko wolt suomessa jollain minimipalkalla X enää palvelu mitä voi pyörittää vai loppuisi woltit. Toki jossain kohtaa kun robottitoimitukset ainakin isommissa metropoleissa mahdollistuvat niin koko palkka-argumentti muuttuu verotetaan robottien käyttö argumentiksi.
 
Tuosta työttömien aktivoinnista sen verran on olisi aivan hyvin tehdä järjestelmä jossa valtio maksaa osan työntekijän palkasta. Esimerkiksi jos tällä hetkellä työtön saa tukia vaikka 1200€ kuussa niin jatkossa yritys maksaisi palkkaa 800€ ja valtiolta tulisi tukena toiset 800€. Tällöin valtio säästäisi 400€ kuussa, yritys saisi puoli-ilmaisen työntekijän ja työtön saisi töitä. Tämä rajattaisiin vain vientiyrityksiin jolloin se ei veisi työpaikkaa keneltäkään jo nykyisin palkatulta työntekijältä ja se tulisi lisänä Suomen talouteen. Lisäksi yritys ei saisi jakaa voittoja ja yrityksen johdon palkat ja palkkiot olisi säädeltyjä niin kauan kunnes kyseinen yritys pystyy maksamaan työntekijöille itse täyden palkan. Tämä olisi vähän niin kuin tukea yrityksille mikä ei kuitenkaan maksa valtiolle mitään. Tuo Tanskan mallin mukainen risusavotta ja muu puuhasteluhan on täysin älyvapaata puuhaa.
 
Tuosta työttömien aktivoinnista sen verran on olisi aivan hyvin tehdä järjestelmä jossa valtio maksaa osan työntekijän palkasta. Esimerkiksi jos tällä hetkellä työtön saa tukia vaikka 1200€ kuussa niin jatkossa yritys maksaisi palkkaa 800€ ja valtiolta tulisi tukena toiset 800€. Tällöin valtio säästäisi 400€ kuussa, yritys saisi puoli-ilmaisen työntekijän ja työtön saisi töitä. Tämä rajattaisiin vain vientiyrityksiin jolloin se ei veisi työpaikkaa keneltäkään jo nykyisin palkatulta työntekijältä ja se tulisi lisänä Suomen talouteen. Lisäksi yritys ei saisi jakaa voittoja ja yrityksen johdon palkat ja palkkiot olisi säädeltyjä niin kauan kunnes kyseinen yritys pystyy maksamaan työntekijöille itse täyden palkan. Tämä olisi vähän niin kuin tukea yrityksille mikä ei kuitenkaan maksa valtiolle mitään. Tuo Tanskan mallin mukainen risusavotta ja muu puuhasteluhan on täysin älyvapaata puuhaa.
Tarkoitat siis palkkatukea?

 
Tuosta työttömien aktivoinnista sen verran on olisi aivan hyvin tehdä järjestelmä jossa valtio maksaa osan työntekijän palkasta. Esimerkiksi jos tällä hetkellä työtön saa tukia vaikka 1200€ kuussa niin jatkossa yritys maksaisi palkkaa 800€ ja valtiolta tulisi tukena toiset 800€. Tällöin valtio säästäisi 400€ kuussa, yritys saisi puoli-ilmaisen työntekijän ja työtön saisi töitä. Tämä rajattaisiin vain vientiyrityksiin jolloin se ei veisi työpaikkaa keneltäkään jo nykyisin palkatulta työntekijältä ja se tulisi lisänä Suomen talouteen. Lisäksi yritys ei saisi jakaa voittoja ja yrityksen johdon palkat ja palkkiot olisi säädeltyjä niin kauan kunnes kyseinen yritys pystyy maksamaan työntekijöille itse täyden palkan. Tämä olisi vähän niin kuin tukea yrityksille mikä ei kuitenkaan maksa valtiolle mitään. Tuo Tanskan mallin mukainen risusavotta ja muu puuhasteluhan on täysin älyvapaata puuhaa.
Olettaisin että byrokratian ja valvonnan kustannukset syö tuon 400€ aika vikkelään.
 
Tuosta työttömien aktivoinnista sen verran on olisi aivan hyvin tehdä järjestelmä jossa valtio maksaa osan työntekijän palkasta. Esimerkiksi jos tällä hetkellä työtön saa tukia vaikka 1200€ kuussa niin jatkossa yritys maksaisi palkkaa 800€ ja valtiolta tulisi tukena toiset 800€. Tällöin valtio säästäisi 400€ kuussa, yritys saisi puoli-ilmaisen työntekijän ja työtön saisi töitä. Tämä rajattaisiin vain vientiyrityksiin jolloin se ei veisi työpaikkaa keneltäkään jo nykyisin palkatulta työntekijältä ja se tulisi lisänä Suomen talouteen. Lisäksi yritys ei saisi jakaa voittoja ja yrityksen johdon palkat ja palkkiot olisi säädeltyjä niin kauan kunnes kyseinen yritys pystyy maksamaan työntekijöille itse täyden palkan. Tämä olisi vähän niin kuin tukea yrityksille mikä ei kuitenkaan maksa valtiolle mitään. Tuo Tanskan mallin mukainen risusavotta ja muu puuhasteluhan on täysin älyvapaata puuhaa.
Ei ainakaan nuorten työllistämisseteli, jossa maksetaan puolet palkasta, ole kiinnostanut yrityksiä.
 
Ta
Tarkoitat siis palkkatukea?

Ei. Ensinnäkin tämä mitä itse ehdotin olisi kohdennettu yritykselle eikä yksittyiselle henkilölle niin kuin palkkatuki. Lisäksi sitä voisi saada vuosiksi kerrallaan ja sitä voisi käyttää vaikka kymmenien työntekijöiden palkkaamiseen.
 
Ta

Ei. Ensinnäkin tämä mitä itse ehdotin olisi kohdennettu yritykselle eikä yksittyiselle henkilölle niin kuin palkkatuki. Lisäksi sitä voisi saada vuosiksi kerrallaan ja sitä voisi käyttää vaikka kymmenien työntekijöiden palkkaamiseen.

No palkkatuen idea on se, että kun palkataan osatyökykyinen työntekijä tai pitkäaikaistyötön, niin siitä on työnantajalle enemmän kustannuksia. Tarvitaan esimerkiksi enemmän ohjausta ja valmennusta ja työteho ei ainakaan aluksi ole sama kuin esimerkiksi suoraan toisesta firmasta rekrytoidulla. Siksi se on kohdennettu yksittäiselle henkilölle.

En näe hirveästi järkeä siinä, etta valtion alkaisi maksamaan yritysten normaaleja rekrytointikuluja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 359
Viestejä
5 248 690
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom