Miten sen sitten ottaa, jos julkinen sektori teettää töitä in-house vaikka työttömillä niin ei se silloin mitään kilpailua vääristä, ja säästää julkisissa menoissa vrt. maksaa sen saman työttömälle kotiin siitä ettei se tee mitään ja vielä päälle jollekkin firmalle jostain kunnan omistamien pihojen hiekottamisesta ja harjaamisesta. Enemmänkin julkiset hankinnat yksityisiltä ovat niitä kilpailun vääristäjiä, koska yleensä niihin liittyy kaikkea epätervettä toimintatapaa.Ketjussa on ehdotettu ihan oikean työn korvaamista noilla työttömillä niin yrityksissä kuin kaupungilla. Eli kilpailun vääristämistä pakkotyöllistetyillä. Ei se noin Tanskassakaan mene, vaan siellä nimenomaan teetetään töitä "joista kukaan ei ole valmis maksamaan/joita kaupunki ei missään imessä muuten tekisi).
Yksityiselle puolelle työttömiä ei pidä antaa työvoimaksi.
Ehkä pitäisi perustaa muutama about Baronan tavoin toimiva firma, joka ottaa palkkalistoilleen Erkin ja Veetin, mutta joka ei välittäisi työvoimaa vaan tarjoaisi tiettyjä ostopalveluita halvalla ja maksaisi Erkille ja Veetille tehdyistä työtunneista työttömyyskorvauksen+(0,5*(kunnon tuntikorvaus-työttömyyskorvaus)). Ihmisten aktiivisuus riittää kevytyrittäjämallilla parantamaan omaa tilannetta, muttei juurikaan työllisyystilannetta isossa kuvassa.